Nieuws van politieke partijen in Limburg inzichtelijk

6 documenten

Niemandsland

SP SP Limburg 11-12-2020 07:38

Calimero-gedrag is mij niet eigen, maar in dit geval is er voldoende om over te klagen. Sterker nog: om het niet meer te pikken. Sinds het tijdperk van concessieverlening in het openbaar vervoer draait het om kosteneffectiviteit en niet om reisgemak, want kaartjes zijn alleen maar duurder en het aantal lijnen en diensten minder. Een kapitalistische gang van zaken die -zeker gezien de sociale ongelijkheid en onze duurzaamheidsopgave- zeer onwenselijk is en vraagt om een radicaal ander systeem.

Ook als we in acht nemen dat ons wegennet en spoorverbindingen niet lijken te bestaan voor de landelijke politiek, totdat de spreekwoordelijke emmer over loopt. Zo ook nu weer met de Maaslijn.

Uiteraard is het regionale vervoer en daarmee ook de verantwoordelijkheid voor het vastgoed over de randstedelijke schutting geflikkerd. Miljoenen betaalden onze gezinnen voor elektrificatie van iets wat onze toekomst is en een Rijksinvestering had moeten zijn. En nu wij in de Staten dachten alles voor de Maaslijn op de rit te hebben, ontspoort het project tóch nog een keer.

Foutieve calculaties van ProRail zorgen voor de nieuwste kostenoverschrijding die ons weer belastinggeld moet kosten. “Helemaal klaar zijn we er mee; in 2024 is het klaar zonder dat we er nog één euro extra aan besteden”, zo luidde het advies aan Den Haag.

Limburg is geen Niemandsland, niet het wormvormig aanhangsel van Nederland. Maar met verbinding naar Aken, Düsseldorf en Luik de corridor naar de rest van Europa. Waar mensen samenleven, ondanks het gebrek aan de eerste levensbehoefte die het OV tegenwoordig is.

Wat ons betreft is de lijn die we moeten volgen helder: een nationaal openbaar vervoer bedrijf, dat ook eigenaar is van het spoor. Een overheid die fors investeert om ook het “buitengebied” beter bereikbaar te maken, ons land fatsoenlijk laat aansluiten op het Europese spoorboekje en het reisgemak aan ons Limburgers teruggeeft, waar wij netjes belastingen voor betalen.

--- Jorge Wolters Gregorio ---

Zie ook: Openbaar vervoer

Stemverklaring PIP Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf

PvdA PvdA Limburg 06-04-2020 09:20

Ondanks de Coronacrisis gaat de politiek in de provincie door. Gewoon is deze politiek op dit moment zeker niet. Er worden alleen stukken behandeld die op een ruime meerderheid kunnen rekenen. Hierdoor is het mogelijk dat eenmalig één Statenlid namens de hele Provinciale Staten stemt. Wel hebben alle partijen de mogelijkheid gekregen om een stemverklaring in te dienen. Zo kunnen alle partijen toch hun mening over het te behandelen stuk delen. De Statenfractie van de PvdA Limburg heeft over  de Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf  de volgende stemverklaring geformuleerd.

In Nederland wonen en in Duitsland werken. In België wonen en in Nederland winkelen. Inwoners van de Euregio laten zich niet beperken door de landsgrenzen.

Grenscontroles kennen we gelukkig al 27 jaar niet meer. De Euregio, en haar inwoners, profiteert volop van de vier Europese vrijheden: vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal. De Partij van de Arbeid is van mening dat goede grensoverschrijdende verbindingen van essentieel belang zijn voor onze euregionale economie. En met name op het gebied van grensoverschrijdende OV verbindingen valt dan nog wel nodige te verbeteren.

Grote Europese steden zoals Brussel, Antwerpen, Luik, Düsseldorf, Aachen en Keulen, liggen op een steenworp afstand van Limburg. En toch zijn deze steden vanuit Limburg met de trein nog steeds zeer beperkt bereikbaar. Verandering is nodig, zeker ook als we de Klimaatdoelen van Parijs willen halen. Immers, reizen met de trein is beter voor het milieu dan reizen met de auto of het vliegtuig.

Met het PIP Spoorverdubbeling Heerlen – Landgraaf zetten we een stap vooruit richting het verbeteren van de spoorverbinding Maastricht – Heerlen – Aachen. De spoorverdubbeling maakt het mogelijk om twee keer per uur een trein naar Aachen te laten rijden, in plaats van één keer per uur. Op de lange termijn maakt de spoorverdubbeling ook een intercity mogelijk van Amsterdam via Heerlen en Aachen naar Keulen.

En daarmee zou een langgekoesterde wens de van Partij van de Arbeid in vervulling gaan en daarom zullen wij het voorstel steunen.

Wel maakt de Partij van de Arbeid zich zorgen over de risico’s die nog in dit dossier zitten en de financiële gevolgen voor de Provincie Limburg. Die zorgen hebben we tijdens de commissievergadering van Mobiliteit en Duurzaamheid van 13 maart 2020 gedeeld.

