Nieuws van politieke partijen in Maastricht inzichtelijk

14 documenten

Schriftelijke vragen m.b.t. veilige carnavalskarren

Partij Veilig Maastricht (PVM) Partij Veilig Maastricht (PVM) Maastricht 17-01-2023 10:39

Aan het College van Burgemeester en Wethouders

Betreft: Schriftelijke vragen m.b.t. veilige carnavalskarren

Vandaag kregen de eigenaren van carnavalskarren een mail over regels en wensen die al jaren gelden rondom carnaval en carnavalskarren.

In deze mail werd medegedeeld dat er dit jaar geen nieuw vignet zal worden gemaakt. Ook dat pas na de carnaval de beleidsuitgangspunten voor Carnaval 2024 (en verder) geactualiseerd zullen worden. De regels met betrekking tot carnavalskarren- en wagens zoals die door de Propel Karetrekkers sinds 2018 in een protocol zijn opgesteld waren vooral bedoeld voor de veiligheid van de gebruikers van de karren en alle andere carnavalisten. Door dit protocol wisten de eigenaren van de karren precies wat wel of niet mocht, of wat wel of niet veilig was.

Door afschaffing van dit vignet/protocol voor carnaval 2023 maken wij ons zorgen over de veiligheid van alle carnavalisten.

Hierover heeft Partij Veilig Maastricht de volgende vragen.

Wat is het argument om dit jaar geen aandacht te geven aan het protocol/vignet terwijl er net door de economische crisis meer mensen van plan zijn om met eigen karren carnaval te gaan vieren?

Hoe gaat u communiceren over het gebruik van meegebrachte brandstof voor aggregaten, het gebruik van plastic i.p.v glas, de verplichting van een brandblusser op de karren, geluid niet harder mag dan 85 decibel. Een overzicht van de straten waar karren verboden zijn i.v.m belemmering van hulpdiensten?

Bent u het met ons eens dat carnavalisten die geen weet hebben van dit protocol een gevaar kunnen vormen voor zichzelf en andere carnavalisten?

Bent u bereid om in het kader van veiligheid/ leefbaarheid versneld het vignet met bijbehorend protocol weer in te voeren voor carnaval 2023 en hierover goed te communiceren met de burgers, zodat we een mooie, veilige carnaval kunnen vieren met z’n allen.

Debat over de jaarrekening 2019

PvdA PvdA Maastricht 08-07-2020 11:12

Op dinsdag 7 juli 2020 debatteerde de gemeenteraad over de Jaarrekening 2019. PvdA Maastricht was bij monde van fractievoorzitter Manon Fokke bijzonder kritisch op het werk van het college en vroeg zich af: Wat voor stad willen we zijn? Maastricht verdient zoveel beter!

Lees hier de inbreng van de PvdA in eerste termijn (gesproken tekst geldt)

Voorzitter, normaal gesproken hebben we rond deze tijd van het jaar altijd 10 minuten om u mee te nemen in wat de PvdA vindt van de plannen van het college. Een mooi moment om de goede en slechte dingen te bespreken. Dit jaar hebben we echter maar 6 minuten, we zullen ons dan ook beperken tot wat niet goed gaat en eigenlijk komt dan ook wel zo’n beetje alles uit 2019 aan de orde. We begonnen 2019 met de spionage-affaire. Nog steeds een onderwerp met een groot “kan niet waar zijn” gehalte. Helaas bleek alles waar, en plukken we daar vandaag de dag de zure vruchten nog van. En dat het college twee weken nodig had om het vonnis van de rechter op zich in te laten werken en niet meteen toegaf dat de rechter gelijk had, zegt eigenlijk genoeg. Net als uw recente briefje aan de Rekenkamer, maar dat komt op een later moment zeker nog aan de orde.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/debat-over-de-jaarrekening-2019/Voorzitter, eind maart stortte pardoes, of toch niet zo pardoes, een gedeelte van de stadsmuur in. Je kunt je met terugwerkende kracht afvragen over welke magische krachten onze oude stadsmuur beschikt dat hij, voordat ook nog maar iemand op het stadhuis het in de gaten had wat er speelde, voorzag dat onze stad langzaam afbrokkelt en dit vrij beeldend en pijnlijk duidelijk maakte. Wat ook duidelijk werd op dat moment, is dat er in de stad nodig behoefte is aan een goed fietsplan met stallingsbeleid, want onze wethouder had nog maar net z’n fietsje geparkeerd, om aan de pers uit te leggen dat er toch echt een gat in de muur zat, toen zomaar z’n supersonisch snelle fiets vliegensvlug verdwenen bleek.

