Nieuws van politieke partijen in Bodegraven-Reeuwijk inzichtelijk

7 documenten

10 karakters, 1 gemeente: een terugblik op vier jaar Bodegraven-Reeuwijk

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 06-03-2022 00:23

Inge Nieuwenhuizen is benoemd tot burgemeester van de Wolden. Hoe kijkt ze terug op haar periode als wethouder in Bodegraven-Reeuwijk? We vroegen het haar.

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/48283/10-karakters-1-gemeente-een-terugblik-op-vier-jaar-bodegraven-reeuwijk

Inge op YouTube

De hoofdpunten van de videoboodschap hebben we hieronder samengevat.

Verkeer en vervoer

Na een uitgebreid participatietraject met de inwoners van Reeuwijk-Brug krijgt de Raadhuisweg Zoutmansweg een dorps karakter. Eindelijk is de uitvoering is gestart.

Vanaf half december kun je in de spits vanuit Bodegraven vier keer per uur de trein naar Leiden of Utrecht nemen.

Ook de Bodegravenboog staat weer hoger op de nationale wegenbouwagenda.

In De Meije deden we een experiment met het afsluiten voor motor verkeer. Dit draagt bij aan de leefbaarheid van het dorp.

Economische zaken

In samenwerking met het Ondernemers Platform Bodegraven-Reeuwijk (OPBR) realiseerden we een sterke verbetering van de regionale positionering van het bedrijfsleven.

Ons bedrijfsleven bleef ondanks Corona floreren en dat geldt ook voor de bedrijventerreinen.

Het behouden van supermarkten (of dagwinkels) in de kleinere kernen Waarder, Driebruggen, Nieuwerbrug en Reeuwijk-Dorp is een punt van aandacht. Daarom is een supermarktstructuurvisie voor de hele gemeente geschreven. Daaruit blijkt dat een verhuizing van de Plus naar  de Poort van Waarder (de locatie onder aan de snelweg) voor alle betrokkenen interessant is. Ook zijn er nog steeds kansen voor een supermarkt in Reeuwijk-Dorp.

Toerisme

De 300.000 overnachtingen per jaar in het Landal vakantiepark zijn een enorme kans voor de versterking van de detailhandel en horeca. Bodegraven speelt hierop in met de realisatie van een kaasmuseum. 

Participatie, werk en inkomen

We hebben bij de uitvoering van de participatiewet ingezet op wie kan werken ook werkt. Voor statushouders ging dat met inburgeringsprogrammas en banen in de gemeentelijke groenvoorziening.  Verder is er ingezet op schuldhulpverlening, waarbij extra aandacht is geweest voor preventie. Samen met de bibliotheken is gewerkt aan het verminderen van laaggeletterdheid. 

Zet cookies aan om de video te tonen.

Fietstunnel bij ‘gevaarlijkste oversteek van Bodegraven’? Dat moet onderzoek uitwijzen

CDA CDA Bodegraven-Reeuwijk 30-01-2020 23:00

Deze fietsoversteek geldt als de gevaarlijkste van Bodegraven. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk en de provincie Zuid-Holland onderzoeken nu of een fietstunnel op die plek haalbaar is en komen voor de zomer met de uitkomsten en een voorlopig ontwerp. Dat heeft wethouder Inge Nieuwenhuizen deze week geantwoord op vragen van het CDA. Die fractie sprak woensdagavond in de raadsvergadering opnieuw haar zorgen uit over deze oversteek, die dagelijks door meer dan 2000 fietsers, onder wie veel scholieren, wordt gebruikt. Uit eerder onderzoek is gebleken dat acht van de tien passanten die oversteek als gevaarlijk ervaart. Bodegravenboog Nieuwenhuizen gaf ook aan dat er de afgelopen maanden al maatregelen zijn getroffen die de veiligheid moeten vergroten en dat er binnenkort duidelijkere bebording en markering én betere verlichting voor het fietspad komt. Ten slotte gaf Nieuwenhuizen aan dat zij optimistischer is over de planning voor de Bodegravenboog, een rechtstreekse aansluiting van de N11 op de A12. Het CDA vreest dat áls de boog er komt, dit op z’n vroegst in 2040 zou worden. Zo lang kan met het oog op de veiligheid van fietsers niet worden gewacht met een ingrijpende aanpassing van de oversteek, vindt CDA-fractievoorzitter Jan Vergeer. ,,Ik denk dat de Bodegravenboog er ruim vóór 2040 komt”, zei Nieuwenhuizen tijdens de raadsvergadering. Op de oversteek oprit N11/Goudseweg heeft het autoverkeer (inclusief vrachtwagens die van bedrijventerrein Broekvelden komen) voorrang. In het donker zijn naderende fietsers voor automobilisten niet altijd goed zichtbaar. Naar een artikel uit het Algemeen Dagblad

Een nieuwe lente

SGP SGP Bodegraven-Reeuwijk 06-05-2019 00:00

Een nieuwe lente. Een nieuw geluid.

