Nieuws van politieke partijen in Zeeland over SGP inzichtelijk

8 documenten

Vragen over Zeeuwse molens

PvdA PvdA SGP VVD CDA Zeeland 14-09-2020 16:59

De SGP-, CDA-, VVD- en PvdA-Statenfractie hebben de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met molenaars en vertegenwoordigers van Vereniging de Zeeuwse Molen en het Gilde van Vrijwillige Molenaars. Door die gesprekken en werkbezoeken aan molens zijn we gealarmeerd over de staat van de laatste 77 molens in Zeeland. Wij maken ons zorgen en vinden de molens van cultureel-historisch, economisch en educatief belang. Het is wenselijk de staat van de resterende Zeeuwse molens in kaart te brengen en een haalbare route naar behoud en gebruik op te stellen.

Naar aanleiding hiervan hebben de fracties van de PvdA, de SGP, het CDA en de VVD de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Hebben Gedeputeerde Staten zicht op de huidige staat van de molens in Zeeland? Graag een toelichting.

2. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om, in samenwerking met partners (participatief), een molenvisie op te stellen waarin onder andere onderstaande punten zijn opgenomen? Graag een toelichting. • Een Zeeuwse molenconsultent. • Provinciale deelname aan wervingscampagnes voor molen-vrijwilligers. • Het effect van de ruimtelijke omgeving (biotoop) op de molens. • Een (alternatieve) visie op de ingeperkte draaipremieregeling. • Het stimuleren, ondersteunen, behouden of overdragen van het vakmanschap van de molenaars. • Heroverweging (uitbreiding) van de financiële ondersteuning bij restauraties, noodzakelijk onderhoud en reparaties.

3. Indien Gedeputeerde Staten bereid zijn om een molenvisie op te stellen, wat is dan het tijdpad?

4. Wij vinden het belangrijk om jongeren extra te betrekken bij het vak van molenaar. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om: • Scholen (basis, middelbaar, MBO, HBO) in contact te brengen met molenaars en jongeren de molens te laten bezoeken? Waarom wel / niet? • Met de Cultuurbus een combinatie te maken waardoor leerlingen zowel een museum als een molen bezoeken?

Het bericht Vragen over Zeeuwse molens verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Zorgen over staat Zeeuwse molens

SGP SGP VVD Zeeland 14-09-2020 00:00

De SGP-, CDA-, VVD- en PvdA-Statenfractie hebben de afgelopen tijd gesprekken gevoerd met molenaars en vertegenwoordigers van Vereniging de Zeeuwse Molen en het Gilde van Vrijwillige Molenaars. Door die gesprekken en werkbezoeken aan molens zijn we gealarmeerd over de staat van de laatste 77 molens in Zeeland. Wij maken ons zorgen en vinden de molens van cultureel-historisch, economisch en educatief belang. Het is wenselijk de staat van de resterende Zeeuwse molens in kaart te brengen en een haalbare route naar behoud en gebruik op te stellen.

Naar aanleiding hiervan hebben de fracties van de PvdA, de SGP, het CDA en de VVD de volgende vragen voor het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland:

1. Hebben Gedeputeerde Staten zicht op de huidige staat van de molens in Zeeland? Graag een toelichting.

2. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om, in samenwerking met partners (participatief), een molenvisie op te stellen waarin onder andere onderstaande punten zijn opgenomen? Graag een toelichting.

Een Zeeuwse molenconsultent. Provinciale deelname aan wervingscampagnes voor molen-vrijwilligers. Het effect van de ruimtelijke omgeving (biotoop) op de molens. Een (alternatieve) visie op de ingeperkte draaipremieregeling. Het stimuleren, ondersteunen, behouden of overdragen van het vakmanschap van de molenaars.  Heroverweging (uitbreiding) van de financiële ondersteuning bij restauraties, noodzakelijk onderhoud en reparaties. 

