Nieuws van politieke partijen in Scherpenzeel over VVD inzichtelijk

13 documenten

(kern) energie via een mini-centrale

VVD VVD Scherpenzeel 25-05-2021 06:57

Is een mini-centrale op basis van kernenergie de oplossing voor duurzame energie?: de Small Modular Reactor (SMR)

Onlangs heb ik in een column al inzichtelijk gemaakt welke ontwikkelingen zich hebben voorgedaan rondom kernenergie en welke voordelen kernenergie tegenwoordig met zich meebrengt. In deze column ga ik specifiek in op de ontwikkeling van een mini-centrale op basis van kernenergie: de Small Modular Reactor (SMR) (op het plaatje zie je een impressie van het uiterlijk).

Eerst even een paar cijfers:

-          Small modular reactor (SMR) produceert 4 tot 300 Megawatt (MW) (Borssele is 485 megawatt).

-          1 megawatt = 1000 huishoudens https://www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-gas/energiebegrippen/megawatt

De SMR kan dus een middelgrote tot redelijk grote gemeente van stroom voorzien.

 

Ontwikkeling mini-centrales in Groot Brittanie met overheidssteun

Het Verenigd Koninkrijk heeft al in 2017 een competitie voor de ontwikkeling van mini-centrales uitgeschreven, omdat Engeland het belang en kansen ziet van deze mini-centrales en een internationale concurrentiepositie wil hebben. De overheid betaalde bedrijven per fase een ontwikkelbudget van miljoenen euro’s waarmee ze de ontwikkeling stimuleert. In ongeveer 18 landen wereldwijd gebeurt hetzelfde. Groot voordeel van de mini-centrales is dat ze in serie in fabrieken kunnen worden gebouwd waardoor de productiekosten veel lager zijn en ze sneller gebouwd kunnen worden. Met vrachtwagens kunnen ze naar een locatie worden gereden en in elkaar worden gezet.

 

In Engeland zijn van de 8 initiatieven er 5 door naar fase 2 die startte in 2020. Ze mogen nu een proefopstelling bouwen. Dit is onder andere de Rolls Royce mini centrale, maar ook de U battery. Deze kan zowel elektriciteit produceren als warmte opwekken.

 

U battery

De U battery is bedacht door o.a. de TU Delft en wordt ontwikkeld door het (deels) Nederlandse bedrijf Urenco met een vestiging in Almelo.

 

De U battery is een kleine centrale vanaf 4 Megawatt (4000 huishoudens), die deels ingegraven kan worden zodat het minimaal te zien is en een gewoon bedrijfsgebouw lijkt als elk ander bedrijf. Naast de elektriciteit wordt er ook warmte opgewekt waarmee diezelfde huishoudens van stadswarmte kunnen worden voorzien. Hierdoor vormt de U battery een mogelijke zeer stabiele, betrouwbare aanvulling op de energiemix. Het proto-type wordt gebouwd tussen 2024 en 2027 en de verkoop start in 2028.

 

Vaak wordt als argument aangedragen dat het heel lang duurt voor een centrale neergezet kan worden door de lange procedures in Nederland. Dit kan versneld worden als we nu starten met de procedures om locaties aan te wijzen waar mini centrales zouden kunnen komen als ze voldoen aan bepaalde kaders. Op die manier creëren we als overheid randvoorwaarden en potentiele afzetmarkt voor bedrijven en kunnen zij rekening houden hiermee in de ontwikkeling en stimuleren wij bedrijven verder te gaan met de ontwikkeling. Tegelijk is het een interessante pilot om samen met hen op te lopen en daarmee planningstijd te verkorten.

 

Daarbij kunnen we bijvoorbeeld gebruik maken van de Rijkscoördinatieregeling waarmee de planningsprocedures verkort kunnen worden.

Thierry Baudet op een duurzaamheidsbeurs? Dat is als de paus die gaat trouwen.

PRO Scherpenzeel PRO Scherpenzeel GroenLinks SGP VVD CDA Scherpenzeel 15-07-2019 11:14

Op het moment van schrijven ben ik ziek. Niets bijzonders, gewoon een zomergriepje, maar genoeg om je even twee dagen aan je huis en bed gekluisterd te houden. Ons klimaat is ook ziek. Bepaald geen zomergriepje maar zware koortsstuipen en met een slecht vooruitzicht. Als er geen behandeling komt, gaat zij dood. En wij dus ook.

Zoveel hebben we kunnen leren van de informatieavond, georganiseerd door de Gemeente Scherpenzeel, van Urgenda, met als inleider hun directrice Marjan Minnesma. In Scherpenzeel wordt momenteel een duurzaamheidsbeurs georganiseerd. Dit wordt gedaan door een aantal politiek betrokken burgers, in samenwerking met de Breehoek en de Bibliotheek Scherpenzeel onder de noemer: Vallei Duurzaam.

In een eerder interview met de Scherpenzeelse Krant vertelde men: “Als het aan het comité duurzaamheidsbeurs ligt, wordt Kulturhus De Breehoek in Scherpenzeel in oktober van dit jaar voor veel mensen een bron van inspiratie om zelf aan de slag te gaan met duurzaamheid. “ “Met de duurzaamheidsbeurs die wij willen organiseren, willen wij het aanbod aan duurzame maatregelen en oplossingen zo breed mogelijk in beeld gaan brengen. “ Als commissielid van PRO Scherpenzeel en actief lid van Groen Links heb ik duurzaamheid als basisvoorwaarde in mijn leven. Ik probeer zo duurzaam mogelijk te leven en juich deze beurs dan ook van harte toe. Echter: groot was mijn verbazing toen er een persbericht werd uitgestuurd door Vallei Duurzaam met de mededeling dat Thierry Baudet misschien komt debatteren of pitchen op de beurs.

Baudet staat bekend om zijn ontkenning van het klimaatprobleem. Hij is voor terugtrekken uit het Parijsakkoord en wil gewoon doorgaan met het gebruiken van fossiele brandstoffen, hij heeft lak aan de toekomst van onze (klein)kinderen. Waarom dan deze man uitnodigen voor een duurzaamheidsbeurs? Wat vindt de achterban van de partijen van de organisatoren hiervan? Wat vinden de fracties van GBS, CDA, SGP en VVD hiervan? En de landelijke besturen van deze partijen? En wat vinden de standhouders van de beurs hiervan? Willen zij in 1 adem genoemd worden met iemand die vindt dat er niks aan de hand is met het klimaat? Dat de klimaatverandering grote onzin is? Ik roep de genoemde (politieke) partijen en plaatselijke fracties op zich uit te spreken. Om openlijk voor de dag te komen of zij dit wel of juist niet steunen. Daar heeft de kiezer recht op.

