Het zomerreces is voorbij, de eerste fractievergadering zit erop. In het nieuwe politieke jaar gaat we er weer hard tegenaan!
173 documenten
Lodewijk AsscherOnze idealen zijn ...
PvdA Edam-Volendam 26-08-2019 17:29
Onze idealen zijn actueler dan ooit 👇 Bijna overal waar ik kom praten mensen er met elkaar over. Dat het steeds moeilijker is om een betaalbare woning te vinden. Dat klassen naar huis gestuurd worden omdat er geen leraar te vinden is. Dat de aandeelhouders alle winst pakken, terwijl de werknemers opgezadeld worden met de risico’s. En terwijl rechts telkens weer zegt dat dit nou eenmaal de markt is en dat we de grote bedrijven wéér een belastingverlaging moeten geven, voelen steeds meer mensen dat het niet rechtvaardig is. Vandaag is het precies 125 jaar geleden dat de eerste sociaaldemocratische partij van Nederland werd opgericht. Om arbeiders te beschermen tegen het op hol geslagen kapitalisme. En nog niet zo lang geleden was het mode om de sociaaldemocratie dood te verklaren. Ten onder aan haar eigen succes, arbeiders bestaan niet meer - u kent het riedeltje. Maar deze missie is actueler dan ooit. Natuurlijk is het nu onnoemelijk veel beter dan 125 jaar geleden. Toen was er nog geen achturige werkdag, geen vijfdaagse werkweek, geen aow voor alle ouderen. Vrouwen werden nog ontslagen zodra ze gingen trouwen, homoseksualiteit was strafbaar en te veel mensen woonden in een soort sloppenwijk zonder riolering en schoon water. Verbeteringen waar de SDAP en de PvdA met succes voor gestreden hebben. En toch: als hij nog niet bestond, hadden we de sociaaldemocratie vandaag moeten uitvinden. Want we zien dat grote bedrijven en hun aandeelhouders onze regeringen chanteren: ‘Verlaag onze belasting of we gaan weg’. Ondertussen plegen ze roofbouw op hun werknemers, op de samenleving en op onze planeet. En het geld van die belastingverlaging kunnen we veel beter investeren in onze sociale voorzieningen, in een onbezorgde oude dag, het onderwijs of voor meer betaalbare woningen. Waar toen de werknemer beschermd moest worden tegen het kapitalisme, is het nu tegen de macht van de grote aandeelhouders. We hoeven niet te dansen naar de wil van het grote bedrijfsleven. Samen staan we sterker. We kunnen kiezen voor een betere toekomt en voor bestaanszekerheid voor iedereen, boven winst en rijkdom voor enkelen. Ik ben er van overtuigd dat we weer nieuwe successen gaan boeken. Net als de afgelopen 125 jaar. Wil je daarbij helpen? Kijk dan hier wat jij kan doen 👉 https://www.pvda.nl/partij/doe-mee/
Het kàn dus wèl, maar je moet het ...
PvdA VVD CDA Edam-Volendam 31-07-2019 10:19
Het kàn dus wèl, maar je moet het willen. De PvdA- Wethouder in Purmerend laat het zien.. Helaas is de coalitie in Edam-Volendam van LijstKras, CDA, Zeevangs Belang en VVD een rechtse coalitie en doen ze veel en veel te weinig aan het realiseren van de broodnodige betaalbare woningen. Ze blijven vooral bouwen voor de mensen met veel geld en als ze al iets doen voor de gewone mensen met een smallere beurs dan is het erg weinig, een druppel op de gloeiende plaat.
Helderheid en transparantie bij het ontwikkelen van nieuwe woningbouwprojecten in Purmerend. Dat staat voorop wat wethouder Thijs Kroese van wonen betreft....
Betaalbaar wonen is een recht | ...
PvdA Edam-Volendam 19-07-2019 14:08
Asscher: "Overal waar ik kom houdt het mensen bezig: het tekort aan woningen. Dus stelt de PvdA vier maatregelen voor, want betaalbaar wonen is een recht!"
Lodewijk AsscherOver de groeiende ...
