Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn inzichtelijk

8 documenten

Stuitingsbrief tegen Lelystad Airport | Apeldoorn

GroenLinks GroenLinks Apeldoorn 18-02-2020 00:00

Kom in actie en stuur een stuitingsbrief tegen Lelystad Airport.

Liever zien wij natuurlijk dat er helemaal geen vliegveld komt in Lelystad en onze overheid meer gaat investeren in internationale treinverbindingen. Het is op dit moment echter nog onduidelijk wat er met Lelystad gaat gebeuren. Blijft de minister tegen beter weten in volhouden dat Lelystad open zal gaan of wint het verstand het en komt er geen luchthaven. Komt die er wel dan kunt u hinder ondervinden en om eventueel in de toekomst gebruik te kunnen maken van uw rechten moet u voor 1 april de stuitingsbrief verzenden.

 

Stuitingsbrief

SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen) heeft een standaardbrief opgesteld. Die kun je hier vinden.

Op 1 april 2015 is het Luchthavenbesluit Lelystad in werking getreden. Op grond van de Wet luchtvaart (Wlv) kan een belanghebbende verzoeken om een vergoeding van de schade (Bijvoorbeeld: Schade door waardevermindering van je huis). In dit geval als gevolg van het Luchthavenbesluit Lelystad.

Het recht op vergoeding van schade verjaart na vijf jaar. In het geval van Lelystad Airport is dit op 1 april 2020. Als je de veroorzaker niet binnen 5 jaar aansprakelijk hebt gesteld, loop je het risico op verjaring en kan je een mogelijke aanspraak op schade kwijtraken.

Het gaat nu dus niet om het daadwerkelijk claimen van schade. Maar om het veiligstellen van het recht om later eventuele schade te kunnen verhalen.

We gaan er niet vanuit. Maar áls het vliegveld wordt geopend en je hebt schade, dan kun je schade alléén claimen als je recht op aanspraak niet is verjaard. Doe je dit niet op tijd, dan kan je je aanspraak op schadevergoeding verliezen.

Een stuitingsbrief kan opgestuurd worden door iedereen die mogelijk schade gaat ondervinden van het Luchthavenbesluit Lelystad. Hoe meer brieven er worden verstuurd, hoe beter. Het is aan te raden de brief aangetekend te versturen, zodat je dan bewijs van ontvangst hebt.

 

De link van de Stuitingsbrief: https://satl-lelystad.nl/wp-content/uploads/2019/12/Stuitingsbrief-nadeelcompenstatie-Lb-Lelystad-Airport-december-2019.doc

 

Wilt u nadere uitleg: groenlinks@apeldoorn.nl 

 

 

Stuitingsbrief m.b.t. Luchthavenbesluit Lelystad Airport

D66 D66 Apeldoorn 11-02-2020 19:05

Op 1 april 2020 eindigt de indieningstermijn voor een stuitingsbrief met betrekking tot het Luchthavenbesluit Lelystad Airport. Wat betekent dit concreet?

Iedereen die verwacht dat haar/zijn woning in waarde zal dalen door de opening van Lelystad Airport heeft de mogelijkheid om vóór 1 april via een stuitingsbrief een schadeclaim waardevermindering van de woning bij het ministerie in te dienen.

Wij willen op deze manier de inwoners van Apeldoorn hierover inlichten. Het is mogelijk om via onze site deze brief te downloaden. Via deze link krijgt u een PDF-bestand.

Luchtvaart: Apeldoornse en Haagse fractie op één lijn

D66 D66 Apeldoorn 16-01-2019 15:51

Tijdens de bespreking over de ontwikkelingen van de luchtvaart heeft D66 Apeldoorn aangegeven dat wij nauw contact onderhouden met de fractie van D66 in de Tweede Kamer over dit onderwerp. In een brief aan hen hebben wij aangegeven dat wij ons grote zorgen maken over de ongebreidelde groei en alle nadelige gevolgen die deze groei heeft.

Onze zorgen hebben wij ook uitgesproken tijdens de vergadering op 10 januari jongstleden. Wij hebben gewezen op de nadelige gevolgen voor het milieu en leefomgeving, op de klimaatdoelstellingen en de CO2 uitstoot en niet in het minst de gevolgen voor werkgelegenheid en economie op de Veluwe.

