Nieuws van politieke partijen in Oude IJsselstreek over SP inzichtelijk

11 documenten

Campagne in Oude IJsselstreek begonnen!

SP SP Oude IJsselstreek 24-02-2021 12:11

Eindelijk mogen we weer op pad. Alle campagnemateriaal is binnen. Kranten, flyers, folders, stickers, posters en lantaarnpaalborden. Afgelopen zaterdag trapten we af in de Ulftse Vogelbuurt.

Het is natuurlijk een rare campagne. Verkiezingen in coronatijd maakt het niet makkelijker voor de SP. Wij zijn de partij van de straat, maar alle regels rondom het virus doen het voelen alsof we campagne moeten voeren met onze handen op de rug.

Neemt niet weg dat we op een zonnige dag, twee aan twee, de SP folder rond kunnen brengen. Omdat veel mensen buiten zijn, deze eerste zaterdag van 2021 met lekker lenteweer, hebben we ook enkele goede gesprekken. Natuurlijk gaat het veel over corona, maar ook de toeslagenaffaire en de zorg zijn onderwerpen waar mensen vragen over hebben.

Komende weken, tot aan de verkiezingen zal SP Oude IJsselstreek zo veel mogelijk en binnen alle regels actief zijn op straat, met de mensen.

SPkrant is binnen!

SP SP Oude IJsselstreek 23-09-2020 16:33

Het is een goede traditie van de SP. Vanaf 2008 maken we onze eigen krant. Begonnen als 'ZO krant' is het een van onze manieren om iedereen kennis te laten maken met de plannen van de SP. De nieuwste SPkrant is net uit en een pallet vol is aangekomen in Ulft.

De aankomende Tweede Kamerverkiezingen staan centraal. De SP heeft een duidelijke visie op hoe Nederland geregeerd moet worden en dat is een andere dan hoe het nu gaat. Centraal staan de crisis in de zorg, het gebrek aan woningen, te lage lonen en pensioenen en de ouders die slachtoffer zijn van de belastingdienst in de kinderopvangtoeslagfraude. Zaken die enorme invloed hebben op de levens van mensen.

Komende weken komt u de SPkrant tegen op straat of in uw brievenbus. Mocht u hem niet hebben ontvangen, dan is de SPkrant digitaal te vinden op: www.sp.nl/krant/

SP Oude IJsselstreek gaat verder!

SP SP Oude IJsselstreek 16-09-2020 13:22

Het opstappen gemeenteraadsfractie is kiezersbedrog, maar SP Oude IJsselstreek gaat verder! Dat is de conclusie van de Algemene Ledenvergadering op maandag 31 augustus in de Dru in Ulft. 20 leden, waarmee het maximum van de vergaderruimte in verband met corona was bereikt, vergaderden over het aangekondigde opstappen van de gemeenteraadsfractie. Sommige leden waren woedend omdat hun vertrouwen door de raadsleden geschonden is. ‘Dit is zetelroof’, vond een van hen. ‘Mensen hebben niet op jullie persoonlijk gestemd, maar op de SP. Deze kiezers laten jullie nu in de steek.’ Met name de mededeling dat de pers al was ingelicht over het weglopen van de raadsleden kwam hard binnen. ‘Jullie stellen ons voor een voldongen feit, zonder overleg met de leden’ was een van de reacties.

Na het opstappen van de raadsleden kwamen de overgebleven leden tot de conclusie dat de SP in de gemeente Oude IJsselstreek gewoon doorgaat als actiepartij. We hebben meer dan voldoende leden om actief op straat en in de buurt op te komen voor mensen die de hulp van de SP nodig hebben. ‘De sfeer binnen onze afdeling van toen we begonnen moet weer terugkomen’ concludeerde een van de leden. Toen behaalde de SP regelmatig het landelijke nieuws met acties rondom het VNG congres in de Dru Cultuurfabriek en de bezetting van het Sensire gebouw in Varsseveld door woedende zorgmedewerkers.

De SP blijft actief in Oude IJsselstreek. De verkiezingen voor de Tweede Kamer komen er aan. Er zijn veel misstanden in de samenleving waar de SP al jaren tegen vecht. Als het gaat om de zorg, het onderwijs, veiligheid, maar ook de veel te hoge huren en onderbetaald werk. Mensen vinden de SP aan hun zijde als ze willen knokken tegen onrecht. U komt de SP voorlopig niet in de gemeenteraad tegen, maar wel op straat, in uw buurt, tussen de mensen.

Samen strijden voor 0% huurverhoging tijdens coronacrisis

SP SP Oude IJsselstreek 06-06-2020 09:54

Door de coronacrisis hebben veel Nederlanders een fors verlies van inkomen. Daar is al direct op ingesprongen door compensatieregelingen. Terecht! En onze hurders dan?

Wonion verhoogt de huren per 1 juli met zelfs 3 procent. Dit komt bij een aantal huishoudens neer op € 30,00 per maand. Een fors bedrag voor velen diue al moeite hadden met rondkomen. Volgens het Nibud heeft nu al 50% van alle huurders moeite met rondkomen en 30% heeft te maken met een huurbetalingsachterstand. Door de crisis lopen deze percentages alleen maar op. Hoog tijd voor actie!

Opschorten huurverhoging. In de Eerste Kamer is de SP-motie aangenomen voor een tijdelijke huurstop. We roepen Wonion op om de voorgenomen huurverhoging van bijna 3 procent op te schorten en op 0 procent te stellen. Daarmee volgen e het goede voorbeeld van onze gemeente die behalve het opschorten van de. gemeentelijke belastingen voor ondernemers ook nog eens € 100.000,= beschikbaar stelt in verband met de coronacrisis. De SP roept Wonion op om ook haar steentje bij te dragen rn onze huurders lucht te verschaffen!

