Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

19 documenten

Stop de 4de route

SP SP Utrecht 28-06-2023 09:56

Op 27 juni werden 47.000 handtekeningen overhandigd aan de Tweede-Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.

De actie "Stop de 4de route" is bedoeld om te voorkomen dat een vierde aanvliegroute voor passagiers- en vrachttoestellen over de provincies Gelderland en Utrecht richting Schiphol wordt aangelegd.

Uiteraard was ook onze afdeling vertegenwoordigd.

41e Partijcongres ChristenUnie

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 05-03-2020 15:03

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1311488/923395/Congresbanner 2020

Zaterdag 18 april 2020

09:00 uur tot 15:00 uur

Stationsplein 1, 8011 CW, Zwolle

Meer informatie

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

D66 D66 Utrecht 17-10-2019 13:04

Utrecht Centraal wordt drukker en drukker. Er wordt al vaker gesproken over het ontlasten van Utrecht Centraal door andere Utrechtse stations ook als intercity (IC) station te gebruiken. Er is al eerder aangegeven dat station Lunetten een van de stations is die in aanmerking komt om een IC station te worden.

Ruimte voor een IC station en woningen

D66 Utrecht vindt Station Lunetten een geschikt station om Utrecht Centraal te ontlasten en het Utrecht Sience Park beter bereikbaar te maken. Daarom heeft Susanne Schilderman daar tijdens de raad een motie voor ingediend. Susanne Schilderman, woordvoerder Ruimtelijke Ontwikkelingen Utrecht: ā€œStation Lunetten is nu een klein station, maar heeft nog ruimte om uit te breiden. Zowel voor een intercity station als voor woningen in het gebied.ā€

Wanneer het spoor richting Den Bosch met het spoor richting Arnhem gecombineerd wordt ontstaat er een kans voor een IC station. Met een extra IC station kunnen meer mensen gebruik maken van de trein en wordt onze stad een stuk bereikbaarder. Als station Lunetten klaargemaakt wordt als IC station, dan is ook gebiedsontwikkeling mogelijk. Dan kunnen we kijken naar wat we nog meer in de omgeving van Lunetten willen en kunnen. Vanwege de woningnood in Utrecht, vindt D66 Utrecht dat we deze ruimte moeten gebruiken om woningen te bouwen.

Verstelijking: slim gebruik maken van de ruimte die we hebben

D66 is voor verstedelijking, oftewel gebruik maken van de bestaande ruimte en braakliggende terreinen opvullen. Als het even kan bestemmen we deze terreinen voor wonen. Susanne Schilderman: ā€œWe hebben een enorm woningtekort in Utrecht en dat blijft de aankomende jaren zo. Daarom moeten we nu al kijken naar gebieden waar we in de toekomst zouden kunnen bouwen.ā€

Met het voorstel van de gemeente om Utrecht Centraal voor de toekomst van het OV, zien wij een kans bij Station Lunetten. Zowel als IC station, als ruimte om woningen te bouwen. Utrecht is een fijne stad om te wonen, te werken en te leven en D66 Utrecht wil dat dit zo blijft. Daarom is er meer ruimte nodig voor de mensen die hier willen wonen. Meer ruimte om te wonen en daardoor ook meer ruimte om ons te verplaatsen.

Lunetten: een wijk voor een intercitystation en woningen

https://utrecht.d66.nl/lunetten-een-wijk-voor-een-intercitystation-en-woningen/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

Perrons puilen uit: trappen Moreelsebrug dringend nodig

SP SP Utrecht 11-09-2019 20:22

Afgelopen dinsdag luidden Prorail en NS de noodklok over de toenemende drukte in de stationshal en op de perrons van Utrecht Centraal. In het AD kondigden zij aan maatregelen te nemen om die drukte beter de baas te worden. Een groot deel van de oplossing om de reizigersstromen te spreiden zien zij in het versneld aanleggen van perrontrappen en –liften aan de Moreelsebrug.  Iets waar de SP al sinds jaar en dag voor pleit.

Daarom dient de SP, samen met alle andere gemeenteraadsfracties, morgen mondelinge vragen in. Het college moet zo gauw mogelijk met alle betrokken partijen aan tafel om zo te komen tot een versnelde aanleg, vindt de voltallige raad. En dat kan, gezien de uitspraak van de Raad van State uit 2013, waarin staat dat de trappen er mogen komen als de veiligheid in het geding is. Het beroep van Klepierre (voorheen Cório) daarop werd afgewezen.   

