Nieuws van CDA in Hilversum over VVD inzichtelijk

2 documenten

Bijdrage Sleutelgebied

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Hilversum 17-06-2020 19:11

Op 17 juni heeft de commissie gesproken over het sleutelgebied. Namens de fractie van het CDA Hilversum sprak raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen de volgende tekst: Voorzitter, Eindelijk! Er wordt in het openbaar gesproken door de gemeenteraad over het sleutelgebied en concreet, de vraag van het college om in te stemmen met de uitwerking van drie scenario’s voor de spoorzone. De aanmelding voor het sleutelproject wordt beargumenteerd als oplossing voor een aantal problemen die we dagelijks in Hilversum ervaren. Laat ik beginnen met stellen dat we het over veel van die problemen herkennen. Er is een tekort aan woningen in Hilversum. Er is meer vraag dan aanbod voor alle typen woningen, maar specifiek missen we betaalbare woningen voor modale inkomens. Het verkeer heeft vele knelpunten en specifiek zitten de Diependaalselaan en de Johannes Geradtsweg aan hun maximum. De ruimte binnen de bebouwde kom is schaars, zowel om woningen te bouwen als om iets aan de doorstroming te doen. En de ruimte om Hilversum, de prachtige natuur, bepaalt voor een groot deel ons woongenot en is te waardevol om te bebouwen. Het lastige aan dit voorstel is wat het CDA betreft echter dat bij het erkennen van deze problemen de oplossing volgens het college alleen kan liggen in het bouwen van 6.000 tot 10.000 woningen. Deelname aan het sleutelgebied is, zo stelt het college, ‘noodzakelijk omdat Hilversum zelf niet in staat is om de opgaven waarvoor het staat, zoals de bereikbaarheid, de energietransitie, klimaatadaptatie en openbare ruimte, zelf te financieren’. Dat brengt mij bij een eerste vraag: wat maakt Hilversum zo uniek dat we dat niet kunnen? En wat zegt dat over de vele gemeenten die kleiner zijn dan Hilversum en dus nog minder financiële armslag hebben? Het lijkt het CDA een illusie dat Hilversum hierin uniek is. En als de oplossing al ligt in het bouwen van woningen, waarom zijn 2.000 of 4.000 woningen dan niet voldoende? Gisterenavond en ook de afgelopen maanden hebben verschillende betrokken Hilversummers hun inbreng geleverd op het voorliggende raadsvoorstel. In al die bijdragen zitten twee rode draden: waarom worden de Hilversummers, de ondernemers en het maatschappelijk middenveld niet betrokken bij de keuzes en waarom werken we niet eerst in gezamenlijkheid aan een visie, om vervolgens te bepalen welke opgave daarbij past en wat de route is om aan die opgaven te werken? Voorzitter, twee citaten uit het coalitieakkoord van Hart voor Hilversum, VVD, D66 en GroenLinks, te lezen op pagina 33 en 34 van het akkoord: “Wij betrekken onze partners en inwoners zo veel en zo vroeg mogelijk bij onze plannen en projecten. Steeds meer informatie en expertise ligt immers buiten het gemeentehuis bij inwoners, publieke en private partijen en medeoverheden. Ons handelen is steeds meer die van netwerkpartner.” Dan het tweede citaat: “Wij zijn blij met de inbreng van inwoners en luisteren naar ideeën”. In de reactie op het burgerinitiatief stelt het college participatie weliswaar van belang wordt geacht, maar meepraten en –denken nu vanwege corona niet mogelijk is en het besluit wat vandaag voorligt genomen moet worden om mee te kunnen dingen naar de gelden uit het MIRT. Voorzitter, graag een reactie van het college en ook van de genoemde coalitiepartijen op deze citaten uit hun akkoord en de reactie daarop van het college. Natuurlijk, er is corona en corona heeft veel roet in het eten gegooid qua proces. Maar dit kan niet het enige antwoord zijn. Het lijkt erop dat het hele proces, ook als we de afgelopen drie maanden wel normaal bij elkaar hadden kunnen komen, slechts via de route van de snelkookpan doorlopen kon worden. En inmiddels is het een snelkookpan op een Boosterplaat. Willen we echt zo met onze inwoners omgaan? Voorzitter, waar visie ontbeert, verwildert het volk. Een uitspraak die u vaker van het CDA gehoord heeft deze periode en waar ik ook in deze bijdrage niet om heen kan. Wat is de visie op Hilversum? De weinige bijval voor de voorliggende plannen heeft verschillende oorzaken, maar het heeft in de analyse van het CDA nadrukkelijk ook te maken met het feit dat we met elkaar onvoldoende duidelijk