Nieuws van politieke partijen in Etten-Leur over GroenLinks inzichtelijk

107 documenten

Beantwoording vragen over Eikenprocessierups | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 13-07-2020 00:00

Op 29 mei stuurde onze fractie vragen aan het college over de bestrijding van de eikenprocessierups. De antwoorden op die vragen vind je hier.

GroenLinks Etten-Leur maakt zich zorgen over het effect op de biodiversiteit van bestrijdingsmiddelen als XenTari. Gemeente Etten-Leur gebruikt dit gif om de eikenprocessierupsen te bestrijden, maar ook andere rupsen en insecten worden erdoor gedood. Uit de beantwoording van de vragen blijkt dat minimaal één keer alle eikenbomen worden behandeld met XenTari. Daarna wordt gekeken naar de risico locaties. Dat alle eikenbomen worden behandeld betekent ook dat er bomen tussen zitten waar geen eikenprocessierupsen in zitten, maar wel andere insecten.

Andere vormen van beheersing en bestrijding worden ook toegepast door de gemeente. Zo worden er bermen ingezaaid met bloemen om de biodiversiteit te bevorderen en de natuurlijke vijand van de eikenprocessierups ruimte te geven. Voor de langeren termijn zouden de bloemrijke bermen en omgeving in combinatie met nestkastjes voor koolmezen een goede, duurzame oplossing bieden. De gemeente gaat echter niet zelf investeren in nestkastjes.

Voor de volledige beantwoording klik op de link hieronder.

Beantwoording vragen over droogte en waterbeheersing | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 13-07-2020 00:00

Op 26 mei stuurde onze fractie vragen aan het college over de waterbeheersing in Etten-Leur. De antwoorden op die vragen vind je hier.

De afgelopen jaren worden de periode van droogte steeds langer en het effect op de biodiversiteit is steeds beter zichtbaar. GroenLinks stelde vragen aan het college over de aanpak van de gemeente. Hierbij richtte we onze vragen op het vasthouden van water in onze gemeente, omdat dit de komende jaren steeds belangrijker gaat worden. Hoewel er in Etten-Leur met het plan 'Water Weg' veel is geinvesteerd in het afvoeren van water, en daarmee het voorkomen van wateroverlast, staan we nu voor de opgave om water juist vast te houden. In de beantwoording laat het college weten dat er een regenwaterverordening in voorbereiding is.

Eén van de belangrijkste manieren om meer water vast te houden is het vergroten van de hoeveelheid groen. Struiken en bomen kunnen veel water vasthouden en zorgen daarbij ook nog eens voor verkoeling tijdens warme perioden. Het is volgens het college echter niet zo dat er wordt ingezet op het uitbreiden van het aantal bomen en planten in de gemeente.

Voor de volledige beantwoording klik op de link hieronder.

Zorgen om biodiversiteit | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 29-05-2020 00:00

GroenLinks Etten-Leur maakt zich al langere tijd zorgen om de biodiversiteit in onze gemeente. De natuur is belangrijk voor de gezondheid van de mens en de aarde en we hebben bomen, planten en insecten nodig voor een schone en gezonde leefomgeving.

Daarom heeft de fractie van GroenLinks Etten-Leur afgelopen week twee sets met raadsvragen ingediend. De eerste vragen die we indienden gaan over de waterbeheersing in onze gemeente. Er is in Etten-Leur een uitgebreid plan om overtollig water af te voeren, maar het ontbreekt nog aan een goed plan om juist water vast te houden. De afgelopen jaren is de droogte in Nederland toegenomen en dat merken we ook in Etten-Leur. Als we niet genoeg water vasthouden in de grond tast dit de biodiversiteit ernstig aan, omdat diverse insecten dit water hard nodig hebben. 

Behalve de droogte wordt de biodiversiteit in onze gemeente bedreigd door nog een ander gevaar, namelijk het gebruik van XenTari, het gif tegen de eikenprocessierups. Hoewel dit bestrijdingsmiddel zeer effectief is gebleken tegen de overlastgevende rups, worden ook zo'n honderd andere insecten hier waarschijnlijk door geraakt. Dit betekent een aanslag op de insectenstand in Etten-Leur. En niet alleen de insecten die sterven als het directe gevolg van het gif zijn een probleem. Deze insecten zijn namelijk ook nog een voedselbron voor koolmezen en sluipwespen, de natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups. 

