Nieuws van politieke partijen in Rotterdam inzichtelijk

3 documenten

Solidariteit

SP SP Rotterdam 29-07-2020 09:54

Solidariteit. Ik weet het. Een oud woord. Misschien iets uit de jaren zeventig van de verre vorige eeuw. Hun strijd, onze strijd.Nog zo één. Weggezogen in de draaikolk van vergetelheid.

Toch kwamen ze weer bij mij boven de laatste tijd. Vooral toen iedereen begon te roepen dat Mark Rutte bij het kruisje had getekend. Onze Mark had ons toch weer uitverkocht aan die veelvraat die Europa heet.

Tekenen bij het kruisje. Zijn we vergeten dat natiestaten de grootste oorlogen in de kortste tijd hebben veroorzaakt?

Zijn we het optimisme vergeten over een Europa zonder grenzen? Het was toch wat die Benelux. Je kon gewoon doorrijden bij Hazeldonk.

Later, na vakanties in Frankrijk, Italië en Spanje. Waar we echt te eten kregen en onze drekandijvie rap inruilden voor coq au vin, pizza en paella?

En anders hebben we nog wel onze eigen Knorr wereldgerechten.

Natuurlijk, het is te snel gegaan met de uitbreiding van Europa. En ja, het ongebreidelde marktdenken heeft misstanden opgeleverd. Maar wat is het alternatief? Weleens nagedacht waarom ze in het zuiden eerder met pensioen gaan?

Waarom gaan wij eigenlijk niet op 65 met pensioen?

Ik heb veel gereisd. Was in Portugal toen na 2008 het land moest doen wat Dijsselbloem beval. Nooit zoveel mensen op straat zien creperen. Niemand zag meer een toekomst.

Een linkse regering brak met al die negatieve neoliberale bezuinigen en investeerde weer in de bevolking. Waar ben je anders voor als overheid? Toen leefde het leven in Portugal weer op.

Ach, het zal een Rolexje hebben gekost voor een zakenbankier in New York.

Dus mag ik van die kruisridders dan het alternatief hebben? Nederland sluist miljarden belastinggeld weg. We sterven van de schulden aan de bank. We komen er nu achter dat we de zorg, belasting, huisvesting, milieu en de rest van de overheid aan de markt hebben verkocht. Terwijl het toch iets is van ons allemaal. Dat hebben de Portugezen dan wel door. En waarom zou je de snot in je ogen moeten werken tot ver na je 65ste? Voor een aandeelhouder in Abu Dabi? Dan teken je toch bij een halve maan zou ik zeggen. En daar hebben onze kruisridders een nog grotere hekel aan.

Want ja, zo is het. Tempeliers van de grenzen gedicteerd door Rusland en Engeland in de 19e eeuw. Het aandeelkapitalisme kent geen grenzen. In ieder geval niet jullie benauwde versie ervan. Het schiet de hele wereld over. Het kent geen kruis, halve maan of zonsondergang.

We drinken nog wel een champagne, rijden even een Lamborghini tegen de vangrail, verhuren ons vastgoed via Booking.com, trekken de Hema nog even leeg en laten nog wat oesters invliegen met de KLM. 

Bij welk kruisje wil je dan tekenen?

Zie ook: Pieter Schol

Het heft in eigen hand: SP Rotterdam pleit voor sociaal beleid dichtbij de mensen.

SP SP VVD Rotterdam 09-07-2019 16:38

Tijdens de bespreking van de voorjaarsnota 2019 hield SP Rotterdam fractievoorzitter Aart van Zevenbergen een pleidooi voor sociaal beleid dichtbij de mensen. Hierbij zijn er een tiental moties ingediend waarover 11 juli gestemd zal worden.

Aart van Zevenbergen: Onze huisfilosoof Karl Marx zei het al, de filosofen interpreteren de wereld verschillend, maar het komt er op aan deze te veranderen. Dit college heeft namelijk twee gezichten. Een sociaal en een liberaal gezicht. En tien wethouders die allerlei onderwerpen onder hun hoede hebben genomen.  Is er naast nieuwe energie ook synergie in dit college opgewekt? Ik weet het niet. Soms lijkt het erop dat men elkaar tegenwerkt.

