Nieuws van politieke partijen in Leiden over GroenLinks inzichtelijk

5 documenten

Twijfels bij uitbreiding Haarlemmerstraatgarage

CDA CDA GroenLinks Leiden 24-06-2020 14:48

Het CDAheeft tijdens de laatste Raadsvergadering ingestemd met de uitbreiding van de Haarlemmerstraat Parkeergarage. Op de huidige garage moeten 3 nieuwe etages worden gebouwd dat plek moet bieden aan 88 auto's. "Gelukkig zijn niet alle voorstellen van het huidige college anti-auto" zo zegt CDA duo-duoraadslid Stijn Hemel. "Het voorstel van wethouder North voor het toevoegen van 88 parkeerplaatsen door het ophogen van de Haarlemmerstraat parkeergarage vindt het CDA dan ook prima. Wel gek trouwens dat het voorstel om een parkeergaragete bouwen komt van een GroenLinks-wethouder. Die partij was tijdens de verkiezingen van 2014 nog mordicus tegen de bouw van twee garages. Speelden zij niet ene potje voetbal in een lege garage om hun aversie kenbaar te maken? Het kan verkeren." Bij de uitbreiding van de Parkeergarage Haarlemmerstraat heeft het CDA wel een aantal kanttekeningen geplaatst.“Er zijn de afgelopen tijd parkeerplaatsen op maaiveld aan de Hooigracht weggehaald (-50) en ook de Kaasmarktparkeerplaats wordt op korte termijn een groot aantal parkeerplekken opgeheven (-78 plekken). Die 88 plekken die in de nieuwe garage worden gerealiseerd komen dus als geroepen" aldus Hemel.Als de opgeheven parkeerplaatsen in de buurt optelt worden, zijn die 88 nieuwe plaatsen volstrekt onvoldoende zeker bedacht wordtdat door de bebouwing op de Kaasmarkt er extra vraag komt naar parkeerplaatsen. Hemel:“Dat dit dan gebeurd door het verhogen van een van de lelijkste gebouwen rond het centrum van Leiden vind ik onbegrijpelijk, zeker in het licht van het feit dat we de laatste jaren uitsluitend parkeerruimte ondergronds hebben laten bouwen. Ik ben blij met de extra parkeerplaatsen maar vraag me af of de Raad hier niet iets beters voor de burgers van Leiden had kunnen en moeten doen?" Het CDA heeft nagedacht over een voorstel voor een ondergrondse parkeergarage onder de Kaasmarkt in combinatie met een beperkt aantal kort parkeerplaatsen langs de Hooigracht, dit zou voor zowel ondernemers als burgers een uitkomst zijn geweest, maar dit bleek bij voorbaat onhaalbaar in de Raad. "De collegepartijen zitten hier best geharnast in, dat makat het niet makkelijker. We moeten het er maar mee doen." Heeft u vragen of opmerkingen, of wilt u het CDA iets meegeven over parkeren en bereikbaarheid in Leiden, mail dan naar fractiecdaleiden@gmail.com