Hoe zat dat ook alweer met die muur? Er was ontdekt dat er iets gaande was, maar onderzoek had aangetoond dat het allemaal zo erg niet was. Voelt u de vergelijking al aankomen? Op het stadhuis hadden ze wel door dat Den Haag flink had lopen korten op de budgetten voor het sociaal domein, maar in Maastricht hadden ze daar iets op gevonden: 1) haal al reservepotjes die er nog zo’n beetje zijn leeg (en vul zo structurele uitgaven met incidenteel geld) 2) introduceer draaiknoppen, want met die knoppen komt alles goed. Maar net als bij de muur kwam het niet goed, maar ging het helemaal fout en is dit college gierend uit de bocht gevlogen. En het erge is dat de raad eindeloos moet vissen  naar informatie. Het is altijd net iets anders dan je denkt dat het is. Bij de zorggelden wordt niet netjes gemeld dat we veel geld verloren zijn. Nee, nee, in de rapportage sociaal domein lezen we dat de rechtmatigheidsonderzoeken geld hebben opgeleverd. Ja, dames en heren, dat is de zin in de rapportage waarmee dat dossier aan het rollen kwam. Je voelt je hier in deze zaal af en toe werkelijk als Pieter Omtzigt. Je moet duwen, vragen en doorvragen. Het is echt niet normaal wat er in Maastricht de afgelopen jaren gebeurt. En als je dan eindelijk hoopt dat de bewoners van onze stad te horen krijgen hoeveel zorggeld er daadwerkelijk verloren is gegaan, dan is er altijd nog de stadsadvocaat met een advies dat het bedrag toch echt niet openbaar gemaakt kan worden en alle raadsleden van de coalitie stemmen daar klakkeloos mee in. Hoe staat het eigenlijk met de zorggelden? Is conform eerdere mededelingen alles afgerond? Laat me raden: niet afgerond. Wat als dat wel het geval is, vervalt de reden voor de vertrouwelijkheid en moet u alsnog met de billen bloot. En waarom denk ik nu dat dat niet gaat gebeuren? Zou het geen idee zijn als onze Rekenkamer zich eens over die zorggelden zou buigen?

En toen kwam het Songfestival of eigenlijk ook weer niet. Het plafond van het MECC verdient met terugwerkende kracht een lintje. Want wat heeft dat dak ons een hoop ellende bespaart. Want toen, toen kwam ineens de onheilstijding van het stadhuis: er zat niet alleen een gat in de stadsmuur, nee, er zat ook een gat in onze begroting. Hoe groot dat gat is, weet, vrees ik, niemand. Bij een spelletje op tv ben je blij met de verdubbelaar. Nou dit college kan het ook, van 6 miljoen, naar 12 miljoen, nee naar 25 miljoen. En nee voorzitter, voordat u mij vertelt dat ik daar vandaag niet verder over mag gaan, omdat dat niet voorligt, zal ik zelf op iets anders overgaan, maar weet alvast dat hier het laatste woord nog lang niet over is gezegd, want het is te zot voor woorden dat u denkt overal een potje van te kunnen maken en dat de stad vervolgens op de blaren mag zitten.

Ik hoop dat u net als bij de stadsmuur een grondig onderzoek gaat doen naar hoe het werkelijk zit. Net als bij de muur zult u ongetwijfeld loopgraven tegenkomen, want u wapent zich maar wat graag tegen oppositievuur. Ik hoop dat u onderweg geen schietgaten tegen zult komen, want hoewel ik de sfeer in de raad van Maastricht vaak ver beneden het nulpunt vind, hoop ik dat u op inhoud gaat acteren, al ben ik daar zelfs niet altijd van overtuigd. En in the end hoop ik dat een stadsbestuur eindelijk gaat doen waarvoor het is aangesteld: de stad besturen. Maastricht verdient zoveel beter dan u op dit moment laat zien.

