Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

21 documenten

Amhaouch: luchtvaartnota biedt oplossingen uit het midden

CDA CDA Zuid-Holland 15-05-2020 14:13

Het kabinet heeft de luchtvaartnota 2020-2050 gepresenteerd. In dit document geeft het kabinet de richting aan voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland in de periode 2020 tot 2050. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vindt het verstandig dat in de luchtvaartnota wordt gekozen voor oplossingen uit het midden, waarbij een goede balans wordt gecreëerd tussen concurrentie en duurzaamheid, met meer oog voor de omgeving. Hij is blij dat in de luchtvaartnota handvatten worden geboden om het vertrouwen in de luchtvaartsector, ook door de omgeving, te herstellen. Bijvoorbeeld doordat er naast oog voor economische waarde en werkgelegenheid ook controle in het beleid wordt ingebouwd op het gebied van groei, kwaliteit en hinderbeperking én er stevige ambitie wordt getoond als het gaat om duurzaamheid.ConcurrerendHet CDA is positief gestemd over het feit dat in de luchtvaartnota aandacht is voor de economische waarde en de werkgelegenheid die ontstaat door de luchtvaart. We zetten ons in voor meer samenwerking en betere positionering van de verschillende regionale vliegvelden van nationaal belang. Zij kunnen elkaars kracht beter benutten. In de nota wordt op uiteenlopende punten expliciet aandacht besteed aan de economische toegevoegde waarde van de hoogwaardige luchtvaartindustrie in Nederland. Op aandringen van het CDA komt er een innovatiestrategie.DuurzaamWe hechten eveneens veel waarde aan een duurzame luchtvaart. Het CDA vindt het belangrijk dat er op verstandige wijze, forse stappen worden gezet op het gebied van verduurzaming. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het gebruik van bio en synthetische kerosine en zuinige vliegtuigen. Daarnaast is het belang van elektrisch taxiën en de elektrificatie van grondgebonden activiteiten rond luchthavens nadrukkelijk opgenomen. Tot slot juicht het CDA de potentie van elektrisch en hybride vliegen toe. Nederland heeft de ambitie om hierin leidend te zijn.Oog voor de omgevingHet is van groot belang dat de sector oog heeft voor de omgeving en de mensen achter de cijfers. Dat moet onder andere gebeuren door meer controle in het beleid aan te brengen als het gaat om groei, vermindering van het aantal nachtvluchten en minder hinder van uitstoot en vervuilende stoffen. Groei moet worden verdiend door negatieve effecten te verminderen en er zal meer sturing zijn op netwerkkwaliteit.

‘Tante Agaathregeling’ moet terugkomen

CDA CDA D66 VVD Zuid-Holland 06-02-2020 08:07

Het CDA pleit, met steun van de coalitiepartijen VVD, D66 en CU, voor terugkeer van de zogeheten ‘Tante Agaathregeling’. Het gaat om een oude regeling voor durfkapitaal die ooit is ingevoerd om startende ondernemers een financieel steuntje in de rug te geven. Over de eerste 5000 gulden rente die de investeerder destijds ontving op het geïnvesteerde bedrag hoefde geen rente betaald te worden. Dat maakte het voor particuliere investeerders aantrekkelijk om startende ondernemers geld te lenen. Op het hoogtepunt maakten 68.000 beleggers gebruik van de regeling. Toen de voorwaarden werden versoberd, daalde de interesse. Met de nieuwe Belastingwet die in 2001 werd ingevoerd, werd de naam Tante Agaath vervangen door de Durfkapitaalregeling. Deze bestaat nog steeds, maar de belastingvoordelen werden in 2011 afgeschaft.CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch: “Als coalitiepartijen hebben we het kabinet via een motie opgeroepen om de herinvoering van de tante Agaathregeling te onderzoeken. Het biedt een goede mogelijkheid voor familieleden en vrienden om het midden- en kleinbedrijf op gang te helpen als daar behoefte aan is.” Nog voor de zomer wordt de Tweede Kamer over de mogelijkheden voor een nieuwe regeling geïnformeerd.