OUDE-IJSSELSTREEK ZEGT JA TEGEN EEN VOORSTEL VAN SP/D66 DAT BIJ HUURDERS LEIDT TOT MAATWERK, HUURBEVRIEZING EN ZO MOGELIJK HUURVERLAGING

SP SP Oude IJsselstreek 03-06-2020 13:30

De druk op het kabinet om de huren in verband met de coronacrisis te bevriezen wordt van alle kanten verder verhoogd. De aangenomen motie van het SP Eerste Kamerlid Tiny Kox verzoekt de regering om als noodmaatregel een tijdelijke huurstop mogelijk te maken. Onder de huurders zijn het vooral flexwerkers en ZZP-ers die te maken hebben met inkomensverlies als gevolg van de crisis. Ook de gemeente Oude IJsselstreek doet een beroep op zowel Woningcorporaties als verhuurders in de vrije en particuliere sector om maatwerkoplossingen die kunnen leiden tot huurbevriezing, huurverlaging of een betalingsregeling.
Fractievoorzitter Jan Vesters heeft in de raadsvergadering van 13 mei aandacht gevraagd voor de stijging van de huren van zowel de woningcorporatie Wonion alsmede in de vrije en particuliere sector in een tijd dat de coronacrisis als een orkaan over ons heen raast.
Samen met Ine Woudstra van D66 is er een motie ingediend waarin het college gevraagd wordt om een brief te schrijven naar alle verhuurders, zowel in de sociale als vrije sector, met inbegrip van Midden- en Kleinbedrijf waar ze haar zorgen uitspreekt over de huidige situatie en hen verzoekt om hun huurders op de hoogte te brengen van de mogelijkheid tot maatwerkoplossingen welke kunnen leiden tot huurbevriezing, huurverlaging,
of een betalingsregeling. Deze motie werd door alle partijen met uitzondering van de VVD gesteund. Wethouder Hiddinga beloofde de opdracht van deze motie uit te voeren.
Ook werd door alle partijen een motie ingediend om de sport en amateurkunstverenigingen in onze gemeente, materieel en immaterieel te helpen met ondersteuningsmaatregelen.
Wethouder Ankersmit omarmde het voorstel om met college en raad, schouder aan schouder de gevolgen van de coronacrisis aan te pakken.

SP START ACTIE TEGEN HUURVERHOGING ‘0 is genoeg’

SP SP Oude IJsselstreek 27-04-2020 18:58

Vandaag viert Nederland geen koningsdag maar woningsdag. Maar Woningsdag zou nog veel leuker zijn als iedereen een goede en betaalbare woning heeft. Vorig jaar had al de helft van de huurders moeite met het betalen van de huur. En velen krijgen het nu nog moeilijker, omdat op dit moment veel gezinnen in Nederland door de coronacrisis te maken met een terugval in inkomsten. Maar ondertussen gaan de huren per 1 juli voor velen nog verder omhoog. De SP roept daarom vandaag alle huurbazen op om de huurverhoging te stoppen, want 0 is genoeg! Iedereen kan deze oproep steunen op sp.nl/stopdehuurverhoging.

 

SP Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: “De berichten stromen bij ons binnen. Van moeders die onbeschermd werken in de thuiszorg en bij thuiskomst op de mat een brief vinden dat de huur van hun sociale huurwoning weer omhoog gaat. Van mensen die hun inkomen verliezen en wel aan het einde van de maand een torenhoge vrije sector huur moeten betalen. Dit raakt me diep. Per direct de huren bevriezen is noodzakelijk. Wij roepen dan ook iedereen, huurder of niet, die deze mening deelt op om steun uit te spreken. Zo laten we samen zien dat we willen dat de minister, wethouders en huurbazen deze noodzakelijke eerste stap zetten.” In de Eerste Kamer werd deze week een motie van SP senator Tiny Kox aangenomen om de huren te bevriezen. Daarmee is het nog niet zeker dat het kabinet dat ook gaat doen. Voor de SP is huurbevriezing slechts een eerste stap. Veel meer is nodig om uit de wooncrisis te komen. 

 

SP-fractievoorzitter Jan Vesters: “Lokaal zien we de afgelopen jaren al veel huurders in de knel komen. Huurders betalen nog steeds voor de vorige crisis. Toen is een extra belasting ingevoerd, de verhuurderheffing, die nog steeds geheven wordt en ervoor zorgt dat 3 maanden huur rechtstreeks naar de staatskas gaan. Huurders wordt nu weer gevraagd de rekening te betalen. Dat is onbestaanbaar.” Wij komen daarom met onze huurders in actie en willen de woninverhuurders oproepen de huurverhoging te stoppen. 

Tijd voor rechtvaardigheid

SP SP VVD CDA PvdA Oude IJsselstreek 17-10-2019 19:59

Op donderdag 17 oktober vonden de Algemene Beschouwingen m.b.t. de gemeentelijke begroting van Oude IJsselstreek plaats. Hieronder volgt de spreektekst:

Voorzitter,

Aan het beging van een nieuw jaar, is het goed om even bij het oude jaar stil te staan. Vorig jaar sprak ik tijdens de Algemene Beschouwingen het volgende uit: ““Met lef”, zo betitelt het college zijn eerste programma begroting. En ja, misschien moet je inderdaad wel lef hebben om een greep in de Algemene Reserve te doen om de begroting kloppend te krijgen en vervolgens te stellen dat deze sluitend is.” En ook dit jaar presenteert het college een begroting, waar een greep uit de Algemene Reserve gedaan wordt. De begroting van dit jaar heeft een andere titel gekregen. “Samen Bouwen”. En dat is ook waarom wij in het bestuur van deze gemeente zitten: om samen te bouwen aan een gemeente waar het goed leven, wonen, leren en werken is. De SP-fractie geeft dit jaar de inbreng haar eigen titel: “Tijd voor rechtvaardigheid.” Samen met onze kernwaarden solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waarde, zullen wij alle voorstellen toetsen aan dit begrip: is het beleid rechtvaardig? 

