Nieuws van politieke partijen in Almelo inzichtelijk

10 documenten

Motie behoud autonomie lokale rekenkamer(functie)s aangenomen

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA Almelo 14-02-2020 16:51

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1310874/173756/nieuwestadhuisDe Almelose rekenkamer functioneert goed. Er is bewust gekozen om, naast externen, ook raadsleden lid te maken. Wouter Teeuw is een van de drie raadsleden in de rekenkamer. Mogelijk wil het Rijk echter raadsleden verbieden lid te zijn. Op initiatief van Lokaal Almelo Samen tekent de Almelose Raad bezwaar aan.

Onzestaande motie, mede ingediend door de fractie van de ChristenUnie, werd met 32 stemmen voor en 2 stemmen tegen aangenomen

MOTIEInitiatiefnemer: Lokaal Almelo Samen (LAS)Mede-indiener(s): Leefbaar Almelo, ChristenUnie (CU), Forum voor Rechts (FvR)Titel motie: Behoud autonomie lokale rekenkamer(functie)s

De raad van de gemeente Almelo, in vergadering bijeen d.d. 11 februari 2020

Constateert dat:- De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een nieuwe wet op de lokale Rekenkamers voorbereid heeft.- De Minister de rekenkamerfunctie wil afschaffen, zodat raadsleden geen lid (onderzoekend of adviserend) meer mogen zijn van de (lokale) rekenkamer.- Dit voornemen vooral gestoeld is op het feit dat er in Nederland 50 zgn. slapende rekenkamers zijn.- De overige 305 Nederlandse gemeenten goed functionerende rekenkamer(functie)s hebben.- De Minister deze slapende rekenkamers met de nieuwe wet wil dwingen om maatregelen te nemen om de lokale rekenkamer leven in te blazen.- Een wetswijziging zonder gemeentelijk draagvlak de relatie rekenkamer versus raad niet ten goede zal komen.- De VNG geen voorstander is van genoemde wetswijziging.- De Nederlandse Vereniging voor Raadsleden de Tweede Kamer oproept de lokale autonomie van gemeenteraden te erkennen bij hebt invullen van de lokale rekenkamer.- Landelijk CDA, VVD en D66 grote vraagtekens zetten bij de voorgestelde wetswijziging.- Volgens de VNG er weinig steun is onder de gemeenten voor een dergelijke wetswijziging.

Overweegt dat:- Het van belang is dat de verbinding tussen rekenkamer en raad o.a. door de aanwezige raadsleden tot stand gebracht wordt en blijft.- Door de wetswijziging actieve participatie van raadsleden als rekenkamerlid wordt uitgesloten.- De onafhankelijkheid van een rekenkamer betrekking heeft op het onderzoek en hangt niet af van de deelname van raadsleden.- De raad door dit wetsvoorstel nog meer op afstand van de rekenkamer komt- Het van belang is, dat gemeenten hun lokale autonomie behouden in de keuze van de vorm van de lokale rekenkamer.- Het beperken van die keuze niet de oplossing is voor de slapende rekenkamers.- Het Rijk een geoormerkt (basis)budget beschikbaar zou kunnen stellen voor alle gemeenten, afgestemd op de omvang van de gemeentes, temeer daar een financiële doorrekening voor de invoeringskosten ontbreekt.- Almelo een goed functionerende rekenkamerfunctie heeft met externe onderzoekers en adviserende raadsleden.

Verzoekt het College om:- Aan de Tweede Kamer der Staten Generaal kenbaar te maken dat de wettelijke mogelijkheid om lokale autonomie te hebben bij het kiezen van een rekenkamermodel behouden moet blijven.- Deze motie kenbaar te maken aan alle andere gemeenten.

En gaat over tot de orde van de dag.

Motie vrijheid van godsdienst aangehouden

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 18-12-2019 21:53

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1282737/173756/nunDe ChristenUnie staat voor Godsdienstvrijheid, maar deze vrijheid is niet overal vanzelfsprekend. In relatie tot het bestemmingsplan van de Almelose Diyanet moskee was daarom het voorstel om ook Turkije op te roepen zijn burgers gelijk te behandelen.

