Nieuws van politieke partijen in Gooise Meren over GroenLinks inzichtelijk

9 documenten

Grip op de luchtvaart | Gooise Meren

GroenLinks GroenLinks Gooise Meren 10-12-2018 00:00

We moeten van groei van de luchtvaart naar grip op de luchtvaart. Dat stelde Suzanne Kröger (2e Kamerlid voor GroenlLinks) tijdens de themabijeenkomst op zaterdag 8 decemebr jl. Het gaat daarbij om klimaat, gezondheid en veiligheid. Lees meer in het verslag van deze bijeenkomst van GroenLinks Gooi- en Vechtstreek.

GroenLinks wil meer grip op mobiliteit: Themabijeenkomst GroenLinks Gooi- en Vechtstreek op 8 december 2018

De afdelingen van GroenLinks uit de Gooi- en Vechtstreek hebben zaterdag 8 december een bijeenkomst georganiseerd over het thema mobiliteit. Het ging zowel over de luchtvaart als over het vervoer in de regio. De sprekers waren Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van GroenLinks en Alwin Hietbrink, GroenLinks lid van Provinciale Staten van Noord Holland.

Suzanne Kröger gaf een uitleg over de ontwikkelingen op en rond Schiphol. Er wordt door het kabinet gewerkt aan een Luchtvaartnota 2020-2050. Merkwaardig daarbij is dat de herindeling van het luchtruim pas in 2023 klaar zal zijn. Dit lijkt niet één op één te passen. Het zal bij de herindeling van het luchtruim boven Nederland een stevig gevecht worden tussen burgerluchtvaart, militaire luchtvaart en gemeentelijke belangen. Suzanne stelde dat Schiphol voor ons land relatief veel te groot is. Onze overheid heeft altijd Schiphol gefaciliteerd in plaats van andersom. De overheid zou de opdrachtgever moeten zijn die kaders en grenzen stelt.

GroenLinks zet landelijk in op ‘van groei van de luchtvaart naar grip op de luchtvaart ‘ met 3 belangrijke aspecten: klimaat, gezondheid (kijkend naar de WHO adviezen op het gebied van geluid en ultrafijnstof) en veiligheid. Op de Luchtvaartnota 2020-2050 moet een plan-MER komen met alle klimaateffecten daarin opgenomen. Nog eens werd duidelijk dat er een groot verschil lijkt te zijn tussen berekende waarden en meetwaarden. De berekende waarden worden door de overheid aangehouden en die wil eigenlijk tot op heden weinig weten van meetwaarden.

Vanuit de aanwezigen werd gepleit voor de aanleg van een regionaal meetnetwerk voor het meten van geluid en luchtverontreiniging. Verder zouden wij eens kritisch naar onze (eigen) manier van leven moeten kijken en de daarbij behorende ecologische voetafdruk. De vraag is dan: hoe werken we aan verdere bewustwording en gedragsverandering? Tenslotte is GroenLinks tegen uitbreiding van het vliegveld Lelystad.

Alwin Hietbrink gaf een presentatie over de verantwoordelijkheid en de coördinerende en vertegenwoordigende rol van de provincie in het vervoer in de provincie Noord-Holland. Maar liefst 50% van de provinciale begroting gaat naar mobiliteit! GroenLinks wil leefbaarheid zwaarder laten wegen in het provinciale afwegingsmodel. Dat model bestaat nu uit: Bereikbaarheid (40%), Verkeersveiligheid (40%) en Leefbaarheid (20%). Aan dit afwegingsmodel zou Duurzaamheid moeten worden toegevoegd. De Staten-fractie wil een verschuiving van auto naar OV en fiets stimuleren. Dat kan onder meer door de motorrijtuigenbelasting in Noord-Holland te verhogen. Die is relatief vrij laag. Voor het stimuleren van fietsvoorzieningen is overigens veel draagvlak in de Staten en dat is hoopvol.

Verder werd het initiatiefvoorstel van GroenLinks NH besproken over de lightrail of metroverbinding(en) in Noord Holland. Uit de discussie met de aanwezigen volgde dat met de OV-concessie vooral gekeken moet worden naar integraal maatwerk, geredeneerd vanuit de behoefte van de gebruikers. Met belangstelling wordt gekeken naar de proef in Noord-Holland Noord, waar gewerkt gaat worden aan 'Vervoer op maat'. Vaste buslijnen worden vervangen door kleine busjes die niet volgens een dienstregeling rijden, maar bij een regiecentrale gereserveerd worden door de reiziger. Daarbij moet wel worden opgelet dat met het opheffen van OV-verbindingen we niet in een negatieve spiraal terecht komen van steeds minder OV en daarmee het vergroten van vervoersarmoede. Daarnaast is het ook zaak om de arbeidsomstandigheden bij de OV-concessie zwaar te laten meewegen, alsmede duurzame schone bussen.

