Nieuws van politieke partijen in Hof van Twente inzichtelijk

9 documenten

Zeggenschap

In Beweging In Beweging Hof van Twente 15-04-2024 15:55

Ik wil het met u hebben over het woord participatie. Dat vind ik een verwarrend woord.

De helft van de mensen denkt namelijk bij het woord participatie aan ‘meedoen in de samenleving’. Bijvoorbeeld als in: krijg ik op school dezelfde kansen als iedereen? Heb ik dezelfde toegang tot werk als iedereen? Hoe zijn de sociale netwerken? De andere helft van de mensen denkt bij het woord participatie aan wat anders, namelijk aan ‘meedoen in besluitvormingsprocessen’. Bijvoorbeeld als in: ben ik geïnformeerd over een wegafsluiting? Mag ik mijn mening geven over de biodiversiteitsplannen? Mag ik meebeslissen over de inrichting van een nieuwe woonwijk?

De overlap in beide begrippen is dat iedereen moet kunnen meedoen, zowel jong en oud, man en vrouw, met beperking en zonder, etcetera. In een krantenartikel, gesprek of beleidsstuk is het echter wel belangrijk om meteen te weten over welk soort participatie het gaat. Daarom heb ik een simpel voorstel voor het gebruik van het woord participatie. Mijn voorstel is als volgt: als het gaat om meedoen in de samenleving, blijven we het woord participatie gebruiken. Als het gaat om meedoen in besluitvormingsprocessen, gaan we het woord participatie vervangen voor het woord ‘zeggenschap’. Dat is immers in de kern waar deze vorm van participatie om draait: hoeveel zeggenschap iemand krijgt in een besluitvormingsproces. Laten we dat dan ook zo concreet benoemen!

Nul zeggenschap is dan dat je als inwoner alleen wordt geïnformeerd (en soms zijn er ook situaties die niet meer dan dat vragen) en maximaal zeggenschap is dat inwoners zelf mogen beslissen. En daar zitten – net als in het huidige participatiebeleid van de gemeente – allemaal gradaties tussen. Dat blijft hetzelfde. Alleen het woord participatie vervangen we voor zeggenschap. Daar wordt het volgens mij alleen maar duidelijker van!

Marianne Hutten

CDA stelt vragen over gevolgen wegwerkzaamheden Hengelerbrug voor Wiene en Zeldam

CDA CDA Hof van Twente 28-05-2019 05:48

Gemeenteraadslid Andre Pierik heeft namens onze fractie vragen gesteld over de gevolgen van de gewijzigde situatie idoor de wegwerkzaamheden aan de Hengelerbrug. Er is sprake van veel verkeershinder in Twente. Ook in onze gemeente vinden er op diverse plekken aanpassingen/onderhoud en reconstructies plaats. De Hengelerbrug over het Twentekanaal bij Goor is nu voor een maand afgesloten voor verkeer. Dit heeft tot gevolg dat een groot deel van dit verkeer komende vanaf Hengevelde en Haaksbergen sluiproutes kiest, onder andere via de Dorreweg en de Veldhuisweg. Vandaar dat er “beperkte” verkeerslichten geplaatst zijn op de Rijksweg, ter hoogte van “van de Riet”. Mede hierdoor is de Rijksweg afgesloten vanaf de Bollenweg. Dit creëert ons inziens een vreemde situatie. De vele agrarische bedrijven op het Zeldam zijn op deze manier moeilijk bereikbaar, vooral wetende dat ook de parallelweg binnenkort wordt afgesloten. Dit zal tot gevolg hebben dat ook de Tankinksweg een sluiproute zal worden. Vooral in de ochtendspits geeft dit veel problemen. De veiligheid van de fietsers en met name de kinderen die fietsend naar OBS Wiene gaan, is in het geding.Het CDA heeft hierover de volgende vragen: 1. Kan de Rijksweg weer volledig toegankelijk worden gemaakt vanaf de Bollenweg, wat betekent dat er ook een verkeerslicht op de Bollenweg moet komen. 2. Zo nee, waarom niet? 3. Deelt u onze mening dat de verkeersveiligheid met name op de Tankinksweg in het geding is? 4. Zo nee, waarom bent u van mening dat de verkeersveiligheid op de Tankinksweg niet in het geding is? 5. Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen om de verkeersveiligheid op de Tankinksweg te verbeteren? 6. Hebt u regelmatig overleg met Rijkswaterstaat over de planning van de diverse onderhoudsprojecten en kunnen wij als gemeente nog invloed uitoefenen op deze planning?

