Nieuws van politieke partijen in Houten inzichtelijk

4 documenten

Statement bij de behandeling van de profielschets voor de nieuwe burgemeester

VVD VVD Houten 12-02-2019 06:59

Onderstaand is het statement terug te lezen dat de voorzitter van de vertrouwenscommissie Eef Stiekema uitsprak bij de behandeling van de profielschets en het aanbieden ervan aan de Commissaris van de Koning Hans Oosters.

https://houten.vvd.nl/nieuws/33884/statement-bij-de-behandeling-van-de-profielschets-voor-de-nieuwe-burgemeester

“Beste aanwezigen,

Hierbij wil ik allereerst een warm welkom uitspreken aan de Commissaris van de Koning, de heer Oosters. Het is een speciale avond: uw eerste bezoek in functie aan Houten en dan gaan we het ook nog eens over het proces hebben om te komen tot een nieuwe burgemeester. Een proces waarin u een belangrijke rol heeft. 

In mijn bijdrage zal ik kort proberen te schetsen hoe de profielschets tot stand is gekomen en zal ik het profiel toelichten. Vervolgens krijgen de verschillende raadsfracties de gelegenheid om in een kort statement aan te geven wat zij belangrijk vinden in het profiel. Ook het college heeft aangegeven graag haar reactie te willen geven op de profielschets. Hierna geef ik de commissaris graag de gelegenheid om nadere vragen te stellen over het profiel.  

Hoe is de profielschets tot stand gekomen?

Direct nadat onze huidige burgemeester Wouter de Jong aangaf niet beschikbaar te zijn voor een volgende periode zijn de voorbereidingen gestart voor het zoeken en vinden van een opvolger. Eén van die taken is dan het opstellen van een profielschets voor de nieuwe burgemeester, een belangrijk document omdat deze gebruikt wordt in de eerste, tweede en derde selectie. Als namelijk een potentiële kandidaat zich niet kan vinden in het profiel, dan zal zij of hij zich niet melden. Dat is de eerste selectie. Later zal de profielschets door de commissaris (tweede selectie) en door de vertrouwenscommissie (derde selectie) gebruikt worden om kandidaten aan te toetsen. 

Wij hebben het profiel daarom met de nodige zorgvuldigheid en met inbreng van zoveel mogelijk mensen opgesteld. Wij hebben onze inwoners gevraagd naar hun mening (inwonerconsultatie door Citisens), we hebben alle raads- en commissieleden inbreng laten geven en hebben daarbij ook aansprekende voorbeelden van andere gemeenten gebruikt (Veenendaal, Amstelveen, het Houtense profiel van zes jaar geleden) en is ook het onderzoek van Binnenlandse Zaken ‘wie zijn de Nederlandse burgemeesters?’ meegenomen. 

Welke accenten zijn van belang in de profielschets?

Aan de inwonerconsultatie hebben maar liefst 1.043 mensen meegedaan. Samengevat hebben inwoners daarin aangegeven een burgemeester te willen die vooral informeel, mensgericht en toegankelijk is. Iemand die kansen signaleert en daarnaar handelt, rekening houdend met het dorpse karakter van Houten. 

Bij de open vragen kon aangegeven worden waar men aan denkt wanneer men de nieuwe burgemeester ziet. Aardig om aan te geven is dat onze huidige burgemeester Wouter de Jong vaak werd genoemd; de nieuwe burgemeester zou een eeneiige tweelingbroer moeten zijn, een kloon of er gewoon op moeten lijken voor wat betreft eigenschappen. Een mooi compliment voor hem, denk ik zo. Gezegd moet worden dat andere antwoorden van andere inwoners hier echter op gespannen voet mee staan: zo zou volgens hen de nieuwe burgemeester een vrouw, gekleurd en atheïst moeten zijn. Ook zijn veel politieke partijen genoemd als voorkeurspartij of als juist geen optie. We kunnen concluderen dat we niet iedereen tevreden zullen stellen. 

Belangrijke kenmerken in de profielschets:

Inwoners vinden het in Houten prettig wonen, werken, sporten en recreëren. Dat moet zo blijven ook al heeft de gemeente grote uitdagingen zoals de vraag naar woonruimte, de energietransitie en de transformatie van het sociaal domein.De burgemeester moet een toegankelijke netwerker zijn die bijdraagt aan de versterking van de sociale samenhang. Zij/hij staat midden in de samenleving en weet daarbinnen op informele en enthousiaste wijze verbindingen te leggen.De burgemeester heeft een rechte rug, treedt gezagvol op bij overlast, criminaliteit, crises en ondermijning en kan besluiten nemen. Zij/hij toont bestuurlijke moed en is zacht waar het kan en streng waar dat moet.De burgemeester treedt op als boegbeeld voor de ambities van Houten, zowel binnen de eigen gemeentegrenzen als in de regio. 

