Nieuws van politieke partijen in Aalten over ChristenUnie inzichtelijk

18 documenten

Ingezonden stuk: Geen vergunning varkensstallen Gendringseweg

Progressieve Partij Progressieve Partij ChristenUnie Aalten 27-07-2019 14:58

29 juli - Guido Uland, fractievoorzitter van de Progressieve Partij schreef een ingezonden stuk nu blijkt dat de omgevingsvergunning voor de uitbreiding van varkensstallen aan de Gendringsweg door de Rechtbank vernietigd is.

Gendringseweg.....

Een rechtszaak rondom de uitbreiding van een megastal aan de Gendringseweg 9 heeft op 23 juli 2019 geleid tot de vernietiging van de reeds door de gemeente verstrekte vergunningen. Op de site van de rechtbank Gelderland kunt u een en ander nalezen. Dit betekent normaal gesproken dat de gemeente Aalten zijn huiswerk over moet doen, echter wij roepen de gemeenteraad op dit niet te laten gebeuren. In de laatste raadsvergadering rondom dit onderwerp werd door meerdere partijen aangegeven dat zij de uitspraak van de rechtbank zouden willen afwachten en respecteren. Alleen de Christenunie en de Progressieve Partij waren op dat moment voor eerder ingrijpen. De uitspraak is er en nu zou de Gemeenteraad moeten laten zien dat ze de rechtbank volgen. Immers dat hoort zo in een democratisch land. Wij als partij zeggen al jaren, dat het zo niet verder kan. Ook als fractie en huidige wethouder hebben we een constante gedragslijn laten zien op dit onderwerp.

Onzes inziens zou een gemeente zo min mogelijk moeten procederen richting haar eigen inwoners. Want dat is namelijk hier aan de hand, een enkele burger en meerdere agrarische ondernemers zijn al jaren tegen de uitbreiding van deze stallen op de voorgestelde manier. Meerdere pogingen om er uit te komen onderling zijn gestrand. Dit is jammer en ook niet in de geest van de toekomstige omgevingswet. Volgens de Progressieven zouden partijen er in principe onderling uit moeten komen. Leidt dat niet tot een vergelijk, dan zou de gemeente moeten kijken hoe ze hierin kan bemiddelen, zonder daarbij de kant te kiezen van één van de partijen. In de praktijk blijkt dat moeilijk voor de gemeente, omdat de aanvrager van een nieuwe ontwikkeling nu eenmaal als eerste aan de bel trekt.

Wij willen stoppen met de ongebreidelde uitbreiding van grote varkensstallen zoals aan de Gendringseweg,. Dit is oude politiek en hoort niet meer bij deze tijd. Gezondheid en natuur (lees onze omgeving) zou voorop moeten staan in veel van de overwegingen van de overheid. Steeds meer onderzoek wijst uit dat de grote veestapel mede een van de grootste oorzaken is van de opwarming van de aarde.

Ook willen andere politieke partijen en de onze veel meer inzetten op de toeristische sector in onze gemeente en daar horen grote ontwikkelingen als deze in onze ogen niet bij. Daar horen volgens ons kleinschaligere landbouwactiviteiten bij, die gericht zijn op zo biologisch mogelijk boeren.

Tot slot, laat u niks wijsmaken: de mensen die verantwoordelijk waren voor de PAS wisten dat dit een juridisch slecht ontwikkeld instrument was, met als voornaamste argument, economische groei en maar groeien. Maar ten koste van wat? In onze ogen gezondheid, biodiversiteit en opwarming van de aarde.

Guido Uland

Raadslid Progressieve Partij

Meerderheid zwakt duurzaamheid al weer af.

Progressieve Partij Progressieve Partij VVD CDA D66 ChristenUnie Aalten 18-04-2019 16:55

19 april - In september 2018 werd in de gemeenteraad een amendement aangenomen, waarin werd bepaald dat nieuw te bouwen woningen energieneutraal moeten zijn. Het voorstel werd met één stem voor aangenomen dankzij de stemmen van de Progressieve Partij, D66, ChristenUnie en Gemeentebelangen. Ruim een half jaar later werd het amendement al weer ter discussie gesteld. VVD, HMV, CDA en Gemeentebelangen dienden een motie in om minder stringent om te gaan met de eis voor energieneutraliteit.

Aanleiding voor de motie waren twee woningbouwplannen in Dinxperlo. De al bestaande panden hadden geen woonbestemming meer en worden daarom beschouwd als nieuwe woningen, waarvoor de eis van energieneutraliteit geldt. Voor het verbouwen van een oud pand blijkt deze eis echter moeilijk realiseerbaar. Daarom stelden de indieners van de motie voor andere eisen voor dit soort panden in te voeren.

Verkeerd signaal

Bert Weevers van de Progressieve Partij, een vurig pleiter voor duurzaamheid en energieneutraliteit, vond dat je na twee gevallen niet meteen het beleid moet wijzigen. Hij was er niet van overtuigd dat de energieneutraliteit niet haalbaar zou zijn. "We geven een verkeerd signaal af met deze motie. Het is niet goed om te zwabberen, waar duidelijkheid en een rechte rug gewenst is. Als een plan een keer sneuvelt op de eis van de energieneutraliteit, dan heeft het college nog altijd de mogelijkheid van buitenplanse afwijking. Kortom, de oplossing is er al." Wethouder Ted Kok bevestigde dat deze vorm van maatwerk mogelijk is.

Kok zei niet tegen de motie te zijn, maar vond dat je net zo goed de eisen van het bouwbesluit kunt volgen. Daarin staan alle eisen ten aanzien van de energie al in. Na een schorsing zei Gerbert Nvis (VVD) daarna namens de indieners dat ze de motie wilden intrekken als de wethouder wilde toezeggen met een notitie te komen, waarin hij uitlegt hoe het bouwbesluit kan worden toegepast om de geconstateerde problemen op te lossen. Wethouder Kok zegde dit toe. Waarschijnlijk betekent dit dat in de toekomst voor nieuw- en verbouw alleen gewerkt zal worden met het bouwbesluit en dat de eis van energieneutraliteit wordt geschrapt.

(overgenomen uit Aaltens Nieuws)

Raadsbeschouwing februari 2018

ChristenUnie ChristenUnie VVD Aalten 05-03-2018 21:54

De laatste vergadering van deze raadsperi-ode was op 20 februari jl. Deze gemeenteraad is (bijna) vier jaar actief geweest. Op 21 maart a.s. zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De raadsvergadering werd traditiegetrouw met een moment stilte geopend. Op de agenda stonden drie bespreekstukken, waaronder twee moties die (mede) waren ingediend door de ChristenUnie.

De laatste vergadering van deze raadsperiode was op 20 februari jl. Deze gemeenteraad is (bijna) vier jaar actief geweest. Op 21 maart a.s. zijn de gemeenteraadsverkiezingen.

 

De raadsvergadering werd traditiegetrouw met een moment stilte geopend. Op de agenda stonden drie bespreekstukken, waaronder twee moties die (mede) waren ingediend door de ChristenUnie.

