Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3 documenten

Sharon Dijksma: “Ondanks crisis blijven bouwen aan de toekomst”

PvdA PvdA Amsterdam 10-04-2020 09:29

Amsterdam bevindt zich net als grote delen van de wereld in een ongekende gezondheidscrisis. En zoals we nu al zien zal het ook een grote sociale en economische impact hebben. Het is een moment waarbij het werkelijk alle hens aan dek is. Met zeer veel respect kijk ik dan ook naar al die Amsterdammers die opstaan om er juist op dit moment voor elkaar te zijn.

Voor mij wil het bijzondere toeval dat deze crisis ook samenvalt met mijn terugkomst na het einde van mijn zwangerschapsverlof. Ondanks de heftigheid waar we ons voor gesteld zien, wilde ik een moment nemen om alle PvdA’ers en andere Amsterdammers te bedanken voor alle goede wensen die ik mocht ontvangen na de geboorte van onze dochter. Hartverwarmend, waarvoor veel dank!

“Ik wil alle PvdA’ers te bedanken voor alle goede wensen die ik mocht ontvangen na de geboorte van onze dochter.”

Veel mensen hebben me de afgelopen weken gevraagd hoe is het is om juist op dit moment terug te komen. Natuurlijk is dat in eerste instantie onwerkelijk. Veel meer dan dat echter, is het nu essentieel om de juiste keuzes te maken voor onze stad en er te staan nu het er zo op aankomt. Daar wil ik mij als wethouder van Amsterdam maximaal voor inzetten.

Dat begint met kijken wat nu nodig is. Op mijn eigen terrein is dat bijvoorbeeld het aanbieden van een stadsbrede parkeervergunning voor eerstelijns zorgmedewerkers. Helemaal in deze tijd is het zeer belangrijk dat zij overal snel ter plekke kunnen zijn. Of het verruimen van de venstertijden voor het efficiënt bevoorraden van supermarkten en apotheken. Ook kijken we naar sectoren die onevenredig hard getroffen worden. De taxibranche bijvoorbeeld, waarvan het zeer terecht is dat zij nu ook aanspraak kunnen maken op de landelijke regeling voor getroffen sectoren.

“Helemaal in deze tijd is het zeer belangrijk dat zorgverleners overal snel ter plekke kunnen zijn.”

Een andere sector die zeer hard getroffen wordt is het openbaar vervoer. Het aantal reizigers is op het moment nog 150.000 per dag, terwijl dat er normaal haast een miljoen zijn. Dat zorgt enorme financiële verliezen die door de gemeente zelfstandig niet op te lossen zijn. Ik ben wekelijks met de minister in gesprek om te kijken hoe we met deze situatie om gaan. Eind april hopen Rijk, decentrale overheden en vervoerders samen met een samenhangend pakket aan maatregelen te komen.

Ook wil ik stilstaan bij iets waar ik erg van geschrokken ben. Dat zijn mensen die zich ernstig misdragen in het openbaar vervoer door bijvoorbeeld buschauffeurs in het gezicht te spugen of verbaal te intimideren. Dat gedrag is volstrekt onacceptabel. Het is dan ook zeer terecht dat dit zwaar bestraft wordt, want dit kan niet. Terwijl juist deze crisis nog eens het grote belang van openbaar vervoer onderstreept, alleen al om mensen in vitale beroepen naar hun werk te brengen.

“De huidige misdragingen in het openbaar vervoer zijn volstrekt onacceptabel.”

Naast kijken wat er nu nodig is, moeten we ons ook meteen buigen over hoe we hier als stad samen uitkomen. Het college kijkt daarom ook intensief naar wat nodig is in de herstelfase. Ook is het van groot belang dat het beleid en bijvoorbeeld (infra) projecten waar mogelijk doorgaan zodat we als stad niet helemaal stil komen te staan en we letterlijk blijven bouwen aan de toekomst. Daarmee kan de gemeente ook zelf een impuls blijven geven aan de lokale economie en werkgelegenheid.

Ik ben dan ook zeer onder de indruk van alle creativiteit die ik op het moment in de stad zie, juist om waar mogelijk de stad Amsterdam door te laten draaien. Wat is het bijzonder zo veel mensen te zien die helpen. Ook PvdA-leden bijvoorbeeld, die elkaar opbellen om te kijken of ze wat voor elkaar kunnen betekenen. Die saamhorigheid maakt Amsterdam heel bijzonder. Een stad om zeer trots op te zijn. Dat was voor deze crisis zo, dat is tijdens deze crisis zo en zal zeker weten ook na deze crisis zo zijn.