Fractievoorzitter en woordvoerder Tim Schipper: “Klepierre is altijd de grote dwarsligger geweest. Door te blijven dreigen met miljoenenclaims hebben zij al die jaren de zaak getraineerd, bang als ze zijn dat de reizigers hun eigen winkels mijden. Maar nu de veiligheid van diezelfde reizigers door de drukte inderdaad op het spel staat is het hoog tijd dat die trappen er snel komen. Prorail luidt niet voor niets de noodklok.”   

Lees hier de mondelinge vragen.

Ruimte genoeg voor trappen aan de Moreelsebrug 

D66 mist nieuwe stations in plannen ProRail

D66 D66 ChristenUnie Utrecht 25-04-2019 11:19

Steeds meer mensen willen in de stad Utrecht wonen. Utrechters en mensen die de stad bezoeken voor werk of vrije tijd moeten makkelijk van A naar B kunnen reizen. D66 Utrecht is verheugd met de aandacht van ProRail voor nieuwe treinstations. Maar de partij verbaast zich over de keuzes en mist een vooruitziende blik. Fractievoorzitter Jony Ferket: ā€œProRail zou meer ambitie moeten hebben. Er komen enkel oude plannen naar boven maar nergens wordt vooruitgekeken naar de grote woningbouwlocaties. Nu investeren in goede bereikbaarheid is beter dan achteraf repareren. Dat laatste is duurder en zorgt voor meer ongemak voor de bewoners.ā€

A12 zone D66 wil dat er op nieuwe bouwlocaties al rekening wordt gehouden met openbaar vervoer. Een treinstation, tramlijn of P+R zijn ideale oplossingen om de nieuwe wijken bereikbaar te houden. Jony Ferket: ā€œLaten we leren van de gemaakte fouten in Leidsche Rijn, waar goed openbaar vervoer werd beloofd maar waar de inwoners er nog jaren op moesten wachten. Nieuwe stations en bestaande stations opwaarderen tot intercitystation zijn noodzakelijk voor nieuwe woonwijken.ā€

Op dit moment wordt hard gezocht naar voldoende plekken om de woningen te kunnen bouwen die de stad hard nodig heeft. Susanne Schilderman: ā€œEr komen duizenden woningen bij op de Merwedekanaalzone, daar moet ook openbaar vervoer bij. De oplossing ligt in de A12zone, die ligt dichtbij en daar kunnen ook duizenden woningen gebouwd worden, zeker als daar een station aangelegd wordtā€.

Zoek de samenwerking Het grote minpunt van de agenda van ProRail is dat er nog geen geld is voor de plannen. Om deze ambitieuze plannen te realiseren zijn euroā€™s nodig en is een goede samenwerking vereist tussen gemeenten, provincie en het Rijk. Om meer duidelijkheid te krijgen heeft D66 samen met de ChristenUnie schriftelijke vragen ingediend over de nog aan te leggen treinstations. Susanne Schilderman: ā€œDe Rijksoverheid en ProRail zullen ook met het benodigde geld over de brug moeten komen, er wordt al jaren te weinig geĆÆnvesteerd in openbaar vervoer. Dat is de grote bedreiging voor het bouwen van meer woningen die we hard nodig hebben.ā€

Symposium CU provincie Utrecht met minister Schouten

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 08-02-2019 13:20

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1263580/923395/Plantjes.jpg

Maandagmiddag 11 februari organiseert de ChristenUnie Provincie Utrecht een interactief symposium waarin we de boeren en burgers uit de provincie met elkaar willen laten kennismaken. Naast minister Carola Schouten zullen o.a. ook smaakmakers van LTO en Natuurmonumenten Utrecht, en ook het Voedselbos Haarzuilens en Boer Bert de Leede uit Polsbroek (CU-kandidaat) aan het woord komen.Deze middag willen we afsluiten uitgebreide borrel van 100% streekproducten. Wil je mee-eten met ons? Geef het door via christenunie@provincie-utrecht.nl. 

Waar: Hoeve Wielrevelt, Thematerweg 10 te Haarzuilens

Wanneer: 11 februari 2019

Hoe laat: 15.00-17.30 uur

Opgeven: christenunie@provincie-utrecht.nl

Utrechts manifest voor minister Schouten

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 08-02-2019 13:17

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1263579/43795/Plantjes.jpgBoeren en burgers hebben elkaar nodig. Hamvraag is: hoe kan de provincie hieraan bijdragen? De ChristenUnie in de provincie Utrecht lanceert maandag 11 februari in het Utrechtse Voedselbos een manifest met concrete voorstellen. Dit zal worden overhandigd aan minister Schouten tijdens een symposium bij het Utrechtse Voedselbos.

