Nieuws van politieke partijen in Edam-Volendam inzichtelijk

11 documenten

Mijlpalen bij een aantal belangrijke projecten

VVD VVD Edam-Volendam 27-06-2019 01:48

Thema van de week waren mijlpalen bij een aantal belangrijke projecten. Geen project, maar wel weer een groot succes, was de Wijnwandeling in Edam afgelopen vrijdag. Daar mocht ik samen met Hans Schutt en Vincent Tuijp een onderdeeltje van de aftrap zijn. Liefst 29 ondernemingen aan mee deden en 800 deelnemers, een niet meer weg te denken evenement. En het mooie weer hielp natuurlijk ook mee.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/35838/mijlpalen-bij-een-aantal-belangrijke-projecten

Wat het mooie weer betreft, dinsdag was het helemaal extreem met temperaturen ruim boven de 30 graden. Dat moment was uitgekozen voor een rondje langs de dijk. De Alliantie Markermeerdijken leidde het college langs een aantal belangrijke punten, bij Schardam, Etersheim en Warder bijvoorbeeld en bij een proefterp waar laag voor laag wordt aangebracht om onder meer de zetting en zijwaartse krachten te meten. Allemaal om zo zorgvuldig mogelijk straks de dijk te kunnen versterken. Een voorbeeld waar veel waterschappen jaloers op zouden zijn en die heel veel waardevolle informatie oplevert voor dijkversterkingen in veengebieden. Maar wat was het warm!

Een ander niet te missen mijlpaal deze week was de 3e ontsluitingsweg. Het ontwerpbestemmingsplan ligt ter inzage. Iedereen kan zienswijzen indienen. Er is veel onderzoek verricht en er wordt vol ingezet om het proces zo snel mogelijk te laten verlopen. Hopelijk kan het bestemmingsplan snel worden vastgesteld, zodat we door kunnen met een aannemer en de langverwachte aanleg van deze belangrijke weg. Het bestemmingsplan is ook nodig om zo nodig nog wat stukken grond te kunnen onteigenen. Voor wie nieuwsgierig is, wordt er op woensdag 10 juli 2019 van 18.00 uur tot 20.00 uur een inloopavond gehouden, in het Vergadercentrum Edam, Schepenmakersdijk 16.

De laatste mijlpaal deze week is de verkoop van de oude sporthal De Seinpaal. Vandaag kon ik samen met Fred de Boer het verkoopcontract ondertekenen! De Vooruitgang gaat er aan de slag en tientallen woningen te bouwen. De doelgroep bestaat op deze locatie vooruit uit jongeren en starters. En extra woningen zijn harder heel hard nodig, dus het kan niet snel genoeg gaan.

Wim RunderkampWethouder

Lachen…jullie worden gefilmd | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 04-04-2019 00:00

Onze gemeente wil het cameratoezicht in de Oude Kom van Volendam fors uitbreiden. Het gaat hier om de plaatsing van 11 camera’s in het uitgaansgebied en op het Zuideinde. De beelden van deze camera’s kunnen live worden uitgekeken vanuit Zaandam. De kosten bedragen €250.000 plus een jaarlijkse €70.000 voor exploitatie en onderhoud. Cameratoezicht zou een preventieve werking hebben en bijdragen aan een hogere veiligheidsbeleving. Maar is het wel zo’n goed idee?

Wat kunnen we verwachten van camera’s?

We lezen al jaren dat gasten na een bezoek aan de horeca vernielingen aanrichten op het Zuideinde. De bewoners zijn de wekelijkse overlast meer dan zat. Cameratoezicht zou voor verbetering moeten zorgen. Vandalen denken immers wel twee keer na voordat ze een misdrijf plegen voor het oog van de camera. Vraag is of dit ook geldt voor mensen in een benevelde toestand. En als men in Zaandam ziet dat op het Zuideinde een plantenbak wordt stukgegooid is het eigenlijk al te laat. Het duurt even voor de politie ter plaatse is en dan is de dader meestal al verdwenen. Hoogstens kunnen de beelden worden gebruikt om de dader in de kraag te vatten, al verwacht ik dat de pakkans klein is. Van het uitgaansleven in Volendam krijgen we verder niet direct een beeld van grote ongeregeldheden of agressie die de pan uitrijst. Dus welk probleem moeten die camera’s eigenlijk oplossen?