Zo rond Pasen begint het en eind oktober houdt het weer op; het seizoen waarin de recreatieve motorrijder actief is. Dat is niet alleen zichtbaar, maar ook duidelijk hoorbaar. Bodegraven-Reeuwijk heeft veel doorgaande wegen, die door open gebied heen lopen. Geluid van een lawaaiige motorfiets draagt daar ver en komt in onze dorpen en zelfs stiltegebieden. Behalve de motorrijder zelf vindt vrijwel niemand die geluiden uit de knalp prettig. Maar doet iemand er ook wat aan?/r/245b99859ecbd9566e164b85e8d01771?url=http%3A%2F%2Fwww.bodegraven.sgp.nl%2Factueel%2Feen-nieuwe-lente%2F10737&id=396ae82cfd24198bb740050ec8b414964199e309

Als het om vliegtuigen gaat zijn we in gesprek met Schiphol, maar over geluid vanaf de A12 spreken we niet met Rijkswaterstaat. De wetgever stelt wel eisen aan de geluid-uitstoot, maar handhaving gebeurt in de praktijk niet. De aanbieders van motorfietsen zouden bijvoorbeeld elektrisch rijden kunnen promoten. Maar tot mijn verbazing is er in de hele dikke reclamefolder van een bekende lokale motorzaak niet een elektrische motorfiets te vinden. Er is dus nog een wereld te winnen.

De gemeenteraad buigt zich regelmatig over de vraag “wat voor gemeente willen wij in de toekomst zijn”?. Als ik een suggestie mag doen: Een geluid-arme gemeente, het hele jaar door!

 

Gerrit Weerheim

Gemeenteraadslid SGP Bodegraven-Reeuwijk

Schriftelijke vragen over afsluiten rijstroken bij Crolesbrug

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 01-05-2019 00:30

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/35131/schriftelijke-vragen-over-afsluiten-rijstroken-bij-crolesbrug

De VVD is sinds jaar en dag vóór een goede bereikbaarheid van Bodegraven-Reeuwijk en tégen het verspillen van belastinggeld. We waren dan ook niet erg blij om te zien dat de provincie een maatregel heeft weten te verzinnen die hier recht tegenin gaat. Zonder dat er een redelijkerwijs te beredeneren noodzaak voor is, heeft men de tweede rijstrook voorzien van een verdrijvingsvlak. Ons raadslid Frank Rijkaart is er helder over: 'Het lijkt de laatste tijd wel mode om oplossingen te zoeken zonder te bedenken of er wel een probleem is. Deze maatregel is er een schoolvoorbeeld van: iedereen die wel eens in Bodegraven komt, ziet dat deze rijstroken bedoeld zijn als opstelruimte voor brugopeningen. Dit gaat er geheid voor zorgen dat de rotondes straks veel sneller vol staan.'

Op de website van het AD was te lezen dat een woordvoerder van de provincie aangaf dat de tweede strook niet meer nodig was omdat de weg sinds de aanleg van de N11 rustiger zou zijn geworden, en dat het meer veiligheid voor onderhoudspersoneel zou bieden. Rijkaart is hierover verbaasd: 'Alle keren dat er werkzaamheden waren, is dit keurig opgelost met afzettingen en een verkeersregelaar. Ik zie niet in wat er veranderd is waardoor dit nu ineens niet meer zou kunnen.' Zijn collega verkeer, Robin Kersbergen, vult aan: 'Daarnaast klopt er weinig van de uitspraken over de verkeersdrukte. De Crolesbrug was nooit onderdeel van een doorgaande route, en bedient bovendien heel andere verkeersstromen dan de N11. Daar komt bij dat het in de 15 jaar dat de N11 er ligt, de Crolesbrug juist drukker is geworden. Het is nog altijd een relatief rustige weg, maar die 80 à 100 meter was belangrijk om de rotondes vrij te houden.'

Rijkaart en Kersbergen hebben nu vragen gesteld aan het College. Zij willen weten voor welk probleem dit een oplossing is, of de provincie de gemeente vooraf heeft geïnformeerd en wat de reactie van de gemeente op deze ogenschijnlijk nutteloze en overbodige maatregel gaat worden.