CDA: Maak investeringsfonds Invest-NL toegankelijk voor mkb

CDA CDA Zuid-Holland 23-01-2020 09:21

Het CDA heeft Kamervragen gesteld over het nieuwe investeringsfonds Invest-NL. Volgens directeur Wouter Bos hoef je namelijk voor minder dan 5 miljoen niet bij het fonds aan te kloppen. Dat zei hij in een interview met NRC. Vreemd, vindt CDA-woordvoerder mkb Mustafa Amhaouch. Want die uitspraak staat haaks op de unaniem aangenomen motie Amhaouch/Veldman om Invest-NL in de uitvoering en organisatie zo vorm te geven dat ook het mkb hier gebruik van kan maken. Met een vermogen van 1,7 miljard euro wil Invest-NL investeren in kansrijke en maatschappelijk waardevolle projecten en bedrijven, die zonder steun niet van de grond komen. Maar die ondergrens van 5 miljoen werpt wel een flinke drempel op voor het mkb. Amhaouch: Bij de wetsbehandeling is er altijd bij minister Wiebes aangedrongen op de toegankelijkheid voor het mkb. Daarvoor moet die 5 miljoen euro als ondergrens zo snel mogelijk van tafel. Dit is een valste start van Invest-NL.” Het CDA vindt dat bij financiering uit Invest-NL niet financieringsdrempels leidend moeten zijn, maar dat moet worden gekeken naar de maatschappelijke impact van een project. Amhaouch roept daarom de minister op om de huidige randvoorwaarden voor mkb-bedrijven opnieuw tegen het licht te houden.

Amhaouch pleit voor meer ambitie bij snelle spoorverbinding met buurlanden

CDA CDA Zuid-Holland 29-11-2019 08:11

Deze week heeft woordvoerder spoor en luchtvaart Mustafa Amhaouch zich sterk gemaakt voor betere en snellere treinverbindingen met onze buurlanden. Goede treinverbindingen tussen steden en regio’s horen niet te stoppen bij de grens met onze buren, zoals nu vaak wel het geval is. Zeven van onze provincies grenzen immers aan Duitsland en/of België.Zo pleit het CDA al langer voor een intercity-verbinding van Amsterdam via Heerlen naar Aken, een regio met bijna een half miljoen inwoners. Hier is onlangs ook een petitie over aangeboden in de Kamer. Amhaouch: “Als de grens tussen Nederland en Duitsland 18 km naar links had gelegen hadden we hier geen discussie over gehad. Eigenlijk is dit onbegrijpelijk, dit speelt al sinds 2003, en de noodzaak wordt alleen maar groter om grensoverschrijdend met de trein te reizen in plaats van met het vliegtuig op de korte afstanden. Daarom belangrijk dat de minister hier nu eindelijk definitieve besluiten over gaat nemen.” (Klik hier om zijn opiniestuk in het AD over dit onderwerp te lezen. Klik hier voor een filmpje met toelichting).LelylijnOver een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden wordt ook al jarenlang gepraat. In de brief aan de Kamer over de MIRT spreekt het kabinet wel over een ov-ontsluiting via de Lelylijn, maar dit kan voor meerdere interpretaties uitlegbaar zijn. Wordt hier een trein mee bedoeld, of alleen een HOV-bus? Om daar duidelijkheid over te krijgen diende Amhaouch een motie in die regelt dat in het haalbaarheidsonderzoek naar de Lelylijn expliciet wordt gekeken naar de oplossing van een additionele spoorlijn naar het Noorden. “Het zou goed zijn om bij dit onderzoek ook aandacht te hebben voor de bereikbaarheid van Leeuwarden.”