3. Indien Gedeputeerde Staten bereid zijn om een molenvisie op te stellen, wat is dan het tijdpad?

4. Wij vinden het belangrijk om jongeren extra te betrekken bij het vak van molenaar. Zijn Gedeputeerde Staten bereid om:

Scholen (basis, middelbaar, MBO, HBO) in contact te brengen met molenaars en jongeren de molens te laten bezoeken?Waarom wel / niet? Met de Cultuurbus een combinatie te maken waardoor leerlingen zowel een museum als een molen bezoeken?

Ruimte voor oesterkweek op tafels

SGP SGP Zeeland 28-07-2020 00:00

De SGP-fractie heeft met belangstelling kennis genomen van het artikel in de PZC 'Oesterkwekers willen in Oosterschelde meer ruimte voor kweek of tafels' d.d. 26 augustus 2020. De oesterteelt is een belangrijke en beeldbepalende sector voor Zeeland, ook internationaal gezien.

In het voornoemde artikel wordt aangegeven dat vorig jaar het proefgebied voor kweek op tafels is uitgebreid van 10 naar 50 hectare, maar dat voor een rendabele oesterteelt minstens 400 tot 500 hectare nodig is. Voor het renderen van de oesterkweek is een combinatie van bodem en deels van de grond nodig vanwege de aanwezigheid van de oesterboorder. Om investeringen terug te kunnen verdienen is ruimte nodig en vergunningen voor langere termijnen. Anderzijds geeft Natuurmomenten aan dat ze eerst willen weten wat de effecten van de huidige proeflocaties zijn op de natuur. Naar we begrepen loopt er een onderzoek naar de effecten van de proeflocaties. Wat de SGP-fractie betreft is kweek op tafels een mooie kans om de bedreiging van de oesterboorder te overwinnen. Daarom steldde de fractie onderstaande vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:

Vragen:

Wat is de visie op de toekomstige balans tussen visserij, schelpdierkweek, recreatie en natuur in de Oosterschelde? Hoe wordt er gekeken naar multifunctioneel gebruik van kweeksystemen en gebieden? Zoals bijvoorbeeld gebruik van MZI locaties voor hangcultuur?  Wanneer zijn de resultaten van het onderzoek bekend en welke partijen doen daaraan mee ten aanzien van de effecten van de proeflocaties op de natuur?  In welke vorm is de Provincie actief betrokken bij dit plan? In hoeverre is het off-bottom systeem juist positief voor de natuur, omdat daardoor bij zandsuppleties - die nodig zijn om de zandbanken in de Oosterschelde intact te houden / te brengen - minder schade ontstaat aan de oesterteelt?

Hoogachtend namens de Statenfractie van de SGP,

J.A. Rottier

Denk verstandig en wees een bitje zuuniger

SGP SGP Zeeland 25-10-2019 00:00

De Statenvergadering van vrijdag 25 oktober was een veelzijdige vergadering. Er is gedebatteerd over het werken naar een duurzame toekomst van Zeeland (d.m.v. het Klimaatakkoord en de Regionale Energiestrategie). Om weer nieuwe energie voor het vervolg van de vergadering te krijgen, genoten de Statenleden tijdens een boerenlunch van heerlijke Zeeuwse streekproducten. Ondertussen werd met de boeren gesproken over o.a. de problematiek rond stikstof en mest. De vergadering werd afgesloten met een debat over de wijze waarop de Eerste Kamerleden worden gekozen.