Voorzitter, voor ik met mijn betoog ga beginnen, moet me toch iets van het hart. Vorige week om deze tijd hadden we in deze zaal de zg. Oude IJsselstreekse troonrede. Onze fractie was daarbij aanwezig, maar we kunnen niet anders stellen dan dat dit een schertsvertoning was. Een optreden voor de bühne, met bijzonder weinig inhoud en nauwelijks feitelijke informatie over de begroting. En dat we daar bovendien niet eens vragen over mochten stellen ter verheldering, steekt ons nog het meest. Maar goed; er komt een evaluatie, waarin we hier uitgebreid op terug zullen komen. 

Afgelopen jaar stond vooral in het teken van Laborijn. Door verschillende politieke partijen, waaronder de SP, werd al jaren geconstateerd dat er met de bejegening van de cliënten van de Sociale Dienst Laborijn het nodige niet in de haak was. Het is niet alleen de bejegening; veel mensen zijn en voelen zich gedupeerd en onrechtvaardig behandeld door Laborijn. De menselijke waarde werd volledig uit het oog verloren. Uiteindelijk werd door het DB van Laborijn besloten tot een onafhankelijk onderzoek. Dit onderzoek bevestigde, wat wij al lang wisten. Wat daarna gebeurde, weten we allemaal: de gemeente Oude IJsselstreek besloot om uittreden uit Laborijn te onderzoeken. Inmiddels zijn we ruim drie maanden verder en moeten we als gemeenteraad op zeer korte termijn een besluit nemen, of we wel of geen toestemming voor deze uittreding geven. Terwijl we op dit moment nog niet weten, wat de financiële gevolgen voor Oude IJsselstreek zijn. In de presentatie over Gemeenschappelijke Regelingen, verzorgd door het bureau Berenschot, werd voorgerekend dat dit in het meest slechte scenario wel eens drie keer de jaarlijkse kosten, verdeeld over vier jaar zou kunnen zijn. Volgens de begroting van Laborijn, bedragen de uitvoeringslasten, exclusief SW, voor de gemeente Oude IJsselstreek de komende jaren rond de twee miljoen. Dat maal drie is zes miljoen, gedeeld door vier is anderhalf miljoen euro per jaar aan kosten voor uittreden uit Laborijn. Anderhalf miljoen euro die niet in de meerjarenbegroting is meegenomen. Of het niet verstandiger is om in Laborijn te blijven en te investeren in kwaliteitsverbetering gezien alle financiële consequenties kunnen we pas beoordelen als we alle voor- en tegens beschikbaar hebben gekregen. Pas dan, als we over alle noodzakelijke informatie beschikken om een afgewogen oordeel te kunnen vellen zullen we onze definitieve mening geven. Ik ga ervan uit dat alle fracties dezelfde mening zijn toegedaan. Zo niet, dan horen wij graag een reactie.

Voorzitter, voordat ik overga tot de behandeling van de vier programma’s in de programmabegroting, wil ik namens de fractie, dank uitspreken aan de ambtelijke organisatie, die het elk jaar weer klaarspeelt dit als een steeds beter leesbaar boekwerk aan ons te presenteren. De auditcommissie heeft hier ook met grote regelmaat contact over met de betreffende ambtenaren. Die samenwerking ervaar ikzelf in ieder geval als zeer prettig.

 

 

 

Programma 1: De gemeente waar het goed wonen is

Vorig jaar diende de SP-fractie, samen met de PvdA, Lokaal Belang en de VVD de motie Wooncontingent in. De motie werd overgenomen door de wethouder en aangenomen met één tegenstem. Sindsdien is er veel veranderd in de woonmarkt in de Achterhoek en onze gemeente. Momenteel liggen de regionale kwaliteitscriteria woningbouw ter besluitvorming voor bij Gedeputeerde Staten. We laten de aantallen los en gaan voor de behoefte aan woningen en voor kwaliteit op het gebied van onder andere duurzaamheid. Een goede zaak. Wat wij echter, ook in deze begroting, missen is de aandacht voor de sociale huursector. De wachttijd voor een sociale huurwoning is toegenomen van 1,1 jaar, eind 2017 naar ruim 1,5 jaar op dit moment. En volgens navraag bij Wonion, neemt deze wachttijd nog steeds toe. De krapte op de woningmarkt is ook in deze sector sterk voelbaar. De meest kwetsbare inwoners van onze gemeente komen steeds moeilijker aan een betaalbare woning. En, voorzitter, wonen is een Grondrecht, Artikel 22 lid 2 van de Grondwet zegt daarover: Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid. De SP-fractie verzoekt het College zich ten uiterste in te zetten om deze zorg waar te maken. Rechtvaardigheid is toch iets, waar we állen voor staan!

Op het gebied van de energietransitie moet er nog veel gebeuren. In 2018 dienden wij de motie Waterstof in, waarin we refereerden naar het rapport van Prof. Ad van Wijk van de TU Delft. Wij zijn blij dat Ad van Wijk dit najaar zijn visie ook kenbaar gaat maken in deze raad. Wij zien hier, in combinatie met duurzame opwekking van energie, kansen in. Kansen die ook betaalbaar zijn. De SP is mede-indiener van de Klimaatwet in de Tweede Kamer geweest en staat nog steeds volledig áchter deze wet, echter de kosten van de uitvoering moeten eerlijk en rechtvaardig verdeeld worden. 

