Nieuws van politieke partijen in Lingewaard over PvdA inzichtelijk

9 documenten

Chaotisch debat over snoeihoutcentrale | Lingewaard

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Lingewaard 22-11-2019 00:00

Vragen over de snoeihoutcentrale op Bergerden leidden tot een debat in de gemeenteraad. Met veel moeite hadden we alle relevante informatie bij elkaar gesprokkeld. Dachten we. Een paar uur vóór het debat kwam de wethouder echter met aanvullende informatie, over een fout in de vergunningsaanvraag. Maar dat zou niet tot problemen leiden. Of toch wel?

Na deze chaotische start werd duidelijk dat slechts enkele partijen zich echt in de materie verdiept hadden. En dat sommige partijen liever het bedrijf wilden redden, dan langdurige luchtverontreiniging, ontbossing en gezondheidsproblemen bij omwonenden wilden voorkomen.

Wat is het probleem? 

Ook Nederland wordt nu wakker: CO2, stikstof en fijnstof zijn slecht voor klimaat en gezondheid. Omdat een centrale op snoeihout (biomassa) flinke hoeveelheden van deze stoffen uitstoot, is dit geen duurzaam alternatief voor aardgasgestookte centrale. De snoeihoutcentrale in Lingewaard krijgt nu nog een SDE-subsidie van 53 miljoen euro over 12 jaar. Dat is de Eerste Kamer echter aan het terugdraaien. Omdat het verstookte hout weliswaar bij aanplant van bomen weer teruggroeit, maar er eerst wel een voorschot wordt gedaan op CO2-uitstoot. Het hout van de boom wordt immers verbrand vóórdat een nieuwe boom dezelfde hoeveelheid CO2 op kan nemen.

De uitstoot van CO2 wordt ook niet gebruikt door de planten in de kassen, omdat er geen filter is dat de lucht daarvoor schoon genoeg maakt. Omdat technische middelen onvoldoende worden ingezet, is er meer vervuiling dan nodig. Ook van stikstof en fijnstof dus. Daarom vindt GroenLinks het een slecht idee om deze snoeihoutcentrale te bouwen. Daarnaast is het zo dat het stookhout ergens vandaan moet komen. Alleen snoeihout gebruiken lijkt mooi bedacht, maar aangezien er veel houtcentrales komen (en al zijn) in deze omgeving wordt de spoeling heel dun. We hebben de bomen keihard nodig om CO2 op te nemen. En door het sprokkelen van hout zal de biodiversiteit nog verder afnemen.

Reden genoeg om vanaf het moment dat de wethouder het over een snoeihoutcentrale had, kritische vragen te stellen. En om alternatieven voor te stellen. GroenLinks verwacht meer duurzame warmteopbrengst door technieken als diepe geothermie, aquathermie uit oppervlaktewater en misschien wel geconcentreerde zonne-energie met spiegels. Daarom is het vreemd en teleurstellend dat er voor deze tijdelijke snoeihoutcentrale een vergunning is afgegeven voor onbepaalde tijd.

Ook over het proces zijn we niet tevreden: terwijl in Nederland de discussie losgebarsten is over de negatieve effecten van biomassacentrales, heeft het college de raad niet geïnformeerd over de ontwikkelingen bij Lingezegen Energy. De publicaties van de aanvragen waren zo onopvallend, dat ze niet werden opgemerkt door inwoners. Overigens begrijpt GroenLinks heel goed dat de tuinders, doordat ze gedwongen van het aardgas moeten, in de problemen zijn gekomen. Een gevolg van het zwalkende overheidsbeleid van de afgelopen jaren, op het gebied van duurzaamheid en subsidies.

Vragen voor het debat

Veel vragen van GroenLinks en B06 werden in de periode van juni-september beantwoord door het college. Toch is er nog onduidelijkheid gebleven:

Hoe is de afstemming over de zoektocht naar voldoende snoeihout binnen een straal van 100 á 150 km rondom Lingewaard? In onze directe omgeving zijn namelijk ook snoeihoutcentrales (bestaand of gepland) in Arnhem, Renkum, Duiven, Zevenaar en Cuijk. Dat probleem legt de wethouder bij de ondernemer. Waar plant Lingewaard nieuwe bomen aan ter vervanging van het gebruikte snoeihout? Het college vindt dit niet nodig. De ondernemer is daartoe niet verplicht. Waarom wordt niet aangedrongen op het extra afvangen van CO2 als voorwaarde voor de vergunningen? Nu wordt extra CO2 voor de kassen van de tuinders aangevoerd door de afvalcentrale uit Duiven. Ook hier wil de wethouder niet verder gaan dan wat wettelijk moet. Nu blijkt dat zelfs de 14 aangesloten tuinders in de winter niet genoeg hebben aan de snoeihoutcentrale om hun kas te verwarmen, zal er zeker niet geleverd kunnen worden aan het beoogde warmtenet voor de woningen op de Zilverkamp en Driegaarden, iets waar waar het college wel op lijkt te rekenen. Dat dit ook niet mag binnen het bestemmingsplan wordt vanuit het college niet als probleem gezien.

Discussiepunten

Aan de raad werden deze discussiepunten voorgelegd:

Is het verstandig een snoeihoutcentrale te bouwen die minstens zo veel CO2, stikstof en fijnstof oplevert als een kolencentrale, en daarmee volstrekt niet als een duurzame vorm van elektriciteit- en warmteopwekking kan worden beschouwd? Hoe gaan we borgen dat de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), zwaveldioxide (SO2) en fijnstof niet hoger wordt dan in de vergunning vergeven is, zodanig dat omwonenden geen gezondheidsrisico’s lopen en gewassen van tuinders niet worden aangetast? Hoe kijkt de raad aan tegen een pas op de plaats maken oftewel de centrale (tijdelijk) stil te leggen. Dit in verband met de stikstof- en pfas-regeling en bovendien met de huidige onderzoeken van warmtewinning uit water van de waterwegen rondom Lingewaard (eerder onderzoek door de Waterschappen noemen dit als zeer kansrijk)? Vindt de raad dat het college de Gemeenteraad tijdig en voldoende heeft ingelicht over het feit dat er een snoeihoutcentrale is gepland in Lingewaard?

