Nieuws van politieke partijen in Purmerend inzichtelijk

9 documenten

Aanleg parkeerplekken stationsweg

CDA CDA Purmerend 18-03-2020 10:57

Purmerend ontwikkelt zich op dit moment in een heel hoog tempo. De vraag naar woningen is enorm en hier zetten we ook volop op in. Meer woningen betekend ook dat je anders om moet gaan met mobiliteit. Het is ook niet voor niets dat de gemeenteraad in 2018 hierop voorgesorteerd heeft met het vaststellen van de mobiliteitsvisie, waarin ingezet wordt op een goed bereikbare en autoluwe binnenstad met meer ruimte voor wonen groen, fiets- en wandelpaden.Waar doorgaand verkeer naar de A7 wordt geweerd en waar auto’s aan de randen kunnen parkeren. Deze visie op mobiliteit vormt de basis van de vele wijzigingen op het gebied van parkeren in en rond het centrum. Naast wijzigingen in de tarieven op straat, parkeertijden, vergunning gebieden en het gebruik van de parkeergarages worden er komen ook parkeerplekken terug. De 85 parkeerplekken aan de stationsweg worden op dit moment aangelegd. Straks kan je hier tot 1 juli gratis parkeren, daarna geldt een laag dagtarief van €2,- per dag. Aan de voorkant van het stadhuis komt een nieuwe ondergrondse parkeergarage met ca. 320 plekken. De voorbereidingen voor de aanbesteding zijn inmiddels gestart.

Volgende stap in een betere bereikbaarheid Amsterdam-Hoorn

CDA CDA Purmerend 28-11-2019 13:18

Extra rijstroken op A7 en maatregelen lokale wegennet en OV Het CDA is verheugd om te vernemen dat het Rijk en regio het eens zijn geworden over de financiële dekking voor een breed pakket aan maatregelen om de bereikbaarheid in de regio Amsterdam – Hoorn te verbeteren. Met het zetten van een handtekening onder een bestuursovereenkomst, hebben de ministers van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en van Veldhoven (Milieu en Wonen) gezamenlijk met de bestuurders van de Provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam, het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, ProRail, NS en de gemeenten Amsterdam, Hoorn, Purmerend, Zaanstad, Beemster, Oostzaan, Wormerland, Koggenland en Edam-Volendam de afspraken over het mobiliteitspakket bezegeld. In zijn totaliteit trekt het Rijk 366 miljoen euro uit voor de maatregelen en de regio nog eens 173 miljoen euro. Waardoor gezamenlijk 539 miljoen euro wordt uitgetrokken voor extra rijstroken op de A7 en A8 en maatregelen voor het lokale wegennet, de fiets en het openbaar vervoer. CDA wethouder Eveline Tijmstra: “Veel Purmerenders reizen dagelijks naar Amsterdam en we merken dat het heel druk is in onze regio op de weg en in het openbaar vervoer tijdens spitstijden. Met de komst van extra woningen zal het in de toekomst alleen maar drukker worden. Het is daarom belangrijk dat de infrastructuur meegroeit en we investeren in de wegen en het openbaar vervoer.” Maatregelen Met het pakket aan maatregel wordt woningbouwontwikkeling mogelijk gemaakt voor de duizenden woningen in de regio’s boven Amsterdam. Daarnaast wordt er rekening gehouden met grote opgaven in de regio voor leefbaarheid, natuur, klimaat en duurzaamheid. De drie belangrijkste maatregelen uit het mobiliteitspakket voor Purmerend zijn volgens het CDA: • Extra rijstroken op de A8 en A7 bij Purmerend en Hoorn, het aanpassen van knooppunt Zaandam en het openstellen van de beide reserve rijstroken in de Coentunnel; • Faciliteren van de gewenste bereikbaarheid voor belangrijke woningbouwopgaven bij openbaar vervoer-knooppunten in Purmerend, Zaanstad en Hoorn. • Stimuleren van fietsgebruik, extra carpoolplaatsen en een werkgeversaanpak. Vervolg Alle maatregelen zijn opgenomen in een ontwerp structuurvisie, die al ter inzage heeft gelegen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de nota van antwoord en het definitief maken van de structuurvisie. Nadat de structuurvisie eind van dit jaar is vastgesteld wordt worden de maatregelen verder uitgewerkt in de planuitwerking ‘A7-A8 Amsterdam-Hoorn’. Gevolgd door een ontwerp-Tracébesluit en een Tracébesluit, waarmee duidelijk worden wanneer welke maatregelen genomen kunnen worden.