Ik sluit af. Tijdens het KPMG debat had ik ineens het gevoel dat u mij ergens aan deed denken. In de eerste plaats dacht ik aan Buurman & Buurman, maar dat kon niet waar zijn, Buurman & Buurman zijn immers 2 vrolijke mannetjes, terwijl u zelden aan de omschrijving vrolijk voldoet, daarnaast weten zij het altijd te fixen en dat lijkt u nou juist niet te kunnen. Nee, ik moest dieper graven in mijn geheugen. Uw optreden deed me denken aan FC Knudde en nee dat is geen compliment. Ik hoop dat u het zich eens een keer aantrekt, niet boos en verveeld naar de oppositie kijkt, maar gewoon eens denkt: hoe komt dat nou dat ze dat van ons vinden? Een beetje zelfreflectie in deze zaal zou wonderen doen!

 

Luister hier het debat nog eens terug (bijdrage PvdA in eerste termijn start op 37 min. 20 sec.):

Raadsvergadering 7 juli 2020: Jaarrekening 2019

Het bericht Debat over de jaarrekening 2019 verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Grote toeloop bij Meet-up Klimaat en Duurzaamheid na Corona | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 16-05-2020 00:00

Na Corona zijn o.a. meer snelle treinen nodig, investeringen in een duurzame toekomst om ongelijkheid tegen te gaan en servicecontracten à la Parkstad, om voor iedereen verduurzaming mogelijk te maken.

Dat waren enige conclusies die we na de online meet-up van 13 mei konden trekken.

Bij deze meet-up hadden we 3 special guests:

 

Annemarie van Zeijl-Rozema (ass. Professor Sustainable Devellopment UM)

Suzanne Kröger (tweede kamerlid GroenLinks)

Bas Eickhout (Europarlementariër)

 

43 deelnemers woonden de meet-up bij.

 

Annemarie van Zeijl-Rozema benadrukte, dat door de Coronacrisis de effecten van duurzaam leven zichtbaar worden zoals een betere luchtkwaliteit.

Ook wordt zichtbaar, hoezeer alles met elkaar samenhangt. Er wordt weinig gevlogen, weinig geproduceerd. De gevolgen zien we allemaal. Ook wordt duidelijk, hoe eenzijdig vele economieën zijn. Annemarie pleit voor pluriforme oplossingen, zeker voor ontwikkelingslanden.

 

Suzanne Kröger zag, hoe kwetsbaar we op medisch en economisch gebied zijn geworden. Zij pleit voor een kleinere rol voor de luchtvaart en voor meer en snellere treinen. MAA is in haar visie (die we als GroenLinks Maastricht graag delen) dan niet meer noodzakelijk. Er moeten andere vervoersprioriteiten gesteld worden. Stimuleer het gebruik van E-bikes voor afstanden tot 15 km en geef lokaal meer ruimte aan voetgangers en fietsers ten koste van de auto’s.

 

Bas Eickhout constateerde, dat de crisis de steeds groeiende ongelijkheid blootlegt en dat de kwetsbaren steeds kwetsbaarder worden.

Om dit tegen te gaan hebben we nieuwe investeringsplannen voor de toekomst nodig met de focus op duurzaamheid, gekoppeld aan internationale afspraken. We zullen ons handelsbeleid moeten herzien met meer duurzaamheidseisen, ook binnen de EU.

 

Er waren levendige discussies in kleine groepjes waarin o.a. de volgende punten naar voren kwamen:

 

– Zo werd vastgesteld, dat vele maatregelen ter verduurzaming van woningen voor heel wat mensen te duur zijn. Hoe los je dit op? Parkstad biedt hiervoor servicecontracten met maandelijkse betaling aan, waardoor bewoners zonder grote investering meteen van de (ook financiële) voordelen van de verduurzaming kunnen profiteren. Een goed initiatief, dat navolging verdient.

– Er is erg veel vrachtverkeer op de weg, m.n. door de vele distributiecentra in Limburg. Is hier iets aan te doen? Suzanne wil de opbrengst van de maut gebruiken, om dit transport over te hevelen naar spoor en water. Bas ziet, dat er op internationaal niveau nog veel te weinig bilateraal overleg is op het gebied van grensoverschrijdend vervoer.