Annet van Riel Commissielid PRO Scherpenzeel

Constructief en dualistischMet twee lange raadsvergaderingen op 19 en 21 december sloot Scherpenzeel het politieke jaar 2017 af. Veel constructieve besluiten werden genomen. Waarbij de dualistische inslag van de Scherpenzeelse raad duidelijk naar voren kwam. De vergaderingen werden bekwaam geleid door burgemeester Van Rhee-Oud Ammerveld, tijdelijk plaatsvervanger van burgemeester Visser die verhinderd is door ziekte.

SGP SGP VVD CDA Scherpenzeel 23-12-2017 00:00

 

Met twee lange raadsvergaderingen op 19 en 21 december sloot Scherpenzeel het politieke jaar 2017 af. Veel constructieve besluiten werden genomen. Waarbij de dualistische inslag van de Scherpenzeelse raad duidelijk naar voren kwam. De vergaderingen werden bekwaam geleid door burgemeester Van Rhee-Oud Ammerveld, tijdelijk plaatsvervanger van burgemeester Visser die verhinderd is door ziekte. Integraal Plan Scherpenzeel: Bedrijvigheid stimuleren en ondernemersplan onderzoeken

Naar de vaste overtuiging van de SGP is bedrijvigheid en werkgelegenheid goed voor de Scherpenzeelse gemeenschap. Waar gewerkt wordt, is er ruimte voor woningbouw, blijven voorzieningen op peil en is er toekomst voor de jongere generatie.

Onderzoek van de gemeente heeft aangetoond dat er een behoefte van 7.5 ha bedrijventerrein is voor Scherpenzeelse bedrijven. De SGP wil die bedrijven niet wegjagen naar andere gemeenten in de regio. Daarnaast heeft de ondernemersvereniging een ambitieus plan aangeboden aan de gemeente om wonen en werken te stimuleren en het dorp een facelift te geven.

De SGP staat positief ten opzichte van dergelijke initiatieven uit de samenleving. Maar ze moeten wel onafhankelijk onderzocht worden op de gevolgen voor de gemeente. Daarom pleitte de SGP, samen met GBS en Pro Scherpenzeel voor snel oppakken van de bestemmingsplanprocedure en het snel onderzoeken van het plan.

Gaat de SGP zomaar akkoord met het plan? Nee, de SGP tekent niet bij het kruisje! Het onderzoek moet minimaal inzicht geven in: de aantoonbare voordelen van (onderdelen van) het plan, geen grote risico’s voor Scherpenzeel, het maatschappelijk draagvlak door een zeer zorgvuldig participatieproces met inwoners, ondernemers en verenigingen. De uitkomsten van zo’n onderzoek kunnen meegenomen worden in de op te stellen omgevingsvisie. Op dat gebied loopt Scherpenzeel achter en deze ‘pilot’ kan daarbij helpen.

Deze keuze werd door de raad aangenomen met de stemmen van VVD, CU en CDA tegen.

Tarieven Afvalstoffenheffing: Helaas uitstel Diftar, maar lichtpuntjes

Per 1 januari zou in Scherpenzeel gestart worden met het Diftarsysteem, eerder uitgelegd op deze website. De raad was destijds praktisch unaniem. Het is nodig om de afvalscheiding te verbeteren en het levert bij inwoners meer bewustwording op van afvalstromen. De SGP heeft vorig jaar van harte voor het voorstel gestemd. Het doel is minder afval en dat is goed rentmeesterschap van de schepping.

Als het goed is gaan mensen minder vaak de grijze kliko aanbieden. Daardoor wordt het jaarlijkse bedrag dat men moet betalen voor afvalstoffen lager. De crux zat hem in de afvaltarieven die hiervoor vastgesteld moeten worden en de communicatie daarvan naar de inwoners. Vanaf juni heeft de SGP regelmatig aangedrongen op een goede onderbouwing van de tarieven door kosten en opbrengstcijfers te verstrekken en het effect voor inwoners door te rekenen. De SGP wilde daar een discussie over.

Dir is niet van de grond gekomen. Als gevolg daarvan en beperkte communicatie tot op dit moment begon de meerderheid van de raad te twijfelen of het verstandig is Diftar per 1 januari moest ingevoerd worden. Daarom komt het college later met een voorstel hoe en wanneer Diftar in 2018 moet worden ingevoerd.

Wat de SGP betreft had Diftar wel mogen worden ingevoerd per 1 januari, waarbij er dan op korte termijn de effecten op het tarief onderzocht zou worden en desnoods maatregelen te nemen om negatieve effecten (als die er zouden zijn) te compenseren. Dat voorstel haalde het niet.

Positief was wel dat een SGP-motie werd aangenomen om een pilot te starten aangaande gratis wegbrengen van grof huishoudelijk afval. Daarover is al veel te doen geweest. Een ding is zeker dat Scherpenzeel hier kan verbeteren. In omliggende gemeenten waar afvalscheiding een succes is geworden is als regel het wegbrengen van dit soort afval gratis.

De Breehoek: Positieve punten, maar kritisch blijven

Kulturhus De Breehoek vormt vanaf het besluit tot de bouw tot nu toe voor veel debat in de raad. Te hoge kosten, bijlappen subsidiebedragen door de gemeente, te weinig inkomsten, en de kwaliteit van de dienstverlening vormen de trefwoorden van de discussie.

Nu is er de achterliggende jaren veel verbeterd. De exploitatie is minder slecht dan in het verleden, en de directie slaagt erin het imago en de dienstverlening sterk te verbeteren. Daarvoor is een compliment op zijn plaats.

In 2015 was een herstructureringsplan door de raad aangenomen waarbij meer dan 5 ton gemoeid was. De SGP steunde dat voorstel destijds wel, zij het schoorvoetend. Begrootte kosten en opbrengsten noemden we toen “fragiel”. Dat is waar gebleken. Want nu lag er een verzoek tot extra subsidie: € 72.000 in 2017, € 97.000 in 2018 en Є 83.000 in 2019 en daarna nog extra gelden beschikbaar stellen zodat het college, onder uitgewerkte voorwaarden, over kan gaan tot het verlenen van extra subsidie van € 60.000,00 per jaar vanaf 2020. Ook hierbij vroeg de SGP wederom aandacht voor de beheersing van de kosten en het benutten van de kansen om opbrengsten te verhogen. Zo blijkt De Breehoek indirect verenigingen voor een bedrag van wel een ton te subsidiëren doordat ze feitelijk een te lage huur rekenen. Wat de SGP betreft komen er zo snel mogelijk nieuwe contracten voor deze gebruikers.