D66 stemt in met voorstel Sportpark de Mors

D66 D66 Hof van Twente 20-05-2019 10:44

De fractie van D66 is blij dat de motie van 2017 m.b.t. Sportpark de Mors is afgehandeld zoals door de raad was opgedragen, aldus D66 raadslid Belgin Sayin. D66 is verheugd dat de goede samenwerking tussen de Stichting Beheer Registergoederen stad Delden en de Deldens verenigingen Devoc, Zwart Wit, DHV en SV Delden tot zo’n mooi resultaat heeft geleid, namelijk het realiseren van het multifunctionele sportcentrum op Sportpark de Mors in Delden. Een mooi voorbeeld van een goed verlopen participatie.

Tijdens de informatieavond over de plannen voor herinrichting van Sportpark de Mors, op woensdag 3 april jongstleden, was het Belgin Sayin opgevallen dat een aantal mensen bezorgd waren over de verkeersveiligheid langs  Sportpark de Mors. De opmerkingen en eventuele oplossingen hiervoor zijn toen ook schriftelijk kenbaar door omwonenden en ouders gemaakt en ingeleverd. Op de vraag of deze suggesties en opmerkingen bekend zijn bij het College antwoordde de wethouder dat deze zeker aandacht hebben en worden meegenomen in de plannen m.b.t. de verkeersveiligheid rondom het sportcentrum.

Leferink en Schönbaum bezoeken 'doener' Elbert in Diepenheim

VVD VVD Hof van Twente 26-02-2019 11:00

Dinand Leferink en Anneriek Schönbaum bezochten 'doener' Gijs Elbert, agrariër in Diepenheim.

https://hofvantwente.vvd.nl/nieuws/34162/leferink-en-schonbaum-bezoeken-doener-elbert-in-diepenheim

De mensen die er elke dag iets van willen maken en zich inzetten voor Overijssel. Daar doen wij het voor!

Agrarier Gijs: 'Ik wil graag zonder al te veel regels mijn bedrijf doorzetten en doorgeven aan een volgende generatie!'

Leve de doeners!

D66 blij met oplossing verkeersproblemen Molenstraat in Goor

D66 D66 Hof van Twente 30-12-2018 20:37

De fractie van D66 heeft in de raadsvergadering van 18 december bij monde van Belgin Sayin aangegeven blij te zijn dat er nu toch eindelijk een mooie oplossing lijkt te komen voor de problemen in de Molenstraat in Goor. Veel bewoners ervaren veel overlast van het eenrichtingsverkeer in de Molenstraat, waardoor een toename van verkeer ontstond in de omliggende straten met veel overlast tot gevolg. En ook is het goed dat de fractie van D66 in 2017 ervoor heeft gezorgd met de steun van SP, dat dit onderwerp opnieuw op de politieke agenda is gekomen.

Er is een onderzoek gestart met werkgroepen waarin stadsraad Goor, Goor Collectief, omwonenden, de gemeente, een verkeerskundige en een procesbegeleider van een onafhankelijk bureau waren betrokken. De voorkeur van D66 was het eenrichtingsverkeer voor personenauto’s weer terug te draaien. Deels gaat dat nu inderdaad gebeuren, en er komt een zgn. ‘knip’, en de D.J. Bunschotenstraat wordt verlegd.

Bij de start van de werkgroepen is afgesproken dat iedereen zich zou conformeren aan de resultaten van het onderzoek, ongeacht wat hieruit als oplossing zou komen. Als de werkgroepen tevreden zijn met het gekozen scenario 3, en dat zijn ze, wie zijn wij dan als raad om hier iets aan af te doen? Wij als D66 staan achter dit scenario. Voorwaarde voor succes is wel dat de plannen op korte termijn worden uitgevoerd. Begin Sayin: ‘Snel aan de slag dus!’