– Hoe krijgen we een minder kwetsbare maatschappij met meer veerkracht? Een herwaardering van de publieke diensten werd hier belangrijk gevonden. Ook zou de overheid meer kunnen investeren in strategische industrieën. Korte lijnen binnen Europa zouden beter ondersteund moeten worden.

– Hoe prikkel je bedrijven, om duurzamer te gaan investeren? Het systeem van de handel in emissierechten (ETS) zou op de schop moeten, om de CO2 uitstoot structureel omlaag te krijgen. Voor dit idee blijkt steeds meer steun te komen; het wordt zelfs met nadruk genoemd door De Nederlandse Bank.

– Jarenlang werd bezuinigd op wat nu cruciale sectoren blijken te zijn. We moeten nu de consequenties trekken en nieuwe CAO’s opstellen. We zijn zeer afhankelijk geworden van zzp’ers en flexwerkers, die vaak geen enkele zekerheid hebben. Deze situatie lijkt niet meer houdbaar en we moeten over alternatieve gaan nadenken, b.v. het basisinkomen.

– Steun voor bedrijven aan duurzaamheidseisen te koppelen blijkt opeens mogelijk te zijn; de discussie daarover is nog in volle gang.

Er waren nog enige vragen, die niet direct Corona gerelateerd waren, zoals granulietstortingen en stikstof in de landbouw. Dit geeft ook aan, dat we ondanks Corona de andere problemen niet uit het oog moeten verliezen!

 

Al met al een geslaagde avond. Onze volgende online meet-up is op 10 juni met als thema “Cultuur na Corona”. Aanmelden kan weer via maastricht@groenlinks.nl

Pilot met terrassen in Wijck. Vloek of zegen?

PvdA PvdA Maastricht 21-01-2020 09:48

Onlangs heeft onze fractie begrepen dat het college in Wyck, aan de Wycker Grachtstraat, in het kader van een ‘pilot’ een nieuw terras heeft toegestaan. Het lijkt hier echter niet te gaan om een formele vergunning. Het terrassenbeleid is een thema waar veel mensen in de stad op een of andere manier bij betrokken zijn: ondernemers, toeristen maar ook bewoners. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt aan de zogeheten Horeca Straat Profielen, zo ook in Wyck. De gang van zaken rondom deze pilot verbaast de fractie in dat licht enigszins. Maren Slangen stelt daarom de volgende vragen.

 

Klopt het dat u aan de Wycker Grachtstraat een terras hebt toegestaan in het kader van een pilot? Zo ja, wat houdt deze pilot precies in? Klopt het dat voor dit terras geen formele vergunning is afgegeven, maar dat hier een gedoogverklaring van toepassing is? Betekent dit dat buurtbewoners daarom geen mogelijkheid hebben/hadden om bezwaar aan te tekenen? Heeft u de buurtbewoners geïnformeerd over deze pilot? Zo ja, op welke manier, en zo nee, waarom niet?

Enige tijd geleden heeft u een bijeenkomst georganiseerd voor directe bewoners en andere omwonenden van de Wycker Grachtstraat om het Horeca Straat Profiel te bespreken.

Welke conclusies heeft u uit deze bijeenkomst getrokken? Heeft u de bewoners tijdens deze bijeenkomst geïnformeerd over de mogelijkheid van een pilot-terras in hun straat? Klopt het dat u ook bezig bent met een vergunning voor het pand dat de Wyck Bazaar zou worden? Gaat het hier om een horecavergunning? Wat is de (juridische) status van zo’n Horeca Straat Profiel? Bepaalt dit profiel in formele zin wat er wel en niet (bij) kan in een straat? Voor welke straten of locaties heeft u momenteel al profielen gemaakt? 

Het terrassenbeleid van de gemeente is doorgaans een thema waar veel mensen zich bij betrokken voelen. Een pilot op de ene plek zal wellicht leiden tot aanvragen voor dit soort terrassen op andere plekken in de stad.

Is het pilot-terras onderdeel van uw terrasbeleid?  Kunnen andere ondernemers ook in aanmerking komen voor zo’n pilot? Waarom wel/niet? Heeft u al andere aanvragen voor dit soort pilots binnen?  Wat betekent het toekennen van een pilot voor eventuele vaste vergunningen? Hoe wordt een pilot geëvalueerd?