Nu snapt de SGP wel dat De Breehoek niet zonder subsidie met gemeenschapsgeld kan. Niemand schiet er iets mee op als het gebouw moet sluiten, dan zijn we veel slechter af. Het gebouw staat er nu eenmaal. Maar juist omdat het gemeenschapsgeld is, moeten we kritisch blijven en de prikkel bij directie en bestuur laten. Daarom steunde de SGP een amendement van de VVD om wel de extra gelden beschikbaar te stellen tot en met 2019, maar voor het vervolg later een besluit te nemen. Dus alleen als het dan nodig is én als er nieuw inzicht in kosten en opbrengsten is.

Kunstgrasveld Vallei Vogels: Gemiste kans

De raad werd gevraagd om € 370.000 beschikbaar te stellen voor een tweede kunstgrasveld voor Valleivogels. De motivatie was dat de vereniging dit hard nodig heeft vanwege een toename van het aantal (jeugd)leden. Nu was hier in de commissie in juni ook over gesproken en toen was het voorstel van de agenda gehaald vanwege onvoldoende onderbouwing en vanwege ontbrekende overeenkomsten met de verenigingen als geheel. Nu was het voorstel terug. En ja, er waren overeenkomsten en ja, de vereniging betaalt 25% van het bedrag in 45 jaar tijd terug.

De SGP erkent dat investeringen in het sportcomplex noodzakelijk kunnen zijn. Wat de SGP betreft zijn er dan harde criteria zoals een onderbouwing van de noodzaak, een verbetering van de exploitatie, en een significante eigen bijdrage van de vereniging. Iedereen wordt beter van zelfredzame verenigingen, zeker als zo’n vereniging serieuze eigen (kantine) inkomsten heeft. Omdat het aan geen van deze criteria voldaan is en er feitelijk nauwelijks sprake is van ledengroei, stemde de SGP als enige tegen. Overigens kon een goed verstaander horen dat Pro Scherpenzeel en CDA deze bezwaren deelden. Alleen stemden zij voor…

Commotie over integriteit rond nieuwbouwproject: Geen enkele reden tot zorg

Bij de vaststelling van de grondexploitatie van het terrein van de voormalige Maatjesschool in de raad van 28 september ontstond verwarring over betrokkenheid van de CDA-raadsleden Slappendel en Van Kampen. Zodra die school gesloopt is, moeten volgens het raadsvoorstel een aantal levensloopbestendige woningen gerealiseerd worden via een Collectief Particulier Ondernemerschap (CPO). Maar het bleek dat beide raadsleden zich ingeschreven hadden voor deelname. Dat leidde tot veel commotie, en resulteerde in een integriteitsonderzoek naar de privaatrechtelijke aspecten rondom deze gang van zaken. Nu werd het rapport besproken. De conclusie is eenvoudig dat niemand blaam treft en dat er geen enkele sprake is van onregelmatigheden of integriteitsschendingen. Daarmee is voor de SGP de kous af. Het was beter geweest als alle betrokkenen beter gecommuniceerd hadden. Liever ten overvloede dan te weinig.

Afvalwaterplan: Helaas stijging tarieven

Er wordt geen nieuw afvalwaterplan/rioleringsplan gemaakt omdat deze plannen opgaan in de nieuwe omgevingsvisie die over enkele jaren opgesteld moet zijn. Tot die tijd geldt het huidige plan, dat in deze raadsvergadering formeel verlengd moest worden. Een eerdere afspraak uit 2016 was dat de tarieven niet zouden stijgen. Helaas bevatte dit voorstel toch een jaarlijkse stijging van 9 euro. Een SGP-amendement om deze stijging ongedaan te maken haalde het niet. Het leek erop dat de andere partijen zich dit allemaal niet meer konden herinneren.

Subsidie voor de Breehoek

CDA CDA SGP VVD Scherpenzeel 21-12-2017 16:49

Hoewel het met de Breehoek steeds beter gaat onder de huidige directeur Vico Duisings en het huidige bestuur, is het niet mogelijk uit te komen met de vastgestelde jaarlijkse subsidie van € 45.000,-. Onlangs is er nog een informatieavond van de gemeente gehouden waar het bestuur op een heldere manier uitleg heeft gegeven over de situatie. Het College stelde voor extra subsidie te verlenen voor 2017, 2018 en 2019 en vanaf 2020 structureel jaarlijks € 60.000,- extra bovenop de € 45.000,-. De VVD stelde voor alleen de extra subsidie voor 2017, 2018 en 2019 vast te stellen. Ondanks deskundige tegenwerpingen van Ad van Es, die als bestuurder van het zwembad ervaring heeft met de subsidieverordening van de gemeente, werd dit amendement toch gesteund door SGP en GBS. Jammer dat de Breehoek niet meer vertrouwen en waardering kreeg van deze partijen.

Verslag raadsvergadering 19 en 21 december 2017

PRO Scherpenzeel PRO Scherpenzeel SGP CDA VVD ChristenUnie Scherpenzeel 21-12-2017 15:13

Van ambtsgebed, via integriteit en kunstgras en afvalscheiding, naar integraal plan en Breehoek subsidie.

De decembervergadering van de Scherpenzeelse raad heeft zoveel agendapunten dat besloten is om zowel op 19 als 21 december te vergaderen.

De 19e was de eerste vergadering die werd voorgezeten door waarnemend burgemeester Corry Van Rhee. Bij de opening liet ze het voorlezen van het ambtsgebed over aan SGP-voorman Johan Mulder.

Prima natuurlijk, maar het toont volgens PRO Scherpenzeel eens te meer aan dat het openen met een ambtsgebed andersdenkenden ernstig te kort doet. Ambtsgebed gewoon afschaffen geeft duidelijker weer dat de gemeenteraad vergadert voor alle inwoners en niet alleen voor christenen.

Vervolgens stond het onderzoek over integriteit van 2 CDA raadsleden ter discussie. Hoewel het rapport aantoonde dat het gedrag van Slappendel en Van Kampen inzake het kopen middels een CPO van gemeentegrond de grens van integriteit niet overschreed, was het “Wel een beetje dom” aldus ons raadslid Ad van Es. Slappendel en GBS voorman Henk Brons vlogen elkaar weer aardig in de haren.

Voor PRO Scherpenzeel was het rapport aanleiding om te pleiten voor een heisessie met de nieuwe raad, managementteam en het (naar we hopen) nieuwe college, over de basis van onderlinge communicatie en gezond wantrouwen.