Het is dezelfde oproep die de fractie van de ChristenUnie op 12 juli 2016 al wilde voorstellen tijdens de behandeling van het bestemmingsplan van de moskee. Toen werd ons het spreken verboden (buiten de orde). Nu dit bestemmingsplan op 3 december jl. weer op de agenda stond is de motie opnieuw ingebracht (nu 'vreemd aan de orde'). Door tijdgebrek kon de de motie echter niet gelijk met het bestemmingsplan van de moskee worden besproken, maar pas twee weken later. "Mosterd na de maaltijd", aldus Wouter Teeuw die om deze reden de motie aanhoudt tot een passender moment in de toekomst.

Zo had het moeten zijn:

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1282737/173756/motie godsdienstvrijheid.png

(Per ongeluk kwam dit in beeld bij de stemming over een andere motie.) Maar de motie was dus twee weken doorgeschoven, helaas. Daarmee was ook het momentum weg. Dit terwijl veel raadsleden zich toch al 'ongemakkelijk' voelen bij een principele discussie of bij het rechten van de rug als anderen iets minder leuk vinden. Maar godsdienstvrijheid is hetgene dat de ChristenUnie sterk aan het hart gaat. We kunnen en mogen niet wegkijken als broeders en zusters in het geloof anders worden behandeld. Hier zou raadsbreed steun voor moeten zijn.

De ChristenUnie staat pal voor godsdienstvrijheid (art 6 grondwet) en heeft om deze reden ook voor het bestemmingsplan van de moskee gestemd, zowel in 2016 als in 2019. Godsdienstvrijheid is een groot goed, maar niet vanzelfsprekend. Waar Turkse moslims in Almelo in alle vrijheid een gebedshuis kunnen bouwen, kunnen christen-turken in Turkije dat niet. Open Doors, die jaarlijks de ranglijst opstelt van landen waar christen het meest worden vervolgd, zegt over Turkije (26ste op de lijst, in 2016 was dat nog 45ste):  Turkse christenen ervaren weerstand vanuit de overheid, de samenleving en hun familie- en vriendenkring. De Turkse overheid verspreidt namelijk het idee dat elke Turk moslim zou moeten zijn, hoewel dit niet wettelijk vastgelegd is. Op allerlei terreinen in hun leven worden christenen tegengewerkt in het praktiseren, uiten en delen van het christelijke geloof. Voorbeelden van vervolging zijn: het is verboden om kerkleiders op te leiden en het is vrijwel onmogelijk om een nieuwe kerk te laten registreren. Ook mogen christenen geen ambtenaarspositie innemen. (https://www.opendoors.nl/ranglijst/turkije)

Mogen wij als Almelo daar wat van zeggen? De ChristenUnie vindt van wel. Ten eerste omdat het een Diyanet moskee is (Turkse ministerie van Godsdienst stelt de imam aan). Ten tweede omdat in 2015 de Turkse overheid ook direct contact opnam met onze burgemeester over een lokale Almelose vergunning (zoals bleek uit beantwoording van kamervragen van Pieter Omzigt). Daarom mogen we die vrijmoedigheid hebben. De tekst van de motie luidde:

-----------

De raad van de gemeente Almelo, in vergadering bijeen d.d. 3 december 2019,

Constaterende dat:

Nederland vrijheid van godsdienst kent (Art. 6 Grondwet) en daarom Turkse Nederlanders in alle vrijheid een moskee mogen bouwen in Almelo; De Nederlandse overheid, ook in Almelo, zich inspant voor de bestrijding van discriminatie van minderheden (op basis van Art. 1 Grondwet); Christelijke minderheden in veel andere landen discriminatie ervaren, ook vanuit de overheid;

Overwegende dat:

Turkse christenen in eigen land in toenemende mate beperkingen ervaren in het uiten van hun geloof (zie Open Doors’ ranglijst christenvervolging); De Turkse overheid in het verleden nog, via de consul, contact heeft opgenomen met de burgemeester van Almelo over lokale Almelose aangelegenheden; Ook in Nederland de intolerantie jegens religieuze minderheden (joden, christenen, moslims) toeneemt;

Verzoekt het college van B&W om:

De Minister van Buitenlandse Zaken te vragen om de Turkse overheid op te roepen al zijn burgers gelijk te behandelen; In Almelo zelf alert te blijven op discriminatie van religieuze minderheden;

en gaat over tot de orde van de dag.

 

Kiezers bedankt!

