Nieuws van Algemeen Ouderen Verbond (AOV) over GroenLinks inzichtelijk

2 documenten

HET IS MAAR WAAR JE VOOR KIEST!

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) GroenLinks Vlaardingen 02-05-2019 20:11

Miljoenen tekort Vlaardingen!

Uitgerekend op de dag van de arbeid kopt AD waterweg dat er werk aan de winkel is in Vlaardingen. Een kleine 70 miljoen euro is nodig om in elk geval vijf grote dossiers het hoofd te bieden.

Daar gaan de door veel partijen aan u gedane verkiezingsbeloften!

Minimaal is er 69,3 miljoen euro nodig voor onderwijshuisvesting, (achterstallig-) onderhoud wegen en groen, mobiliteitsplan, aanpak binnenstad en aanpassen Marathonweg. Dit was 23 april jl. de pijnlijke uitkomst van het op verzoek van de gemeenteraad in kaart brengen van grote opgaven in relatie tot de financiële positie van de Gemeente Vlaardingen. Naast de genoemde vijf dossiers is ook het sociaal domein een groot aandachtspunt. De spaarpot voor de zorg, waarvoor het AOV zich in het verleden hard gemaakt heeft, is naar verwachting nog in 2019 leeg. Dit komt met name doordat de kosten voor de Jeugdzorg veel hoger zijn dan wat de gemeente krijgt uit Den Haag. In mindere mate geldt dit ook voor de kosten van de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). Dit betekent natuurlijk niet dat mensen die dat echt nodig hebben geen zorg meer krijgen, want de gemeente is verplicht daarin te blijven voorzien. Maar de extra kosten moeten wel betaald worden uit de algemene reserve (spaarpot). Tel daarbij nog de kosten voor Stroomopwaarts die uitvoering geeft aan de Wet Participatie en het plaatje lijkt compleet. Lijkt, want de gemeente moet ook nog uitvoering geven aan de Omgevingswet en vanuit de regio ligt er nog een woningbouwopgave.

Het AOV is allerminst verrast door de uitkomst, die overigens met een ander politiek klimaat de afgelopen 8 jaar had kunnen worden voorkomen of in elk geval een stuk minder pijnlijk had kunnen zijn. Want bedenk eens wat de verkregen inzichten voor Vlaardingen gaan betekenen?

De prioriteit moet gelegd gaan worden op de wettelijke kerntaken, dus waar je als gemeente aan moet voldoen. Daartoe behoren in elk geval onderwijshuisvesting, Sociaal Domein, (achterstallig-)onderhoud buitenruimte, de omgevingswet, woningbouwopgaven en mobiliteit zaken die geen uitstel dulden. U begrijpt het al… De aanpak Marathonweg en Binnenstad gaan op de lange baan, ondanks de eerder in de gemeente begroting gewekte suggesties.

De OZB wordt mogelijk verhoogd en/of voorzieningen worden gesloten!

Kortom het maken van keuzes is nu onvermijdelijk geworden.

Om te komen tot een realistisch raadsprogramma heeft het AOV al direct na de verkiezingen gevraagd om aan de kersverse gemeenteraad met veel nieuwe raadsleden inzicht te geven in de financiële positie van de gemeente. Dat kon toen niet op tafel worden gelegd. Hoe zich dit verhoudt tot de prestaties van voormalig wethouders Hoekstra (SP, financiën) en De Vries en later Van Nieuwenhuizen (D’66 P&O en Onderwijs), maar ook tot het recent aangekondigde vertrek van de Gemeentesecretaris laat zich raden…

Opmerkelijk is dat juist de uit de SP gestapte fractie Kerkhof en D’66 op voordracht van de informateurs Eric van der Burg (VVD) en Roel van Gurp (GroenLinks) aan tafel zitten om tot keuzes te komen waaraan het toekomstige stadsbestuur zich zal confirmeren.

