Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

5 documenten

Lokale partijen zijn geen eendagsvliegen

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 Lansingerland 14-07-2019 13:46

Lokale partijen zijn geen eendagsvliegen

Posted on jul 14, 2019 | Reacties uitgeschakeld voor Lokale partijen zijn geen eendagsvliegen

Tot de dag van vandaag doen landelijke partijen er alles aan om de opkomst van lokale partijen waaronder Leefbaar 3B te remmen. In deze weerstand komen barsten, omdat men zich ook realiseert dat 30% van de Nederlandse kiesgerechtigden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen elke keer weer op een lokale partij stemt.

Deze steun van de inwoners aan lokale partijen vraagt ook een door-vertaling, van invloed bij organisaties die de gemeentebelangen behartigen bij de Tweede Kamer en de regering. Een organisatie, die bij de regering aan tafel zit, is de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

De afgelopen zes jaar is een verandering in belangstelling te zien voor de vertegenwoordiging van lokale partijen binnen het VNG bestuur en de VNG commissies. lees meer

Dinsdag 2 juli werd een volgende doorbraak bereikt. In het gemeentehuis van Lansingerland werd door de voorzitter van de VNG, de heer Jan van Zanen (burgemeester van Utrecht) een kennisplatform voor lokale partijen gelanceerd. Immers, lokale partijen hebben geen door de rijksoverheid gesubsidieerd wetenschappelijk bureau en/of opleidingsinstituut.

De VNG biedt nu een (e-learning) kennisplatform aan, zodat (raads)leden in een oog opslag zich kunnen verdiepen in onderwerpen die bij gemeente spelen zoals eenzaamheid, inburgering, omgevingswet, enz. Ook is er informatie beschikbaar over de vragen:

→ Hoe voer je een verkiezingscampagne;

→Hoe zorg je voor een goed werkend partijorganisatie;

→Wat komt er op je af als je raadslid bent, of wil worden.

Door deze mogelijkheid kunnen lokale partijen zich professioneel verder ontwikkelen in het belang van de lokale samenleving. Het is een prima aanvulling op het eigen opleidingsprogramma “Gemeentepolitiek” van Leefbaar 3B.

Leefbaar 3B is zeer blij met deze ontwikkeling en neemt daarin ook haar verantwoordelijkheid. Dit blijkt onder andere uit de inzet van Simon Fortuyn als lid van de VNG scoutingcommissie Lokale Partijen en Jan Pieter Blonk als lid van de VNG commissie Ruimte, Wonen en Mobiliteit.

De volgende stap naar erkenning dat lokale partijen geen eendagsvliegen zijn en er toe doen ligt in handen van minister Ollongren (D66). Lokale partijen krijgen van rijkswege geen subsidie, terwijl landelijke partijen dat voor hun lokale afdelingen wel krijgen. De minister denkt nog na over de resultaten van een onderzoeksrapport, dat haar eind 2018 heeft geadviseerd het financiële onderscheid tussen lokale partijen en lokale afdelingen van landelijke partijen op te heffen.

Vinger aan de pols bij de DCMR

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD Lansingerland 16-06-2019 12:30

Posted on jun 16, 2019 | 0 comments

Leefbaar 3B heeft zijn zorgen geuit over de financiële positie van de milieudienst DCMR.

De DCMR moet zichzelf de spiegel voorhouden en tot de conclusie komen dat intern de organisatie en de cultuur gemoderniseerd dienen te worden, en dat niet direct wordt teruggevallen op de vraag aan de deelnemende gemeenten voor extra financiële middelen.

De ICT is niet up tot date en dat zal veel gaan vragen betreffende aanschaf van hard- en software, maar ook moet gezorgd worden dat goed gekwalificeerd ICT personeel beschikbaar is. Bij elkaar zal de ICT zeker veel extra geld vergen.

Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk verwacht van wethouder Kathy Arends (VVD) dat zij in het Algemeen Bestuur van de DCMR financieel nadrukkelijk de vinger aan de pols houdt.

Vlag in raadzaal Lansingerland

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA Lansingerland 21-04-2019 13:11

Posted on apr 21, 2019 | 2 comments

Net als in steeds meer raadzalen in Nederland en in de Tweede Kamer komt ook in de raadzaal van Lansingerland de Nederlandse vlag te hangen. Het initiatief van Alexander Kuipers (VVD), mede ingediend door Jan Pieter Blonk (Leefbaar 3B) en Hans van der Stelt (CDA) heeft een ruimte meerderheid opgeleverd in de raad van Lansingerland. Enkele raadsleden vonden het niet nodig om de rood wil blauwe vlag in de raadzaal op te hangen.

In de overwegingen staat dat de Nederlandse vlag bij uitstek een symbool is van de Nederlandse nationaliteit en de onderlinge verbondenheid van iedereen die ons land, zijn inwoners en onze democratie een warm hart toedraagt. De Nederlandse vlag niet politiek is en maakt geen onderscheid tussen wie dan ook. lees meer

De vlag vertegenwoordigt mensen van alle gezindten, overtuigingen en achtergronden in ons land en wordt ook cadeau gedaan aan Lansingerlanders die worden genaturaliseerd. De raadzaal is het hart van onze lokale democratie en de Nederlandse vlag verdient daar een permanente en prominente plek.