De meerderheid van de raad was nauwelijks ontvankelijk voor deze discussiepunten. De vragen werden niet beantwoord, of afgedaan met een tegenvraag hoe GroenLinks zelf de energietransitie dan wel wilde aanpakken. Dat antwoord is helder, namelijk met échte duurzame energie, zoals warmtewinning uit het nabije oppervlaktewater.

De ingediende moties

De motie van GroenLinks om de snoeihoutcentrale te heroverwegen werd slechts door één ander raadslid (van B06) ondersteund. Ook aandringen op betere filters en goede monitoring van de afvalgassen, om het milieu en de gezondheid van de mensen te beschermen, was voor de meeste partijen niet nodig. Zelfs de wethouder zei erop te vertrouwen dat het wel goed zou komen daarmee. De motie om beter te communiceren met de inwoners en de raad kregen enkel steun van PvdA, SP, D66 en B06. Dat leidde tot de volgende stemverklaring van GroenLinks:

Misschien was het college niet verplicht om alles over vergunningen en meldingen omtrent de snoeihoutcentrale te publiceren. GroenLinks vindt het echter getuigen van een gebrek aan sensitiviteit dit niet helder te communiceren met de inwoners en de raad. GroenLinks hecht aan de actieve informatieplicht van het college, zeker bij maatschappelijk gevoelige onderwerpen.

GroenLinks constateert dat informatie steeds vaker te laat, niet volledig of helemaal niet tot de raad komt. We roepen een paar recente zaken in herinnering: de WMO-overschrijdingen, het extra geld voor de bocht in de Karstraat, de plannen rondom de Brink in de Zilverkamp. GroenLinks heeft een motie van treurnis overwogen. Op dit moment is dit (nog) niet aan de orde maar GroenLinks doet hierbij wel een nadrukkelijke oproep aan het college snel over te gaan tot een adequaat actief informatiebeleid!

Het debatverzoek en de moties van GroenLinks (deels samen met B06) zijn als bijlage toegevoegd, onder dit artikel.

Wordt vervolgd...

Na de bekendmaking van de wethouder dat er een nieuwe bouwvergunning is aangevraagd, is er opnieuw bezwaar en beroep mogelijk voor direct betrokkenen. Ook is er door de MOB (mobilisation for the environment) aan de provincie Gelderland gevraagd om handhaving van de natuurbeschermingswet, aangezien de centrale op aardgas nog in werking blijft en de totale uitstoot veel hoger is dan in deze vergunning is aangegeven.

Dit dossier is nog niet gesloten!

Veel mooie plannen, maar weinig geld | Lingewaard

GroenLinks GroenLinks PvdA Lingewaard 08-11-2019 00:00

In de begroting voor 2020 staan mooie plannen, die soms rechtstreeks uit het programma van GroenLinks lijken te komen. Over de groene ruimte, klimaatmaatregelen, de zorg en OV en de fiets. Maar helaas, daar is weinig of geen geld voor uitgetrokken. In de raadsvergadering van 7 november komt GroenLinks met alternatieven. 

Uit de beschouwing van Lianne Duiven:

Deze begroting lijkt er qua ambitie een stuk beter uit te zien dan de voorgaande. Er staan geweldige plannen in, die soms rechtstreeks uit het verkiezingsprogramma van GroenLinks lijken te komen. Lijkt, …want kijk je wat beter naar de vertaling van de papieren plannen, naar de cijfers van de begroting, dan worden ze meteen onderuit gehaald! Er is óf geen geld voor uitgetrokken óf in plaats van uitvoering verdwijnt het geld in de algemene reserve! En die reserve wordt in rap tempo leeggemaakt voor andere projecten. Evenals het fonds bovenwijkse voorzieningen. Desastreus: we kunnen dan in de toekomst geen tegenvallers meer hebben en de nieuwe raad start met een bijna lege spaarpot.

Ik geef een paar voorbeelden van het verschil tussen ambitie en werkelijke plannen, en welke aanpassingen (amendementen en moties) we voorstellen.

*De amendementen en moties zijn hieronder als bijlagen toegevoegd.

DUURZAAMHEID

In de begroting staat: ‘de opgave van de energietransitie is groot en urgent’. Ons transitie-fonds energie, bedoeld voor duurzame maatregelen, gaat echter voor bijna de helft op aan inhuur personeel. Nota bene inhuur van buiten, waardoor opgebouwde kennis verdwijnt. Dát is natuurlijk niet de bedoeling! Samen met de PvdA dienen we hiervoor een amendement* in. 

Dit amendement werd in gewijzigde vorm door de raad aangenomen.

Waar GroenLinks wel verheugd over is, is dat onze motie van vorig jaar (over het versneld vervangen van energiezuinige armaturen) 22.000 euro per jaar oplevert. Kijk, dat is een mooi begin van kapitaal dat we opbouwen, waarbij we zowel in geld als in duurzaamheid verdienen!

We horen dat mensen er tegenop zien om hun huis te verduurzamen. Heel begrijpelijk, want dat kan een flinke investering vragen. Gelukkig zijn er al oplossingen bedacht om mensen hierbij financieel te ontzorgen. De gemeente kan bijvoorbeeld een baatbelasting invoeren. GroenLinks wil dat het college verschillende manieren van ondersteuning moet onderzoeken voor huizenverduurzaming, ook voor mensen met minder geld. We hebben daarvoor een motie*.

De wethouder vond het een sympatieke motie, maar overbodig. De motie werd daarop ingetrokken.

GROEN EN LANDSCHAP

In de begroting wordt gesproken over inheems plantmateriaal, over akkerranden, over vervanging van saai plantsoen door bloeiende borders met vaste planten en voorjaarsbollen. Dat alles met oog voor insecten. Mooie doelen! Maar dan… in plaats van investeren hierin, wordt bezuinigd! Daar gaat de ambitie van dit college, met duurzaamheid tot in de haarvaten… Bij strategisch bomenbeheer wordt €15.000 weggehaald en voor het onderhouden van openbaar groen €130.000. En de opbrengst van de verkoop van reststroken, 100.000 euro, gaat niet naar het planten van meer bomen of het verduurzamen van scholen en sportzalen, maar verdwijnt in de reserve!