Uit de bijgesloten brief die wij ontvangen hebben van Jan Paternotte blijkt dat de Apeldoornse en Haagse fractie op één lijn zitten. Het is tijd om nu in te zetten op een vergroening en verduurzaming van de luchtvaart, geen ongebreidelde groei en zoeken naar alternatieven. De verplaatsing van de luchthaven Schiphol naar de Noordzee wordt (weer) onderzocht en diverse andere maatregelen zullen ook getroffen gaan worden.

Wij blijven nauw contact houden met betrekking tot dit belangrijke dossier om zo die betrokkenheid die wij voelen en invloed die wij hebben uit te oefenen bij de ontwikkeling van de luchtvaart.

Lees hier de brief van Jan Paternotte, woordvoerder in de Tweede Kamer

STOP DE LAAGVLIEGERS

SP SP Apeldoorn 19-06-2018 20:29

Op zaterdag 23 juni is er een actiedag tegen de ongebreideldeuitbreiding van luchtvaart. De ongebreidelde groei waardoor we straks metlaagvliegend verkeer opgescheept dreigen te zitten als LelystadAirport opengaat. Op 23 juni gaan bewonersorganisaties in 6 stedenrondom de luchthavens tegelijk de straat op. De manifestatie zal om 13:00 uur beginnen in het Park "De Wezenlanden" in Zwolle. De sprekers die tot nu toe bekend zijn:      

- Jan Terlouw (Oud-politicus, schrijver)- Leon Adegeest (HoogOverijssel)- Suzanne Kröger (Lid Tweede Kamer GroenLinks)- Anna Schoemakers (Directeur Greenpeace)

GEEN LAWAAI, UITLAATGASSEN EN FIJNSTOF BOVEN ONZE HOOFDEN

In 2008 is besloten dat Schiphol mag uitbreiden naar Lelystad Airport. Maar omdat ons luchtruim al overvol is krijgen we te maken met nieuwe laagvliegroutes over Gelderland, Overijssel en Friesland. Vanaf 2019 betekent dat een enorme toename van lawaai, uitlaatgassen en (ultra) fijnstof boven onze hoofden en de natuur. Dat laten we niet over ons heen komen! De SP is tegen de uitbreiding van Lelystad Airport en steunt het verzet hiertegen.

 

Sunita Biharie 'Samen maken we een vuist. De waanzin van de luchtvaart moet stoppen. Stop met het grote geld voor mensen, dieren en milieu te zetten.'

Onze fractievoorzitter Sunita Biharie gaat naar het protest om 13:00 in Zwolle.  Kom jij ook?

Lees meer op SP Gelderland 

RONDTOCHT SP - STOP LELYSTADAIRPORT

SP SP Apeldoorn 20-02-2018 08:09

5 Maart maakt Cem Lacin een rondtocht door Nederland. Hij zal in gesprek gaan met gedupeerden door Lelystad airport.

Naast dat hij onder andere naar Stadshagen in Zwolle zal gaan zal hij ook naar Teuge komen.

Om 9.30 zijn Cem Lacin en lokale lijsttrekker Sunita Biharie aanwezig om een gesprek aan te gaan met ondernemers , recreanten maar zeker ook omwonenden om te praten over de gevolgen voor hen.

Kom je ook? 5 Maart om 9.30 op vliegveld Teuge

Lelystad

VVD VVD Partij voor de Vrijheid Apeldoorn 19-01-2018 11:31

https://apeldoorn.vvd.nl/nieuws/26699/lelystad

Natuurlijk begrijpt de VVD de tegenstemmers, die zeggen dat Lelystad helemaal nooit of pas na volledige herindeling open moet. Het lijkt makkelijk om te roepen dat je iets niet wil om zo rust en stemmen te krijgen. Maar de VVD wil wel een breder beeld geven van de problematiek, want de werkelijkheid is complexer dan dit.

Concreet:

1) Afspraak is afspraak: open in 2019 tenzij....

2) Er wordt steeds meer gevlogen;

3) Maximaal inzetten op verminderen negatieve effecten.