Zijn ze wel nodig?

Gemeenten mogen camera’s op openbare plaatsen hangen om de openbare orde te handhaven. Voor cameratoezicht gelden wel enkele strikte voorwaarden. Zo moeten minder vergaande maatregelen in het verleden onvoldoende zijn gebleken. Ook moet de inzet van cameratoezicht niet op zichzelf staan maar in combinatie met andere maatregelen plaatsvinden. Hierbij kan gedacht worden aan betere straatverlichting of toezicht op straat. Het is onacceptabel dat bewoners van het Zuideinde zich bij ieder uitgaansweekend afvragen of vandalisme hen zal treffen. Vraag is welke maatregelen onze gemeente in de afgelopen jaren heeft genomen om dit asociale gedrag tegen te gaan. In het voorstel lezen we hier niks over.

De gemeente Heerhugowaard wilde ooit ook cameratoezicht invoeren. Het OM gaf geen toestemming omdat de problemen niet groot genoeg werden geacht om een dergelijk zwaar middel te rechtvaardigen. Daarop besloot men beveiligers in te huren om overlastgevers aan te spreken op hun gedrag. Dit bleek zo goed te werken dat na enige tijd werd besloten af te zien van camera’s.

Wat kunnen we dan doen?

Een meute van die camera’s bovenop robuuste palen wekken misschien de indruk dat de politiek daadkrachtig optreedt en de problemen aanpakt. Maar vaak blijkt dat cameratoezicht niks of weinig oplost. We kunnen het geld beter gebruiken om een paar extra beveiligers in te huren op de tijden dat het nodig is. Gewoon mensen op straat die kunnen ingrijpen als het misgaat. Zo kunnen we de overlast op het Zuideinde en in de rest van het uitgaanscentrum op een effectieve manier aanpakken.

John Kluessien namens GroenLinks Edam-Volendam

Wat kunnen we verwachten van camera’s?

We lezen al jaren dat gasten na een bezoek aan de horeca vernielingen aanrichten op het Zuideinde. De bewoners zijn de wekelijkse overlast meer dan zat. Cameratoezicht zou voor verbetering moeten zorgen. Vandalen denken immers wel twee keer na voordat ze een misdrijf plegen voor het oog van de camera. Vraag is of dit ook geldt voor mensen in een benevelde toestand. En als men in Zaandam ziet dat op het Zuideinde een plantenbak wordt stukgegooid is het eigenlijk al te laat. Het duurt even voor de politie ter plaatse is en dan is de dader meestal al verdwenen. Hoogstens kunnen de beelden worden gebruikt om de dader in de kraag te vatten, al verwacht ik dat de pakkans klein is. Van het uitgaansleven in Volendam krijgen we verder niet direct een beeld van grote ongeregeldheden of agressie die de pan uitrijst. Dus welk probleem moeten die camera’s eigenlijk oplossen?

Zijn ze wel nodig?

Gemeenten mogen camera’s op openbare plaatsen hangen om de openbare orde te handhaven. Voor cameratoezicht gelden wel enkele strikte voorwaarden. Zo moeten minder vergaande maatregelen in het verleden onvoldoende zijn gebleken. Ook moet de inzet van cameratoezicht niet op zichzelf staan maar in combinatie met andere maatregelen plaatsvinden. Hierbij kan gedacht worden aan betere straatverlichting of toezicht op straat. Het is onacceptabel dat bewoners van het Zuideinde zich bij ieder uitgaansweekend afvragen of vandalisme hen zal treffen. Vraag is welke maatregelen onze gemeente in de afgelopen jaren heeft genomen om dit asociale gedrag tegen te gaan. In het voorstel lezen we hier niks over.

