Nieuws van politieke partijen in Zwolle over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

Omgang met inwoners rond kwestie Attentiemastenbeleid moet beter

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zwolle 04-08-2020 17:26

Naar aanleiding van het bericht van inwoners uit de AA-landen dat de gemeente geen actie neemt om de verlichting van de attentiemast die tegen de regels in aanstaat, heeft Sonja Paauw namens onze fractie in juli 2020 vragen gesteld. De antwoorden zijn inmiddels binnen en leiden tot het volgende artikel.

Omgang met inwoners rond kwestie Attentiemastenbeleid moet beter

In 2018 is het Attentiemastenbeleid van de Gemeente Zwolle geëvalueerd nadat het beleid in 2014 was vastgesteld. Attentiemasten met commerciële doeleinden worden door de gemeenteraad kritisch gevolgd. Partijen als D66, Swollwacht, CDA, SP en GroenLinks hebben eerder tegen masten gepleit. Deze partijen, die inmiddels samen 27 zetels hebben, zien de toegevoegde economische waarde van attentiemasten niet. Of zoals D66 het destijds verwoordde bij monde van Claudia van Bruggen: “Sterker nog het schaadt de aantrekkelijkheid van onze stad en daarmee onze economie.” William Dogger liet tijdens de besluitvorming over de evaluatie van het attentiemastenbeleid in zijn rol als fractievoorzitter van Swollwacht horen “Dat het een kulverhaal van het college is dat het succes van ondernemerschap af zou hangen van een attentiemasten. Als dat zo is kunnen ze beter de stekker eruit halen.”

Inmiddels bestaat het politiek gevoelige attentiemastenbeleid een aantal jaar. Op basis van dit beleid mag o.a. de verlichting ’s nachts niet aan. Niet alleen de gemeenteraad, ook inwoners die bij de mast aan de A28 wonen in de AA-landen hebben hier sterk voor gepleit. Wethouder De Heer (VVD) heeft hen destijds de belofte gedaan dat de betreffende mast bij het Foodcourt ‘s nachts uit zou zijn. Dit is tevens opgenomen in de vergunning van de eigenaar van de mast.

Verbazingwekkend hoe gemeente omgaat inwoners

Wat schetst onze verbazing? In juni krijgen wij van inwoners te horen dat de mast fel verlicht is, ook ’s nachts. De eigenaar van de mast houdt zich dus niet aan de regels. De gemeente zal de ondernemer hier wel op wijzen en handhaven denk je dan. Nou.. nee dus. Wat doet de gemeente wel? Zij zegt tegen de inwoners die vragen om handhaving dat zij dan een handhavingsverzoek moeten indienen! Je zou toch zeggen dat als je weet dat er regels overtreden worden, die na hevige politieke discussie tot stand zijn gekomen, dat je dan als gemeente gewoon gaat handhaven. Daarbij, ook als het niet politiek gevoelig zou zijn, moet je handhaven. Een verkeerd geparkeerde auto krijgt zijn bekeuring direct, daar is ook geen handhavingsverzoek voor nodig.

Democratische wil wordt niet in de praktijk gebracht

In de gemeenteraad wordt veelvuldig aangegeven dat de raad een flexibele, meedenkende, maatwerk leverende en ook goed handhavende overheid wil. Waarom wordt dit niet in de praktijk gebracht? Zo moeilijk is het toch niet om (in dit geval) een ondernemer hierop aan te spreken? Waarom maakt de gemeente het burgers lastig door om handhavingsverzoeken te vragen. Opmerkelijk is ook nog het feit dat de gemeente, nadat de betreffende inwoners een dergelijk verzoek hadden opgesteld, aangaf dat ze geen belanghebbende zouden zijn en dat het verzoek dus niet ontvankelijk is. Begrijpt u het nog? Zeg dat dan meteen, dan hadden de inwoners zich de moeite kunnen besparen!

D66 wil verbetering zien

Naar aanleiding van dit hele verhaal heb ik namens de D66 fractie voor de zomervakantie vragen gesteld aan het college: 1. Is de gemeente bereid om over te gaan tot strikte handhaving van het betreffende voorschrift? Zo nee, waarom niet? 2. Waarom moeten inwoners een handhavingsverzoek doen bij het overtreden van regels door derden en gaat de gemeente niet zonder deze tussenstap over tot handhaving?

Het antwoord doet me goed. De gemeente gaat nu wel over tot handhaving. Waarom dit gegaan is zoals het gegaan is, blijft onduidelijk. Het college geeft aan dat het ook over de verdeling van handhavingscapaciteit gaat. Maar je maakt mij niet wijs dat het contact met betreffende ondernemer zo slecht is dat de kwestie over de verlichte attentiemast niet even aangekaart had kunnen worden. Op deze manier kost het inwoners heel veel tijd en frustratie. Vorig jaar de Noorderkolkbruiloft, nu de attentiemast, iedere keer blijkt dat handhaving moeilijk is voor de gemeente. Dit, en de manier waarop er vervolgens met inwoners wordt omgegaan moet echt beter.

Koers college zet aantrekkelijkheid van Zwolle onder druk

D66 D66 GroenLinks VVD Zwolle 06-06-2019 16:56

Het college wam vandaag met de koers voor de komende vier jaar, de zogenaamde Perspectiefnota (PPN). Het eerste wat opvalt is de koers die het college vaart: wederom structurele gaten dichten met incidentele middelen en het op de rem zetten van nieuwe projecten en beleid.

Hierin herkent D66 weinig van de mooie woorden uit het coalitieakkoord waarin volop gesproken wordt van investeringen in de toekomst. Ook zien we dat er fors ingeleverd wordt op zaken die bijdragen aan de aantrekkelijkheid van Zwolle en dat baart ons zorgen.

Zorgen om aantrekkelijkheid Zwolle

We zien dat Zwolle daalt op de ranglijst aantrekkelijke steden. Dat komt met name door een gebrekkig aanbod aan cultuur. Ook andere factoren zoals de schoonheid van de historische binnenstad, bereikbaarheid, groen en de diversiteit in winkelaanbod en horeca spelen een grote rol. Het college van CU, VVD, Swollwacht en GroenLinks, kiest er juist nu voor om 3 ton te bezuinigen op cultuur, niet te gaan voor een hip en eigentijds Erfgoedhotspot in de binnenstad, niet te investeren in stadsnatuur, de parkeertarieven te verhogen en de toeristenbelasting omhoog te gooien. “Wij snappen dat het geld ergens vandaan moet komen, maar als je de aantrekkelijkheid van de stad hoog wilt houden, kun je zeker vraagtekens plaatsen bij deze keuzes,” aldus Sonja Paauw (Fractievoorzitter).

Wat dan wel?

Makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe dan wel? D66 wil juist wel investeren in de aantrekkelijkheid van de stad, in vernieuwing en wil het bestaande beleid goed onder de loep nemen. Daarnaast willen we een stevige impuls geven aan de cultuuromslag die nodig is binnen de gemeentelijke organisatie. “Afdelingen weten van elkaar vaak niet waar ze mee bezig zijn en dat zorgt voor veel onnodig werk. Ook belemmert dit het bereiken van doelen. Het beleid moet beter gaan overeenstemmen met de uitvoering en er kan efficiënter gewerkt worden. Dat zou maar zo geld kunnen opleveren.” Ook zijn we erg benieuwd of het investeringsfonds waar in het coalitieakkoord over gesproken wordt al enige vorm heeft gekregen. Hier lezen we in de PPN niks van terug.

De gehele Perspectiefnota 2020-2023 vind je hier: perspectiefnota-2020—2023

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.