Toelichting

Ad 1) VVD hecht aan een betrouwbare overheid en een realistisch bestuur. De afspraken over Lelystad zijn breed gemaakt (nb: de noodzaak voor Lelystad komt voort uit het op slot zetten van Schiphol, waar de VVD, samen met de PVV, overigens op tegen was) en raken veel burgers en bedrijven, negatief, maar ook positief. Afspraken nakomen en helderheid scheppen is belangrijk voor alle partijen. Het niet nakomen van de afspraken leidt er toe dat andere inwoners van Nederland (meer) overlast krijgen. Uiteraard moeten fouten die zijn gemaakt, zoals bij het opstellen van het MER en in de communicatie, worden hersteld. Als blijkt dat dit niet lukt voor de geplande opening in 2019 dan wordt de opening vertraagd totdat dit wel in orde is!

Ad 2) Voorlopig gaat de groei van het luchtverkeer door, veel mensen willen goedkoop op vakantie en gebruiken daarbij het vliegtuig. De VVD-Apeldoorn vindt dat z.s.m. moet worden ingezet op alternatieven voor vluchten op de korte en middellange termijn, dat eisen moeten worden gesteld aan de uitstoot van vliegtuigen en dat de belastingvoordelen voor de luchtvaart afgebouwd moeten worden. Maar dit zijn maatregelen die NL niet alleen kan nemen, dat moet in Europees overleg. Op de korte termijn moet invulling worden gegeven aan de afspraken die er liggen.

Ad 3) de VVD zet hard in op het voorkomen van overlast. Zo snel mogelijk zo hoog mogelijk! Het blijkt dat dieren niet tot nauwelijks gehinderd worden door (lucht)verkeer. Bij mitigerende maatregelen wordt daarom vooral gekeken om de hinder en overlast voor bewoners en bezoekers van de Veluwe

en gemeente Apeldoorn te verminderen. 

Randvoorwaarden voor opening conform plan zijn:

a) Er moet een oplossing zijn om Teuge met zijn paracentrum levensvatbaar in stand te houden;

b) De herindeling van het luchtruim wordt versneld: 2023 is te laat

Feiten tnt

Bij start gaat het om minder dan 1 vlucht per uur in totaal, bij 10.000 vluchten om 2,5 vluchten per uur (startjaar max. 4.000 bewegingen per jaar: niet allemaal naar het zuiden, groei van 2.000/jaar naar 10.000/jaar, verhoging kan/mag pas na herindeling); 1.800 meter grens is ondergrens, de meesten zitten hoger.

LELYSTAD VLIEG OP!

SP SP Apeldoorn 03-11-2017 12:21

In 2008 besloot de overheid dat Schiphol moest worden uitgebreid en koos voor Lelystad Airport.

De luchtverkeersleiding riep: Dat kan niet, er is geen ruimte. Dit rapport werd onder de pet gehouden

Is er geen ruimte? Oké, dan vliegen we er toch gewoon onderdoor…..?!

GEVOLGEN:

Vliegtuigen vliegen op nog geen 2km hoogte over onze steden, dorpen en natuur- en stiltegebieden Om op die hoogte in de lucht te blijven moeten vliegtuigen op vol vermogen vliegen Dit geeft heel veel lawaai (meer dan men ons wijsmaakt) Daardoor stoot elk vliegtuig bij iedere vlucht 2600kg EXTRA uit aan uitlaatgassen (CO2, stikstof-oxides, fijnstof en ultrafijnstof) Het gaat om 10.000 tot 45.000 vluchten per jaar Bij de voorgeschreven instructies om zo min mogelijk lawaai te maken (men denkt te kunnen meedenken), blijken vliegtuigen neer te storten! Conclusie: De dollartekens van de overheid zitten niet alleen in hun ogen, maar ook in hun hersens. Dat na herindeling van het luchtruim de vlieghoogtes hoger zullen worden is een toezegging die wij niet geloven. Dhr. Winsemius: Dit is Schiphollen en betekent: Beloftes die met betrekking tot de luchtvaart werden en worden gedaan zijn nog nooit nagekomen De provincies die eronder zullen lijden zijn Gelderland, Overijssel en Friesland Voor hen EINDE frisse lucht, einde (nacht)rust, einde van een goede gezondheid Voor de natuur: Het voortbestaan van de Veluwe en andere mooie natuurgebieden wordt bedreigd

https://apeldoorn.sp.nl/nieuws/2017/11/lelystad-vlieg-op
Foto: SP

 

ER IS SPRAKE VAN ABSOLUTE MINACHTING VAN AL ONZE BURGERS, ONS MILIEU EN DE NATUUR

DIT LATEN WIJ NIET OVER ONS HEENKOMEN!!!!!!!