De gemeente Heerhugowaard wilde ooit ook cameratoezicht invoeren. Het OM gaf geen toestemming omdat de problemen niet groot genoeg werden geacht om een dergelijk zwaar middel te rechtvaardigen. Daarop besloot men beveiligers in te huren om overlastgevers aan te spreken op hun gedrag. Dit bleek zo goed te werken dat na enige tijd werd besloten af te zien van camera’s.

Wat kunnen we dan doen?

Een meute van die camera’s bovenop robuuste palen wekken misschien de indruk dat de politiek daadkrachtig optreedt en de problemen aanpakt. Maar vaak blijkt dat cameratoezicht niks of weinig oplost. We kunnen het geld beter gebruiken om een paar extra beveiligers in te huren op de tijden dat het nodig is. Gewoon mensen op straat die kunnen ingrijpen als het misgaat. Zo kunnen we de overlast op het Zuideinde en in de rest van het uitgaanscentrum op een effectieve manier aanpakken.

John Kluessien namens GroenLinks Edam-Volendam

Weth. Wim Runderkamp: Niets is wat het lijkt te zijn!

VVD VVD Edam-Volendam 08-03-2019 08:16

We zien slechts wat we denken. En wat we denken hangt af van onze overtuigingen. Onze overtuigingen zijn vaak weer gelinkt aan onze ervaringen en (bij gebrek daaraan) vooroordelen. Die per definitie zijn gebaseerd op onvolledige informatie. Het is een klein wonder dat we nog fatsoenlijke weloverwogen beslissingen kunnen nemen!

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/34373/weth-wim-runderkamp-niets-is-wat-het-lijkt-te-zijn

Deze week kwam dit op verschillende momenten duidelijk in beeld. Neem bijvoorbeeld een interview met de LOVE over parkeren. Een onderwerp, waar veel mensen aannames doen die niet kloppen en niet gecheckt worden. Omdat het mensen direct raakt, worden wel allerlei meningen gegeven, soms verpakt als feiten. Ik ben dat erg blij met de LOVE die navraag doet.

Ook de berichtgeving over het Europaplein of over mogelijke gemeentelijke fusies zijn van die onderwerpen. Ik kom veel ongeïnformeerde meningen en misinterpretaties tegen. Ik ben dan blij met een genuanceerd geluid vanuit een betrokken burger in een lokale krant. Die informatie bereikt misschien andere mensen en komt misschien beter binnen, dan de misleidende informatie die sommige politieke schreeuwers verschaffen over waar we staan en hoe we er in staan. Op zich vindt manipulatie van informatie wel vaker plaats. En ik denk dat dit meestal is ingegeven door eigenbelang, (te) sterke overtuigingen of opportunisme. Slecht nieuws ‘travels fast’ zeggen ze wel eens. Nou, mond op mond ging het al snel, maar via bijvoorbeeld whatsapp is het helemaal niet meer bij te houden. En niet te corrigeren, hoe jammer dat soms ook is. Fake news is een werkelijkheid waar we mee moeten dealen.

Niets is wat het lijkt te zijn. Onze beeldvorming, mijn beeldvorming, wordt bepaald op basis van onvolledige en soms zelfs onjuiste informatie. Ondertussen reageren mensen wel vanuit die beeldvorming. Hoe fijn zou het zijn als dingen dan eerst gecheckt worden. Als we eerst tot 10 tellen, dingen navragen en dan pas overwegen te reageren. Hoe belangrijk is onderscheidingsvermogen!

Ik herken het ook in mijzelf. Ik kan best wat geduld opbrengen, maar het is niet mijn sterkste punt. En bij tijd en wijle kom ik dingen tegen, waar ik ook gelijk op reageer. Niet alleen online, maar ook tijdens het werk. Meestal omdat ik een uitgesproken doel nastreef of tot de conclusie komt dat afspraken niet worden nagekomen. Het is confronterend of zelfs ronduit pijnlijk als ik dan conclusies trek, die achteraf een heel andere verklaring hebben. Zeker als dat achteraf een relatie heeft met iemands gezondheid bijvoorbeeld of als ik het door navragen had moeten en kunnen voorkomen.

