Nieuws van politieke partijen over Partij voor de Dieren inzichtelijk

3 documenten

Fijn­stof­uit­stoot door houtstook

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Leiden 18-02-2021 00:00

Volgens (een nieuwe rekenmethode van) het RIVM is houtstook de oorzaak van 23 procent van de uitstoot van fijnstof in Nederland. Daarmee is de houtstook de grootste bron van fijnstofuitstoot, groter dan het wegverkeer. Met name mensen met luchtwegproblemen ondervinden last van houtstook. Wij willen graag weten of het college bereid is te onderzoeken welke maatregelen in Leiden genomen kunnen worden om de uitstoof van fijnstof doorhoutstook te verminderen of te beperken, en stelden daarom Schriftelijke Vragen .

GroenLinks kritisch over biomassacentrale | Arnhem

GroenLinks GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Arnhem 06-07-2019 00:00

In april werd een voorstel van GroenLinks, D66 en Partij voor de Dieren aangenomen om geen biomassacentrale meer toe te staan in Arnhem. Tenzij dit kleinschalig is, de herkomst van de biomassa duurzaam is, het leidt tot minder uitstoot, en aan nog meer voorwaarden voldoet. Maar onlangs werd bekend dat er al een biomassacentrale gebouwd is in Arnhem, op IPKW (Industriepark Kleefse Waard). Hierover ontstond veel onrust, ook bij GroenLinks. Daarop stelde GroenLinks-raadslid Muriël Simonis raadsvragen. Muriël Simonis: “Er zijn twee duidelijke pijnpunten: de herkomst van de biomassa en de (lucht)vervuiling. GroenLinks is van mening dat snoeihout niet past bij een duurzame biomassacentrale. Dat snoeihout als brandstof wordt gebruikt levert een financieel perverse prikkel. Nu we als stad grote stappen maken bij het verminderen van luchtvervuiling is de aanleg van een centrale die veel fijnstof uitstoot niet passend.”

De vergunning voor de centrale op IPKW is echter afgegeven in 2016 vanuit de provincie. Daarnaast is de centrale inmiddels in af én is er bijna 80 miljoen aan Rijkssubsidie voor verleend. De komst is dus onomkeerbaar, gaf wethouder Van Dellen aan. Hoewel de biomassacentrale op IPKW niet meer tegen te houden is, blijft GroenLinks kritisch. Muriël Simonis: “Er zijn opties om de biomassacentrale te verduurzamen. Dit is iets waar we met de Arnhemmers voor willen knokken.” De wethouder gaf aan hierover in gesprek te gaan met Veolia, eigenaar van de centrale.

We moeten kritisch blijven kijken naar het gebruik van biomassa, want de komende jaren zal de vraag naar biomassa alleen maar toenemen. Biomassa en de toepassingen ervan zijn er in vele vormen. Wetenschappers zijn in een stevig debat verwikkeld ten aanzien van het gebruik van biomassa voor verschillende sectoren en op verschillende manieren. Er zijn nu al ongeveer 13 andere biomassacentrales in Gelderland alleen. Als die allen lokaal snoeiafval gebruiken kan dat eenvoudigweg niet. Zeker met een leveringsplicht van de biomassaleverancier. Dan wordt er gesnoeid voor de biomassacentrale, en dat is niet de bedoeling.

Niet alleen in Arnhem wordt er geworsteld met het wel of niet van biomassacentrales. Het is een debat waar zowel de inwoners, de wetenschap als de politiek niet over uit is. Per geval zal er naar alle factoren gekeken moeten worden om te kunnen bepalen of het duurzaam is en een stapje in de goede richting. Voor GroenLinks is het helder dat de biomassa duurzaam moet zijn én dat de luchtkwaliteit verbeterd. Dit is de reden dat GroenLinks Arnhem samen met andere partijen recentelijk heeft laten vastleggen dat er pas na nauwkeurige afwegingen over duurzaamheid een biomassacentrale in Arnhem mag worden goedgekeurd via het amendement ‘Geen CO2-uitstoot door biomassa’.

Verkeer in Rotterdam moet duurzamer

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Rotterdam 14-08-2018 00:00

De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over duurzaam verkeer. Uit een analyse die recent is opgesteld door natuurorganisatie Natuur & Milieu blijkt dat de gemeente Rotterdam op een aantal punten slecht scoort, bijvoorbeeld op duurzame stadsdistributie (denk aan: het bundelen van vervoersstromen voor de bevoorrading van winkels in de binnenstad), 'snelwegen' voor fietsers en uitstootvrij openbaar vervoer. Verder scoort de gemeente slecht op de parkeernormen voor auto's die zij hanteert. Deze parkeernormen bevatten de verplichting parkeerplaatsen aan te leggen als ontwikkelaars woningen of winkels willen realiseren. Verkeer in Rotterdam moet duurzamer, want de stad heeft een zeer matige tot slechte luchtkwaliteit. Daarom willen wij van het college van burgemeester en wethouders weten wat zij de komende vier jaar gaat doen om het verkeer in Rotterdam schoner te maken. Wij willen bijvoorbeeld weten hoe zij marktpartijen interesseert in het opzetten van duurzame stadsdistributie. Verder vinden wij dat de verplichting voor het aanleggen van parkeerplaatsen van tafel moet voor nieuwe woningen en winkels in de binnenstad, want juist daar komen veel mensen die hinder ondervinden van slechte lucht en bovendien kun je met het openbaar vervoer overal in een mum van tijd komen. Ook willen wij weten waarom de milieuzone wordt afgeschaft. Als het argument is dat de milieuzone te weinig oplevert voor schone lucht, dan kiest de Partij voor de Dieren in Rotterdam niet voor afschaffing maar juist voor verhoging van de grenswaarden met betrekking tot de uitstoot van schadelijke stoffen door voertuigen. Tot slot hebben wij het college van burgemeester en wethouders gevraagd of zij de normen voor luchtkwaliteitsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) in plaats van de normen van de Europese Unie (EU) wil hanteren voor het verduurzamen van het verkeer. De WGO-normen zijn namelijk gebaseerd op wetenschappelijke kennis over gezondheidseffecten, niet op politiek compromis tussen lidstaten zoals het geval is met de EU-normen. Ook hopen wij dat het college van burgemeester en wethouders meldingen over smog gaat koppelen aan adviezen gericht aan burgers alternatieven te zoeken voor de auto als de luchtkwaliteit op zonnige en windstille dagen te wensen over laat. Smog wordt namelijk in grote mate veroorzaakt door uitlaatgassen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.