VVD blij met experiment met extra koopzondagen in Reeuwijk-Brug

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 29-03-2019 11:00

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/35130/vvd-blij-met-experiment-met-extra-koopzondagen-in-reeuwijk-brug

De huidige regeling met betrekking tot de zondagsopenstelling deed in bepaalde gevallen onvoldoende recht aan de behoefte van zowel ondernemers als consumenten. Alhoewel wethouder Inge Nieuwenhuizen de verscheidenheid aan meningen herkende werd toch besloten de bedrijven in de periferie open te willen om hun koopkracht en werkgelegenheid te behouden. Dit betekent dat in de perifere gebieden Rijnhoek, bedrijventerrein Broekvelden en Reeuwijkse Poort het voor winkels toegestaan is elke zondag tussen 12.00 en 17.00 open te gaan. Eventuele overlast in het weekend moet, in samenspraak met betrokken ondernemers, zoveel mogelijk beperkt worden.Voor de winkelgebieden Bodegraven Centrum, Broekvelden (Vromade), Miereakker en Bruggehoofd gelden op dit moment vaste data voor de zondagsopenstelling (elke laatste zondag van de maand gedurende acht maanden per jaar). Dit vaste ritme wordt los gelaten. In plaats daarvan worden de data van de acht zondagen per winkelgebied afgestemd op de wensen van ondernemers. Dit zou bijvoorbeeld kunnen resulteren in meer openstellingen rond de feestdagen.In Reeuwijk-Brug is sprake van een sterke groei van recreatie en toerisme. In dit kader wordt een experiment voor verruiming van het aantal zondagsopenstellingen in Reeuwijk-Brug in 2019 uitgevoerd . Dit wordt vervolgens geëvalueerd in oktober 2019, waarna een besluit genomen wordt over voortzetting. In geen geval mag een verruiming van de zondagsopenstelling leiden tot een verplicht gestelde opening door bijvoorbeeld de vastgoedeigenaar of Vereniging van Eigenaren.Voor de winkels in het centrum van Bodegraven wil de wethouder wat meer tijd nemen. "Laat het centrum eerst op kracht komen en dan kijken we weer of we een nieuwe stap kunnen zetten," aldus de VVD-bestuurder die de regeling zo snel mogelijk wil invoeren.

Gefeliciteerd inwoners van Reeuwijk-Brug!

PvdA PvdA SGP CDA Bodegraven-Reeuwijk 07-02-2019 20:16

Gefeliciteerd,

Inwoners van Reeuwijk-Brug, jullie krijgen je fietspad terug. Gefeliciteerd inwoners van Bodegraven en Gouda die veelvuldig gebruik maken van de voortreffelijke fietsroute langs de Breevaart, dat kan nog steeds.

Na 5 jaar discussiëren, inwonersavonden, enquête, inloopavonden, protesten, debatten, handtekeningenactie, geelgrintveegactie, klankbordgroep, amendementen en inspraakavond is het zover: het fietspad blijft, want fietsen op de weg is daar veel te druk voor.

In oktober ging het bijna fout, een amendement van PvdA en CDA om het fietspad te behouden zou gaan sneuvelen. Geen meerderheid in de Raad. SGP redde de avond: wethouder, onderzoek nu nog eens of er echt geen weg mogelijk is met een fietspad.

Dit was de kentering: een snel doch degelijk onderzoek gaf de uitkomst die u en ik al lang “aan ons water voelden”: eerst verkeersintensiteit omlaag, dan eventueel pas een fietspad opheffen en niet andersom.

Afgelopen woensdag is een nieuw amendement van PvdA en CDA door alle partijen ondersteunt en aangenomen. En een amendement uit de Raad moet opgevolgd worden door het college!

Het amendement luidde, in gewone mensentaal: 1. We kiezen voor behoud huidige breedte weg en fietspad, dus de goedkoopste oplossing. 2. We brengen belijning aan op de weg aan om hem visueel te versmallen. 3. Geen parkeerplaatsen op het vrijliggende pad maar op de weg. 4. Het vrijliggende pad wordt weer ingericht als fietspad. Vervolgens: 5. Er komen aanvullende maatregelen om de verkeersintensiteit terug te brengen van 7000 naar 4700 auto’s per dag, met alle suggesties die tot nu toe gedaan zijn. 6. We gaan het effect van deze maatregelen meten. 7. Als de verkeersintensiteit is afgenomen tot maximaal 4700 auto’s per dag kunnen we overwegen het fietspad te vervangen door fietssuggestiestroken op de weg.