CDA bezorgd over College-plannen voor weigeren parkeervergunningen

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Leiden 14-09-2019 13:20

Afgelopen donderdag uitte duo-raadslid Jonathan Provoost namens het CDA zijn zorgen over de plannen voor een tussentijdse parkeerverordening. Het College van D66, GroenLinks en PvdA stelt in het raadsvoorstel voor om toekomstige bewoners van verschillende nieuwbouwwoningen een parkeervergunning te weigeren. Provoost: ‘Onze fractie begrijpt heel goed dat we als stad moeten nadenken over manieren om duurzame vormen van mobiliteit te stimuleren, zeker in een drukbevolkte stad als Leiden. Toch is het denk ik belangrijk om de realiteit wat beter in het oog te houden dan nu gebeurt. Veruit de meeste mensen zijn afhankelijk en gewend aan het gebruik van hun auto: daar moet je rekening mee houden.’ Het College wil, wanneer een projectontwikkelaar niet aan de parkeernormen voldoet, nieuwe bewoners een parkeervergunning kunnen weigeren. In theorie wordt het daarmee mogelijk dat in een groot deel van de nieuwbouw geen plek is voor mensen die een auto hebben. ‘Hiermee werk je in de hand dat bijvoorbeeld gezinnen of zzp’ers met een werkbus eigenlijk geen aanspraak kunnen maken op deze nieuwbouw, omdat ze hun auto niet kwijt kunnen. Daarmee wordt de diversiteit van zo’n woonblok niet bepaald vergroot. Ik begrijp niet dat D66, GroenLinks en de PvdA daarmee instemmen.’, aldus Jonathan. ‘Wij willen echt graag nadenken over manieren om de stad leefbaar en duurzamer in te richten. Zet dan bijvoorbeeld een maximum op het aantal woningen dat niet in aanmerking komt voor een parkeervergunning, en bied de mensen uit die woningen aan om hun auto tegen lager tarief in de dichtstbijzijnde parkeergarage te zetten. Dan zet je wel mooie stappen, maar neem je niet zo’n drastisch besluit zonder oog voor de realiteit...’ Het raadsvoorstel waarover donderdag gesproken is in de commissie betreft een tussentijdse maatregel. Eind 2019 moet wethouder Leewis (GroenLinks) met de volledige nieuwe plannen voor mobiliteit en parkeren komen. Het CDA zal zich ook dan beraden op realistische voorstellen die zowel een bereikbare en leefbare stad, als duurzame mobiliteit voorstaan. Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl of neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid & Mobiliteit, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

Scootervrije fietspaden: ook in Leiden de juiste route? | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 08-04-2019 00:00

Vanaf maandag 8 april vindt er een grote verschuiving plaats in de vervoersstromen in Amsterdam. De scooter is vanaf deze dag namelijk verplicht om, inclusief helm, van de rijbaan gebruik te maken in plaats van het fietspad. Volgens GroenLinks een mooi besluit! Meer veiligheid voor fietsers en niet meer achter een stinkende scooter staan bij het stoplicht. Is dit ook mogelijk in Leiden?

In Leiden is het beleid sinds het huidige college dat de fiets op 1 staat. Maar wat houdt dat precies in? Martine Leewis, wethouder Mobiliteit: “De fiets op 1 houdt in dat we de fietser centraal stellen in Leiden. We denken goed na hoe de fietser de meest gunstige omstandighedoen krijgt, zodat meer mensen gebruik maken van de fiets in plaats van dat ze voor de auto kiezen.” Sinds het aantreden van dit college zijn dan ook al veel pro-fiets-maatregelen genomen. Zo wordt er geïnvesteerd in fietscorridors naar de omliggende steden en dorpen, worden fietspaden verbeterd en wordt de veiligheid van fietskruispunten aangepakt.

Dit jaar vindt er een hoop onderzoek plaats naar verdergaande maatregelen, zoals een autoluwe binnenstad wat weer een positief effect heeft op fietsen. En die scootervrije fietspaden? Ook daar zal na komende zomer onderzoek naar gedaan worden. Een goede ontwikkeling, vindt ook de Fietsersbond. Peter Rumler, voorzitter van de Leidse afdeling van de Fietsersbond, vertelt waarom deze stap zo belangrijk is: “Met de groei van fietsers en e-bikes wordt het steeds drukker op de fietspaden, en verbreden van de fietspaden is niet altijd een optie. Vooral de zwakke groepen zoals kinderen en ouderen hebben steeds vaker last van de scooters en voelen zich niet meer veilig. Daarom willen wij de scooters, zowel snorfietsen als brommers, naar de rijbaan verplaatsen overal waar het kan.”

De scootervrije fietspaden zorgen dus voor een veiligere en schonere omgeving voor de fietser. Leonard Burtscher, bewoner van de Merenwijk en bevlogen fietser, vindt ook dat er iets moet gebeuren. Hij komt oorspronkelijk uit Oostenrijk en na aankomst in Nederland viel hem op hoe goed de fietser het heeft in Nederland: “Fietspaden in Nederland zijn veilig en vaak ver van het autoverkeer. Ik vond het dus vreemd dat men toelaat dat een klein aantal brom- en snorfietsers de lucht voor alle fietsers vervuilt en met lawaai en gevaarlijk gedrag het fietsen met kinderen minder veilig en leuk maakt.” Ook Leonard zet zich daarom actief in om fietspaden in Leiden scootervrij te krijgen.