Initiatiefvoorstel referendum KlimaatakkoordDe SGP is geen voorstander van referenda, want dit zou de verantwoordelijkheid van volksvertegenwoordigers terugleggen. Er zijn een aantal momenten waarop kiesgerechtigde burgers naar de stembus mogen om hun volksvertegenwoordigers te kiezen. Mensen hebben daarbij wel degelijk de gelegenheid gehad om zich uit te kunnen spreken over het Klimaatakkoord. In vele verkiezingsprogramma’s van de SGP heeft een passage gestaan over het bouwen en bewaren van de aarde. Het hele Klimaatakkoord gaat over het bouwen en bewaren van deze aarde. Het is de taak van politici om de mensen die hen gekozen hebben te vertegenwoordigen. Die verantwoordelijkheid moeten ze niet uit de weg gaan en het debat voeren op de inhoud. Provinciale Staten kunnen een beleidsvoorstel veranderen door amendementen in te dienen. Dat betekent hard werken om te zorgen dat een meerderheid van de partijen ermee in kan stemmen, zodat een voorstel beter wordt. Met een referendum kan niets veranderd worden. Er is simpelweg de keuze tussen ja of nee. Het initiatiefvoorstel is door de Staten verworpen. 

KlimaatakkoordDe Bijbelse boodschap is erop gericht dat mensen leven in verbinding met God, medemensen en de schepping. Die aspecten in ons leven staan niet los van sociale of materiële zaken. Wie zelf beleeft dat hij of zij medeverantwoordelijk is voor het milieu, gaat zich bewogen voelen met anderen en Gods schepping en wil Bijbels rentmeesterschap in praktijk brengen. De overheid is daarin mede-rentmeester. Het Klimaatakkoord bevat landelijke doelen voor 2030, met een doorkijk naar 2050, en stelt de uitvoeringskaders en maatregelen op hoofdlijnen vast. Door het Klimaatakkoord te ondertekenen, ligt er voor Zeeland een inspanningsverplichting om de onderdelen die betrekking hebben op de provinciale taken in Zeeland uit te voeren en daarmee de afgesproken klimaatdoelen te realiseren (49% CO2-reductie in 2030 en 95% reductie in 2050). Landelijk heeft de SGP tegen de Klimaatwet gestemd. Dat heeft te maken met de eerdergenoemde doelstellingen voor 2030 en 2050 die wettelijk worden vastgelegd. De landelijke SGP heeft tegen de wet gestemd, omdat het niet de bedoeling kan zijn dat deze doelstellingen over de rug van inwoners en ondernemers met juridische procedures worden uitgespeeld. Want, hoe haalbaar en betaalbaar zijn die doelstellingen? De Raad van State heeft er al op gewezen dat deze inschatting nog niet is gemaakt. Dat geldt voor het Klimaatakkoord ook. Om die reden wil de SGP-Statenfractie voorzichtig omgaan met dit besluit. Aan het Klimaatakkoord zitten best wat haken en ogen.

Zorgen

Denk bijvoorbeeld aan de eenzijdigheid van zonne- en windenergie, waardoor de betrouwbaarheid van de energievoorziening in het geding komt. Bovendien ontbreekt een doorlichting van de gevolgen van alle maatregelen bij elkaar voor het hele energiesysteem.  Inwoners en ondernemers worden onvoldoende gestimuleerd om zelf energie en oplopende gaskosten te besparen.  Er wordt onvoldoende rekening gehouden met het MKB. Er is onvoldoende aandacht voor het probleem dat er veel van gemeenten wordt verwacht, terwijl ze niet de middelen hebben om aan die verwachtingen te voldoen. 

Positieve zakenNaast bovengenoemde punten, zijn er gelukkig ook positieve punten.

De opbrengst van de CO2-heffing voor de industrie wordt terug gesluisd naar de bedrijven. Benzinerijders die geen elektrische auto kunnen betalen, krijgen niet langer het deksel op de neus. De belastingvrije voet van energiekosten wordt verhoogd. 