Voor de SP maakt dit college het ook niet makkelijk. Keihard oppositie voeren omdat er helemaal niets van deugd willen we niet. Er zitten immers goede elementen in dit beleid en in het college zelf. Voorbeeld daarvan zijn de programma’s “Reset” en “Uit de knoop”.

Maar ook de werkleerakkoorden en de positieve bejegening naar uitkeringsgerechtigden stemt de SP positief. De bestrijding van bijstandsfraude zal streng maar zeker ook rechtvaardiger gaan. De klopjacht op mensen met een uitkering is gestopt en in plaats van deze mensen te isoleren worden ze er weer bij betrokken.

Het programma “Relax dit is Rotterdam” zien wij ook als een goede start naar een ontspannen samenleving binnen onze mooie gemeente. Maar ik wil het in dit kader ook hebben over de Kansenongelijkheid. Daar waar de Rotterdamse SP-fractie de multiculturele samenleving erkent als verrijkend, benaderen anderen het nog te vaak als een beperking!

Kansenongelijkheid leeft, het is aan de orde van de dag! Uitsluiting is vaak een afgeleide van verouderde normatieve kaders.  Culturele waarden en normen die stand hebben gehouden en de culturele evolutie van onze samenleving onvoldoende meewegen. Een multiculturele samenleving komt niet alleen tot bloei door organische groei, maar heeft ook stevig beleid nodig. Met slechts een schamele 100.000 Euro op een begroting van 3.5 miljard voor discriminatiebestrijding, lijkt de integratienota slechts een wassenneus.

De SP gaat komende periode voor meer betrokkenheid van de Rotterdammers. Laat de Rotterdammers het heft in eigen hand nemen! Te beginnen bij zorg en welzijn.

Zorg

De vraag naar zorg ontstaat vaak uit urgentie en het gebrek aan alternatief, de hulpvragen van onze Rotterdammers komen op verschillende manieren en langs uiteenlopende kanalen aan de oppervlakte.

Het wijknetwerk en de wijkteams vormen dan ook het fundament van deze infrastructuur, beiden dienen als een soort web om signalen op te vangen, passende zorg aan te bieden en daar waar nodig door te verwijzen naar specialistische dienstverleners. Het idee achter de decentralisatie was dan ook om de zorg dichtbij en toegankelijk te organiseren terwijl er een duidelijk ander motief was; Bezuinigen!

Inmiddels langer dan 5 jaar na de invoering van het systeem, worstelen we nog steeds met te lange wachtlijsten, een flinke toename van zorgvragen, hoge personeelsverloop, gebrek aan expertise, te veel politieke regie en bureaucratische verstikking. De conclusie is helder en eenduidig, net als de evaluaties na 1, 3 en 5 jaar van het stelsel.

Er is werk aan de winkel! Nog te veel Rotterdammers, raken tussen wal en schip, stapelen problemen op door te lang op wachtlijsten te zijn en krijgen nog te vaak onnodige in plaats van passende zorg! Mijn vraag is of de wijkteams niet steeds meer een stuwmeer van zorgvragen aan het vormen zijn. De uitdaging ligt dan volgens onze fractie ook, in het faciliteren van de groeiende vraag naar deze vorm van zorg. Wie vangt deze steeds groter wordende groep zorgbehoevenden dan op?

Dat de zorg beter georganiseerd en gefaciliteerd moet worden is evident. De zorg is namelijk nog steeds te duur, onoverzichtelijk, klantonvriendelijk en slechte betaling van de medewerkers. Wachtlijsten, meldingen die niet serieus worden genomen, onheuse bejegening, pillenpropperij, steeds meer zorgmijders. Ouderen die eenzaam zijn en overbelaste mantelzorgers. Huizen van de wijk worden gesloten of in een sterfhuisconstructie gedaan.