 

Ondersteuning voor agrarische ondernemers

Het eerste onderwerp betrof het voorstel tot instemming met de start van een ondersteunings- en adviesprogramma voor agrarisch ondernemers en met de pilot stimulering verwijdering asbest en/of sloop bebouwing landelijk gebied. Waar ging dit onderwerp over? De agrarische sector is in beweging en staat onder druk. Bedrijven hebben te maken met economische problemen en onzekere tijden. Leegstand van agrarische bebouwing en het (aanstaande) verbod op asbesthoudende daken en gevels zijn onderwerpen waar veel agrarisch ondernemers mee te maken hebben of krijgen. Daarom heeft het college van B&W voorgesteld om te starten met een ondersteunings- en adviesprogramma ten behoeve agrarisch ondernemers in het landelijk gebied en een tijdelijke subsidieregeling open te stellen om het proces ‘verwijdering asbest en sloop overtollige bebouwing’ te versnellen. Alle partijen stonden positief tegenover het voorstel. Sterker nog, bepaalde partijen hadden graag gezien dat dit voorstel eerder werd behandeld. Verder zijn diverse opmerkingen geplaatst, zoals dat ook middenstanders en andere ondernemers in het programma betrokken moeten worden. Ook de ChristenUnie was zeer positief. Johan Pennings gaf aan dat de ChristenUnie dit voorstel van harte kan ondersteunen en stelde enkele verduidelijkende vragen, zoals wanneer het besluit inwerking gaat treden. Het voorstel werd breed door de gemeenteraad gedragen en is aangenomen.

 

Kinderpardon

Het tweede bespreekstuk was een motie over de versoepeling van het meewerkcriterium van het kinderpardon, die was ingediend door de Progressieve Partij, de ChristenUnie, Henk Meerdink Volksvertegenwoordiging (HMV), GemeenteBelangen en de PvdA. In de motie wordt aangegeven dat binnen de gemeente brede steun leeft om in de gemeenschap gewortelde kinderen, die hier langer dan vijf jaar verblijven, hier te laten blijven omdat het thuis van deze kinderen hier ligt. Het meewerkcriterium van het kinderpardon wordt door de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid zo strikt toegepast dat bijna geen enkel geworteld kind nog een Kinderpardon kan krijgen. In de motie is het college verzocht om bij de staatssecretaris te pleiten voor een oplossing voor deze groep kinderen, bijvoorbeeld door versoepeling van het meewerkcriterium van het Kinderpardon. Joop Wikkerink (Progressieve Partij) gaf een toelichting op de motie en gaf aan dat op 21 februari 2017 de Tweede Kamer motie aangenomen over het versoepelen van het kinderpardon. In de hectiek rond de kabinetsvorming is het kinderpardon gesneuveld, aldus Wikkerink. Daarom wordt gekeken om op andere manieren aandacht te vragen voor een goede uitvoering van het kinderpardon voor 400 kinderen. Deze motie werd breed door de gemeenteraad gedragen en is daarom aangenomen

 

Statiegeld

Deze motie is op initiatief van de ChristenUnie ingediend en mede ondertekend door de Progressieve Partij, HMV, GemeenteBelangen en de PvdA. In de motie wordt aangegeven dat het zwerfafval een hardnekkig probleem is en dit vormt een bedreiging voor het milieu. Eind 2017 is een zogenaamde Statiegeldalliantie gestart, waarin organisaties uit Nederland en België de handen ineenslaan voor uitbreiding van statiegeld. Statiegeld op blik en PET-flessen leidt tot vermindering van zwerfafval en tot lagere kosten voor de overheden m.b.t. opruimen. Het college is in de motie verzocht om namens de gemeente Aalten steun uit te spreken voor de Statiegeldalliantie door zich hierbij aan te sluiten. Johan Pennings gaf hierover een toelichting en sprak de wens uit om deze raadsbreed aan te nemen. Het gaat immers om het voorkomen van zwerfvuil. Er zijn inmiddels vele gemeenten (meer dan 70) die dit initiatief ondersteunen. Verder gaf hij aan dat de ChristenUnie op 17 maart meedoet met de afvalprikactie van de Wildbeheereenheid en riep andere partijen op om mee te helpen. Alleen de VVD was kritisch op de motie. De VVD was van mening dat dit voorstel niet bijdraagt aan een schoner milieu. Met uitzondering van de VVD waren alle partijen positief over de motie en is met een meerderheid aangenomen.

 

Tot slot is het voorstel voor de commissie geloofsbrieven aangenomen en zijn de hamerstukken vastgesteld.

De volgende raadsvergadering is op D.V. 27 maart 2018. Dan wordt afscheid genomen van de huidige gemeenteraad.

Namens de fractie,

Tobias Holtman 

Lees in pdf hier

Raadsbeschouwing Januari 2018

ChristenUnie ChristenUnie CDA Aalten 04-02-2018 20:22

Dit was de eerste vergadering van Gemeenteraad en ook nog de eerste met de nieuwe burgemeester als voorzitter. Nog een beetje onwennig met de hamer, maar dat komt wel goed. En het zou een korte vergadering worden was zijn voorspelling. Maar als HMV van een hamerslag- een bespreekpunt gaat maken, dan gaat dat extra tijd kosten. De vaste tribune was weer vol. Er stonden twee punten op de agenda die belanghebbenden wel in beweging zetten. De Gemeenschaps- en Kulturhusen spreekt natuurlijk menigeen aan en vooral als er een onderzoek naar het (financiële) reilen en zeilen is gedaan door de rekenkamer. En hoe zit de toekomst er uit voor deze organisaties? In het verslag van Hanny kunt u meer lezen.

De eerste raadsvergadering met burgemeester Stapelkamp als voorzitter. De raad is compleet.

De burgemeester opent de vergadering en vraagt om de gebruikelijke stilte.

De heer Veldhuizen(VVD) geeft aan dat hij bij agendapunt 5 over de Aaltense Uitdaging op de publieke tribune zal plaatsnemen. Dit om alle schijn van belangenverstrengeling te vermijden.

 

Gemeenschaps- en Kulturhusen

Het eerste agendapunt is het bespreken van het rapport “maatschappelijke energie onder dak” van de rekenkamercommisie AOGW.

Dit rapport, gemaakt op verzoek van de raad, geeft een uitgebreid verslag weer van het onderzoek dat gedaan is onder alle Gemeenschaps- en Kulturhusen in de Gemeente Aalten.

Johan Pennings voert namens de ChristenUnie het woord. De belangrijkste conclusies uit het rapport zijn:

De financiële situatie van de gemeenschapshuizen is niet duurzaam (toekomstbestendig) Bij de realisatie van de maatschappelijke opgaven is de aansluiting op de actuele en bredere maatschappelijke ontwikkelingen (onder andere decentralisatie Sociaal Domein) een belangrijk aandachtspunt “het gemeenschapshuis 2.0”.

Johan Pennings geeft in zijn bijdrage aan dat het omgaan met financiën in de buurtschappen verschilt bij hoe er met financiën in de kernen wordt omgegaan. Wanneer er in een gemeenschapshuis in een buurtschap een investering nodig is, of een reparatie, dan wordt er een oproep bij de burgers gedaan en meestal komt het nodige geld wel bij elkaar. In zo’n geval is een reserve dus niet persé noodzakelijk.