De SP is tegen de uitbreiding van Lelystad Airport en steunt het verzet hiertegen.

 

Verschillende actiegroepen zijn afgelopen tijd in verzet gekomen tegen de plannen rond Lelystad Airport. Op hun websites is nog veel meer te vinden over de vliegroutes, de gevolgen op de grond en wat jij kan doen daartegen.

hoogoverijssel.nl reddeveluwe.nl (Gelderland) LaagvliegroutesNee (Fryslan)

Duidelijkheid over vliegroutes Lelystad

VVD VVD Partij voor de Vrijheid Apeldoorn 12-10-2017 01:20

https://apeldoorn.vvd.nl/nieuws/24400/duidelijkheid-over-vliegroutes-lelystad

Na het politieke besluit (alleen VVD en PVV waren tegen) dat het vliegverkeer op Schiphol niet verder mag groeien, is Lelystad aangewezen om vakantievluchten over te nemen. Na een uitgebreide procedure zijn de landingsbanen en lagere vliegroutes vastgesteld. Die routes hoeven alleen nog aangesloten te worden op de bestaande routes in het hogere luchtruim. Het voorstel daarvoor is in juni uit de lucht komen vallen. De hoogte van slechts 1800 meter en de verwachte geluidoverlast zorgen voor onrust.

Toch nog inspraak

Iedereen kan nog alternatieve routes en slimme oplossingen voorstellen aan de staatssecretaris. Vragen stellen mag natuurlijk ook. Dat is erg laat in het proces. Een proces waarin het lijkt alsof de bewoners vergeten zijn. En niet alleen de bewoners, ook de raadsleden waren verrast toen de routes in juni bekend werden. Vervolgens bleek dat er nog wijzigingen mogelijk waren en dat hoger vliegen toch kon. Hoger is goed nieuws. Het veranderen van routes is voor een deel van de inwoners goed nieuws en voor een ander deel slecht nieuws.

Uitstel

Waarom er routes verschoven worden, zodat Hoenderloo en Ede een dubbele route over zich heen krijgen, blijft onduidelijk. Geen wonder dat inwoners zich organiseren en luid en duidelijk laten horen wat ze vinden. Uitstel vragen voor vliegveld Lelystad is logisch, want dat is goed nieuws voor het hele gebied. Alleen is dat niet realistisch. Schiphol is vol. De eerste groep laders van vrachtvliegtuigen is al ontslagen doordat die vluchten door passagiersvluchten verdrongen worden. De bouw van Lelystad is al gestart. De landelijke politiek staat nog steeds achter hun besluiten die jaren geleden genomen zijn.

Teuge

Vertrekroute 2 loopt over Teuge. Dat betekent dat het voortbestaan van deze luchthaven wordt bedreigd. Ook dat bleek een verrassing in juni. Bedrijven en werknemers die afhankelijk zijn van de luchthaven komen in de problemen bij het wegvallen van Teuge. In vergelijking met Schiphol gaat het misschien om lagere aantallen, maar het gaat wel om onze bedrijven en onze werknemers. Die verdienen een goede oplossing.

Doen

Eigenlijk wil iedereen zo min mogelijk overlast. Dat sluit aan bij het uitganspunt dat de routes woonkernen ontzien. Toch is er in september een route verplaatst waardoor Hoenderloo en Ede een dubbele route over zich heen krijgen. Dat vraagt om een reactie via de consultatie. Niet alleen van de VVD fractie, maar van iedereen. Wij zien de inzet van onze inwoners en de energie die ze stoppen in deze vliegroutes. Die inzet willen we ook zien bij het vinden van de beste aansluitroutes en het herindelen van het luchtruim.

 

Dus stuur alle goede ideeën, alternatieven, zorgen en vragen naar: www.internetconsultatie.nl/lelystadairport

 

Erica Schmahl

Fractievoorzitter VVD Apeldoorn

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.