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 22-03-2019 18:38

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1273197/173756/20190321 Kiezers bedankt4.pngOp 20 maart 2019 stemden 1376 Almeloërs (5%) op de ChristenUnie. Vier jaar geleden, op 18 maart 2015 waren dat er 1065 (4,8%). Een prachtig resultaat! Wij zijn ontzettend blij met de steun van al die Almelose kiezers!

Fractievoorzitter Wouter Teeuw: "We zijn dankbaar voor het vertrouwen dat de kiezer ons geeft. Als ChristenUnie hebben zowel lokaal niveau als provinciaal als landelijk verantwoordelijkheid op ons genomen. We zien dat steeds meer kiezers dat waarderen. Dat bemoedigt ons en motiveert om ons met hart en ziel te blijven inzetten voor onze Almelose samenleving." In de Provinciale Staten behoudt de ChristenUniehaar 4 zetels. De uitslag vanuit het gehele land levert de ChristenUnie een extra zetel op in de Eerste Kamer (van drie naar vier).

Almelo Kinderpardongemeente!

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 31-10-2018 19:16

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1233876/173756/Asielzoeker.jpgAlmelo is bereid om de regering in Den Haag op te roepen om te komen tot een humane oplossing voor kinderen die hier al langer dan 5 jaar zijn en die in Nederland of Almelo zijn geworteld. Ook doet Almelo een oproep voor kortere asielprocedures. Dat blijkt uit de beantwoording van schriftelijke vragen van de ChristenUnie fractie.

De brief van het college met de antwoorden op onze vragen vindt u onderstaand.

Geachte heer Teeuw,

Op 27 september jl. ontvingen wij een drietal vragen over het thema kinderpardon.In deze brief worden uw vragen beantwoord.

Vraag 1:Weet u hoeveel gezinnen met kinderen in Almelo verblijven die een afwijzing op de kinderregeling (de definitieve regeling gekoppeld aan het Kinderpardon) hebben gekregen of die nog een lopende aanvraag hebben?Antwoord:Nee, deze informatie wordt door ons niet bijgehouden en is bij ons niet bekend. Afhankelijk van de verblijfsstatus van asielzoekers-gezinnen met kinderen jonger dan 18 jaar verblijven deze kinderen in een COA-gezinslocatie of een daartoe aangewezen AZC. Voor nadere informatie verwijzen wij u naar het COA.

Vraag 2:Welke steun biedt de gemeente op dit moment aan deze kinderen? Kunnen voor bed-bad-brood, of voor extra aandacht voor deze kinderen (activering, sport, muziek, etc.) ook de zogenaamde Klijnsmamiddelen worden aangewend? Zo ja, wat is de procedure hiervoor?AntwoordVoor zover deze kinderen in Almelo verblijven zijn zij leerplichtig en schoolgaand. Op de basisschool en het voortgezet onderwijs kunnen zij deelnemen aan het activiteitenaanbod van de betreffende basis- en voortgezet onderwijs scholen.Inzet van de Bed-bad en broodregeling en de zogenoemde Klijnsma middelen voor extra aandacht voor deze kinderen vinden wij niet opportuun. De Bed-bad en broodregeling is een minimale opvangregeling voor uitgeprocedeerde asielzoekers, waarvoor geen enkele voorliggende voorziening (meer) beschikbaar is, en die gericht is op (medewerking aan) terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers naar het land van herkomst. Inzet van de Klijnsma middelen beoogt het vergroten van participatie in onze samenleving en draagt in die zin bij aan een verbetering van het perspectief van de ontvangers van deze middelen. Dit perspectief kunnen wij aan uitgeprocedeerde asielzoekers niet bieden.