De reserve, waaruit komend jaar met het grootste gemak €75.000 uit wordt gehaald voor revitalisering van bedrijventerrein Houtakker. GroenLinks rekent erop dat de herinrichting daar in ieder geval duurzaam en groen zal zijn. Met stroken van insectvriendelijke planten, bloeiende bomen, én afspraken om die  bomen water te geven tijdens droge periodes.

VERKEER

Op papier mooie woorden over meer gebruik van het Openbaar Vervoer en de fiets. Maar ook hier: geen cent voor OV en voor de fiets enkel plannen, onderzoeken en wat deelprojecten die door andere overheden moeten worden bekostigd. Geen plannen voor een fietstunneltje voor het RijnWaalsnelfietspad als alternatief bij Ressensestraat of de toekomstige Dorpensingel. Geen ambitie om het fietsverkeer te bevorderen, als alternatief voor de files! En nog een tip: stimuleer de elektrische deelauto in het kader van de energiestransitie, voor een betere luchtkwaliteit en minder behoefte aan (versteende) parkeerplaatsen.

Het college heeft al vaker aangegeven dat het na de voetballers tijd is voor de binnensporters. Toch is geen geld gereserveerd voor de binnensporters in Huissen, zoals de SGS die al 18 jaar op onderdak wacht. Waarom niet? Er is wel geld gereserveerd voor de verplaatsing van Jonge kracht en plan Polseweg, waarbij de kosten steeds verder oplopen. En voor de Karstraat 2,5 wordt miljoen uitgetrokken! Te betalen uit ons fonds bovenwijkse voorzieningen, wat daar niet voor bedoeld is. GroenLinks vindt het vreemd om van een weg vrachtwagens te willen weren, door hem meer geschikt te maken voor diezelfde vrachtwagens! Samen met de PvdA heeft GroenLinks een amendement* voor een betere besteding van dit geld, namelijk een Huissense binnensportaccomodatie.

Dit amendement werd door de wethouder en de raad afgewezen.

SOCIAAL DOMEIN

Voorzitter, nu val ik even stil… In de begroting staat bij nieuwe voorstellen en investeringsplannen letterlijk een lege pagina, ja léég! Geen enkel initiatief! Als je positief de toekomst in wil, zul je toch echt moeten investeren. Niet alleen op zorg achteraf, maar allereerst op preventie en de jongeren, want daar begint alles. Zet in op onderwijsprojecten, jongerenwerk en ondersteuning bij het vinden van zinvol werk.

Schrap onnodige bureaucratie om werkdruk te verminderen en geld over te houden om te besteden aan onze inwoners. Een eenvoudige oplossing om wachtlijsten in de WMO te verkorten en hulp vlotter te bieden ligt in een betere samenwerking met o.a. huisartsen, die de mensen en hun behoeften kennen. En ja, dat is mogelijk binnen de huidige AVG (privacywet). Hiervoor dienen wij een motie* in.

De wethouder vond dit een overbodige motie, omdat er extra personeel is aangenomen en er al op een snelle manier gewerkt wordt. De motie werd ingetrokken.

KLIMAAT

In de begroting staat: ‘We streven ernaar de invloed van extreme weersomstandigheden door klimaatverandering, zoals wateroverlast, te beperken tot een acceptabel niveau.’ Hoe is dat vertaald in de begroting? Er wordt wel een gescheiden systeem aangelegd voor hemelwater, maar bedrijven en inwoners stimuleren om dit ook op eigen terrein te doen, middels regentonnen, wadi’s, en vijvers zien we niet terug. Toch heeft GroenLinks daarvoor al in 2008 (ja, meer dan 10 jaar geleden!) een motie* ingediend die, ondanks diverse keren daarop aan te dringen, nooit is uitgevoerd. Hoog tijd om daarmee echt eens te beginnen!

AFVAL

Ook GroenLinks wil dat de vervuiler betaalt. Maar ineens meer dan een dubbel tarief invoeren voor de restafvalcontainer vinden we wel erg veel. Vooral omdat het college vorig jaar nog 15 euro teruggaf, waardoor er nu een flink hoger tarief komt voor het vastrecht. Dat zorgt voor boze mensen die restafval tussen het groenafval willen verstoppen. Dan zijn we nog verder van huis, vindt GroenLinks. Vandaar onze motie* om de tariefsverhoging in twee stappen te doen. Ook vragen we het college de inwoners een keuzemenu te geven voor het aantal keren ophalen van restafval. En een manier te bedenken om incontinentiemateriaal op te halen.

De wethouder en de raad wilden de afspraken over afvaltarieven en ophaalfrequenties niet wijzigen. Het gratis ophalen van incontinentiemateriaal zal wel gebeuren, als maatwerk. De motie werd daarop ingetrokken.

 

Algemene Beschouwing Kadernota 2020

PvdA PvdA D66 Lingewaard 26-06-2019 18:30

Gesproken tekst geldt

Mevrouw de voorzitter,

In een wat beknopte beschouwing kunnen we vandaag reageren op de Kadernota 2020 en dat lijkt op het eerste oog ook wel passend. Er staan immers geen nieuwe voorstellen in, dus waarom heel lang praten. Bij de Begroting 2019 is middels verschillende voorstellen het college uitvoeringsprogramma verwerkt en op dit moment zijn er wellicht wel wensen, maar geen financiële mogelijkheden. Het college heeft gekozen voor een terughoudende opstelling en daar valt wel wat voor te zeggen.