Nu Zeeland alleen hoeft in te stemmen met de delen die ons als provincie raken, vindt de SGP het belangrijk om de balans op te maken. Dat heeft geleid tot een aanscherping van het besluit. Een deel van bezwaren die de SGP heeft, staan beschreven in een appreciatie van het IPO (Interprovinciaal Overleg) en een brief van Gedeputeerde Staten (GS). Denk bijvoorbeeld aan het inkomstenverlies van provincies door minder opcenten. Daarnaast wil de SGP in het besluit toevoegen dat onze provincie het ziet als een inspanningsverplichting om de doelen te behalen. Het mag niet zo zijn dat we juridisch worden gebonden aan de doelstellingen. Regeren is vooruitzien. We hebben dat nu ook gezien bij het stikstofprobleem. Provincies worden gedwongen om maatregelen te nemen. De SGP wil dat de provincie zelf de regie kan houden. Daar moeten anderen geen aanspraak op kunnen maken. De SGP heeft daarom samen met VVD en CDA een amendement ingediend om de IPO-appreciatie en de brief van GS te betrekken in het Statenbesluit. Dit amendement is aagenomen met 30 van de 38 stemmen. Het Statenvoorstel Klimaatakkoord is met inbegrip van de IPO-appreciatie en de brief van GS aangenomen. Regionale EnergiestrategieDe manier waarop de afgesproken klimaatdoelen worden gerealiseerd, is uitgewerkt in een Zeeuwse Regionale Energiestrategie (RES). Provinciale Staten zijn samen met alle gemeenteraden van de Zeeuwse gemeenten verantwoordelijk voor het vaststellen van de RES. In de Statenvergadering zijn wensen en bedenkingen geuit door de verschillende fracties. Deze wensen en bedenkingen worden meegenomen bij het opstellen van de definitieve RES. De besluitvorming door Provinciale Staten over de RES Zeeland wordt begin 2020 verwacht. De SGP heeft Gedeputeerde Staten gevraagd om rekening te houden met 4 aandachtspunten:

Financiën. De gedeputeerde heeft aangegeven dat voor heel veel zaken de provincie niet aan de lat staat. Dat betekent dat het van andere partijen moet komen, veel vanuit de Rijksoverheid. Het is echter niet bekend hoeveel geld er naar Zeeland gehaald kan worden. Dat moet wel een voorwaarde zijn om eventuele maatregelen uit te voeren. Andere energiebronnen. We moeten in Zeeland alle kansen benutten om andere vormen van energie uit te proberen, in combinatie met onderwijs en bedrijfsleven. Leveringszekerheid van energiebronnen is daarin een cruciale factor. Er moet op korte termijn een besluit worden genomen over het langer openhouden van de kerncentrale. CO2 vrij en een constante levering. De energielevering van de kerncentrale moet voor een groot deel meetellen voor de doelen van Zeeland, en niet alleen voor Nederland. Industrie. In de RES is te weinig aandacht voor de industrie. Zij kunnen veel betekenen voor Zeeland, voor de inwoners en andere bedrijven.  Besparen. Er moet niet teveel gefocust worden op energieopwekking, maar vooral op energiebesparing. Zuinigheid past bij ons als Zeeuwsen en daar kan bij de dagelijkse energiebehoefte nog wel wat meer op gelet worden. 

Proces Eerste KamerverkiezingenHet kabinet heeft een voorstel gedaan om terug te keren naar de wijze van verkiezing van de Eerste Kamer zoals deze van 1922 tot 1983 werd gebruikt. De leden van de Eerste Kamer worden dan voor zes jaar gekozen, waarbij om de drie jaar beurtelings 37 of 38 Kamerleden worden gekozen. In de huidige situatie worden de Eerste Kamerleden kort na de Provinciale Statenverkiezingen gekozen door de Provinciale Staten. Het kabinet is van mening dat ontwikkelingen van zittingsduur en politiek karakter zich minder goed verhouden tot de rol van de Eerste Kamer als college van reflectie en heroverweging. Dit voorstel van het kabinet baart de SGP grote zorgen. De SGP is een sterk voorstander van goed staatsrecht. Het door het kabinet gepresenteerde voorstel is daar geen voorbeeld van. De SGP heeft drie hoofdredenen om dit voorstel af te wijzen:

Er is geen duidelijke probleemstelling. Welk probleem moet er opgelost worden? Het is geen hoofdargument dat de Eerste Kamer te politiek zou zijn en dat er daarom anders gekozen zou moeten worden. Wie zich verdiept in de geschiedenis, zal zien dat er zelfs voor 1922 al geluiden waren dat de Eerste Kamer te politiek was. Vervolgens is het huidige stelsel ingesteld. Nu teruggaan naar het stelsel waar die kritiek ook al gehoord werd, is dus niet logisch. De staatscommissie Remkes heeft een negatief advies uitgebracht over het voorstel. Ook de commissie Remkes beschrijft de onduidelijkheden over de probleemstelling en geeft aan dat het effect op de verdeling van de Eerste Kamerzetels niet heel veel uitmaakt. Een ander belangrijk nadeel van een terugkeer naar deze wijze van verkiezing is dat het voor kleine partijen moeilijker is om in de Eerste Kamer te komen. De SGP vindt het van belang dat minderheden in onze democratie beschermd worden. In het gepresenteerde voorstel zijn dan bij iedere verkiezing namelijk maar 37 of 38 zetels te verdelen in plaats van 75. Dit leidt tot een verdubbeling van de kiesdrempel. Hierdoor worden minderheden in onze democratie niet beschermd. 

De Staten hebben unaniem aangegeven geen voorstander te zijn van het door het kabinet gepresenteerde voorstel. Deze boodschap zal aan het IPO-bestuur worden doorgegeven. 

Jeugdhulp in verbinding: gezamenlijk manifest Zeeuwse SGP-fracties

SGP SGP Zeeland 07-09-2019 00:00

Kinderen en jongeren zijn de toekomst van onze samenleving. Als er omstandigheden zijn die ervoor zorgen dat er hulp nodig is om het leven van een kind of jongere weer op de rit te krijgen of houden, horen we dat met elkaar te bieden. Dagelijks wordt daar door veel mensen in Zeeland met hoofd, hart en handen aan gewerkt. In het (speciaal) onderwijs, de jeugdhulpverlening maar ook door bijvoorbeeld pleegouders en gezinshuizen. Werk waar de SGP veel waardering voor heeft! In de afgelopen periode is er in de politiek en op de werkvloer veel over jeugdhulp gesproken. Vanuit kostenperspectief, omdat de toenemende kosten zorgen geven. Maar juist ook van uit de inhoud: wat kunnen we verbeteren? Alle SGP-fracties in Zeeland hebben in de achterliggende maanden gezamenlijk stil gestaan bij dit onderwerp. Die gezamenlijkheid is niet vanzelfsprekend, nu alle gemeenten afzonderlijk sinds 2015 verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de jeugdzorg. Die gezamenlijkheid is wel noodzakelijk, gezien de complexiteit van de nieuwe jeugdzorgtaken. Samen presenteren wij tien punten in de vorm van een manifest om richting te geven aan de actuele discussie met mogelijke oplossingsrichtingen.