Al met al is GroenLinks Etten-Leur zeer bezorgd over deze ontwikkelingen en het effect op onze toch al gehavende natuur. We wachten de antwoorden op onze vragen dan ook in spanning af.

 

Lees hieronder de vragen die de fractie stelde aan het college.

Vraag en antwoord over OV-plan | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 27-04-2020 00:00

De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) bood begin dit jaar een plan aan de minister aan voor aanpassingen in de OV-verbindingen in West-Brabant. GroenLinks Etten-Leur stelde hierover vragen, hieronder lees je de antwoorden van het college.

Hoewel het plan er voor een deel zeker goed uitziet, betekent het ook het verlies van de directe spoorverbinding tussen Etten-Leur en onder andere Tilburg en Den Bosch. De fractie van GroenLinks Etten-Leur maakt zich hierover zorgen en stelde hier halverwege maar dit jaar vragen over aan het college. In de beantwoording van het college laat ze weten dat er geen zicht is op het gebruik van het spoor in de richting van Tilburg, maar dat er momenteel ook geen sprake is van wijzigingen zoals in het plan van de FMN. GroenLinks Etten-Leur zal de situatie goed blijven volgen, want een goede spoorverbinding is belangrijk voor het woongenot en de aantrekkelijkheid van onze gemeente. Om nog niet eens te spreke over het voordeel voor de schone lucht.

Voor het volledige antwoord an het college van B&W zie hieronder de officiële beantwoording.

Online veiligheid raadsleden

VVD VVD GroenLinks D66 CDA Etten-Leur 17-12-2019 08:19

De VVD hecht veel waarde aan veiligheid. Offline en online. Op dit moment gebruiken (burger)raadsleden de eigen mailadressen om met elkaar en het college & burgemeester te communiceren. Dat zijn soms privé e-mailaccounts, soms van hun werkgever (niet de gemeente) en soms van het hele gezin. Dat vinden wij niet alleen niet wenselijk maar ook risicovol. In het verleden hebben wij daarom al eens voorgesteld met e-mailaccount vanuit de gemeente te werken zoals ook bij veel andere gemeenten gebruikelijk is maar dat kon toen niet op een meerderheid rekenen.Onlangs heeft er een onafhankelijk onderzoek van de Rekenkamer plaats gevonden en zij concludeerden net als wij dat het gebruik van het eigen e-mailaccount risicovol is en adviseerden met klem gebruik te gaan maken van een gemeentelijk e-mailaccount. De huidige werkwijze voldoet niet aan het door de gemeente gestelde niveau van beveiliging. Wat ons betreft was dit een voldoende duidelijke conclusie om onmiddellijk aktie te moeten ondernemen om dit risico zoveel mogelijk te elimineren. Cybercrime is immers een reëel risico dat voor grote schade kan zorgen. Wij hebben daarom samen met Groen Links en D66 een motie ingediend om zo snel mogelijk een gemeentelijk e-mailaccount ter beschikking te stellen.Ondanks dat we in een tijdperk van AVG leven en bijna dagelijks geconfronteerd worden met allerlei vormen van cybercrime, dit ook door de onafhankelijke Rekenkamer werd geconcludeerd, zien andere partijen het risico niet. Alleen het CDA wil er op een later moment nog over nadenken. Wij zijn van mening dat wij hiermee een onacceptabel risico lopen dat eenvoudig en relatief goedkoop kan worden voorkomen.

Voorspellingen | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 28-08-2019 00:00

Voorspellingen. Soms is het jammer dat ze uitkomen. Tijdens de Kadernota waarschuwden we al dat het krampachtig vasthouden aan 'het bij de goedkoopste van West-Brabant willen horen' ten koste gaat van mensen met een kleine beurs. Deze raadsbrief bevestigt het helaas.

Als het aan ons ligt, maken we andere keuzes: https://www.bndestem.nl/…/ozb-sterk-beperkt-in-etten-leur-…/

Met 2% OZB-verhoging -gemiddeld €5,77 per jaar voor een huizenbezitter- hoeft de zorgverzekering van mensen die toch al moeilijk rond komen, niet met gemiddeld bijna 155 euro te stijgen. Dat vinden wij wel zo eerlijk, u ook?