In zijn woordvoering gaf Jan Pieter Blonk aan: “De rood wit blauwe vlag is een symbool dat staat voor een eeuwenlange ontwikkeling van ons land tot aan de dag van vandaag toe. Tijdens de 80-jarige oorlog werd de vlag door de watergeuzen voor het eerst gebruikt bij de inname van Den Briel. Tijdens 4 en 5 mei speelt de vlag een prominente rol. En wat te denken van onze sporters die Europees-, Wereld- of Olympisch kampioen worden. Zij uiten hun vreugde door de rood wit blauwe vlag met gespreide armen vasthoudend boven hun hoofd een ereronde te maken. De rood wit blauwe vlag heeft een bindend karakter en hoort daarom ook in onze raadzaal thuis.”

Vliegveld: Kwart geluidsruimte heli’s naar commerciële luchtvaart

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 24-03-2019 11:31

Vliegveld: Kwart geluidsruimte heli’s naar commerciële luchtvaart

Posted on mrt 24, 2019 | 8 comments

Raadsleden van Lansingerland hebben afgelopen woensdagavond een bezoek gebracht aan het vliegveld. Steven van der Kleij, directeur Ontwikkeling en Capaciteit Rotterdam The Hague Airport (RTHA), heeft voor de raadsleden een presentatie gegeven.

Het vliegveld Rotterdam The Hague Airport wil twee afzonderlijke geluidruimtes voor de trauma-/politiehelikopters (maatschappelijke luchtvaart) en de commerciële luchtvaart. De heli’s gebruiken 25% van de totaal beschikbare geluidruimte. Bij splitsing van de twee “geluidemmers” kan deze 25% beschikbaar komen voor de commerciële luchtvaart. lees meer

Steven van der Kleij gaf aan dat in beperkte mate deze geluidruimte gebruikt kan worden voor de commerciële luchtvaart. Op de vraag van Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk wat in beperkte mate betekent, gaf Van der Kleij aan dat het vliegveld graag een kwart van de vrijkomende geluidruimte wil gebruiken voor de commerciële luchtvaart. Zo, dat is dan maar alvast als maximale bovengrens vastgelegd. Meer dus niet en minder natuurlijk wel en dat zullen veel omwonenden willen.

Het was een heel interessante beeldvorming voor de raadsleden. De bijeenkomst is afgesloten met een rondleiding over het vliegveld zowel binnen en als met een bus buiten. De bijeenkomst werd afgesloten in de aankomsthal, nadat met de bus in het donker de raadsleden over de prachtig verlichte baan had gereden.

Rondetafelgesprek Tweede Kamerleden en bewonersorganisaties over vliegveld?

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 10-02-2019 11:25

Rondetafelgesprek Tweede Kamerleden en bewonersorganisaties over vliegveld?

Posted on feb 10, 2019 | Reacties uitgeschakeld voor Rondetafelgesprek Tweede Kamerleden en bewonersorganisaties over vliegveld?

Leefbaar 3B woordvoeder luchtvaart Jan Pieter Blonk heeft de raadsleden van de commissie Ruimte voorgesteld om de leden van de vaste Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat in het gemeentehuis van Lansingerland uit te nodigen voor een rondetafelgesprek samen met vertegenwoordigers van de bewonersorganisaties in Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Overschie en Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek.

Het doel is de Tweede Kamerleden uit eerste de hand te informeren over de zorgen die de bewoners rond het vliegveld hebben. lees meer

Waarom is dat belangrijk. Vorige week is op deze site een artikel geplaatst over het rondetafelgesprek dat Tweede Kamerleden hadden met vertegenwoordigers van de Traumahelikopter (Erasmus medisch Centrum en de ANWB) en de Politiehelikopter. Ook spraken de Tweede Kamerleden met Steven van de Kleij van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Het was duidelijk: de trauma- en politiehelikopter moeten altijd blijven vliegen, daar was iedereen het over eens. En daarom ook kwamen de vertegenwoordigers van trauma- en politiehelikopter in Den Haag spreken.

Er lijkt een tendens in de Tweede Kamer te zijn om de huidige ene geluidsruimte voor alle vliegverkeer te splitsen in een onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer en een geluidruimte voor het commercieel vliegverkeer. Wat nu op de loer ligt is dat de huidige 25% geluidruimte van het maatschappelijk vliegverkeer naar het commerciële vliegverkeer wordt doorgeschoven. Dat zijn 4.000 tot 5.000 extra vliegbewegingen per jaar naast helikoptervluchten op RTHA. Juist hierover is tijdens het rondetafelgesprek nauwelijks gesproken. Vandaar het voorstel om een tweede rondetafelgesprek te organiseren. Het voorstel wordt binnenkort in de agendacommissie van de raad van Lansingerland besproken

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.