Nieuws van politieke partijen in Hardinxveld-Giessendam over PvdA inzichtelijk

8 documenten

Theo Boerman dertig jaar in gemeentebestuur Hardinxveld-Giessendam

SGP SGP ChristenUnie CDA PvdA Hardinxveld-Giessendam 01-05-2020 00:00

Theo Boerman dertig jaar in gemeentebestuur Hardinxveld-Giessendam

Op 1 mei 2020 is het precies dertig jaar geleden dat Theo Boerman werd beëdigd als raadslid van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Op 24 april 2006 werd Boerman beëdigd als wethouder. Boerman is dus reeds dertig jaar aan het bestuur van deze gemeente verbonden. De SGP had in 1990 nog vijf raadszetels. Theo Boerman volgde destijds Cees Sterrenburg op als raadslid. Het politieke landschap veranderde overigens in 1990 nauwelijks. Alleen de PvdA moest een zetel afstaan aan het CDA. De samenstelling van het college veranderde helemaal niet en bestond in de eerste raadsperiode van Boerman (1990-1994) uit SGP (J. Haeser), CDA (G. Janssen) en lijst Vonk (D. Vonk; afsplitsing PvdA).

Het nieuwe college van B&W in 2006 bestond naast Boerman uit Sluimer (PvdA) en De Jong (ChristenUnie). Opmerkelijk feit is dat de constructieve coalitiegesprekken onder leiding stonden van prof. dr. K. (Kim) Putters, toen fractievoorzitter van de PvdA en thans directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau. De onderhandelingen leiden tot programmatische en personele overeenstemming tussen PvdA, ChristenUnie en SGP. In de politieke geschiedenis van de gemeente komt voor het eerst een redelijk gedetailleerd coalitieprogramma tot stand met de titel: “Besturen met nieuw élan, werken aan samenhang, betrokkenheid en vernieuwing”.

Boerman trad met zijn 47 jaar toe tot het college met de portefeuilles Verkeer en vervoer, Milieu en reiniging en Financiën. Als gevolg van het feit dat raadslid Boerman gekozen is tot wethouder, wordt zijn plaats in de SGP-fractie ingenomen door de 23-jarige J.A. (Arjan) Meerkerk. Laatstgenoemde is thans fractievoorzitter van de SGP.

Uit de eerste wethoudersperiode 2006-2010 van Theo Boerman zijn naast hem thans nog maar twee SGP-wethouders in functie, t.w. Aart de Kruijf in Barneveld en Adrie van der Maas  uit Noord-Beveland. Twee toenmalige wethouders zijn nu burgemeester, t.w. Henk Lambooij (Putten) en Hennie van Kooten (Maasdriel). Eén toenmalige wethouder, t.w. Jan Luteijn is burgemeester geweest in Cromstrijen en Geertruidenberg.

/r/efb1a45bdc2205a100871d23452f41fb?url=http%3A%2F%2Fwww.hardinxveld-giessendam.sgp.nl%2Factueel%2Ftheo-boerman-dertig-jaar-in-gemeentebestuur-hardinxveld-giessendam%2FCees+Lock+%28voorzitter+bestuur%29+en+Theo+Boerman&id=ed4293a41cf9c1cb9cdeb5328c9247477ef6948f

Coalitiebesprekingen Hardinxveld-Giessendam in afrondende fase

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA PvdA Hardinxveld-Giessendam 09-06-2018 10:47

https://hardinxveld-giessendam.christenunie.nl/k/n6071/news/view/1221510/1055390/2018-06-07 Persbericht Coalitievorming-k

Maandag 4 juni hebben de onderhandelende partijen T@B, SGP en ChristenUnie een principeakkoord bereikt voor de nieuwe coalitie. Na een maand van intensieve en constructieve besprekingen tussen de drie partijen is het coalitieakkoord nagenoeg gereed. De titel van het akkoord is 'Hardinxveld-Giessendam: met elkaar en voor elkaar'. In het coalitieakkoord 2018-2022 zijn de visie en voornemens van de coalitie op hoofdlijnen opgenomen.

Combinatie met raadsprogramma Bijzonder aan het akkoord is dat nadrukkelijk wordt gestreefd naar een brede samenwerking met alle fracties in de gemeenteraad. In het coalitieakkoord zijn daarom onderwerpen aangemerkt die de nieuwe coalitie verder wil brengen samen met de gemeenteraad. Dit is mede gebaseerd op de eerdere gesprekken met de overige fracties. Voor deze onderwerpen zijn in het coalitieakkoord geen inhoudelijke afspraken gemaakt. De coalitie kijkt uit naar de verdere uitwerking van die thema's op een andere manier dan toe nu toe gebruikelijk was.

Kandidaat-wethouders installeren op 4 juli De kandidaat-wethouders in het nieuwe college zijn mevrouw Trudy Baggerman (T@B), de heer Theo Boerman (SGP) en de heer Jan Nederveen (ChristenUnie). Ook de portefeuilleverdeling is op hoofdlijnen bepaald. Zo omvat de portefeuille van Trudy Baggerman de vertegenwoordiging in Drechtsteden, sociaal domein, wonen, ruimtelijke ordening en gemeentelijk vastgoed. Theo Boerman krijgt financiën, verkeer & vervoer, openbare werken, invoering omgevingswet en onderwijs in zijn portefeuille. Jan Nederveen krijgt duurzaamheid & milieu, sport & cultuur, toerisme & recreatie, economie en de MAG in zijn portefeuille.

De benoeming van de beoogd wethouders staat gepland op woensdag 4 juli. Na aanbieding van het coalitieakkoord aan de gemeenteraad en goedkeuring door de gemeenteraad van de kandidaat-wethouders vindt benoeming en installatie plaats.