Blijf gezond en let een beetje op elkaar!

Sharon Dijksma

“Blijf gezond en let een beetje op elkaar!”

Het bericht Sharon Dijksma: “Ondanks crisis blijven bouwen aan de toekomst” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Amsterdam autoluw | Amsterdam West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam West 21-10-2019 00:00

Door wethouder Sharon Dijksma is een groots en meeslepend plan opgesteld om Amsterdam autoluw te maken. GroenLinks onderschrijft dit uiteraard. Dat mag geen verrassing zijn. De volgende verbeterpunten hebben we nog wel aangedragen:

✅Ruimte geven aan bewoners voor tijdelijke herinrichting autoparkeervakken ✅Zet versneld autoparkeervakken om in fietsparkeervakken voor de straten met de hoogste fietsparkeerdruk ✅Verplaats auto's van de rijbaan naar de trambaan op de Admiraal de Ruyterweg, JP Heijestraat en 2de Nassaustraat/van Limburg Stirumstraat ✅Een metroverbinding van Sloterdijk naar Centraal zodat het Westerpark beter bereikbaar is ✅Een combi-ticket (festivalkaartje+OV) voor festivalgangers ✅Pilot om bouwlogistiek over het water te doen ✅Pilot met kleinschalig elektrisch buurtvervoer

“Als Uber zich niet aanpast, gaan we hoe dan ook ingrijpen”

PvdA PvdA D66 Amsterdam 01-02-2019 09:53

Onze PvdA-wethouder Verkeer en Vervoer, Water en Luchtkwaliteit Sharon Dijksma was vorige week aanwezig bij het World Economic Forum in het Zwitserse Davos om daar met bedrijven, onderzoekers en wetenschappers te praten over de wereldwijde toekomst van mobiliteit. Ook sprak ze daar Uber-CEO Koshrowshahi aan over de problemen die in de stad ontstaan door deze taxi-app. De redactie van de PvdA Amsterdam blikte met Dijksma terug op deze waardevolle trip.

Sharon Dijksma, vorige week was u aanwezig bij het World Economic Forum in het Zwitserse Davos. U sprak onder andere met Uber-CEO Koshrowshahi. Wat heeft u hem precies gezegd? “Dat de licence to operate van Uber gigantisch onder druk staat in Amsterdam. Dat het zo niet langer kan en dat er iets moet veranderen. Kijk, ik heb als wethouder niet de middelen in de kast om Uber te verbieden, zoals mensen vaak aan mij voorstellen. We hebben een Europese richtlijn dat vrij verkeer van diensten mogelijk maakt, maar dat neemt niet weg dat ik vind dat in onze stad mensen zich aan regels moeten houden en dat dat – al dan niet met kleine stapjes – afgedwongen gaat worden. Als Uber zich niet aanpast, krijgen ze de gemeente Amsterdam vol tegenover zich, en dan gaan we hoe dan ook ingrijpen.”

U heeft al vaker gezegd: Uber moet bij zichzelf te rade gaan en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Wat moeten zij in uw ogen veranderen? “Het gaat niet alleen maar om de leeftijd van de chauffeurs en de vraag hoelang die chauffeurs achter elkaar voor die app kunnen rijden. Ik heb in Davos bij de Uber-CEO Koshrowshahi ook het verdienmodel op tafel gelegd. Als je als Uber ervoor zorgt dat chauffeurs heel weinig aan een ritje verdienen, dan lok je misschien ook wel roekeloos rijgedrag uit. En nu weten we gewoon niet wat mensen verdienen, ook al hebben we een vermoeden. Ik vind dat Uber dat openbaar moet maken. Pas dan kunnen we kijken of dat voldoet aan het wettelijk minimumloon. Dat zijn hele moeilijke discussies, maar ze moeten gevoerd worden. Inhoudelijk én scherp.”

“Als je als Uber ervoor zorgt dat chauffeurs heel weinig aan een ritje verdienen, dan lok je misschien ook wel roekeloos rijgedrag uit.”

