Nieuws van politieke partijen in Hattem over PvdA inzichtelijk

5 documenten

De PvdA Hattem brengt een individuele stem uit op dit beleidskader hernieuwbare energie.

PvdA PvdA Hattem 01-07-2020 07:44

https://hattem.pvda.nl/nieuws/de-pvda-hattem-brengt-een-individuele-stem-uit-op-dit-beleidskader-hernieuwbare-energie/Dit is de stemverklaring Tonny Keizer bij individueel stemmen. Collega fractieleden Marie Lupez Stapper en Geert Winkel hebben voorgestemd zonder stemverklaring. Geachte raad,Inclusief amendement vinden wij het beleidskader zeker beter dan zonder. Als het beleidskader er dan toch komt dan inclusief amendement.Echter nu onderzoek doen in een Natura 2000 gebied is ongewenst en dat stuit op principiële bezwaren en vanuit die optiek kunnen wij niet unaniem voor stemmen.De PvdA is een groot voorstander van de energietransitie. Wel vraagt ze om zorgvuldigheid in wat?; Waar?; En Wanneer gepland wordt.Immers:De PvdA Hattem vindt dat er t.a.v. zonne-energie in Nederland voldoende capaciteit in de bebouwde omgeving is om ten aanzien van het zonnedeel de resterende 6 TWH van de RES-doelstellingen te voldoen. De mogelijkheden in de bebouwde omgeving zijn nog onvoldoende onderzocht of uit genut.De PvdA Hattem is er daarom op tegen dat er op de korte en middellange termijn grootschalige energie ontwikkeld wordt in de niet bebouwde omgeving van het grondgebied van de gemeente Hattem zijnde vooral landbouw en natuurgebieden. Gebieden die voor projectontwikkelaars vanuit financieel oogpunt juist het meest interessant zijn. Zorgvuldigheid, voorzichtigheid, terughoudendheid zijn daarom belangrijk.Het tempo waarin er in Nederland zon en wind capaciteit bijgebouwd wordt ligt hoger dan de vraag. Een verwachte toename van de elektriciteit vraag is absoluut nog niet zichtbaar. Het afgelopen jaar, dus ook voor de Corona crisis, laat zelfs een daling van de elektriciteit vraag zien. Steeds vaker laten productiepieken van wind en zon overschotten zien, zo ook gistermiddag 28 juni 2020. Een sterke toename van de productiecapaciteit zon en wind in minimaal de komende 4 jaar levert structureel een lage elektriciteitsprijs op en daarmee zeer hoge subsidiekosten voor de staat, lasten voor de belastingbetaler dus. Het grootschalig opslaan van elektriciteit dan wel het grootschalig omzetten van elektriciteit naar bijvoorbeeld waterstof ontwikkelt zich maar gaat in een langzamer tempo. Het gevolg is dat windmolens en of zonnepanelen steeds vaker tijdens piekuren afgeschakeld moeten worden.Qua timing is er tijd om eerst de bebouwde omgeving maximaal te inventariseren en te benutten en nu nog niets in de niet bebouwde omgeving te ontwikkelen tenzij dat weloverwogen gebeurt. Laten wij in Hattem die tijd benutten.Ontwikkeling in natuurgebieden staat op de laatste plaats in de Nationale Omgevingsvisie, de NOVI. Pas als je echt onvoldoende plek hebt voor de doelstelling van 2050 kun je onder zware condities naar natuurgebieden gaan kijken. Die noodzaak is er nu niet en de komende jaren niet. Het natuurgebied bekendstaand als oude vuilstort is natuur met een extra aanwijzing, te weten een Natura 2000 gebied en valt daarmee nu, morgen en zover de PvdA Hattem in de toekomst kan kijken buiten het zoekgebied voor grootschalige energieopwekking, zoals ook is opgenomen in de gedragscode “ zon op land “. 

Het bericht De PvdA Hattem brengt een individuele stem uit op dit beleidskader hernieuwbare energie. verscheen eerst op PvdA Hattem.

Bespreking beleidskader duurzame energieopwekking (RES) in de Raadsvergadering van 29 juni 2020 1e termijn.