De SP heeft moeite met het vermarkten van zorg en welzijn dat is geen geheim. Tegelijkertijd is het een werkelijkheid waar we voorlopig niet meer omheen kunnen. 

Het doet pijn om te zien dat er zoveel belastinggeld gaat naar ondernemers die er niets van bakken. Maar wel heel veel (belasting) geld opstrijken. Een voorbeeld de gemeente betaald zo’n 22 euro per uur voor huishoudelijke hulp. De medewerker krijgt 9 tot 10 euro per uur. De uitvoerende professionals en medewerkers ergeren zich groen en geel aan die praktijken.

De SP wil nog in deze collegeperiode meer zorg coöperaties in Rotterdam zien. Coöperaties waarbij de medewerkers het heft in eigen hand nemen. Liefst nog samen met de cliënten en/of patiënten. Op het internet zag ik een tekst van een mevrouw van de werknemerscoöperatie uit Apeldoorn die zei: “mensen willen niet meer gemanaged worden”. Uit mijn hart gegrepen! Managers en beleidsmakers kosten veel geld en maken alles ingewikkelder dan nodig is. Vooral voor de patiënt/cliënt maar ook voor de werknemers.

De hegemonie van de gevestigde zorg- en welzijnsaanbieders moet wat mij betreft doorbroken worden! Nogmaals de SP pleit voor meer zorg- welzijnscoöperaties.

Laat deze raadsperiode de periode zijn waarbij de Rotterdammer het heft in eigen hand heeft genomen!

Ook de huizen van de wijk kunnen goed floreren zonder bemoeienis van een dure welzijnsaanbieder. Ik heb gezien hoe in de wijk Feijenoord “de Proeftuin” functioneerde. Nog steeds jammer dat de gemeente niet verder durfde.

Ik wil van dit college nog dit jaar een plan ter bevordering van dergelijke coöperaties. Ook sport is belangrijk voor het welzijn en de gezondheid van onze Rotterdammers. Wij hebben een motie waarbij we sport in de fietstunnel van de maastunnel willen bevorderen.

Wonen

Voor de SP blijft wonen een speerpunt. Uitgangspunt blijft dat alle Rotterdammers die hier nú wonen ook hier mogen blijven. Ik zie dat als een elementair recht van iedere burger. De gelijkwaardigheid van Rotterdammers is voor ons erg belangrijk. Daarmee verklaar ik ons belang tegenovergesteld aan het belang van de beleggers.

En in woningen is nu eenmaal goed te beleggen. Vastgoed is een betrouwbare belegging zoals iedereen weet. De beleggers hebben met de VVD hun belangen goed verankerd in dit college. Waar de SP zegt op te komen voor de mensen met de midden en lage inkomens zegt de VVD zonder omhaal op te willen komen voor de toekomstige en huidige Rotterdammers met de bredere Portemonnee.

Hele volksstammen moeten nu verhuizen om dat doel te halen. En dat is zeer kwalijk. Ik zie regelmatig het verdriet op de gezichten van Rotterdammers die hier jaren gewoond hebben en slachtoffer worden van de sloophamers van dit College. Ik zie een college waarbij het sociaal beleid als excuus wordt gebruikt om keihard te saneren. Ik kan het helaas niet anders zeggen. Misschien kunnen we iets bedenken waarmee we de belangen van belegger en bewoner meer kunnen verbinden.

Wij stellen voor om bij elk nieuw huis dat gebouwd en verkocht wordt zelfbewoning te verplichten. Andere steden doen het met succes om de huizenprijzen nog een beetje in de hand te houden. Nu zelfs Mark Rutte heeft ingezien dat de grote bedrijven en beleggers er echt alleen maar voor zichzelf zijn, durf ik te rekenen op steun van de VVD.