Hoe reageerde Uber-CEO Koshrowshahi op uw pleidooi? Toonde hij bijvoorbeeld begrip? “Uiteindelijk wel. Kijk, het is voor hen natuurlijk ook lastig. Ze hebben jarenlang in een soort van ontkennings-fase gezeten. Het goede aan mijn gesprek met hem was dat hij dat ook gewoon toegaf dat ze dat fout hebben gedaan. Dat vind ik belangrijk, want verandering begint bij erkenning van het probleem. Het tweede is dat we ook hebben vastgesteld dat er vanuit hen meer stappen gezet moeten worden. De verhoging van de minimumleeftijd voor chauffeurs naar 21 jaar die zij recent aankondigden is wat mij betreft de eerste stap en zeker niet de laatste. De komende maanden gaan we door met het voeren van gesprekken op hoog niveau. Over meer veiligheid, goed werk en het creëren van een gelijk speelveld op de taximarkt tussen de reguliere taxi’s en Uber-taxi’s. Vooral voor dat laatste heb ik natuurlijk ook de staatssecretaris in Den Haag nodig.”

Volgende week gaat u naar staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) toe. Wat wordt uw belangrijkste boodschap aan haar? “Geef ons als stad de ruimte om regels te kunnen stellen aan de belmarkt, waar de taxi-app Uber onder valt. En haal daarmee het onderscheid weg tussen taxi’s op de opstapmarkt – die wij op dit moment als stad wel kunnen handhaven – en de Uber-taxi’s op de belmarkt.”

U was natuurlijk niet speciaal in Davos om de CEO van Uber te spreken. In welke hoedanigheid had u de eer om bij dit World Economic Forum aanwezig te zijn?   “Het is eigenlijk ongebruikelijk voor wethouders, zelfs van een grote stad als Amsterdam, om daar uitgenodigd te worden. Maar ik ben een tijd geleden benaderd door het World Economic Forum om één van de voorzitters te zijn van hun Global Future Council – zoals dat chique heet – op het gebied van mobiliteit. Dit is een soort denktank met bedrijven, onderzoekers en wetenschappers van over de hele wereld die een achtergrond hebben in de mobiliteit. In deze denktank wordt gepraat over vragen als: hoe gaan mobiliteitssystemen er in de toekomst uitzien? Wat doen we met verduurzamen? Hoe gaan we verder met het delen van auto’s, de veiligheid daarvan, enzovoort. Ik ben gevraagd om met deze denktank aan de slag te gaan om over de wereldwijde toekomst van mobiliteit na te denken.”

Hoe belangrijk is het voor de stad Amsterdam dat u daar in deze hoedanigheid aanwezig was? “Heel erg belangrijk. Het is voor Amsterdam een enorme kans. We zijn als stad al heel ver als het gaat om delen van auto’s en elektrisch rijden. We hebben bijvoorbeeld de grootste ‘laadpalen-dichtheid’ ter wereld. Wij willen daar leidend in blijven. Dus voor ons is het belangrijk om nieuwe ideeën op te doen, daar met onderzoekers en bedrijven over in gesprek te gaan en zaken te doen. Voor ons zitten er namelijk ook een paar lastige knopen in dit verduurzamings-vraagstuk, zoals: hoe zorgen we er voor dat als iedereen elektrisch gaat rijden, we voldoende capaciteit behouden om alle huizen te verwarmen? Oftewel: hoe ziet een smart-city er op het gebied van mobiliteit in de toekomst uit? Die vraag proberen we in deze denktank te beantwoorden.”

“We zijn als stad al heel ver als het gaat om delen van auto’s en elektrisch rijden. We hebben bijvoorbeeld de grootste ‘laadpalen-dichtheid’ ter wereld.”

U bent dus met ontzettend veel informatie en inspiratie teruggekomen waarmee u de komende tijd aan de slag gaat. Tot slot, hoe bevalt het als wethouder in Amsterdam? “Ja, ik vind het erg leuk. Ook omdat je met de fysieke portefeuille die ik heb, je dingen kunt doen waarmee je de stad echt ziet veranderen. De dossiers die ik heb zijn net zo groots en meeslepend als die ik in mijn vorige functies gewend was, maar de uitvoering daarvan zit heel dicht op het dagelijks leven van mensen. Als je door de stad fietst, zie je gewoon de verandering ontstaan. Je zit er veel dichter bovenop en daardoor wordt het heel concreet. Dat vind ik erg leuk.”

Het bericht “Als Uber zich niet aanpast, gaan we hoe dan ook ingrijpen” verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.