Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

2 documenten

ChristenUnie-SGP wil actie van college omtrent grondtransporten

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP PvdA CDA De Ronde Venen 09-03-2019 19:41

https://derondevenen.christenunie.nl/k/n6031/news/view/1272202/70173/IMAG0531 (002).jpgDe achterliggende maanden heeft de ChristenUnie-SGP meerdere keren aangedrongen op actief handhavingsbeleid met betrekking tot de grondtransporten in Wilnis. Tot nog toe zonder resultaat, en dus werd de verantwoordelijk wethouder door fractieassistent Ton van Sligtenhorst in de commissie van 7 maart stevig ondervraagd.

Allereerst is het goed te melden dat ChristenUnie-SGP-fractie geen principieel tegenstander is van dijkverzwaring of landophoging. Ook niet als de betreffende ondernemer daar een flinke boterham aan verdiend. Maar het kan niet zo zijn dat de lasten daarvan worden afgewenteld op de omgeving en de samenleving in de vorm van het stuk rijden van wegen, gevaar voor de fietsveiligheid en storten van grond en uitvloeisel van onbekende kwaliteit die voor een deel belandt in het oppervlaktewater. Met alle milieu-risico's van dien, ook voor omliggende bedrijven.

De heer van Sligtenhorst heeft in de commissie van februari een groot aantal vragen gesteld, die vervolgens maar gedeeltelijk beantwoord werden. In de informatieronde van eind februari zijn dus vervolgvragen gesteld, die door de aanwezige ambtenaren en de wethouder niet beantwoord konden worden. Kort voor de commissie van afgelopen donderdag 7 maart kregen we dan een uitgebreide schriftelijke beantwoording, maar nog steeds niet volledig. Wij hebben het gevoel dat er op alle fronten tijd gerekt wordt of, zoals de heer Schreurs (PvdA/GroenLinks) het in de commissie verwoordde "bent u nog wel in control?".

Wel geeft de uitgebreide beantwoording ons meer inzage in een aantal bijzondere feiten. Zo wordt in de vergunning gesproken over een volume van 575.000 m3, maar er is inmiddels al ruim 850.000 m3 aangemeld en het einde is nog niet in zicht. Door de ODRU is inmiddels alleen over 2018 en 2019 al ruim 750 uur besteed voor controle, maar ondanks constateringen, gaan de werkzaamheden ongehinderd door. Een globale doorrekening van het college geeft aan dat er inmiddels al zo'n kleine 20.000 vrachten geweest zijn en dat kunnen we zien aan het wegdek van de Pastoor Kannelaan. Daarbij begrijpen we dat het hier een openbare weg betreft, maar we vragen ons wel af of bij de vergunningverstrekking de impact hiervan goed is ingeschat en of daar geen betere afspraken met de ondernemer voor gemaakt hadden kunnen worden.

In de genoemde beantwoording komen we ook een merkwaardige zin tegen "Met de gemeente is afgesproken dat geen intensief toezicht gehouden zal worden op het werk, maar dat in plaats daarvan 1 à 2 maal per jaar een locatiebezoek zal plaatsvinden, gecombineerd met een uitgebreide fysieke en administratieve controle van het werk". Kortom, in hoofdzaken een papieren controle. En dat terwijl (zo blijkt ook uit de antwoorden) de verwachting was (!) dat ca 40-60% zgn "industrie-grond" zou zijn. Hoeveel dat in werkelijkheid is? Wij weten het niet. Een en ander geeft ons niet het vertrouwen dat de gemeente de controle heeft over dit project.

Onze grootste zorg zit in het feit dat op diverse punten de vergunningseisen niet worden nageleefd, maar dat het college niet optreedt. Met name de milieu-aspecten baren ons grote zorgen. We zien sterk vervuilde sloten in de directe omgeving van het terrein en vragen ons af wat daarin zit. Tot onze grote verbazing lijkt Waternet ook niet bereid te zijn tot controles. Ondanks herhaaldelijk telefonisch contact van onze fractie met de verantwoordelijk controleur, lijkt het erop, dat er niets gebeurd.