Het CDA heeft een amendement ingediend want zij is van mening dat het college door het voorstel te weinig wordt gedwongen om het contact te zoeken met de gemeenschapshuizen en Kulturhusen om te praten over de toekomst.

Dit amendement vindt onvoldoende steun. De algemene tendens is: het woord is aan het college en het kan niet anders dan dat het college met de Gemeenschaps-en Kulturhusen gaat praten over de toekomst en dus ook over hun taak bij de decentralisering van het Sociaal Domein.

Het CDA trekt haar amendement in. Het voorstel wordt vervolgens met algemene stemmen aangenomen.

 

Aaltense Uitdaging

Het volgend agendapunt gaat over de subsidiëring van de Aaltense Uitdaging. Hanny Noorman voert namens de ChristenUnie het woord en de heer Veldhuizen neemt plaats op de publieke triune.  

De Aaltense Uitdaging, het opzetten van een lokaal bedrijvennetwerk, is vanaf 2015 in ontwikkeling. De gedachte was dat dit netwerk na de opstartfase zonder subsidie zou kunnen functioneren. Dit blijkt niet zo te zijn. Het voorstel is nu om in 2018 nogmaals 10.000 euro subsidie te verstrekken en in 2019 5000 euro en dan te stoppen.

De fractie van de ChristenUnie is van mening dat subsidie nodig zal blijven om het loon van de betaalde kracht te betalen en Hanny Noorman vraagt in haar bijdrage om ook na 2019 tenminste 5000 euro in de begroting hiervoor op te nemen.

Verder is het natuurlijk van belang dat er een koppeling komt tussen de activiteiten van de Aaltense Uitdaging en de activiteiten van de Gemeenschaps- en Kulturhusen op het Gebied van de decentralisering van het Sociaal Domein.

Tijdens de schorsing is er overleg over een amendement met de strekking dat de subsidie van 10.000 euro wordt gehandhaafd in 2018, 2019 en 2020 zodat er tijd wordt gewonnen om deze koppeling verder vorm te geven door de nieuwe raad en het nieuwe college.

Het geamendeerde voorstel wordt met algemene stemmen aangenomen.

 

Armoedebeleid

Agendapunt 6 gaat over de aanpassing van het Armoedebeleid.

Hanny Noorman voert namens de ChristenUnie het woord.

Met ingang van 1 januari 2017 heeft het kabinet structureel 85 miljoen per jaar extra vrijgemaakt voor de gemeenten om de armoede onder kinderen mee te bestrijden.

Het voorstel van het college houdt onder meer in dat de inkomensgrens voor de maatregelen om de armoede te bestrijden wordt verhoogd naar 120% van het sociaal minimum. Verder wordt er aansluiting gezocht bij het jeugdsportfonds en komt de minimumleeftijd voor het educatief kindpakket te vervallen.

De draagkrachtmeting blijft gehandhaafd, waardoor een optimale vorm van maatwerk mogelijk blijft.

De fractie van de ChristenUnie steunt het voorgestelde beleid van harte. De andere partijen steunen het beleid ook en het voorstel wordt met algemene stemmen aangenomen.

 

Minder huizen in Kobus

Agendapunt 7 is het voorstel tot vaststelling van het bestemmingsplan “Kobus III-2017”. Dit komt neer op het verminderen van het aantal te bouwen woningen.  Behalve HMV plegen alle partijen overslag op dit punt.

Het voorstel wordt met 19 stemmen voor en 2 tegen(HMV) aangenomen.

 

Na het behandelen van de hamerstukken en de notulen sluit de burgemeester de vergadering om 21.34 uur.

 

Namens de fractie,

Hanny Noorman

Download de pdf versie

Raadsbeschouwing December 2017

ChristenUnie ChristenUnie Aalten 10-01-2018 17:08

Op dinsdag 19 december was de laatste gemeenteraadsvergadering van 2017. Dit was tevens de laatste vergadering die werd voorgezeten door waarnemend burgemeester Arnold Gerritsen. Op 22 december jl. is namelijk Anton Stapelkamp als nieuwe burgervader van de gemeente Aalten geïnstalleerd.

Na de opening, vaststelling van de agenda en het Vragenuur werd er overgegaan naar de bespreekstukken. Tijdens deze vergadering stonden er twee bespreekstukken centraal, te weten de Najaarsnota en het voorstel voor regionale samenwerking in de Achterhoek.

 Najaarsnota

Vrijwel elke partij gaf een positieve reactie op de Najaarsnota. De voornaamste reden hiervan was dat de Najaarsnota een sluitende begroting van vijf jaar op rij kent. Namens de ChristenUnie voerde Johan Pennings het woord. Pennings sprak uit dankbaar te zijn dat 2017 positief wordt afgesloten en voor het positieve beeld voor de jaren erna. Wel zijn er enkele zorgen, met name over gelden uit het sociale domein (jeugdzorg, WMO en participatie). Door enkele oppositiepartijen zijn enkele kritiekpunten geuit, zoals dat de nota een hogere informatiegehalte dient te hebben en dat het één en ander zakelijker geformuleerd kan worden. Wethouder Kok gaf eveneens aan positief, trots en dankbaar voor deze Najaarsnota te zijn. Na een korte reactie op de benoemde punten is het voorstel met algemene stemmen aangenomen.

Tijdens de behandeling van de Najaarsnota kondigde Rudi Wossink (GemeenteBelangen) zijn afscheid aan. In verband met ziekte is het voor hem helaas niet langer mogelijk woordvoerder te zijn. Wel probeert hij tot en met maart zoveel als mogelijk bij raadsvergaderingen aanwezig te zijn.

Regionale samenwerking Achterhoek

Dit onderwerp vroeg om meer tijd en aandacht dan het vorige punt. Waar gaat dit onderwerp precies over? In Achterhoeks verband wordt veel samengewerkt. De gemeente Aalten vindt het belangrijk dat er regionale samenwerking is, zodat de Achterhoek zich als een krachtige regio kan profileren. De Achterhoek is immers als een zogenaamde krimpregio aangemerkt. Om te zorgen dat de Achterhoek een aantrekkelijke regio is en blijft, zodat jongeren worden aangetrokken en blijven, voldoende en de juiste woningen worden gebouwd, een goede infrastructuur wordt georganiseerd en recreatie wordt gestimuleerd, moeten de Achterhoekse gemeenten de handen ineen slaan om (meer en beter) samen te werken. De volgende vraag is dan, op welke wijze moet deze samenwerking eruit komen te zien? Al langer wordt in de regio Achterhoek nagedacht over het versterken van de samenwerking in de Achterhoek. Na een intensief traject met gemeenteraden, collegeleden en de regionale samenwerkingspartners ligt er een visie op hoofdlijnen. Nadat de betrokken gemeenteraden met deze richting instemmen, kan dit vertaald worden in een gewijzigde samenwerkingsregeling. Door het college van Burgemeester en Wethouders is voorgesteld in te stemmen met de voorgestelde doorontwikkeling van de regionale samenwerking.