 

 

Het bericht Pilot met terrassen in Wijck. Vloek of zegen? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Nogmaals subsidies: hoe zit dat in de kinderopvang?

PvdA PvdA Maastricht 20-01-2020 21:02

Op 28 januari a.s. staan de verordeningen Kindgebonden Subsidie en VVE/TPO op de agenda van de raad. Naast de jaarlijkse VVE-subsidies ontvangen de Maastrichtse kinderopvangorganisaties een kindgebonden financiering, die elk jaar in de begroting wordt vastgesteld. In de Raadsinformatiebrief van 16 januari jl. is het college al ingegaan op de aantallen doelgroepkinderen binnen de verschillende opvangorganisaties van Maastricht.

Hierover heeft de PvdA-fractie de volgende vragen, en wij zouden het zeer op prijs stellen als het college deze voor de 28ste zou kunnen beantwoorden.

1. Hoeveel subsidie heeft u aan de verschillende kinderopvangorganisaties uitgekeerd sinds de harmonisatie peuterspeelzaalwerk/kinderopvang op 1 april 2016? Kunt u deze bedragen voor zowel kindgebonden financiering als VVE-subsidie geven en per organisatie?
2. Voor kinderopvangorganisaties geldt dat zij een subsidie boven de €50.000 moeten verantwoorden door middel van een accountantsverklaring. Hanteert de gemeente een protocol/format dat de organisaties en accountants moeten gebruiken om aan deze verantwoording te voldoen?
3. In de begroting van 2019 heeft u een voorgenomen subsidie van €1.832.000 opgenomen voor kindgebonden financiering. Voor 2020 is dit een bedrag van €1.799.000. Kunt u toelichten waar deze bedragen op gebaseerd zijn?
4. Hoeveel euro heeft u sinds de harmonisatie in 2016 teruggevorderd van de verschillende kinderopvangorganisaties?
5. In uw RIB van 22 maart 2019 (referentie 2019.09074) schreef u: “Hiertoe moet onze verordening kindgebonden subsidie en de verordening VVE-taalactiviteiten Primair Onderwijs (TPO) worden aangepast vóór 1 november 2019”. Inmiddels kunnen we constateren dat deze verordeningen niet zijn vastgesteld. Heeft dit consequenties voor de kinderopvangorganisaties? Maakt u een voorschot aan deze organisaties over, en zo ja, waar heeft u dit voorschot op gebaseerd?

Het bericht Nogmaals subsidies: hoe zit dat in de kinderopvang? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

GroenLinks bezoekt El Habib | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 27-11-2019 00:00

GroenLinks was uitgenodigd om de Islamitische Basisschool 'El Habib' te bezoeken

Op 20 november bezochten Andy Rossel (GroenLinks Statenfractie Provincie LImburg), Marlise Korsten en Lex Vos (beiden GroenLinks Gemeenteraadsfractie Maastricht) de Islamitische basisschool El Habib.

We werden hartelijk ontvangen met koffie en vlaai in deze mooie school met het door het ministerie van onderwijs verleende predikaat 'excellente school'.

Hoewel wij voorstander zijn van openbare scholen zonder religieuze achtergrond, waren we onder de indruk van de kwaliteit van het onderwijs en van de grote inspanningen, die El Habib onderneemt om zowel kinderen als ouders zo goed mogelijk te integreren in onze multi-culturele samenleving.

De school lijkt ook goed in de buurt te zijn geïntegreerd; het schoolplein is voor iedereen toegankelijk en de buren houden een oogje in het zeil.

Na enige zeer constructieve gesprekken waren wij het erover eens, dat El Habib alle steun verdient, die mogelijk is.

Gemeente moet einde maken aan impasse Bankastudios

PvdA PvdA Maastricht 11-04-2019 12:53

De fractie van de PvdA heeft met verbazing en ontsteltenis kennisgenomen van het feit dat de gesprekken over het burgerinitiatief Bankastudios tussen gemeente Maastricht en de initiatiefnemers stichting M-Lab ROZ vastgelopen zijn en de gemeente zich hier direct bij neerlegt.