Kruispunt Purmerenderweg/Westerweg

CDA CDA Purmerend 23-06-2019 05:29

Het kruispunt in de Purmer Noord, met aan de ene kant het evenemententerrein en aan de andere het complex van Wherevogels, is een kruispunt zonder voetpad. Hier steken veel jonge verkeersdeelnemers de drukke Purmerenderweg over om vervolgens langs de smalle Westerweg te moeten lopen richting Wherevogels. Voor het CDA is dit een onwenselijke situatie. Het is belangrijk dat de verkeersveiligheid hier structureel wordt verbeterd. Wij zijn daarom blij met het voorstel van onze wethouder. Dit door een voetpad langs de Westerweg met een oversteek bij het stoplicht te realiseren en daarbij een brug naar het evenemententerrein. Het CDA verwacht een snelle realisatie en stelt de hiervoor benodigde middelen graag ter beschikking. Fred Kootraadslid

SP: Parkeergarages randen stad

SP SP Purmerend 19-02-2019 23:55

SP Purmerend ziet niets in plannen om midden in ons stadje parkeergarages te realiseren. Volgens SP-commissieleden Wim Wilschut en Theo de la Haye moeten parkeergarages aan de randen van de stad komen. Dat zorgt voor minder vaststaand verkeer direct rond het centrum en voor schonere lucht.

De SP pleit al langer voor parkeergarages op plekken als aan de Weidevenne-kant van de Melkwegbrug, in de buurt bij de afrit van de A7, bij Jonk (over de Neckerbrug) en aan de andere kant in de buurt van het Stadhuis. Plannen om op de Schapenmarkt of op andere plekken op steenworpafstand van het centrum parkeergarages te plaatsen zijn gedoemd te leiden tot nog meer files in dat gebied.

Het is nu al veel te druk qua verkeer, daarom wil de SP twee dingen. Ten eerste moeten er dus parkeergarages niet midden in, maar aan de randen van de stad komen. Hier wordt gezorgd voor voldoende plek en zo komt tevens plaats in de binnenstad vrij voor meer groen en recreatie. Ten tweede is het minstens net zo belangrijk om te zorgen dat er alternatieve manieren zijn om naar de binnenstad te gaan. SP Purmerend wil dat er een circulaire stadsbus komt, die alle centra in de wijken verbinden met de binnenstad. Daarnaast moet er meer geïnvesteerd worden in veilige fiets- en wandelroutes.

In algemene zin moet het aantrekkelijker worden om met andere vervoersmiddelen dan de auto naar de stad te komen, maar moet er voldoende plaats zijn voor mensen die besluiten wel met de auto naar de stad te komen. Alleen zo zorgen we dat de Purmerendse stadsring niet vastloopt en dat iedereen naar het stadje kan hoe hij of zij wil.

‘Verkeersvisie Purmerend moet toekomstgerichter’

SP SP Purmerend 26-11-2018 10:05

Het college denkt te veel op korte termijn en te weinig op lange termijn als het gaat om verkeer en vervoer. Ook ligt de focus te veel op vervoer met de auto, en te weinig op vervoer met het openbaar vervoer of de fiets.

Dat stelde SP-commissielid Wim Wilschut afgelopen week tijdens een commissievergadering. Zo wil Wilschut kijken naar parkeergarages buiten de binnenstad, en niet er middenin. Het is natuurlijk vreemd dat men wil toewerken naar een autoluwe binnenstad, maar vervolgens wel allerlei parkeergarages daar heeft. Wilschut: “Plaats parkeergarages buiten het centrum, en werken met gratis elektrische busjes om men van en naar ‘t stadje te vervoeren. Zo zorgen we dat het autoverkeer niet helemaal dichtslibt.”