PvdA PvdA Hattem 01-07-2020 07:44

Namens de PvdA spreekt Tonny Keizer in. voor de 1e termijn beleidskader duurzame energieopwekking.In de commissievergadering heeft de PvdA aangegeven grote moeite te hebben met het beleidskader dat aan de raad voorgelegd is. In al de gesprekken tussen de commissievergadering en deze raadsvergadering is dat nog eens bevestigd. Het stuk behoeft minimaal een amendement, maar het aanhouden van het stuk is ter sprake geweest. De twijfel is en was groot.Voor de energietransitie is er een belangrijke mijlpaal het jaar 2030. In dat jaar moet de CO2-uitstoot gehalveerd zijn t.o.v. het jaar 1990. Daarom moet er veel duurzame energie bijkomen. De productie van duurzame elektriciteit is onderverdeeld in 3 grote blokken:1. Kleinschalig, zoals zonnepanelen thuis2. Grootschalig, wind op zee onderdeel van de RES3. Grootschalig zon en wind op het land geproduceerd, ook onderdeel van de RES. Voor wind op zee en voor grootschalige opwekking op het land werkt de overheid al sinds 2008 met een subsidieregeling, de SDE+ regeling. 1 of 2x per jaar schrijft de overheid een tender uit waar tot nu toe gretig op ingeschreven wordt. Vanaf 2017 kregen de grootschalige zonnepanelen subsidies echt volume.Parallel aan de SDE+ is de overheid ook de RES gestart om plaatsen voor grootschalige duurzame energie op het land middels een participatietraject vast te stellen zodat de 35 TWh in 2030 gehaald gaat worden. Deze 35 TWH is zowel voor de reeds gebouwde, de geplande, als de nog te ontwikkelen capaciteit.De Wet Openbaarheid Bestuur laat zien hoeveel van de initiatieven door de jaren heen subsidie gekregen hebben. Tot en met 2019 is er 26 TWH toegewezen waarvan eind 2019 ca. 30% operationeel was. De andere 70% komt er de komende jaren bij met de verwachting dat deze rond 2023 afgerond zijn.In april 2020 is er wederom een tender geweest waardoor de teller oploopt naar ca 29 TWH. De RES heeft nog 6 TWH te gaan dus. Wat zou er eerder zijn? De RES 1.0 of de 35 TWH uitgegeven middels SDE+ subsidies?Ruim 40% van het opgestelde vermogen is zon. Onderzoek van Deloitte enkele jaren terug heeft aangegeven dat er in Nederland voldoende daken zijn om bijna alle stroom op te wekken. Met ook nog eens 49 TWH-wind op zee is de PvdA van mening dat er dus nog meer dan genoeg dakoppervlakte moet zijn of andere plaatsen in de gebouwde omgeving voor zonne-energie.Voor de volgorde van zonnepanelen bouwen gelden de NOVI-afwegingsprincipes.1. Op de gebouwde omgeving.2. Onbenutte terreinen in gebouwd gebied.3. Grond niet zijnde landbouw of natuur, zoals waterzuiveringsinstallaties, vuilnisbelten, binnenwater maar ook terrein in beheer van het Rijk, denk voor Hattem aan spoor en snelwegen.4. Landbouw of natuur. Natura 2000 is binnen deze groep 4 nog eens een extra beschermd gebied met een functie om het betreffende gebied te beschermen maar ook ter bescherming van de biodiversiteit.De PvdA onderschrijft deze volgorde van plannen en pas als de zoektocht onder de 1e 3 genoemde gebieden niet succesvol is zou de zoektocht pas verder in de onder nr 4 geplaatste omgeving moeten gaan. En dan nog zou er bij 4 een sub volgorde moeten zijn van:4a) Landbouwgrond als nieuw verdienmodel voor de agrariër4b) Natuurgebieden4c) Natura 2000 als het echt niet anders kan.Maar nogmaals. Groep 4 lijkt voor het Hattemse gebied nu absoluut niet aan de orde.Nu een onderzoek doen naar grootschalige windopwekking in een natura 2000 gebied is zo tegen al deze regels in dat de PvdA tegen dit plan is. En niet alleen gezien de volgorde van bouwen maar ook gezien het landelijk tempo van bouwen vindt de PvdA een pas op de plaats voor grootschalige energieopwekking in de niet gebouwde omgeving de beste keuze. U en ik, belastingbetalers, weten de komende 15 jaar hoeveel de elektriciteit gaat kosten, los van alle belastingen en nettarieven. Een deel betaalt U aan uw leverancier, het andere deel voor de subsidie SDE+ via de reguliere belastingen. Hiervan profiteren partijen die windmolens en grote zonoppervlaktes in gebruik hebben of nemen. U allen kent voorbeelden in Nederland, in onze omgeving. De staat moet de komende jaren veel SDE+ subsidies uitkeren. Er staat eind 2019 maximaal 56 Miljard € gereserveerd voor zon en wind. Een deel van deze maximale subsidie zal het rijk in 15 jaar uitkeren op basis van de vooraf berekende gesubsidieerde kWh prijs. SDE-projecten kennen een minimaal gegarandeerde opbrengst, mits ze de elektriciteit werkelijk leveren.Voor 4 windmolens met ieders een capaciteit van 3,8 MW en 6 cent per kWh is de opbrengst gegarandeerd 35 Mln€ de komende 15 jaar. Is de marktprijs gemiddeld 4 cent per kWH dan ontvangen de eigenaren 4/6e deel direct, 1/3e deel van het Rijk, in dit voorbeeld ongeveer 12 Mln€.Diverse partijen zijn op zoek naar plekken waar de grond goedkoop is en dus de Businesscase gunstig. Zandafgravingen zijn gunstig want voor een park op binnenwater is de subsidie hoger. Natuurgebieden kennen voor de projectontwikkelaars een lucratieve m2 prijs. Grootschalig ontwikkelen in de niet bebouwde omgeving is financieel aantrekkelijk.Het is niet verwonderlijk dat ook onze wethouder benaderd wordt of er mogelijkheden zijn. De PvdA vindt dat wij als raad extra alert moeten zijn! Schermen wij de buitengebieden voldoende af?Vraag: Wethouder, voor welke gebieden in de niet gebouwde omgeving bent U inmiddels benadert? Voor de komende jaren is de PvdA Hattem bang dat er veel vaker productiepieken komen waarin windmolens stilgezet worden, zonnepanelen tijdelijk afgeschakeld. Er overdag elektriciteit verbruikt wordt, bijvoorbeeld lampen in kassen. Dat afschakelen is omdat Europa gelukkig bepaald heeft dat er geen subsidie betaald wordt als de elektriciteit-prijs negatief is. Dat voorkomt in ieder geval dat ons zeer betrouwbare elektriciteitsnet niet onderuitgaat. Gisteren nog was er zo’n moment dat de elektriciteit-prijs negatief werd door een combinatie van zon en wind. Dit effect hebben we de laatste tijd vaker in de weekenden gezien. De productie van windmolens op zee begint nu net op gang te komen en ook op het land is nog maar een klein deel operationeel. Er is geen enkele reden om de komende jaren haast te maken en af te wijken van landelijke kaders en nogmaals, de PvdA Hattem vindt het zeer belangrijk dat voorzichtigheid betracht wordt.Participatie bij grootschalige opwekking is erg belangrijk.De PvdA heeft in het amendement aangedrongen op een hoge mate van lokale participatie, ten minste 40%, daar waar in het oorspronkelijke model 20% staat. Hiermee hopen wij erop dat als er dan toch een project komt de omgeving achter zo’n plan staat.

Het bericht Bespreking beleidskader duurzame energieopwekking (RES) in de Raadsvergadering van 29 juni 2020 1e termijn. verscheen eerst op PvdA Hattem.