Vrijwel elke politieke partij (m.u.v. HMV) deelt de mening dat er in Achterhoeks verband moet worden samengewerkt. Samen sta je immers sterker. De ChristenUnie is in principe ook positief over samenwerking in Achterhoeks verband. De vraag op welke wijze dit echter moet is onduidelijk. Het voorstel waarover werd gesproken was volgens de meeste partijen nog te onduidelijk en verdiende op een aantal zaken nadere uitwerking. Ofwel, het huidige voorstel werd door veel partijen onvoldoende gedragen. De ChristenUnie was één van die partijen. Door deze partijen is daarom een amendement ingediend, met daarin een positief signaal maar tegelijk de oproep om een aantal zaken nader uit te werken en dit voor te leggen aan de betrokken gemeenteraden. De Progressieve Partij, bij monde van Joop Wikkerink was echter tegen dit amendement, omdat dit een remmende werking zou hebben. Tegelijkertijd gaf de Progressieve Partij aan dat de elementen van het amendement al in het huidige voorstel zaten verwerkt. Na een lang debat over al dan niet toegevoegde waarde van het amendement en een schorsing kwamen de verschillende partijen (m.u.v. HMV) tot de conclusie dat iedereen regionale samenwerking erg belangrijk vindt, er in de toekomst echt wat moet gebeuren maar ook dat het huidige voorstel op een aantal zaken nadere uitwerking verdient. Bij de uitwerking daarvan wil de gemeenteraad nauw betrokken worden. Het amendement is daarom gewijzigd in een motie die mede door de Progressieve Partij werd ingediend. De behandeling van dit voorstel is te zien als een mooi onderwerp die min of meer raadsbreed wordt gedragen. De motie is met 19 stemmen voor en 2 tegen aangenomen; het raadsvoorstel is met algemene stemmen aangenomen. Na de verkiezingen (verwachting in mei 2018) komt dit onderwerp in de gemeenteraad terug.

Tot slot zijn de hamerstukken en overige stukken vastgesteld. De volgende gemeenteraadsvergadering staat gepland op D.V. 23 januari 2018.

De fractie van de ChristenUnie wenst iedereen een goed en gezegend 2018 toe!

Namens de fractie,

Tobias Holtman

Download pdf.

Raadbeschouwing November 2017

ChristenUnie ChristenUnie PvdA CDA Aalten 03-12-2017 22:07

Op 28 november werd weer een raadsvergadering gehouden met een volle tribune. Al snel bleek dat het om veel Barloërs ging. Het eerste bespreekpunt op de agenda gaf daar alle aanleiding toe. Namelijk aanhoren of het echt mogelijk gaat worden om één gebouw op het (bijna) voormalige AZC voor sloop te sparen en die ter beschikking te stellen aan de Oranjevereniging. Na het positieve besluit schorste de voorzitter de vergadering en renden in eerste instantie de (Barlose) CDA naar het bestuur van de vereniging om hen te feliciteren met deze grootse buit. Hieraan vooraf had de ChristenUnie in het vragenuurtje gevraagd wat meer voorlichting te geven opdat het omstreden carbidschieten op de zondag pas na het middaguur zal plaats gaan vinden om overlast voor kerkdiensten te voorkomen. Maar carbidschieten doe je in het buitengebied! Lastig om zo'n opmerking te pareren. Meer van deze raadsvergadering staat in de beschouwing door Tobias.

Bij de raadsvergadering van 28 november waren 19 raadsleden aanwezig.

De agenda kende aanvankelijk één onderwerp, een bespreekstuk, namelijk het voorstel tot behoud van een gebouw op het voormalig AZC-terrein te Barlo ten behoeve van de Christelijke Oranjevereniging Wilhelmina Barlo. Het CDA echter had het verzoek ingediend om het beleidskader harmonisatie en kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzaalwerk ook als bespreekstuk aan te merken, waardoor er twee inhoudelijke thema’s werden besproken.

Nadat de vergadering traditiegetrouw werd geopend met een moment van stilte en de 'loterij', werd de agenda vastgesteld. Vervolgens kwam het Vragenuur aan bod. De ChristenUnie had schriftelijk een vraag aangekondigd, namelijk over carbidschieten op zondag 31 december. Hierop is door het college van Burgemeester en Wethouders inmiddels een schriftelijke reactie gegeven. Ook de PvdA had een vraag gesteld, namelijk over het armoedebeleid (specifiek kinderarmoede). De antwoorden hierover volgen in januari. Ook door het CDA zijn twee vragen gesteld. De eerste vraag ging over of het college van B&W onderzoek wil doen naar de verharding van een zandweg in de gemeente Aalten. Ook vroeg het CDA naar de voortgang van de bouw van sociale huurwoningen op plan Kobus; de bouw hiervan is namelijk nog niet gestart. Wethouder Kok reageerde dat de streefperiode maart 2018 is. Tot slot vroeg GemeenteBelangen aandacht voor zorgen die spelen (veiligheid, parkeergelegenheden) rondom de weekmarkt te Dinxperlo.

Het gaat hierbij om de parkeergelegenheid en veiligheidszaken. Wethouder Nijland gaf aan hieraan aandacht te willen besteden.

 

Gebouw AZC

In de periode voor de opening van het Asielzoekerscentrum (AZC) Groot Deunk in Barlo, heeft de Gemeente met het COA afgesproken dat na sluiting van het AZC het terrein wordt gesaneerd en de gebouwen gesloopt. Op grond van de bestuursovereenkomst kan de gemeente daarbij bepalen dat enkele gebouwen behouden moeten blijven. De Christelijke Oranjevereniging Wilhelmina Barlo heeft nu een verzoek ingediend om een gebouw te behouden op Groot Deunk. De meesten partijen gaven aan positief tegenover het voorstel te staan. Zo gaven het CDA en de PvdA aan het een goed voorstel te vinden en wil GemeenteBelangen het vertrouwen aan de Oranjevereniging geven. Ook de ChristenUnie was positief over het voorstel. Volgens Johan Pennings is de leefbaarheid van de samenleving en buitengebied van groot belang; dit voorstel draagt daaraan bij. Verder gaf Pennings aan dat de inwoners van Barlo hun kracht hebben laten zien door een goed en doordacht plan te presenteren. Wel moeten een bepaalde zaken duidelijk geregeld worden, zoals de regels voor het gebruik en de horeca die daar gaat plaatsvinden. Ook de eindigheid van het gebruik van het gebouw moet helder worden gemaakt.

Ook zijn er enkele kritische opmerkingen geplaatst. Zo zouden omwonenden opnieuw op een verkeerd been worden gezet en zijn afspraken wederom niet nagekomen geworden, aldus HMV. Hierbij werd gedoeld op de afspraken in de bestuursovereenkomst, namelijk dat het terrein na gebruik zou worden gesaneerd en als natuur- en agrarisch gebied opgeleverd zou worden. Het overgrote deel van de raad staat positief tegenover het voorstel; de raad wil echter wel graag heldere afspraken over het gebruik van het betreffende gebouw. Na een (kort) debat werd overgegaan tot stemming. Het voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

 

Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

Door het CDA en de ChristenUnie is over dit onderwerp een bijdrage geleverd, de andere partijen deden dit niet. Namens de ChristenUnie voerde Hanny Noorman het woord. De inwerkingtreding van de Wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk en de Wet innovatie en kwaliteit kinderopvang per 1 januari 2018 leidt tot een andere organisatie van het tot op heden door de gemeente gesubsidieerde peuterspeelzaalwerk. Door deze nieuwe wetgeving worden de kwaliteitseisen en de financieringsstructuur van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk gelijk gemaakt. Het peuterspeelzaalwerk zal niet meer een welzijnsvoorziening zijn maar komt met de kinderopvang in één regeling terecht en krijgt de naam peuteropvang. De opvang en begeleiding van jonge kinderen wordt daarmee weer meer onderhevig aan landelijke regelingen. De voorschriften voor het aantal begeleiders en hun opleidingsniveau moeten door veranderende wetgeving ook meer aan kwaliteitseisen voldoen. De ChristenUnie vindt dit een goede zaak, want de zorg, de veiligheid en de begeleiding onze jonge kinderen verdient alle aandacht.