Vraag 3:Bent u bereid als Almelo om de regering in Den Haag op te roepen om te komen tot een humane oplossing voor kinderen die hier al langer dan 5 jaar zijn en in Nederland of Almelo zijn geworteld? Zo ja, hebt u daarvoor dan een motie uit de raad nodig?AntwoordUw vraag raakt twee belangrijke aspecten van dit complexe dossier.Enerzijds raakt het de leefwereld van jonge kinderen die vanwege hun lange verblijfsduur in Nederland in ons land en onze gemeente geworteld zijn. Dit, terwijl hun perspectief op een verblijfsstatus zeer gering is. Het behoeft geen betoog dat deze situatie voor deze kinderen zeer ongewenst is.Anderzijds hebben wij te maken met (Europese) wet- en regelgeving, waarin uitgebreide mogelijkheden zijn opgenomen voor beroep en bezwaar tegen de, op juridische gronden door het Rijk genomen, beslissing van afwijzing van aanvragen tot een verblijfsvergunning.Op deze wettelijke kaders en de beslissingsbevoegdheid hebben wij echter geen zeggenschap en invloed.Wij zijn wel van mening dat de doorlooptijd van aanvragen én beroepsmogelijkheden voor een verblijfsvergunning zouden moeten worden bekort / beperkt, waardoor deze onwenselijke situaties kunnen worden teruggebracht of voorkomen. Wij zijn bereid de staatsecretaris per brief op te roepen hieraan aandacht te besteden.

Met vriendelijke groet,Burgemeester en wethouders van Almelo,de secretaris,                                         de burgemeester,

Installatie nieuwe raad

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 26-07-2018 17:59

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1208094/173756/2018-wouter-jeanet-installatieDe nieuwe ChristenUnie-fractie is op witte donderdag 29 maart in de gemeenteraad beëdigd door burgemeester Arjen Gerritsen. De fractie bestaat uit Wouter Teeuw en Jeanet Buikema.

Ieder raadslid legt bij de beëdiging in de gemeenteraad de eed of de belofte af. "Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de gemeenteraad te worden benoemd, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd. Ik zweer (verklaar en beloof), dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enige belofte heb aangenomen of zal aannemen. Ik zweer (beloof) trouw aan de Koning, aan het Statuut voor het Koninkrijk en aan de Grondwet. Ik zweer (beloof) dat ik de plichten die mijn ambt oplegt getrouw zal vervullen."

Wie de eed aflegt, moet vervolgens de twee voorste vingers van zijn rechterhand aaneengesloten opsteken en daarbij de woorden uitspreken: "Zo waarlijk helpe mij God almachtig." Wie de belofte aflegt, spreekt de woorden: "Dat beloof ik". De ChristenUnie-fractie heeft de eed afgelegd. Op onze facebook pagina vind u hier enkele foto's van.

Ambitieus coalitieakkoord 2018-2022

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Almelo 11-06-2018 18:19

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1214598/173756/2018 coalitieakkoord-kaftVandaag presenteerde en ondertekende de nieuwe coalitie van CDA, VVD, LAS en ChristenUnie het coalitieakkoord voor Almelo voor de periode 2018-2022. "Met Ambitie, Daadkracht en Vertrouwen" is de titel van het akkoord. Met volle inzet en overgave vormden namens de ChristenUnie fractievoorzitter Wouter Teeuw en wethouder Alex Langius het onderhandelingsteam.

Het coalitieakkoord straalt een gezamenlijke visie op de toekomst van Almelo: Almelo is een veilige en groene stad waar wordt gewerkt! Een stad die financieel gezond is, een bruisend centrum heeft en waar iedereen meedoet. Teeuw: "De ChristenUnie bouwt aan Almelo als stad waarin mensen naar elkaar omzien, waarin we investeren in de economie en waarin we steeds duurzamer worden. Met ambitie en vertrouwen werken we aan die veranderingen. Daarbij zoeken we telkens de verbinding met de raad en de stad.”

Het is voor de tweede keer dat de ChristenUnie meedoet in de Almelose coalitie. Met CDA, VVD en LAS zijn afspraken gemaakt over heel veel verschillende onderwerpen. De ChristenUnie is zeer dankbaar dat we met twee zetels zoveel verschil hebben kunnen maken, door plaats te nemen in de coalitie. Door het coalitieakkoord kunnen we onze idealen, verwoord in ons verkiezingsprogramma, omzetten naar de werkelijkheid.

Een coalitie smeden is ook ingewikkeld. We hebben op sommige punten compromissen moeten sluiten. Plannen in het coalitieakkoord zijn ook niet altijd dezelfde plannen als in ons verkiezingsprogramma. We vinden elkaar echter in de keuze te investeren in de kracht van de samenleving, het collectief. Daarbij past een dienstbare overheid. Met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties samen pakken we uitdagingen zoals overerfelijke armoede, hardnekkige werkloosheid en onder druk staande leefbaarheid aan.

