Nieuws van politieke partijen in Almere inzichtelijk

6 documenten

Houd nu al rekening in het ontwerp van Pampus met een autobrug (of tunnel).

Leefbaar Almere Leefbaar Almere Almere 21-02-2024 23:24

We hebben het voorstel voor Pampus binnen en er valt ons direct iets op: waar is de autobrug in de plannen? 🤔

Zonder nu ruimte te reserveren, kunnen we straks fluiten naar zo’n brug (of tunnel). Daarom hebben wij het volgende amendement geschreven:

Houd in de ontwerpfase al rekening met een IJmeer-verbinding voor alle vervoersvormen

Ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

(Aan) Beslispunt 5:

Toe te voegen:

e. bij het ontwerp van het stedenbouwkundig plan rekening te houden met een IJmeer-verbinding geschikt voor autoverkeer.

Het is belangrijk om in de ontwerpfase van Pampus naast een metroverbinding ook al rekening te houden met een IJmeer-verbinding geschikt voor autoverkeer, deze in te tekenen en hier ruimte voor te reserveren.

Door nu al een weg over het IJmeer te plannen die ook voor auto’s geschikt is, zorgen we ervoor dat Pampus klaar is voor de toekomst. Deze weg maakt het niet alleen makkelijker om van en naar Almere te reizen, maar het helpt ook de stad aantrekkelijker te maken voor bedrijven en biedt ondersteuning voor allerlei soorten toekomstige vormen van vervoer, zoals zelfrijdende elektrische bussen of auto’s.

Een extra voordeel van deze weg is dat het vervoer van goederen makkelijker wordt, wat goed is voor de bedrijven in het gebied. Door nu al plek te maken voor deze weg en open te staan voor aanpassingen houden we rekening met huidige en veranderende behoeften van mensen en transport.

Jeroen Dobber (Leefbaar Almere)

Elian van Nunen (Leefbaar Almere)

Een muur van flats past niet bij het dorpse karakter van Nobelhorst

Leefbaar Almere Leefbaar Almere Almere 07-02-2024 21:51

We erkennen de noodzaak van maatregelen tegen het geluid van de A6. Echter, we zijn van mening dat nieuwe woningen niet onnodig hoog moeten zijn. Ze moeten alleen zo hoog zijn als nodig is om het lawaai van de weg te beperken. Op deze manier zorgen we ervoor dat Nobelhorst een aangename woonplek blijft.

De Mobiliteitsvisie | Almere

GroenLinks GroenLinks Almere 04-09-2020 00:00

De afgelopen weken heeft de raad uitvoerig gesproken over het beleidsstuk ‘De mobiliteitsvisie’. Dit document beschrijft de visie vanuit de raad en het college op de toekomst van de mobiliteit in onze stad. Het is een mooi stuk geworden waar GroenLinks zich op veel punten in herkent.

Het eerste hoofdpunt is het mogelijk maken van gezonde en duurzame mobiliteit. Dit betekent in de praktijk dat er meer wordt ingezet op het verbeteren van fiets- en voetpaden, een actieplan tegen geluidsoverlast, het voorkomen van onnodig reizen en het aanmoedigen van elektrisch rijden.

In de stad hebben we de afgelopen jaren veel klachten gehoord over geluidsoverlast. Als bewoner van het centrum kan ik hier persoonlijk over meepraten. Het lijkt misschien een minder groots onderwerp dan de transitie naar elektrisch rijden, of het verbouwen van de treinstations, maar voor veel inwoners van Almere betekent een rustige woonomgeving, zonder plotselinge luide knallen of optrekkende motoren, het verschil tussen een aangenaam en een verstoord leven.

Een visie op mobiliteit vraagt om letterlijk te kijken naar het grotere plaatje, één waarom de verkeersstromen van binnen en buiten Almere in zicht komen. De verbinding met Utrecht en Amsterdam moet verbeterd worden, maar het is vooral belangrijk dat het voor mensen mogelijk is om naar hun werk en studie te komen, zonder de auto in te hoeven stappen. De beste filebestrijding is zorgen dat het mogelijk is om op de fiets of met het OV naar je bestemming te kunnen komen, niet het aanleggen van de zoveelste verbreding van snelwegen, zoals de A6.