Gesprek met PvdA en CDA De komende periode tot aan de installatiedatum wordt door de coalitiepartijen gebruikt om het gesprek aan te gaan met PvdA en CDA over de totstandkoming van het akkoord en de gedachten over het raadsprogramma te delen. Ook wordt redactioneel de laatste hand aan de teksten gelegd.

Traject tot nu toe Na het duidingsdebat op 24 maart 2018 werd de heer Werner ten Kate aangesteld als verkenner. Nadat hij zijn verkennende gesprekken heeft gevoerd, heeft Ten Kate een rapportage met adviezen opgeleverd. Op basis hiervan zijn de drie coalitiepartijen begin mei gestart met de onderhandelingen. De heer Klaas van Eldik heeft de afgelopen weken het proces begeleid.

Persbericht van de onderhandelde partijen: SGP, T@B en ChristenUnie

Coalitiebesprekingen Hardinxveld-Giessendam in afrondende fase

SGP SGP CDA ChristenUnie PvdA Hardinxveld-Giessendam 06-06-2018 00:00

 

Maandag 4 juni hebben de onderhandelende partijen T@B, SGP en ChristenUnie een principeakkoord bereikt voor de nieuwe coalitie. Na een maand van intensieve en constructieve besprekingen tussen de drie partijen is het coalitieakkoord nagenoeg gereed. De titel van het akkoord is 'Hardinxveld-Giessendam: met elkaar en voor elkaar'. In het coalitieakkoord 2018-2022 zijn de visie en voornemens van de coalitie op hoofdlijnen opgenomen.

Combinatie met raadsprogramma

Bijzonder aan het akkoord is dat nadrukkelijk wordt gestreefd naar een brede samenwerking met alle fracties in de gemeenteraad. In het coalitieakkoord zijn daarom onderwerpen aangemerkt die de nieuwe coalitie verder wil brengen samen met de gemeenteraad. Dit is mede gebaseerd op de eerdere gesprekken met de overige fracties. Voor deze onderwerpen zijn in het coalitieakkoord geen inhoudelijke afspraken gemaakt. De coalitie kijkt uit naar de verdere uitwerking van die thema's op een andere manier dan toe nu toe gebruikelijk was.

Kandidaat-wethouders installeren op 4 juli

De kandidaat-wethouders in het nieuwe college zijn mevrouw Trudy Baggerman (T@B), de heer Theo Boerman (SGP) en de heer Jan Nederveen (ChristenUnie). Ook de portefeuilleverdeling is op hoofdlijnen bepaald. Zo omvat de portefeuille van Trudy Baggerman de vertegenwoordiging in Drechtsteden, sociaal domein, wonen, ruimtelijke ordening en gemeentelijk vastgoed. Theo Boerman krijgt financiën, verkeer & vervoer, openbare werken, invoering omgevingswet en onderwijs in zijn portefeuille. Jan Nederveen krijgt duurzaamheid & milieu, sport & cultuur, toerisme & recreatie, economie en de MAG in zijn portefeuille.

De benoeming van de beoogd wethouders staat gepland op woensdag 4 juli. Na aanbieding van het coalitieakkoord aan de gemeenteraad en goedkeuring door de gemeenteraad van de kandidaat-wethouders vindt benoeming en installatie plaats.

Gesprek met PvdA en CDA

De komende periode tot aan de installatiedatum wordt door de coalitiepartijen gebruikt om het gesprek aan te gaan met PvdA en CDA over de totstandkoming van het akkoord en de gedachten over het raadsprogramma te delen. Ook wordt redactioneel de laatste hand aan de teksten gelegd.

Traject tot nu toe

Na het duidingsdebat op 24 maart 2018 werd de heer Werner ten Kate aangesteld als verkenner. Nadat hij zijn verkennende gesprekken heeft gevoerd, heeft Ten Kate een rapportage met adviezen opgeleverd. Op basis hiervan zijn de drie coalitiepartijen begin mei gestart met de onderhandelingen. De heer Klaas van Eldik heeft de afgelopen weken het proces begeleid.

Hoe maken we Hardinxveld-Giessendam duurzamer?

SGP SGP PvdA Hardinxveld-Giessendam 24-05-2016 00:00

Tijdens "De Ontmoeting" van 19 mei 2016 stond het thema Duurzaamheid centraal, de kern was hoe maken we Hardinxveld-Giessendam duurzamer?

De avond was gericht op particulieren die met duurzaamheid aan de slag willen maar behoefte hebben aan meer inzicht in de  mogelijkheden en regelingen die er zijn.

Na de inleidende bijdrage door wethouder Theo Boerman was er een presentatie van scholieren van de Calvijnschool. Een groep uit leerjaar 2 presenteerde hun winnende bijdrage aan een duurzaam HG. Zie hier voor meer info https://calvijn.csdehoven.nl/nieuws/project-duurzaamheid-klas-2/

Vervolgens waren er  bijdragen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland die inzicht gaf in allerlei subsidieregelingen. Reinigingsdienst Waarlanden die afvalscheiding als thema had. En het energieloket van de 17 gemeenten uit de Drechtsteden, de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden en de Hoekse Waard. In de hal waren stands waar men terecht kon voor verdieping. Alles bij elkaar genomen kan er terug gezien worden op zeer interessante avond.

Onderstaand de inleiding door wethouder Theo Boerman:

 Ik hoop dit jaar 58 jaar te worden. En als je in 2016 58 jaar wordt dan ben je van ’58. Een tijd waarin het leven nog overzichtelijk was. Een tijd ook waarin onze woordenschat beperkt was. Woorden als ‘hernieuwbare energie’, ‘Energie Prestatie Coëfficiënt’, Energielabel, en ‘Zonnepanelen’ waren nog niet uitgevonden. Men kende wel het loket van het postkantoor (tussen haakjes, dat kennen we nu niet meer). Maar bij het noemen van een energieloket zou men je bevreemd hebben aangekeken.