Kortom Commissaris, wij zoeken een sterke burgemeester die goed en soepel kan inspelen op ontwikkelingen, die kan variëren in bestuursstijl en kan schakelen tussen verschillende rollen. De nieuwe burgemeester is een daadkrachtige motivator (informeel en mensgericht) die kansen signaleert, oppakt en draagvlak stimuleert voor nieuwe creatieve benaderingen die nodig zijn om de huidige en toekomstige uitdagingen van Houten de baas te kunnen.”

Nadat alle raadsfracties en het college de gelegenheid hadden om in een kort statement aan te geven wat ze belangrijk vinden in het profiel voor de nieuwe burgemeester kreeg de Commissaris enkele vragen beantwoord.

Vervolgens werden het profiel, de vertrouwenscommissie en de verordening op de vertrouwenscommissie vastgesteld. Voorzitter van de vertrouwenscommissie Eef Stiekema bood tot slot het profiel aan aan de heer Oosters en gaf hem daarmee een voor Houten kenmerkend cadeau: een kunstwerk van een fietser vergezeld van een kaart met fietsroutes uit de gemeente.

Artikel 131 – De burgemeestersbenoeming

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) D66 Houten 22-01-2019 23:25

Op dinsdag 22 januari 2019, leidde Wayne Wilson de raadsvergadering in, door te spreken over artikel 131 van de grondwet.

Hieronder kunt u zijn beschouwing teruglezen.

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden,

Vanavond is het aan mij, Wayne Wilson, om als raadslid van Houten Anders! wat dieper in te gaan op een artikel uit de grondwet.

Ik heb gekozen voor een artikel dat nu zeer actueel is, want binnenkort wordt Houten anders.

We staan aan de vooravond van een belangrijke verandering voor Houten, een verandering waar wij niet voor hebben gekozen, maar die ons wel voor een keuze stelt. Met het vertrek van Wouter de Jong als Burgervader van onze gemeente zijn wij op zoek naar een waardig opvolger om Houten naar een goede toekomst te leiden.

Artikel 131 van de Grondwet houdt zich bezig met de benoeming van de burgemeester.

Het is een veelbesproken wet met een grote hoeveelheid pogingen tot wijziging, waarvan de eerste zelfs zover terug als 1922 dateert.

Sinds 17 februari 1983 luidde de tekst van artikel 131 als volgt:

De commissaris van de Koning en de burgemeester worden bij koninklijk besluit benoemd.

De burgemeester werd door de regering benoemd.

Dat gebeurde op voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken na een aanbeveling van de gemeenteraad. De minister kon de aanbeveling voor benoeming alleen om zwaarwegende redenen weigeren, maar in de praktijk gebeurde dat vrijwel nooit.

Met enige regelmaat stond deze zogeheten ‘kroonbenoeming’ ter discussie en gingen er stemmen op om de burgemeester door de burgers te laten kiezen. De belangrijkste argumenten hiervoor zijn ‘de democratische legitimatie’ en ‘een beoogde sterkere positie van de burgemeester’.

Tegenstanders vinden echter dat de burgemeester boven de partijen moet staan en dat hij daar beter toe in staat is als hij benoemd blijft door de Kroon. Wetsvoorstellen tot wijziging uit 2002 en 2005 haalden het eerder niet.

Op 20 november 2018 heeft de Eerste Kamer vóór gestemd op het initiatiefwetsvoorstel-Jetten (D66) om de benoeming van de burgemeester uit de Grondwet te halen. Per 21 december jongstleden leest artikel 131:

De commissaris van de Koning en de burgemeester worden aangesteld, geschorst en ontslagen op een bij de wet te bepalen wijze. Krachtens de wet kunnen nadere regels worden gesteld over de daarbij te volgen procedures.

Oftewel, de wet regelt hoe de commissarissen van de Koning en de burgemeesters van de gemeenten benoemd worden.

De burgemeester wordt nog wel bij Koninklijk Besluit benoemd. De benoemingswijze van de burgemeester wordt immers in artikel 61 van de gemeentewet geregeld. De aanpassing van de grondwet maakt het echter wel makkelijker om deze procedure te wijzigen.

Dit maakt de weg vrij voor een eventuele invoering van de gekozen burgemeester. ‘Een eventuele invoering’, want nu is het aan de wetgever, de Tweede en Eerste Kamer, die moet bepalen hoe ze de benoeming in de toekomst willen vormgeven en of ze dus een gekozen burgemeester willen invoeren.

Wat is nu eigenlijk een gekozen burgemeester?

Er bestaan twee varianten: een door de kiezers gekozen burgemeester, een door de gemeenteraad gekozen burgemeester.

Ook daarbinnen bestaan varianten. Moet de burgemeester bijvoorbeeld worden gekozen uit de gemeenteraad? Of mag een buitenstaander zich óók kandidaat stellen?