Jaap van Tiel (inspreker) over ontwikkelingsmogelijkheden zorgzone “oude IJsbaan” en locatiekeuze onderwijs in commissievergadering Hattem

PvdA PvdA VVD D66 CDA Hattem 10-12-2019 23:03

Geachte commissie leden en voorzitter van de Commissie Algemene en Ruimtelijke zaken van de gemeente Hattem.

Mijn onderwerp

De locatiekeuze Besluit raad: locatiekeuze onderwijs cluster 1 (besluit nr. 09), inclusief aangenomen motie, 11 maart 2019

en

Onderwerp voor deze avond:

Stedenbouwkundige visie Oude IJsbaan en omgeving – perspectief voor WZZ en IKC.

In de raadsvergadering van 11 maart 2019 heeft de raad het voorstel van het college om een IKC (Integraal Kind centrum) te bouwen op het terrein van de voormalige school de Noordgouw door een deel van de raad weggestemd en is voorgesteld om het IKC te gaan bouwen op het oude ijsbaanterrein, dat inmiddels in de volksmond de woonzorgzone genoemd.                                                            Het voorstel van het college werd gesteund door de fracties van de CU, het CDA en D66. Tegenstemmers waren de PvdA en de VVD.

In die raadsvergadering heb ik ingesproken namens mijzelf en volgens mij ook namens veel Hattemers, die niet één twee drie de kans durven te grijpen om van het inspreekrecht gebruik te maken.

Zonder mijn hele verhaal te herhalen wil ik toch nog een aantal zaken benoemen, waar ik toen achter stond, en nog steeds achter sta, en tevens een oproep aan de raad te doen, om het raadbesluit van 11 maart 2019 terug te draaien. Er zijn mogelijkheden binnen de wet die dat ook mogelijk maakt.

Mijn inziens is het besluit toen vooral genomen op basis van emotie en druk vanuit de achterban van een aantal partijen. Wij hebben toen veel gehoord van de insprekers die tegenstander waren van de voorgestelde verplaatsing van de van Heemstraschool en de Zaaier naar het terrein van de voormalige Noordgouw.

Nu ligt er een stuk voor u om in deze commissie te behandelen.

 Onderwerp

Stedenbouwkundige visie Oude Ijsbaan en omgeving – perspectief voor WZZ en IKC

 Voorstel

 Te besluiten om:

De stedenbouwkundige Visie oude ijsbaan e.o. – een perspectief voor WZZ en IKC vast te stellen.

Het college van burgemeester en wethouder op te dragen voortvarend de visie uit te werken naar een stedenbouwkundig plan, als vertrekpunt voor ontwerp, aanbesteding en realisatie van de zone via twee parallelle sporen (wonen/zorg en onderwijs), dat te vertalen in een ontwerp-bestemmingsplan en te zijner tijd aan de gemeenteraad voor te leggen ter besluitvorming.

Het is al met al een mooi plan geworden, waarin door vele Hattemers is meegedacht en gesproken.

Van verschillende kanten is aangegeven dat kleinschalig betaalbaar wonen, intramurale zorg, algemene grondslag, dokterspost, 24 uurs zusterpost, een inloop ruimte voor ontmoeting en ontspanning enz, enz op de woonzorgzone van groot belang is voor de ouderen van nu en in de toekomst.

Wat vooral opvalt in het plan is het feit dat het IKC veel ruimte nodig heeft die beter besteed kan worden aan de vorige punten die ik noemde. De grond die gebruikt zou moeten gaan worden voor de 2 scholen is dure grond die vooral bedoeld is voor een woonzorgzone. Betaalbare woningen in de buurt van zorg, een supermarkt en de binnenstad op loopafstand, voor ouderen.

Indien het IKC er niet gebouwd gaat worden, komt er veel extra ruimte vrij die er voor zorgt dat er meer en lager gebouwd kan worden. De hoogte is voor huidige bewoners in de omgeving van de woonzorgzone, een belangrijk punt.

Zoals ik al aangaf is dit het moment om uw raadbesluit terug te draaien, en een nieuw raadbesluit te nemen over de plek waar het nieuwe IKC kan komen. Uiteraard doel ik op het mooie grote terrein naast de Marke.

Ik wil dan ook meegeven aan de commissie, de raad, de directies van de scholen en de ouders van de leerlingen dat er nu een school ingepast wordt op de woonzorgzone die uiteraard aan de eisen van de tijd zal voldoen, maar niet de ruimte heeft om een mooie grote school neer te zetten met volop ruimte voor het gebouw, speelmogelijkheden van een groen plein enz.

Van een latere uitbreiding kan ook b.v. ook geen sprake meer zijn.

Dat is er wel op het terrein van de voormalige Noordgouw. Tevens is daar als extra de sporthal en het zwembad op loopafstand, en voldoende parkeer gelegenheid.

Als antwoord op alle inbreng van de ouders en het besluit van de raad, die er is geweest, wil ik nogmaals het volgende opmerken over de vier belangrijkste items die door hen zijn benoemt, en waarop mede de raad heeft besloten.

De gasleiding. Deze ligt er sinds mensenheugenis. Er werd en wordt rekening mee gehouden met de bouw van woningen, bedrijven, scholen enz.

Tegenstanders hadden het over ontploffingen en vlammen van 40 meter hoog. Dit is een totaal verkeerde beeldvorming.

De Umts masten. Deze kun je eventueel in overleg met de eigenaren van de masten laten verplaatsen als zij inderdaad die overlast geven zoals wordt verondersteld. Umts masten staan nu ook op veel gebouwen en in de buurt van veel gebouwen, woningengen enz., b.v. op de kerk de Open Poort.

Ik woon vlakbij de Open Poort en heb daar nog nooit verontruste bewoners of ouders over gehoord.

De hoogspanningsmasten.

Die staan er al heel lang en er heeft tientallen jaren een school in de buurt gestaan. Zonder er te diep op in te gaan merk ik op dat vanavond ook een raadsvoorstel wordt behandeld met als onderwerp : het ’t Veen- Ontwikkelkader, Verkabeling, grondexploitatie en financiële planning. Hierin wordt de verkabeling van de hoogspanning kabels onder de grond voorgesteld.