Minder asfalt en meer OV, E-bike en fiets blijft het parool en het idee werd geopperd om een regionaal mobiliteitsplan te maken. De aanwezigen maakten zich zorgen over het verbreden van de provinciale weg N201 te hoogte van Vreeland in de provincie Utrecht. Daar verbreden is elders problemen creëren, in het bijzonder rond Hilversum. Er is goede hoop dat GroenLinks Noord-Holland op 20 maart 2019 goed uit de verkiezingen komt en dan meer invloed zal hebben om mobiliteit meer klimaatneutraal en gezonder te maken.

Maximum snelheid omlaag op de ...

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Gooise Meren 21-11-2018 09:45

Maximum snelheid omlaag op de A1: Wij hebben in de raadsvergadering van 7 november jl. een motie ingediend om te zorgen dat de maximumsnelheid op de A1 rond Gooise Meren wordt verlaagd van 120 naar 100 km/uur. De ChristenUnie, D66 en Hart voor BNM dienden de motie mede in en deze werd met een zeer grote meerderheid aangenomen! Deze maatregel is de eenvoudigste en goedkoopste manier om de luchtkwaliteit te verbeteren en geluidsoverlast te verminderen. Het college gaat nu met het ministerie praten, want uiteindelijk gaan zij erover.

Wethouder Munneke Smeets (Hart voor BNM) neemt ontslag na vertrouwensbreuk

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Gooise Meren 19-10-2018 09:23

Marieke Munneke Smeets (Hart voor BNM) stapt gedwongen op als wethouder van Gooise Meren. De gemeenteraad zegde donderdagavond laat het vertrouwen in haar op na een fel debat over haar keuzes over de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan. Aan het einde van het debat kon het CDA niet anders dan een motie van wantrouwen indienen tegen wethouder Munneke Smeets. Haar handelswijze nam een grote meerderheid van de raad haar zeer kwalijk en veel raadsleden bleven twijfelen aan haar integriteit. Er was onvoldoende vertrouwen dat de wethouder geleerd heeft van haar fouten en in de toekomst dezelfde fouten niet nog een keer zou maken. Heel jammer dat een gedreven politicus het toneel verlaat. Uit BussumsNieuws: GOOISE MEREN - Marieke Munneke Smeets (Hart voor BNM) stapt gedwongen op als wethouder van Gooise Meren. De gemeenteraad zegde donderdagavond laat het vertrouwen in haar op na een fel debat over haar keuzes over de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan. Munneke Smeets kwam de afgelopen weken onder vuur te liggen nadat ze, achter de rug van de raad om, tornde aan een genomen raadsbesluit over de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan. De wethouder toverdeeen second opinion uit de hoge hoed, waarmee ze de raad vervolgens probeerde te overtuigen dat het veiliger was om alsnog de spoorwegovergang af te sluiten voor autoverkeer. Iets waar ze zich in het verleden als fractievoorzitter van Hart voor BNM al hard voor maakte, maar toen geen politieke draagvlak voor kreeg. Na alle ophef werd de second opinion afgelopen week toch weer van tafel gehaald en werd alles bij het oude gelaten. Gemeenteraad neemt wethouder handelswijze zeer kwalijkDe gemeenteraad nam de wethouder haar handelswijze donderdagavond zeer kwalijk en twijfelde aan haar integriteit. De wethouder betuigde uitgebreid spijt, maar kon de gemeenteraad niet overtuigen dat haar handelswijze de juiste was en kon slechts mondjesmaat naar genoegen antwoordgeven op het vragenvuur dat de raad haar aan de schenen legde. De gemeenteraad had daarnaast onvoldoende vertrouwen dat de wethouder geleerd heeft van haar fouten en in de toekomst dezelfde fouten niet nog een keer zou maken. Er werd tot diep in de nacht gedebatteerd over de kwestie. Na alle beraadslagingen kwam het CDA met een motie van wantrouwen die door een grote meerderheid van de gemeenteraad werd aangenomen. De wethouder maakte daarop haar vertrek bekend. Hoe nu verder met de coalitie?Met het vertrek van Munneke Smeets heeft Hart voor BNM geen wethouder meer in de coalitiemet VVD, D66 en GroenLinks. Hoe het nu verder moet met die coalitie is onduidelijk. Het lijkt niet voor de hand liggen dat Munneke Smeets wordt opgevolgd door iemand van haar eigen partij. Hart voor BNM bleef Munneke Smeets onvoorwaardelijk steunen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.