Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

2 documenten

ChristenUnie komt op voor Rogat en zebrapaden bij GVVP

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA Meppel 24-10-2018 18:30

Zebrapaden komen terug in de binnenring De ChristenUnie vraagt al lange tijd aandacht voor het belang van zebrapaden.

Hoewel volgens de theorie van ‘shared space’ zebrapaden niet nodig zijn in een 30kilometerzone, blijkt in de praktijk dat veel ouderen, mensen die slecht ter been zijn of slechtziend zijn zich onveilig voelen bij het oversteken als er geen zebrapad is. Stond de ChristenUnie in 2011 op dit punt nog alleen in de raad, inmiddels is dat helemaal veranderd. Toen de ChristenUnie in 2014 deelnam aan de coalitie in Meppel, is er afgesproken dat de zebrapaden weer terug komen in de binnenring. Om kosten te besparen is afgesproken dat dit wordt gecombineerd met groot onderhoud aan de weg.

Zebrapad bij kruising Kruisstraat en Grote Oever Echter bij het kruispunt Kruisstraat en Grote Oever duurt dit erg lang. Op 18 oktober 2018 heeft de gemeenteraad het gemeentelijk verkeer en vervoersplan (GVVP) besproken. De ChristenUnie heeft in deze vergadering samen met de SP en de PVDA een amendement ingediend om snel te beginnen met de aanleg van een zebrapad op de kruising Kruisstraat/Grote Oever/Eendrachtstraat/Molenstraat. Omdat er hiervoor onvoldoende steun was, is dit amendement veranderd in een voorstel dat het college volgend jaar met twee voorstellen komt voor een zebrapad op het kruispunt Grote Oever en Kruisstraat. Na deze wijziging is het amendement voor het zebrapad alsnog aangenomen.

Rogat weer veilig en leefbaar Sinds 1998 hoort Rogat bij de gemeente Meppel. Het is een klein dorp, maar er is veel verkeer van auto’s die een korte route kiezen door dit dorp. Dit geeft veel problemen voor de leefbaarheid en veiligheid in Rogat. In de vorige raadsperiode heeft Bert Kunnen van de ChristenUnie regelmatig zich sterk gemaakt voor een oplossing voor de problemen in Rogat. Op 30 juni 2017 heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel en Groen Links een motie ingediend waarin het college is opgeroepen om bij de opstelling van het uitvoeringsprogramma GVVP (gemeentelijk verkeers- en vervoersplan) een hoge prioriteit toe te kennen aan de verkeersmaatregelen in de buurtschap Rogat. Deze motie is aangenomen en het college heeft hiervoor inmiddels 725duizend euro gereserveerd. Op zich is dit een mooie stap in de goede richting. Maar, zoals Gert Stam vroeg, “waarom pas in 2021?”. De ChristenUnie wil dat de verbetering van de verkeerssituatie in Rogat zo snel mogelijk verbetert.

Rotonde Setheweg of leefbaar Rogat Op zich is er ook al eerder geld beschikbaar, maar het college wilde dit in 2019 liever uitgeven aan de aanleg van een rotonde bij het kruispunt van de Setheweg en Handelsweg op het industrieterrein Oevers, dat 500duizend euro kost. De ChristenUnie heeft daarom samen met Sterk Meppel, CDA, PVDA en D66 een amendement ingediend om deze rotonde te schrappen. Er zijn inderdaad een aantal ongevallen geweest op dit kruispunt, maar de veiligheid kan hier ook worden verbeterd met een lagere snelheid en verkeersremmende maatregelen zoals een verkeersdrempel of een flitspaal. Tegenover eventuele verkeersrisico’s op deze rotonde staat het risico van een ongeval in Rogat. Het amendement voor het schrappen van deze rotonde aan de Setheweg is met grote meerderheid aangenomen, ondanks de ontrading ervan door wethouder. Motie eerdere uitvoering herinrichting dorpskern Rogat Door het aangenomen amendement is er geld beschikbaar voor Rogat, maar daarmee is dit geld nog niet direct bestemd voor Rogat. De plannen voor Rogat vereisen verdere uitwerking, die ongetwijfeld eerder kan worden afgerond dan in 2021, maar nog niet in 2019. Daarom heeft de ChristenUnie samen met CDA, PVDA en D66 een motie ingediend om de voorbereidingen voor de herinrichting van Rogat zo spoedig mogelijk in overleg met het wijkplatform Rogat op te pakken, waarbij wordt gekeken naar mogelijkheden uit te werken met de inwoners van Rogat en de planning daarvoor ter kennis brengen aan de Raad en de uitvoering opnemen in de jaarschijf die aansluit op de planning. Deze motie is met grote meerderheid aangenomen.