PvdA Edam-Volendam 13-07-2019 13:05
Over de groeiende loonkloof👇 Zonder een greintje schaamte 283 keer zoveel verdienen als je eigen medewerkers. Per dag meer dan een gewoon jaarsalaris. Dat krijgt Unilever-topman Paul Polman. En hij is niet de enige..... Je wil zeker kunnen zijn van een fatsoenlijk inkomen. Waarvan je de rekeningen kunt betalen en soms iets leuks kunt doen met je gezin of je vrienden. Maar veel Nederlanders hebben op dit moment moeite de eindjes aan elkaar te knopen. De huur stijgt, de boodschappen worden duurder en de energierekening loopt op. De Volkskrant becijferde vandaag dat de lonen aan de top het afgelopen jaar bijna drie en een half keer zo hard zijn gestegen als de gewone cao-lonen. Terwijl de economie groeit en de winsten de pan uit rijzen zijn het de aandeelhouders en de topmannen die profiteren. En het kabinet beloont dit gedrag door de winstbelasting voor grote bedrijven te verlagen. Nederland is altijd een sociaal land geweest met kleine inkomensverschillen. Omdat wij kiezen voor bestaanszekerheid voor iedereen, in plaats van rijkdom voor enkelen. Die balans moeten én kunnen we herstellen. Want ik geloof niet dat die topman echt 283 keer meer werk doet dan de gemiddelde andere werknemer. Laat multinationals en techreuzen netjes hun belasting betalen. Steek het geld van de winstbelastingverlaging in koopkrachtverbetering. En maak werk van hogere lonen voor de basis en wat gezonde bescheidenheid aan de top.
Meer zekerheid busvervoer ...
VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:13
Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers. Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven. Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte. De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen: de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot is in geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc. Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken. Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft. Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets. Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen. De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan. Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben. Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam, Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat
Thema van de week zijn grote ...
VVD Edam-Volendam 11-07-2019 14:35
Thema van de week zijn grote plannen. Want een aantal grote plannen beheerste mijn agenda deze week. Allereerst was er de laatste gemeenteraadsvergadering voor de zomer, waarin het ‘Programmaplan’ werd vastgesteld. In dat plan staat we de gemeenteraad nog wil realiseren. En er is zoveel dat we willen, dat we keuzes moeten maken. Gaan we achterstallig onderhoud wegwerken? Of investeren in cultuur? Gaan we sport stimuleren of gaan we voor meer handhaving? Gaan we voor verkeersveiligheid of voor een betere zorg? Het zijn geen eenvoudige keuzes, maar na de zomer moeten de financiële gevolgen van de keuzes duidelijker zijn. Aan de sfeer lag het in ieder geval niet, er was veel eensgezindheid in de gemeenteraad. Nog zo’n groot plan betreft het Waterrijk Museum. Een werktitel voor een rits aan te bezoeken hoogtepunten langs de Markermeerdijk. Een project waarin de provincie Noord-Holland samenwerkt met het Hoogheemraadschap en gemeenten langs de Markermeerdijk. Het gaat niet over een museum in de traditionele zin, maar om allerlei plekken waar ‘beleven aan het water’ centraal staat. Variërend van het fort tot de scheepswerf en van een archeologisch centrum tot het kunstenaarsdorp. Het wordt allemaal nog verder uitgewerkt, maar duidelijk is al wel dat de dijkversterking ook kansen biedt om toerisme en economie te versterken, net als cultuurhistorie in de kustzone tussen Hoorn en Amsterdam. De inloop van de 3e ontsluitingsweg, afgelopen woensdag, was ook een mooi voorbeeld, waar ik al lang bij betrokken ben. In de afgelopen jaren is de milieueffectrapportage gemaakt, geparticipeerd, een inrichting van het landschap (op hoofdlijnen) gemaakt en nu dan een ontwerp-bestemmingsplan ter inzage gelegd. Als het bestemmingsplan eind van het jaar kan worden vastgesteld, dan kunnen we zo nodig de laatste stukjes grond onteigenen en de miljoenensubsidie van de Vervoerregio veiligstellen. De reacties tijdens de inloopavond waren gelukkig positief. De komst van de weg wordt eigenlijk niet meer ter discussie gesteld, sterker nog, er wordt juist vaak gevraagd om zo snel mogelijk met de aanleg te beginnen. Los van constructieve ideeën om dingen te verbeteren. Ook zo’n groot thema, betreft de verrommeling in centra. Bijvoorbeeld ten aanzien van terrassen, reclames en vlaggen, uitstallingen en sandwichborden. Wat we mooi en niet mooi vinden, dat is wel helder, daar zijn we het over eens. Maar om het ook samen met vooral ondernemers voor elkaar te krijgen (en om het goed te regelen), dat is nog wel een opgave. Uiteindelijk heeft iedereen er belang bij dat de kwaliteit omhoog gaat en dat daar mogelijkheden liggen is een open deur. Inspiratie was er in ieder geval genoeg! Tenslotte was er nog de kennismaking met het nieuwe bestuur van FC Volendam. Het FC Stadion en de verhuur daarvan, spelen al jaren een rol in een moeizame relatie tussen de FC en de gemeente. En het huidige momentum wordt aangegrepen om ook daar met een schone lei de toekomst in te kunnen. De hele gemeenteraad was uitgenodigd in het stadion. Naast de kennismaking werden ook de sportieve plannen en ambities toegelicht door onder andere Wim Jonk. Duidelijk werd dat er ook de nodige relaties zijn met gemeentelijke sociaal-maatschappelijke ambities. Dus dat geeft goede hoop. Hopelijk worden de ambities van de FC zo snel mogelijk gehaald! Wim Runderkamp Wethouder
GroenLinksSteeds meer ...