De belangrijkste resultaten voor de ChristenUnie op een rij:

In te zetten op een blijvend financieel herstel. De ChristenUnie wethouder krijgt de (prestigieuze) portefeuille Financiën. Versterken van preventie bij het jonge kind door te investeren in opvoedingsondersteuning, vroegsignalering en de relatie onderwijs-Jeugdzorg. De ChristenUnie wethouder krijgt ook de door ons fel begeerde portefeuilles Jeugdzorg en Onderwijs. Goede zorg en aandacht voor ouderen in de strijd tegen eenzaamheid en maatschappelijke isolement, aansluitend op de ChristenUnie ambities voor een waardig ouder worden. Het voorkomen van problematische schulden door goede voorliggende voorzieningen, zoals ‘schuldhulpmaatje’ of het overnemen van beginnende schulden(problematiek) door de gemeente. De collectieve zorgverzekering wordt structureel gecontinueerd (binnen een taakstellend budget). De binnenstad wordt een mix van wonen, werken, winkelen en recreëren. Verbeteren van de uitstraling van de binnenstad door het instellen van een fonds voor gevelverbetering (in lijn met onze ideeën van de afgelopen periode). Leegstand verder terugdringen door het instellen van een leegstandsverordening en striktere handhaving daarvan (de leegstandsbelasting zoals opgenomen in ons verkiezingsprogramma). Er komt -voor het eerst- een apart programma Duurzaamheid gericht op (1) een duurzame, klimaatbestendige en leefbare stad, (2) de energietransitie en (3) een circulaire lokale economie. Het bestrijden van mensenhandel en uitbuiting. Het bestrijden van illegale en gedwongen prostitutie en de veilige opvang van slachtoffers. Het bestrijden van loverboyspraktijken, ook digitaal; hier leggen wij een relatie met Jeugdzorg en goede voorlichting aan potentiele slachtoffers.

Klik hier voor het volledige coalitieakkoord.

Hulp in huis voor mantelzorgers

ChristenUnie ChristenUnie VVD Almelo 12-02-2018 14:19

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1190358/173756/Oude vrouw voor het raamUitsluitend mantelzorgers hebben vanaf 1 april nog recht op de huishoudelijke hulp toelage. Daarmee wordt het budget wel besteedt aan de groep die het het hardste nodig heeft!

De Huishoudelijke Hulp Toelage (HHT) is een regeling waarbij burgers met een WMO indicatie huishoudelijke hulp kunnen inkopen voor € 5,00 per uur. De regeling was ooit bedoeld om de werkgelegeneid in deze sector te behouden. Inmiddels gaat het budget dat Almelo krijgt voor de huishoudelijke hulp toelage terug van gebracht van € 900.000 naar € 280.000 per jaar. Dus moet er wat gebeuren. Het college stelt op basis van een evaluatie voor om de regeling daarom te beperken tot de doelgroep die het het hardste nodig heeft, de mantelzorgers. Wij kunnen ons daarin vinden. De doelgroep die afvalt kan zo nodig gebruik maken van regeling huishoudelijke ondersteuning (binnen de WMO).

Tijdens de raadsvergadering heeft Wouter Teeuw wel zijn bedenkingen geuit over het hele proces waarmee dit raadsbesluit tot stand kwam:

Op 4 april 2017 stond de huishoudelijke hulp toelage (besluitvormend) op de raad. Voorstel was de regeling voort te zetten in 2017 (met geld dat over was van 2015, 2016) en op basis van een evaluatie te bepalen wat Almelo zou doen in 2018. Het voorstel is echter door de raad aangehouden, omdat de raad meer informatie wilde. Op 9 mei 2017 was er daarom een politiek beraad. Er was vanuit de raad echter weinig belagstelleing en er kwamen geen nieuwe feiten op tafel. Op 4 juli 2017 is vervolgens alsnog door de raad besloten wat op 4 april ook al voorlag (enkel de VVD was tegen). Het raadsbesluit zegt dat evaluatie voor 1 oktober 2017 gereed moet zijn. De evaluatie is opgeleverd in oktober 2017 en moet vanaf toen al intern beschikbaar zijn geweest bij de gemeente. Op 11 december 2017 heeft onze fractie samen met de Minimapartij twee schriftelijke vragen gesteld: wanneer krijgen wij de evaluatie en wanneer krijgt raad een voorstel. Insteek van de vragen was dat we graag de evaluatie zouden willen ontvangen en voor 2018 zouden willen besluiten over wat te doen in 2018. De tijd tot 2018 dringt dan immers. Met een brief op 4 januari 2018 geeft de gemeente aan dat er meer tijd nodig is dan de gebruikelijke termijn van 30 dagen om de vragen te kunnen beantwoorden! Het is overduidelijk dat men de vragen wel kan beantwoorden (de evaluatie ligt er immers), maar niet wil beanwtoorden! Op 16 januari komt het antwoord dat er inmiddels al een raadsvoorstel is en de stukken (inclusief evaluatie) bij de raad liggen. Een typisch voorbeeld van 'oude bestuurscultuur': Ambtenaren die eerst alles regelen en besluiten, voordat -via het college- de raad betrokken wordt / het besluit aan de raad wordt meegedeeld.