Tegelijkertijd wordt de hete aardappel wel een beetje doorgeschoven, voorzitter. Want het centrale uitgangspunt, namelijk dat alles in Lingewaard wel zo ongeveer zijn gangetje gaat en dat we derhalve ook eigenlijk weinig forse investeringen hoeven te doen, is wel betwistbaar. Er komen een aantal hele grote uitdagingen op ons af. En op basis van de hier vandaag te bespreken stukken moeten we toch eigenlijk vaststellen dat we daar onvoldoende klaar voor zijn.

Ik wil vanavond vier van die uitdagingen met u bespreken.

De invoering van de omgevingswet. Het begint wat voorspelbaar te worden daarop terug te komen, voorzitter, maar ik begin me hoe langer hoe meer zorgen te maken. Want we maakten bij de Begroting 2019 opnieuw fors meer geld vrij voor de komende jaren, maar we houden dat vrijgemaakte geld tot nu toe ook steeds weer over. Dat lijkt me de bedoeling niet, helemaal niet als je ziet hoe we ervoor staan. De vraag of we nu technisch op streek zijn lijkt te moeilijk om te beantwoorden, maar de praktijk leert ondertussen toch dat we in onze planologische processen verre van omgevingswetbestendig zijn. Denk aan de discussie van deze weken over het perceel aan de Flierenhofstraat (houding ja, mits, iemand?), maar denk ook aan het gedoe en gedraai rond het Veegplan bedrijventerreinen. Voorzitter, bij de behandeling van de Begroting 2019 vroeg ik de toezegging dat een startnota het eerste kwartaal van 2019 aan ons als Raad zou zijn aangeboden. Die toezegging werd – min of meer – gedaan, maar we zijn inmiddels maanden verder en nog lang niet zo ver. Voorzitter, deelt het college de zorgen of blijven we vluchten in vaagheden en hopen dat het wel goed komt? De demografische revolutie in onze gemeente. Voorzitter, ook op dit punt weten we dat de veranderingen in onze bevolkingssamenstelling enorme gevolgen zullen hebben voor onze gemeente. En ja, het is dan goed dat we daar steeds over nadenken. Maar de gedachte dat een oplossing gevonden kan worden in enige gebiedspromotie toverde een verbaasde glimlach op mijn gezicht. Het deed me even veronderstellen dat de medewerkers van de Speld de betreffende beleidsnota hadden geschreven. Een vraag, voorzitter: als al die mensen massaal overtuigd zijn door onze gebiedspromotie en hier willen gaan wonen: waar vinden ze dan een huis? De wachttijd voor een huurwoning is nog altijd niet te overzien, een koopwoning onder de drie ton is in onze gemeente niet te krijgen en de doorstroming (het speerpunt van ons woonbeleid 2015-2020) wil maar niet echt op gang komen. Welke echte oplossingen zijn er dan voor handen? Hoe snel verwachten we resultaat van het versnellen van projecten, waar we toch jaarlijks bijna tachtigduizend euro voor hebben vrijgemaakt? En wat doet de gemeente zelf precies? Is er al een actualisatie van ons mijns inziens te passieve grondbeleid te verwachten bijvoorbeeld? Dan de uitdagingen rondom klimaat en energie. Er worden inmiddels indrukwekkende stapels papier geproduceerd, maar tot dit moment zal dat vooral co2 kosten, voorzitter. De vraag hoe het gaat met onze doelen is helaas niet te beantwoorden dit jaar, want gegevens over onder andere energieverbruik ontbreken. Mogen we, als we in de nabije toekomst aan de slag gaan met nieuw beleid op dit gebied, wel verwachten dat we weten wat het oude heeft opgeleverd? De kernvraag ondertussen, hoe we alles gaan realiseren en hoe we ervoor zorgen dat die mythische energietransitie ook voor iedereen betaalbaar zal zijn, vinden we in de kadernota helaas alleen terug in de niet financieel vertaalde voorstellen. Teleurstellend toch, dat we dat amendement van PvdA, GL en D66 van vorig jaar niet aangenomen hebben om het fonds te vullen toen we geld hadden. Besturen, dat was toch vooruit zien? Dan ten slotte, het sociaal domein. Dat is het zorgenkindje van tal van gemeenten, vooral ook omdat de Rijksoverheid ondanks een overschot waarvan zelfs het IMF inmiddels van mening is dat het te groot is hardnekkig in een soort bezuinigingsmodes blijft steken. Er worden bij Gods gratie een paar grijpstuivers aan de gemeenten gestuurd, maar die zijn onvoldoende en zullen (deze gemeente is geen uitzondering) verdwijnen in de zwarte gaten van de tekorten op de verschillende gemeentelijke begrotingen. In deze gemeente valt het overigens, in vergelijkend perspectief, nog wel mee. Maar de wat zelfgenoegzame formulering uit de Kadernota 2018, dat we de resultaten van de transformatie nu zouden moeten vasthouden, die kunnen we gelukkig inmiddels afdoen als een vergissing. We zijn er immers nog lang niet, voorzitter. Niet waar het gaat om meten en weten, niet waar het gaat om inhoud en samenwerking, niet waar het gaat om betaalbaarheid. We gaan ervan uit dat tekorten niet verder oplopen en nemen een verder niet uitgewerkte structurele bezuiniging van 1 miljoen euro op het sociaal domein op. Voor de zekerheid vullen we ondertussen het fonds sociaal domein met 3 miljoen euro, voor als die veronderstelling niet juist blijkt of de bezuinigingen niet haalbaar. Ik durf de voorspelling wel aan, voorzitter, we dat fonds nog hard nodig zullen hebben als we op dezelfde voet verder gaan.

Daarom doet de PvdA een voorstel om bij de begroting 2020 een fonds in te stellen van 1 miljoen euro om die transformatie nu eens eindelijk handen en voeten te gaan geven. Concreet aan de slag met de gemeente van morgen en overmorgen. Zodat al onze inwoners zeker kunnen zijn van zorg en ondersteuning wanneer ze die nodig hebben en we dat op de langere termijn ook betaalbaar houden.