Met het onderbrengen van de peuteropvang en de kinderopvang in één wet verandert ook de financiële regeling voor de ouders. Zij kunnen voor de peuteropvang per 1 januari dus ook een toeslag aanvragen bij de Belastingdienst. Dit geldt voor ouders die beide een baan hebben. De alleenverdieners en ouders die niet werken hebben geen recht op een toeslag via de Belastingdienst. Zij kunnen een aanvraag doen voor een vergoeding bij de gemeente.

Verder is de ChristenUnie van mening dat kinderen onder de zogenaamde VVE regeling vallen bijzondere aandacht verdienen. Deze Vroegschoolse en Voorschoolse Educatie is er voor kinderen van wie de ontwikkeling dreigt te stagneren door emotionele problemen of problemen van psychosociale aard. Kinderen die een achterstand hebben in de taalontwikkeling of die te maken hebben met pedagogische verwaarlozing. Het beleid maakt het mogelijk dat ouders vrij zijn in de keuze voor organisatie en locatie van de opvang, zolang deze organisatie de nodige certificaten heeft. Voor de opvang van VVE kinderen gelden aanvullende eisen. De fractie van de ChristenUnie vindt dit bijzonder belangrijk. Ondanks dat dit wel een grote organisatorische verandering is, zullen de kinderen er niets van merken. Dat is goed. De ChristenUnie heeft daarom ingestemd met het voorstel. Ook dit voorstel is met algemene stemmen aangenomen.

 

Tot slot zijn de hamerstukken en overige stukken (ingekomen stukken, notulen en aantekeningen) vastgesteld. De volgende raadsvergadering staat gepland op D.V. 19 december 2017.

Namens de fractie,

Tobias Holtman 

als pdf

Verkiezingsprogramma ChristenUnie afdeling Aalten 2018-2022

ChristenUnie ChristenUnie Aalten 27-11-2017 20:29

https://aalten.christenunie.nl/k/n37000/news/view/1141176/618863/Knop verkiezingsprogramma 304x65

Naast de kieslijst is ook het verkiezingsprogramma vastgesteld. We zijn er trots op u dit mooie programma met de titel Waardevol voor Aalten te mogen presenteren. Klik hier om het hele programma te bekijken.

Kieslijst gemeenteraadsverkiezing 2018 vastgesteld

ChristenUnie ChristenUnie Aalten 27-11-2017 20:20

https://aalten.christenunie.nl/k/n37000/news/view/1140772/618863/Foto 02

22 november jongsleden is de kieslijst voor de gemeenteraadsverkiezing 2018 vastgesteld. Johan Pennings is opnieuw de lijsttrekker voor deze verkiezingen. Klik hier om de volledige lijst te bekijken.

Raadsbeschouwing September 2017

ChristenUnie ChristenUnie PvdA CDA Aalten 16-11-2017 20:13

Deze raadsvergadering was de eerste van het nieuwe politieke seizoen. De tribune zat redelijk vol omdat er een besluit genomen ging worden over sportpark zuid. Overigens was het tijdens de Ronde Tafelgesprekken van twee weken geleden aanzienlijk drukker en met heel veel meer tamtam en spandoeken. Maar goed, na het positieve besluit was er toch applaus en blijdschap dat de hobbel genomen was. De voorzitter gaf even een schorsing om de supporters weer weg te laten gaan. De tribune bleef echter goed bezet want er stond nog een item op de agenda met nog al wat controversiële gedachten en standpunten: de Beggelderdijk. Hoe dit punt werd besproken kunt u verder lezen.

Deze raadsvergadering was de eerste van het nieuwe politieke seizoen. Bij de vergadering waren alle raadsleden (21) aanwezig, zo ook Johan Pennings en Hanny Noorman van de ChristenUnie. Na de opening en vaststelling van de agenda kwam het zgn. vragenuur aan bod.

Tijdens het vragenuur is door Freek Diersen (CDA) de vraag gesteld over een email van de Regio Achterhoek waarom de griffies t.b.v. de raadsleden de vergaderstukken van het Algemeen Bestuur van de Regio niet meer ontvangen.

Dit is inmiddels besproken en opgelost, aldus burgemeester Gerritsen.

 

Verder stonden er vier bespreekonderwerpen en drie hamerstukken op de agenda.

 

Sportpark Zuid

Het eerste bespreekpunt betrof het voorstel tot verlenen van medewerking aan de revitalisering en privatisering van sportpark Zuid. Kort gezegd: het realiseren van een multifunctioneel sportpark in Aalten Zuid, waarvoor zeven verenigingen zich hard hebben gemaakt. 

De afgelopen twee jaren hebben zeven sportverenigingen intensief samengewerkt aan een plan om Sportpark Zuid geschikt te maken voor meer sporten. Daarbij willen de verenigingen zich (samen) meer richten op de maatschappelijke functie van sport. Uitgangspunt daarbij is dat het hele sportpark wordt geprivatiseerd en dat het beheer en de exploitatie worden ondergebracht bij een stichting.

De inspanningen van de verenigingen hebben geleid tot een totaalplan. Volgens het plan wordt Sportpark Zuid een multifunctioneel sportpark dat voor de toekomst veel mogelijkheden biedt om diverse maatschappelijk functies te combineren, zoals vrijetijdsbesteding, gezondheid, zeven sporten, kinderopvang, vrijwilligerswerk, integratie statushouders, participatiebanen en het bevorderen van leefbaarheid en algemeen welzijn.

Om dit te realiseren is een bedrag van €1.200.000 nodig. 

De fractie van de ChristenUnie vindt het een goed initiatief en een helder plan, dat bijdraagt aan de stimulans van sport, het werken aan een inclusieve samenleving, de breedtesport en de (toekomstige) leefbaarheid van Aalten. Ook de mogelijkheid om participatiebanen te creëren juicht de ChristenUnie van harte toe. De ChristenUnie steunt daarom het voorstel.

Wel wil de ChristenUnie geïnformeerd worden over de voortgang van het realiseren van de participatiebanen en de toekenning van de provinciale subsidie. 

 

De andere partijen complimenteerden de initiatiefnemers ook en staan eveneens positief tegenover het voorstel.