'Geen "goedkope" koopwoningen erbij tot 2023' | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 21-08-2019 00:00

Het college van Etten-Leur publiceerde een overzicht van de geplande en verwachtte woningbouw tot 2023. Daaruit blijkt dat er maar liefst 473 'dure koopwoningen' (vanaf 325.000 euro) worden gebouwd, tegenover nul 'goedkope koopwoningen' (tot 240.000 euro). Wij vinden dit onacceptabel. Iedereen heeft recht op een goede, betaalbare (koop)woning. Iedereen, dus niet alleen mensen met hoge inkomens. Daarom schreven wij onderstaande brief (met bijlage) aan het college.

Geacht college,  

Op 8 augustus jl. stuurde u de raadsbrief ‘specifiekere informatie inzake woningbouwprogramma voor de komende jaren’. Bij deze brief zat een bijlage met daarin een overzicht van de geplande en geschatte woningbouw tot en met het jaar 2022. Deze bijlage heb ik gemakshalve ook aan deze brief toegevoegd. In dit overzicht heeft u verschillende woning- en prijsklassen opgenomen, van sociale huur tot dure koop. In deze brief beperken wij ons tot twee klassen, de door u genoemde “goedkope koopwoningen” tot €240.000,- en de “dure koopwoningen” vanaf €325.000,-. Wij zullen het niet hebben over hoe u aan deze prijsgrenzen komt. “Goedkope” koopwoningen hebben in onze ogen toch een ander prijskaartje.

Tot onze grote verbazing zagen wij dat er tot en met 2022 welgeteld 0 zogenoemde ‘goedkope koopwoningen’ worden bijgebouwd, in tegenstelling tot 473 ‘dure koopwoningen’ in dezelfde periode. Dit vinden wij zeer frappant en (1) willen dan ook graag van u horen hoe het kan dat er in deze periode geen enkele ‘goedkope’ koopwoning wordt gebouwd, terwijl er tegelijkertijd 473 dure koopwoningen worden bijgebouwd. Wij begrijpen dit niet, er is namelijk veel behoefte aan betaalbaardere koopwoningen. Dit bevestigde u ook zelf in de ‘notitie doelgroepenverordening sociale woningbouw en middeldure huur’ op 27 juni 2018 (pagina 5 en 6).  Goede en betaalbare woningen zijn van groots belang om Etten-Leur aantrekkelijk te houden. Huizenprijzen die starten vanaf 325.000 euro zijn voor veel mensen onbetaalbaar, van starters tot mensen die willen doorstromen uit (sociale) huur en alles wat daarbinnen en -buiten valt. Voldoende betaalbare woningen maken doorstroming uit de (sociale) huursector makkelijker en mogelijk, waardoor deze (sociale) huurwoningen vrijkomen voor mensen die deze hard nodig hebben.

Kortom, meer dan genoeg redenen om u juist in te zetten voor meer woningen in de ‘goedkopere’ klasse en minder op alleen de duurdere woningklassen. Uiteraard is aan die duurdere woningen ook behoefte, maar gezien de cijfers denken wij dat aan die behoefte reeds wordt voldaan. Bovendien lezen wij in het Raadsprogramma (pagina 35) dat u “in de huidige periode een impuls wilt geven aan de bouwproductie, zodat woningen worden gerealiseerd voor de jeugd/starters, ouderen en eenpersoonshuishoudens, zowel in de koop- als in de huursector”. Woningen vanaf 325.000 euro voldoen daar in onze ogen zelden aan. (2) Wij willen dan ook graag van het college horen of zij het met ons eens is dat we in moeten zetten op voldoende (lees: meer) betaalbare koopwoningen binnen onze gemeente, (3) wij horen graag van het college welk beleid zij op dit moment uitvoeren rondom het aantrekken en behouden van onze inwoners op het gebied van woningbouw. Is de koopwoningbouw gericht op alle inwoners? Of bouwen we slechts koopwoningen voor inwoners met een hoger inkomen? Tot slot (4) horen wij graag wat de plannen van het college zijn om nog deze raadsperiode te voldoen aan de behoefte voor de goedkopere woningklasse.