Het waren ook de jaren voor de grote vooruitgang. Voor de toenemende welvaart en daarmee het toenemend energieverbruik. Wel al de radio en hier en daar een zwart-wit televisie. Maar geen elektrische apparaten, geen wasdroger, geen koelkast, geen diepvriezer, geen magnetron, geen haarföhn, geen elektrische tandenborstel, geen elektrische oven en noem maar op.

De kolenkachel stond wel centraal maar het huis was niet centraal verwarmd. In de keuken een driegaatskachel voor de warmte en om op te koken en het water was nog niet ‘op de meter’.Dat is ongeveer de tijd waar ik vandaan kom. We gingen mee met de tijd maar niemand bekommerde zich om energieverbruik of waterverbruik of de natuur. Toen het duurder werd of je er voor moest gaan betalen veranderde dat. Ik herinner mij dat ‘het water op de meter ‘ ging. Er kwamen ineens regels in huize Boerman over het gebruik.

De welvaart bracht veel maar kostte ook veel. Ik denk aan de natuur. In mijn jeugd was een reiger zeldzaam en de ooievaar kwam alleen ter sprake als er een baby op komst was. Maar zien deed je hem nooit. De afvoeren van huizen kwamen rechtstreeks uit op het open water.  In de Giessen zaten meer ratten dan vissen. Als je wat ving met je hengel waren het miezerige katvisjes. Kikkers werden zeldzaam. De luchtkwaliteit zal niet best zijn geweest als ik mij de walm van de ijzergieterij in herinnering breng. Als de gieterij wat uitstootte gingen alle ramen op school potdicht en zag de lucht geel van de narigheid.

Gelukkig is er veel ten goede veranderd. Geen actieve vuilnisbelten meer in het dorp. Overal een rioleringsstelsel. Energiezuinige apparaten. Strenge eisen aan het bouwen van woningen. Uitgebreide milieuwetgeving. De reiger is niet zeldzaam meer, de ooievaar ook niet. Er zijn weer meer vissen dan ratten. Het heeft ons allemaal vooruit geholpen. Maar er is ook nog veel te doen.

Als alle landen hetzelfde welvaartspeil als wij zouden hebben en daarmee een zelfde beroep zouden doen op de grondstoffen die de aarde rijk is, zou het snel gedaan zijn met die grondstoffen. Wij zijn met elkaar bezig de aarde uit te putten. Daar moet iets aan gebeuren. Mondiaal zijn daar afspraken over gemaakt. Ook in ons land kennen we een energieakkoord. Duurzaamheid, als verzamelnaam voor alles wat bijdraagt aan minder verbruik, is in. Ik mag sinds 2006 de portefeuille Milieu beheren. Vandaag de dag zeg je dan ‘Milieu en Duurzaamheid’.

Maar wat doet de gemeente nu aan duurzaamheid? Wij hebben geen luxe beleidsplan met allerlei mooie plaatjes en doelstellingen. Ooit zei iemand: In papier kun je niet wonen. Hij bedoelde dingen opschrijven helpt ons niet vooruit. Je moet handelen, iets doen. Dat is de wijze waarop de gemeente het doet. Wij benutten natuurlijke momenten en kansen die langs komen. Heel praktisch. Bij iedere aanschaf of vervanging is duurzaamheid een nadrukkelijk aandachtspunt. Er wordt dan expliciet afgewogen of het duurzamer kan. Als er zich subsidiemogelijkheden voordoen vragen we ons af of we die kunnen benutten. Zo wordt er stilletjes aan zonder veel extra kosten flink wat tot stand gebracht.

Wat voorbeelden:

De afgelopen jaren is er extra geïnvesteerd in de vervanging en modernisering van de openbare verlichting. De verlichting van De Peulenlaan en De Wieling is dimbaar en wordt ‘s avonds in twee stappen teruggebracht naar een lager verlichtingsniveau.

De verlichting in de Peulenstraat en langs de Parallelweg is vervangen door heel energiezuinige LED verlichting.

Bij het gebouwenbeheer heeft verduurzaming plaats gevonden in de sfeer van energiezuinige armaturen, lichtsensoren, energiezuinige cv-ketels. Het zijn kleine stapjes die vrijwel onopgemerkt plaats vinden maar ze helpen ons wel goed vooruit.

In het zwembad is bij het groot onderhoud extra geïnvesteerd in energiezuinige klimaatbeheersing. Momenteel onderzoeken we of we de energievoorziening verder kunnen verduurzamen en het gasverbruik terug kunnen brengen tot ongeveer 0 m3 per jaar

Bij de gemeentewerkplaats is warmte-koude opslag toegepast waardoor het gasverbruik minimaal is, wordt regenwater opgevangen voor de autowasplaats en zijn windturbines geplaatst

Onze dieselvoertuigen schakelen over op GTL als brandstof. Daarmee wordt de fijnstofuitstoot sterk beperkt

Het was maar een greep uit de maatregelen die we zelf doen.

Maar niet alles doen we zelf. Er wordt ook veel gedaan door overheidsondernemingen waarvan de gemeente mede-eigenaar is. Eneco bijvoorbeeld die een voortrekkersrol vervult in duurzame energie. Het windpark Luchterduinen levert met 43 windturbines voldoende stroom voor jaarlijks 150.000 huishoudens. Een ander voorbeeld is de reinigingsdienst Waardlanden waarover later in het programma een presentatie wordt gegeven. En het energieloket dat ook op het programma staat. Maar ook HVC in Alkmaar is een voorbeeld van een overheidsonderneming waarin veel gemeenten zich hebben verenigd en zo een belangrijke bijdrage leveren aan een beter milieu.