De huidige praktijk is dat na openstelling van een vacature, belangstellenden hun sollicitatie richtten aan de commissaris van de Koning. Vervolgens voert een vertrouwenscommissie van de gemeenteraad sollicitatiegesprekken. De gemeenteraad draagt twee kandidaten voor aan de minister van Binnenlandse Zaken, die in principe de voordracht volgt – na een advies van de commissaris van de Koning. De minister kan de aanbeveling voor benoeming alleen om zwaarwegende redenen weigeren. Dit aanbevelingsrecht staat sinds 2001 in de Gemeentewet.

Hoewel formeel nog niet het geval, kiest materieel gezien de gemeenteraad nu de burgemeester.  Nu er volgens de grondwet geen sprake meer is van een kroonbenoeming kan de discussie beginnen op welke manier en welke variant de burgemeestersbenoeming of -verkiezing dan – buiten de Grondwet om – in de wet geregeld gaat worden. Aangezien dit nog niet is vastgelegd hebben wij hier in Houten dus ook nog geen andere procedure om te volgen dan die ik zojuist heb genoemd.

Wat is nu eigenlijk het voordeel van een gekozen burgemeester?

Het belangrijkste voordeel van een rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester is dat de kiezers de kans krijgen om hun eigen burgemeester te kiezen, die daardoor ook kan rekenen op draagvlak onder de bevolking. Ze hebben hem of haar immers zelf gekozen. Hierdoor zullen de burgers hun bestuurder ook beter kunnen aanspreken op het te voeren en gevoerde beleid en de uitvoering daarvan.

Er kleven echter ook nadelen aan een gekozen burgemeester. Een risico kan zijn dat er gemeenten zullen zijn waar burgemeester en gemeenteraad niet goed met elkaar kunnen samenwerken, terwijl ze wel voor vier jaar aan elkaar vastzitten. Ook wordt wel eens als nadeel genoemd dat de kiezers wellicht incapabele of populistische mensen kiezen en/of mensen die toevallig al grote bekendheid genieten, bijvoorbeeld als artiest of als sporter.

Om de keuze van de nieuwe burgemeester van Houten helemaal bij de burgers neer te leggen, daar zijn we nog niet klaar voor. Echter, vinden we hun inbreng zeer zeker van groot belang. We hebben daarom de inwoners naar hun mening gevraagd. Aan de hand van een aantal stellingen konden de bewoners aangeven wat zij belangrijk vonden in een nieuwe burgemeester. Deze meningen zullen zwaar meewegen om een goede keuze te maken die leidt tot de benoeming van de meest geschikte kandidaat.

Kortom, artikel 131 of niet, aan ons de uitdaging om samen de juiste keuze te maken! – EINDE

Burgemeester Wouter de Jong kondigde ...

GroenLinks GroenLinks Houten 04-10-2018 06:43

Burgemeester Wouter de Jong kondigde aan geen tweede termijn als burgemeester te ambiëren. Hij stopt per 1 juli 2019. Gelukkig duurt dat nog even. Wij vinden het jammer. Onze burgemeester is een echte Houtense burgervader, die boven de partijen staat, verbindend én dichtbij is. Of zoals onze fractievoorzitter Tijm Corporaal het verwoordde: "Wouter de Jong is met vlag en wimpel voor het burgervaderschap geslaagd. Hij is echt een strategische verbinder, die ook komt met heel leuke initiatieven. Denk bijvoorbeeld aan de traditionele lintjesregen. Hij ging op de fiets de mensen thuis verrassen.''

Afscheid Michiel van Liere

D66 D66 PvdA Houten 13-06-2018 09:06

Voorafgaand aan de raadsvergadering van 12 juni 2018 werd afscheid genomen van vertrekkend wethouder Michiel van Liere. Door burgemeester Wouter de Jong werd hij toegesproken en bedankt voor zijn inzet voor de gemeente en voor alles wat hij heeft bereikt. Ook hij kreeg, net als de vertrekkende raadsleden, een verkeersbord als cadeau: een grote P van parkeren, maar in zijn geval van Pensioen.

Ook D66 Houten dankt Michiel voor zijn inzet in de afgelopen acht jaar als wethouder voor deze gemeente. Wij zijn trots op de manier waarop hij namens de partij zitting nam in het college en op alles wat hij voor elkaar heeft gekregen. Wij wensen hem alle goeds toe in de toekomst.

Op donderdag 14 juni vindt vanaf 16.00 uur in het bedrijfsrestaurant van het gemeentehuis een afscheidsreceptie plaats. Naast Michiel wordt hier ook afscheid genomen van vertrekkend wethouder Jocko Rensen (PvdA). Inwoners en relaties zijn hierbij van harte welkom.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.