Alvast vriendelijk dank voor de beantwoording.

Namens fractie GroenLinks Etten-Leur,

 

 

Simon Jacobs

Algemene beschouwingen Kadernota 2020-2023 | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 22-06-2019 00:00

Ieder jaar schrijven de verschillende politieke partijen de zogenaamde 'algemene beschouwingen'. Dit is een reactie op de plannen die het college van Burgemeester en Wethouders voor het aankomende jaar presenteert in de kadernota. Hieronder leest u de bijdrage van onze fractie:

Algemene beschouwingen GroenLinks juni 2019

Het zal u vast niet zijn ontgaan, de kadernota 2020-2023 die het college heeft gepresenteerd staat vol met voorstellen die het begrotingstekort moeten verminderen. Logisch, we staan dan ook voor een flinke opgave. Het is makkelijk om vanuit de oppositie te roepen wat er allemaal anders moet, maar het is een gezamenlijke opgave die we dan ook samen zullen moeten aanpakken. 2018 sloot de gemeente af met een tekort van 2,9 miljoen euro, voor 2019 is de verwachting dat dit oploopt tot 3,3 miljoen en nog verder voor 2020-2023 als er geen maatregelen worden genomen. Een deel van de maatregelen die het college voorstelt zijn dan ook noodzakelijk. Als het niet lukt om de meerjarenbegroting rond te krijgen, grijpt de provincie in en zijn we afhankelijk van de keuzes die zij maken. Denk aan (forse) lastenverhogingen en bezuinigingsmaatregelen waarover we als raad weinig meer te zeggen hebben.

Met dat in het achterhoofd zijn we aan de kadernota begonnen. Deze staat vol met voorstellen, het merendeel daarvan is niet prettig om te moeten nemen. Maar zoals al eerder aangegeven, het zal wel moeten om zelf de regie te kunnen houden.

Financiële keuzes

Zijn we het dan overal mee eens? Nee, zeker niet. Een aantal van de voorgestelde bezuinigingen rondom het Sociaal Domein vinden wij niet acceptabel. Hiermee bedoelen wij:

De verlaging van de mantelzorgwaardering vanaf 2020 à €55.000 per jaar De afschaffing van de reductieregeling voor minima voor de peuteropvang à €75.000 per jaar De afschaffing van de reductieregeling voor minima voor de maaltijdvoorzieningen à €25.000 per jaar Instellen eigen bijdrage maatwerkvoorziening begeleiding à €74.000 per jaar Halvering van het budget voor wijkgericht werken à €5.000 per jaar Het verhogen van de premie van de collectieve ziekteverzekering  voor minima à €300.000 per jaar

Wij vinden dat mensen die zijn aangewezen op ondersteuning vanuit het Sociaal Domein, niet als eerste degenen moeten zijn die last krijgen van de maatregelen. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, niet andersom. Natuurlijk snappen we dat daarvoor geld nodig is, daarom stellen wij voor om bovenstaande bezuinigingen niet door te voeren en in plaats daarvan de volgende maatregelen te nemen:

We stoten het gemeentelijke vastgoed, de Van Goghkerk en het Vergadercentrum, af. De opbrengsten hiervan investeren we in het onderbrengen van deze faciliteiten in het Stadskantoor. We besparen hiermee jaarlijks flinke onderhouds- en stookkosten voor beide panden. We plaatsen een reclamemast binnen de gemeente. Dit levert jaarlijks reclameopbrengsten op. We verlagen de niveaus van het Beheren op Niveau voor het centrum, de bijzondere omgeving (o.a. Stationsomgeving) en de groengebieden van Hoog (4) naar Gemiddeld (3). Hiermee komen deze gebieden op hetzelfde niveau als de Woonwijken en scheelt het onderhoudskosten. We verhogen de OZB belasting met een extra 2,5%, gemiddeld een lastenverzwaring van €7,21 per jaar voor huizenbezitters à €210.000 per jaar €150.000 jaarlijks per jaar minder in de post ‘onvoorziene wetswijzigingen’. Dan blijft er nog ruimvoldoende geld over voor de doorvoering van nieuwe wetten. €100.000 per jaar minder storten in de algemene risicoreserve