een stip op de horizon hebben waar we naar toe willen, waarom we dat willen en welke routes daarbij aanvaardbaar zijn. Een economisch profiel, een woonprofiel of juist een combinatie van beide? Inzetten op jonge gezinnen of juist op ouderen? Een tuinstad of een hoogstedelijke profiel? Kortom, het ontbreekt aan visie. En zonder visie geen gefundeerd plan. Is het college het met het CDA eens dat een visie onontbeerlijk is voor de plannen die nu voorliggen? Waarom is het niet mogelijk om eerst tot een visie te komen? De grote zorg van het CDA is dat we zonder heldere visie tot ondoordachte besluiten komen waarvan we de consequenties onvoldoende kunnen overzien. Daardoor zullen we ook niet in staat zijn om de noodzaak van de plannen uit te leggen aan de Hilversummers. De maatschappelijke ophef die ontstond bij de bewoners van de Johannes Geradtsweg naar aanleiding van de voorgenomen sluiting van de kleine spoorbomen is daarvoor exemplarisch. Herkent het college deze zorg? En stel dat de raad akkoord gaat met de uitwerking van de scenario’s, hoe gaat de Hilversummer daar dan bij betrokken worden? Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat het negatieve sentiment positiever wordt? Hilversum heeft zich namens de Gooi- en Vechtstreek aangemeld als sleutelgebied. Maar waarom kiest het college er voor om de uitwerking van de plannen alleen binnen Hilversum neer te laten dalen? Wordt het plan niet veel aantrekkelijker wanneer de enorme woningbouwopgave met verschillende gemeenten samen gerealiseerd kan worden en je in die gezamenlijkheid kan werken aan nieuwe infrastructurele verbindingen die helpen bij de doorstroming? Het college vraagt instemming op het uitwerken van drie scenario’s, variërende van 6.000 tot 10.000 woningen. Deze aantallen zijn enorm. Er wordt uitgegaan van een nominale groei van Hilversum tot 2040 met 4.500 woningen. Binnen de huidige bebouwde kom. Eerlijk gezegd lijkt me dat al een geweldige opgave binnen de beperkte ruimte die er is. Maar hoe moet dat dan met 6.000 – 10.000 woningen? Wordt dat hoogbouw? En hoe houd je bij zulke aantallen vast aan het principe van de tuinstad? De afgelopen maanden werd nog eens benadrukt hoe belangrijk het is dat er voldoende ruimte binnen de gemeente is om –al dan niet op voldoende afstand- te recreëren. Wat zal het effect van de inbreiding van Hilversum zijn op deze buitenruimte? Nu al loop je in de weekenden in de file op de hei. En nu al wordt gesproken over de desastreuze gevolgen voor de natuur door het toegenomen gebruik de afgelopen maanden. Hoe wordt dat wanneer er nog eens 22.000 Hilversumse inwoners meer zijn? Tenslotte voorzitter de stelling dat we nu moeten besluiten omdat we anders de gelden uit het MIRT mislopen. Waar is die op gebaseerd? Vandaag stelde ik hierover nog technische vragen, zie ibabs, en uit de beantwoording maak ik op dat voor de komende jaren tot 2024 een toename van het MIRT wordt verwacht van ruim 9.500.000 euro ten opzichte van het budget van 2020. Met andere woorden: de ‘pot met geld’ is er ook nog na de Kamer verkiezingen van 2021. Sterker nog, hij is dan zelfs gegroeid. Waarom dan niet eerst samen met de Hilversummers, de ondernemers en het maatschappelijk middenveld werken aan een visie en dan op basis daarvan aansluiting proberen te zoeken? En, in het onwaarschijnlijke geval dat dit onverhoopt leidt tot een ‘njet’ vanuit de MRA, is het dan een reëel alternatief om vervolgens op eigen kracht geld en middelen bij elkaar te halen voor de investeringen die op basis van de visie noodzakelijk zijn? Dat moeten immers al die 300 gemeenten die ook geen sleutelgebied zijn en voor dezelfde grote opgaven staan op het gebied van woningbouw, verkeer en klimaat ook doen. Hoe redden zij het dan? Voorzitter, vele vragen. Vragen die klinken als argumenten om tegen te kunnen zijn, maar ze zijn bedoeld om helder te krijgen hoe iets wat in de ogen van het CDA niet goed in Hilversum gerealiseerd kan worden, toch te realiseren is. De beantwoording van de technische vragen sterken ons in die twijfel. Heel veel is nog onduidelijk, afhankelijk van onzekerheden en op onderdelen ook tegenstrijdig. Dat is echt een onvoldoende basis om tot besluitvorming over te gaan. Het CDA wil ten allen tijde voorkomen dat we met elkaar in een fuik zwemmen, waar we niet meer uitkomen. Hoe voorkomt u dat? Dank u wel.