In het debat hebben wij duidelijk aangegeven dat we deze gang van zaken een uiting vinden van minachting van de vragenstellers en een uiting van regenteske bestuurscultuur. Merk op dat voor de kerst ook een vraag speelde rond de koopzondag, en dat kon wel met stoom en kokend water worden geregeld. Alsof vier supermarken, twee bakkers en een oliebollenjkraam belangrijkers zijn dan de vele kwetsbare burgers in de stad die huishoudelijke hulp nodig hebben. Na enig aandringen bood wethouder Van Wijk haar excuses aan voor de gang van zaken.

Wouter Teeuw gekozen tot lijsttrekker ChristenUnie Almelo

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 16-01-2018 05:32

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1142055/173756/2017-wouter-lijsttrekkerDe ChristenUnie in Almelo heeft in haar ledenvergadering unaniem Wouter Teeuw tot lijsttrekker gekozen. Als tweede op de lijst is Jeanet Buikema gekozen. Zij woont sinds kort in Bornerbroek en heeft 8 jaar ervaring als raadsvolger in de gemeente Hengelo.

Jeanet Buikema volgt Michiel van Heek op die om persoonlijke redenen niet meer op een verkiesbare plaats op de lijst staat. Op de 3e plaats staat Reijer Copier, de huidige raadsvolger voor de ChristenUnie in Almelo. Op de vierde en vijfde plaats staan respectievelijk Elise Klaasen en Hendrik Jan Teekens. Beiden zijn actief binnen de denktank van de ChristenUnie in Almelo. Huidig ChristenUnie wethouder Alex Langius staat op de 7e plaats. Alex Langius stelt zich beschikbaar voor een nieuwe periode als wethouder en heeft verklaard zich dan ook in Almelo te willen vestigen. De totale lijst van de ChristenUnie Almelo bevat 30 kandidaten. Lijsttrekker Wouter Teeuw legt uit dat de speerpunten voor de verkiezingscampagne samen te vatten zijn tot 3 punten: de ChristenUnie Almelo wil ervoor zorgen dat iedereen meetelt, de ChristenUnie wil investeren in de toekomst van onze kinderen en de ChristenUnie blijft onverminderd opkomen voor (godsdienst) vrijheid van de Almelose burger.

De volledige lijst:

Wouter Teeuw Jeanet Buikema-Albers Reijer Copier Elise Klaasen-Lefeu Hendrik Jan Teekens Laura de Ruiter-Parvan Alex Langius Sander Smits Gretha van der Laan-Loer Marten Bosscha Talien Arjekian Dinant Pas Gerda de Vries-de Vries David van Kaam Annet ter Maat Jacob Dogger Heleen Roose Louise Berfelo Lidy Winters Timon Vrijmoeth Simone Foekens-van den Beukel Jan Santman Nina Simonian-Zadoyan Rob Luiten Petra Pruijssen Rijk Lubberts Elwin Groenevelt Michiel van Heek Jan Veenstra Freek Nijhof

ChristenUnie gunt Almelo een fijn, lang Kerstweekend

ChristenUnie ChristenUnie CDA Almelo 01-12-2017 12:44

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1142689/173756/ChristenUnie_Kerstbeeld_2015.jpgSteeds vaker en steeds langer moeten winkels open kunnen. De zondagmiddag alleen voldoet niet meer. Nu moet ook de zondagochtend er aan geloven. Is het dan nooit genoeg, vraagt de ChristenUnie zich af.