We maken deze keuzes omdat we liever investeren in (het ondersteunen van) inwoners, dan in stenen en asfalt. Wat ons betreft kan het niet zo zijn dat we bezuinigen op zorg en ondersteuning voor inwoners en niet op het onderhoud van onze wegen, gebouwen en groen. Bovendien is de natuur juist gebaat bij wat minder onderhoud, zodat het meer haar gang kan gaan. Voor de (middel)lange termijn zien we binnen het sociaal domein mogelijkheden om de kosten te beperken, door juist nú in te zetten op preventie. We zien bijvoorbeeld dat dit al werkt met de Jeugdprofessionals. Zo zorgen we voor goede zorg voor iedereen, volgens het principe voorkomen is beter genezen.

Algemene opmerkingen per thema

0. Bestuur en ondersteuning: we zien dat er geld wordt gereserveerd voor de in- en uitvoering van nieuwe wetten, zoals de Omgevingswet. Met de Omgevingswet is er de mogelijkheid om nieuwe kaders te stellen voor hoe wij vinden dat onze omgeving eruit komt te zien. Wij vinden het belangrijk dat inwoners hier niet alleen over kunnen meepraten, maar ook de mogelijkheid krijgen om zelf met ideeën te komen die bijdragen aan de omgevingskwaliteit. Als het aan ons ligt, ziet deze omgeving er groen uit, aangepast aan het weer en het klimaat van de toekomst, met voldoende ruimte om te wonen, werken en recreëren.

1. Veiligheid: aankomend jaar zal er een extra BOA worden toegevoegd aan het team, wat ons betreft een prima ontwikkeling. BOA’s vervullen een belangrijke taak op het gebied van openbare orde, veiligheid en handhaving in samenwerking met onder andere de politie. Het is voor ons belangrijk dat inwoners zich veilig voelen in de gemeente. Uit de Inwonerspeiling blijkt gelukkig dat dat in veel gevallen zo is. Wij roepen het college op om in gesprek te gaan en te blijven met de inwoners die zich niet veilig voelen en om samen met hen maatregelen te nemen om hun veiligheid(sgevoel) te vergroten.

2. Verkeer, vervoer en waterstaat: we zijn het voor een deel eens met de voorstellen van het college, het opschonen van de verkeersborden heeft wat ons betreft geen prioriteit (tenzij het gevaarlijke situaties oplevert). We vinden het goed dat er budget wordt opgenomen om het verkeer op de kruising Vijfhuizenweg-Lichttorenhoofd beter te laten doorstromen. In het algemeen vinden we dat er met de provincie moet worden gezocht naar een oplossing voor de verkeersafwikkelingen bij de spoorovergangen in onze gemeente.

3. Economie: in het kader van het in balans brengen van de begrotingen zijn we blij om te zien dat het college onze inbreng bij de vorige begroting heeft meegenomen, en de toeristenbelasting heeft omarmd. We vinden dat het college zich meer moet inzetten voor een circulaire economie, in aanloop naar de toekomst. Denk hierbij aan het aantrekken van bedrijven die inzetten op hergebruik van grondstoffen en het stimuleren van het verduurzamen van bedrijfspanden.

4. Onderwijs: we moeten blijven inzetten op het terugdringen van het schoolverzuim. Daarnaast moet de gemeente blijven inzetten op het terugdringen van laaggeletterdheid. Om goed mee te kunnen doen is het van belang dat iedereen in onze gemeente kan lezen, schrijven en zijn of haar weg kan vinden in de digitale wereld. Dit helpt bij aan de zelfredzaamheid van onze inwoners.

5. Sport, cultuur en recreatie: echte bezuinigingen op cultuur zien we gelukkig niet. Jammer genoeg is het de gemeente nog niet gelukt om samen met de musea een plan over samenwerking op te stellen en ligt er nog geen maatschappelijk akkoord over cultuur, toerisme en recreatie. We roepen het college daarom op om dit zo snel mogelijk te doen. Verder betreuren we de bezuiniging op de buurtsportcoach en houden we sterk in de gaten of dit ten koste gaat van het aantal inwoners dat sport in onze gemeente.