Op de agenda stond verder het extra kunstgrasveld voor v.v. Valleivogels. Nadat Willem Schuur namens PRO Scherpenzeel in de opinieronde de wethouder al scherp had bevraagd over de onvoldoende transparante financiële onderbouwing, is het ook bij de raadsvergadering wethouder Tonnis van Dijk (Christen Unie) niet gelukt uit te leggen hoe dat nu precies zat. PRO Scherpenzeel wilde daar, net als alle andere partijen (m.u.v. de SGP) v.v. Valleivogels niet de dupe van laten worden. Als PRO Scherpenzeel zullen we deze precedentwerking naar alle overige sport, kunst en cultuur in ons dorp nauwlettend in de gaten houden!

Nadat in 2016 dit college van SGP, CDA en CU de o.z.b. al hadden verhoogd met een schandalige 16%, bleef dit jaar de verhoging van alle belastingen beperkt tot de inflatiecorrectie van 1,4%.

Als laatste stond de invoering van DIFTAR op de agenda, het verder stimuleren van afvalscheiding. PRO Scherpenzeel is daar groot voorstander van, echter niet d.m.v. een slechte, te late en onvolledige voorlichting aan onze inwoners. Eerst goede voorlichting en voldoende draagvlak. Kortom, de meerderheid stemde in (m.u.v. SGP en CU) met afkeuring. College doe je huiswerk maar over.

21 december vergaderden we verder. Het integraal plan van de Scherpenzeelse ondernemers stond op de agenda. Het college had een memo geschreven niet over dit plan te willen praten, alleen over de mogelijke uitbreiding van een gigantisch distributiecentrum tussen Valleikanaal en Stationsweg voor Modiform. Op aandringen van PRO, SGP en GBS kwam het alsnog op de agenda. Een tweetal amendementen (van deze drie partijen) om o.a. € 50.000 vrij te maken voor gedegen onderzoek naar de haalbaarheid van de plannen, werd met 7 stemmen voor en 6 tegen aangenomen. Nadat wethouder Tonnis van Dijk (CU) verklaarde zich wel te kunnen vinden in de amendementen, vroeg Aart van de Peut (CU) zich af of de wethouder wel naar zijn eigen partij luisterde…… Gerrit Dijkstra VVD bleef bij zijn standpunt dat grote bedrijven als Modiform en Van Heugten transport niet thuis horen in Scherpenzeel. Daar denkt PRO Scherpenzeel dus heel anders over…

De extra subsidie voor De Breehoek leverde een merkwaardige discussie op. Door een amendement van de VVD om de subsidietermijn te verkorten tot 2 jaar werd precies het tegenovergestelde bereikt dan werd beoogd. Namelijk de regie over de fikse subsidie werd uit handen gegeven, een uitleg van Ad van Es over de subsidieregeling ten spijt. SGP was van mening dat sportverenigingen marktconforme huurprijzen moeten gaan betalen. Na vragen van PRO Scherpenzeel werd aarzelend toegegeven dat dat dan ook zou moeten gelden voor de kerk.

Tevens werd wederom verlenging gevraagd voor het wonen buiten de gemeente van SGP wethouder Henk Vreeswijk en wel voor een periode van 1 jaar, terwijl er op 21 maart verkiezingen zijn.

Dit leverde hilarische momenten op, zoals Slappendel (CDA) die beweerde dat als ze deel uit gaan maken van het nieuwe college er een CDA wethouder van buiten komt…. CDA wethouder Margo van de Fliert trok hierbij haar wenkbrouwen op en trakteerde na de vergadering op bitterballen……

Prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.

Afvalstoffenheffing 2018 - een soap

CDA CDA VVD Scherpenzeel 19-12-2017 11:02

In september 2016 heeft de raad ingestemd met het zogenaamde Grondstoffenbeleidsplan. De bedoeling was dat er met ingang van 1 januari 2018 een lager basistarief zou gaan gelden voor de Afvalstoffenheffing, maar dat er extra moest worden betaald per keer dat je de grijze kliko wilde laten legen. De merkwaardige gedachte hierachter was dat we het afval hierdoor beter zouden gaan scheiden. Deze eerste stap zou wel € 56.000,- per jaar extra administratieve en andere kosten met zich meebrengen. Bij de tweede stap, vanaf 2019, wordt het grijze afval nog maar 1 x per 4 weken opgehaald. Dit brengt € 86.000,- extra administratieve kosten met zich mee. De CDA-fractie heeft in 2016 krachtig gepleit voor uitstel van deze maatregelen en eerst eens te beginnen met een uitgekiende communicatiestrategie. We suggereerden een meldpunt in te stellen waar burgers vragen en ideeën kwijt kunnen en maandelijks in de Scherpenzeelse Krant een aantal vragen te behandelen en tips te geven. Want wie twijfelt niet regelmatig bij het scheiden van zijn afval? Helaas kregen we toen geen steun van andere fracties. Maar nu kwamen de tarieven aan de orde. En bleek de voorlichting en communicatie hierover ondermaats. Het afgelopen jaar geen stimulerende stukken over afvalscheiding op de gemeentepagina en geen communicatie over de ophanden zijnde veranderingen. Alleen half december een foldertje dat lang niet overal bezorgd blijkt te zijn. Weinig partijen bleken nu enthousiast over de verandering van de tarieven. GBS vroeg zich af wat ze tegen de verontruste Scherpenzeelse burger moesten zeggen (wij adviseerden om te zeggen dat ze beter op het CDA hadden kunnen stemmen), de VVD kwam nu tot de conclusie dat nascheiding wellicht effectiever is dan scheiding aan de bron (ook dat hadden wij in 2016 al betoogd) en anderen begrepen niet dat terwijl we minder afval gingen aanleveren, de tarieven toch omhoog moesten (terwijl de forse extra administratieve lasten toch echt al bekend waren in 2016). Na veel discussie werd uiteindelijk het voorstel voor de afvalstoffenheffing 2018 verworpen door toedoen van CDA, GBS, VVD en PRO. De oude tarieven blijven nu voorlopig gelden. Wilt u ook minder bureaucratie en minder administratieve lasten? Dan bent u bij het CDA aan het goede adres.

Politieke geheugens

VVD VVD Scherpenzeel 17-04-2016 08:01

Donderdag 8 april 2016 was het weer ‘de gemeenteraad in vergadering bijeen. Na een keurige presentatie tijdens de informatie avond waren we het snel eens over het nieuwe groenbeleid. In het bijzonder gericht op het behoud van de bomenstructuren in onze gemeente. Ook het ruimtelijke plekje voor de scouting was met hamerslag akkoord.

