Nieuws van politieke partijen in Houten inzichtelijk

5 documenten

Gevaarlijk kruispunt aangepakt

PvdA PvdA Houten 27-05-2019 17:17

De PvdA fractie heeft in de raad van april aan het college de vraag gesteld om het kruispunt bij de Bouw en de Wegenbouw verkeersveiliger te maken. Komend vanaf de Bouw naar de Rondweg toe, heb je als automobilist slecht zicht naar rechts. Het fiets- brommerpad loopt ietwat in een bocht waardoor een automobilist niet tijdig kan reageren op een naderende brommer of fietser. Het blijkt dat er op dat kruispunt veel bijna-ongelukken gebeuren en helaas zijn er recent ook aanrijdingen tussen auto’s en brommers te betreuren, met schade en gewonden als gevolg. In het vragenhalfuurtje heeft de PvdA fractie dit aan de orde gesteld bij wethouder Van Dalen. De uitkomst is dat de wethouder bereid is om de verkeersveiligheid op dit kruispunt te analyseren en met verbetervoorstellen te komen. Hij heeft toegezegd dat hij korte termijn met concrete maatregelen komt om de verkeersveiligheid te verbeteren. We gaan er vanuit dat het college deze toezeggingen voortvarend gaat aanpakken en de fractie houdt natuurlijk de vinger aan de pols!

Het bericht Gevaarlijk kruispunt aangepakt verscheen eerst op PvdA Houten.

Snelwegen rondom Houten

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) CDA Houten 01-10-2018 07:59

Vanaf 2020 worden de snelwegen rondom Houten verbreed. Tijdens een 6-jarig project komen er extra rijstroken en worden de kruisende verkeersstromen gescheiden. Stroken groen worden asfalt, in ruil voor minder files en ongelukken op de snelwegen rondom Houten. Bij het complexe project zijn het Rijk, Rijkswaterstaat, de Provincie en de gemeenten Utrecht, Nieuwegein en Houten betrokken. Eerst worden de groenstroken kaal gemaakt, de huidige geluidswallen worden weggehaald en vervolgens wordt de nieuwe rijstrook aangelegd. De groenstroken en geluidswallen houden het geluid van de snelweg tegen. De verloren groenstroken worden op andere plekken in de provincie terug geplant. Bewoners van de Koppeldijk en de Waijensedijk maken zich zorgen. Zij hebben al geruime tijd contact met Rijkswaterstaat. Als coördinerende instantie kan Rijkswaterstaat de plannen aanpassen om geluidsoverlast en bouwgeluid te verminderen. De groep bewoners heeft echter nog niet het gevoel dat hun zorgen serieus worden genomen door Rijkswaterstaat. Ondanks het begrip voor hun situatie, hebben zij nog niet de toezeggingen waar zij op hopen, maar ook zegt er niemand ‘nee’ tegen hun voorstellen. Binnenkort moeten alle plannen rondom dit project definitief worden gemaakt. De tijd dringt dus, de bewoners willen duidelijkheid en hebben hun hoop gevestigd op de gemeente Houten.

De bewoners van de Koppeldijk en de Waijensedijk hebben vandaag alle Houtsense politieke partijen uitgenodigd voor een uitgebreide presentatie over hun gesprekken met Rijkswaterstaat en de moeite die het hen kost om gehoord te worden. Zij hebben een beroep gedaan op de politiek, met name op de wethouder, om hun zorgen serieus te nemen. De middag werd afgesloten met een rondleiding over de koppeldijk, waar de raadsleden hebben kunnen ervaren hoe dicht bewoners op de snelweg wonen, hoeveel geluid er nu al is en welke gevolgen de plannen en werkzaamheden gaan hebben.

HoutenAnders! begrijpt deze bewoners heel erg goed. Deze groep Houtenaren vraagt de gemeentepolitiek om mee te denken en te helpen om wél tot afspraken met Rijkswaterstaat te komen. De wensen zijn heel redelijk: overlast verminderen tijdens de bouw en maatregelen treffen die na de bouw maken dat het snelweggeluid verminderd. Zij hebben zelf verschillende ideeën over hoe het Anders! kan. Zij zijn niet tegen de verbreding, maar willen wel graag gehoord worden. HoutenAnders! is blij met de positief-constructieve insteek van de bewoners en snapt ook dat het nu vijf voor twaalf is. Dat nagenoeg alle partijen hun belangstelling hebben getoond, laat zien dat de gemeenteraad het serieus neemt, al is haar rol in dit complexe dossier heel beperkt vanwege de Crisis- en Herstelwet. Wethouder Van Dalen (CDA) maakte zich gelukkig ook boos over het feit dat deze bewoners niet met de juiste personen aan tafel lijken te zitten. Hij heeft de bewoners gezegd dat hij hen zo snel mogelijk in gesprek gaat brengen met personen die wél toezeggingen kunnen doen rondom dit project. HoutenAnders! juicht dit toe en is gelukkig met het gegeven dat de wethouder zich sterk maakt voor deze groep. Initiatieven als deze, brengen de politiek dichter bij de burger. Complimenten voor dit initiatief! Wij zullen dit kritisch blijven volgen.

GroenLinks scoort het beste in de Fietskieswijzer Houten! | Houten

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Houten 08-03-2018 00:00

Evenals vier jaar geleden heeft de Fietsersbond Houten alle partijprogramma’s beoordeeld op fietsvriendelijkheid. GroenLinks is verheugd dat we deze analyse glansrijk winnen.