Amhaouch: maak trein aantrekkelijker als alternatief voor korte vluchten

CDA CDA Zuid-Holland 18-10-2019 11:08

Een supersnelle trein zou een zeer aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor een korte afstandsvlucht met een vliegtuig. Daar bestaat al een breed draagvlak voor, en er zijn meerdere innovatieve manieren te bedenken om dit mogelijk te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een moderne zweeftrein, die via internationale corridors wordt gescheiden van nationaal en regionaal vervoer. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vroeg hier tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aandacht voor. Hij riep de regering per motie op om via een quickscan alle innovatieve mogelijkheden en de potentiële maatschappelijke kosten en baten in kaart te brengen.Samenwerking luchthavensIn een tweede motie riep hij de regering op om te onderzoeken of er meer regie mogelijk is in de samenwerking tussen de Nederlandse luchthavens. “In een klein land als Nederland is het van belang dat Nederlandse luchthavens met elkaar samenwerken om zo elkaar te versterken en maatschappelijke waarde te creëren in plaats van elkaar onnodig op hetzelfde te beconcurreren. Wat aan die samenwerking kan bijdragen is een overkoepelende en integrale regie tussen de Nederlandse luchthavens.” Amhaouch opperde daarbij de suggestie om te gaan kijken of alle vliegvelden onder de Royal Schiphol Group zouden willen vallen.Eén miljoen voor snel internet in treinTijdens de begrotingsbehandeling bracht Amhaouch ook nog een ander speerpunt van het CDA in, namelijk snel internet in de trein. Amhaouch: “Om de trein echt een goed alternatief te maken voor de auto of het vliegtuig moet ook wat gedaan worden aan de prehistorische internetverbinding in de IC’s. Dit is een van de grote ergernissen van de treingebruikers die willen werken, appen en studeren in de trein. Reistijd = Werktijd! Op dit moment krijgen wij echter signalen dat de Wifi te traag is en 4G vaak niet te ontvangen is. Zelfs niet voor het gewone bellen!” Samen met de CU diende Amhaouch een voorstel in om een miljoen euro extra vrij te maken, die snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van internetverbindingen in de trein moet verbeteren. Dit voorstel kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Amhaouch riep de staatssecretaris ook op om in gesprek te gaan met telecomproviders voor meer en/of beter geplaatste masten in de buurt van het spoor.

CDA & CU: Sneller internet in alle intercitytreinen

CDA CDA ChristenUnie Zuid-Holland 18-10-2019 11:08

Coalitiepartijen CDA en ChristenUnie willen dat het kabinet extra geld investeert om een snellere internetverbinding in alle intercitytreinen mogelijk te maken. Zij dienden bij de begroting Infrastructuur en Waterstaat een voorstel in om een miljoen euro extra vrij te maken, die snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van internetverbindingen in de trein moet verbeteren. Momenteel blijkt nog te vaak dat de Wifi-verbinding traag is en het signaal van 3G en 4G wegvalt. Volgens CDA en ChristenUnie hoort internet een betrouwbare basisvoorziening te zijn in een intercitytrein.CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch: “Een trage of wegvallende internetverbinding is een grote ergernis bij treinreizigers die willen werken, appen of studeren in de trein. Dat is geen reclame voor het openbaar vervoer. We willen dat de NS meer kan investeren in innovaties die sneller internet mogelijk maken. Dat maakt reizen met de trein bovendien een extra aantrekkelijk alternatief.”Volgens de NS maakt nu ongeveer één op de vijf reizigers gebruik van Wifi in de trein. Volgens CDA en ChristenUnie kan een betere verbinding door nieuwe ontvangers leiden tot meer gebruik, maar moet ook goed gekeken worden naar de dekking van zendmasten langs het spoor. Zodat mensen die gebruik maken van een databundel fatsoenlijk internet hebben. Dat zou bovendien helpen voor gebieden en dorpen waar de verbinding te wensen over laat. Daarom willen beide coalitiepartijen dat staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) met telecomproviders om de tafel gaat voor meer of beter geplaatste zendmasten.Het voorstel kan rekenen op steun van een meerderheid in de Tweede Kamer.