Anderhalf jaar geleden heeft de gemeenteraad de ruimtelijke structuurvisie bekrachtigd. De fractie van de VVD heeft destijds tegen gestemd. Vooralsnog willen we niet aan de overzijde van De Dreef aan de slag. Evenzo hechten wij aan ruimte voor de beek en een geleidelijke overgang van bebouwing en natuur. Het park bij huize Scherpenzeel is hiervan een voorbeeld.

Het voorliggende stedenbouwkundige plan Akkerwinde gaat hieraan voorbij. Achter de nieuwe school gaan we door met de bebouwing tot aan het fietspad gelegen langs de beek. Anderhalf jaar geleden dacht de coalitie daar toch echt anders over! Waarom dan toch dit voorstel?

Nu dat heeft te maken met de financiële positie van de gemeente. Die is op z’n minst niet optimaal en de kadernota staat weer voor de deur. Door nu ook het laatste stuk grond aan de beek te bebouwen verbetert de grondexploitatie van deze locatie aanzienlijk. Met het voorliggende stedelijke plan is het mogelijk de kas voor 2017 aanzienlijk te spekken. Mooi, structureel tekort voor weer een jaartje weg gepoetst. Met veel bla, bla gaat de coalitie akkoord met het voorstel. Geen woord over de ruimtelijke structuurvisie!

De financiële positie van de gemeente Scherpenzeel die loopt in de komende jaren schade op. Het gemeentelijk bedrijf gaat ons in de komende jaren meer kosten. Denk maar eens aan privacy wetgeving en automatisering. Ook het toerekenen van rente aan de liggende gronden mag niet meer. Die rente kwam als opbrengst ten goede aan de bekostiging van de bedrijfsvoering. In de kadernota moeten we op zoek naar een half tot een heel miljoen structureel per jaar. We gaan eerdaags beleven wat de kadernota te bieden heeft. Maar wij stellen vooraf: handen af van verzwaring van de gemeentelijke heffingen en de voorzieningen voor de burgers. Sport en cultuur, een rijk verenigingsleven zijn pijlers voor een maatschappelijk gezonde gemeente.

 

Afsluitend, de gemeenteraad heeft akkoord gegeven op het raadsvoorstel aankoop grond achter de voormalige Rabobank. Ruim voor 40 parkeerplaatsen in het centrum van ons dorp. Voor collectief gebruik om daarmee het dorp aantrekkelijk te houden voor de middenstand.

 

Gerrit Dijkstra

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Rekenwerk

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 29-11-2015 08:56

Donderdag 26 november jl., de gemeenteraad van Scherpenzeel bijeen. Een echt uitdagende agenda is het niet. Op twee dossiers torsen we een amendement mee. Niet om het liberale gedachtengoed beter voor het voetlicht te brengen maar louter en alleen om een raadsvoorstel te repareren. We kunnen ook zeggen dat we wat aan het bijklussen zijn met het doel ons dorp ordentelijk te besturen.

Voordat we beginnen zijn er bloemen voor Jos en Berrie. Beiden VVD-ers nemen afscheid als lid van de commissie. Jos omdat die elders huisvesting heeft gevonden en Berrie omdat die Jos als secretaris gaat opvolgen. Transparant en integer, geen dubbelfuncties! Ik bedank beide heren voor hun inzet. Jos veel plezier in het oosten des lands en Berrie succes bij de hernieuwde kennismaking met het bestuur.

Hoogtepunt van de avond is wel het vaststellen van de belastingtarieven 2016. 0,9% correctie van de inflatie is wel de rode lijn in de verhoging van de tarieven. Maar het CDA heeft huiswerk gemaakt en heeft naar eigen zeggen de rekensommetjes op orde. Op basis van gelijke variabelen bleek tijdens de behandeling van dit onderwerp in de commissie de sommetjes van het CDA tot meerdere uitkomsten te leiden. Een redenering van de voorman van het CDA met, voor hem, een eureka-moment. Wiskundig dient die zeker als ‘onwaar’ betiteld te worden. Het rekenwerk leek de voorman van het CDA persoonlijk fataal te worden maar gelukkig zat hij gisteravond weer aan tafel. Hij deelde mee dat we nog niet van hem af zijn.

De coalitie had getweeën (ze zijn toch met drie?) nog eens zitten zwoegen op de sommen van onze voormalige huisarts en ze hadden een conclusie getrokken. Welke, is mij tijdens de vergadering niet duidelijk geworden maar het was, volgens hen, een amendement waardig. Daar waar de voorman van het CDA consequent klaagt over het niet beantwoorden van vragen door het college, is het beantwoorden van vragen die aan hem gesteld worden ook niet zijn sterkste punt. De verantwoordelijk wethouder had ook niet zijn sterkste optreden deze avond. Zowel het voorstel van het college als het amendement waren wat hem betreft akkoord. Zijn hoofddoel was, om het maar eens ordinair te zeggen, gewoon het belastinggeld binnen harken voor de gemeente.

Inderdaad dat was nu ook precies de kern van het debat, het verdelingsvraagstuk om te innen gelden ‘rechtvaardig’ over de betalers te verdelen. Niet meer en niet minder, het ging niet over minder belasting voor burgers en / of bedrijven. De uitkomst van de som stond reeds vast. Voor de fractie van de VVD is het interessant om te spreken over belastingdruk, hoeveel gaan we met z’n allen betalen. Misschien zou die collectief wel wat minder kunnen zijn als we individueel wat meer, voor de voorzieningen die we zelf gebruiken, betalen. De gemeenschap hoeft tenslotte niet voor alle pleziertjes van een individu op te draaien. De meer liberale inslag, beperking van de collectieve lasten.

Voor mij was het verdelingsvraagstuk een lastige afweging. De verdediging van het collegevoorstel door de verantwoordelijk wethouder was ronduit zwak en het amendement van het CDA blonk ook niet uit door overtuiging. Een half uur extra bedenktijd werd mij niet gegund. Na besluitvorming heb ik mij maar geconformeerd aan het collegevoorstel.

De motie van het GBS over de hondenbelasting en het onderzoek naar het afschaffen ervan in 2017, kon rekenen op de steun van de fractie van de VVD. De coalitie had in de begroting reeds besloten dat hondenbezitters meer voor hun hond moeten betalen. Die rekening - en de uitleg daarvan - laat ik graag bij de coalitie liggen. De SGP heeft zich tenslotte in het verleden reeds hard gemaakt voor de hond, de bezitter ervan krijgt nu keurig de rekening gepresenteerd. Met dank aan die zelfde SGP.

Als laatste in de belastingtarieven het ophalen van het huisvuil. De motie van GBS over differentiatie van tarieven kan niet op onze steun rekenen. Er is al genoeg administratieve drukte en iedere maand een rekening te ontvangen van het opgehaalde vuil gaat ons veel te ver. Levert ook weer bergen papier en omgehakte bomen op. Kijk eens naar andere oplossingen om de steeds groeiende afvalstroom in te perken zodat huishoudens ook minder hoeven weg te gooien.