GroenLinks Edam-Volendam 09-07-2019 20:07
Steeds meer provinciebesturen zijn rond! GroenLinks bestuurt mee in Noord-Holland, Groningen, Utrecht, Gelderland, Noord-Brabant, Drenthe én Flevoland (en in Zuid-Holland lopen de besprekingen nog). 😍
Thema van de week is leefbaarheid! ...
VVD Edam-Volendam 06-07-2019 06:09
Thema van de week is leefbaarheid! De directe aanleiding is de 12e plek die Elsevier toedicht aan de gemeente Edam-Volendam op de ranglijst van Beste Gemeente van Nederland. Het is een verbetering ten opzichte van de afgelopen jaren (2016-2018 haalden we achtereenvolgens plek 15, 14 en 15). Het is een indicator dat we het hier heel erg goed doen, want er zijn honderden gemeenten. Het sluit ook uitstekend aan bij de tevredenheid, de grote hoeveelheid voorzieningen, de uitstekende veiligheid en groene omgeving waar we wonen. Maar leefbaarheid gaat veel verder. Van de aanpak van de Eikenprocessierups (in Oosthuizen is bijvoorbeeld een nest verwijderd en meer informatie staat inmiddels op de landelijke website https://processierups.nu) tot evenementen. Van afstemmen over sfeerverlichting in Edam tot de impact van het Klimaatakkoord op het landschap. Om er wat dingen uit te halen, dit weekeinde werd onder meer Votown en Volendammerdag georganiseerd. Fantastische evenementen. Hoewel ik hoop dat bij Volendammerdag volgend jaar ook het Europaplein weer wordt betrokken, zoals voorheen ook het geval was. De gemeente gaat sowieso kijken naar evenementen op het Europaplein, want het zou raar zijn als op bijvoorbeeld Koningsdag het AMVO-terrein wel gebruikt wordt, maar het Europaplein niet. Parkeren is ook een leefbaarheidsaspect. Deze week was er een bijeenkomst over ‘de paal’ die het Spoorbuurtje gaat afsluiten. Toeristen en winkelend publiek mogen daar niet meer parkeren; alleen inwoners met een vergunning mogen er nog parkeren. De opkomst van zo’n 20 mensen was wat mij betreft laag. Een substantieel deel was ondernemer. Hoewel er bij tijd en wijlen scherpe standpunten werden ingenomen, werd er na anderhalf uur een compromis samengevat waar geen van de aanwezigen bezwaar tegen maakte. Misschien wordt niemand er echt gelukkig van, maar iedereen voldoende om van de kant te gaan, was mijn constatering. Tijdens zo’n bijeenkomst wordt ook duidelijk hoe complex de afweging soms kan zijn tussen tegengestelde belangen, die de gemeente allemaal laat meewegen. Deze week waren ook de wethouders uit de hele regio bij elkaar over Duurzaamheid, Ruimte en Landschap. Het Klimaatakkoord gaat nogal wat betekenen, we moeten van het gas af, we gaan meer stroom gebruiken en zoeken duurzame bronnen. Het kan een enorme impact hebben op het landschap en de ruimtelijke ordening. Er kwamen allerlei scenario’s langs om te gaan onderzoeken, variërend van de bestaande situatie als uitgangspunt nemen, tot polders onder water zetten en vol met zonneakkers en de nodige windmolens van 150m hoog. Ik moet helaas constateren dat politieke ideologie het soms lijkt te winnen van gezond verstand. Regeren is vooruitzien, maar wel graag in overleg met inwoners en ondernemers omdat draagvlak onmisbaar is. En graag gebaseerd op de feiten en binnen de randvoorwaarden. Luchtkastelen bouwen heeft namelijk geen enkele zin en momenteel is Provinciaal beleid de grootste bottleneck. Zo ongeveer heel Waterland is beschermd, met uitzondering van de Purmer en die willen we nu juist open en agrarisch houden. De inzet is wat mij betreft dan ook om het Hollands landschap Hollands te houden en te focussen op wat op korte en middellange termijn haalbaar en betaalbaar is. Dat zal op zich al een opgave worden. Wim Runderkamp, Wethouder
Maatregelen zoals een 'upgrade' ...
GroenLinks Edam-Volendam 28-06-2019 13:50
Maatregelen zoals een 'upgrade' zullen de problemen rond het toerisme maar beperkt kunnen oplossen. Een ambitieuze en samenhangende aanpak is wat we echt nodig hebben.
De afgelopen week zijn er aan de zuidelijke kant van de Haven bloembakken opgehangen. De komst van deze “vriendelijke bloembakken” zou het begin vormen van een heuse upgrade van dit Dijkdeel. De actie volgde op een brief van ondernemers van de ‘zuidkant’, waarin zij de gemeente vragen het ge...