Burgers die zelf boter, meel of melk halen bij de boer? Die tijd is voorbij. Door intensivering van de landbouw werd ons eten anoniem. En, onbekend heeft misschien ook wel onbemind gemaakt. Voor sommige burgers werd de boer een boeman. Maar, zonder boer geen eten op het bord. Zonder burgers geen eters aan tafel en geen kok in de keuken.  

Tijd om de kloof te overbruggen en drempels tussen boeren en burgers, tussen stad en platteland te verlagen. De hamvraag is echter, hoe doe je dat? En, wat kan de overheid daar aan bijdragen? De ChristenUnie in de provincie Utrecht schreef een manifest met concrete voorstellen. Tijdens een mini-symposium met minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zullen de Utrechtse plannen worden gelanceerd. 

Programma

Op het symposium zullen smaakmakers hun visie te geven. Allereerst is dat minister Schouten. Andere smaakmakers:

Boer/filosoof Jan Huijgen van de Eemlandhoeve in Bunschoten, winnaar van de Sicco Mansholtprijs. Wim Schippers, boer, landbouwingenieur en auteur van het boek ‘Boeren met ontzag’ Bert van Donselaar, melkveehouder en voorzitter van LTO Noord, Utrecht Jan Overweg vanuit de coöperatieve gebiedscommissies in de provincie Utrecht Claudia van Holsteijn van Natuurmonumenten

Gespreksleider is journalist en presentator Riekelt Pasterkamp. 

Het symposium is op maandagmiddag 11 februari van 15.00 tot 16.00 uur in Gasterij Wielrevelt, Thematerweg 10 in Utrecht. Inloop vanaf 14.30 uur.Aansluitend geeft initiatiefnemer Maarten Schrama een rondleiding door het Utrechtse Voedselbos. Tot 17.30 uur is er een netwerkborrel. 

Symposium CU provincie Utrecht met minister Schouten

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 07-02-2019 09:21

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1263579/43795/Plantjes.jpg

Maandagmiddag 11 februari organiseert de ChristenUnie Provincie Utrecht een interactief symposium waarin we de boeren en burgers uit de provincie met elkaar willen laten kennismaken. Naast minister Carola Schouten zullen o.a. ook smaakmakers van LTO en Natuurmonumenten Utrecht, en ook het Voedselbos Haarzuilens en Boer Bert de Leede uit Polsbroek (CU-kandidaat) aan het woord komen.Deze middag willen we afsluiten uitgebreide borrel van 100% streekproducten. Wil je mee-eten met ons? Geef het door via christenunie@provincie-utrecht.nl. 

Waar: Hoeve Wielrevelt, Thematerweg 10 te Haarzuilens

Wanneer: 11 februari 2019

Hoe laat: 15.00-17.30 uur

Opgeven: christenunie@provincie-utrecht.nl

Lessen van de Uithoflijn

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 21-12-2018 12:10

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1236081/43795/TramDonderdag 20 december sprak de gemeenteraad over de Uithoflijn. Vrijwel exact een jaar eerder, op 21 december 2017, ontving de gemeenteraad een brief van burgemeester en wethouders waarin stond dat er een akkoord was bereikt over de verdeling van de extra kosten van de Uithoflijn. Zowel de gemeente als de provincie moesten miljoenen extra betalen, in totaal 84 miljoen euro.

Dit leidde tot veel beroering bij de gemeenteraad en provinciale staten, en uiteindelijk tot een onderzoek van de rekenkamers van provincie en gemeente. Hun rapport ‘Samen Sturen’ kwam begin december uit. De hoofdconclusie is dat de bestuurlijke en ambtelijke aansturing van het project Uithoflijn en de informatievoorziening belangrijke tekortkomingen vertoonden. De gemeente Utrecht en de provincie Utrecht hebben bij de gezamenlijke aansturing van het project onvoldoende invulling gegeven aan het principe ‘beste voor het project’. Ook deden de rekenkamers een flink aantal aanbevelingen voor verbeteringen.