Ook zou er volgens Wilschut veel meer gekeken moeten worden hoe fietsers en wandelaars sneller en eenvoudiger op belangrijke plekken in Purmerend kunnen komen. Zo kan het zijn dat men de auto vaker laat staan en kiest voor een andere manier van vervoer. “In de toekomst zal men zich veel minder met de auto verplaatsen. Daar moeten we als Purmerend nu al over nadenken.”

‘Hardere aanpak vuurwerkoverlast nodig’

SP SP Purmerend 15-11-2018 08:00

SP Purmerend wil dat het college overlast door vuurwerk harder gaat aanpakken. Daarover stelde de SP-fractie vragen aan het college. Niet alleen bij Oudejaarsnacht gaat er nog te veel mis, maar ook gedurende het hele jaar is het illegaal afsteken van vuurwerk een doorn in het oog voor de SP.

De SP wil dat er een aantal zaken gebeuren. Ten eerste moet er meer geld beschikbaar komen voor handhaving, zeker rondom de uren waar vuurwerk afgestoken mag worden. Ten tweede moeten er vuurwerkvrije zones komen in Purmerend, rondom allerlei publieke voorzieningen en bij inwoners in de buurt als zij dat wensen. Ten derde moet de binnenstad een vuurwerkvrije plek worden. Dit voorkomt problemen met uitgaan en vuurwerk en zorgt ervoor dat er in ieder geval één centrale plek is in de stad waar geen vuurwerk is.

Naast de vuurwerkvrije zones ziet de SP ook kansen in het inperken van de overlast door het instellen van een gemeentelijke vuurwerkshow. Zo kunnen mensen wel het moois van vuurwerk aanschouwen, zonder allerlei problemen die er (voor anderen om hun heen) bij komen kijken. 

Het college ziet echter weinig in de SP-voorstellen, en neemt het probleem wat bij veel inwoners rond de jaarwisseling weer zal spelen, niet serieus. ‘Geen capaciteit’ voor handhaving, ‘geen interesse’ in vuurwerkvrije zones en ‘geen nut’ als het gaat om een centrale vuurwerkshow. 

De SP overweegt om een motie in te dienen om het college te dwingen vuurwerkoverlast aan te pakken. De vragen en antwoorden zijn hier te vinden, onder SP - Vuurwerk.

CDA tegen hoogbouw in de binnenstad

CDA CDA Purmerend 18-03-2018 12:38

Waarom geen hoogbouw in de historische binnenstad? Voor het CDA is dit heel logisch. Al jaren zijn we bezig met het versterken van onze binnenstad. Door te beschermen wat er nog is en dat wat teruggebouwd wordt te doen op een historiserende wijze, met respect voor de omgeving. En het resultaat mag er zijn, neem de Koemarkt, de Nieuwstraat of het deel bij Spijkerman. Wij vinden dat deze wijze van ontwikkelen past bij het karakteristieke centrum van Purmerend. Het CDA vindt dat een gebouw van 23 verdiepingen (72 meter hoog) niet thuishoort in onze historische binnenstad. Niet alleen is elke menselijke maat zoek, je creëert ook nog eens een verkeersinfarct. We willen graag woningen, maar wel passend bij de historische binnenstad. De afgelopen weken is dit onderwerp veel besproken in de pers. In het Gezinsbladverscheen een artikel waarin de voorzitter van Vereniging Historisch Purmerend pleitte voor een nieuwe raad met meer historisch besef. Er verscheen op 10 maart een kort item op NH Nieuws en ook het NOS-journaal belichtte het onderwerp. Op 13 maart was er opnieuw iets uitgebreider aandacht voor op NH Nieuws. De koers van het CDA Het CDA staat voor het behouden van het historische karakter van onze binnenstad. In de binnenstad wil het CDA geen hoogbouw, en dus ook niet op de locatie van het oude postkantoor. Het CDA gaat er alles aan doen om de plannen die er nu liggen van tafel te krijgen.Het CDA wil wel woningen toevoegen in het centrum. Ook op de locatie van het oude postkantoor zijn woningen goed te realiseren, minder hoog en mét respect voor de binnenstad.Het CDA staat voor een bereikbare binnenstad. Eerst duidelijkheid over de gevolgen die álle bouwplannen op het verkeer en parkeren in de binnenstad hebben en de oplossingen hiervoor. Dan pas bouwen.