De gemeente Oude IJsselstreek wil in 2030 energieneutraal zijn. Dat is over tien jaar. Een mooie ambitie, waar wij ons helemaal in vinden. Tijd voor de gemeente, om daar zélf het goede voorbeeld in te geven: zonnepanelen op alle gemeentelijke gebouwen, óók op de gebouwen die door de gemeente verhuurd worden. Wij overwegen hierover een motie in te dienen. Graag horen we hier van de andere fracties of men daarin mee wil denken. Energieneutraliteit mag, wat ons betreft, echter niet ten koste gaan van ons waardevolle landschap en zeker niet van de voedselketen. Zonnevelden op kostbare agrarische gronden zijn voor ons niet bespreekbaar. Wereldwijd heerst voedselschaarste en Nederland is één van de grootste producenten en exporteurs van dit schaarse goed. Die productie mag onder geen beding onder druk komen te staan. Geef bij de ontwikkeling van Hofskamp Oost III voorrang aan bedrijven die energieneutraal zijn. Wat ons betreft zou dat zelfs voorwaarde van vestiging moeten zijn. 

Bij goed wonen hoort volgens ons ook een goede leefomgeving. Bouwen ja, maar wel op plekken waar dat kan. Prioriteit zou hier ons inziens moeten liggen op gronden die in eigendom van de gemeente zijn en voor woningbouw geschikt zijn. Openbaar groen valt hier volgens de SP-fractie niet onder. Wel die gronden waar de gemeente de afgelopen jaren fors op heeft af moeten boeken. Zo kunnen we een deel van die verliezen nog terugverdienen. Ook moet hier volgens ons gekeken worden naar kavels aan de randen van de kernen, indien er geen mogelijkheid is tot inbreiden. Volgens ons moet bij de woonbehoefte ook heel goed gekeken worden naar welke behoefte er per kern is. 

Voorzitter, tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota hebben wij aangekondigd om te onderzoeken, of het instellen van een solidariteitsheffing op de OZB haalbaar is, om een tekort in het Sociaal Domein op te vangen. We hebben hiervoor bij de VNG informatie ingewonnen en helaas zijn gemeenten hierin niet gerechtigd. 

 

 

Programma 2: Een leefbare gemeente.

“In de gemeente Oude IJsselstreek doet iedereen ertoe.” Een mooie zin, maar helaas is de praktijk nog steeds weerbarstiger. Ook in onze gemeente neemt armoede nog steeds toe. In een welvarend land als het onze, is dat onbestaanbaar. “Het gaat geweldig met ons land!” roept onze premier al een tijdje. Ja, met Nederland gaat het geweldig, maar met veel van zijn burgers gaat het slecht. En, het moet gezegd worden: gemeente Oude IJsselstreek heeft armoede, mede op ons initiatief, in ieder geval op de agenda gezet. Zijn we er daar mee?  Nee. Nog steeds weten veel te weinig mensen waar ze terecht kunnen wanneer het financieel minder gaat. En als ze het al weten, en dat weet ik uit ervaring, is de drempel om de telefoon te pakken en om hulp te vragen enorm groot. Er ligt in onze kapitalistische consumptiemaatschappij nog steeds een taboe op armoede. Afgelopen zaterdag sprak ik op het Stap Vooruit Festival meerdere mensen, die dat beamen. Bijna niemand hangt graag zijn vuile was buiten. Terwijl iedereen het kan overkomen. Nog steeds leven, ook in onze gemeente, mensen onder het bestaansminimum. 

Armoedebestrijding in onze gemeente vindt plaats via de meedoenregeling. Het motto is: iedereen doet mee. Voorzitter, als we op grond van de cijfers van het eerste half jaar een conclusie trekken, dan is deze, dat wij er nog steeds niet in slagen om enige vooruitgang te boeken in de armoedebestrijding, door middel van de meedoenregelingen. We bereiken met deze regelingen nog geen 20% van de doelgroep. Het kindpakket circa 30% en de bijzondere bijstand 55%. Het aantal aanvragen dat niet is toegekend bedraagt ongeveer 15%. Deze cijfers komen overeen met vorig jaar.

We kunnen dus stellen dat het armoedebeleid via de meedoenregelingen tot nog toe niet gelukt is. Hoe komt dit? Hierbij vervallen we in herhaling van voorgaande jaren. Onbekend, complex en onaantrekkelijk. Onaantrekkelijk omdat de tarieven in de meedoenregeling al circa 10 jaar worden gehanteerd, terwijl de kosten. Voor levensondehoud met 25% tot 30% zijn gestegen.

De uitwerking van een verzoek van CDA, LB, PvdA en SP om na te gaan of, zoals in vele buurtgemeenten de vrijgestelde norm van 110% te verhogen is, naar 120% of 130%, wordt via de ingekomen stukken, zonder enige discussie, met een negatief advies afgehandeld.

Het college zal begrijpen dat de SP-fractie er helemaal genoeg van heeft om iedere keer te horen: iedereen doet mee, maar dat daar in de praktijk weinig van terecht komt. Wij hebben in de voorgaande jaren vele voorstellen gedaan om de bekendheid te vergroten en de aanvragen te vereenvoudigen. Ondanks de belofte van de wethouder, heeft hij deze bijna alle naast zich neergelegd. De wethouder heeft het in de troonrede over een samenleving waarin mensen zich zeker voelen en vertrouwen in de toekomst hebben, houden of herwinnen. Mooie woorden, maar de SP-fractie ziet meer in daden. Armoedebestrijding moet je in een welvarend Nederland gewoon dóén.