Ons vertrekpunt ligt bij het kind, de jongere en hun ouders: schotten en grenzen rondom het aanbieden van jeugdhulp mogen nooit een belemmering zijn. De SGP ziet hier zowel in de planvorming als uitvoering scherp op toe. Verschillende domeinen zoals het passend onderwijs, jeugdhulp maar ook de WMO moeten met elkaar samenwerken. Het terugdringen van de administratieve lasten in de jeugdzorg is van groot belang voor de bevordering van kwaliteit en het terugdringen van kosten. We roepen aanbieders en gemeenten op hierin het initiatief te nemen en een ‘Zeeuwse schrapdag’ te organiseren in samenwerking met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Monitoring is belangrijk om de effecten van beleid te kunnen volgen. Bijvoorbeeld hoeveel zorg wordt verleend, hoe lang duren trajecten en waar is veel vraag naar? Monitoring kan mogelijk ook invloed hebben op de inzet van de meest passende zorg in de wijk of het dorp en de benodigde financiën. Zeeuwsbrede monitoring, centraal georganiseerd binnen Zeeland, verbonden met de andere gebieden binnen het sociaal domein, moet dan ook zo snel mogelijk in de steigers staan. Productie is geen doelstelling, het resultaat telt. Niet het aantal behandelingen of de snelheid ervan, maar het zo goed mogelijk hulp bieden aan jongeren. Wij staan voor een financiering op basis van het resultaat of van een traject. Jongeren krijgen wat nodig is en de zorgaanbieder weet welke vergoeding hier tegenover staat. Jeugdhulp in Zeeland organiseren we samen. De manier waarop jongeren toegang kunnen krijgen tot jeugdhulp in hun eigen gemeente, kan nog beter af worden gestemd met andere Zeeuwse gemeenten. Wij willen dat om betere hulp te verlenen, kosten te reduceren, tijd te winnen en om van elkaar te leren. Lokaal kunnen verschillende accenten worden gelegd, bijvoorbeeld om keuzevrijheid en de toegang tot identiteitsgebonden zorg te borgen. Het is nodig om de verschillen en overeenkomsten van de toegang bij Zeeuwse gemeenten in beeld te brengen. Dit moet leiden tot eenduidige werkprocessen.  Waar mogelijk kunnen we samen de lasten dragen. Dat betekent dat de Zeeuwse gemeenten opnieuw met elkaar in gesprek moeten gaan over het omgaan met mee- en tegenvallers. Daarbij willen we in ieder geval dat de gemeenten met een aanpak komen rondom het gezamenlijk optrekken in dure hulpverleningstrajecten.  Nieuwe verbindingen zorgen voor betere jeugdhulp. Verbinding met scholen, kerken en maatschappelijke organisaties. Informele en professionele zorg kunnen veel meer hand in hand gaan. Hiervoor moeten netwerken worden gecreëerd of verder versterkt. Gemeenten kunnen van elkaar leren en goede voorbeelden delen. We stellen voor om op Zeeuwse schaal met elkaar in gesprek te gaan hoe we als gemeenten samenwerkingsverbanden van passend onderwijs nog verder kunnen ondersteunen.  Een stabiel gezin is de hoeksteen van onze samenleving. Wanneer in het leven van kinderen of jongeren die stabiliteit er niet is, leidt dat vaak tot inzet van jeugdhulp. Wij staan vóór het gezin en zetten in op versterking van relaties en laagdrempelige opvoedondersteuning. Dit zorgt er voor dat de impact op kinderen bij gezinsproblematiek vermindert, bijvoorbeeld bij (v)echtscheidingen. Er zijn nog witte vlekken in Zeeland waarbij er geen aanbod van hulp is, maar wel vraag. Wij denken bijvoorbeeld aan ouder-kind voorzieningen waar integrale hulp mogelijk is, zonder dat het kind bij (een) ouder(s) weggehaald wordt. We zien veel belang in een Zeeuws actieplan om meer pleegouders te vinden en te behouden en in te zetten op extra gezinshuizen. Als Zeeuwse gemeenten kunnen we de krachten nog beter bundelen om hulp te bieden waar dit nodig is. De SGP-fracties in Zeeland willen een bijdrage leveren aan het maken van keuzes bij het beleid van jeugdhulp. Hierover willen we graag het gesprek aangaan in de gemeenteraden met (collega-)raadsleden en met professionals. Op deze manier stimuleren we in de politiek, met ambtenaren en alle betrokken partijen de dialoog om met een positief-kritische houding naar de huidige aanpak te kijken en deze waar mogelijk te verbeteren. Dit met het uiteindelijke doel voor ogen: goede, toegankelijke en betaalbare jeugdhulp voor alle Zeeuwse kinderen en jongeren. Vanuit een Bijbelse les: niet alleen het eigen belang voor ogen stellen, maar ook die van een ander. Met hoofd, hart en handen! 