Veel mensen denken dat de scholencluster er volgend jaar al kan staan echter inclusief de bouw, de maatregeling voor verkeer en veiligheid gaat dit zo’n 3 jaar duren voor de school in gebruik genomen kan worden. Dus mocht de scholencluster er komen, dan zullen de kabels hooguit 4 jaar nog te zien zijn.

De verkeersveiligheid.

Er is inderdaad al jaren een verkeersveiligheid probleem in het gehele gebied waar de Apeldoornseweg ligt. Het college en de raad zullen dan ook met een goed plan komen om dat op te lossen. Ook nu moeten er heel veel mensen deze weg oversteken ivm de ligging van de huidige scholen, de sport accommodaties, de Marke, het zwembad en de bibliotheek.

Met de komst van het woningplan ’t Veen zal er sowieso een plan moeten komen. Ik heb er vertrouwen in dat er een goed onderbouwd plan gaat komen.

Bij het plan van de woonzorgzone geeft dit ook veel verkeerproblemen en oplossingen waarvan ik denk, het kan niet waar zijn. Een extra oversteek op de Gelderse Dijk. Er zijn nu 13.000 verkeersbewegingen per dag die zwaar gestremd gaan worden door het plaatsen van een oversteek en stoplichten.

Mijn vraag en advies aan de commissie en de raad is om het genomen raadsbesluit van 11 maart 2019 terug te draaien en een plan E te maken voor een woonzorgzone zonder een IKC op het terrein. Indien u dat doet, toont u aan dat u visie heeft voor de toekomst en niet voor de korte termijn.

Mocht de commissie besluiten om het voorliggende plan voor de woonzorgzone inclusief het IKC door te laten gaan is dat een grote gemiste kans.

Er zullen te weinig betaalbare woningen gebouwd kunnen worden op de woonzorgzone en er zal op het terrein van de Noordgouw dan de minimaal de komende 10-15 jaar geen scholen cluster meer gebouwd gaan worden.

Ik dank u voor de inspraak tijd en wens de commissie en de raad veel wijsheid toe.

Jaap van Tiel, Waalstraat 83, 8052 AD Hattem, 06-55150525

Het bericht Jaap van Tiel (inspreker) over ontwikkelingsmogelijkheden zorgzone “oude IJsbaan” en locatiekeuze onderwijs in commissievergadering Hattem verscheen eerst op PvdA Hattem.

Locatiekeuze onderwijs, een ‘duaaltje’ tussen fractie en wethouder

ChristenUnie ChristenUnie PvdA CDA Hattem 11-05-2019 07:56

https://hattem.christenunie.nl/k/n6073/news/view/1275961/940224/pasted image 0.pngVertrouwen en blik vooruit De maand maart stond voor ons als fractie in het teken van de locatiekeuze voor de Zaaier en de van Heemstraschool. Zoals bekend koos het college voor de locatie de Marke, maar ging de ChristenUnie fractie voor de huidige van Heemstra locatie / IJsbaan. Volgens de fractie is dat op dit moment dit de beste plek, met het meeste draagvlak, die kans geeft op een snelle realisatie. ChristenUnie raadsleden die een andere keus maken dan ‘hun’ ChristenUnie wethouder. We hebben vaak de vraag gekregen hoe we het proces hebben ervaren. Auke en Arend zoomen samen in op het proces van wikken en wegen, het onderlinge vertrouwen en de toekomst. De neerslag is een duaal vraaggesprek.

Auke, om met de deur in huis te vallen: wil je nog verder met je fractievriendjes en vriendinnetje?

De commissievergadering was best spannend voor mij. Een zaal vol ouders en dus veel bekenden. Ik merkte al na de reactie van het CDA en de ChristenUnie dat er veel vragen waren over de locatie de Marke. Als college hadden en hebben we nog steeds een goed verhaal over de locatie de Marke. Toch bleef de onrust over hoogspanning en verkeersveiligheid de boventoon voeren in het debat. Ik begrijp dat ouders direct zekerheid willen hebben over deze thema’s. Uiteindelijk heeft de raad ingestemd met de andere locaties. Dit was echt wel zuur voor mij, omdat ik juist in het college geknokt had voor de  locatie de Marke.

Uiteindelijk ben ik blij dat er wel een uitspraak ligt en dat we als college niet het bos in zijn gestuurd met meerdere haalbaarheidsonderzoeken. Dat zou de duidelijkheid en de snelheid niet ten goede zijn gekomen. We willen resultaat boeken en dan moet je niet verzanden met allerlei extra onderzoeken. Ook weten we nu welke ruimte we hebben voor het bouwen van woningen met zorgfuncties op het oude ijsbaanterrein en de Heemstra locatie. Uiteindelijk is dit ook een politiek proces. Er is een besluit genomen en daar moet je als bestuurder het mee doen. Ik heb hier geen rancunes over en kan hier prima mee verder!

Arend, hoe kijk je nu terug op het proces?

Het was een intensief proces, omdat we zorgvuldig alle belangen wilden afwegen. Maar gelijk was het ook een mooi proces. Ontmoetingen met ouders van verschillende scholen, gesprekken met bestuurders en mensen die zoveel hart hebben voor onze mooie stad.

De winst van het proces is dat ouders van beide scholen elkaar vonden. Dat mensen hun stem lieten horen en zich ook gehoord voelden. Ik hoop dat bestuurders en inwoners van Hattem elkaar blijven opzoeken. Zodat we oog houden voor elkaar. Een kerk heeft een andere roeping dan een gezin. Een mannenontbijt weer een andere functie dan een onderneming. De verschillende verbanden vullen elkaar aan en hebben elkaar nodig. In de bloei van deze verbanden ligt de bloei van onze Hattemse samenleving.

Het standpunt van de ChristenUnie over de schoollocatie zette ook de coalitie onder spanning want de PvdA heeft een duidelijk andere . Hoe nu verder?