Gelukkig komen al deze elementen terug in de visie. Het is jammer dat er tegelijk in de visie wordt aangekaart dat geld schaars is en dat er keuzes gemaakt moeten worden in welke infrastructuur geïnvesteerd kan worden. De komende jaren zal hier nog menig woord over gewisseld worden, maar aan een helder beeld waar we met zijn allen naar toe willen, zal het niet ontbreken.

- Jaap Steenkamer, raadslid GroenLinks Almere

D66 neemt met andere partijen initiatief voor betere participatie

D66 D66 VVD PvdA Almere 25-06-2020 06:46

D66 heeft samen met AP/OPA, PvdA en de VVD een initiatiefvoorstel gemaakt voor een nieuwe Participatienota. De vorige stamde uit 2013 en was nodig aan actualisatie toe. Participatie is steeds vaker onderwerp van discussie tijdens de raadsbesprekingen. De indieners willen dat de bewoners eerder en beter betrokken worden bij de plannen van de gemeente. Ook moet participatie beter worden geborgd bij de gemeente.

Almeerders ervaren steeds meer afstand ten aanzien van de gemeente. Of het nu gaat om bomenkap, de bouw van een appartementengebouw of geluidsoverlast van verkeer in een woonwijk, keer op keer schort het aan de participatie. Vaak gaat het om gebrekkige participatie of is er helemaal geen sprake van meedenken of meebeslissen. “Iedere keer laait de discussie weer op. Ook in de raad is het een terugkerend fenomeen, bewoners voelen zich niet gehoord”, aldus Ton Lesscher, fractie-assistent van D66. Hij is de initiatiefnemer van het voorstel om de bestaande Participatienota te actualiseren. “Van verschillende kanten ontvingen we als fractie signalen dat de burgerparticipatie niet goed ging. We werden benaderd door de BPA (Burgerparticipatie Almere) die hun zorgen overbrachten over hoe de gemeente omgaat met inspraak van bewoners. Ook vanuit de Almeerders zelf hoorden we regelmatig klachten dat er niet of slecht geluisterd wordt als het gaat om plannen of projecten.”

Bewoners veel meer betrekken

Juli 2019 kwam de partij al met een motie om burgerparticipatie weer structureel in te bedden in de gemeentelijke organisatie, deze is toen aangehouden omdat het college aankondigde zelf met dit onderwerp aan de gang te willen gaan. D66 is blij dat andere partijen dit ook een belangrijk onderwerp vinden en mee wilden doen in het opstellen van een initiatiefvoorstel. Lesscher vervolgt: “In het kort komt het erop neer dat bewoners en wij als raad veel meer betrokken worden aan de voorkant. Denk dan aan ontwikkelingsplannen of bestemmingsplannen. Dat betekent geen verrassingen achteraf. Verder willen we dat er een expertteam in de gemeentelijke organisatie komt die stevig kan adviseren over participatie maar daar ook op toeziet dat het ook daadwerkelijk gebeurt.”

Vernieuw aanpak

In het initiatiefvoorstel wordt aan het college de opdracht gegeven om de Participatienota te vernieuwen, tevens worden er verbeterpunten meegegeven zodat de participatie minder vrijblijvend en meer kader stellend wordt. “En het allerbelangrijkste: we willen de bewoners betrekken bij het opstellen van de nieuwe Participatienota”, besluit D66-er Ton Lesscher.

Vanavond wordt het initiatiefvoorstel besproken in de gemeenteraad.

Uw wijk op orde of parkeersubsidie voor automobilisten?