Amhaouch: maak werk van spreiding starttijden opleidingen om spits te ontlasten

CDA CDA Zuid-Holland 27-09-2019 11:15

Om reizen met de trein aantrekkelijk te maken is van belang dat de spits niet onnodig druk is. Het CDA is daarom erg positief over de proef in de regio Arnhem-Nijmegen waar starttijden van twee grote opleidingsinstituten (HAN en Radboud) werden aangepast. De drukte nam tijdens de ochtendspits sterk af. Er was zelfs een afname van 22% in de hyperspits. Het CDA wil daarom graag dat dit in heel Nederland wordt uitgerold. Dat zei woordvoerder Mustafa Amhaouch tijdens een algemeen overleg over het spoor.Amhaouch: “In november 2018 is een voorstel van mij en D66-collega Paternotte aangenomen om dit bij meerdere hogescholen en universiteiten toe te passen. Ook in het Klimaatakkoord is de aanpak van de hyperspits door middel van gewijzigde aanvangstijden een belangrijk speerpunt. Er is dus al brede steun, maar wat ontbreekt is brede opvolging.” Hij riep de staatssecretaris op hier per provincie nu echt werk van te maken zodat er opvolging komt in bijvoorbeeld Utrecht, Delft, Groningen en Amsterdam. Staatssecretaris Van Veldhoven was het met Amhaouch eens dat er een actieplan moet komen, en zal hierover met de provincies in overleg gaan.Plafond capaciteit in zichtVanuit milieuoogpunt is de trein voor het CDA een duurzaam en concurrerend alternatief voor vervoer per auto en vliegtuig. De NS gaven in augustus echter aan dat het plafond voor de capaciteit op het spoor in zicht is. Dat vraagt om creatieve oplossingen om toch zoveel mogelijk mensen en goederen via het spoor te kunnen blijven vervoeren. Naast het spreiden van openingstijden van opleidingen ziet het CDA ook mogelijkheden om capaciteit te vergroten door bij investeringen de dubbeldekstreinen als standaard te nemen.

CDA wil Afrika-strategie op handel

CDA CDA Zuid-Holland 30-05-2019 07:27

Tijdens een algemeen overleg handelsbevordering heeft CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch gepleit voor de oprichting van een Taskforce Handelsbevordering Nederland Afrika. Daarin moeten het bedrijfsleven, middenveld, wetenschap en overheid vertegenwoordigd zijn. De Taskforce moet de kansen voor Nederland in Afrika in kaart brengen en barrières wegnemen. Volgens Amhaouch wordt het economisch potentieel tussen Afrika en Europa nog niet volledig benut. Daarnaast is Afrika in haar ontwikkeling gebaat bij mondiale markttoegang op basis van gelijkwaardigheid. “De EU is al een economische strategie gericht op het Afrikaanse continent aan het ontwikkelen. Ook in Nederland wordt er door het bedrijfsleven en middenveld nagedacht over kansen en mogelijkheden in Afrika, maar daartussen is nog weinig samenhang. Verder speelt mee dat een hechtere samenwerking tussen Europese en Afrikaanse landen van geopolitiek belang is en een economisch perspectief biedt voor meer dan een miljard mensen.”De potentie van de Afrikaanse markt voor Nederland is dus enorm. “Er liggen heel veel kansen als het gaat om Nederland en de opkomende Afrikaanse markt. Maar die worden nu nog niet gepakt. Uit de taskforce moet een strategische agenda rollen met betrekking tot handelsbevordering waar zowel Nederland als Afrikaanse landen van profiteren. Afrikaanse landen ontwikkelen zich en de vraag naar handel en bedrijvigheid wordt steeds groter. De Europese Commissie heeft van Afrika topprioriteit gemaakt. Laten wij dit voorbeeld volgen. China bouwt infrastructuur van Beijing tot Rotterdam, wij willen infrastructuur van Amsterdam tot Kaapstad."