Arend: “We hebben elkaar als coalitie diep in de ogen gekeken en waar we het oneens zijn uitgesproken. We hebben een mooi coalitieakkoord en gezamenlijke dromen. Daarin willen de verbinding blijven zoeken. We moeten niet denken in Hattem-noord tegen Hattem-zuid, of oud versus jong. Onze samenleving wordt mooier als de onderlinge verhoudingen en verbanden elkaar versterken en verrijken.“

Hoe verloopt de samenwerking?

Arend: “Het is prettig samenwerken met Auke. Hij heeft ruime ervaring met het politieke spel en kan goed een paar stappen vooruit denken”.

Auke: ”Het voelt goed om samen met de fractie te werken aan mooie opgaven voor Hattem. De sfeer is uitstekend en we hebben goede gesprekken en veel lol samen. Ik merk dat ik me gesteund voel door mijn fractie en dat is een belangrijke voorwaarde voor mij om me in te zetten”.

Wat is een hoogtepunt van het afgelopen jaar?

Arend: “De verkiezingsoverwinning, het coalitieakkoord, een sluitende begroting zonder extra OZB verhogingen, de zonnepanelen op gemeentegebouwen, maar ook de compensatie van de Vitensgelden voor inwoners van Hattem, het is moeilijk kiezen. De hoogtepunten voor mij waren toch de gesprekken met zo veel mensen in Hattem. Of het nu ging om plusOV, over de stenen van het marktplein over de scholen. De kritische blik van Hattemers, het meedenken en de betrokkenheid zijn ontzettend groot. Voor mij zijn die persoonlijke ontmoetingen steeds weer de hoogtepunten”.

Welke dromen heb je nog voor de komende jaren.

Arend: “Ik hoop dat we de komende jaren verder kunnen werken aan het coalitieakkoord. Belangrijkste dromen zijn het verder tot bloei brengen van de binnenstad, het realiseren van een snelle fietsroutes en verduurzamen van de gemeentelijke gebouwen”.

Auke: “Ik wil het vooralsnog bij 2019 houden. Ik wil graag voor de zomervakantie een besluit hebben over de bestrating van de markt. Dit is een doorn in het oog van veel Hattemers. Er zijn nu drie ontwerpen gemaakt die hier hopelijk verandering in aanbrengen. Wat mij betreft starten we na het zomerseizoen (begin oktober) direct met de uitvoering. Dit jaar gaan we ook de Geldersedijk en Zuiderzeestraatweg aanpakken, veiliger en fietsvriendelijke. Als laatste hoop ik dat we dit jaar het besluit gaan nemen om de hoogspanningskabel ondergronds te krijgen. Daarmee ontstaat er meer ruimte voor woningbouw op ’t Veen. Dit zijn natuurlijk niet echt dromen, maar ik ben dan ook meer een doener”.