Van Sligtenhorst gaf tijdens de commissievergadering ook een groot aantal voorbeelden[1] van overtredingen waarop gehandhaafd had kunnen worden, die de wethouder niet zegde te kennen. Dat verbaast de ChristenUnie-SGP in hoge mate, want die feiten komen uit de eigen stukken van het college of de ODRU (de controlerende instantie namens de gemeente). "Wat moet er dan nog meer gebeuren, voor u echt gaat ingrijpen" verzuchtte Van Sligtenhorst vervolgens.

De wethouder heeft aangegeven de komende dagen hier dieper in te duiken en zo spoedig mogelijk met een afdoende reactie te komen. Op maandag 11 maart is er, op verzoek van het college, een overleg met de ChristenUnie-SGP en het CDA over de genoemde constateringen en de stappen die gezet kunnen worden. Hopelijk leidt dit tot handelen van de gemeente zodat wij in de raad van 21 maart geen raadsuitspraak hierover hoeven te vragen.

[1] Zoals (enkele voorbeelden):

In november 2017 zijn tekortkomingen geconstateerd (bodemvreemd materiaal in de grond/klei) waar actie op genomen zou worden, maar wat in maart 2018 nog steeds niet is gebeurd. Deelpartijen grond op locatie waarvan niet zeker is of er asbest in zit, maar daar wordt verder niet op gecontroleerd. Storten van boorzand wat verboden is Uitspoeling in oppervlaktewater waar niet op gecontroleerd wordt. Wijze van opbrengen van grond en omgang met watergangen in strijd met vergunningsvoorschriften Maximale ophoging volgens de vergunning is 1,75 meter, maar op delen is de ophoging meer.

Zorg om grondtransporten

ChristenUnie ChristenUnie SGP CDA De Ronde Venen 27-12-2018 09:28

Afgelopen zomer heeft de ChristenUnie-SGP vragen gesteld over de grondtransporten in Wilnis, die grote schade toebrengen aan onder andere de Pastoor Kannelaan. Afgelopen weken heeft dit een vervolg gekregen via extra vragen, samen ingediend met het CDA.

Zowel de fractie van de ChristenUnie-SGP als van het CDA zijn de afgelopen maanden aangesproken door inwoners in Wilnis over de grondtransporten over de Pastoor Kannelaan / Pieter Joostenlaan ten behoeve van landophoging langs de dijk van de Heinoomsvaart. Beide fracties hebben hun zorgen in de commissies Ruimtelijke Zaken uitgesproken en willen nu van het college verdere opheldering.

Zowel eind 2017 als afgelopen zomer waren er door het CDA en de ChristenUnie-SGP al vragen over deze kwestie gesteld onder andere over de gevolgen van de transporten op de wegen en op de kwaliteit van de grond. 

“We dachten eerst dat het om een dijkverzwaring namens Waternet ging” geeft Ton van Sligtenhorst (fractieassistent ChristenUnie-SGP) aan, temeer omdat in de beantwoording gesproken werd van  kadeverbreding, dempen van een watergang en het aanleggen van een watergang en steunberm.” Coos Brouwer (raadslid CDA) vult aan: “Maar we komen er nu achter dat het hier vermoedelijk om een commerciële activiteit gaat, wat wel ten koste gaat van onze wegen.”

Beide fracties hebben daar grote moeite, omdat het onderhouden en opknappen van de betreffende wegen de gemeente miljoenen euro’s kost.

Daarom worden nu door beide fracties gezamenlijk aanvullende vragen gesteld, die meer inzicht moeten geven over de wijze van vergunningsverlening en in hoeverre de extra schade niet op de betreffende partijen verhaald kan worden. Hoewel het college in de eerste beantwoording aangeeft dat kostenverhaal op basis van wet- en regelgeving niet mogelijk is, zijn beide fracties niet overtuigd. Zeker omdat het totaal aan vervoerde grond nu kennelijk veel meer is, dan in de oorspronkelijke vergunning is aangegeven. “Bij omgevingsvergunningen worden nog wel eens anterieure overeenkomsten gesloten om bijkomende kosten van een bouwexploitatie te verhalen. Wij vragen ons af of zoiets hier ook niet mogelijk is”, aldus Van Sligtenhorst.

Ook voor de milieukant vragen de fracties opnieuw aandacht gezien de opmerkingen van omwonenden over avondtransporten met tankwagens die ter plekke boorwater inbrengen.

Bijlage:

* beantwoording eerste vragen ChristenUnie-SGP

* Ingediende vragen aan het college december 2018.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.