Voorzitter, de profeet Jesaja heeft ooit de gedachte geformuleerd dat hij die gelooft niet hoeft te haasten. (voor de kenners: Jesaja 28:16) Het lijkt een passend motto voor deze kadernota. Het college lijkt een rotsvast vertrouwen te hebben in de toekomst, maar dat vertrouwen berust naar mijn overtuiging niet op voldoende fundament. Laten we dus niet vergeten wat aan die profetische gedachte vooraf ging: het leggen van ‘een steen ten grondslag, een beproefde steen, een kostbare hoeksteen’. Het is aan ons, voorzitter, de komende tijd juist dat te doen. Zodat de gemeente een fundament kan zijn onder de lokale gemeenschap en we ook overtuigd optimistisch kunnen beginnen aan het aanpakken van de uitdagingen van vandaag en morgen.

Dank u wel.

Het bericht Algemene Beschouwing Kadernota 2020 verscheen eerst op PvdA Lingewaard.

Jeugdzorg: goed debat, goede ...

PvdA PvdA Lingewaard 19-05-2019 17:46

Jeugdzorg: goed debat, goede uitkomst Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor hulp en ondersteuning aan kinderen en jongeren. Inmiddels blijkt dat veel meer te kosten dan gedacht. Gemeenten luidden de noodklok en wij vonden dat ook de Raad van Lingewaard van zich moest laten horen. Daarom stuurde de Gemeenteraad afgelopen donderdag op ons initiatief een brief aan de regering. Boodschap: er is meer geld nodig voor de jeugdzorg, ook in Lingewaard. Het versturen van deze brief was echter niet het belangrijkste resultaat van het debat over jeugdzorg dat we afgelopen donderdag aanvroegen. Zoals we eerder al lieten weten stelde het college een zogenoemde taskforce in om te gaan zoeken naar bezuinigingen. En niet alleen op de zorg en ondersteuning aan kinderen en jongeren, maar ook op de WMO en de Participatiewet. De taskforce moest ‘domeinbreed’ op zoek gaan naar mogelijkheden kostenstijgingen ‘om te buigen’ en kreeg daartoe ‘doorzettingsmacht’, zo viel te lezen in het beleidsproza van de collegestukken. In normaal Nederlands wil dat zeggen dat een groep mensen zou gaan kijken hoe het goedkoper zou kunnen om vervolgens maatregelen door te voeren. En juist die benadering zou de onze niet zijn. Als je immers naar het sociaal domein, waar het gaat om zorg en ondersteuning, werk en inkomen, om huisvesting en onderwijs, gaat kijken door een financiële bril zie je alleen nog plussen en minnen. Euro’s in plaats van mensen. En dat is nooit verstandig. Bovendien weten we nog heel veel niet. Waar gaat het geld nu eigenlijk naar toe? Die vraag heeft tot op heden nog niemand echt goed kunnen beantwoorden. Daarom kwamen wij met een tegenvoorstel. Ga nu eerst eens met een open blik analyseren wat er precies gebeurt. Waar gaat het geld naartoe, wat krijgen we daarvoor terug, hoe denken mensen erover en waar kan het beter, sneller, slimmer. Vervolgens ga je verder kijken, samen. En maak je afwegingen daar waar ze horen: in de Gemeenteraad. Niet in een taskforce met doorzettingsmacht. Want al klinkt dat nog zo interessant, democratisch is het niet. Dit tegenvoorstel werd gegoten in de vorm van een motie. In het debat van donderdag bleek uiteindelijk dat de meningen relatief dicht bij elkaar lagen. Eenieder onderstreepte het belang van goede zorg en ondersteuning voor wie dat nodig heeft. Eenieder onderkende dat we goed moeten weten wat we doen en waarom dat nodig is voordat we de rekenmachine erbij pakken om te zien waar we kunnen besparen. En ook wij snappen dat er soms momenten zijn dat je constateert dat iets beter kan, en dat je dan niet moet wachten tot een onderzoek is afgerond maar direct actie moet ondernemen. Het werd een scherp, maar constructief debat dat uitmondde in een Raad die zich niet alleen unaniem achter onze conceptbrief schaarde, maar eveneens eensgezind de door ons naar voren gebrachte motie aannam. Opnieuw een teken dat constructieve oppositie gericht op de inhoud echt resultaat oplevert. Lees het volledige bericht inclusief links naar de motie en brief aan de regering op https://lingewaard.pvda.nl/nieuws/jeugdzorg-goed-debat-goede-uitkomst/

Jeugdzorg: goed debat, goede uitkomst

PvdA PvdA Lingewaard 19-05-2019 17:17

Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor hulp en ondersteuning aan kinderen en jongeren. Inmiddels blijkt dat veel meer te kosten dan gedacht. Gemeenten luidden de noodklok en wij vonden dat ook de Raad van Lingewaard van zich moest laten horen. Daarom stuurde de Gemeenteraad afgelopen donderdag op ons initiatief een brief aan de regering. Boodschap: er is meer geld nodig voor de jeugdzorg, ook in Lingewaard.

Het versturen van deze brief was echter niet het belangrijkste resultaat van het debat over jeugdzorg dat we afgelopen donderdag aanvroegen. Zoals we eerder al lieten weten stelde het college een zogenoemde taskforce in om te gaan zoeken naar bezuinigingen. En niet alleen op de zorg en ondersteuning aan kinderen en jongeren, maar ook op de WMO en de Participatiewet. De taskforce moest ‘domeinbreed’ op zoek gaan naar mogelijkheden kostenstijgingen ‘om te buigen’ en kreeg daartoe ‘doorzettingsmacht’, zo viel te lezen in het beleidsproza van de collegestukken.

In normaal Nederlands wil dat zeggen dat een groep mensen zou gaan kijken hoe het goedkoper zou kunnen om vervolgens maatregelen door te voeren. En juist die benadering zou de onze niet zijn. Als je immers naar het sociaal domein, waar het gaat om zorg en ondersteuning, werk en inkomen, om huisvesting en onderwijs, gaat kijken door een financiële bril zie je alleen nog plussen en minnen. Euro’s in plaats van mensen. En dat is nooit verstandig. Bovendien weten we nog heel veel niet. Waar gaat het geld nu eigenlijk naar toe? Die vraag heeft tot op heden nog niemand echt goed kunnen beantwoorden.

