Nieuws van CDA over VVD inzichtelijk

4 documenten

‘Tante Agaathregeling’ moet terugkomen

CDA CDA D66 VVD Zuid-Holland 06-02-2020 08:07

Het CDA pleit, met steun van de coalitiepartijen VVD, D66 en CU, voor terugkeer van de zogeheten ‘Tante Agaathregeling’. Het gaat om een oude regeling voor durfkapitaal die ooit is ingevoerd om startende ondernemers een financieel steuntje in de rug te geven. Over de eerste 5000 gulden rente die de investeerder destijds ontving op het geïnvesteerde bedrag hoefde geen rente betaald te worden. Dat maakte het voor particuliere investeerders aantrekkelijk om startende ondernemers geld te lenen. Op het hoogtepunt maakten 68.000 beleggers gebruik van de regeling. Toen de voorwaarden werden versoberd, daalde de interesse. Met de nieuwe Belastingwet die in 2001 werd ingevoerd, werd de naam Tante Agaath vervangen door de Durfkapitaalregeling. Deze bestaat nog steeds, maar de belastingvoordelen werden in 2011 afgeschaft.CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch: “Als coalitiepartijen hebben we het kabinet via een motie opgeroepen om de herinvoering van de tante Agaathregeling te onderzoeken. Het biedt een goede mogelijkheid voor familieleden en vrienden om het midden- en kleinbedrijf op gang te helpen als daar behoefte aan is.” Nog voor de zomer wordt de Tweede Kamer over de mogelijkheden voor een nieuwe regeling geïnformeerd.

Amhaouch: Nadrukkelijke voorwaarden voor openstelling Lelystad airport

CDA CDA VVD Zuid-Holland 09-11-2018 14:42

Het CDA en de VVD willen dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden als het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en de laagvliegroutes zullen verdwijnen. Tijdens de begrotingsbehandeling van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen week diende CDA woordvoerder Mustafa Amhaouch dit voorstel in dat kon rekenen op steun van de VVD. Amhaouch: ‘Op ons partijcongres 3 november in Groningen hebben de leden zich duidelijk uitgesproken tegen de laagvliegroutes. Lelystad Airport kan alleen open onder de nadrukkelijke voorwaardedat de laagvliegroutes bij de luchtruimherziening in 2023 zijn verdwenen. Ik heb dan ook meteen gehoor gegeven aan deze uitspraak door deze motie in te dienen. Het is mooi dat ook de VVD ons hierin steunt.’ Het CDA vindt dat de Luchtruimherziening al flinke vertraging heeft opgelopen in het vorige kabinet door gebrek aan kennis en kunde. Het is daarom van belang dat de juiste expertise bij het ministerie en de betrokken organisaties voldoende aanwezig is om de algehele Luchtruimherziening in 2023 tot een succes te maken. Het CDA wil samen met de VVD dat de openstelling van Lelystad Airport alleen kan plaatsvinden onder de nadrukkelijke voorwaarde dat het luchtruim uiterlijk in 2023 is heringedeeld en dat de laagvliegroutes verdwijnen.

CDA: ‘Voorkom wachttijden Nederlandse versproducten bij Brexit’

CDA CDA VVD Zuid-Holland 06-04-2018 04:49

De Brexit kan leiden tot langere wachttijden in de handel tussen Europa en het Verenigd Koninkrijk. Daarom heeft het CDA samen met de VVD het kabinet via een motie gevraagd om zich maximaal in te zetten om te zorgen dat de export van met name versproducten als bloemen, fruit, groenten en vlees zo min mogelijk vertraging oploopt. Met steun van staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat: “Gezien de grote belangen van de agro-export voor Nederland, zullen we hierop blijven lobbyen.”Het Verenigd Koninkrijk is het 3e exportland voor Nederland. Het gaat hierbij om ongeveer 39 miljard euro aan goederen en nog eens ongeveer 21 miljard euro aan diensten.In zijn inbreng tijdens het debat ging CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch in op zowel de bedreigingen als de kansen die de Brexit met zich meebrengt voor de Nederlandse economie en de Nederlandse ondernemers. Ongeveer 30.000 bedrijven hebben nog geen idee hoe ze naar landen buiten de douane-unie moeten exporteren. Amhaouch stelde daarom voor om de douane, als die dat zelf ook wil, korte cursussen en voorlichtingsdagen te laten organiseren voor mkb-bedrijven. Staatssecretaris Keijzer zegde daarbij toe dat bij de regiobijeenkomsten die georganiseerd worden door het hele land, ter voorbereiding op de Brexit, ‘uiteraard ook gesproken wordt over consequenties met betrekking tot de douane en het grensoverschrijdend verkeer’. Ook pleitte hij ervoor dat instanties als banken, Kamers van Koophandel en accountancykantoren een zorgplicht krijgen om mkb’ers actief te informeren over de mogelijke gevolgen en de impact van de Brexit. En bij nieuwe wetten en regels op dit gebied zou het kabinet mkb-toetsen uit moeten voeren, waarbij vooral moet worden gekeken naar de gevolgen in de uitvoering.Ondanks de problemen die verwacht worden, biedt de Brexit ook kansen, aldus Amhaouch. ‘Nederland is altijd innovatief geweest en zou daarom ook kansen moeten kunnen benutten die ontstaan door de Brexit. Het CDA is benieuwd of het kabinet een specifiek beleidsplan heeft ontwikkeld om het Nederlandse vestigingsklimaat aantrekkelijk te maken voor bedrijven die weg willen uit het VK. Zet het kabinet hierbij specifiek in op bepaalde bedrijven, bijvoorbeeld bedrijven in de ICT en startups?’

Parlement neem verantwoordelijkheid

CDA CDA VVD Oldebroek 09-12-2017 19:02

Regering en parlement lijden onder betekenisverlies. Dat is niet alleen lastig voor parlementsleden, maar ook voor veel burgers. Bij wie kunnen burgers terecht met hun zorgen en verlangens? De verantwoordelijkheidsrelaties zijn haast onontwarbaar geworden. De Staatscommissie Parlementair Stelsel heeft geconstateerd dat leiding en macht steeds meer gespreid zijn geraakt. De in januari 2017 ingestelde Staatscommissie heeft de opdracht om te onderzoeken of ons parlementaire stelsel nog goed werkt en of het toekomstbestendig is. Veel beslissingen die belangrijk zijn voor het dagelijks leven van mensen worden niet meer door de nationale politiek genomen, maar steeds vaker door anderen, zoals de Europese Unie, gemeenten of provincies. Tegelijkertijd is de nationale politiek voor veel mensen nog steeds het richtpunt. Hoe gaat het parlement daarmee om? Zo is de vraag naar bovengekomen bij wíe nu de verantwoordelijkheid ligt voor de keuzes van vliegroutes en vlieghoogten rond vliegveld Lelystad. Er wordt naar de Alderstafel gewezen, maar ook LVLN en het Regeerakkoord worden genoemd. Kunnen we er op vertrouwen dat onze parlementariërs voldoende zicht en invloed hebben op de problematiek? Het CDA Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch heeft toegezegd, dat hij de voorstellen van de minister van I&M (Cora van Nieuwenhuizen, VVD) zal beoordelen op de manier waarop zij omgaat met de belangen van de burgers. Die belangen zijn groot, weten we inmiddels. Ook het CDA Oldebroek vindt, zonder het probleem over de schutting te gooien, dat Lelystad niet open kan, voordat de hoogten en zo mogelijk de routes zijn aangepast! Het parlement wordt opgeroepen verantwoordelijkheid te nemen en dat vooral in het dossier Vliegveld Lelystad duidelijk te laten zien!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.