Bij de gemeentelijke begroting 2019

CDA CDA VVD Hilversum 17-11-2018 15:23

Woensdag 14 november j.l. sprak fractievoorzitter Olaf Streutker de gemeenteraad toe tijdens de jaarlijkse behandeling van de gemeentebegroting. Hier vindt u integraal zijn tekst:Voorzitter,Het opstellen van een begroting is geen eenvoudige klus. Het gaat erom dat ambities en beloftesvertaald worden in concrete doelen en budgetten.Wij danken daarom het college en met name de ambtenaren voor het vele werk dat is verzet.En toch…deze begroting roept bij ons ook heel veel vragen op.Zo stuitte ik bij het lezen van de inleiding reeds op een reeks van positief verwoorde bespiegelingen(over nota bene uw eigen stuk), die de wenkbrauwen wel wat deden fronzen.Ik citeer:‘Gezonde gemeentefinanciën blijven het uitgangspunt, want alleen met een gezond beleid kan je goedeen verantwoorde keuzes maken voor de toekomst.’ Of:‘Wij hebben als uitgangspunt dat er een gezonde verhouding is tussen inkomsten, bezit en schulden,waarbij structurele uitgaven niet met incidentele inkomsten worden gedekt.’Bijzonder opmerkelijke uitspraken, die u wat ons betreft achterwege had mogen laten.Een korte blik op de hoofdlijnen wijst namelijk al uit, dat u uw eigen beleid hiermee toch wel watonderuit haalt. Sterker nog, het lezen van de stukken was niet eens nodig: de wethouder had ons per brief al op de hoogte gebracht van het feit, dat deze zo fraai verwoorde uitgangspunten in feite niet nageleefd worden. Een begrotingssaldo dat de komende jaren negatief uitvalt kun je toch niet uitleggen als prudent financieel beleid…Natuurlijk gaan er ook zaken goed en dat willen we zeker niet onbenoemd laten. Wij vinden de aanpakrondom het ontwikkelen van het Stationsgebied zorgvuldig is en zijn verheugd dat er een sportinvesteringsfonds komt. Maar onze algemene indruk is dat deze coalitie zich in het algemeen lijktte vergalopperen in daadkracht - het ontbreekt simpelweg aan concrete beloftes.De begroting leest als een roman of novelle, maar het zou eerder een keihard financieel documentmoeten zijn, wat bolstaat van concrete meetbare ambities waarop wij u als raad moeten kunnenafrekenen, u als college moeten kunnen controleren.Nu hebt u een stuk aangeleverd, dat uitblinkt in vaagheden, gemeenplaatsen, wensdromen en vooral een opsomming van uitvoerende werkzaamheden.Ik heb zelf de commissie behandeling eind oktober moeten missen omdat ik op bezoek was in Las Vegas, maar mij bekroop even het gevoel dat we hier in Hilversum ook in luchtkastelen investeren.In deze voor u – en dan druk ik me nog eufemistisch uit – roerige tijden waarbij u als coalitie hetvertrouwen van de burger in de politiek danig op de proef stelt, is naar onze mening een stabiel bestuur gebaat bij helder geformuleerde stukken met concrete plannen. Een geromantiseerde begroting bepaalt niet hoe de burger de politiek ervaart. Juist de uitvoering bepaalt voor onze burgers de kwaliteit van de besluitvorming, en het is aan ons, raadsleden, deze uitvoering te controleren.Hoe gaat u met dit stuk, de raad in staat stellen, haar controlerende rol uit te voeren, wat wij aan onzekiezers verplicht zijn?De coalitie is een verzameling van uitersten en lijkt elkaar op vele vlakken tegen te werken.Zo wordt er aan de ene kant een investering van bijna 1 miljoen voor 'Citymarketing' gevraagd om zoHilversum met maximale inzet zo goed mogelijk op de kaart te zetten, terwijl aan de andere kant eenfoto de wereld overgaat waar een vrouw zich aan haar fiets vastklampt en uiteindelijk wordt afgevoerddoor de politie, omdat haar voorwiel niet binnen het parkeervakje stond.Een grotere anti-reclame voor Hilversum kunnen wij ons niet bedenken!Er is geen extra geld gereserveerd voor verkeersveiligheid. De toezegging van het college om alleknelpunten op te pakken juichen we van harte toe, maar we maken ons zorgen over de snelheidwaarmee dit gerealiseerd gaat worden. We zullen de stilstand op het terrein van zorg- en welzijn maar niet benoemen want dan zijn we snel door onze spreektijd.De ambitie