Daarom kwamen wij met een tegenvoorstel. Ga nu eerst eens met een open blik analyseren wat er precies gebeurt. Waar gaat het geld naartoe, wat krijgen we daarvoor terug, hoe denken mensen erover en waar kan het beter, sneller, slimmer. Vervolgens ga je verder kijken, samen. En maak je afwegingen daar waar ze horen: in de Gemeenteraad. Niet in een taskforce met doorzettingsmacht. Want al klinkt dat nog zo interessant, democratisch is het niet.

Dit tegenvoorstel werd gegoten in de vorm van een motie. In het debat van donderdag bleek uiteindelijk dat de meningen relatief dicht bij elkaar lagen. Eenieder onderstreepte het belang van goede zorg en ondersteuning voor wie dat nodig heeft. Eenieder onderkende dat we goed moeten weten wat we doen en waarom dat nodig is voordat we de rekenmachine erbij pakken om te zien waar we kunnen besparen. En ook wij snappen dat er soms momenten zijn dat je constateert dat iets beter kan, en dat je dan niet moet wachten tot een onderzoek is afgerond maar direct actie moet ondernemen.

Het werd een scherp, maar constructief debat dat uitmondde in een Raad die zich niet alleen unaniem achter onze conceptbrief schaarde, maar eveneens eensgezind de door ons naar voren gebrachte motie aannam. Opnieuw een teken dat constructieve oppositie gericht op de inhoud echt resultaat oplevert.

Het bericht Jeugdzorg: goed debat, goede uitkomst verscheen eerst op PvdA Lingewaard.

Er is veel te doen over de jeugdzorg ...

PvdA PvdA Lingewaard 07-05-2019 18:34

Er is veel te doen over de jeugdzorg in Nederland. Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor zorg en ondersteuning voor kinderen en jongeren. Al sinds het begin is er veel onrust, omdat er te weinig geld zou zijn. Inmiddels is dat wel duidelijk, alle gemeenten komen geld tekort, ook Lingewaard. Via een informatienota meldde het college onlangs dat de laatste schatting – een tekort van anderhalf miljoen in 2018 – nog te voorzichtig was. We komen dus veel geld tekort, en dan is het zaak in te grijpen. Alleen, waar er zowel op landelijk als elders ook op lokaal niveau veel onderzoek gedaan wordt naar de oorzaken van de grote tekorten in de jeugdzorg blijft dat in Lingewaard uit. Uit landelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat sinds de overgang van de jeugdzorg naar gemeenten er ongeveer twaalf procent meer kinderen en jongeren gebruik maken van een vorm van jeugdzorg. Dat is opvallend. In onze gemeente schiet het college echter direct in de crisismodus. Ook dat is opvallend. De afgelopen jaren werd van de daken geschreeuwd dat we er in Lingewaard financieel toch zo fantastisch voor stonden. Elke kritische opmerking onzerzijds daarover was eigenlijk onzin, volgens het college dan. De zogenoemde weerstandscapaciteit, waarmee gemeenten aangeven hoe goed ze in staat zijn om risico’s op te vangen, was bijzonder hoog. Categorie uitstekend. En dan nu is er een tegenslag en is er gelijk paniek. En handelen uit paniek, zo weet iedereen, is nooit verstandig. Want wat wil het college doen? Het gaat een werkgroep oprichten die moet kijken hoe we twintig procent van de kinderen uit instellingen voor jeugdzorg kunnen krijgen. Weer naar huis, want dat is goedkoper. Dat klinkt mooi, maar wie weet of dat eigenlijk wel kan? En of daar wel het probleem zit? Komen die kostenstijgingen eigenlijk doordat er steeds meer kinderen en jongeren uit Lingewaard geholpen moeten worden in instellingen of uit huis geplaatst moeten worden, of zijn er andere oorzaken? Niemand die die vraag kan beantwoorden, want een zo simpele vraag als waar geven we dat geld eigenlijk aan uit, die kan men niet beantwoorden. Dat lijkt vreemd, maar is eigenlijk niet eens meer echt verrassend. Uit het grote onderzoek naar de uitvoering van de WMO van vorig jaar weten we eigenlijk al dat consequente uitvoering en goede administratie geen vanzelfsprekendheid zijn in Lingewaard. Daar kwam vervolgens de uiterst vervelende brand in het gemeentehuis nog overheen. Maar het voortdurende mantra dat alles inmiddels weer op orde is ten spijt, krijgen wij nog steeds veel signalen dat veel in het sociaal domein administratief helemaal nog niet zo goed loopt. Veel van dat soort berichten gaven wij zo snel mogelijk door aan de wethouder, die daar steeds op reageerde met de mededeling dat hij er direct naar zou kijken. Vervolgens hoorden wij er in ieder geval niets meer van. Daarom nu een keer schriftelijke vragen, over het melden van zorg bij het CAK voor de betaling van eigen bijdrage die mensen verschuldigd zijn. Want als de gemeente dat niet doorgeeft, kan het zo maar zijn dat mensen achteraf met gigantische rekeningen geconfronteerd worden. Gezien dit alles zou ons advies zijn eerst te bezinnen voor te beginnen. Eerst goed kijken hoe het komt dat we geld tekort komen voordat we een werkgroep vragen te beginnen met bezuinigen. Wij zullen daarom zo snel mogelijk voorstellen doen voor een andere koers. Geen paniek, gezond verstand gebruiken, eerst goed kijken, dan handelen. Laten we hopen dat het college dat advies ter harte neemt. Want, eerlijk is eerlijk, ook dat valt in onze gemeente niet mee. Voor de tweede keer in een paar jaar zegde bijvoorbeeld de adviesraad WMO/Jeugd onlangs het vertrouwen in het college op. We stelden er al vragen over en vroegen naar aanleiding van de antwoorden een debat aan. Pas heel kort voor dat debat liet de wethouder weten dat er goede afspraken komen over de rol van de adviesraad, op basis waarvan deze ook rechtstreeks kan gaan adviseren aan de Gemeenteraad. Dat is precies wat de PvdA wil, want we hebben alle advies hard nodig. De gemeente Lingewaard komt, net als vrijwel alle gemeenten in Nederland, geld tekort voor de jeugdzorg. In de Tweede Kamer gaan inmiddels veel stemmen op om extra geld beschikbaar te maken. Dat is hard nodig en daarom willen we dat ook Lingewaard de regering met klem laat weten dat er meer geld nodig is. Maar dat neemt niet weg dat we ook zelf veel beter moeten weten waaraan we precies wat uitgeven. Want voordat er gesproken kan worden over bezuinigingen moeten we eerst wel weten waarop precies. En wat de gevolgen zijn. Want voor de PvdA stond en staat voorop dat ieder kind, iedere jongere en ieder gezin zeker moet kunnen zijn van hulp en ondersteuning wanneer die nodig is. Lees ons volledige bericht inclusief verwijzingen naar de raadsvragen en informatienota op https://lingewaard.pvda.nl/nieuws/jeugdzorg/