Tegelijk zijn ook enkele kritische opmerkingen geplaatst, zoals over de onduidelijkheid omtrent de verstrekking van provinciale subsidie en de verwachtingen t.a.v. exploitatiebegroting over de lange termijn. Daar zitten namelijk risico's in. Ook werd politiek bedreven. Zo voorzag Wikkerink (PP) dat iedereen zou instemmen met het voorstel, omdat er volgend jaar verkiezingen zijn. Noorman reageerde hierop door aan te geven dat de ChristenUnie hiervan duidelijk afstand neemt; dit speelt namelijk geen enkele rol voor de ChristenUnie in de besluitvorming. Door deze woorden te bezigen heeft Wikkerink wel toegegeven dat de Progressieve Partij hiermee instemt omdat de verkiezingen eraan komen, en niet enkel omdat een goed plan is. 

 

Na een debat over verschillende facetten (zoals privatisering, de exploitatiebegroting, subsidies etc.) is het voorstel met algemene stemmen aangenomen. 

 

Beggelderdijk en Bestemmingsplan landelijk gebied 

Het tweede onderwerp ging over het onderzoek naar de exacte kosten van de reconstructie van de Beggelderdijk (verbinding tussen de Terborgseweg en de N317 in Dinxperlo) en de kosten om een nieuw tracé te berekenen. Dit is gedaan n.a.v. de motie die door HMV, het CDA en GemeenteBelangen op 4 juli jl. is ingediend.

Deze motie is destijds aangehouden omdat het college van B&W heeft  aangegeven dat de motie financiële consequenties heeft. Dit komt omdat er nader onderzoek moest worden verricht. Uit onderzoek is gebleken dat een studie naar een dergelijke verbinding minimaal €32.920 kost. 

 

Namens de ChristenUnie voerde Pennings het woord. De ChristenUnie heeft destijds aangegeven om de motie aan te houden; en dit is goed geweest. Op basis van de (huidige) informatie is de ChristenUnie van mening dat het geen goed voorstel is om een nieuw tracé aan te leggen. Dit geld kan beter worden gebruikt om de Beggelderstraat en -dijk op te waarderen. 

De andere partijen zijn verdeeld over het al dan niet aannemen van de motie. Zo zijn HMV, het CDA, de PvdA en Gemeente Belangen voor. De anderen partijen, waaronder de ChristenUnie, zijn tegen. Verder heeft een flinke discussie plaatsgevonden over nut en noodzaak van een onafhankelijk onderzoek.

Door Wikkerink werd voorgesteld om de motie aan te houden en te kijken maar andere mogelijkheden, en pas daarna een discussie hierover in de raad te laten plaatsvinden. Na een discussie over nut en noodzaak is over het voorstel gestemd. De motie is met 14 stemmen voor (en 7 tegen) aangenomen. 

 

Vervolgens kwam het onderwerp 'afgeven van een algemene verklaring van geen bedenkingen t.b.v. projecten binnen agrarische bouwpercelen met de aanduiding intensieve veehouderij' aan de orde.

Waar gaat dit over? Een aantal delen van het bestemmingsplan Landelijk Gebied 2015 is voorlopig geschorst. Om toch omgevingsvergunningen te kunnen verlenen wordt de gemeenteraad een algemene verklaring van geen bedenkingen gevraagd. Voorwaarde is wel dat de situaties er niet achteruit op mogen gaan. Sommige partijen deden overslag, waaronder de ChristenUnie. Alle partijen steunen het voorstel en is derhalve aangenomen. 

 

Motie financiële steun St. Maarten, Saba en St. Eustatius 

Het laatste onderwerp betrof een motie die raadsbreed is ingediend. Door middel van deze motie wordt het college opgeroepen om een bedrag van €0,50 per inwoner van de gemeente Aalten te storten op gironummer 5125 van het Rode Kruis voor noodhulp en wederopbouw van St. Maarten, Saba en St. Eustatius en hiervoor dekking te zoeken binnen de begroting 2017. Deze motie is met algemene stemmen aangenomen. 

Tot slot zijn drie hamerstukken vastgesteld, kwamen de gebruikelijke overige stukken (notulen ed.) ter sprake en werd de vergadering gesloten.

Namens de fractie,

Tobias Holtman

https://aalten.christenunie.nl/fractienieuws

Algemene beschouwingen van de ChristenUnie fractie bij de begroting 2018

ChristenUnie ChristenUnie CDA Aalten 31-10-2017 17:55

Terugblikkend op het jaar 2017.

2017 lijkt een jaar te gaan worden waarin de Gemeente Aalten drie burgemeesters heeft gehad.Allereerst burgemeester Bert Berghoef, daarna als tijdelijk burgemeester de heer Arnold Gerritsen en dan vanaf 22 december aanstaande onze nieuwe burgemeester, de heer Anton Stapelkamp. Als ChristenUnie fractie willen wij een woord van dank uitspreken richting de heer Berghoef voor het vele werk dat hij voor de gemeente Aalten heeft gedaan. Ook de heer Gerritsen danken wij voor wat hij als vervangend burgemeester voor de gemeente Aalten heeft gedaan en nog doet. De heer Anton Stapelkamp wensen wij alvast succes en Gods zegen toe. We hopen op een goede samenwerking binnen raad en college en met de ambtenaren die in dienst zijn van onze gemeente. 

Voor het college en in de raad gaat er de komende periode veel veranderen. In maart 2018 eindigt de huidige raadsperiode en vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. De burgers van de gemeente Aalten zullen dan hun nieuwe gemeenteraad kiezen en na de coalitiebesprekingen zal blijken wat de samenstelling van het nieuwe college zal zijn. 

Als ChristenUnie hebben wij in de afgelopen vier jaar zowel in de raad als in het college ons steentje bij mogen dragen. Met een parttime wethouder en 2 raadsleden hebben we collegeverantwoordelijkheid mogen dragen en in de raad ons werk mogen doen. De heer Henk Wiltink is door de ChristenUnie voorgedragen als wethouder. Hij heeft zijn taken vooral vervuld binnen het Sociale Domein en in het bijzonder heeft hij zorg gedragen voor het implementeren van de participatiewet. Dit heeft de afgelopen jaren veel energie gekost, maar nu in 2017, staat de uitvoering goed in de steigers.

De uitvoering van de Participatiewet wordt sinds 2016 gedaan door Laborijn, de uitvoeringsorganisatie, die de Gemeente Aalten gemeenschappelijk heeft met Doetinchem en Oude IJsselstreek. Laborijn voert voor deze gemeenten ook de Wet Sociaal Werkvoorzieningsschap en de Wet Werk en Inkomen uit. De ontmantelingen van Hameland en het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband Werk en Inkomen (ISWI) zijn bijna afgerond.

Wij verwachten dat in de nieuwe raadsperiode verder zal blijken dat door de Participatiewet zoals die binnen de gemeente Aalten wordt uitgevoerd veel goed werk zal worden gedaan voor een aantal zeer kwetsbare groepen binnen de Gemeente Aalten. We zullen dichtbij huis doen wat kan en waar nodig complexere uitvoeringstaken gezamenlijk met onze partnergemeenten binnen Laborijn uitvoeren zodat we gezamenlijk gebruik kunnen maken van de aanwezige specialistische kennis. 