SGP (i.c.m. CU) BorseleSGP (i.c.m. CU) GoesSGP KapelleSGP MiddelburgSGP Noord-BevelandSGP ReimerswaalSGP Schouwen-DuivelandSGP TerneuzenSGP TholenSGP (i.c.m. CU) VeereSGP Vlissingen SGP Statenfractie Zeeland

Speerpunten SGP Zeeland

SGP SGP Zeeland 28-02-2019 00:00

  WIJ GAAN VOOR:

Jongeren toekomst bieden in een leefbare provincie! Onderwijs dichtbij huis, kansen verzilveren voor MBO-ers door sterke samenwerking tussen bedrijf en school én Campus Zeeland verder uitbouwen. Snel, slim en schoon vervoer in Zeeland! Een Zeeuwse topconferentie organiseren over het ontwikkelen van nieuwe vormen van (openbaar) vervoer voor een optimale bereikbaarheid. Zoet water garanderen voor de landbouw! Onderzoek doen naar een pijpleiding voor Schouwen- Duiveland en zoetwatervoorziening op Tholen. Wonen waar je je thuis voelt! Uitbreiding door nieuwbouw moet mogelijk zijn in dorpen waar natuurlijke groei en woonbehoefte is. Beschermen van het cultureel erfgoed in Zeeland! Subsidies verstrekken voor beeldbepalende (kerk) gebouwen, woningen en boerderijen. 100% verkeersveilig op onze wegen en fietspaden! Goede verkeerseducatie aan kinderen en jongeren door op elke school het Zeeuws verkeersveiligheidslabel te hebben. De landbouw- en visserijsector versterken en verduurzamen! Stimuleren en promoten van (nieuwe) Zeeuwse teelten en innovatietechniek, investeren in kennisontwikkeling. Een sterk bestuur in Zeeland dichtbij inwoners! Geen gedwongen gemeentefusies, maar juist goede samenwerking tussen overheden stimuleren.

Lees hier ons volledige verkiezingsprogramma.

Speerpunten SGP Zeeland

SGP SGP Zeeland 28-02-2019 00:00

  WIJ GAAN VOOR:

Jongeren toekomst bieden in een leefbare provincie! Onderwijs dichtbij huis, kansen verzilveren voor MBO-ers door sterke samenwerking tussen bedrijf en school én Campus Zeeland verder uitbouwen. Snel, slim en schoon vervoer in Zeeland! Een Zeeuwse topconferentie organiseren over het ontwikkelen van nieuwe vormen van (openbaar) vervoer voor een optimale bereikbaarheid. Zoet water garanderen voor de landbouw! Onderzoek doen naar een pijpleiding voor Schouwen- Duiveland en zoetwatervoorziening op Tholen. Wonen waar je je thuis voelt! Uitbreiding door nieuwbouw moet mogelijk zijn in dorpen waar natuurlijke groei en woonbehoefte is. Beschermen van het cultureel erfgoed in Zeeland! Subsidies verstrekken voor beeldbepalende (kerk) gebouwen, woningen en boerderijen. 100% verkeersveilig op onze wegen en fietspaden! Goede verkeerseducatie aan kinderen en jongeren door op elke school het Zeeuws verkeersveiligheidslabel te hebben. De landbouw- en visserijsector versterken en verduurzamen! Stimuleren en promoten van (nieuwe) Zeeuwse teelten en innovatietechniek, investeren in kennisontwikkeling. Een sterk bestuur in Zeeland dichtbij inwoners! Geen gedwongen gemeentefusies, maar juist goede samenwerking tussen overheden stimuleren.

Lees hier ons volledige verkiezingsprogramma.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.