Jeugdzorg

PvdA PvdA Lingewaard 07-05-2019 18:28

Er is veel te doen over de jeugdzorg in Nederland. Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor zorg en ondersteuning voor kinderen en jongeren. Al sinds het begin is er veel onrust, omdat er te weinig geld zou zijn. Inmiddels is dat wel duidelijk, alle gemeenten komen geld tekort, ook Lingewaard. Via een informatienota meldde het college onlangs dat de laatste schatting – een tekort van anderhalf miljoen in 2018 – nog te voorzichtig was.

We komen dus veel geld tekort, en dan is het zaak in te grijpen. Alleen, waar er zowel op landelijk als elders ook op lokaal niveau veel onderzoek gedaan wordt naar de oorzaken van de grote tekorten in de jeugdzorg blijft dat in Lingewaard uit. Uit landelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat sinds de overgang van de jeugdzorg naar gemeenten er ongeveer twaalf procent meer kinderen en jongeren gebruik maken van een vorm van jeugdzorg. Dat is opvallend.

In onze gemeente schiet het college echter direct in de crisismodus. Ook dat is opvallend. De afgelopen jaren werd van de daken geschreeuwd dat we er in Lingewaard financieel toch zo fantastisch voor stonden. Elke kritische opmerking onzerzijds daarover was eigenlijk onzin, volgens het college dan. De zogenoemde weerstandscapaciteit, waarmee gemeenten aangeven hoe goed ze in staat zijn om risico’s op te vangen, was bijzonder hoog. Categorie uitstekend. En dan nu is er een tegenslag en is er gelijk paniek.

En handelen uit paniek, zo weet iedereen, is nooit verstandig. Want wat wil het college doen? Het gaat een werkgroep oprichten die moet kijken hoe we twintig procent van de kinderen uit instellingen voor jeugdzorg kunnen krijgen. Weer naar huis, want dat is goedkoper. Dat klinkt mooi, maar wie weet of dat eigenlijk wel kan? En of daar wel het probleem zit? Komen die kostenstijgingen eigenlijk doordat er steeds meer kinderen en jongeren uit Lingewaard geholpen moeten worden in instellingen of uit huis geplaatst moeten worden, of zijn er andere oorzaken? Niemand die die vraag kan beantwoorden, want een zo simpele vraag als waar geven we dat geld eigenlijk aan uit, die kan men niet beantwoorden.

Dat lijkt vreemd, maar is eigenlijk niet eens meer echt verrassend. Uit het grote onderzoek naar de uitvoering van de WMO van vorig jaar weten we eigenlijk al dat consequente uitvoering en goede administratie geen vanzelfsprekendheid zijn in Lingewaard. Daar kwam vervolgens de uiterst vervelende brand in het gemeentehuis nog overheen. Maar het voortdurende mantra dat alles inmiddels weer op orde is ten spijt, krijgen wij nog steeds veel signalen dat veel in het sociaal domein administratief helemaal nog niet zo goed loopt. Veel van dat soort berichten gaven wij zo snel mogelijk door aan de wethouder, die daar steeds op reageerde met de mededeling dat hij er direct naar zou kijken. Vervolgens hoorden wij er in ieder geval niets meer van. Daarom nu een keer schriftelijke vragen, over het melden van zorg bij het CAK voor de betaling van eigen bijdrage die mensen verschuldigd zijn. Want als de gemeente dat niet doorgeeft, kan het zo maar zijn dat mensen achteraf met gigantische rekeningen geconfronteerd worden.

Gezien dit alles zou ons advies zijn eerst te bezinnen voor te beginnen. Eerst goed kijken hoe het komt dat we geld tekort komen voordat we een werkgroep vragen te beginnen met bezuinigen. Wij zullen daarom zo snel mogelijk voorstellen doen voor een andere koers. Geen paniek, gezond verstand gebruiken, eerst goed kijken, dan handelen.

Laten we hopen dat het college dat advies ter harte neemt. Want, eerlijk is eerlijk, ook dat valt in onze gemeente niet mee. Voor de tweede keer in een paar jaar zegde bijvoorbeeld de adviesraad WMO/Jeugd onlangs het vertrouwen in het college op. We stelden er al vragen over en vroegen naar aanleiding van de antwoorden een debat aan. Pas heel kort voor dat debat liet de wethouder weten dat er goede afspraken komen over de rol van de adviesraad, op basis waarvan deze ook rechtstreeks kan gaan adviseren aan de Gemeenteraad. Dat is precies wat de PvdA wil, want we hebben alle advies hard nodig.

De gemeente Lingewaard komt, net als vrijwel alle gemeenten in Nederland, geld tekort voor de jeugdzorg. In de Tweede Kamer gaan inmiddels veel stemmen op om extra geld beschikbaar te maken. Dat is hard nodig en daarom willen we dat ook Lingewaard de regering met klem laat weten dat er meer geld nodig is. Maar dat neemt niet weg dat we ook zelf veel beter moeten weten waaraan we precies wat uitgeven. Want voordat er gesproken kan worden over bezuinigingen moeten we eerst wel weten waarop precies. En wat de gevolgen zijn. Want voor de PvdA stond en staat voorop dat ieder kind, iedere jongere en ieder gezin zeker moet kunnen zijn van hulp en ondersteuning wanneer die nodig is.