'Nu investeren in groen levert op termijn veel winst op'

SP SP VVD Partij voor de Vrijheid Purmerend 09-03-2018 04:28

De SP wil dat er in Purmerend fors geïnvesteerd gaat worden in groen, groenonderhoud en groene energie. Dat vertelde SP-lijsttrekker Bram Buskoop bij het debat over schone lucht, georganiseerd door Milieudefensie en de Fietsersbond in het Stamhuis.

12 van de 13 partijen waren aanwezig bij het debat, alleen de PVV was afwezig. "Tja, ik ben inmiddels wel gewend dat de PVV niet wil debatteren. Wellicht omdat ze alleen maar opkomen voor de rijke elite terwijl ze doen alsof ze het volk echt vertegenwoordigen", denkt SP-lijsttrekker Bram Buskoop.

Voorafgaand aan het debat vertelde het Longfonds over de nadelige gevolgen van te grote hoeveelheden fijnstof in de lucht en onschone lucht in het algemeen. Het verhaal benadrukte nog eens hoe belangrijk het is om zo snel mogelijk te zorgen voor gezonde lucht. Dat moet gebeuren door te investeren in groen, zowel in de wijken als in bossen, door te zorgen voor fors meer energie via wind, zon en water en door te zorgen dat vervoer schoner wordt. "Als we dat nu niet doen, kost het ons over tientallen jaren nog veel meer geld", vertelt Buskoop.

Buskoop: "Het hebben van veel te veel fijnstof in de lucht kost ook vooral heel veel geld. Elk jaar moeten veel te veel mensen met klachten aan bijvoorbeeld longen worden behandeld als gevolg van onschone lucht. Ook komen mensen eerder te overlijden. Dat is niet alleen onwijs vervelend voor de mensen die het betreft, maar kost de gemeenschap ook veel geld. Daarom kosten goede en gerichte investeringen helemaal niet zoveel geld, want op termijn besparen we fors op zorgkosten en levert het een enorme gezondheidswinst op."

Schone lucht en het Beusebos

Een terugkerend thema wat dit betreft is het Beusebos. Stadspartij, VVD en AOV willen een deel van het bos kappen om plaats te maken voor een hotel. Als SP zijn we fel tegen de kap van ook maar één boom uit dit mooie stukje natuur. Buskoop was daarin ook hard tegenover deze partijen: "Het college stelt de belangen van projectontwikkelaars en grote commerciële jongens boven dat van onze eigen inwoners, die schone lucht nodig hebben. Een schande, wat mij betreft".

De collegepartijen stelden ook veel te willen doen om schone lucht te bevorderen, 'maar er moet ook geld verdient worden', zo was de bewoording van AOV-lijsttrekker Harry Rotgans. Buskoop bestrijdt deze aanname: "De enige plannen die het college hebben gemaakt op het gebied van groenvoorzieningen de afgelopen vier jaar, is het slopen van het Beusebos! Ze doen diametraal het tegenovergestelde van wat nodig is, alleen maar omdat een bedrijf als Van der Valk een lobbyist op ze heeft afgestuurd."

Als SP vertrouwen we in onze eigen lokale economie en investeren we daarin, in plaats van het lokken van commerciële bedrijven. SP-lijsttrekker Bram Buskoop: "Er wordt gedaan alsof de komst van Van der Valk ook maar iets van de werkgelegenheid oplost. Dat is natuurlijk onzin, het zijn slechts een paar banen extra. We zijn groot voorstander van extra werkgelegenheid, maar we hebben veel harder mensen nodig in de zorg en het onderwijs. Laten we daar als Purmerend in gaan investeren."