De gemoederen rond de belastingen hielden ons meer dan een uur bezig. Daarna was er nog een dossier over de Permar en de gemeenschappelijke regeling van de Permar. Laten we voorop stellen dat de mensen die bij de Permar werken niet de dupe mogen worden van het bestuurlijke gedoe rondom de Permar. Zij hebben een baan, zijn trots op hun werk en de gemeenschap moet er gewoon voor zorgen dat zij ook aan het werk kunnen blijven. Maar bestuur en management moeten zich diep schamen. Het bestuur stond er bij en keek er na. Na donderdagavond is dat de conclusie van de fractie van de VVD. Erger nog, ze blijven er bij staan en blijven er naar kijken.

Ondanks dat het voor onze gemeenschap een gering beslag op financiële middelen legt vindt onze fractie dat de Permar wel behoorlijk bestuurd dient te worden. Transparant (moet tegenwoordig) op basis van een realistische begroting en een getrouwe verslaglegging van het jaar. Een toezegging van de wethouder de Wet gemeenschappelijke regeling te respecteren en helder te verwoorden in de statuten van de Permar was voor onze fractie voldoende. De motie van de VVD om de bestuurlijke drukte te verminderen de gemeenteraad en college weer aan de touwtjes te laten trekken bij de Permar had even eens de instemming van de wethouder, gesteund door de burgemeester. Maar de coalitiepartijen hadden er duidelijk een andere mening over. Bijzonder was het betoog van de CU, volledige steun voor onze motie, transparant sturen en besturen een echte noodzaak! Goed dat de motie er lag! Hoe je dan toch tegen de motie stemt is een raadsel waarvan ik het antwoord wel ken. Veel te transparant, meneer van de CU!

Het raadsvoorstel tenslotte, is aangenomen. Ook met steun van onze fractie. Wel vroeg ik mij af waarom we een begroting goedkeuren met het verzoek om voor eind maart een gewijzigde begroting te presenteren. We hadden er zelfs een motie voor achter de hand!. Is het management van de Permar niet in staat tijdig een ordentelijke begroting op te stellen voor het einde van het jaar? Hoe moet het dan volgend jaar als de begroting 2017 en al voor juli 2016 dient te liggen? We bewaren onze motie, we leggen ook volgend jaar gewoon weer geld bij en wij veranderen 2016 in 2017. Eens kijken hoe men, de leden van de coalitiepartijen, dan reageren.

Rekensommen, het collectief betaalt voor het individu. In het geval van de Permar noodzaak daar het individu en handje geholpen moet worden, in dit geval naar werk. Bij het betalen van belastingen jammer daar niet altijd duidelijk is waarvoor nu precies de belasting geheven wordt. Het leek gisteravond gewoon schrapen bij de burgers.

Rekenwerk, om kwart over tien liet de voorzitter voor de laatste maal de hamer vallen. In detail, precies op het blok! Mooi in de klok!

 

Gerrit Dijkstra,

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Veel lukt

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 08-11-2015 02:40

Donderdag 29 oktober 2015 was de voltallige gemeenteraad van Scherpenzeel weer bijeen in ons Kulturhus De Breehoek. De VVD heeft maar liefst drie amendementen en een motie klaar liggen om de raadsvoorstellen, naar onze mening, te repareren. Als slotstuk staat de begroting 2016 – 2020 op de agenda.

https://scherpenzeel.vvd.nl/nieuws/8818/veel-lukt

Gezien de vergaderdiscipline kan het een latertje worden.

We hameren eerst een aantal ordestukken af. De meeste hebben betrekking op interne regelementen. Allemaal niet heel spannend. Onze burgemeester slaat er lustig op los.

Bij het onderhoud van groen hebben we een tekstueel amendement. De tekst suggereert dat het nieuwe contract met de Permar (voor de komende 5 jaar) voor het onderhoud van de openbare plantsoenen en de begraafplaatsen, allen op de begraafplaatsen van toepassing is. De beantwoording van de technische vraag hierover gaf een beeld dat er sprake is van uitbreiding van de werkzaamheden. Daarnaast was de tekst ook nog eens voor tweeërlei uitleg vatbaar!

We hadden in de commissie al aangekondigd dat we dit zouden repareren en ons voorstel ligt er. De coalitiepartijen vinden het amendement eigenlijk maar niets. Maar de intonatie bij het voorlezen van de tekst door de wethouder is voor hen ook onvoldoende de tekst te laten staan. Alleen het CDA blijft haar wethouder trouw. Het heeft allemaal niet heel veel om het lijf maar die wijziging is binnen en de openbare plantsoenen worden nu ook geschoffeld.

Dat contract met de Permar, dat is onze fractie in de huidige tijd veel te lang. Dat de mensen van de Permar de plantsoenen van de gemeente Scherpenzeel onderhouden vinden wij daarentegen een prima oplossing. Op deze wijze kunnen ook deze mensen op een normale wijze deel nemen aan onze samenleving, Ook zij hebben werk!

Vervolgens komt de financiële rapportage 2015. Let wel, de tweede verantwoording is van eind oktober. We hebben het al zo vaak gevraagd: hoe denkt college op basis van zo’n late rapportage nog bij te sturen? Naar onze mening onmogelijk. De verliescijfers, ruim drie ton, kunnen we als fractie om die reden voor kennisgeving aannemen. Nog bonter maakt het college het als het een restant (€ 26.000,-) van een budget van € 160.000,- na vier jaar nog wil behouden. Als je de discussie in de raad volgt gaan je de stekels recht overeind staan. Het budget is oorspronkelijk bedoeld voor de huisvesting van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie in met name de villa. Vier jaar geleden in de haast in gang gezet met een overhaaste aanschaf van een lift. De lift staat ergens maar is nog niet in gebruik. Gaat ook nooit gebeuren. Geef maar aan Platteland Anders als mogelijk kunstobject in ons dorp.

Een motivering voor het nu nog vast houden van het restant budget staat niet in de toelichting van het raadsvoorstel. Creatief als de wethouder is, verzint die het staande de vergadering Het gaat over veiligheid van het personeel. Niet fraai blijkt uit de discussie die volgt. De gemeente Scherpenzeel heeft zich ook te houden aan de wet inzake het bieden van een veilige werkplek aan haar personeel. Dat hoeft naar onze mening geen vier jaar te duren.