Het college dient te begrijpen dat het onze kernwaarden raakt: solidariteit, gelijkwaardigheid en menselijke waarde en dat wij het bovendien onrechtvaardig vinden dat in een welvarend land als het onze nog steeds armoede voorkomt. In de commissie zullen we hier uitvoerig op terug komen en maatregelen voorstellen, inclusief de motie kindpakket van 4 juli.

“Als mensen even -of langer- hulp nodig hebben dan zorgen we ervoor” een prachtige beleidsuitspraak waar we ons als SP helemaal in kunnen vinden. Bij de uitwerking daarvan zetten we de nodige vraagtekens. Ik citeer: “Wij willen dat niet allerlei zaken die gewoon bij het leven horen tot problemen worden gemaakt en als er toch zorg nodig is moet deze zo licht en dichtbij als mogelijk.” Schoenmaker blijf bij je leest! Laat een gekwalificeerde professional bepalen welke hulp wel of niet nodig is. Als dat niet gebeurt, begeeft u zich op glad ijs, zowel sociaal als juridisch en dan vindt u een bijzonder kritische SP tegenover u die opkomt voor de belangen van al onze inwoners.

Een tweede belangrijk onderwerp voor 2020 is de jeugdzorg. De vraag hierbij is gaan wij de kwaliteitsslag in het sociale domein waarmee een besparing gerealiseerd wordt van €1.853.000 realiseren?

De basis voor deze kwaliteitsslag is: normaliseren, voorkomen en innoveren/samenwerken. In de troonrede van de wethouder heeft hij hier uitvoerig bij stilgestaan. Graag wil de SP daar toch een aantal kritische kanttekeningen bij plaatsen. Allereerst heerst bij ons bezorgdheid over de uitleg die de wethouder geeft aan normaliseren.

In zijn benadering is dit meer bagatelliseren, wegkijken. Citaat van de wethouder: “Wanneer ouders een probleem ervaren bij hun kind, maar het probleem past bij de leeftijd van hun kind, dan moeten wij hun geruststellen.” Hiermee heeft de wethouder geen oog voor de werkelijkheid in deze gezinnen. Misschien zou de wethouder het boek, dat hij aan de raad heeft uitgereikt met de titel: “Echt doen wat nodig is”, eens echt moeten lezen. De realiteit is een heel andere. Gezinnen met kinderen komen vaak in de problemen door echtscheiding: boven de 50%, door schulden: 1 op de vijf huishoudens kampt met schulden, armoede, verslaving enz. De SP zou graag willen dat het advies uit het boek wordt opgevolgd. Dat luidt: Eén gemeentelijk loket voor het sociale domein, zorg, onderwijs. De SP vraagt het college met een zienswijze hierop te komen.

Aan de kant van de kinderen zien we dat er steeds hogere verwachtingen en eisen worden gesteld en dat veel kinderen hier niet mee komen. Van de jongeren tot 16 jaar heeft 17,4% psychische problemen. In onze gemeente tellen we circa 80 jongeren van 18 t/m 23 jaar, die zonder startkwalificatie een opleiding hebben verlaten. Zij vormen het potentieel voor de Bijstand.

De hulpvraag is spectaculair gestegen. In onze gemeente hebben ruim 1000 kinderen in 2018 gebruik gemaakt van de jeugdzorg. Kortom: heel veel problemen, en dan komt de wethouder met de ouders geruststellen. Er moet sprake zijn van een luisterend oor door de gemeente, dat schept vertrouwen in de overheid.

De volgende pijler van de jeugdzorg is voorkómen. Het is de opzet om met behulp van het nieuwe bureau: Jeugdzorg Jong, te kijken naar het hele functioneren van de betrokkene, het gezin en de relevante omgeving. Wij willen van het college graag een afschrift van het contract met Jeugdzorg Jong inzien. Kunt u aangeven op welke termijn dit zou kunnen? De komst van dit nieuwe bureau houdt het risico in dat er nog meer versnippering gaat ontstaan bij de jeugdzorg. Ouders hebben te maken met: dit nieuwe bureau, de jeugdhulp, de WMO, de participatiewet, de leerplichtambtenaar, de AWBZ. Hulp en zorg voor gezinnen met meerdere problemen moet uit meerdere wetten komen. Door deze wetten lopen we vast in de bureaucratie. Bovendien plaatsen wij zeer grote vraagtekens bij de omstreden geldstromen vanuit Buurtzorg, de overkoepelende organisatie van Buurtzorg Jong. Wij verwijzen hier o.a. naar de uitspraak van het Scheidsgericht Gezondheidszorg van 26 februari 2019. De link naar deze uitspraak staat onderaan het gedrukte exemplaar van dit betoog. Wij vragen ons af, of we als gemeente zaken moeten willen doen met een ondernemer die op deze wijze met gemeenschapsgeld omgaat.

Verder spreekt de wethouder over korte lijnen met belangrijke vindplaatsen en partners. Om dit vorm te geven zouden we moeten nadenken over buurtcoaches in plaats van gebiedsmakelaars. De SP-fractie wil dit onderwerp in een volgende MO-vergadering behandelen.

De derde pijler: Innoveren/samenwerken.

De wethouder zegt over samenwerking het volgende: “Om onze inwoners effectief te kunnen helpen is samenwerking nodig van alle formele en informele partijen die rondom een gezin staan of die er in enige vorm bij betrokken zijn.” Hiervoor dienen structuren te worden aangebracht en ons inziens is dit een extra reden om de introductie van buurtcoaches mogelijk te maken.

De wethouder kondigt aan om naar andere financieringsmodellen te willen kijken en naar innovatie in de zorg die in 2020 wordt afgerond. De SP-fractie wacht de voorstellen af.