Zover ons bekend is, zijn de gesprekken stukgelopen op nieuwe voorwaarden die de gemeente gisteren, 10 april 2019, heeft gesteld aan de initiatiefnemers. De gemeente stelde onder andere de voorwaarde dat de initiatiefnemers eerst zelf de vergunningsprocedures moesten voorfinancieren.

Het is voor de Maastrichtse PvdA-fractie onbegrijpelijk dat de gemeente na 2,5 jaar nieuwe voorwaarden stelt aan het initiatief Bankastudios, terwijl het businessplan voor de Bankastudios door Triodos bank en het Elisabeth Strouvenfonds goed bevonden is. Zij hebben in totaal bijna 600.000 euro toegezegd. Daarnaast heeft de provincie Limburg 200.000 euro toegezegd. Dit geld komt alleen beschikbaar als de gemeente – eigenaar van het ROZ-gebouw – akkoord gaat met het plan. Dit betekent dat de gemeente Maastricht het laatste en enige struikelblok is voor dit burgerinitiatief, gedragen en ontwikkeld door vrijwilligers.

Het is onacceptabel dat de gemeente al binnen enkele uren nadat het gesprek vastgelopen is, zich neerlegt bij deze situatie. De PvdA vindt dat het tijd is dat de gemeente een oplossing zoekt voor de ontstane impasse in plaats van het opwerpen van nieuwe voorwaarden.

De PvdA-fractie zal komende dinsdag, 16 april 2019, mondelinge vragen stellen tijdens het vragenuur aan het college van B&W over de ontstane situatie. De huidige impasse kan volgens de PvdA nooit het einde van het burgerinitiatief Bankastudios betekenen.

 

Bekijk en Beluister hier wat Maren Slangen voor L1 tv over de kwestie vertelde:

https://www.1limburg.nl/maastricht-en-initiatiefnemers-impasse-over-roz-gebouw

 

Het bericht Gemeente moet einde maken aan impasse Bankastudios verscheen eerst op PvdA Maastricht.

GroenLinks Limburg en de logistiek | Maastricht

GroenLinks GroenLinks Maastricht 07-03-2019 00:00

In het verkiezingsprogramma voor de verkiezingen van 20 maart aanstaande heeft GroenLinks Limburg een uitgesproken mening over de logistieke sector in Limburg.

In reactie op een bericht van 1Limburg stelt Pepijn Baneke, lijsttrekker voor de Provinciale Staten voor GroenLinks:

GroenLinks vindt onder andere dat de logistieke sector op dit moment te weinig opereert met een blik op de toekomst.

Simpel gezegd : het alleen verplaatsen van dozen draagt niet bij aan het Limburgs welbevinden. De negatieve impact van het vele vervuilende vrachtverkeer en het beslag dat de logistiek legt op de infrastructuur wordt niet gerechtvaardigd door de meerwaarde die het oplevert.

We zijn ons er van bewust dat de logistieke sector niet weg te denken valt uit de hedendaagse economie, en dat hoeft ook niet wat ons betreft. Maar het is wel van belang dat de sector zich gaat richten op andere, milieubewustere transportmogelijkheden, door bijvoorbeeld meer gebruik te gaan maken van spoorverbindingen en goederenvervoer over water. 

Wanneer dat gecombineerd wordt met de in opkomst zijnde elektrische- en waterstofaangedreven vrachtauto’s kan de sector door verduurzaming een mooie stap richting de toekomst maken. 

Pepijn Baneke, Lijst 7, Nr.1

 

/r/ce58d53749762a7a7e367b90c5a09942?url=http%3A%2F%2Fmaastricht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FPepijn+Baneke&id=3d2ce85eeca0e05b8ce32fe7a338cbe53ff05195
Pepijn Baneke
/r/ce58d53749762a7a7e367b90c5a09942?url=http%3A%2F%2Fmaastricht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FPepijn+Baneke&id=3d2ce85eeca0e05b8ce32fe7a338cbe53ff05195
Pepijn Baneke

Pepijn Baneke over 12 CDA'ers en hun klimaatplannen | Maastricht

GroenLinks GroenLinks CDA Maastricht 08-02-2019 00:00

In aanloop naar de verkiezingen van de Provinciale Staten op 20 maart 2019 beginnen vele politieke partijen het een beetje benauwd te krijgen.