De Europese subsidie is nog onzeker en marktwerking is niet meegenomen in de kostenraming. Ook blijkt uit dit statenvoorstel dat het laten rijden van een extra drie landen trein mogelijk extra kosten met zich meebrengt, omdat Arriva deze treinkilometers op dit moment al elders in Limburg inzet. Wij verwachten daarom van Gedeputeerde Staten dat zij ons tijdig en proactief zullen informeren over dit dossier.

Het bericht Stemverklaring PIP Spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf verscheen eerst op PvdA Limburg.

PERSBERICHT: PvdA Limburg vraagt interpellatiedebat aan over extra financieel tekort op de Maaslijn.

PvdA PvdA Limburg 22-02-2018 18:30

Op 21 februari 2018 ontving Provinciale Staten een mededeling van Gedeputeerde Mackus (portefeuillehouder OV) waaruit onder anderen blijkt dat er op de Maaslijn een extra tekort van 13,2 miljoen te verwachten is.

De PvdA is onaangenaam verrast door dit nieuwe tekort, dat behoorlijke gevolgen kan hebben voor de realisatie van de Maaslijn. Daarom wil de PvdA in het Limburgs Parlement zo snel mogelijk met Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten in debat over de gang van zaken en het ontstane tekort.

Naar aanleiding van de uitkomsten van het bestuurlijk overleg MIRT en de teleurstellende resultaten van de lobby in Den Haag had de PvdA een motie in voorbereiding om Station Grubbenvorst Greenport Venlo in de scope van het project te houden en de kans op financiering van opstelsporen door het Rijk te vergroten.

Nu we geconfronteerd worden met een extra tekort op de Maaslijn van 13,2 miljoen en mogelijk extra kosten door het omvormen van Prorail naar een Zelfstandig Bestuursorgaan met rechtspersoonlijkheid kunnen wij de motie niet indienen. Het project, maar ook de Railagenda in algemene zin, bevat daar op dit moment teveel onzekerheden voor.

Aleida Berghorst, Statenlid Mobiliteit: “We hebben het vorige tekort nauwelijks opgelost of een volgend miljoenentekort op de Maaslijn dient zich alweer aan. De PvdA is echt onaangenaam verrast door deze situatie, die mogelijk grote gevolgen heeft voor de verdere realisatie van de elektrificatie en verdubbeling Maaslijn. Hier moeten we echt eens goed over met elkaar over praten.”

Het bericht PERSBERICHT: PvdA Limburg vraagt interpellatiedebat aan over extra financieel tekort op de Maaslijn. verscheen eerst op PvdA Limburg.

Limburg op voorsprong met pragmatische railagenda

D66 D66 CDA Limburg 10-11-2017 14:08

Hieronder is de bijdrage van D66-Statenlid Hans van Wageningen te lezen, die hij vandaag uitsprak bij de behandeling van het Statenvoorstel ‘Heroverwegingen in de Railagenda’. D66 spreekt zich uit voor een pragmatische werkwijze inzake de railagenda en het handhaven van de onderhandelingspositie ten opzichte van het Rijk voor realisatie van station Grubbenvorst-Greenport.

Bekijk de video van de inbreng van D66-Statenlid Hans van Wageningen terug op onze Facebookpagina.

D66 is vóór het zeer ambitieuze railprogramma van de Provincie Limburg. We kunnen die hoge ambities alleen waarmaken als andere betrokken partijen meewerken en meefinancieren. We vinden het dan ook acceptabel dat ons programma opportunistisch is. Als er zich een goede kans voordoet, dan spelen we eropin. Zijn de kansen klein, dan gaan wij ook geen ijzer met handen breken. Dit geeft misschien af en toe wat verwarring en zelfs scheve gezichten, maar D66 staat er wel achter, omdat we zo de Limburgers het beste openbaar vervoer kunnen geven voor hun geld.

We moeten ons programma dus van tijd tot tijd bijstellen. D66 staat in grote lijnen achter de bijstellingen die nu worden voorgesteld. We hebben wel enkele kanttekeningen en vragen, met name over de Maaslijn en Station Grubbenvorst.

Maar eerst over Kerkrade-West en de Avantislijn. Als je de berichten uit Kerkrade hoort, zou je bijna denken dat de provincie Kerkrade-West heeft afgeschreven. Het tegendeel lijkt me het geval: we hebben dit station juist opgeschreven. Kunt u bevestigen – vraag ik aan gedeputeerde Mackus – dat dit station nog steeds op onze agenda staat. Klopt het dat de provincie ook fors wil investeren en klopt dat de provincie graag samen met belanghebbenden op zoek gaat naar mogelijkheden om het overblijvende gat in de begroting te dichten?

Dan de Maaslijn en Station Grubbenvorst. De D66-fractie heeft destijds met overtuiging het besluit ondersteund om de Maaslijn te elektrificeren en de capaciteit te vergroten. We waren en zijn ook vóór realisatie van het nieuwe Station Grubbenvorst – Greenport. Ons college heeft ons voorgerekend wat dat zou gaan kosten en welke bijdrage van de provincie nodig zou zijn en we hebben dat bedrag als Staten ter beschikking gesteld. Als taakstellend budget. Taakstellend. Dat betekent dat het budget leidend is.