Geacht college van B&W,

De fractie van de ChristenUnie heeft kennis genomen van uw raadsvoorstel om winkels open te kunnen stellen op de zondagochtenden voor de feestdagen. Wij zijn verbijsterd. Hoe kan een college (nota bene met wethouders van CDA, SP en ChristenUnie) tot zo'n voorstel komen?

De huidige Winkeltijdenverordening is van oktober 2014. Heel recent dus. U weet ook dat deze verordening het resultaat is van een lange discussie met een gevoelig compromis tussen (zondags)rust en nijverheid. De zondagochtend is daarbij bewust vrij gehouden, onder andere om kerken tegemoet te komen. Bent u amper 3 jaar later al zover om dit delicate evenwicht te verschuiven in de richting van meer koopzondag?

Een aantal bedrijven knipt met zijn vingers en u bereidt met stoom en kokend water een raadsvoorstel voor. Wat een voortvarendheid! Maar wat zegt dit over een evenwichtige belangenafweging? Nu lijken enkel economische belangen een rol te spelen, terwijl de maatschappij veel meer belangen kent. Samenleven lukt alleen als we met elkaar rekening houden. Dus ook bijvoorbeeld met het (wettelijk) recht op een ongestoorde kerkdienst.

De kalendersituatie die zich nu voordoet, is niet uniek. Zij doet zich gemiddeld eens in de 10 jaar voor; de laatste keren waren in 2000 en 2006. Rechtvaardigt de "(mega)drukte" van toen, dat u nu een uitzondering op de Winkeltijdenverordening voorstelt? Wij kunnen ons die vermeende chaos niet herinneren. De andere twee argumenten die u noemt zijn zelfs nog dubieuzer; een uiterst zwakke basis om te stellen dat de verordening van 2014 niet meer voldoet.

Tenslotte, erkent u niet de zorg van veel mensen dat Kerst steeds meer een feest van commercie en consumptie wordt, in plaats van een feest van rust en bezinning? De ChristenUnie accepteert het feit dat Kerst en Nieuwjaar voor een fijn, lang weekend zorgen dit jaar. Wij gunnen iedereen rust in het leven en rust op straat. En we roepen het college op om dat ook te doen.

Wij wensen u alvast gezegende Kerstdagen,Hoogachtend,Wouter Teeuw,Michiel van Heek.

Hoe verder met uitvoerende taken openbare ruimte?

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Almelo 07-04-2017 13:07

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1113769/173756/Herfst AlmeloHet college wil de uitvoerende taken openbare ruimte onderbrengen bij Twente Milieu. De raad heeft bezwaren en daardoor dreigt een patstelling. Democraten.nu, LAS, VVD, CDA en ChristenUnie stellen voor dat nog een tweede variant wordt uitgewerkt. Het college omarmt dit.

Dit 2e alternatief gaat uit van een interne verzelfstandiging van de desbetreffende organisatieonderdelen binnen de gemeente Almelo. Tevens wordt een leer-werkbedrijf opgezet voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De eerder vastgelegde bezuinigingstaakstellingen verbonden aan het buiten de deur zetten van deze taken richting twente Milieu worden ook in deze nieuwe variant gerealiseerd.

Het college heeft inmidedls besloten de beide varianten nu naast elkaar uit te werken, zodat de Raad aan de hand van de voorstellen een goed afgewogen keuze kan maken. Het college streeft er naar om de uitwerking voor deze keuze voor de zomervakantie gereed te hebben. Voor de daadwerkelijke uitvoering van de gekozen variant richt de gemeente zich dan op 1 januari 2018.

Onderstaand vind u de brief die we samen met genoemde fracties hebben gestuurd.

Geachte college,

Ondergetekenden reageren met deze brief op uw raadsbrief van 31 januari jongstleden. Het wil niet vlotten met de outsourcing van onze team Beheer Openbare Ruimte. U bent van mening dat Twente Milieu de aangewezen partij is. Een belangrijk deel van de raad is echter van mening dat de overwegingen daarvoor ontbreken of is een andere mening toegedaan. Op deze manier komen raad en college niet verder bij elkaar. De stelling is verdedigbaar dat de voorgenomen outsourcing van het team Beheer Openbare Ruimte naar Twente Milieu ons in de weg is komen te zitten, nu de oplossing steeds verder van ons afdrijft.