Evenals vier jaar geleden heeft de Fietsersbond Houten alle partijprogramma’s beoordeeld op fietsvriendelijkheid. GroenLinks is verheugd dat we deze analyse glansrijk winnen.

GroenLinks leidt met 13 sterren, gevolgd door D66 met 12 sterren en CDA met 11 sterren. GroenLinks scoort met name op het punt  ambitie, want GroenLinks wil alle korte ritten binnen Houten op de fiets. Ook scoren we goed op het criterium infrastructuur, omdat GroenLinks het hoofdnetwerk graag in rood asfalt wil uitvoeren en geschikt wil maken voor e-bikes. Ook willen we onveilige punten aanpakken. U kunt hier alle informatie van de Fietsersbond lezen.

Voetgangersbrug over A12

D66 D66 Houten 17-02-2018 09:26

De Fietsersbond en D66 zijn zaterdag 17 februari 2018 gezamenlijk van Culemborg naar de Uithof gefietst. Dat deden ze om aandacht te vragen voor de verbetering van dit deel van de beoogde snelfietsroute tussen Den Bosch en Bilthoven. Een belangrijk knelpunt in de route is de voetgangersbrug over de A12. De snelfietsroute leidt langs verschillende stations waardoor een verknoping met het regionaal treinvervoer tot stand kan worden gebracht. Ook gaat de route langs een aantal regionale bedrijventerreinen en sluit deze aan op Utrecht Science Park. Nederland bouwt aan een netwerk van fietssnelwegen. Die fietssnelwegen naar de grote steden moeten forensen een aanlokkelijk alternatief bieden voor het gebruik van de auto. De route kan een alternatief zijn voor de omstreden verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Als 10% van de automobilisten voor de fiets kiest, is er geen file meer.

Tussen Houten en de Uithof is de voetgangersbrug over de A12 nog een belangrijk knelpunt. Hopelijk komt er snel een oplossing waardoor fietsers daar zonder oponthoud hun weg kunnen vervolgen. Door de regionale route als fietssnelweg uit te voeren wordt de bereikbaarheid verbeterd en blijft de landschappelijke kwaliteit in stand. Enkele tientallen kleinere maatregelen zijn al gedaan, zoals fietsstroken en fietspaden aanleggen en oversteken verbeteren. Het scheelt niet alleen tijd als fietsen zonder afstappen of omrijden mogelijk wordt. Het wordt er ook veliger en aantrekkelijker door.

Met deze gezamenlijke fietstocht van D66 (raads)leden uit Culemborg, Houten en Utrecht, een Statenlid en een Tweede kamerlid brengt D66 samen met de Fietsersbond het belang van de doorgaande fietsverbinding onder de aandacht. Fietsen heeft veel voordelen. Het is milieuvriendelijk, gezond, leuk, goedkoop en gemakkelijk. Lekker genieten van de frisse buitenlucht, geen gedoe met parkeren en na aanschaf heb je amper kosten.

Houd Utrecht per fiets goed bereikbaar!

D66 D66 Houten 14-02-2018 16:51

D66 leden van verschillende gemeenten in de provincie Utrecht willen dat mensen makkelijk en veilig van huis naar hun werk kunnen fietsen. Daar zijn goede fietsroutes voor nodig. Om mensen te stimuleren eerder de fiets te pakken dan de auto organiseren verschillende afdelingen een fietstocht.  Met veilige fietspaden en weinig stoplichten of andere obstakels fietsen mensen makkelijk naar hun werk en staan ze niet in de file. Dat is gezond en handig! Op zaterdag 17 februari 2018 zal een groep D66’ers uit verschillende Utrechtse afdelingen ondervinden hoe makkelijk je per fiets naar Utrecht kunt fietsen.

Belang van goede fietsverbindingen

Ruim 10% van al het verkeer naar de Uithof komt uit Houten of Culemborg. Door de fiets te pakken in plaats van de auto houden we Utrecht bereikbaar.  De fietstocht van Culemborg, via Houten, naar het Utrecht Science Park (USP) is een voorbeeld van een mogelijke route voor woon-werkverkeer per fiets. Agaath Dekker-Groen, raadslid D66 Houten: “Elke rit per fiets scheelt een autorit. Fietsen is gezond en minder gebruik van de auto draagt bij aan bereikbaarheid en schone lucht voor ons allemaal. Ook kinderen moeten veilig op de fiets naar school kunnen, zowel in Houten als naar buurgemeenten”. Er is nog veel winst te behalen.

Knelpunten wegnemen

Voorwaarden voor een goede fietsroute zijn bijvoorbeeld dat de route doorloopt en je zonder omrijden, veilig, prettig en snel per fiets je bestemming kunt bereiken. Tijdens de fietstocht van Culemborg naar USP zullen we ervaren wat er goed gaat en wat er nog beter kan. Zo brengen we met deze tocht punten in kaart die nog verbeterd kunnen worden. Het is belangrijk dat ook wordt gekeken naar andere veel gebruikte woon-werkroutes met vergelijkbare afstanden. D66 zal in de gemeenten Utrecht, Houten, Culemborg en in de Provinciale Staten van Utrecht en Gelderland aandacht blijven vragen voor verbeteringen.

Benieuwd naar onze actie?

Op zaterdag 17 februari 2018 start de fietsgroep D66’ers om 11.00 uur in Culemborg. De fietstocht eindigt om ongeveer 13.30 uur op het Utrecht Science Park. Er wordt gestopt op een aantal plekken, waaronder bij het Rond in Houten om ongeveer 12.15 uur.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.