om de sociale voorraad, zowel koop als huur, op peil te brengen en te houden is goed, maarwij missen de concrete invulling: waar dan, hoe dan, wanneer dan? De nood is hoog en we willen tochniet dat onze kinderen verplicht worden om uit te wijken naar Almere of Amersfoort?Doorstroombeleid is van groot belang. Woningcorporaties moeten dit mede waarmaken. Wij zien uitnaar de visie van het college inzake het doorstroombeleid Ouderen die doorstromen naar nieuwewoonvormen in het middeldure segment zoals een ‘Knarrenhof’. Alleenstaanden die hun woningvrijmaken voor gezinnen. Jonge gezinnen die hun appartement vrijgeven voor starters.Het Midden en Kleinbedrijf (MKB) wordt niet genoemd in de begroting. Bij de ingekomen stukken vanvandaag kon u al lezen dat nota bene 2 ondernemersverenigingen zich beklagen bij de gemeente dat ze niet gehoord worden. Ondernemersvereniging Hilversum Zuid West heeft grote moeite met de bestemmingswijziging van hetvoormalige LTS Kerkelanden omdat dit nadelig zou zijn voor de in de omgeving van het projectgevestigde bedrijven. Stichting Ondernemersfonds de Gijsbrecht uit haar zorgen over de begroting van de gemeente Hilversum en dan specifiek het ontbreken van waarderingssubsidies, cofinanciering van projecten of investeringen in de openbare ruimte.Wij hebben getwijfeld of we de motie van de VVD en SP mede zouden indienen. We hebben uiteindelijknog niet onze handtekening onder deze motie gezet. De consequentie van deze motie is namelijk dat erkomend jaar geen extra geld wordt vrijgemaakt voor het MKB.Onze vraag aan de wethouder is hoe hij het komende jaar extra geld vrij gaat spelen zodat hij het MKB -buiten het centrum- van een impuls kan voorzien? Bij een goede beantwoording zullen wij de motiesteunen. Bij een onbevredigend antwoord komen wij op een later moment met een motie.Vrijwilligers zijn het cement van de samenleving, de helden van deze tijd. Wij zijn verheugd over detoezegging dat de gemeente samen met maatschappelijke partners als Versa, Hilverzorg en MEE eengezamenlijk plan van aanpak te maken op het gebied van vrijwilligerswerkbeleid (T18/147) en zien deze dan ook met spanning tegemoet. Vooruitlopend op dit beleid hebben we alvast een voorstel.Waarom zouden we niet vandaag al de ambitie waarmaken om te investeren in de leefbaarheid vanonze samenleving door alle werknemers in dienst van de gemeente Hilversum, 16 uur per jaar, in degelegenheid te stellen vrijwilligerswerk te verrichten in Hilversum, het zogenaamde ‘werknemersvrijwiliggerswerk’. Motie werknemersvrijwilligerswerkTot slot komen we nog even terug op waar ik mijn bijdrage mee ben begonnen. Over het gebrek aanvertaling van ambities en beloftes in concrete doelen en budgetten. We vragen aandacht voor het concretiseren van de luchtkastelen. Over het verder invullen van MOTIE 18/67 “Meetbare prestatie-indicatoren”. Mooi dat we 32 aanvullende prestatie-indicatoren hebben ontvangen. Belangrijk dat we als raad ook echt gaan monitoren en sturen. De indicatoren zijn kort voor de behandeling van de begroting aangeboden, maar niet verder inhoudelijk met de gemeenteraad besproken.Vandaar onze Motie prestatie-indicatoren met als wens om vóór de behandeling van de Kadernota in 2019 een onderbouwde tussenrapportage over alle prestatie-indicatoren in de raad/commissie te bespreken.Voorzitter, wij zien niet wat er achter de schermen allemaal plaatsvindt maar wij zien vooral een coalitie die worstelt - soms zelfs meer letterlijk dan figuurlijk.Voorzitter, wij wensen daarom dit college en deze coalitie de veerkracht en het verstand om met elkaarsamen te werken, ambities beter op elkaar af te stemmen en vooral de vechtlust om het vertrouwen van de burgers terug te winnen. Laten we met elkaar bouwen aan een betrouwbare en toegankelijke overheid, een overheid die luistert die richting geeft en luistert naar de zorgen uit de samenleving.Ik dank u voor uw aandacht. Olaf Streutker Fractievoorzitter CDA Hilversum14 november 2018

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.