Motie van wantrouwen

Deze conclusies waren niet mals. Er is veel misgegaan. Tijdens het debat hierover herhaalde ChristenUnie-raadslid Jan Wijmenga de eerdere analyse van Jolande Uringa (raadslid tot maart 2018): ”Het is een ramp voor de stad, we zijn niet alleen veel geld kwijt, maar ook moeten er langer bussen door de stad rijden, met alle overlast daarvan, en is er voor reizigers naar het Science Park geen goed en snel openbaar vervoer.” Een aantal fracties dienden tijdens het debat een motie van wantrouwen in, gericht op wethouder Van Hooijdonk. De ChristenUnie steunde deze motie niet. Jan Wijmenga: ”Ik zie veel verbetering in de manier waarop het project wordt aangestuurd door de wethouder en de gedeputeerde. Ze zijn zeer serieus aan de slag gegaan. Ook zie ik geen aanwijzingen dat de wethouder de gemeenteraad bewust informatie heeft onthouden of informatie zou hebben gestuurd die niet waar was. Daarmee houd ik vertrouwen in deze wethouder.”

Ook een motie van afkeuring, ingediend door de hele oppositie, kreeg geen steun van de ChristenUnie. Wijmenga daarover: ”In andere gevallen zou dit een terechte motie zijn geweest. Maar ook de gemeenteraad heeft steken laten vallen. We zijn niet alert geweest op de signalen die we kregen dat het project verkeerd liep. Bovendien hebben we meerdere keren als raad ingestemd met het project, ook met zaken waarvan de rekenkamers nu tegen ons zeggen dat dat anders had gemoeten. Om dan alleen naar de wethouder te wijzen, dat vind ik niet eerlijk.” Beide moties kregen uiteindelijk geen meerderheid.

Vooruitkijken

De ChristenUnie wilde tijdens het debat niet alleen terugkijken, maar ook vooruit. Om met de aanbevelingen aan de slag te gaan, heeft Jan Wijmenga samen met een aantal andere partijen de motie ‘Lessen voor grote en complexe projecten’ ingediend. Deze motie is unaniem aangenomen. In de motie vraagt de raad om een Utrechtse variant op de landelijke ’Regeling grote projecten’. Hierin moeten duidelijke afspraken komen over de informatievoorziening van de gemeenteraad bij dit soort projecten en over de rol van adviesraden. Tijdens het werk aan Uithoflijn is er ook zo'n raad geweest, maar de Rekenkamers merken op dat er tekortkomingen zijn in de informatieverstrekking tussen raad, college en adviesraad.

Nu de motie is aangenomen zullen snel eerste stappen worden genomen, zoals de organisatie van een expertmeeting en raadsinformatiebijeenkomst. De motie vraagt ook nadrukkelijk om betrokkenheid van de griffie bij deze regeling: het moet een project worden van de gemeenteraad én burgemeester en wethouders. De op te zetten ‘Regeling grote projecten’ zal ook een kader zijn waarin voorbeelden en ervaringen van andere gemeentes en het Rijk worden betrokken. Omdat er de komende tijd andere grote projecten aankomen, zoals de Noordelijke Randweg Utrecht, zal deze ‘Regeling grote projecten’ op korte termijn ingezet kunnen worden. 

Vragen CU & VVD leiden tot extra fietsparkeerplekken

ChristenUnie ChristenUnie VVD Utrecht 21-12-2018 10:36

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1235898/43795/Fiets kleinDit najaar bleken er te weinig fietsparkeerplekken te zijn rond station Utrecht Leidsche Rijn. Vragen van VVD en ChristenUnie hierover leidde uiteindelijk tot een mooi vervolg: de wethouder heeft gezocht naar een tijdelijke, snelle oplossing. Ook op de langere termijn worden er extra fietsplekken gecreƫerd in de omgeving van het station.

Er komen 70 tijdelijke fietsklemmen op het zandbed onder de Vleutensebaan. Deze klemmen worden al voor de kerstvakantie geplaatst. 

In eerste instantie leek het erop dat de plaatsing van 300 permanente fietsklemmen nog op zich lieten wachten. Deze week werd echter bekend dat de fietsklemmen, die door ProRail worden beheerd, inmiddels zijn geplaatst.

Naast deze fietsparkeerplekken worden er nog 30 'nietjes' geplaatst op de locatie Brusselplein / Kopenhagenstraat. 

Raadslid Jan Wijmenga: 'Dit is goed nieuws voor de fietsers die gebruik maken van station Leidsche Rijn. Een fietsstad van formaat zijn betekent ook het aanbieden van voldoende parkeergelegenheid.'

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.