Coalitieakkoord 2018-2022

CDA CDA VVD D66 PvdA ChristenUnie Hattem 01-06-2018 05:07

Inleiding Een zo breed mogelijk gedragen akkoord, dat is waar ChristenUnie, CDA en PvdA mee aan de slag zijn gegaan. Dat was de aanbeveling die de verkenner meegaf aan deze coalitie. Bij de totstandkoming van dit coalitieakkoord is naar de verkiezingsprogramma’s van alle partijen gekeken en is ook specifiek inbreng gevraagd aan D66 en VVD. Want ook al kent elke partij zijn eigen kleur: samen willen we het beste voor Hattem. We hebben geen dichtgetimmerd akkoord voor de komende vier jaar. Er is niet alleen ruimte voor aanvulling en in de uitwerking, we gaan ook actief op zoek naar inbreng en nieuwe ideeën, met name vanuit de Hattemse samenleving. Hattem is een sterke samenleving, waarin veel onderlinge verbanden bestaan. In buurten en straten, in de binnenstad, bij evenementen, op het sportveld, bij verenigingen, in de kerk, in de politiek, we komen elkaar op veel plekken tegen. Daardoor kunnen we als klein stadje samen grote opgaven aan. Dat is maar goed ook, want de opgaven worden niet kleiner de komende periode. Het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen willen een aantal grote maatschappelijke opgaven gezamenlijk aanpakken. In een Interbestuurlijk Programma staan tien maatschappelijke opgaven centraal. Er komt extra geld beschikbaar via het Gemeentefonds om hiermee aan de slag te gaan. Hoeveel geld dat precies is en in welke mate vastgelegd wordt hoe en waaraan het besteed moet worden, is nog onduidelijk. Dat betekent dat we nu wel ambities uitspreken, maar daar nog geen investeringen aan kunnen koppelen. Richting de begroting voor 2019 krijgen we meer zicht op de financiële mogelijkheden. In de afgelopen periode hebben veel goede visies het licht gezien. Wij willen de energie steken in zaken die tastbaar zijn voor de Hattemer. In dit coalitieakkoord leest u per programma uit de begroting onze ambities voor de komende vier jaar. Wij gaan samen met u voor Hattem aan de slag! Arend Palland Teun Juk Geert Winkel ChristenUnie CDA PvdA 1. Hattem, sociaal sterk Veranderingen in het sociaal domein Het Rijk heeft drie decentralisaties in het sociaal domein aan gemeenten toevertrouwd. Die overgang van taken hebben we met veel inspanning goed weten te verwerken. Wanneer Hattemers het zelf niet meer redden, worden ze geholpen door hun naasten, de samenleving en de gemeente. We blijven in Hattem passende zorg bieden aan onze inwoners. We maken nu ook een ontwikkeling door in hoe we als gemeente en gemeenschap met onze partners invulling geven aan zorg en ondersteuning. Daarbij willen we zorgvragen zo snel mogelijk herkennen, zodat we met lichtere ondersteuning zware zorg kunnen voorkomen. We richten met onze partners een loket in waar al onze inwoners, van nul tot honderd jaar oud, terecht kunnen. Zo gaan we het uitgangspunt ‘één gezin, één plan, één regisseur’ versterken. Participatiewet Een leven lang leren is nodig om mee te kunnen doen in de samenleving. Daar gaan we als gemeente een bijdrage aan leveren. We richten ons daarbij op samenwerking en de verbinding tussen onderwijs, ondernemers en arbeidsmarkt. Samen met onze ondernemers willen we banen creëren voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. De gemeente neemt als werkgever een voorbeeldrol op het gebied van bijvoorbeeld participatiebanen en beschut werken. We zetten hier verder actief in op de samenwerking met onze buurgemeenten en in de regio Zwolle. Maatschappelijke ondersteuning Iedereen moet zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en actief kunnen meedoen in de samenleving. Omzien naar elkaar en goede ondersteuning helpen daarbij. Voorzieningen moeten voor iedereen bereikbaar zijn. Hattem doet mee aan het jaarlijkse mantelzorgcompliment. Jeugd We willen dat Hattem voor onze jeugd een aantrekkelijke gemeente blijft. We willen de bestaande ondersteuning en stimuleringsmaatregelen voor onze jeugd in stand houden. Er is specifieke aandacht voor de uitvoering van de jeugdzorg, waarbij we vooral aan de voorkant willen komen van de problematiek. We zijn blij met het kindpakket, schoolzwemmen, de buurtsportcoach en sportstimuleringsmaatregelen. Dit zijn mooie voorbeelden van de brede manier waarop we investeren in onze jeugd. Aanvullend willen we kinderen uit gezinnen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm een extra ondersteuning bieden als zij de stap van het basis naar het voortgezet onderwijs maken door daar een eenmalige bijdrage van 300 euro aan te koppelen. Onderwijs: We willen voortvarend uitvoering geven aan de Onderwijsvisie, waarbij de brede ontwikkeling van het kind centraal staat. De nieuwe kindcentra geven daar invulling aan geven. De bouw van het eerste scholencluster start in deze periode. We blijven daarin nauw optrekken met de scholen. We gaan voor een goede locatie en duurzame schoolgebouwen voor alle drie clusters en bekijken welke ruimte daarbij is voor extra ambities. We willen onze jeugd het goede voorbeeld meegeven en gaan met de scholen in gesprek over bijvoorbeeld groene schoolpleinen. Sport Sport is een belangrijke verbinder en draagt bij aan een goede gezondheid en persoonlijk welbevinden. Het is vooral aan verenigingen om accommodaties te beheren en te onderhouden. Om daarin vanuit de gemeente financieel ondersteuning te bieden, stellen we in 2018 beleid vast onder welke voorwaarden Hattemse sportverenigingen leningen kunnen aanvragen voor (ver)bouw van sportaccommodaties. Om dit op een financieel verantwoorde wijze te doen, doen we dit samen met het Waarborgfonds Sport. Daarnaast zal een maximum totaal uit te lenen bedrag worden bepaald en ook bekeken worden of er een maximum per vereniging mede gebaseerd op het aantal leden, gehanteerd gaat worden. We willen in deze collegeperiode in ieder geval met de verenigingen en sportkoepel het gesprek aangaan over de toekomst van accommodaties. Gezondheid Inwoners van Hattem werken aan hun gezondheid. Dit verhoogt de kwaliteit van leven en draagt bij aan een vitaal Hattem, waar iedereen naar vermogen meedoet. Daarbij gaat het om een gezonde leefstijl, mentale gezondheid en een gezonde leefomgeving. Wij willen een gezonde levensstijl bevorderen. Zo is bijvoorbeeld de instandhouding van een breed netwerk van AED’s noodzakelijk. Het bestrijden van eenzaamheid vinden wij een belangrijk thema, iedereen kan daarbij helpen. Statushouders We spannen ons in om nieuwkomers volwaardig te laten participeren in de Hattemse samenleving. Daarbij kijken we niet alleen naar het realiseren van minimaal de taakstelling voor huisvesting van