Aan het einde van dit jaar hopen we de resultaten van de onderzoeken te ontvangen om zo een goede beslissing te kunnen nemen of scootervrije fietspaden realistisch zijn in Leiden.

Nieuw onderzoek naar veiligere fietsinfrastructuur | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 20-11-2018 00:00

GroenLinks wil de fiets in Leiden op één zetten. Daarom heeft ons raadslid Emma van Bree de gemeente gevraagd om een nieuwe analyse te maken van de locaties in Leiden waar de meeste fietsongevallen plaatsvinden, om zo de veiligheid van fietsers gericht te verbeteren en het fietsgebruik te stimuleren. Haar voorstel werd afgelopen dinsdag 13 november aangenomen door de gemeenteraad.

De oude fietsanalyse was gebaseerd op cijfers uit 2001-2011 en sinds deze tijd is er een hoop veranderd in de Leidse verkeerssituatie. Zo zijn er diverse nieuwe wegen en kruispunten aangelegd, waardoor nieuwe knelpunten zijn ontstaan. Daarom vonden we het hoog tijd voor een nieuwe analyse.

Begin 2019 zal de nieuwe hotspotanalyse worden uitgevoerd. Hierbij wordt wederom in kaart gebracht op welke plekken in Leiden de meeste ongevallen met fietsers plaatsvinden. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek kan het geld voor fietsinfrastructuur vervolgens op de juiste plekken geïnvesteerd worden om deze wegen veiliger te maken voor de fietser. Op deze manier kunnen we de fiets echt op één zetten!

Een veiligere verkeerssituatie voor fietsers maakt het gemakkelijker voor Leidenaren om zich op de fiets te verplaatsen in de stad. Dit is niet alleen een gezonde keuze voor de mens, maar zorgt bij afname van de hoeveelheid auto’s ook voor een verbeterde luchtkwaliteit in onze stad. Kortom, een win-win situatie!

Nieuwe Garenmarkt definitief parkeerplaatsvrij | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 14-11-2018 00:00

Er komen definitief geen parkeerplaatsen op de nieuw ingerichte Garenmarkt. Dat heeft de gemeenteraad gisteren besloten dankzij een voorstel van GroenLinks. Tot nu toe hield de gemeente bij het herinrichten van het plein de mogelijkheid open dat bewoners er hun auto zouden kunnen parkeren, maar dat gaat nu definitief niet door.

Momenteel wordt er een parkeergarage gebouwd onder de Garenmarkt. In 2017 kwam de gemeenteraad met het voorstel om na de bouw de Garenmarkt zelf als groen evenementenplein te laten inrichten. Afgelopen tijd zijn omwonenden, belanghebbenden en de gemeente aan de slag gegaan om samen een mooie inrichting van het plein te bedenken, waar iedereen zich in kan vinden. Bij de uitwerking van dit ontwerp werd echter toch de mogelijkheid opengehouden om ook parkeerplaatsen voor bewoners in te richten.

Afgelopen weken werd duidelijk dat het openhouden van deze mogelijkheid voor vertraging, hogere kosten en langere overlast voor omwonenden zou zorgen. Omdat wij vinden dat de Garenmarkt zo snel mogelijk en zo mooi mogelijk moet worden heringericht, stelden we in de gemeenteraad voor om de knoop nu al door te hakken en er definitief geen parkeerplaatsen aan te leggen. Het voorstel kon op brede steun rekenen.  

Wanneer de nieuwe Garenmarkt af is, kunnen omwonenden hun auto op andere plekken in de omgeving en in de nieuwe parkeergarage kwijt. Want, om ons gemeenteraadslid Alex Friso te citeren: “Een ondergrondse parkeergarage bouwen om er vervolgens bovenop te gaan parkeren, is niet te begrijpen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.