Deze week kwamen een paar van die voorbeelden langs, waar ik keuzes maakte en beslissingen nam op basis van wat ik dacht te weten. Maar anderen hebben vaak kennis van andere puzzelstukjes. En alleen samen krijg je een completer beeld. En hopelijk betere beslissingen. Alles bij elkaar was het een week waarin ik heb gezien dat niets is wat het lijkt te zijn, en waarin ik heb geleerd meer door te vragen voor ik conclusies trek. Het begint met de hand in eigen boezem. En nou hopen dat de buitenwereld mijn verbeteringen gaat weerspiegelen!

Wim RunderkampWethouder

Vrijdag 18 januari: GroenLinks Nieuwjaarsreceptie in de PX | Edam-Volendam

GroenLinks GroenLinks Edam-Volendam 10-01-2019 00:00

Het vuurwerk is afgeschoten, de champagne is ontkurkt. Het nieuwe jaar is nu dan echt begonnen. GroenLinks blijft trouw aan haar tradities en organiseert ook dit jaar een Nieuwjaarsreceptie. Met hapjes, drankjes, gastsprekers en muziek zullen we 2019 samen feestelijk inluiden.

Het thema van deze editie is het toerisme in onze gemeente. Hoe we dit precies gaan invullen blijft nog even geheim, maar we kunnen alvast verklappen dat o.a. de band Faceless Few de muziek zal verzorgen. De zaal opent om 20.00 en de entree is gratis. Volg voor meer details het Facebook-evenement van de Nieuwjaarsreceptie. Tot dan!

 

Wethouder Wim Runderkamp: Mijn thema van de week is Reflectie!

VVD VVD Edam-Volendam 28-12-2018 10:09

Deze week heb ik het rustiger. Dat wil zeggen, mijn kinderen zijn ook vrij en er liggen nog allerlei klusjes te wachten. Maar er is tijd genoeg over. Tijd die ik traditiegetrouw vul met opruimen, letterlijk en figuurlijk. Kasten, mijn bureau, de zolder, ze moeten er aan geloven aan het einde van het jaar. Toch draait het vooral om de figuurlijke opruiming deze laatste weken van het jaar.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/33300/wethouder-wim-runderkamp-mijn-thema-van-de-week-is-reflectie

Ik reflecteer regelmatig. Op van alles, maar het meest nog op mijn doel. Is mijn doel nog waar het echt om gaat? Zit ik nog op het juiste pad? Of ben ik afgedwaald in de mistige waan van alledag?

Maar voor nu een klein stukje reflectie over de politiek dit jaar. Over iets dat in de tijd van fake news vol in de aandacht staat: desinformeren. Als je informatie verspreid, dan ben je daar voor verantwoordelijk, wat mij betreft. Ook als je het doorvertelt of doorstuurt. En zeker ook als die informatie niet klopt! En regelmatig zie ik raadsleden en inwoners de bocht uit vliegen. Deels door onwetendheid, maar tot mijn spijt deels ook bewust.

Toch stemt het me vaak mild. Ik weet ook uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om iets te checken, waar je vast van overtuigd bent. Wat dat betreft heb ik zo ongeveer alle fouten al gemaakt. En niet een keer...

Er is nooit één waarheid, er zijn altijd verschillende perspectieven. Ik herken er tegenwoordig veel meer dan vroeger en het geeft me nu de mogelijkheid om mensen die mijn oude fouten herhalen een spiegel voor te houden. Ze te wijzen op wat er is gebeurd en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. In de hoop dat zíj sneller kunnen leren van míjn fouten. Soms blijkt dat ze die gevolgen juist wilden en daarom bewust een verkeerd beeld hebben geschetst. Soms heeft men het zich gewoon niet gerealiseerd. Zeker als ik denk dat iemand bewust desinformatie verspreidt, in de krant of online, dan heb ik nog wel eens de neiging te willen reageren.

Het is een fors dilemma. Als ik het ga tegenspreken, dan ben ik onderdeel van het probleem. Dan staan we tegenover elkaar. En dat verwordt, zeker in de politiek, al snel tot welles/nietes of zelfs tot moddergooien. En daar wil ik geen onderdeel van zijn. Maar als ik niet ga tegenspreken, dan is het gevolg dat sommige mensen de grootst mogelijke onzin geloven en dat zelfs verder verspreiden! En ik laat het dan gebeuren. Ook niet bepaald een aantrekkelijk scenario.