statushouders, maar zetten we ons ook in op het verbeteren van het taalniveau en het begeleiden naar arbeid van deze groep. Kunst en cultuur Kunst en cultuur geven kleur aan Hattem. We willen creatieve initiatieven faciliteren die de kleur van Hattem verrijken. We zijn trots op onze musea, die net als onze monumenten en ons rijke Hanzeverleden Hattem aantrekkelijk maken voor inwoners en bezoekers. We willen het verhaal van Hattem, decor, duiding en dynamiek van de Hanze, voor onze mooie stad laten renderen. We komen met een voorstel voor een Erfgoedprijs. Bij de promotie van Hattem speelt Rond Uit een belangrijke rol. Evenementen zoals het Chocoladefestival, Dikke Tinne en de Kunstmarkt dragen bij aan een levendige binnenstad. Subsidies We gaan verder met de koers die is ingezet met resultaatgericht subsidiëren. Waarderingssubsidies houden we in stand, omdat we onze waardering voor onze verenigingen en hun vrijwilligers niet alleen uit warme woorden willen laten bestaan. Ondersteuning willen we daarnaast vooral bieden door als gemeente niet met regels in de weg te zitten en een luisterend oor te hebben voor initiatieven. We hechten waarde aan de lokale omroep en waarderen dat vrijwilligers RTV Hattem met nieuw elan als een continue factor in de Hattemse samenleving willen behouden. 2. Hattem, een mooie stad om in te wonen, te werken en te recreëren Omgevingswet Het Rijk neemt ook het ruimtelijk domein op de schop: een complete stelselwijziging met de invoering van de Omgevingswet. Dat is weer een forse opgave, maar ook één die kansen biedt. Kansen om meer nog dan voorheen samen met inwoners en ondernemers te bepalen hoe het Hattem van de toekomst eruit gaat zien. Een houding van “ja, mits” in plaats van “nee, tenzij” staat daarin centraal, samen met het thema duurzaamheid. We gaan de Hattemers actief betrekken bij het opstellen van de Omgevingsvisie. Woonzorgzones We ontwikkelen in Hattem twee woonzorgzones. We actualiseren het behoefteonderzoek naar zorgplekken in deze periode om helder te krijgen welke inzet nodig is op dit gebied. Als uit dit onderzoek blijkt dat er behoefte is aan meer zorgplekken, willen we ons als gemeente maximaal inzetten om zorgaanbod op algemene grondslag te realiseren. Voor de woonzorgzone Geldersedijk/ijsbaanterrein gaan we voor een integrale ontwikkeling van het gebied en willen daar, ook plek bieden aan initiatieven voor kleinschalige woonvormen voor bijzondere doelgroepen, zoals stichting de Luwte. Woningbouw Hattemers moeten hun hele leven een voor hen passende woonvorm in Hattem kunnen vinden. We willen de toekomstige woonwensen van Hattemers kunnen blijven faciliteren. Daarom willen we nieuwe locaties in beeld brengen die een aanbod voor divers types woningbouw kunnen betekenen, kwalitatieve inbreiding gaat daarbij voor uitbreiding. Er moet gebouwd worden naar behoefte, waarbij we oog hebben voor betaalbare huisvesting voor elke Hattemer. De kwaliteit van de sociale woningvoorraad houden we op peil. De ontwikkeling van ‘t Veen nemen we voortvarend ter hand. Ondergrondse verkabeling van de hoogspanningslijnen kan de kansen voor de ontwikkeling van het gebied vergroten. Lelystad Airport We blijven ons er voor inzetten dat er helderheid komt over de gevolgen van Lelystad Airport voor de gezondheid en het woongenot van onze inwoners. Insteek blijft daarbij: geen laagvliegroutes, eerst een herindeling van het luchtruim. Energietransitie en klimaat We willen de energietransitie versnellen en toewerken naar een situatie waarin Hattem energieneutraal is. In de komende periode brengen we in kaart wat daar voor nodig is. We sluiten daarbij geen oplossingsrichtingen uit. We hebben daarbij een “ja, mits” houding ten aanzien van duurzaamheidsinitiatieven. We gaan meer inzetten op de energietransitie en het klimaatactieprogramma. Daar gaan we een wijze van financiering bij voorstellen die ons in staat stelt om echte stappen te zetten, we denken aan bijvoorbeeld een duurzaamheidsfonds of -reserve. Aan onze inwoners bieden we instrumenten die het investeren in duurzame maatregelen aantrekkelijk maken. We denken daarbij aan duurzaamheidsleningen en uitbreiding van het Energieloket. Het minimabeleid willen we uitbreiden met maatregelen ter bestrijding van hoge energielasten (voorkomen van energiearmoede), zodat ook gezinnen met lage inkomens in staat zijn om duurzame maatregelen te nemen. We gaan uitvoering geven aan het convenant met Powered by Hattem en ondersteuning bieden in deze opstartfase. Plaatsing van zonnepanelen op de oude stortplaats (tussen Oranje Nassaulaan en Prinses Beatrixlaan) beschouwen wij als een kansrijk project. Triada is een belangrijke partner bij het realiseren van duurzame woningen in Hattem. We blijven daar in de prestatieafspraken op inzetten, maar staan ook open voor een actiever partnerschap om onze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. Het Rijk zet in op aardgasvrije nieuwbouw en als Hattem willen we daar ook onverkort op inzetten. Op ’t Veen gaat aardgasvrij gebouwd worden. We sluiten aan bij de landelijke regelgeving op dit punt en zullen zeer terughoudend omgaan met het geven van ontheffingen. We zoeken op het gebied van energietransitie de samenwerking met onze buurgemeenten op. Als gemeente gaan we dienstreizen van de gemeente verduurzamen door het inzetten van elektrische vervoersmiddelen. We zetten in op klimaatadaptatie via onder andere het afvalwaterketenplan en willen de bewustwording bij inwoners stimuleren om hun tuinen te vergroenen. Binnenstad De binnenstad is de parel van Hattem. We zijn trots op onze historische binnenstad en willen dat inwoners en bezoekers die kunnen beleven. We zien de toekomst van de Hattemse binnenstad als autoluw. De toegankelijkheid van de Markt wordt verbeterd. De Detailhandelsvisie en het convenant met de HAVO gaan we voortvarend uitvoeren. Het thema leegstand heeft daarbij urgentie en de uitwerking van een aanpak daarop. Kwaliteit openbare ruimte In de jaren van bezuinigingen was het noodzakelijk om voor een lager niveau van kwaliteit te gaan in de openbare ruimte. Dat heeft geleid tot verrommeling en achteruitgang van kwaliteit en comfort. We gaan de komende jaren weer investeren in de kwaliteit van de openbare ruimte, te beginnen met het weer toevoegen van prullenbakken op logische plekken in Hattem en ze vaker legen waar dat nodig is. We hebben ook aandacht voor het aantrekkelijk houden van fiets- en wandelroutes door bijvoorbeeld het plaatsen van bankjes. Vlotte afhandeling van meldingen over de openbare ruimte door onze inwoners draagt daar ook aan bij. Recreatie en vrijetijdseconomie