Het amendement schrapt het restant budget en de motie laat de gelden toevloeien aan de algemene middelen. Met dank aan de ondersteuning door de GBS. Mocht het college alsnog met een aanpak van De Buitenplaats komen dan zien we wel een raadsvoorstel komen. De meerderheid is voor het schrappen. Alleen de SGP kronkelt zich in bochten om haar wethouder te steunen. Bijzonder gedrag verdient tenslotte navolging.

Aan het personeel is een bijdrage gevraagd om te bezuinigen. Men mag zelf kiezen hoe ze een bezuiniging van € 6.000,- denken in te vullen. Het maakt onderdeel uit van de begroting evenals de traditie van de kroketten bij een goedgekeurde begroting. De burgemeester doorbreekt die traditie door te melden dat er na afloop van de vergadering op kosten van de gemeenschap bitterballen geserveerd zullen worden. Er wordt stilletjes om mij heen wat gemord.

De begroting is sluitend en de gemeenteraad laat haar vergaderingen niet meer woordelijk schriftelijk vastleggen. De hierdoor gerealiseerde bezuinigingen wil onze fractie inzetten voor het ongedaan maken van de bezuinigingsopgave voor het personeel. Hoeven ze de koffie niet meer zelf te betalen of op zoek te gaan naar andere wegen die leiden tot het gewenste geld.

Het derde amendement lijkt eenvoudig de eindstreep te halen maar dat blijkt een misvatting. De coalitiepartijen hebben een opgelegde discipline, ook de ambtenaren moeten de bezuinigingen voelen. Ook ondanks de ruimte die in de sluitende begroting lijkt gevonden. Jammer, het was een aardige geste geweest richting het ambtelijk personeel. Wij laten ons de koffie en de borrel na afloop prima smaken, evenals de bitterballen.

De begroting wordt aangenomen. Wat wil je ook, de coalitie heeft de meerderheid. Voor elf uur sluit de burgemeester deze vergadering. Dat moet ook kunnen. Door de bezuigingsvoorstellen die pas op de agenda kwamen nadat de kadernota in het voorjaar was besproken, was er feitelijk sprake van twee kadernota’s voor de begroting uit.

 

Een korte blik op de begroting leert ons dat deze sluitend is. Geen bijzondere lastenverzwaringen voor ons als burgers maar ook een uiterst magere risicoparagraaf. We hebben nog wel de nodige gronden die we kunnen ontwikkelen. Daar hebben we in de achter ons liggende jaren fors (te fors) op afgewaardeerd. Met een aantrekkende markt zou het wel eens kunnen zijn dat die opbrengsten een positief effect aan hebben op de financiële positie van de gemeente Scherpenzeel. We hebben het dan over de wat langere termijn.

Op de korte termijn zal de huidige coalitie haar begroting niet kunnen realiseren. Evenals voorgaande jaren presenteren we wel een positief resultaat in de jaarverslagen maar dat doen we alleen maar door gelden te onttrekken aan de algemene reserve. We hebben eigenlijk een verlies. Heel simpel, er gaat jaarlijks meer uit de kas dan dat er in komt.

In de risicoparagraaf staan wel een aantal zaken benoemd maar we weten nu ook al dat er onvoorziene uitgaven gedaan moeten worden om het samenleven in onze gemeente aangenaam te houden.  Maar die paragraaf is veel te mager. Onderhoud van voorzieningen, groen en gebouwen kost nu eenmaal geld. Maar het evenwicht tussen gelden beschikbaar hebben voor verenigingen en het met elkaar evenementen organiseren is nagenoeg verdwenen. Het verdwijnt nu te veel in - commerciële - organisaties werkend in de zorg. Lees de stukken er maar op na en volg het recente zorgdebat van het CDA.

Ook de gemeente Scherpenzeel ontkomt niet aan de bezuinigingen. Beter, voer een gedegen beheer op de te besteden middelen en stel prioriteiten. Die liggen voor de fractie van de VVD duidelijk anders dan de huidige politieke lijn van verdeel en heers. Dat is dan ook reden om tegen de huidige begroting te stemmen.

 

Vriendelijke groet,

 

Gerrit Dijkstra

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Lekker in de ‘wedstrijd’, impressie van de raadsvergadering van 24 september 2015

VVD VVD SGP CDA Scherpenzeel 29-09-2015 02:26

Het is mooi geweest, het zomerreces zit er weer op. Even afstand van politiek Scherpenzeel was zeer welkom. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gedurende twee maanden niet gemist heb. Nu we weer ‘aan de bak’ mogen heb ik er zeker zin in!

https://scherpenzeel.vvd.nl/nieuws/7527/lekker-in-de-wedstrijd-impressie-van-de-raadsvergadering-van-24-september-2015

foto: De Breehoek, op de raadsagenda

Er ligt een mooie agenda voor, 25 punten. Eentje die als we niet oppassen voorbij het middernachtelijk uur schiet. De agenda is door de fractiegenoten keurig voorbereid in de commissies en met een beetje korten in mijn betogen blijf ik ruim binnen de ons toebedeelde spreektijd.

We beginnen met wat ruimtelijke zaken rondom bestemmingsplannen. Met een paar slagen van de hamer worden wat administratieve procedures ‘rechtgetrokken’. Dat gaat niet lukken op het dossier bestemmingsplan buitengebied 2013. De aanleiding is een in het verre verleden verkocht agrarisch bedrijf op Gooswilligen waarbij de tweede bedrijfswoning bij de oorspronkelijke eigenaar is gebleven. Tussen de bewoners aldaar botert het niet lekker en er is al vele jaren strijd. Die strijd blijkt niet op te lossen met ruimtelijke procedures, ook niet na gerechtelijke uitspraken. Na opnieuw een uitleg van de verantwoordelijk wethouder stemmen we in met het raadsvoorstel. Onze fractie heeft niet de illusie dat hiermee het probleem is opgelost.

Het tweede vermeldenswaardige bestemmingsplan betreft plan Weijdelaer. Het CDA zwengelt het probleem van een slinger in de weg aan, in dit geval de Vijverlaan. Het is ze zelfs een amendement waard! In de ogen van onze fractie is dit op het niveau van 18 miljoen coaches bij het voetbal. Alle 13 raadsleden hebben een inhoudelijke mening en samen zijn we het niet eens. Ondanks de opvattingen van de fractie van de VVD houden wij ons bij de feiten en de taakopvatting in de raad. Hoofdlijnen van beleid en niet op detail in de uitvoering. Feiten, in het voorliggende bestemmingsplan past een rechte weg maar ook de slinger in de weg. Bestemmingsplan kan wat ons betreft gewoon ter inzage worden gelegd voor de inspraak. Al dan niet een slinger in de weg. Dat is naar onze mening uitvoering en wordt maar met betrokken omwonenden beslecht. Snel komen tot een uit te voeren plan staat bij ons hoger op de agenda dan de slinger.