PvdA PvdA Almere 30-12-2017 07:00

In maart 2002 hebben 11.411 kiezers van de 53.057 stemgerechtigde Almeerders een stem uitgebracht op Leefbaar Almere, een partij die tegen betaald parkeren was. Sindsdien heeft het parkeren de stad een verliespost van meer dan € 30 miljoen opgeleverd. Geld dat niet gebruikt kan worden voor andere zaken, zoals het op orde houden van de wijken van Almere.

Ruimte voor blik

Elke grotere stad trekt auto’s aan. Auto’s staan een groot deel van de dag stil op parkeerplaatsen. Parkeerplaatsen kosten ruimte. Ruimte is schaars in het centrum van de Almere. Schaarse ruimte is duur. Om parkeeroverlast te voorkomen maken steden parkeerruimte in garages en op straat. Garages zijn niet gratis.

https://almere.pvda.nl/nieuws/wijk-op-orde-of-parkeersubsidie/parkeren in Almere

Verkiezingsstrijd

In de verkiezingsstrijd van 2002 was het betalen voor parkeervoorzieningen één van de specifieke thema’s. Leefbaar Almere heeft als winnaar van die verkiezingen zijn stempel gedrukt op de mate waarin de gebruikers van de Almeerse parkeervoorzieningen de werkelijke prijs van het parkeren moest betalen. De parkeerder hoefde bepaald niet de volle mep te betalen.

Niet kostendekkend

De kosten van het parkeren zijn sinds 2003 maar gedeeltelijk in rekening gebracht bij de automobilisten die hun auto in de Almeerse parkeergarages stalden. De gebruikers van de Almeerse parkeervoorzieningen hebben zo van 2003 tot en met 2016 voor in totaal ruim € 30 miljoen gesubsidieerd geparkeerd. Die subsidie is zowel Almeerders als niet Almeerders ten deel gevallen.

Omslag

Sinds 2016 zijn de kosten van het Almeerse parkeerbedrijf lager dan de inkomsten. Er is eindelijk sprake van een bescheiden positieve opbrengst in plaats van een jaarlijks verlies. Dat was voor de ‘winnaar’ van de verkiezingen in 2002 direct reden om te verlangen dat die winst in twee jaar tijd naar nul zou worden gebracht. Andere gemeenten verdienen aan hun parkeervoorzieningen. Parkeerders van binnen en buiten andere steden betalen in die andere steden mee aan alles wat daar noodzakelijk is.

https://almere.pvda.nl/nieuws/wijk-op-orde-of-parkeersubsidie/werk in uitvoering

Werk in uitvoering

Onderhoud en beheer

De dienst die Almere op orde houdt, meldt sinds 2006 dat er te weinig geld is voor het onderhoud en beheer van de stad. Sinds 2014 is er meer geld voor onderhoud van de wijken. Daar zou jaarlijks nog zo’n € 4 miljoen bij moeten. De centjes voor het verlies op de parkeerexploitatie konden daar de afgelopen dertien jaar niet voor worden gebruikt. Dat wordt nu anders. Het positieve resultaat van het parkeerbedrijf zou nu voor het op orde houden van de Almeerse wijken gebruikt kunnen worden.

Keuze

De parkeerders hebben de afgelopen dertien jaar meer dan € 30 miljoen subsidie ontvangen. Is het rechtvaardig om van de parkeerders nu te vragen om de komende jaren dat bedrag terug te betalen? Is het rechtvaardig om het parkeerbedrijf winst te laten maken om – net als in andere steden – dat geld te gebruiken voor bijvoorbeeld het onderhoud van de wijken in Almere? Dat zijn vragen waar de Almeerse kiezer in maart 2018 een democratisch antwoord op mag geven. De PvdA vindt dat het geen kwaad kan als alle parkeerders – Almeerders en niet Almeerders – eerst die € 30 miljoen parkeersubsidie in de gemeentekas terugstorten. Dat geld kan Almere de komende jaren goed gebruiken voor alles waar nu geen geld voor is, zoals het noodzakelijke onderhoud van de wijken van onze ruime, groene en blauwe stad.

Het bericht Uw wijk op orde of parkeersubsidie voor automobilisten? verscheen eerst op PvdA Almere.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.