CDA maakt zich sterk voor mkb bij wetsvoorstel Invest-nl

CDA CDA Zuid-Holland 17-05-2019 05:46

Mustafa Amhaouch is blij met de aandacht die in het wetsvoorstel tot oprichting van Invest-NL uitgaat naar het mkb, iets waarvoor het CDA nadrukkelijk voor heeft gepleit. Een motie die Amhaouch vorig jaar indiende en die oproept het mkb meer reële mogelijkheden te geven om te profiteren van de kansen van Invest-NL, kreeg unanieme steun van de Tweede Kamer. “En dat is terug te zien in het wetsvoorstel”, aldus Amhaouch. “Elke ondernemer met een goed idee dat bijdraagt aan de missie van Invest-NL, moet een eerlijke kans krijgen. Als CDA zullen we dit in de uitvoering van het wetsvoorstel nauwlettend in de gaten houden.” Het CDA staat positief tegenover het wetsvoorstel, maar wijst op het belang van een goede balans t.a.v. de doelen en een gedegen controle door het parlement. Wat het CDA betreft moet Invest-NL de nadruk leggen op het halen van de klimaatdoelen en de energietransitie én op het geven van kansen aan het mkb, start- en scale-ups. Maatschappelijk gewenste investeringenInvest-NL is een nieuwe financierings- en ontwikkelingsinstelling, die maatschappelijk en economische gewenste investeringen mogelijk moet maken daar waar initiatieven niet alleen door de markt worden opgepakt. Vaak hoger risico en/of lange termijn afschrijving. Het wetsvoorstel werd deze week in de Tweede Kamer besproken. CDA-woordvoerder Amhaouch: “Het CDA vindt balans in dit wetsvoorstel heel belangrijk. Invest-NL richt zich op duurzaamheid en daarnaast op nog vier andere zgn. ‘investeringsdomeinen’. Wij willen voorkomen dat deze met elkaar moeten concurreren en het ene domein daarbij raakt ondergesneeuwd door het andere. Ook willen we als parlement de doelmatigheid en doeltreffendheid van Invest-NL goed kunnen controleren. We hebben daarom diverse voorstellen gedaan om de parlementaire controle te versterken, o.a. via de Algemene Rekenkamer.” Revolverend fondsDe overheid steekt in totaal 2,5 miljard euro aan kapitaal in Invest-NL, waarvan 800 miljoen bedoeld is voor internationale activiteiten. De bedoeling is dat het een revolverend fonds wordt: het uitgeleende geld moet terugkomen, zodat het weer beschikbaar komt voor nieuwe leningen.

CDA steunt mkb met terugdringen te late betalingen

CDA CDA Zuid-Holland 26-04-2019 06:11

Het CDA is blij dat staatssecretaris Mona Keijzer de betaaltermijn voor grote bedrijven aan het mkb aan gaat pakken. Zij wil de wettelijke termijn waarop grote bedrijven de rekeningen van hun mkb-leveranciers moeten betalen, verlagen naar dertig dagen. Grote bedrijven kunnen, als gevolg van een CDA-initiatiefwet vanuit de Tweede Kamer, sinds 2017 een maximale termijn van zestig dagen hanteren voor hun mkb-leveranciers. De overheid zelf moet al wel binnen dertig dagen betalen. Het gevolg van deze wet is dat de betalingstermijnen in 2018 langzaam zijn opgelopen, tot een gemiddelde van 41,5 dagen. In de tien jaar ervoor was de termijn juist aan het dalen naar 36,5 dagen. Het CDA pleit al jaren voor een wettelijke betaaltermijn van 30 dagen. Destijds bleek daar in deze wet in de Kamer echter geen draagvlak voor, waardoor de termijn van 60 dagen in de wet kwam te staan. Die termijn wordt nu dus alsnog verlaagd. Tot vreugde van toenmalige indiener van deze wet Agnes Mulder en huidige woordvoerder Mustafa Amhaouch. Meer bekendheid regelingenEr bestaan ook allerlei financieringsmogelijkheden waar mkb’ers geen gebruik van maken omdat ze niet op de hoogte zijn van die regelingen. Daar moet verandering in komen, vindt het CDA. Op verzoek van Amhaouch gaat staatssecretaris Keijzer daarom in gesprek met regio’s, provincies, Kamers van Koophandel en Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen om te kijken hoe de toegang tot die regelingen verbeterd kan worden. Bijvoorbeeld door het inrichten of promoten van een mkb-loket. Amhaouch: “Het mkb speelt een belangrijke rol in onze economie. In 2017 werkte bijna 50% van de beroepsbevolking in het mkb, droeg het mkb ruim 31% bij aan het bbp en realiseerde het mkb 80% van de groei van de werkgelegenheid in het bedrijfsleven. Tegelijkertijd is ons mkb ook kwetsbaar, bijvoorbeeld als het gaat om de toegang tot financiering. Vooral kleinere en nog jonge bedrijven blijken het moeilijk te vinden om financiering aan te trekken. En twee derde van de mkb-ers weet niet dat de overheid allerlei ‘loketten’ heeft voor financieringsinstrumenten. Ik ben dan ook blij dat de staatssecretaris hierover in gesprek wil gaan met de belangrijkste organisaties op dit gebied, zoals de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.