6. Sociaal Domein: we zien dat het voorkomen van kosten in de toekomst (preventieve hulp) zijn vruchten afwerpt binnen de Jeugdzorg. Daarom zijn we blij met de structurele bijdrage aan de Jeugdprofessionals. Ook het structureel maken van de bijdrage voor de wijk Ggz-er is een positieve ontwikkeling. Wij roepen het college op om ook binnen andere velden van het Sociaal Domein in te zetten op preventieve zorg. Zoals eerder al gezegd willen we geen bezuinigingen op onze minima.

7. Volksgezondheid en milieu: de toevoeging van een ambtenaar duurzaamheid vinden wij goed. Wat ons betreft mogen er namelijk op het gebied van de energietransitie en de klimaatadaptatie flinke slagen worden gemaakt. Niet alleen in het uitvoeren van de transities, vooral ook in het goed informeren en betrekken van onze inwoners. Er bestaat veel onzekerheid over wat men te wachten staat, wat de kosten en opbrengsten zijn, en meer in het algemeen wat er nu allemaal staat de gebeuren. Wij roepen het college op om deze onzekerheid om te zetten in zekerheid. Dat kan alleen door meer duidelijkheid te geven, plannen te maken en samen met inwoners, partners, bedrijven en noem het maar op, de schouders eronder te zetten en daarbij te zorgen dat de rekening én de opbrengsten (want er zijn juist veel kansen!) eerlijk worden verdeeld.

8. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing: voldoende betaalbare woningen zijn noodzakelijk om onze gemeentelijk levendig te houden. We zien dan ook dat er aardig wat bij wordt gebouwd, veelal binnen de gebouwde omgeving. Dat is goed, we moeten namelijk zuinig zijn op ons groene buitengebied. Tegelijkertijd moeten we ervoor waken dat we het groene karakter binnen de bebouwde kom óók behouden. We roepen daarom op om bij iedere uitbreiding, zowel binnen als buiten de bebouwde kom, de groenstructuur en de biodiversiteit te versterken. Dit kan echt, maar dan moeten we er wel moeite voor blijven doen.

Toezegging verkeerslichten | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 02-04-2019 00:00

Op een toezegging van de fractie van GroenLinks heeft het college van B&W actie ondernomen om de verkeersinstallatie aan de kruising Liesbosweg-Schoonhout aan te pakken.

In een eerdere raadscyclus vroegen we aan de wethouder de verkeerslichten in Etten-Leur beter af te stellen om zo de doorstroming te verbeteren. Hierop zei de wethouder toe dat er gekeken zal worden naar specifieke verkeersituaties bij de kruisingen met verkeerslichten. Een van die kruisingen waar nu aanpassingen worden aangebracht is de kruising Liesbosweg-Schoonhout.

Hier worden extra detectielussen aangebracht om naderend verkeer op een vlotte manier te laten doorstromen. Verder worden de verkeerslichten beter afgesteld op het treinverkeer en wordt het tegelijkertijd groenlicht voor fietsers losgelaten. In de praktijk was dat tegelijkertijd al niet helemaal synchroon meer.

Een betere doorstroming van het verkeer betekent een gezondere lucht door minder uitstoot van wachtende auto’s en vrachtwagens en minder lang wachten voor fietsers en voetgangers. De overige kruisingen worden nog nader onderzocht en hopelijk zo snel mogelijk ook worden aangepakt.

Opschoondag | Etten-Leur

GroenLinks GroenLinks Etten-Leur 25-03-2019 00:00

Op zaterdag 22 maart was het de landelijke opschoondag.

Ook GroenLinks stak de handen uit de mouwen en sloot zich met een groep van vijf aan bij de opruimers van de Schoenmakershoek. Samen werd van 10.00 tot 12.00 uur hard gewerkt om de struiken, straten en het water schoon te krijgen van zwerfafval. De gemeente zorgde voor de spullen, van knijpers tot vuilniszakken, zodat iedereen door kon. In groepjes van ongeveer drie tot vier ging men de wijk in.

Niet alleen in de Schoenmakershoek werd schoongemaakt, maar ook in enkele andere wijken en bijvoorbeeld ook rondom het water bij de Zwartenbergse molen, waar vissersvereniging de Kleine Voorn aan de slag ging.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.