D66 wil herinrichting Grotestraat Markelo in een keer goed!

D66 D66 VVD CDA Hof van Twente 27-12-2018 14:14

In de raadsvergadering van 18 december lag een voorstel voor de herinrichting van de Grotestraat te Markelo, dit naar aanleiding van een motie waarin de raad het college verzocht met een ontwerp te komen hiervoor, in samenwerking met inwoners en ondernemers. Belangrijk hierbij:de verkeersveiligheid (beschermen fietsers en voetgangers) en een bijdrage leveren aan het verfraaien van de kern van het dorp.

D66 fractievoorzitter Alice Olde Reuver zei hierover dat de fractie van D66 verheugd was dat nu een mooi plan voor ligt, waar ondernemers en inwoners achter staan. Wel jammer dat nu pas aan de raad wordt gerapporteerd dat het plan niet binnen het budget van 250.000 uitgevoerd kan worden; het gaat meer dan het dubbele kosten. En ze vroeg zich af in de raadsvergadering waarom het College dit niet in de begrotingsvergadering heeft gemeld. Dat was beter geweest dan nu voorstellen slechts een gedeelte van het plan uit te voeren. De fractie van D66 kan zich goed voorstellen dat men in Markelo zo het vertrouwen in de gemeente kwijtraakt. Volgens Olde Reuver of Briel kon de raad eigenlijk niet anders dan kiezen voor de zgn optie C, totale uitvoering van het gehele plan. Al die mensen, die hebben meegewerkt aan dit participatietraject, kunnen we niet nu aan het eind van de rit teleurstellen, door te stellen dat het nu toch niet door kan gaan. Dan had het moeten worden voorgelegd tijdens de begrotingsvergadering, zodat we op dat moment een afgewogen keuze hadden kunnen maken. Er is een verwachtingspatroon gecreëerd, waar we niet meer omheen kunnen. Gelukkig bleek de gehele raad voor optie C, de totale uitvoering.

Toch is het besluit nog even opgeschort. Aanleiding hiervoor was een motie, opgesteld door VVD, CDA en VVD, die zo was opgesteld dat hiermee de werkelijke uitvoering van het plan nogal op losse schroeven werd gezet. Hierin werd gesteld dat bij de kadernota 2020 een integrale afweging zou moeten worden gemaakt, waar aan dit plan prioriteit zou moeten worden gegeven. Dat klinkt mooi, maar dat betekent ook dat als er grote tegenvallers zijn bijvoorbeeld in het sociale domein, waardoor er te weinig geld beschikbaar is, het plan ook zomaar niet door kan gaan of verder wordt uitgesteld. Dit werd door de wethouder beaamd.

SP, GB en D66 zijn van mening dat nu ook zeker moet zijn dat het plan in 1x wordt uitgevoerd, en niet meer onnodig wordt uitgesteld. Daarom hebben zij ervoor gezorgd dat de besluitvorming wordt doorgeschoven naar de raadsvergadering in januari. Dan hebben de opstellers van de motie de tijd deze nog eens te overdenken. Het beste zou zijn de motie in te trekken; deze heeft immers geen toegevoegde waarde en doet alleen maar afbreuk aan de stellingname het plan in 1x uit te willen voeren.

Gemeente Belangen stelt in raadsvergadering vragen over verkeerssituatie Haaksbergerstraat Diepenheim

Gemeente Belangen Gemeente Belangen Hof van Twente 17-04-2018 18:38

Gemeente Belangen heeft in de raadsvergadering van 17 april vragen gesteld over de verkeerssituatie Haaksbergerstraat Diepenheim. GB heeft de plannen voor het plein bij de platanen in Diepenheim gezien. Een mooi plan. De aanpak van dit plein zal ook gevolgen hebben voor bijvoorbeeld De Haaksbergerstraat. Aan het begin van deze straat staat een bord dat het beter is dat hier geen vrachtwagens rijden. Toch gebeurd dit wel en regelmatig ligt het grote ronde betonblok die als buffer voor de wandelaars op het voetpad dient midden op de weg. Dit is zeer gevaarlijk. Ook wordt er in deze straat veel te hard gereden aanwonende parkeren hun auto’s als verkeersremmende maatregel. Dit is begrijpelijk maar maakt het voor overstekende kinderen er niet overzichtelijker op.