Wij vinden dan ook volkomen terecht dat ons college naar ons terugkomt als blijkt dat de gestelde ambities niet binnen het budget kunnen worden gerealiseerd. En we vinden het terecht dat ze dan voorstellen om het werk aan te passen en niet het budget, want dat was immers leidend. Tot zo ver, jammer, maar akkoord.

Maar er is hier wel iets bijzonders aan de hand. De financiële tegenvallers worden namelijk niet door ons, maar door het Rijk veroorzaakt. Door het Ministerie van Financiën die de regels over btw anders interpreteert dan het Ministerie van Infrastructuur waar we zaken mee doen. En door ProRail – dat steekt ons nog het meeste – die eerdere afspraken over de projectscope openbreekt door ook de elektrificatie van opstelsporen op stations eronder te brengen. D66 vindt dat problemen die door het Rijk worden veroorzaakt, ook door het Rijk moeten worden opgelost.

En D66 Limburg heeft zich ingespannen om ruimte te geven voor die oplossing. We hebben ervoor gepleit om de planstudies mét station Grubbenvorst door te laten gaan, terwijl we eigenlijk al wisten dat de financiële basis ontbrak. Maar dat gaf het Rijk kans om het gat alsnog te dichten. En zolang dat kan, zouden we de Rijksoverheid graag opnieuw de kans geven om zijn verantwoordelijkheid te nemen. Daarom steunen we het amendement dat zojuist door Jeu Titulaer namens het CDA is ingediend, dat ertoe strekt dat we Station Grubbenvorst in de lucht houden tot de Tweede Kamer de begroting van het Ministerie van Infrastructuur heeft vastgesteld. En ik koppel er de vraag aan gedeputeerde Mackus, of we ons dat uitstel nog kunnen veroorloven.

Collega Statenleden, als we dit amendement aannemen, dan blijven we dus in een onderhandelingspositie met het Rijk. De kans op een positieve uitkomst is het grootste als we één onderhandelaar hebben. Ik roep u dan ook op om niet ieder voor zich te gaan roepen wat wat u betreft een acceptabele uitkomst is. D66 doet dat ook niet. Het is aan gedeputeerde Mackus om namens ons te beoordelen of het Rijk voldoende doet om verder te gaan met Station Grubbenvorst.

Laten we ondertussen vaststellen dat het openbaar vervoer in Limburg, en ook langs de Maaslijn door toedoen van de Provincie sterker wordt. De elektrificatie en capaciteitsuitbreiding op die lijn gaat ondanks de financiële tegenslag sowieso door. Daar besluiten we vandaag ook toe.

En er is ook sowieso nog werk te doen dat zeker wél op het bordje van de Provincie ligt, want hoeveel stations je ook op de Maaslijn legt, ze liggen te ver van het werk op Greenport om alleen de oplossing te zijn. We moeten ook zorgen voor oplossingen tussen de stations en de voordeur van de werkplek. Wat D66 betreft graag samen met de betrokken bedrijven en gemeenten. Kunt u toezeggen vraag ik gedeputeerde Mackus dat u daar in ieder geval aan gaat werken.

Er zitten vandaag mensen op de tribune die zeggen: dit is toch vestzak-broekzak? Wat maakt het nu uit of het Rijk of de Provincie betaalt voor station Grubbenvorst? Het is toch ons belastinggeld? Welnu, wij hebben hier als Limburgs Parlement de taak om te zorgen dat het geld van de Limburgers verstandig wordt besteed. D66 Limburg denkt daar niet licht over. Ja, we willen investeren, zodat jonge Limburgers in hun eigen omgeving de kans krijgen om goed hun brood te verdienen. Wat we niet willen, is de traditie vestigen dat alle problemen met Rijksinfra met het geld van de Limburgers kunnen worden opgelost. Als we dat zouden doen, dan zouden we Limburg op achterstand zetten. D66 wil Limburg juist op voorsprong.)

Kamerfracties D66 & CDA willen realisatie station Grubbenvorst

D66 D66 CDA Limburg 13-10-2017 09:56

D66-Kamerlid Rob Jetten stelt schriftelijke vragen over de opwaardering van de Maaslijn en de realisatie van station Grubbenvorst. De vragen worden mede-ingediend door Maurits von Martels (CDA).

Jetten en Von Martels willen van de staatssecretaris van I&M Dijksma weten of ProRail of het Rijk een rol hebben gespeeld in het ontstane financieringstekort van het project. De Kamerleden zijn van mening dat Greenport Venlo een belangrijke economische hotspot is in de regio en daarom met het openbaar vervoer goed bereikbaar moet zijn. Ze zetten daarom in op de realisatie van het project zoals oorspronkelijk beoogd: met station Grubbenvorst.

Afgelopen vrijdag werd duidelijk dat station Grubbenvorst bij Greenport Venlo niet binnen het huidige projectbudget gerealiseerd kan worden. De Kamerleden verzoeken staatssecretaris Dijksma zo spoedig mogelijk te antwoorden, met het oog op de behandeling van het Statenvoorstel, dat op 10 november in het Limburgs Parlement wordt behandeld.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.