Dan crisisbeheersing en rampenbestrijding. Naar onze mening een redelijk voorstel maar incompleet. Het blijft bij de eigen veiligheidsregio en dat is in de situatie van ons dorp volstrekt onvoldoende. Op de grens met Woudenberg staat een bedrijf dat tot één van 400 gevaarlijkste bedrijven in Nederland is bestemd. Opslag van zwaar chemisch afval. Anneke Heemskerk heeft het veiligheidsplan nauwgezet doorgespit en het blijkt dat hieraan geen letter is besteed. In de commissie is de portefeuillehouder hierover ‘onder handen’ genomen. Betrokkene had het scherp op het netvlies en wist te melden dat met de buurgemeente en de veiligheidsregio’s nauwgezet is overlegd. Er zijn, afhankelijk van de wind, afspraken gemaakt over het aanrijden van de diensten in geval van een calamiteit dan wel het adequaat treffen van maatregelen inzake de veiligheid van de bevolking. Tevens is de portefeuillehouder gewezen op de vergunningen en de handhaving daarvan.

Even vol houden met het lezen van dit toch wel lijvige verslag. Er komt nog veel meer dat interessant genoemd mag worden.

Bij de verordeningen op de raadscommissies is het thema integriteit. Dat is in de gemeentewet geregeld voor raadsleden en doorgezet naar commissieleden. Ben je ondernemer met ambitie voor de politiek en werk je direct of indirect voor de gemeente Scherpenzeel dan sta je voor een keuze. GBS en CDA denken daar anders over, beide zou moeten kunnen, twee petten. Geen meerderheid en op deze wijze binden we de ‘kat ook niet op het spek’. Integriteit mensen, staat in de huidige tijd hoog op de agenda.

De SGP gaat los op het onderwerp Permar. Die liggen wederom in zwaar weer op ‘hun kant’. Alles wat daar gezegd wordt ondersteund de fractie van de VVD maar het raadsvoorstel gaat daar niet over. Twee beslispunten, nader onderzoek naar de situatie en geen fusie. Daar kunnen we niet op tegen zijn en de rest van de discussie zal volgen. Uitgangspunt daarbij is dat de huidige werknemers bij de Permar ook in de toekomst een goede werkplek verdienen. De rest is bijzaak.

Dan wordt het nu leuk, nog twee onderwerpen; bezuinigen en De Breehoek.

De fractie van de VVD is in het dossier van De Breehoek van mening dat we eens een positief geluid moeten laten horen. Nu er ruimte is voor een nieuwe bestuurlijke structuur, nieuwe mensen in de programmaraad maar vooral nieuwe mensen in de organisatie kunnen we eindelijk de cultuur van de Heijhorst eens achter ons laten. Ambitieuze nieuwe mensen zonder verleden maken de weg vrij voor een gastvrij gemeenschapshuis. Een open huis met tal van activiteiten gericht op de samenleving van Scherpenzeel. Kijken we naar het geld dan moet er nog al wat bij. De verantwoordelijk wethouder sprak al eens ferm: ‘ Er komt geen cent bij’. Nu dat maakt ze met extra een half miljoen euro zeker niet waar. Net als de interim manager, die kon niet maar is er nu toch. In de raadsvergadering volgde niet echt een sterke uitleg waarom nu ineens allemaal wel. Ergens ook nog wel te begrijpen. Het tekort op de exploitatie zetten we af tegen de kosten voor de sportvelden, voor onderhoud structureel € 40.000,- per jaar extra, de kinderopvang die jaarlijks meer dan € 50.000,- ontvangt en de begraafplaats waarvan het onderhoud drukt op het budget groenonderhoud. Waar we een ondernemer voor het opknappen van de aula, een renteloze lening verschaffen van enkele tonnen. Is het dan heel erg dat De Breehoek, ons eigen huis, een extra zakje centen krijgt? Wij stappen over die hobbel heen.

Afsluitend de bezuinigingsvoorstellen. Meer belasting en minder onderhoud van groen. Meer personeel en speelgeld voor het college. Onbenoemd budget dat vrij door het college kan worden benut. Hadden we met de geamendeerde kadernota een sluitende begroting verkregen blijkt dat in deze tweede kadernota door het college er weer een gat in geschoten is. Dit ondanks de extra middelen per september van de Rijksoverheid. Waar de discipline binnen de coalitie voor de zomer bij de behandeling van de kadernota ver te zoeken was bleek het CDA nu aan banden gelegd te zijn. Monddood in ruil voor een beetje monumentensubsidie.

Voor de fractie van de VVD was dat jammer. We hadden graag nader gesproken over de klantmanager binnen het budget van de drie de centralisaties. Hiertoe hebben we in de commissie de verantwoordelijk wethouder aangespoord zijn huishoudboekje te openen. Immers had hij oktober vorig jaar niet aangegeven nauwgezet de benutting van het budget te volgen? Er volgde een toezegging aan onze fractie waarna hij met een memo moest bekennen helemaal geen huishoudboekje te hebben. Maar wel een extra € 60.000,- op de personeelsbegroting. Dat terwijl er mogelijk binnen de transitiegelden extra gelden over zijn om de tekorten op het budget van de drie decentralisaties te dekken. Schandalig, een motie van wantrouwen waardig. Wat een gepruts! Het toppunt is nog wel dat we komende donderdagavond zijn uitgenodigd om in een thema-avond op de hoogte gesteld te worden van de benutting van het budget decentralisaties. Stoom uit de oren, stuur maar een schriftelijk memo met de uitleg. Daar gaan we geen hele avond aan besteden. De fractie van de VVD laat zich niet ringeloren door deze wethouder.

De avond sluiten we juist voor middernacht af met een drietal moties vreemd aan de agenda. De spanningsboog is gebroken en in rap tempo zeggen we wat over vluchtelingen maar doen vervolgens niets, maken we vroegtijdig nieuw beleid over particuliere bomen en gaat de wethouder naar onze ouderen in Huis in de Wei.

Lekker in de wedstrijd! Maar hebben we nu ook gescoord? Voor een deel is dat aan de kiezer maar ik ben wel van mening dat de genomen besluiten passen in de lijn van de VVD. De Breehoek kan lekker verder, het onderhoud aan de sportvelden is veilig gesteld, bestemmingsplannen kunnen in procedure en na besluitvorming projecten in uitvoering en de integriteit blijft ten volle gewaarborgd.

 

Gerrit Dijkstra

Fractievoorzitter VVD afdeling Scherpenzeel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.