Alle inwoners hebben een startkwalificatie

In onze gemeente zijn er circa 80 jongeren van 18 t/m 23 jaar en 29 jongeren van 23 t/m 27 jaar, die in beeld zijn bij de gemeente en geen startkwalificatie hebben. Om dit aan te pakken zet de gemeente bij 23- t/m 27 jarigen een jongerenwerker om hen door middel van een persoonlijke benadering te begeleiden naar werk, school of een passende dagbesteding. Omdat dit jongeren zijn die geen inkomen hebben, komen zij veelal voor de kosten van levensonderhoud voor rekening van hun ouders. Misschien moet er voor deze groep een aanvullende voorziening komen. De SP wacht de eerste evaluatie in het voorjaar 2020 af.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programma 3: De werkende gemeente.

Sinds een paar jaar zien we een opleving in de economie. Van een jarenlange, zware crisis die veel gevergd heeft van vooral de meest kwetsbare inwoners in onze samenleving, naar een economie die weer draait als een tierelier. De werkgelegenheid is gestegen; werkgevers staan te springen om goed personeel. Toch zijn er in onze gemeente nog steeds ruim 600 mensen die een beroep moeten doen op het allerlaatste vangnet: de bijstand. Een vangnet waarin mensen net genoeg krijgen om van te leven. Mensen stompen af, raken in een isolement en als men geen goede begeleiding krijgt, wordt de afstand tot de arbeidsmarkt alleen maar groter en groter, net als de problemen die dit met zich meebrengt. En niemand weet of deze opleving duurzaam zal zijn. We zijn afhankelijk van positieve of negatieve ontwikkelingen op het wereldtoneel en de gevolgen daarvan voor onze economie. Deze hebben hun weerslag zowel nationaal als ook op onze gemeente.

Vanuit het bedrijfsleven is er weer vraag naar bedrijventerreinen en kunnen we na jarenlange leegstand op de bestaande bedrijventerreinen, weer gaan denken aan verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld Hofskamp in Varsseveld. Bedrijvigheid levert ook werkgelegenheid op en dat biedt inderdaad kansen voor onze inwoners, kansen die we moeten benutten. De Achterhoek behoort tot de meest innovatieve regio’s van Nederland; benut ook déze wetenschap, om nieuwe bedrijven aan te trekken. Dus niet alleen het verplaatsen van bedrijven van de andere kant van onze Regio naar de onze, maar ook bedrijven die in andere delen van ons land klem zitten in de hectiek. Daar is een lobby voor nodig vanuit de Achterhoek, maar zeker ook vanuit onze gemeente. Wij horen graag van het College wat de aanpak hierin zal zijn. 

Een niet te verwaarloze factor in onze economie is de landbouwsector. De afgelopen weken hebben we kunnen ervaren, hoe kwetsbaar deze sector is. Boeren die steeds minder per geproduceerde eenheid krijgen, maar aan steeds meer regelgeving gebonden worden, komen in opstand. Het is niet aan ons als gemeenteraad, om daar beleid op te maken, maar we zullen de gevolgen van dit beleid wel ondervinden. Als boeren moeten stoppen met hun bedrijven, heeft dat gevolgen voor de economie in onze regio en gemeente. 

In het onderwijs zijn de landelijke ontwikkelingen op personeelsgebied verontrustend. Gelukkig zijn de gevolgen voor ónze kinderen nog niet groot. We gaan ervan uit dat U de situatie voortdurend monitort en indien nodig actief meedenkt met het onderwijsveld.

Komend jaar staat de nieuwbouw Almende gepland. We gaan ervan uit dat dit budgettair neutraal gebeurt en we niet opnieuw geconfronteerd worden met een of meerdere lijken in de kast. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programma 4: De dienstverlenende gemeente.

Oude IJsselstreek wil meer van buiten naar binnen gaan werken. Eigenlijk een rare kreet, want het houdt in dat we meer met onze inwoners sámen willen gaan doen. Waarom heet het dan niet van binnen (het gemeentehuis) naar buiten werken? Deze manier van werken vergt wel het één en ander van bestuur en organisatie. Inwoners, organisaties en bedrijven willen zich begrepen voelen en worden ook steeds mondiger. Vaak, misschien wel té vaak, zien mensen de overheid, ook de gemeentelijke overheid, als vijand, in plaats van de samenwerkingspartner, die we zo graag willen zijn. 

Eén van de belangrijkste taken van gemeenten is de veiligheid van de inwoners. En ja, we mogen ons gelukkig prijzen dat we nog steeds tot de meest veilige gemeenten van Nederland behoren, maar de burgemeester haalde het in zijn “troonrede” al aan: ondermijning wordt een steeds groter probleem. Criminele elementen die hier hun “bedrijfsactiviteiten” starten tasten die veiligheid aan. Het is maar de vraag, of de politie deze toename van criminaliteit aan kan. Want niet alleen problemen rondom deze toenemende criminaliteit, drukken zwaar op de politie; ook problematiek rondom verwarde personen. Bezuinigingen binnen de GGZ hebben ertoe geleid dat deze personen midden in onze samenleving wonen. Op zich is het toe te juichen, dat deze mensen niet meer altijd worden weggestopt in inrichtingen ergens achter in een bos, maar als ze niet de juiste begeleiding krijgen, kunnen bepaalde situaties maar zo escaleren. 

Voorzitter, ik ga afronden. 

De gemeente Oude IJsselstreek staat voor grote uitdagingen. Uitdagingen die niet zonder (financiële) risico’s zijn. Risico’s die zwaar op de komende begrotingen kunnen gaan drukken. We kunnen niet eeuwig uit de Algemene Reserve blijven putten. Een begroting, waar uit de Algemene Reserve wordt geput is niet sluitend, maar wordt sluitend gemaakt. Wat ons betreft een wezenlijk verschil. En een criterium, waarop wij de financiële begroting toetsen. Beleidsmatig zijn onze kernwaarden en rechtvaardigheid de meetlat, waarlangs we beleid steeds weer zullen leggen. 