Een echte oplossing heb ik niet. Zelf hou ik het er maar op om individueel bij tijd en wijle iemand een spiegel voor te houden, veel geduld te betrachten, zelf regelmatig te reflecteren en blijf ik proberen genuanceerde informatie aan te (laten) bieden. Want mensen die onzin wíllen geloven en geen kritische vragen stellen, die ga ik uiteindelijk toch ook niet kunnen helpen.

Wim RunderkampWethouder

VVD blij met cameratoezicht in centrum Volendam

VVD VVD CDA Edam-Volendam 21-06-2018 05:05

Volendam trekt jaarlijks ruim 1 miljoen bezoekers. Dat is op zich heel mooi, maar heeft ook nadelen. Eén daarvan is vaak gehoord toen wij in 2015 voor de gemeenteraadsverkiezingen langs de deuren zijn gegaan om te horen wat de bewoners belangrijk vonden voor de periode 2016-2022. In de oude kom en vooral het Zuideinde in Volendam kregen wij signalen dat er steeds meer overlast is door uitgaanspubliek en er regelmatig ook bezittingen worden vernield. We hebben de bewoners destijds beloofd iets met hun opmerkingen te doen.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/30900/vvd-blij-met-cameratoezicht-in-centrum-volendam

Criminaliteit voorkomen

De VVD tevreden dat de coalitie (Lijst Kras, CDA, ZeevangsBelang, VVD) nu de daad bij het woord voegt. De gemeenteraad heeft recent ook ingestemd met de maatregelen en dus zijn op 14 juni 2018 vijf camera’s geplaatst; bij het Europaplein, het viaduct in de Zeestraat, op de dijk en op het Zuideinde. Wij hopen en verwachten dat hiermee problemen grotendeels tot het verleden zullen behoren. Uit politiecijfers blijkt immers dat het plaatsen van de camera’s nuttig is omdat het overlast van met name uitgaanspubliek betreffende (kleine) criminaliteit help te voorkomen.

Vinger aan de pols

Als het nodig is kunnen de camera’s verplaatst worden, dus zal het college en met name burgemeester Sievers scherp moeten blijven kijken waar de camera’s nodig zijn. Daar hebben wij alle vertrouwen in en al helemaal omdat de burgemeester een politie-achtergrond heeft. De VVD zal zich uiteraard regelmatig op de hoogte laten stellen van de resultaten en als daar aanleiding toe is zullen wij vragen het beleid bij te sturen.

Uitbreiding handhaving

Bij succes kan het aantal camera’s worden uitgebreid naar andere plaatsen in Edam-Volendam waar veelvuldig overlast is. De VVD fractie is blij dat naast de inzet van politie en BOA’s (Buitengewoon Opsporingsambtenaren) nu een volgende stap is gezet die de leefbaarheid kan en naar onze mening ook zal verbeteren.

Herhaald verzoek VVD inzage risico’s dijkversterkingen Markermeerdijken

VVD VVD Edam-Volendam 11-04-2018 05:51

Op 14 maart jl. werd er door het HHNK een presentatie gegeven over het risicodossier van het project Markermeerdijken, naar aanleiding van de vragen van de VVD-fractie. Tijdens de discussie die daarop volgde heeft de VVD nogmaals aangegeven de onderbouwing van de berekeningen en de veiligheidsrisico’s m.b.t. de dijkversterking van de Markermeerdijk te willen inzien.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/29929/herhaald-verzoek-vvd-inzage-risico-s-dijkversterkingen-markermeerdijken

Dijkgraaf en Heemraden (D&H) heeft dit verzoek meegenomen naar hun vergadering. In die vergadering is gesproken over het dilemma tussen vertrouwelijkheid enerzijds en het ruimte geven van de controlerende taak van het algemeen bestuur anderzijds.