Hattem is een prachtige Hanzestad op de Veluwe. We vermarkten ons samen met de Hanzesteden langs de IJssel en op de Veluwe en op de schaal van de Veluwe. We willen het eigen verhaal van Hattem ook sterk neerzetten: decor, duiding en dynamiek zijn daarbij sleutelwoorden. We gaan ondernemers verleiden om samen het verhaal van Hattem verder te brengen en zo ook onze identiteit te versterken. Economie We spannen ons in om het H2O bedrijventerrein zo snel mogelijk gevuld te krijgen. Het realiseren van het bestemmingsplan en de afrit zijn daarbij de eerste prioriteit. De transformatie van ’t Veen wordt voorgezet en het planologisch mogelijk maken van de derde supermarkt wordt afgerond. De gemeente nodigt lokale ondernemers nadrukkelijk uit bij aanbestedingen door de gemeente. We gaan geen gebruik maken van de mogelijkheid voor verruiming van de openingstijden van winkels en handhaven de zondagsrust in Hattem. Verkeer De fietser en de voetganger staan nadrukkelijk op één in Hattem. We pakken de uitvoering van het GVVP voortvarend op en komen dit jaar met een uitvoeringsplan. Jaarlijks bepalen we de prioriteiten voor de uit te voeren werkzaamheden. We gaan de oversteek op de Burgemeester Bijleveldsingel aanpakken. Daarmee geven we invulling aan een onderdeel van een fietssnelweg door Hattem naar Zwolle. Bereikbaarheid is een thema dat we vooral in regionaal verband oppakken. We hebben oog voor de gevolgen van de nieuwe afrit voor H2O voor het verkeer in Hattem. Hattem moet goed bereikbaar blijven met het openbaar vervoer. 3. Hattem: besturen en organiseren Participatie met inwoners Samen Hattem en het gedachtengoed dat daarbij hoort, is onderdeel van het DNA van het Hattems gemeentebestuur geworden. We gaan de ingezette lijn voortzetten: we bekijken participatie samen met inwoners, per project of initiatief. De door de Raad vastgestelde participatiecode is daarbij leidend. We gaan ook onderwerpen kiezen waarop er met nieuwe vormen van meer directe democratie gewerkt gaat worden, bijvoorbeeld met een gelote burgerraad. We willen participatie ook bevorderen door het ondersteunen van vrijwilligers. Het gaat ook over betrokkenheid bij de stad en bij elkaar. De gemeente kan ook “slechts” een rol als verbinder hebben en wordt niet altijd partij. We creëren een budget om de opstart en/of ondersteuning van initiatieven van inwoners mogelijk te maken. Dienstverlening We willen dienstverlening die past bij wat we als gemeente uit willen stralen. Het stadhuis is een uitnodigende plek voor onze inwoners. Veiligheid en handhaving Hattem is een relatief veilige gemeente, maar niet vrij van ergernissen of overlast. Nu ligt het zeker niet altijd op het pad van de gemeente om tussen inwoners in te gaan staan, maar hebben inwoners daar zelf het voortouw en hun verantwoordelijkheid in te nemen. Als gemeente hebben we, doordat we regels stellen, daar ook een rol in. We willen in de komende periode projectmatig extra handhavingscapaciteit (BOA) inzetten op de bestrijding van ergernis en overlast op het gebied van bijvoorbeeld hondenpoep en foutparkeren. Regionale samenwerking Wij blijven investeren in de bestuurskracht van Hattem. Onze gemeente wil betekenisvol zelfstandig blijven en de voordelen van de kleine schaal en de nabijheid tot onze inwoners benutten. We kunnen snel schakelen in de regio. Wij realiseren onze bestuurskracht door zelf sterk te zijn en krachtig in onze netwerken te staan en daarin te investeren. Sterke samenwerkingsverbanden komen ten goede aan onze inwoners en investeringen daarin renderen direct of indirect voor Hattem. We continueren onze huidige samenwerkingsverbanden: - voor het ruimtelijk domein ligt daarbij de nadruk op de buurgemeenten op de Veluwe en de Samenwerking Noord Veluwe; - op het sociaal domein werken we vooral samen in de regio Midden-IJssel/Oost-Veluwe (Apeldoorn); - voor economie en arbeidsmarkt ligt de focus duidelijk op de regio Zwolle. We voorzien deelname in het Cluster Logistiek (als H2O) en de thema’s Human Capital Agenda en Bereikbaarheid (die laatste vanuit de samenhang met ons gastheerschap in de SNV op het thema bereikbaarheid A28). Voor het thema Energietransitie bezien we of samenwerking in de Zwolse regio of in SNV verband het meest logisch is; - op bedrijfsvoering continueren we de samenwerking die tot stand is gekomen in H2O en zouden we de samenwerking op ICT graag uitgebreid zien met meer gemeenten. We onderhouden goede contacten met de provincies Gelderland en Overijssel en het Waterschap Vallei en Veluwe. Bestuursstijl We willen als college volop in contact staan met de samenleving en onze inwoners. Open, toegankelijk, vertrouwen, ruimte laten en praktisch zijn voor ons kernbegrippen. We streven naar besluiten met een breed draagvlak in de raad. We nodigen initiatieven uit. We zijn een betrouwbare partner voor onze inwoners, instellingen, verenigingen, bedrijven en de bestuurlijke partners waarmee we samenwerken. We zoeken naar de gezamenlijke winst en focussen ons daarbij op de langere termijn. Financiën Hattem is een mooie woongemeente waar we de lastendruk zoveel mogelijk beperken. De gemeente krijgt extra geld om uitvoering te geven aan de afspraken in het Interbestuurlijk Programma. Daarnaast kent de gemeente ook autonome ontwikkelingen die financiële consequenties kennen. Wij zullen een verantwoord financieel beleid voeren, waarbij we de financiële ruimte die ontstaat in de stad investeren. De weerstandsratio handhaven we op minimaal 1,4. Ons beleid is er op gericht dat we blijven voldoen aan de provinciale normen om onder repressief toezicht te vallen. De begroting is zowel in het eerste als in het laatste jaar van het meerjarenperspectief in evenwicht. Precario We gaan ervoor zorgen dat de extra heffing die Vitens oplegt aan huishoudens vanwege de precario op leidingen, niet tot hogere totale lasten leidt voor Hattemse huishoudens. Gemeentelijke organisatie Bij bestuurlijke zelfstandigheid hoort een toekomstbestendige gemeentelijke organisatie. En ambities zijn niet te realiseren zonder uitvoeringskracht. Blijvend inzetten op participatie, de transformatie in het sociaal domein, het waar kunnen maken van een “ja, mits” insteek in het ruimtelijk domein, zijn thema’s die een permanente doorontwikkeling van de gemeentelijke organisatie vragen. Wij realiseren ons dat ambities en ontwikkelingen ook investeringen in de gemeentelijke organisatie vragen. Daarbij verwachten wij van de organisatie dat zij het werk op een slimme manier, “lean”, organiseert en investeert in haar flexibiliteit en lerend vermogen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.