In de gemeenteraad is door de fracties van PvdA en TAB intensievere aandacht gevraagd voor het milieu. Ik ben met hen in gesprek gegaan en deze avond is daarvan het resultaat. In de aanloop naar deze avond bent u in de gelegenheid gesteld om ideeën voor particuliere woningen te melden en een enquête in te vullen. Ter afsluiting zal ik de uitkomsten daarvan nu presenteren. Ik wens u voor nu en straks een inspirerende avond

Hardinxveld-Giessendam, 19 mei 2016 Theo Boerman wethouder Milieu en Duurzaamheid

Reactie SGP op krokodillentranen van de T@B.

SGP SGP PvdA ChristenUnie CDA Hardinxveld-Giessendam 26-06-2010 00:00

De SGP roept, evenals de ChristenUnie, de T@B op om de krokodillentranen te drogen en constructief aan de slag te gaan. Ruim twee maanden na de collegevorming spiegelt deze partij in een flyer de kiezer het beeld voor dat de T@B alle kansen voor deelname aan een college is ontnomen.

Zou er nog iemand zijn die de voortdurende verdraaiing van feiten gelooft?

Wie de berichtgeving in de media heeft gevolgd weet wel beter. De SGP heeft de lokale partij serieus genomen door niet op voorhand een coalitie tussen CU, SGP en T@B uit te sluiten. De T@B heeft zich echter niet gerealiseerd dat je, om iets te kunnen bereiken, moet kunnen en willen samenwerken en daarbij niet op voorhand een constructieve partij als de SGP moet uitsluiten.

De bijdrage van de fractievoorzitter van de T@B tijdens de wethoudersinstallatie was opvallend vanwege de omkering van de werkelijke gang van zaken.

De SGP heeft in haar rede bij deze installatie nogmaals duidelijk gemaakt hoe de feiten liggen. Helaas heeft de T@B bij de verkiezing van voorzitters voor de informele en formele raadsbijeenkomsten besloten geen voorzitter te leveren. Ook ontlopen ze hun medeverantwoordelijkheid om namens onze gemeente geen zitting te nemen in externe organen, zoals in het Raadsledenplatform van de gemeenschappelijke regeling Zuid-Holland-Zuid, de Regionale Sociale Dienst, De Avelingen Groep (waarin nu als lid SGP-er Jasper de Jong is benoemd) en de klankbordgroep van de Gemeenschappelijke rekenkamerfunctie.       

Wil de T@B over vier jaar enige kans maken om echt wat voor de kiezers te betekenen dan kan ze beter op korte termijn beginnen met vertrouwen te winnen bij de collega raadsleden. Zij zal daarvoor de vier jaar hard nodig hebben. De SGP laat door deelname aan de coalitie met ChristenUnie, PvdA en CDA zien dat een coalitieprogramma met diverse partijen mogelijk is, dat recht doet aan alle kiezers en op willen komen voor de zwakkeren in de samenleving. 

Wij willen u ook nog wijzen op het schrijven van onze lijsttrekker Theo Boerman welke wij reeds eerder publiceerden in april dit jaar en hieronder nogmaals laten volgen.

Verder willen wij u ook nog wijzen op de lezenswaardige weblog van het burgerlid van de PvdA Niek Verkaik. Klik hier om naar deze weblog te gaan.

Tot slot, de SGP wil zich de komende raadsperiode constructief inzetten voor onze gemeente daar kunt en mag u ons op aanspreken.

Reactie SGP op berichtgeving rondom formatie (eerder gepubliceerd 1 april 2010).

Er wordt de laatste weken, en in het bijzonder de laatste dagen, regelmatig geschreven over de SGP en over ondergetekende persoonlijk. Het zijn veelal reacties op berichtgeving die hun grond vinden in het formatieproces, waarover door de formateur van de T@B berichten naar buiten zijn gebracht. Berichtgeving die nogal eens wordt ingekleurd naar eigen goedvinden en eenzijdig is. Wij voelen ons het beste thuis bij de inhoud van het politieke handelen. Berichtgeving die discutabel is en wordt gebruikt om politiek voordeel te behalen strookt niet met de grondslag en de uitgangspunten van onze partij. Nu wij echter aangevallen worden op grond van onjuiste informatie worden wij gedwongen om ook onze visie op het gebeuren te geven. Wij zullen ons daarbij niet laten verleiden tot het taalniveau dat wij in verschillende reacties hebben opgemerkt. 

Maar voor dat wij dat doen, willen wij al die mensen bedanken die op ons hebben gestemd. Die hun vertrouwen in de fractie en in mij hebben uitgesproken. Die ook juist de laatste week de fractie en mij hebben benaderd om ons te bemoedigen en ons te vragen een vaste koers te blijven volgen. En dat is breder gebeurd dan alleen door SGP stemmers. Dank ook aan degenen die in de discussies in de pers ons hebben gesteund. Die ons ook in het gebed hebben opgedragen aan de Heere. Dat is hartverwarmend, dat geeft moed en energie om door te gaan. Niet populistisch, maar in afhankelijkheid van onze Schepper. Met beide benen op de grond. Zonder luchtkastelen te bouwen. Dienstbaar aan u.

Formatieproces

De fractie T@B heeft eindelijk het initiatief in het formatieproces opgegeven. Zij is niet in staat gebleken een college te vormen. Volgens hen zijn ChristenUnie en wij de veroorzakers daarvan omdat wij elkaar vasthouden. Dat behoefde echter voor de T@B geen belemmering te zijn. Beide fracties waren bereid een brede coalitie te verkennen met de T@B. Laatstgenoemde was daartoe niet bereid. Zij trokken de conclusie, dat zij niet met de SGP kunnen samenwerken vanwege een uiteenlopende visie over het voorzieningen niveau in Boven-Hardinxveld. Die conclusie werd getrokken op basis van slechts één, zijnde een verkennend gesprek. Het door de T@B gemaakte verslag van dat gesprek bevat conclusies die onjuist zijn. Wij hebben daar dan ook niet mee ingestemd. Pogingen van onze zijde om tot een gezamenlijk vastgesteld verslag te komen stuitten op onwil bij de T@B. Uiteindelijk hebben zij het verslag zonder onze toestemming gepubliceerd, terwijl van te voren afgesproken was dat er alleen een verslag naar buiten zou gaan, waar beide partijen mee konden instemmen.