Tot zover onze inbreng.

 

 

 

Rente sociale leningen moet omlaag

SP SP VVD D66 CDA PvdA Oude IJsselstreek 02-11-2018 13:20

Gisteravond besprak de commissie MO het voorstel van onder andere de SP, om het rentetarief van de zogenoemde sociale leningen bij Stadsbank Oost Nederland te verlagen. Sinds 1 januari mag iedere gemeente die tarieven zelf bepalen.

Een sociale lening is op de eerste plaats geen consumptief krediet voor leuke, luxe zaken. Een sociale lening is wat het heet; een sociale lening. Mensen met een minimum inkomen, die geen geld (meer) achter de hand hebben en in de meeste gevallen, ook geen problematische schulden, waarvan bijvoorbeeld de wasmachine, koelkast of diepvries kapot gaat. Noodzakelijke apparaten dus.

Het rentetarief dat de Stadsbank momenteel hanteert, ligt rond de 10%. SP, PvdA, D66 en CDA in Oude IJsselstreek willen dit verlagen naar 2,1 tot 2,3%. Tarieven die in andere gemeenten, zoals Bronckhorst, ook gehanteerd worden. VVD wil wel een lager percentage, maar dan meer in vergelijking met het tarief van een consumptief krediet. Maar dat is het dus niet en daar kun je deze lening dan ook niet mee vergelijken.

De hele maatregel kost de gemeente jaarlijks 8000 euro. 8000 op een begroting van ruim negentig miljoen! Lokaal Belang vindt dat we moeten bezuinigen op het sociaal domein, want we komen volgend jaar 4,3 miljoen te kort. En, ja, we hébben volgend jaar een tekort. Maar we hebben als raad ook unaniem gekozen voor preventie. En een sociale lening wérkt preventief, want deze zorgt ervoor dat deze mensen niet acuut verder in de problemen. 

En die 8000 euro moeten gedekt worden, ja, dat klopt ook. En die 8000 euro kán gedekt worden. In de gemeente Oude IJsselstreek geven we jaarlijks ruim twee ton uit aan beschermingsbewind. Mensen die moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, gaan, na tussenkomst van de rechter, naar een commerciële bewindvoerder die hun inkomsten en uitgaven beheert. De Stadsbank verleent ongeveer dezelfde dienst, zonder tussenkomst van een rechter, voor veel lagere kosten; de budget beheer rekening (BBR). Als er jaarlijks maar één gezin weggehouden kan worden uit het dure beschermingsbewind en met een BBR bij de Stadsbank geholpen kan worden, hebben we die 8000 euro dubbel en dwars terugverdiend.

Lokaal Belang, de partij die zonder enige informatie te hebben gezien, wél zonder blikken of blozen dit jaar drie miljoen euro extra uit wilde geven aan de nieuwbouw van het Almende College en dit ook uitgegeven hééft en een paar weken geleden nog zonder met de ogen te knipperen ruim een miljoen uitgaf on het voormalige ISWI-gebouw te kopen, zonder dat daar een goed onderbouwd plan onder ligt, wil géén 8000 euro uitgeven om mensen, die niets meer hebben en waarvan een noodzakelijk apparaat kapot is gegaan, te helpen. 

Snapt u het nog? Ik niet.

Met lef samen bouwen aan onze toekomst!

SP SP Oude IJsselstreek 08-07-2018 20:09

Mijnheer de voorzitter, de bespreking van deze voorjaarsnota heeft wel een speciaal karakter. Een: omdat deze voorjaarsrapportage de eerste rapportage is van het nieuwe college en twee: op 15 mei is het nieuwe coalitieprogramma verschenen, waarop de raad een reactie zou geven! Helaas ontweek de coalitieprogramma deze discussie met een verwijzing naar de bespreking van de voorjaarsnota.

Dus onze reactie op de voorjaarsnota heeft ook betrekking op het coalitieprogramma: met lef samen bouwen aan onze toekomst. Deze voorjaarsnota, moet dan ook blijk geven van lef en samen.

De raadspartijen hebben zich, naar aanleiding van het coalitieprogramma, zich gezeglijk beraden en onder het trefwoord: “Samen”, hun visie op tafel gelegd in een bundel die straks zal worden aangeboden. Hierover hoort u straks meer.

Doel van de inbreng van de SP bij de bespreking van deze voorjaarsnota.

Deze richt zich voornamelijk op het programma 2, Een Leefbare gemeente, en wel op de inhoud van blz. 7 en 8, waar het “Meedoenbeleid”is beschreven.

Ik citeer: “Doordat mensen meedoen, kunnen zij een waardevolle bijdragen leveren en ook een beroep doen op die gemeenschap. De SP is het hier helemaal mee eens. Maar dan komt het.

Sommige inwoners ervaren belemmering om mee te doen. En dan komt er een opsomming.

Belemmeringen die voortkomen vanuit: de lichamelijke, psychische of verstandelijke gesteldheid van de inwoner. Ook andersoortige barrières zoals taal, (sub) cultuur, of financiën kunnen ook een belemmering vormen. Met het benoemen van al deze groepen, kan het college met droge ogen toch niet volhouden, dat het om sommige inwoners gaat. De SP heeft al bij de bespreking van het Inclusiebeleid, aangegeven dat er onderzoekingen zijn waar men over 15% van de inwoners gaat, ofwel in onze gemeente 6000 inwoners. Zonder met deze opsomming compleet te zijn zal ik toch een paar groepen benoemen.