De ondergetekende raadsfracties willen deze negatieve trend breken door een andere weg in te slaan. Deze brief is daar de eerste aanzet voor. Wij willen dat u naast de keuze voor Twente Milieu nog een tweede alternatief uitwerkt. Dit alternatief volgt niet geheel de lijn zoals die oorspronkelijk is vastgelegd, daarom wensen ondergetekenden dat de kaders worden aangepast. Hiermee wordt de huidige patstelling doorbroken en kan voor een deel tegemoet worden gekomen aan de vraag van de OR. Ook ons is er veel aan gelegen om een goed werkgever te zijn.

De volgende randvoorwaarden worden bij dit alternatief gehanteerd;

dat de kostenbesparing, waartoe reeds is besloten, overeind blijft staan. Wij zien dit als een minimale besparing; dat de verandering(en) bijdragen aan het realiseren van een slagvaardige-, kundige- en flexibele organisatie; dat de organisatieverandering in een hoog tempo wordt uitgevoerd. Tempo wordt gezien als een belangrijke succesfactor voor het slagen van verandering. Tempo is ook noodzakelijk om de reeds ingeboekte kostenbesparingen ook daadwerkelijk te realiseren; om deze verandering een faire kans te geven is het noodzakelijk om met een schone lei te beginnen; dat er een fase van herbezinning in gang wordt gezet over de voorgenomen deelname in een op te richten GR-Twente (milieu)bedrijf. Voor Gemeenschappelijke Regelingen geldt in z’n algemeenheid dat ze gepaard gaan met verlies aan bestuurlijke invloed en controle, terwijl de bestuurlijke- en financiële verantwoordelijkheid volledig intakt blijft.

Wij willen sowieso de berekeningen zien waarop het college haar keuze heeft gebaseerd om verder te gaan met Twente Milieu. Los daarvan stellen wij u voor om de hier onderstaande alternatieve-route ook uit te werken;

er wordt per direct een vacaturestop ingevoerd bij het team Beheer Openbare Ruimte, bij het ontstaan van vacatures worden die bij voorrang ingevuld door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt; de reeds opgelegde bezuinigingen worden minimaal gerealiseerd; het personeel (onderhoud buitendienst) wordt intern verzelfstandigd, het reeds aanwezige personeel kan onder de cao voor gemeentepersoneel blijven werken en vallen dus ook onder het ABP; het reguliere (groen)onderhoud wordt uitgevoerd door gedetacheerde medewerkers uit de WSW en anderen met een afstand tot de arbeidsmarkt; specialistisch werk wordt in eigen beheer uitgevoerd; omvorming- en nieuw werk worden aanbesteed bij marktpartijen. Dit gebeurt op wijkniveau; de regionale grondbank wordt apart intern verzelfstandigd, waarbij het positief saldo naar de algemene middelen gaat; de mogelijkheid van een buy-out staat open voor de medewerkers; onderzoek naar de mogelijkheden van een werkbedrijf voor de intern verzelfstandigde organisatie die mensen met afstand op de arbeidsmarkt werk, scholing en nieuw perspectief kan bieden, waarbij het inzetten van participatie-budgetten zeker tot de mogelijkheden behoort.

Bovengenoemde punten zijn een weerslag van ingebrachte standpunten tijdens de laatste raadsvergaderingen.

Op deze wijze willen wij een organisatie in de benen helpen, waar de gemeente nog wel de regie heeft op de openbare ruimte, en die tegelijkertijd mensen met afstand tot de arbeidsmarkt weer perspectief geeft. Ook zullen marktpartijen via opdrachtgeverschap op wijkniveau hierin een substantieel aandeel kunnen krijgen.

Met deze brief geven wij de contouren weer van de nieuwe kaders voor het personeelsbeleid van dit te verzelfstandigen deel van de gemeente. Vanzelfsprekend zal dit ook in de raad onderwerp van gesprek worden.

Wij verzoeken het college om de aangegeven route uit te werken in een opdracht aan de gemeentesecretaris, als eindverantwoordelijke voor de ambtelijke organisatie.

Met vriendelijke groet,Fred Gerritsen, namens Democraten Nu;Marcel Zielman, namens het CDA;Jemy Pauwels, namens de VVD;Gijs Stork, namens LAS;Wouter Teeuw, namens de CU.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.