Nieuws van politieke partijen in Wijk bij Duurstede over VVD inzichtelijk

2 documenten

Wijkse politiek wil einde aan verhuurdersheffing

SP SP GroenLinks VVD D66 CDA Wijk bij Duurstede 16-10-2019 08:16

WIJK BIJ DUURSTEDE – Een overgrote meerderheid van de Wijkse politieke partijen roept de wethouders op om bij het kabinet en andere instanties op te roepen te stoppen met de verhuurdersheffing. De SP en GroenLinks namen hiervoor het initiatief. Op de VVD en D66 na steunden alle partijen de oproep. `In onze gemeente is duidelijk welke gevolgen deze zinloze belasting heeft. De huurders van Viveste en WS Cothen betalen honderden euro´s, terwijl de organisaties zelf nu geen geld hebben voor investeringen´, melden initiatiefnemers Rob Willems en Jeroen Brouwer.

De heffing is ingevoerd in een tijd van economische crisis. Nu het kabinet weer miljarden overhoud, vinden betrokken organisaties het gek dat zij geld verliezen dat zij niet kunnen investeren in woningen. Woningbouworganisaties betalen samen meer dan 1,5 miljard euro aan het kabinet. Meer dan 180 woningbouwcorporaties pakten gezamenlijk de handschoen extra op door bezwaar aan te tekenen tegen de heffing. Hun branchevereniging, Aedes, en De Woonbond, de vereniging die de huurders vertegenwoordigd, steunen dit. ´Zo zijn huurders en verhuurders tegen. De betrokken organisaties geven aan dat huursommen soms onnodig zijn verhoogd. Maar zij kunnen dit bedrag vooral niet gebruiken voor nieuwe huizen, die juist nodig zijn. Zo wordt de wooncrisis alleen maar groter´, legt Brouwer uit.

GroenLinks en de SP zetten hier een motie op om het bezwaar te ondersteunen. Hierin roepen zij de wethouders op om er bij andere organisaties aan te dringen om te stoppen met de heffing. ´Juist omdat de woningbouwopgaven lokaal zo groot zijn, willen we dat er actie wordt ondernomen. We willen immers allemaal meer sociale huurwoningen en dat Viveste en WS Cothen ook ruimte krijgen voor het verduurzamen van hun woningvoorraad. Goed dat onze wethouders daar werk van maken´, bekijkt Willems.

Andere partijen gaan mee in de oproep. Het CDA, WijkNu, DuurzaamWijk en de PCG steunden dit. Alleen de VVD en D66, twee partijen die onderdeel uitmaken van het kabinet dat de verhuurdersheffing juist uit blijft voeren, deden dat niet. ´Zij vinden het prima dat hun kabinet op deze manier geld uit Wijk, Cothen en Langbroek weghaalt. De huren van scheefhuurders moeten maar omhoog, of Viveste en WS Cothen moeten maar huizen verkopen. Nog minder woningen dus´, bekijkt Brouwer. ´Maar het belangrijkste is dat er steun is en onze gemeente in ieder geval een einde wil maken aan deze belasting´, vult Willems aan.

RTV-Utrecht: Rob Willems over bereikbaarheid en landbouwverkeer | Wijk bij Duurstede

GroenLinks GroenLinks VVD Wijk bij Duurstede 23-10-2017 00:00

Groeiende files kosten NL tot 3,7 miljard per jaar. De extra reistijd neemt tot 2023 met 28% toe. Ook in Wijk bij Duurstede blijft bereikbaarheid een punt van aandacht. RTV Utrecht interviewde Rob Willems daar vanochtend over. 'Extra asfalt lijkt ons niet de oplossing. Daarmee sta je vaak alleen maar sneller in de volgende file'. De knelpunten die de regionale bereikbaarheid het meeste beperken, moeten het eerste worden aangepakt. Bekijk je het probleem alleen lokaal, dan ligt het ‘waterbed-effect’ op de loer. Ook voor de Wijkse forens is de reis vaak langer dan de N229. En van veel knelpunten rond Utrecht die al aangepakt worden, hebben ook Wijkenaren last.

Bovendien zouden we de bestaande ruimte voor vervoer effectiever moeten gebruiken. Met behulp van technologische innovaties als slimme wegen, verkeersinstallaties en auto’s (die steeds dichterbij komen). Maar ook door meer te investeren in OV en fietspaden voor de steeds populairder wordende elektrische fiets. De leeftijdsgroep van 12-49 jaar nam in 2013 nog 16% van alle elektrische fiets kilometers voor hun rekening. In 2016 was dat al 19% en steeds vaker ook voor woon-werkverkeer. Bij het OV zou gekeken moeten worden naar de ‘last mile’ tot de werkplek. Deze wordt vaak slecht of niet ondersteund, waardoor een reis met de auto soms 80-90% sneller is.

Bij de N229 spelen de problemen met name vanaf Odijk tot Bunnik/ring Utrecht. Eventuele investeringen zouden daar moeten plaatsvinden. Anders is het enige effect dat we een halve minuut later in de file geparkeerd staan. En voor dat deel zijn ook plannen in voorbereiding. Vanuit Houten komt een oostelijke aansluiting op de A12 zodat men ook rechtsaf kan in plaats van over de N229. Dat zou tot een verkeersafname leiden van 0-3%. Bij Odijk bestaan plannen voor een nieuwe woonwijk. Als die er daadwerkelijk komt, zou de N229 verlegd worden en zouden meer banen mogelijk zijn.

Landbouwverkeer door de kernen en parallelwegen leidt steek vaker tot problemen. Voor fietsers en de vele schoolgaande kinderen die de parallelwegen gebruiken, onstaan soms onveilige situaties. GroenLinks vroeg al eerder om een experiment -buiten de spits- met landbouwverkeer op de provinciale weg. Een suggestie waarop ook vanuit de landbouw positief gereageerd werd. Het college heeft de VVD-gedeputeerde in augustus verzocht zo’n experiment toe te staan. Wij hopen dat niet alle ruimte tot experimenteren dichtgetimmerd wordt. Dan doen we nooit nieuwe inzichten op en blijven we vast staan in denken en op de weg.

Links naar de uitzending (begint vanaf 42:48 en 39:38). 

https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/radiomutrecht/utrecht-is-wak...

https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzending/radiomutrecht/utrecht-is-wak...

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.