* Mensen met lichamelijke problemen: Gehandicapten, langdurig zieken, ouderen in de WMO, eenzamen enz.

* Mensen met een verstandelijke beperking, vooral kinderen enz.

* Mensen met psychische problemen: GGN patiënten, autistische mensen, PTSS, verslaafden,

* Mensen met taal /cultuurproblemen: laaggeletterden, vluchtelingen, statushouders,

kinderen in de Jeugdzorg, enz.

*Mensen met een financiële beperking: Bijstandsgerechtigden, mensen met een Wajonguitkering, mensen met een inkomen onder de armoedegrens, mensen met schulden enz.

Dus u ziet en hoort, dat het over veel meer gaat dan over Sommigen.

Deze mensen moeten meer aandacht en ondersteuning hebben om hen ook te laten meedoen.De SP toont lef om het ook voor deze mensen op te nemen.Niet alleen Lef, maar wij beschouwen het als onze plicht om voor deze mensen op te komen.

Motie

Omdat de SP het beleid voor deze groepen volstrekt onvoldoende vindt, komen wij met een motie onder de titel:

Op weg naar een armoede-vrije gemeente Oude-IJsselstreek.

In Winterwijk is de wethouder daarmee gekomen, dus het is geen onmogelijke opgave. Het is een kwestie van: Waar leg je de prioriteiten?

Een paar punten uit deze motie wil ik graag nog toelichten.

Maatwerk. Het laten slagen van het Meedoenbeleid is in onze gemeente een grote prioriteit. Dit kan alleen slagen op basis van Maatwerk. Ook dit woord wordt vaak in het coalitieprogramma en deze voorjaarsnota genoemd. Het woord meedoenbeleid is het wondermiddel. Als SP geloven wij daar ook in. Maar! Maar!

Maatwerk kan bijna uitsluitend geleverd worden op basis van een keukentafel gesprek.

De mensen waarover wij het hier hebben zijn geen mensen die naar de gemeente, buurhuizen, spreekuren en dergelijke gaan om zich te laten informeren over de mogelijkheden om hun probleem op te lossen. Laat staan, dat zij hun probleem kunnen omschrijven. Het zijn juist deze mensen die hulp nodig hebben op basis van een persoonlijk gesprek bij hen aan de keukentafel. Daarom vindt de SP dat maatwerk alleen geleverd kan worden in gesprekken aan de keukentafel.

Wij pleiten er dan voor om hiervoor een fijnmazig netwerk op te zetten, bestaande uit wijkteams onder regie van buurtcoaches. Destijds is dat in Doetinchem opgezet door onze burgemeester, wethouder van Doetinchem. Het werkt daar heel goed.

Om financieel uit te kunnen, kunnen we ons afvragen of bij deze prioriteit onze gebiedsmakelaars nog nodig zijn.

Laaggeletterdheid. Hier wil ik niet over zeggen, omdat de motie van D66 en de toelichting dat probleem ruim aan bod komt.

Bijstanduitkeringen (Laborijn) De motie van de VVD over een amendement op de kadernota ondersteunen wij graag.

Natuurlijk moeten er prestatieafspraken zijn. Minimaal15 % minder in de bijstand in 2025.In de voorjaarsnota hebben wij geen enkele passage gevonden over de participatiewet.

Mensen met een langdurig laag inkomen onder de armoedegrens. (financiën)

De situatie bij mensen die langdurig een laag inkomen hebben (4 a 5 jaar) is dikwijls schrijnend. De armoede en sociale uitsluiting is in 2018 niet verminderd, schrijft het CBS.

Enkele cijfers volgens dit rapport:

*Van de ruim 7,2 miljoen huishoudens is ons land moesten 590.000 in 2016 rond komen van een laag inkomen. Dat is 8.2 % . Net zoveel als in 2015. Neem die 8% in onze gemeente dan spreken we over minimaal 200 a 3oo huishoudens.

* 224.000 huishoudens moesten al vier jaar of meer rondkomen van een laag inkomen.

Dat waren er 15.000 meer dan in 2015..

Projecteren we dit weer op onze gemeente, dan komen we minimaal uit bij 150 huishoudens. Neem alleen maar het aantal mensen dat meer dan vier jaar in de bijstand zitten.

Ondanks de toenemende welvaart waarvan veel mensen profiteren is er nog steeds een grote groep, waarvoor dit niet geldt. De armoede is alleen maar toegenomen. Uitsluiting is hiervan het gevolg. Met het inclusiebeleid en armoedebestrijding kan uitsluiting worden tegengegaan en het meedoen worden bevorderd.

Door onze doelstelling in de motie: Op weg naar een armoede –vrije gemeente Oude-IJsselstreek in 2015, kunnen wij als gemeente een belangrijke bijdragen om uitsluiting te voorkomen en meedoen te bevorderen.

Natuurlijk zijn we blij met de nieuwe communicatievisie. De SP hoopt dat dit een belangrijke bijdragen kan zijn tegen versimpeling van de aanvraagprocedures.

Oude IJsselstreek is een groene gemeente. De SP wil dat graag zo houden. We staan voor een goed, nieuw, bomenbeleidsplan, waarin een verantwoord kap- en snoeibeleid is vastgelegd en dat is opgesteld met instemming van externe deskundigen en betrokken belangengroepen. Kappen vanuit economisch perspectief wijzen we af. Onderhoudsplannen worden opgesteld in samenspraak met betrokkenen. Met agrarische bedrijven worden afspraken gemaakt over meer ecologische zones langs akkers en weilanden. Leegstaande bedrijfspanden worden gesaneerd en, indien mogelijk, teruggegeven aan de natuur. Ons mooie landschap moet in stand worden gehouden voor de komende generaties.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.