Als raadsfractie hebben wij ons bezig gehouden met alle facetten van het raadswerk die voorbij zijn gekomen. Bijna aan het eind van deze collegeperiode hebben wij als fractie het collegeakkoord nog eens tegen het licht gehouden. Onze fractie merkte daarbij op dat er heel veel zaken uit dit akkoord zijn afgewerkt of in gang gezet. Sommige zullen de komende jaren ook nog doorlopen. 

In deze Algemene Beschouwingen willen wij onder meer de kostendekkendheid van de begraafplaatsen in Aalten noemen.In de vorige begrotingsvergadering (november 2016) heeft de wethouder toegezegd dat hij hiermee aan het werk zou gaan. Dit heeft hij ook gedaan. Als afgesproken is hij in september 2017 met resultaten gekomen. Dit vond echter in de beslotenheid plaats dus wij kunnen er hier nog niet uit citeren. Wij als ChristenUnie fractie willen in deze beschouwingen wel alvast een voorzet geven om te komen tot een beter en eerlijker vergelijk. We stellen voor de begraafplaatsen die niet meer in gebruik zijn, uit de exploitatie weg te halen. Maak van deze begraafplaatsen of delen ervan die gesloten zijn,  stilte- en/of  gedenkparken en pas hier het onderhoud op aan. Laat de exploitatie als begraafplaats dan alleen op die delen vallen die ook daadwerkelijk als zodanig in gebruik zijn.

Vraag 1: Is het college bereid om er op die manier naar te kijken?

Misschien is het mogelijk het onderhoud extern uit te zetten of vrijwilligers erbij te betrekken. Wellicht zou overleg met een grote begrafenisondernemer tot resultaat kunnen leiden als het gaat om betaalbaarheid van de begraafplaatsen in de toekomst.Wat betreft de zwemvaardigheid van de schoolverlaters van de basisschool hebben wij de volgende vraag:

Vraag 2: Hoe vaak is hulp of externe zwemles nodig geweest in het schooljaar 2016/2017?Wij verwachten dat de paragraaf in het coalitieakkoord over leegstand/verkleining van het kernwinkelgebied van de grotere kernen van onze gemeente nog wel een aantal jaar op de agenda zal blijven staan. Het gaat hier om processen die langlopend zijn en zij zullen, wat de ChristenUnie fractie betreft, dan ook zeker in de volgende raadsperiode de politieke aandacht blijven vragen. Het project glasvezel aanleg in het buitengebied van onze gemeente is in gang gezet. De minimaal noodzakelijke 50% aanmelding is zeer ruim gehaald doordat bijna 75% van de bewoners zich heeft aangemeld en nu zal ook de toezegging dat de basisscholen in het buitengebied aangesloten zullen worden op het glasvezelnetwerk door de CIF worden nagekomen Dit zal in 2018 verder gestalte krijgen. Uit het hoge percentage van bewoners dat zich heeft opgegeven voor glasvezel, blijkt dat de burgers in het buitengebied beseffen hoe belangrijk een goede digitale ontsluiting van het buitengebied is. Wij willen hierbij een compliment geven aan de werkgroep glasvezel/ buurtschapsbelangen. Zij heeft ondanks alle hobbels die er geweest zijn toch volgehouden, met dit prachtige resultaat als gevolg.Vanuit de begroting 2018.

Het college heeft de voorstellen gedaan zoals die voor ons liggen. Wij als fractie van de ChristenUnie willen langs de verschillende onderdelen lopen en onze opmerkingen hierbij maken.

Wij vinden het een verstandig voorstel om geld te reserveren voor de toekomstige onderwijshuisvesting dan wel voor vervangingsinvestering in onderwijsgebouwen. Enkele jaren geleden is deze spaarpot leeggehaald en niet weer gevuld. Nu er weer ruimte voor is, is het verstandig deze weer wat aan te vullen. Dat geldt ook voor de €200.000,- voor het asbestfonds/vrij komende agrarische gebouwen. Wij willen als fractie hierbij wel opmerken dat het wat ons betreft ook mogelijk moet zijn dit budget beschikbaar te stellen voor voormalige agrarische bebouwing, als dit sloop van opstallen en dergelijke kan bevorderen. Wel zal diegene die aan dit project gaat meedoen ook eigen inspanningen moeten verrichten. De €4,50 rijkssubsidie per vierkante meter voor asbestsanering van daken zal hier ook bij moeten worden betrokken, zolang deze nog bestaat. Ook zien wij in de uitvoeringsregels graag een paragraaf met voorwaarden om te komen tot verduurzaming van de locaties die dit betreft zodat er ook werk met werk gemaakt kan worden 

De aanleg van de fietsstroken langs de Lichtenvoordsestraatweg vinden wij begrijpelijk, zeker in het kader van het uniform inrichten van de verschillende weg categorieën die onze gemeente rijk is. Onze grootste wens zou zijn om het fietsverkeer meer te scheiden van het gemotoriseerde verkeer. We hebben hier in het begrotingscafé naar gevraagd maar uit de beantwoording blijkt dat dit niet eenvoudig te realiseren is.

Vraag 3: Kan het college nog onderzoek doen waarom in Aalten procentueel zoveel meer fietsers bij ongevallen betrokken zijn? Of is het zo dat de aantallen zo klein zijn dat enkele gevallen meer dit percentage veroorzaken?Budget Beggelderdijk:

Als het collegevoorstel zal zijn dat wat in juli voor lag in de raad dan zal dit budget denken wij redelijk overeen komen met wat deze opwaardering en het groot onderhoud zullen gaan kosten. Als de uitkomst van het onderzoek als gevolg van de motie HMV/GB/CDA zal leiden tot een verlegging van het tracé, dan zal dit budget bij lange na niet toereikend zijn.Sportpark Zuid:Hierover is al een raadsbesluit genomen in september dus we zijn er verder kort over.De buffervorming voor de risico’s rond de rijksuitkering en de herverdeling van het gemeentefonds lijkt de ChristenUnie zeer verstandig. Dit geeft als die in de toekomst niet nodig is geweest, ruimte voor de toekomst. Het verleden heeft echter vaker aangetoond dat grote voordelen in de rijksuitkering vaak weer worden terug gedraaid. Wanneer we dan een buffer hebben is het direct bezuinigen niet meteen noodzakelijk.Budget voor Triangel laag:Wij begrijpen dat er na zoveel jaar een echte oplossing moet komen voor de luchtkwaliteit in deze school. De leerlingen en het onderwijzend personeel verdienen dat ook. Toch blijft onze fractie het vreemd vinden dat er geen verhaal kan worden gehaald op degene die dit systeem heeft bedacht en uitgevoerd. Nu er zulke gevolgen zijn zou dat wat ons betreft wel moeten kunnen.Wat gaat er in 2018 zeker nog spelen?Wat de ChristenUnie fractie in ieder geval onder de aandacht wil brengen zijn de gevolgen van de essentakkenziekte. Het college heeft in antwoord op vragen door ons gesteld bij behandeling van de voorjaarsnota 2017 in een raadsmededeling aangegeven dat de gevolgen hiervan zeker geen kostenpost zullen geven.Vraag 4: Zijn de ambtelijke uren hierin ook mee genomen, en de risico’s die zieke bomen meebrengen voor de verkeersveiligheid langs de openbare wegen?Buurtschapshuizen:Nu de afgelopen week het rapport van de rekenkamercommissie is uitgebracht en gepresenteerd is onze vraag hierbij:Vraag 5: Onderschrijft het college de conclusies en aanbevelingen van dit rapport en moet hier nog financiële steun voor de toekomst worden gezocht of geserveerd in deze begroting?Regeerakkoord:Het nieuwe regeerakkoord heeft mogelijk nog financiële consequenties voor bijvoorbeeld de eigen bijdrage in de zorg omdat stapeling van eigen bijdrage wordt uitgesloten. Mogelijk krijgen cliënten met minderjarige mantelzorgers vrijstelling van eigen bijdrage.Vraag 6: Kunnen de extra kosten hiervan worden opgevangen binnen het budget Sociaal Domein?Hoe denkt het college verder om te gaan met de afspraken in het regeerakkoord die financiële  gevolgen hebben voor onze gemeenteFigulus Welzijn:In 2018 moeten er nieuwe prestatieafspraken gemaakt worden met Figulus. Volgens ons is dit mogelijk een geëigend moment om met hen te spreken over de huisvesting van hun kantoor in Aalten. Nu de organisatie al een deel van hun activiteit heeft ondergebracht in het pand waar Aladon was gehuisvest is het wellicht een optie om alle kantooractiviteiten daar onder te brengen. Ons lijkt deze locatie veel toegankelijker dan de huidige locatie, de Ahof, zeker voor mensen met lichamelijke beperkingen. Enkele jaren geleden sprak men bij Figulus over een grote verbouwing van de Ahof. Hieromtrent is het al een tijdje stil maar mogelijk liggen hier kansen.Vraag 7: Is het college bereid om hierover met Figulus te spreken in 2018?Muziekonderwijs:Nu de muziekscholen in Doetinchem en Winterwijk hun problematiek hebben bekend gemaakt in 2017 bevreemdt het de ChristenUnie fractie dat hier in de begroting 2018 niets over vermeld staat. Natuurlijk zijn er prestatie afspraken, maar de fractie van de ChristenUnie vindt muziekonderwijs van essentieel belang en met de maatregelen die nu genomen zijn door de muziekscholen zal het financiële probleem zeker niet opgelost zijn. Dit geldt in zekere zin ook voor enkele muziekverenigingen in onze gemeente. Ook zij hebben inkomsten verloren en kunnen die maar moeilijk aanvullen. De fractie van de ChristenUnie is momenteel bezig met een onderzoek bij diverse buurgemeentes en bij de provincie Gelderland wat een redelijke vergoeding is voor de verenigingen om kwalitatief goed muziekles te geven ook aan de jeugdleden van de verenigingen. Mocht het nodig zijn dan komt de ChristenUnie fractie hier op terug met een motie of initiatief voorstel. In de RTG van 24 oktober is deze zaak ook aan de orde geweest. Het college heeft aangegeven dat zij hierin actie zal ondernemen.Vraag 8: Is het college bereid om meer gelden beschikbaar te stellen voor de muziekverenigingen dan alleen dat wat momenteel binnen de subsidieregels valt? Zal zij hiervoor de rechtmatige wegen onderzoeken?Afval:In de raadsmededeling 131/2017 maakt het college naar aanleiding van vragen hierover de melding dat de inzameling van PMD geregeld is, en dat burgers die problemen hebben zich kunnen melden bij de gemeente of bij de ROVA. In diezelfde raadsmededeling wordt ook melding gemaakt van het feit dat er in het buitengebied meer restafval wordt aangeboden dan in de bebouwde kom, wat volgens ons vrij logisch is.

Vraag 9: Is dit ernstig? De burger (mogelijk met klein bedrijfsdeel) betaalt door het Diftar systeem gewoon voor dit afval.Het enige dat wel gevolgen zou kunnen hebben is dat de toekomstige landelijke norm voor restafval niet of minder gemakkelijk is te halen. Duurzaamheid technisch is bij deze manier van inzamelen het niet noodzakelijk dat er twee afval ophaalsystemen achter elkaar aan gaan rijden. Klopt deze benadering of maken wij een denkfout?

Generatie-pact:

Als ChristenUnie fractie willen wij graag op de hoogte worden gehouden over de afwikkeling hiervan. We zien graag een overzicht tegemoet van de aantallen uittreders en instromers met leeftijdscategorie erbij.

Vraag 10: Is dit mogelijk?

 

Verbonden partijen:

De fractie van de ChristenUnie stelt voor om jaarlijks bij de vaststelling van de begroting van de verbonden partijen (zie pagina 86 van de begroting) een of twee (kleinere) verbonden partijen er uit te lichten. De directie of het Algemeen Bestuur van zo’n verbonden partij kan dan in de raad de begroting toelichten en de raad kan hierover met hen in gesprek gaan. Eventuele voorbereidingen voor zo’n gesprek kunnen binnen de werkgroep Financiën gedaan worden. We denken dat een dergelijke manier van werken zal leiden tot meer inzicht in wat de verbonden partijen voor ons als gemeente doen en zij hebben dan ook rechtstreeks contact met de raad als opdrachtgever.

Vraag 11 (raadsvraag): Lijkt dit meerdere fracties een goed idee?

 

Cliëntervaringscijfers:

Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk willen wij noemen de cliëntervaringscijfers van de verschillende WMO onderdelen. Hieruit blijkt dat de gemeente Aalten op heel veel onderdelen gelijk of licht beter scoort dan de referentiegemeentes. Hiervoor mag de ambtelijke organisatie zeker dankbaar zijn en dat geldt ook voor het college en de raad. Wij kunnen de conclusie trekken dat Aalten de zaken op de rit heeft maar dat mag niet leiden tot gemakzucht en dat zal het ook niet. De ambtelijke organisatie en het college zullen alert blijven om dit niveau van werken vast te houden. Wij als raad zullen hen daarvoor ook in de toekomst de instrumenten in handen geven.We hebben nog wel zorgen over de cijfers op het gebied van de Jeugdzorg. Het betreft hier de cijfers van een kortere periode (start 2016) en het  onderzoek is ook over 2016. De fractie van de ChristenUnie vindt dat de ontwikkelingen nauwkeurig, middels onderzoeken gevolgd moeten worden. Ook moet duidelijk worden of het de tijdelijke gevolgen zijn van de transitie Jeugdzorg van het Rijk naar de Gemeente of dat er beleidsmatige wijzigingen nodig zijn.

Vraag 12: Is het college bereid om deze verdiepende slag te maken en de raad op de hoogte te houden van de resultaten van deze verdieping?

 

De fractie van de ChristenUnie sluit deze algemene politieke beschouwingen af met een woord van dank aan de samenstellers van de begroting 2018 en het college als verantwoordelijk orgaan. Wij hopen dat u allen dit document met interesse en misschien wel met plezier hebt mogen lezen.

Wij een ieder Gods zegen toe met de uitvoering van het voorgestelde, en mogelijk volgende week vast te stellen, beleid in 2018. 

Fractie ChristenUnie,

Johan Pennings, fractievoorzitterHanny Noorman, fractiesecretaresse

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.