In het prestatieoverleg tussen de gemeente,  corporaties en huurdersorganisaties constateren wij een niet gelijkwaardige positie van de huurdersorganisaties. Ook op het gebied van wonen wil de SP dat de Rotterdammers het heft meer in eigen hand nemen. Daartoe hebben wij de motie “huurdersplatform” gemaakt. Met dit platform willen we de huurdersorganisaties faciliteren en  empoweren. 

Red de rafelrand

Een stad heeft zijn creatieve rafelrand hard nodig. Nu lopen we het gevaar dat alles wordt aangeharkt en dat de stad tot middelmaat en eentonigheid vervalt. Juist de creatieve rafelrand geeft de stad impulsen. Kijk maar naar een stad als Berlijn waar steeds weer nieuwe rafelranden opduiken. Het hebben van een rafelrand is de motor van de stad. Verjaag daarom niet de creatieven en kunstenaars uit de wijken door de huren omhoog te gooien. Laat ze deel uitmaken van het stedelijk weefsel. Kijk naar Charlois, Katendrecht, Crooswijk, West en het Schiekadeblok. Overal wordt de boel aangeharkt.

Als we niet uitkijken wordt Rotterdam een eenheidsworst. En verandert het DNA wat de stad heeft gemaakt tot wat het nu is.

De veiligheid

Tijdens de vergaderingen van V&B hield de chef van de veiligheidsregio een beklemmend betoog over de zorgen die hij had tijdens de piek op oudejaarsavond. Op te veel plekken waren er te veel problemen.  Wij hebben ons toen gefocust op de vuurwerkproblematiek.

Toen kortgeleden het KPN-netwerk uitviel en er heel veel mis bleek te zijn wist ik het zeker. Volgens mij moeten we in Rotterdam snel onderzoeken of we nog wel voldoende voorbereid zijn. Wil de burgemeester dat doen? Ten tweede vorig jaar heb ik al gepleit voor een vaste politiepost in de wijken. De burgemeester antwoordde toen dat hij het breder wilde trekken en nog niet in elke wijk. Mijn vraag is hoever zijn deze plannen eigenlijk? Zijn er al wijken waar de overheid fysiek aanwezig is?

Groen

Toen in meerderheid de motie werd aangenomen tegen de vestiging van het distributiecentrum op de landtong van Rosenburg was wethouder Kathmann er erg snel bij om te zeggen dat dit niet kan en het distributiecentrum er toch komt.

Realiseert dit college zich wel dat met het bebouwen van de landtong de Rosenburger in zijn hart wordt getroffen!

Dit is exemplarisch voor de hypocrisie waarmee dit college de zaken benadert. We hebben al zo weinig groen en ik zie de bebouwing dan ook meer als een keuze dan als een noodzaak. Recent Zwitsers onderzoek heeft aangetoond dat er meer bomen nodig zijn. En niet meer stenen.

Mijn vraag aan dit college is te dan ook te onderzoeken of het echt niet mogelijk is dit natuurgebied te behouden. Een motie dien ik niet in want die was er al. Maar ja die wordt blijkbaar niet uitgevoerd…

Als fietser blijf ik op veel plekken maar zoeken naar een veilige plek om te stallen of te parkeren. Nog steeds zie ik geen verbetering in de parkeermogelijkheden. Naast dat het ontsierend werkt is het voor de fietser erg irritant de fiets aan een boom te moeten vastbinden. Laten we beginnen met meer fietsnietjes. Zo moeilijk kan het toch niet zijn. Aub doe er wat aan!

We hebben ook een oude motie uit de kast gehaald. Waarin we pleiten voor minder tegels in tuinen en meer groen. We willen dit Uiteraard op een positieve manier stimuleren.

Tot slot

De stemming binnen de Raad als geheel baart me weleens zorgen. Het polariseren en acteren is niet altijd in het belang van het volk wiens vertegenwoordiger wij uiteindelijk wel zijn. Als oudste van de Raad wil ik daarom alle partijen bij deze oproepen niet te vergeten waar we vandaan komen en waarvoor we hier zitten.

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.