Maar de onderzoekers zeggen heel terecht: is dat dan nog nodig? Wat ons betreft niet, wij fietsen lekker rustig langs het water en de auto’s rijden op de weg.

PvdA Bodegraven-Reeuwijk, Lisbeth Hertogh

Het bericht Gefeliciteerd inwoners van Reeuwijk-Brug! verscheen eerst op PvdA Bodegraven-Reeuwijk.

Bezoek Tweede Kamerlid Remco Dijkstra

VVD VVD D66 CDA Bodegraven-Reeuwijk 05-03-2018 06:00

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/28458/bezoek-tweede-kamerlid-remco-dijkstra

Op uitnodiging van onze fractie bracht Remco Dijkstra in de middagspits een bezoek aan Bodegraven. Remco is Tweede Kamerlid voor de VVD en heeft sinds vorig jaar weginfrastructuur in zijn portefeuille. Na een korte, interactieve presentatie van ons kandidaat raadslid Robin Kersbergen zijn we met alle aanwezigen naar buiten gegaan om de problemen van dichtbij te bekijken. Dit werkbezoek leek ons na diverse gesprekken bij de provincie een goed vervolg om de noodzaak van de Bodegravenboog ook in de Tweede Kamer op de kaart te zetten.

Het was wat ons betreft een zeer geslaagde bijeenkomst, waarbij we om te beginnen nog onze hartelijke dank willen uitspreken voor de gastvrijheid van Buro N11. Voor de presentatie en bespreking werd ons een ruimte beschikbaar gesteld op de meest passende locatie die je bij dit thema kunt vinden, en zowel de verzorging als de technische ondersteuning lieten aan niets te wensen over!

Verkeersproblemen

Hoewel de problematiek rond de N11 al langer speelt, komt deze met de aantrekkende economie en de bijbehorende verkeersgroei steeds nadrukkelijker naar voren. De wachttijden worden langer, en de bereikbaarheid van onze gemeente staat onder druk. Niet alleen voor onze inwoners en bedrijven, maar ook voor hulpdiensten en fietsers. De toelichting van de verkeerssituatie uit de presentatie werd extra verduidelijkt aan de hand van dronebeelden. Deze gaven een zeer goede indruk gaven van zowel de lengte van de files, als ook de belangrijkste verkeersstromen.

Naast de opstoppingen kwam ook het probleem van sluipverkeer aan bod: de zeer beperkte parallelle routes zijn totaal niet geschikt voor het moderne verkeer. Robin lichtte toe dat dit een historische oorzaak heeft: in tegenstelling tot gebieden die wat verder buiten de grote steden lagen, is hier nooit een netwerk van enkelbaans wegen ontstaan. Dat is dan ook de keerzijde van de luxepositie dat we sinds 1939 op het snelwegennet zijn aangesloten: er is geen goed secundair wegennet. Al met al reden te meer om nu in goede samenwerking te zoeken naar oplossingen voor gemeente, regio en rijk.

Regeerakkoord

Remco gaf aan dat met het nieuwe regeerakkoord zo'n 2 miljard euro aan extra middelen voor infrastructuur beschikbaar is gekomen. Met name projecten die hoog scoren in de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse (NMCA) maken een goede kans. Omdat de A12 tussen Gouda en Utrecht hier vrijwel bovenaan staat, is de kans groot dat hier middelen voor beschikbaar komen zodra de A20 bij Nieuwerkerk is verbreed. Na het zien van de presentatie en de situatie buiten, gaf hij aan dat het logisch zou zijn om de aansluiting met de N11 in deze plannen te betrekken. Over de planvorming rond infrastructuur wordt in mei bij de commissievergaderingen in de Kamer een inventarisatie gemaakt, en Remco wil dan zeker kijken of de Bodegravenboog hoger op de agenda kan komen.

Draagvlak

Met name het grote draagvlak voor de Bodegravenboog kan volgens Remco bijdragen aan een snellere realisatie. Bij de begrotingsbehandeling in november werd (kort na het aantreden van kabinet Rutte III) in de gemeenteraad een motie ingediend door CDA, VVD, CU en D66 met de oproep aan zowel het college als de fracties om de lobby kracht bij te zetten. Deze werd door alle partijen unaniem aangenomen. Robin vatte de middag kort maar krachtig samen: "Onze contacten met Den Haag zijn al goed, nu de verbinding nog!"

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.