Het bericht Jeugdzorg verscheen eerst op PvdA Lingewaard.

PvdA wil opheldering over opzeggen ...

PvdA PvdA Lingewaard 01-03-2019 20:53

PvdA wil opheldering over opzeggen vertrouwen Adviesraad WMO/Jeugd Op donderdag 28 februari kreeg de Raad bij de ingekomen stukken van die week een afschrift van een brief die de Adviesraad WMO – Jeugd op 20 februari aan het college zond. In die brief zegt deze door het college zelf ingestelde, wettelijk verplichte adviesraad het vertrouwen op in de wethouder sociaal domein en het college als geheel en worden de gesprekken tussen wethouder en adviesraad tot nader orde opgeschort. In de brief staat te lezen dat de adviesraad ‘twee jaar van gedoe, toezeggingen, verwachtingen wekken, afspraken eenzijdig en zonder overleg herroepen, het niet langer met het dagelijks bestuur van de adviesraad WMO – Jeugd overleggen over belangrijke toekomstgerichte zaken’ een ‘flinke deuk [geslagen] hebben in het vertrouwen van de adviesraad WMO – Jeugd in zowel de wethouder met het sociaal domein in zijn portefeuille als in het college van B&W’. De stemming wordt vervolgens kort samengevat als: ‘we zijn het beu’. Namens de PvdA-fractie vroeg Maarten van den Bos in de Raad van 28 februari direct om een reactie van de verantwoordelijk wethouder. ‘Waar ik vervolgens dacht dat de wethouder wel net zo geschrokken zou zijn als wij, je zegt immers niet zo maar het vertrouwen in iemand op, reageerde die nogal laconiek. Over de belangrijkste punten van de brief wilde hij vervolgens inhoudelijk eigenlijk niets zeggen, het ging nog op route naar de Raad’. Wij vinden een dergelijke reactie volstrekt onvoldoende. Een belangrijk adviesorgaan van actieve en betrokken inwoners – wettelijk verplicht bovendien – zegt het vertrouwen in het college op. Naar het zich laat aanzien ook op goede gronden bovendien, zo concluderen wij na lezing van de brief*. Daarom stellen wij direct een aantal schriftelijke vragen aan het college en zullen wij – wanneer de antwoorden daar aanleiding toe geven – in de Raad van donderdag 4 april op de kwestie terugkomen. Met meer vragen wanneer nodig en met toekomstgerichte voorstellen als daarvoor een meerderheid te vinden is. Want iedereen in Lingewaard moet zeker kunnen zijn van inspraak en zeggenschap als het gaat over zorg en ondersteuning. - De brief van de Adviesraad WMO - Jeugd: https://lingewaard.pvda.nl/wp-content/uploads/sites/151/2019/03/Brief-van-adviesraad-WMO-Jeugd-onvoldoende-vertrouwen-in-wethouder-en-BW-geanonimiseerd.pdf - Onze schriftelijke vragen kan je hier vinden: https://lingewaard.pvda.nl/wp-content/uploads/sites/151/2019/03/PvdA_SchriftelijkeVragen_WMOAdvies.pdf

PvdA wil opheldering over opzeggen vertrouwen Adviesraad WMO/Jeugd

PvdA PvdA Lingewaard 01-03-2019 20:43

Op donderdag 28 februari kreeg de Raad bij de ingekomen stukken van die week een afschrift van een brief die de Adviesraad WMO – Jeugd op 20 februari aan het college zond. In die brief zegt deze door het college zelf ingestelde, wettelijk verplichte adviesraad het vertrouwen op in de wethouder sociaal domein en het college als geheel en worden de gesprekken tussen wethouder en adviesraad tot nader orde opgeschort.

In de brief staat te lezen dat de adviesraad ‘twee jaar van gedoe, toezeggingen, verwachtingen wekken, afspraken eenzijdig en zonder overleg herroepen, het niet langer met het dagelijks bestuur van de adviesraad WMO – Jeugd overleggen over belangrijke toekomstgerichte zaken’ een ‘flinke deuk [geslagen] hebben in het vertrouwen van de adviesraad WMO – Jeugd in zowel de wethouder met het sociaal domein in zijn portefeuille als in het college van B&W’. De stemming wordt vervolgens kort samengevat als: ‘we zijn het beu’.

Namens de PvdA-fractie vroeg Maarten van den Bos in de Raad van 28 februari direct om een reactie van de verantwoordelijk wethouder. ‘Waar ik vervolgens dacht dat de wethouder wel net zo geschrokken zou zijn als wij, je zegt immers niet zo maar het vertrouwen in iemand op, reageerde die nogal laconiek. Over de belangrijkste punten van de brief wilde hij vervolgens inhoudelijk eigenlijk niets zeggen, het ging nog op route naar de Raad’.

Wij vinden een dergelijke reactie volstrekt onvoldoende. Een belangrijk adviesorgaan van actieve en betrokken inwoners – wettelijk verplicht bovendien – zegt het vertrouwen in het college op. Naar het zich laat aanzien ook op goede gronden bovendien, zo concluderen wij na lezing van de brief. Daarom stellen wij direct een aantal schriftelijke vragen aan het college en zullen wij – wanneer de antwoorden daar aanleiding toe geven – in de Raad van donderdag 4 april op de kwestie terugkomen. Met meer vragen wanneer nodig en met toekomstgerichte voorstellen als daarvoor een meerderheid te vinden is. Want iedereen in Lingewaard moet zeker kunnen zijn van inspraak en zeggenschap als het gaat over zorg en ondersteuning.

Het bericht PvdA wil opheldering over opzeggen vertrouwen Adviesraad WMO/Jeugd verscheen eerst op PvdA Lingewaard.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.