Reactie Dagelijks Bestuur

Na advisering van de juridische afdeling is dijkgraaf en heemraden gekomen tot de volgende oplossing:

“Graag wordt u als AB-lid in de gelegenheid gesteld om alle stukken aangaande het risicodossier in te zien. Dit is mogelijk omdat u als AB-lid in vertrouwelijke zaken een geheimhoudingsplicht heeft. In het openbaar kunt u wel spreken dat u het dossier heeft ingezien, maar niet (een oordeel) over wat u heeft gezien en gelezen.”

Omdat het een omvangrijk risicodossier is en de daarbij behorende onderbouwing niet eenvoudig te doorgronden is, zullen ook enkele (project)medewerkers aanwezig zijn bij het inzien van het dossier en een toelichting geven op deze risico's.

Beraden op reactie

Enkele leden van de VVD-fractie gaan het risicodossier en de onderbouwde berekeningen z.s.m. inzien en daarna gaat de fractie zich beraden.

Verkeersveilige wegen en straten

VVD VVD Edam-Volendam 29-11-2017 02:01

De VVD vindt dat de wegen en straten veilig moeten zijn voor voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer. Dan kunnen onze inwoners veilig naar school, het werk, de winkels, hun vereniging of in hun vrije tijd genieten van ons mooie gebied.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/25478/verkeersveilige-wegen-en-straten

Al langere tijd maken wij ons zorgen over de verkeersonveilige situatie bij De Arendshoeve aan de Seevancksweg in Oosthuizen. In De Arendshoeve wonen verstandelijk beperkte cliënten, die als onderdeel van hun dagbesteding sporten in de naastgelegen Groote Molen.

Gevaarlijk

Om te sporten in de Groote Molen moeten de cliënten over een stuk van de Seevancksweg lopen. Dat is gevaarlijk omdat er geen trottoir is, geen snelheidsbeperkende maatregelen zijn en er een maximum snelheid van 60 km/uur geldt. Dit weggedeelte ligt namelijk buiten de bebouwde kom.

Bebouwde Komgrens verleggen

Als de bebouwde komgrens 150 meter verlegd wordt, komt De Arendshoeve binnen de bebouwde kom te liggen. Dan kan de snelheid verlaagd worden naar 30 kilometer per uur en kan het trottoir worden doorgetrokken.

Vragen

In april heeft de VVD al schriftelijke vragen gesteld aan de gemeente en het verzoek gedaan om deze gevaarlijke situatie aan te passen door doortrekking van het trottoir. De gemeente gaf aan hiervoor open te staan. Omdat ook het Hoogheemraadschap akkoord moest gaan met de komverplaatsing heeft Dorèthy van Raaij daar ook een dringend verzoek neergelegd. Als reactie daarop is het Hoogheemraadschap in overleg gegaan met de gemeente om tot een oplossing te komen.

Toekomst

De VVD is blij dat er nu een voorstel ligt om deze situatie aan te pakken, zodat er straks ook een verkeersveilige situatie komt op de Seevancksweg.  In januari 2018 wordt gestart met de verkoop van 23 woningen van fase 2a van Waterrijk. Eind 2018 zijn deze woningen mogelijk gereed. De VVD vindt het belangrijk dat ook de toekomstige bewoners van die wijk veilig over straat kunnen lopen en fietsen.

Daarom heeft Elma de Koekkoek tijdens de behandeling van dit onderwerp op het Raadsplein namens de VVD verzocht om de bebouwde komgrens, zo snel mogelijk na  realisatie van de nieuwe fase, opnieuw aan te passen en meteen de voetpaden door te trekken. Tijdens de behandeling bleek zelfs dat het Hoogheemraadschap in 2018 binnen de bebouwde kom de fietsstroken zal doortrekken en heeft Wethouder Runderkamp toegezegd zich sterk te maken voor het doortrekken van de voetpaden en fietsstroken.

We zijn blij dat dit goed wordt opgepakt, want veiligheid is zeker in dat gebied met kwetsbare verkeersdeelnemers een absolute vereiste.