De officiële lezing van de T@B is dat zij op grond van het verkennend gesprek met ons, tot het besluit is gekomen niet met de SGP te kunnen samenwerken. De reden is het verschil in visie op het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Onze analyse is, dat dit niet de werkelijke reden is. De T@B heeft ons inziens die vergaande conclusie niet getrokken op basis van onze visie op Boven-Hardinxveld. Die visie is slechts één punt uit een heel breed scala van zaken dat bij het besturen van de gemeente aan de orde is. De opgegeven reden is aangegrepen als een politiek correct doekje voor het bloeden om van ons af te komen.

Het voorzieningen niveau in Boven-Hardinxveld vormde niet eens een speerpunt in de verkiezingscampagne van de T@B. Wat wel een speerpunt vormde was het financiële beleid. Dat wilde zij anders. Hoe anders is ons nog steeds niet duidelijk. Ondergetekende heeft door de gleuf van de verkiezingsdoos “alles moet anders” gegluurd, maar daar helemaal geen visie op financieel beleid aangetroffen. In ons verkennend gesprek kon de T@B ook niet onder woorden brengen wat zij onder financieel beleid verstaat. Uiteindelijk vroegen zij, nota bene, aan ondergetekende wat ik daaronder versta!

Onze analyse is dat de T@B direct na de verkiezingsuitslag het besluit heeft genomen niet met twee fracties uit de bestaande coalitie te zullen gaan regeren. Zij wilde gestalte geven aan een andere financiële koers. Dat kan het beste met een meerderheid van nieuwe fracties in een nieuw college. Dus T@B en nog een oppositiepartij. Als derde neem je dan niet de SGP. Daarin zit immers wethouder Boerman die de portefeuille financiën beheert en architect is van het huidige financiële beleid. Die moet je buiten de deur houden. De ChristenUnie is dan de logische derde. De conclusie van deze logische analyse is dat de T@B de SGP al voor het formatie proces heeft uitgesloten, ondanks het feit dat zij tijdens de openbare bijeenkomst op 8 maart gezegd heeft niemand uit te sluiten.

De SGP heeft op haar beurt de T@B niet uitgesloten. Wij hebben een partij ingesloten, namelijk de ChristenUnie. Heel open en transparant hebben wij dat tijdens de genoemde bijeenkomst gemotiveerd naar voren gebracht. In het verkennend gesprek met de T@B hebben wij dat nog eens herhaald. Als vertegenwoordigers van het huidige beleid hebben ChristenUnie en wij in onze campagnes benadrukt dat wij het gevoerde financiële beleid willen voortzetten. Dat is positief gewaardeerd door u en heeft geresulteerd in winst waardoor wij gezamenlijk 43% van de stemmen vertegenwoordigen en waarbij de SGP op 15 stemmen na een vierde zetel heeft behaald. Dat is een signaal van een groot deel van u dat wij heel serieus hebben genomen. Wij waren bereid om een coalitie te verkennen met de T@B. Wij begrijpen dat er bij samenwerking water bij de wijn moet. Daartoe waren wij bereid. De T@B heeft echter zelfs geen druppel water willen tappen! Wij concluderen dat de T@B het resultaat van haar formatiepoging over zichzelf heeft afgeroepen.

Voorzieningen in Boven-Hardinxveld

In het verslag, dat de T@B over ons eerste verkennende gesprek naar buiten bracht, staan onder andere de volgende citaten: “De SGP wil Drijvershof sluiten”. “De SGP vindt dat er in Boven-Hardinxveld voldoende zaken aanwezig zijn en zit niet zo te wachten op nog meer ontwikkelingen”. Zoals eerder gezegd hebben wij niet met het verslag ingestemd. Niettemin is het door de T@B gepubliceerd.

De gedachte kan, op grond van bovenstaande citaten, snel postvatten dat Boven-Hardinxveld er voor ons maar wat bij hangt. De feiten wijzen op het tegendeel. Wij nemen de kern “Boven” zeker zo serieus als de kern “Beneden”.

Busmaatschappij Verschoor vertrok in de negentiger jaren uit Boven-Hardinxveld. Tevens sloten er steeds meer winkels in de Buurt. De SGP heeft zich toen mede ingespannen om op de plaats van de busmaatschappij een winkelcentrum te realiseren. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf.

Eveneens in de negentiger jaren hing het voorbestaan van Burgemeester De Boer Stichting aan een zijden draadje. Ondergetekende is toen door de Raad in het bestuur van de Stichting benoemd. In korte tijd is de bestuursvorm gemoderniseerd. Als lid van de Raad van Toezicht heb ik mede aan de basis gestaan van de totstandkoming van De Lange Wei. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf.

Als u de inrichting van de Peulenstraat in Beneden-Hardinxveld vergelijkt met de inrichting van De Buurt in Boven-Hardinxveld valt die uit in het voordeel van de laatste. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf.

Het grootste deel van Boven-Hardinxveld is en wordt voorzien van nieuwe riolering. De afvoer van vuil en schoon water is en wordt daarmee gescheiden. Daarmee is en wordt een belangrijke milieudoelstelling gehaald. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf.

Na de 1e fase rioleringswerkzaamheden is dat gebied opnieuw ingericht. Het straatbeeld heeft daarbij aan aantrekkelijkheid en kwaliteit gewonnen. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf. Thans is de herinrichting van de 2e fase in voorbereiding. Dat is hard nodig gezien het straatbeeld. Het herinrichtingsplan wordt door ondergetekende vanaf het begin in nauw overleg met de bewoners voorbereid. Als dat geen aandacht is voor het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld. Oordeelt u zelf.