Schone lucht en de binnenstad

De binnenstad van Purmerend is, door de veel stilstaande auto's op de weg en al het kleinvrachtverkeer, veel te vervuild, zo stelt Buskoop. Echter vind hij een autoluwe of autovrije binnenstad geen fantastisch idee: "Door de binnenstad vrij te maken van autoverkeer zijn we vooral bezig met het probleem verplaatsen. Ik sta er niet afwijzend tegenover, maar het lost an sich niks op. Dan staat het straks op de Gorslaan en op andere wegen richting de A7 helemaal vast en dan hoopt zich daar weer meer ongezonde lucht op. We moeten het probleem niet verplaatsen maar oplossen. Zet dus in op duurzame energie in het openbaar vervoer door bussen elektrisch of op waterstof te laten rijden, zet in op doorstroom in de stad zodat auto's niet stilstaan en op elektrische oplaadpunten zodat het aantrekkelijker wordt om een elektrische auto aan te schaffen."

De SP vindt het vanwege de extra luchtvervuiling in de stad ook een slecht idee om een grote woontoren aan de rand van de stad neer te zetten. "Het staat nu elke ochtend en namiddag al volledig vast met verkeer bij binnenkomst van Purmerend. Wat het college met dit hoogbouwplan doet is daar nóg meer verkeer aan toe te voegen, om vervolgens te zeggen dat de mensen die daar gaan wonen maar niet met de auto moeten reizen. Het is compleet ridicuul. Na 21 maart houden we deze plannen wat ons betreft dan ook tegen."

Iedereen die ook vindt dat behoud van groen en investeringen in groene energie een belangrijk thema zijn, kan bij de SP goed terecht. Het is niet alleen een grote kostenbesparing later als we die investeringen nu maken, het levert ook enorme gezondheidswinst op. De SP heeft grote ambities met het groen in Purmerend: "In ons programma zeggen we niks voor niks dat we de groenste stad van het land willen worden".

Een bereikbare binnenstad

VVD VVD Purmerend 01-03-2018 09:32

De VVD Purmerend vindt dat de ontwikkeling van de binnenstad samen moet gaan met een goede bereikbaarheid. De binnenstad slibt namelijk dicht! Bezoekers van de binnenstad en doorgaand verkeer (van en naar de snelweg A7) staan samen in de file in de binnenstad. Dat is voor niemand fijn. Ook van rondjes rijden op zoek naar een geschikte parkeerplek wekt ergernis op.

https://purmerend.vvd.nl/nieuws/28601/een-bereikbare-binnenstad

De VVD Purmerend vindt dat de ontwikkeling van de binnenstad samen moet gaan met een goede bereikbaarheid. De binnenstad slibt namelijk dicht!

Bezoekers van de binnenstad en doorgaand verkeer (van en naar de snelweg A7) staan samen in de file in de binnenstad. Dat is voor niemand fijn. Ook rondjes rijden op zoek naar een geschikte parkeerplek wekt ergernis op.

Claxonate

De Claxonate (parkeergarage) staat vaak leeg en is nota bene eigendom van de gemeente. Om vergunninghouders (veelal bewoners en ondernemers in bezit van een parkeervergunning) meer ruimte te geven om hun auto te parkeren in de binnenstad, heeft de VVD Purmerend een motie ingediend om vergunningparkeren in de Claxonate mogelijk te maken. Dat wordt nu onderzocht.

Eén oplossing voor parkeren

Een bereikbare binnenstad voor de auto is voor de VVD Purmerend essentieel. Voor bezoekers, maar ook voor inwoners en ondernemers. Zo gaat was ons betreft het Lammetje pas weg als die parkeerplaatsen ergens gecompenseerd zijn en bouwen we nieuwe parkeervoorzieningen zodat er voldoende parkeerplaatsen zijn voor bezoekers en bewoners van de binnenstad.

We zetten daarom in op een duurzame oplossing voor parkeren die vele jaren meegaat en geen houtje-touwtje oplossing. De oplossing hebben we nog niet, maar als het aan ons ligt zetten we de gemeente zo snel mogelijk aan het werk om dit te realiseren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.