Doe mee: Pak samen met het CDA de bureaucratie aan

CDA CDA Edam-Volendam 21-06-2017 06:11

CDA Edam-Volendam is klaar met de eindeloze hoeveelheid regels, administratie en bureaucratie. Samen met jou willen we kijken hoe we de regeldruk kunnen verminderen en politieagenten, onderwijzers, ondernemers, zorgverleners, vrijwilligers en burgers in onze gemeente meer ruimte en vertrouwen kunnen geven.Wij horen graag welke regels jij niet te geloven vindt. Dit kunnen voorbeelden zijn van bureaucratie waar je op je werk mee te maken te hebt, maar ook voorbeelden van iets dat je bij de gemeente probeert te regelen en waarbij onnodige regels in de weg zitten.Wat kunnen wij voor jou doen?Wij zullen als lokale CDA-fractie alle lokale voorbeelden oppakken en kijken of we dit kunnen veranderen. Het zal helaas niet altijd lukken om een regel te schrappen of aan te passen, maar we gaan met elkaar bekijken hoe ver we kunnen komen.Alle voorbeelden van bureaucratie op je werk kaarten wij aan bij de Tweede Kamerleden van het CDA. Dus laat ons vooral ook weten waar je op het werk tegenaan loopt.Dit kun je met ons delen via www.cda.nl/datistochniettegelovenAndere suggesties zijn ook welkomHet CDA staat open voor suggesties en ideeën. Neem contact op met het CDA Edam-Volendam via edamvolendam.cda@gmail.com of kijk op onze website www.cda.nl/noord-holland/edam-volendam, facebookpagina of volg ons via twitter.Fractie CDA Edam-Volendam

Onaangenaam Sinterklaascadeau

PvdA PvdA GroenLinks Edam-Volendam 06-12-2016 19:05

https://edamvolendam.pvda.nl/nieuws/onaangenaam-sinterklaascadeau/datalekDe burgers van de gemeente Edam-Volendam hebben op pakjesavond van de gemeente een onverwacht en buitengewoon onaangenaam Sinterklaascadeau mogen ontvangen: er is een datalek geweest en mogelijk liggen uw persoonsgegevens, inclusief Burger Service Nummer, naam en adres, op straat. Of nog erger, in handen van criminelen die proberen op uw naam rekeningen te openen, producten te bestellen of telefoonabonnementen aan te gaan. Een buitengewoon ernstige situatie.

Op 5 december verschenen er in de media berichten dat er gemeenten in ons land mogelijk het slachtoffer zijn van een zogenaamd datalek. Aan het einde van de middag publiceerde de gemeente op haar website dat ook Edam-Volendam mogelijk getroffen is (dit is geenszins zeker en ook niet meer te achterhalen zegt men op dit moment). De oorzaak zou liggen bij een extern bedrijf waar een laptop is gestolen met daarop de informatie.

Wat opvalt is dat de gemeente kennelijk niet zorgvuldig omgaat met de persoonsgegevens van haar inwoners en hiermee de wet bescherming persoons gegevens overtreedt. Daarnaast schuift de gemeente de verantwoordelijkheid af op het externe bedrijf terwijl de gemeente volgens diezelfde wet toch echt verantwoordelijk is. De Partij van de Arbeid vindt dit zeer ernstig en heeft direct raadsvragen geformuleerd. Na overleg met de andere oppositiepartijen in de gemeenteraad is besloten deze gezamenlijk in te dienen, namens de PvdA, GroenLinks en Volendam’80. U vindt onze vragen onderaan dit artikel.

De oppositie is geschokt door deze gang van zaken en eist zo spoedig mogelijk opheldering van het college van Burgemeester en Wethouders. De onderste steen moet echt boven en de gemeente moet zich zo snel als mogelijk netjes aan de wet gaan houden waardoor deze risico’s in de toekomst beter vermeden kunnen worden. Ook vinden wij dat de informatievoorziening naar onze inwoners beter moet: niet weglopen voor je verantwoordelijkheid en alle inwoners netjes een brief sturen met uitleg en excuses.