Het zijn voorbeelden die illustreren dat Boven-Hardinxveld de volwaardige aandacht van ons heeft.

De kern Boven-Hardinxveld is in relatie tot haar omvang goed bedeeld met voorzieningen. Ik noem in willekeurige volgorde, twee scholen voor basisonderwijs, een gymnastiekzaal, een bibliotheek, een uiterst modern ouderencomplex, een verpleeghuis, een dorpshuis (thans SKEW gebouw), een grote supermarkt, sportvelden voor HKC, een huisartsenpost, een apotheek,  en binnenkort een aansluiting op de MLL. Wij kijken naar het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld vanuit die nuchtere constatering. Voorzieningen waar Boven-Hardinxvelders trots op mogen zijn.

Het onderbrengen van verschillende van deze voorzieningen in een Multi Functionele Accommodatie is financieel niet haalbaar gebleken. Dan moet je daar ook niet aan beginnen. Dat betekent niet dat wij geen belangstelling of aandacht zouden hebben voor nieuwe ontwikkelingen. Op 24 september 2009 is door ons ingestemd met een raadsvoorstel om een plan te maken voor verbetering van de huisvesting van de Regenboogschool en de gymnastiekzaal. Bij dit voorstel is mede door ons een amendement ingediend waarin het college de opdracht krijgt om een voorstel te presenteren aan de raad met betrekking tot het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld op cultureel, recreatief en maatschappelijk gebied. Op grond van deze feiten is het onhoudbaar om ons te verwijten dat wij aan het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld nonchalant voorbij gaan.

Het bestuur van de Stichting Drijvershof heeft haar functie neergelegd. De Stichting Sociaal, Kultureel en Educatief Werk (SKEW) is van de Huibjesburcht verhuisd naar het dorpshuis. Hiermee zijn twee functies samengevoegd in één gebouw. In het verkennende gesprek met T@B hebben wij ons hardop afgevraagd of bij het realiseren van een centrale voorziening in Boven-Hardinxveld er weer een apart gebouw als dorpshuis zou moeten komen. Je zou dat ook aan de markt over kunnen laten, waarbij verenigingen daar zaalruimte zouden kunnen huren. De T@B vertaalt dit ten onrechte in haar verslag als zouden wij het dorsphuis willen sluiten. Dat kan niet aan de orde zijn. Het gebouw heeft thans een dubbelfunctie. Ook de Stichting SKEW is er in gehuisvest, overigens met onze volledige steun.

Ik wil u in dit verband niet onthouden dat de T@B nota bene zelf in de commissie samenlevingszaken in 2008 de vraag heeft gesteld of niet kon worden onderzocht wat de mogelijkheden zijn om Drijvershof te privatiseren met handhaving van de gemeenschapstaak. Overigens constateerden wij in het verkennend gesprek met de T@B over hun visie op een centrale voorziening in Boven-Hardinxveld duidelijk een verschil van mening binnen hun fractie.

Wij concluderen dat het verwijt naar ons door de T@B, opgenomen in haar verslag van ons verkennend gesprek, uit het verband is gerukt en niet stoelt op feiten. Opmerkingen zijn geplaatst in een veel bredere context en soms vragenderwijs aan de orde gekomen.

Wij danken u voor het geduld dat u heeft opgebracht door bovenstaande te lezen. Wij zijn ervan overtuigd dat wij u met dit schrijven een evenwichtiger beeld van de visie en intenties van onze fractie hebben gegeven.

Overigens nemen wij signalen vanuit de samenleving serieus. Ondergetekende en zijn fractie blijven zich inspannen om hier zorgvuldig mee om te gaan en zijn altijd bereid u te woord te staan.

Met vriendelijke groet, Namens de fractie van de SGP

Theo Boerman, lijsttrekker

College geinstalleerd.

SGP SGP CDA ChristenUnie PvdA Hardinxveld-Giessendam 28-04-2010 00:00

Mevrouw de voorzitter,

Graag wil ik enkele bevindingen naar voren brengen, zoals de SGP de vorming van een coalitie, na de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart 2010, ervaren heeft.

“Het Kompas” kopt één week na de gemeenteraadsverkiezingen op 10 maart veelzeggend “Witte rook is nog heel ver weg”. De aanleiding voor dit opschrift in deze krant heeft alles te maken met de onverkwikkelijke gang van zaken in het openbare debat van 8 maart over de collegevorming. Een bijeenkomst met veel emotie en gemor alom. Daar komt opnieuw naar voren, dat de T@B het beleid wil veranderen, met name ook het financieel beleid en een coalitie wil vormen die zelfs een cultuuromslag in dit huis wil. Andere partijen willen juist voortzetting van het beleid van de afgelopen jaren. Het wordt wel heel duidelijk: “Er is werk aan de winkel”.

Maar er is gelukkig wel hoop. De T@B sluit niemand uit en gesprekken zullen volgen met alle fracties, met name om te kijken of er vertrouwen is. Dat is kennelijk nodig.

Een week later, te weten op 17 maart, kunnen we in Het Kompas met een grote kop lezen: “College T@B, CU en SGP ligt voor de hand”. En wij als SGP spraken dat niet tegen. Het was ook onze insteek om te bezien of deze grootst mogelijke coalitie tot stand zou kunnen komen. Door de SGP was een voortzetting met de ChristenUnie al duidelijk uitgesproken. 

De deur was van onze kant dus zeker niet dicht. Edoch, 1 dag later wordt van de zijde van de T@B voor de SGP, na één verkennend gesprek, de deur al definitief dicht gegooid en daarmee deze partij op een zijspoor gezet.