In de media verschijnen verschillende stukken die hun politieke koers onderuit halen : slechts een klein gedeelte van de bevolking is boos, mensen willen wél opkomen voor asielzoekers en de klimaatverandering wordt door het grootste gedeelte van de bevolking gezien als het probleem dat het snelst moet worden aangepakt.

 

Mensen zien in hun eigen omgeving, landelijk en internationaal de gevolgen van de klimaatverandering. Het feit dat we ons moeten wapenen tegen extreme droogte zoals afgelopen jaar en overvloedige neerslag zou ook voor politieke partijen een teken aan de wand moeten zijn.

Nu is het moment om te handelen, zonder actie passeren we het punt dat negatieve(re) gevolgen niet meer te vermijden zijn.

 

Het klimaatakkoord van Parijs is nu meer dan drie jaar geleden ondertekend. Het is in die drie jaar bij praten en vergaderen gebeleven, concrete stappen zijn er nog niet gezet. Nederland is het op twee na slechtst presterende Europese land wat betreft het opwekken van hernieuwbare energie. En binnen Nederland is Limburg de slechtst presterende provincie. Eind 2020 moet er in Limburg door windenergie 95 Mw worden opgewekt. De stand van zaken was eind 2017 slechts een opgewekt vermogen van 12 Mw.

 

Al deze feiten doen bij GroenLinks de handen jeuken om aan de slag te gaan, om door te zetten en mensen en bedrijven mee te nemen naar een duurzame toekomst. We vinden het dan ook niet te begrijpen dat een politieke partij op de rem wil trappen met de verduurzaming van onze samenleving, voordat er een noemenswaardig begin is gemaakt.

 

Als het CDA bang is voor de betaalbaarheid van de energietransitie voor de inwoners en de concurrentiekracht van de bedrijven, dan nodigt GroenLinks Limburg deze partij uit om gezamelijk na te denken hoe we kunnen voorkomen dat dit problemen oplevert. Heel moeilijk hoeft dat niet te zijn, immers bij onze buren in Duitsland kunnen we de kunst afkijken: 28 procent afname van broeikasgassen vergeleken met 1990.

 

GroenLinks vindt het te gemakkelijk om bij het opdoemen van een majeur vraagstuk als de energietransitie te zeggen: ho, niet zo snel, dat kunnen we niet bijbenen. Als politieke partij voelen wij ons wél geroepen om het voortouw te nemen, leiderschap te tonen en visie uit te dragen.

En dat zal ook onze bedrijven ten goed komen. Wanneer de omschakeling naar duurzame energiebronnen is voltooid zal dat een concurrentievoordeel zijn. Het blijven doorgaan op huidige wijze is op termijn een concurrentienadeel.

 

GroenLinks wil de inwoners en bedrijven van Limburg ondersteunen in de taken die voor ons liggen, met kennis, kunde en middelen. En we roepen alle partijen op om niet te blijven hangen in het verleden, maar mee te gaan op weg naar de veranderende toekomst, in het belang van heel Limburg.

Pepijn Baneke

/r/c834c21148d0bfd0b115b35c86535b74?url=http%3A%2F%2Fmaastricht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FPepijn+Baneke&id=42e566d321f5435a7dd04e7ee9fb3b673d0cfb7b
Pepijn Baneke
/r/c834c21148d0bfd0b115b35c86535b74?url=http%3A%2F%2Fmaastricht.groenlinks.nl%2Fnieuws%2FPepijn+Baneke&id=42e566d321f5435a7dd04e7ee9fb3b673d0cfb7b
Pepijn Baneke

Linkse filmavond "Hating Breitbart"

SP SP Maastricht 18-10-2018 15:25

Jonge Socialisten Limburg organiseert samen met onze linkse vrienden van DWARS Limburg en ROOD een filmavond. De film voor deze avond is Hating Breitbart en na afloop is er ruimte voor discussie en een borrel. Wil je alvast een voorproefje van de film? Check de trailer dan hier: https://www.youtube.com/watch?v=kUWPWem_wJk

Jour de Fete, Markt 32, 6211 CK, Maastricht, Vrijdag 26 oktober 2018 van 19:00 -23:59

Zie de link.

https://m.facebook.com/events/349493519022381

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.