Tot slot merken ook wij op dat het in dit specifieke geval mee kan vallen: het is niet bekend of er wel gegevens uit Edam-Volendam op de laptop stonden en het is niet perse zo dat elke dief hier bewust op uit is of ermee aan de haal gaat. Maar: wees alstublieft op uw hoede en neem onmiddellijk contact op met de gemeente als u iets raars ontdekt. Meer informatie vindt u op de website vind de gemeente: http://www.edam-volendam.nl/datalek

Namens de fractie PvdA,

Pim Bliek, fractievoorzitter

De door ons ingediende vragen:

Op 5 december heeft de gemeente het volgende artikel op haar website gepubliceerd:

http://www.edam-volendam.nl/portal-home/nieuws_43559/item/mogelijk-datalek-bij-leverancier-gemeente-edam-volendam_87070.html

Hieromtrent hebben de fracties van de PvdA, GroenLinks en Volendam’80 de volgende vragen:

Waarom is de gemeenteraad niet direct na het constateren van het lek, of in ieder geval voor publicatie, (vertrouwelijk) geïnformeerd? Is het college het met ons eens dat dit wel had moeten gebeuren bij een dusdanig ernstige calamiteit? Welke stappen zijn ondernomen in dit traject qua communicatie en escalatie binnen de organisatie? Hoe snel was de gemeentesecretaris en het college van deze calamiteit op de hoogte? Was dit in lijn met het afgesproken beleid bij calamiteiten? Wat is het beleid rond het escalatietraject bij gevoelige communicatie? Welk beleid voert de gemeente omtrent dataveiligheid, privacy en datalekken? Welke wethouder is verantwoordelijk voor dit beleid en welke acties heeft die wethouder in dit dossier ondernomen? Welke mitigerende maatregelen heeft de gemeente genomen zodra dit lek bekend was? Hoeveel burgers of bedrijven hebben al contact gezocht met de gemeente naar aanleiding van deze calamiteit en hoe worden hun vragen beantwoord? Hoe kan het dat een medewerker (al dan niet eigen of extern) rondloopt met onversleutelde data op een laptop? Waarom worden dit soort vertrouwelijke data aan externe bedrijven verstrekt? Het is gebruikelijk dat voor de (door)ontwikkeling en testen van software niet wordt gewerkt met productie-data maar met bijvoorbeeld geanonimiseerde datasets. Waarom is daar hier niet mee gewerkt? Als dit niet mogelijk was, kunt u toelichten waarom niet? De IBD adviseert om gevoelige data niet op mobiele gegevensdragers op te slaan. De IBD adviseert tevens om, mocht het toch nodig zijn mobiele gegevensdragers te gebruiken, de data minimaal te versleutelen. Waarom zijn deze richtlijnen van de IBD niet gevolgd? (https://www.ibdgemeenten.nl/wat-te-doen-tegen-datalekken/) Heeft de gemeente een wettelijk verplichtte bewerkersovereenkomst met de leverancier gesloten? Zo nee wilt u dat alsnog doen? (zie Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) artikel 14 ,lid 2) U stelt in het artikel dat u niet verantwoordelijk bent (de schuldvraag). Tegelijkertijd merkt u terecht op dat de gemeente verantwoordelijk is voor de omgang met gegevens. Deze twee beweringen lijken met elkaar in tegenspraak. De burger moet erop kunnen vertrouwen dat bij de overheid data veilig is. Het afschuiven van die verantwoordelijkheid op een extern bedrijf vinden wij op zijn minst niet sjiek. Immers, de data had niet onversleuteld of niet ongeanonimiseerd aan externen mogen worden verstrekt. Immers, volgens de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is de gemeente de ‘verantwoordelijke’ (Wpb artikel 1, lid d) en dient deze verantwoordelijkheid dan ook te dragen, los van het feit of eventuele schade al dan niet op het bedrijf, de ‘bewerker’ volgens de wet, Wbp artikel 1, lid e, kan worden verhaald. Voor de burger moet en mag dat niet uitmaken. Wij vragen u dit standpunt te heroverwegen en de communicatie hierover te rectificeren.

Het bericht Onaangenaam Sinterklaascadeau verscheen eerst op PvdA Edam-Volendam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.