De T@B ziet samenwerking met de SGP niet zitten en wil verder spreken met CU en CDA.

AD Rivierenland verschijnt echter hierna met het bericht “T@B voor het blok gezet”. Wat is het geval? De CU heeft bij monde van haar lijsttrekker Kees Pille aan de T@B opnieuw duidelijk gemaakt verder te willen met de SGP. Voortzetting van het financiële beleid is voor de CU heel belangrijk en ik citeer uit “Het Kompas” van 24 maart de woorden van Kees Pille: “Juist nu er financieel moeilijke jaren aanbreken is het van groot belang dat een ervaren en bewezen wethouder deze klus gaat klaren. Om die reden moet je niet willen dat de SGP buitenspel wordt gezet. Het op orde krijgen van de financiën van onze gemeente is mede te danken aan de inzet van SGP-wethouder Boerman. Het is belangrijk voor ons dorp om dat te kunnen continueren”.

Ook de poging van de T@B om een coalitie te vormen met PvdA en CDA wordt al direct in de kiem gesmoord, omdat Kim Putters de PvdA terecht niet wil laten ondersneeuwen.

Was het niet gewoon zo, dat de T@B er blijkbaar niets in zag om de grootste coalitie van deze gemeente te vormen? Wie sloot een partij uit? Wij in ieder geval niet. We sloten wel een zeer verwante partij in, maar is dat soms ergens verboden? De T@B heeft zelf de mogelijkheid van een grote coalitie niet kunnen of willen realiseren.

Op de site van de T@B is al vanaf 20 maart te lezen dat ze geen mogelijkheid meer ziet om tot een college te komen. Het duurt echter tien dagen voordat officieel de T@B de formatiestok overgeeft aan de ChristenUnie. Veel verloren tijd derhalve.

We zijn dus inmiddels bij de dato 30 maart 2010, als de CU aan de slag kan voor het vormen van een nieuw college en na weer tien dagen wordt op 10 april gemeld dat er in principe overeenstemming is bereikt over het vormen van een coalitie van CU, PvdA, CDA en SGP. Weer tien dagen later, op 20 april, maken deze coalitiepartners de namen van de toekomstige vier wethouders bekend.

Lijsttrekker Theo Boerman en mijn persoon hebben al die tijd deelgenomen aan de onderhandelingen. Het is donderdagavond 22 april te middernacht dat er na intensieve, maar constructieve gesprekken een definitief akkoord ligt. Het was af en toe vermoeiend, maar niettemin boeiend en het resultaat mag er wat ons betreft zijn. Vele zaken vinden we vanuit ons verkiezingsprogramma in het coalitieprogramma terug. Ons inziens geldt dat ook voor de andere partners. Zelfs in de titel komt elke partij tot haar recht. Zoals altijd, je moet de wil hebben om er uit te komen en bovenal vertrouwen in elkaar. Dan kom je tot resultaten en wij zijn daar erg blij mee.

Het getuigt van realiteitszin om te verklaren dat de ambities in het coalitieakkoord onder de spanning staan van de financiële mogelijkheden die onze gemeente de komende jaren nog zal resten als duidelijk wordt wat het Rijk voor onze gemeente precies in petto heeft aan korting op het gemeentefonds. Dit alles als gevolg van de miljardenbezuiniging die het Rijk moet treffen om het Nederlandse huishoudboekje nog enigszins in het gareel te krijgen. Mede afhankelijk van de orde van grootte daarvan zullen we tot meer of minder drastische bezuinigingen moeten overgaan.

De coalitiepartijen vinden het daarom nog niet verstandig in dit stadium al concreet aan te geven waar bezuinigingen getroffen moeten worden. De discussie daarover is bovendien al in dit huis gestart met het schetsen van de mogelijkheden op welke terreinen er bezuinigd zou kunnen worden. Het is een breed scala waarop kostenbesparingen mogelijk zijn en als de financiële vertaling daarvan meer duidelijkheid geeft kan er door de gemeenteraad een meer afgewogen oordeel worden gevormd. Een ding is echter duidelijk: de zwakkeren zullen moeten worden ontzien. Het coalitieprogramma straalt bovendien een toekomstvisie uit waaraan gewerkt zal gaan worden met de middelen die beschikbaar zijn of komen. Het geeft als het ware de kaders aan waaruit we willen opereren en zaken realiseren.

Onder Gods zegen hopen we met onze fractie met daarbij ons straks weer opnieuw aantredend raadslid Jasper de Jong, een goede bestuurlijke inbreng te geven aan deze gemeente.

Tot slot, mevrouw de voorzitter, stellen wij van harte Theo Boerman voor als kandidaat voor wethouder en hopen op de steun van de nieuwe gemeenteraad voor zijn benoeming.

Hartelijk dank!

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP

Klik hier voor foto's van deze avond.

Coalitieprogramma gepresenteerd.

SGP SGP ChristenUnie CDA PvdA Hardinxveld-Giessendam 27-04-2010 00:00

De nieuwe coalitie (ChristenUnie-PvdA-CDA-SGP) is zich er goed van bewust dat ook Hardinxveld-Giessendam niet ontkomt aan grote bezuinigingen. De economische recessie en sterk verminderde inkomsten van het Rijk zullen een zware wissel trekken op de gemeentefinanciën. Maar dat betekent niet dat er geen perspectief bestaat voor nieuwe ontwikkelingen en versterking van de lokale bestuurskracht. Daarom heeft het nieuwe coalitieakkoord als titel: ‘Voor de toekomst van Hardinxveld-Giessendam – dienstbaar, sociaal en met vaste koers’. Op dinsdag 27 april werd het programma aan de pers gepresenteerd. Woensdag 28 april is de installatie van het nieuwe college.