Wij vragen de portefeuillehouder om de verkeerssituatie van de Haaksbergerstraat mee te nemen bij de herinrichting van het plein en maatregelen te nemen zodat het vrachtverkeer niet meer door deze straat hoeft te rijden en het verkeer in snelheid geremd wordt. De wethouder heeft toegezegd aandacht te besteden aan de verkeerssituatie.

Op campagne in Markelo | Hof van Twente

GroenLinks GroenLinks Hof van Twente 16-03-2018 00:00

Op de foto vlnr Steven Radstake, Annelies Heeres, Bert Eggink en William Sanchez

Verschillende inwoners van Markelo wezen erop dat er geen zebrapad ter beschikking staat voor het oversteken van de drukke doorgaande weg in het centrum.Iemand vertelde dat , toen zij daarover de gemeente belde, men zei dat daar een 50 km per uur zone geldt en dat de auto's moeten kunnen doorrijden..... Tijd voor actie dus! Daar gaan we snel wat aan doen!

Motie 'Vervroegen verbreding A1' krijgt steun gemeenteraad Hof van Twente

VVD VVD Hof van Twente 14-07-2017 10:00

Ze kreeg de handen op elkaar van de voltallige gemeenteraad in de Hof van Twente voor het inbrengen van de zogenaamde 'A1-motie' op woensdag 12 juli. Daarmee vroeg VVD-raadslid Ellen te Riele steun voor de VVD-lobby richting Den Haag voor het versnelt verbreden van de A1 tot aan Azelo, en deze direct te laten volgen op de geplande verbreding tot Rijssen (oplevering in 2020). Geeft de regering geen gehoor aan deze oproep, dan volgt het realiseren van de driebaanssnelweg tussen Rijssen en Azelo pas in 2024-2028. Volgens Te Riele is dat onaanvaardbaar omdat weggebruikers van en naar Twente nu al dagelijks in de file staan op dit traject. "De A1 is een belangrijke verbindingsroute van en naar Duitsland en Polen. In Twente blijft de bereikbaarheid over de weg achter bij concurrerende regio’s." Dit wordt bevestigd in onderzoeksrapport 'Kracht van Oost-Nederland'

https://hofvantwente.vvd.nl/nieuws/23360/motie-vervroegen-verbreding-a1-krijgt-steun-gemeenteraad-hof-van-twente

Files en ongelukken voorkomen

De VVD gaat deze motie ook op provinciaal niveau indienen. Daarmee hoopt ze een zo groot mogelijk draagvlak te krijgen voor het versneld breder maken van de A1 van twee naar drie rijstroken. "Door de toenemende verkeersdruk op de A1 ontstaan er helaas elk jaar meer ongelukken. Vooral het vrachtverkeer neemt aantoonbaar toe sinds het aantrekken van de economie. Ondernemers die afhankelijk zijn van de A1, lijden forse schade als eigen medewerkers, maar ook toeleveranciers staan stil in de file. Een goede doorstroming op deze route is belangrijk voor de bereikbaarheid én de economische ontwikkeling van de regio. Zowel voor ondernemers als voor mensen die blijven, of willen gaan wonen in Twente."

Concurrentiekracht Twente

Voor de verbreding van de A1 Apeldoorn – Azelo investeert het Rijk €424 miljoen. Dit bedrag is inclusief €115 miljoen cofinanciering door de provincie Overijssel. "We zijn blij dat de verbreding is opgenomen in het meerjareninvesteringsprogramma en uitgevoerd wordt door Rijkswaterstaat. Maar waarom zo lang wachten met uitvoering? Snellere realisatie van de verbreding A1 is echt noodzakelijk om de concurrentiekracht van Twente te behouden."

Contact met VVD Hof van Twente

Meer informatie over VVD-Hof van Twente en haar standpunten vindt u op deze website. In gesprek met VVD Hof van Twente, bel dan met VVD-fractievoorzitter Gerda Bruins of Ellen te Riele.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.