 

 

 

 

ChristenUnie komt op voor fietsers, zebrapaden en Rogat bij GVVP

ChristenUnie ChristenUnie Meppel 15-07-2017 09:43

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1124604/53439/zpZebrapaden. De ChristenUnie heeft in de vorige raadsperiode regelmatig gepleit voor het terugbrengen van de zebrapaden op de centrumring Uit verschillende informatiebijeenkomsten, waaronder een gezamenlijke bijeenkomst van SP en ChristenUnie, is duidelijk gebleken dat veel burgers (waaronder veel ouderen) zich niet veilig voelden bij het oversteken zonder zebrapad.

Bij de toetreding van de ChristenUnie tot het college is afgesproken dat, hoewel het uitgangspunt van ‘shared space’ (maximum snelheid van 30 kilometer en verder geen voorrangsregels, waarbij de onoverzichtelijke indeling de weggebruikers voorzichtig maakt) wel gehandhaafd blijft, maar dat er op de drukke binnenring vier zebrapaden komen om voetgangers met een veilig gevoel te kunnen laten oversteken van en naar het centrum. Inmiddels is er, mede dankzij de ChristenUnie, weer een zebrapad op het kruispunt Brouwerstraat/Hoofdstraat terug.

Het college kiest ervoor om het aanleggen van de zebrapaden te combineren met andere werkzaamheden. Dit is op zich een goed uitgangspunt, maar bij het kruispunt Grote Oever/ Eendrachtstraat/Kruisweg/Molenstraat duurt dit erg lang. Daarom heeft de ChristenUnie in de raadsvergadering van 22 juni samen met de SP een amendement ingediend om op dit kruispunt al volgend jaar een zebrapad aan te leggen. Helaas is dit amendement verworpen, waardoor voetgangers langer moeten wachten op het moment dat zij ook hier met een veilig gevoel kunnen oversteken.

Fietsers in de voorrang op rotondes Als milieubewuste partij heeft de ChristenUnie een warm hart voor de fiets. Bij de vorming van het college is de aandacht voor de fietsverbindingen in de stad opgenomen in het collegeprogramma wend e ChristenUnie ziet hierin vooruitgang en is blij met de aandacht voor de fietsverbindingen. Toch is de fractie niet helemaal tevreden. De ChristenUnie wil dat Meppel voorrang geeft op rotondes in de bebouwde kom. Daarvoor heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel een amendement ingediend. Met dit amendement wordt de mobiliteit van de fietsers vergroot en sluit Meppel aan bij de meeste gemeenten in Nederland, waar de fietsers al voorrang hebben op rotondes. Helaas heeft een meerderheid hier niet voor gekozen. Het argument van de veiligheid van de fietsers als reden om fietsers geen voorrang te geven overtuigt de ChristenUnie niet. Bij knelpunten zoals de rotonde op de Europalaan is het goed mogelijk om automobilisten te waarschuwen voor de voorrangssituatie op de rotonde en de snelheid te vertragen voor de rotonde met verkeersremmende maatregelen.

Rogat In Rogat hebben inwoners al lange tijd last van veel vrachtverkeer dat door deze buurtschap rijdt. Er is met de bewoners gesproken over oplossingen en er liggen concrete voorstellen voor verkeersremmende maatregelen in Rogat. Deze plannen staan in het GVVP (Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan), maar hebben nog geen prioriteit. Daarom heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel een amendement ingediend om al in 2018 met deze plannen voor Rogat te beginnen. Het geld hiervoor is beschikbaar door een eerder aangenomen voorstel van de ChristenUnie om het geld voor een rotonde aan de Handelsweg/Setheweg in Meppel niet daarvoor te reserveren, maar dit geld zonder reservering beschikbaar te hebben voor het GVVP. Er ligt door de inzet van de bewoners van Rogat een concreet plan en Meppel kan hiermee laten zien dat het meedenkende burgers serieus neemt. Helaas is ook dit amendement niet aangenomen.

De ChristenUnie geeft de ‘strijd’ voor Rogat echter niet zo snel op. In een volgende gemeenteraadsvergadering op 30 juni heeft de ChristenUnie daarom samen met Sterk Meppel  en Groen Links bij de behandeling van de Perspectiefnota een motie ingediend om ‘bij de opstelling van het Uitvoeringsprogramma GVVP een hoge prioriteit toe te kennen aan de verkeersmaatregelen in het buurtschap Rogat’. Tegenover de raadsleden die moeite hadden met de kosten hiervan, heeft Bert Kunnen duidelijk gemaakt dat er voor investeringen in de verkeersveiligheid ook provinciale subsidie van de provincie Drenthe beschikbaar is. Hierna is deze motie voor Rogat aangenomen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.