De vaste koers die de vier partijen-coalitie voorstaat, heeft in het bijzonder betrekking op het financiële beleid. Tegelijk treedt ook het sociale aspect uitdrukkelijk naar voren. De paragraaf Financiën in het coalitieakkoord begint met de stelling “Een stabiel financieel beleid wordt voorgestaan waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen”. Dit wordt op verschillende plaatsen nader ingevuld, bijvoorbeeld met een niets aan duidelijkheid te wensen latende zin als: “Bij de bezuinigingen zullen de zwakkeren in de samenleving worden ontzien”.

Minder geld voor herinrichting trouw- en raadzaal. Hoewel de coalitie aan de gemeenteraad ruimte wil laten om de bezuinigingen te bepalen, wordt soms al een heel concrete maatregel genoemd. Zelfs de al in de huidige begroting verwerkte investering aan de trouw- en raadzaal wordt als het aan de coalitie ligt “tot het minimale beperkt”. Liever breidt men de dienstverlening uit door ook in het gemeentehuis de mogelijkheid te creëren om pasfoto’s te maken voor rijbewijs of identiteitspapieren. En voor een optimale openheid ten aanzien van de besluitvorming, wordt onderzocht of met een kleine investering door middel van webcams de burger van huis uit de raadsvergaderingen kan gaan volgen.

Meer inbreng burgers en belanghebbende organisaties. Op diverse plaatsen wordt in het coalitieakkoord aandacht gegeven aan een verbetering van de burgerparticipatie en betrokkenheid van bedrijfs- en verenigingsleven. Zo wordt aangekondigd dat er een periodiek overleg moet komen om te werken aan een goede relatie tussen gemeente en ondernemers. Ook komt er een ‘meldpunt overbodige en complexe regelgeving’. Eén voorbeeld van complexe regelgeving weet de coalitie zelf al te benoemen: het subsidiestelsel voor (sport)verenigingen moet worden vereenvoudigd. De administratieve lasten voor verenigingen én de gemeentelijke organisatie kunnen hierdoor worden verminderd.

Het bekende item van het voorzieningenniveau in Boven-Hardinxveld moet eveneens in goede samenspraak met alle betrokkenen worden opgepakt. De schoolbesturen krijgen hierin ook een rol.

Vier wethouders voor hetzelfde geld. Het coalitieakkoord zal – naast uiteraard de burgemeester – worden uitgevoerd door vier wethouders, zodat elk van de nieuwe coalitiepartners een eigen ‘gezicht’ in het college heeft. De totale salarislast van het nieuwe college blijft gelijk aan die in de afgelopen collegeperiode. In het coalitieakkoord zijn de hoofdlijnen van de portefeuilleverdeling al aangegeven. Paul Letterie (CDA) krijgt naar verwachting de portefeuille Zorg, Welzijn en Sociale Zaken; Eelke Kraaijeveld (PvdA) Jeugd, Onderwijs en Sport; Theo Boerman (SGP) Financiën, Verkeer en Vervoer en Openbare Werken; Cor de Jong (ChristenUnie) Economie, Wonen en Ruimtelijke Ordening. De definitieve portefeuilleverdeling vindt plaats in de eerste collegevergadering. Naar verwachting komt het nieuwe college nog voor de zomervakanties met een college-programma, waarin het coalitieakkoord verder wordt uitgewerkt en elk onderdeel van een tijdpad wordt voorzien.

Klik hier voor het volledige coalitieprogramma.

Klik hier voor foto's van deze presentatie.

College omvat drie generaties.

SGP SGP CDA ChristenUnie PvdA Hardinxveld-Giessendam 20-04-2010 00:00

ChristenUnie, SGP, PvdA en CDA in Hardinxveld-Giessendam presenteren binnenkort een voorstel voor de vorming van een nieuw college waarin drie generaties wethouders zijn vertegenwoordigd. Het nieuwe college zal zoals het er nu naar uit ziet worden geïnstalleerd in een bijzondere raadsvergadering op woensdag 28 april 2010 en zal naast burgemeester Wiebosch-Steeman worden gevormd door Cor de Jong (ChristenUnie), Theo Boerman (SGP), Eelke Kraaijeveld (PvdA) en Paul Letterie (CDA). De beoogde wethouders variëren in leeftijd van 28 tot 65 jaar.

Cor de Jong (46) heeft zich, sinds zijn aantreden in 2003, bewezen als een bekwaam en integer wethouder met vakkundigheid op het terrein van ruimtelijke ontwikkeling en juridische zaken.

Theo Boerman (51) is bekend als een deskundig en doortastend wethouder op het gebied van financiën en openbare werken.

Eelke Kraaijeveld (28) zal aantreden als één van de jongste wethouders van het land. Enthousiast hoopt hij zijn studie bestuurskunde in praktijk te brengen en zijn kennis en ervaring als trainer en voorzitter van gymnastiekvereniging OKK en Adviseur Sport van de gemeente Dordrecht in te zetten voor de gemeente Hardinxveld-Giessendam.

Paul Letterie (65) is een door de wol geverfd bestuurder en raadslid. Als voormalig directeur bedrijfsvoering van een woningcorporatie en met ervaring in diverse functies in zorginstellingen en voedselbank zal hij snel zijn draai als wethouder weten te vinden.

Samen met burgemeester Wiebosch-Steeman treedt met dit viertal een enthousiast en deskundig college aan dat gaat werken aan de uitdagingen waar de gemeente Hardinxveld-Giessendam en de politieke partijen voor staan.

Hoewel er nu vier in plaats van drie wethouders zullen aantreden, hebben de coalitiepartijen wel afgesproken dat het college niet meer geld mag gaan kosten. Om dit te bereiken zijn goede afspraken gemaakt.

Fractievoorzitters en beoogde wethouders zijn nog in gesprek over de definitieve werkverdeling binnen het college.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.