Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

2 documenten

Geen draagvlak voor verdere groei luchthaven

D66 D66 Lansingerland 03-03-2019 14:11

De afgelopen tijd is er weer veel discussie geweest rond de toenemende overlast rond luchtvaart in Nederland. Ook in de commissie Ruimte in Lansingerland is uitgebreid gesproken over Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Belangrijkste conclusie is dat er in Lansingerland, Rotterdam en bij de provincie Zuid-Holland geen draagvlak is voor verdere groei van de luchthaven.

Aanleiding voor de discussie in Lansingerland was de brief van het college van Burgemeester en Wethouders over de notitie van de Bestuurlijke Regiegroep RTHA (BRR) over de samenwerkingsagenda en de regiodoelen rond het vliegveld.

Gezondheid, klimaat en duurzaamheid Raadslid Michiel Muis: “Er was altijd al weinig draagvlak voor uitbreiding van het vliegveld. Dit wordt nu alleen maar versterkt door de veranderende maatschappelijke discussie waarbij steeds meer bewustzijn en aandacht is voor gezondheid, klimaat en duurzaamheid naast economische aspecten. Het vraagt om vernieuwing van luchtvaart en het denken over luchtvaart. Positief is dat het vliegveld met het programma ‘Rotterdam The Hague Innovation Airport’ (RHIA) de stap wil zetten naar een vliegveld van de toekomst, die digitaal, duurzamer en circulair is. Maar daar zijn we nog lang niet. Tot die tijd zijn we blij dat het standpunt van de BRR, raad en college blijft dat er geen ruimte wordt gezien voor groei van de luchthaven en dat de Inspectie Leefomgeving en Transport(ILT) ook kritsch meekijkt en zelfs het voornemen heeft om RTHA een maatregel op te leggen omdat de luchthaven de geluidsnormen heeft overschreden.”

Motie Provincie Zuid-Holland De luchthaven wil het liefste blijven groeien en ziet haar ambities beperkt. Ze pleit er daarom voor maatschappelijk verkeer (zoals traumahelikopters) een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. D66 denkt dat er hierdoor via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom het vliegveld ontstaat, wat niet gewenst is. In Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft de Statenfractie van D66 een motie ingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan. Ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De huidige overlast voor omwonenden is meer dan genoeg.

D66 ziet RTHA het liefst toegroeien naar een innovatieve luchthaven, waar de stilste en schoonste vliegtuigen landen. De nu voorgestelde omvorming naar een moderne, innovatieve en meer duurzame luchthaven RTHA, is wat D66 betreft slechts een tussenstap, naar een nieuwe luchthaven in zee ter vervanging van RTHA, Lelystad en Schiphol. De Tweede Kamer en Provinciale Staten steunen een onderzoek hiernaar. Dat onderzoek loopt en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is.

D66 hoopt dat de geschetste innovatie snel van de grond komt, korte vluchten worden overgenomen door snelle spoorverbindingen en dat de verplaatsing van vliegvelden richting zee een serieuze kans krijgen. Alleen op die manier houden we onze leefomgeving veilig en gezond in de toekomst.

D66 reageert op Raamwerk

D66 D66 VVD Lansingerland 30-05-2018 10:54

De reactie van de fractie van D66 op het Raamwerk van de VVD en Leefbaar 3B heeft helaas niet geleid tot een uitnodiging om samen een coalitie te vormen. Lijsttrekker en fractievoorzitter Michiel Muis: “Dat is jammer, want D66 heeft belangrijke aanvullingen voorgesteld die het Raamwerk meer ambitie geeft op thema’s als: onderwijs, gezonde leefomgeving en de benodigde inzet op duurzaamheid.”

 

Raamwerk met wijzigingen

D66 kon zich vinden in het Raamwerk van VVD en Leefbaar 3B waar het gaat om het versterken van de bereikbaarheid, investeren in participatie, het bieden van kansen voor jongeren en ouderen en solide financiën.”

Toch riep het Raamwerk op onderscheidende punten ook vragen op bij de fractie van D66. Op die thema’s heeft D66 concrete voorstellen voor aanpassing of nuancering gedaan. Muis: “Op de sociale onderwerpen gaat het daarbij met name over de opvang van asielzoekers, het labelen van mensen die wel of niet zouden willen werken en het ambitieniveau bij onderwijs. Op gebied van duurzaamheid is concreet voorgesteld om Eneco-gelden niet alleen te gebruiken voor schuldreductie, maar ook een deel in te zetten voor de energietransitie. Daarnaast wil D66 verder bouwen aan een visie op duurzaamheid, waarbij de raad op basis van financiële scenario’s het ambitieniveau bepaalt.”

Verrijkingen

Het Raamwerk bood wat D66 betreft nog veel ruimte voor aanvullingen die het Raamwerk konden verrijken. Op met name de thema’s Onderwijs, Jeugd, Duurzaamheid en Leefomgeving heeft D66 urgente en meer ambitieuze aanvullingen gedaan. Bijvoorbeeld direct taalonderwijs voor nieuwkomers en frisse, duurzame scholen. Ook heeft D66 voorstellen aangedragen om te zorgen voor een betere luchtkwaliteit en om de jeugd actief te betrekken bij beleid.

 

Aanvullingen

* Bij woningbouw aandacht voor klimaatadaptatie.

* Verhogen frequentie Randstadrail.

* Plannen Berkel Centrum aanpassen ivm verkeersveiligheid.

* Onveilige rotondes met prioriteit aanpakken.

* Mogelijkheid voor een bioscoop onderzoeken.

* Jeugd actief betrekken bij opstellen beleid.

* Beleid op direct taalonderwijs voor nieuwkomers.

* Capaciteitsproblemen bij verenigingen oplossen.

* Iedereen die kan werken, krijgt ook de kans op werk.

* Minder regels in de APV.

* Experimenteren met ‘blurring’ bij detailhandel.

* Ondernemers zelf hun openingstijden laten bepalen.

* Inzet mobiele camera’s evalueren.

* Sluiten van een Lansingerlands Regenboogakkoord.

 

Wijzigingen

* De zin ‘geen grootschalige opvang van asielzoekers’ aanpassen.

* ‘Gezondheid’ voorop zetten bij HSL en A16. Naast geluidsoverlast ook inzet op luchtkwaliteit en zicht en inpassing.

* Bij nieuwbouw van scholen Rijksbijdrage als uitgangspunt hanteren zolang er wel frisse en duurzame scholen komen.

* Niet labelen van mensen in groepen die ‘niet willen’ of ‘niet kunnen’ werken.

* De raad de ambitie voor duurzaamheid laten bepalen op basis van financiële scenario’s.

* Hierin gezamenlijk optrekken met Rijk en provincie, met gemeentelijke inzet.

* Een deel van Eneco gelden inzetten voor duurzame voorfinanciering.

* OZB verlagen tot niveau omliggende gemeenten.

* Verdere verlaging van de afvalstoffenheffing.

* Hondenbelasting bevriezen.

 

Wensen

* Nieuwe ruimtelijke visie op woningbouw (compacte bouw, hoogbouw, rond OV)

* Toekomstvisie op vervoer en ontsluiting kernen en gemeente als geheel.

* WMO beleid aanpassen om ondersteuning via ICT mogelijk te maken.

* Visie op energietransitie glastuinbouw met buurgemeenten.

* Bewoners eerder en beter betrekken.

* Alle informatie is openbaar, tenzij.

* Wijkbudgetten beschikbaar stellen voor initiatieven van inwoners.

* Wijknetwerken opzetten om wijkgericht werken te bevorderen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.