Het moge duidelijk zijn, niet voor niets heeft het AOV tijdens de verkiezingscampagne gekozen voor het realistische eerlijke verhaal in plaats van het populistische.

fractie AOV

Rapport Andersson zorgt voor stoelendans

Algemeen Ouderen Verbond (AOV) Algemeen Ouderen Verbond (AOV) GroenLinks D66 VVD CDA Vlaardingen 20-02-2019 22:24

RAPPORT ANDERSSON ZORGT VOOR STOELENDANS

Tijdens de bijzondere raadsvergadering van 19 februari 2019 is het rapport van Andersson Advies besproken door de gemeenteraad.

Het rapport kwam voort uit een onderzoek, waartoe de burgemeester opdracht gaf in overleg met de Commissaris van de Koning, na het vertrek van wethouder Hoekstra. Voor de fractievoorzitters had dit onderzoek geen prioriteit maar iedereen heeft zijn medewerking toegezegd.

De conclusie van het rapport was dat er in Vlaardingen een gebrek is aan:

onderling vertrouwen binnen de gemeenteraad;

vaststellen en handhaven van heldere werkafspraken en gedragsregels en dat mede hierdoor niet tot een daadkrachtig bestuur kan worden gekomen.

Daarnaast laat het rapport zien hoe groot de opgaven zijn waar de gemeente voor staat. Zoals o.a.

besluitvorming over de Marathonweg;

revitalisering binnenstad;

integrale huisvesting onderwijs;

uitvoering actieplan mobiliteit.

Geschatte kosten: ten minste 100 miljoen, terwijl de portemonnee leeg is.

Dit kan niet anders dan leiden tot ingrijpende keuzes en dus drastische bezuinigingen.

Het debat ging echter niet over de inhoud van het rapport. Sterker nog, met een door het CDA ingediend amendement, probeerden de fracties van ONS, VVD, GroenLinks en CDA zowel de inhoud als de aanbevelingen uit het rapport van tafel te vegen. De door deze partijen geleverde wethouders bleken hun fracties met de indiening van het CDA amendement te steunen.

Geeft deze steun daarmee ook aan dat er een vertrouwensbreuk is tussen deze wethouders en de burgemeester?

Instemmen met het amendement van het CDA betekent toch gewoon dat je afstand neemt van de zorgen die de burgemeester heeft als het gaat over de noodzakelijke bestuurskracht?

Na een saai debat zonder veel inhoud en met enkele schorsingen, werd een 2e door D’66 ingediend amendement gecombineerd met het amendement van de wethouder leverende partijen. Met dit aangepaste, samengevoegde amendement wordt slechts deels tegemoet gekomen aan een belangrijke aanbeveling van Andersson. Namelijk het aansturen op een breed gedragen meerderheidscollege. De daarbij door Andersson genoemde inzet van een kwartiermaker, die met alle 13 fracties een open gesprek aangaat om tot zo’n meerderheidscollege te komen, werd met dit gecombineerde amendement niet overgenomen uit het rapport.

Door het schrappen van een kwartiermaker, die het belang van de stad boven dat van individuele partijen zou stellen, werd het houden van de plek op het pluche maximaal gewaarborgd door de wethouder leverende fracties en werden alle risico’s op inperking van macht en controle uit het rapport geamendeerd.

Onder de ogen van de burgemeester en van de heer Andersson werd onder leiding van D’66 en de wethouder leverende partijen het Andersson rapport teruggebracht tot een duur kladje op papier.

Gaat het hier nog over het belang van de stad en het gebrek aan bestuurskracht, of waren wij allen getuige van hoe de D’66 fractie met steun van enkele oud SP raadsleden solliciteerde naar een 5e wethouders stoel, door er voor te zorgen dat de huidige 4 wethouders gewoon op hun stoel kunnen blijven zitten en daar zelf kunnen bepalen wat er verder gaat gebeuren?

Het AOV heeft niet ingestemd met het amendement en vastgehouden aan het partijstandpunt om de conclusies en aanbevelingen uit het rapport van Andersson Advies volledig over te nemen.

Het gaat om de stad niet over de stoelendans!

Fractie AOV

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.