Nieuws van politieke partijen over ONS Noordoostpolder inzichtelijk

12 documenten

Amendement Biodiversiteit (ONS) wordt in de Beleidsnota Openbare Ruimte (BOR) 2020 verwerkt

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 14-11-2019 10:57

Mede dankzij het amendement van ONS inzake versterking van de Biodiversiteit in de Noordoostpolder komt het college komend voorjaar met een plan van aanpak waarin de wensen van de Raad verwerkt kunnen worden in de BOR (Beleidsplan Openbare Ruimte)

De raad is dus aan zet om invulling te geven aan deze nota.

Dit amendement heeft betrekking op de Programmabegroting 2020-2023; Onderdeel Fysieke Leefomgeving

Onderwerp: Programma begroting 2020-2023 –  Biodiversiteit

De raad van de gemeente Noordoostpolder, in vergadering bijeen d.d. 11-11-2019,

Er een motie bij de behandeling van de jaarrekening 2018-2019 door de raad is aangenomen waarbij Biodiversiteit een prominentere plaats zou moeten krijgen binnen het beleid;

Er in de BOR (Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024) er onvoldoende concrete invulling wordt gegeven aan uitvoeringsplannen betrekking hebbende op Biodiversiteit;

Er partners zijn zoals Landschapsbeheer Flevoland die in samenwerking met andere gemeente  al belangrijke invulling geven om samen uitvoeringsplannen op te stellen;

Hiervoor de provincie subsidies ter beschikking heeft gesteld,

De gemeente Noordoostpolder geen beroep heeft gedaan op een deel van de 2 miljoen die beschikbaar was gesteld voor biodiversiteit en innovatie;

Er onvoldoende invulling is gegeven aan de uitvoering van de motie van Juli jl. inzake Biodiversiteit;

Er geen concreet ambitiedocument ligt waaraan invulling kan worden gegeven;

besluit het voorstel aan te passen, met dien verstande dat de tekst van programmabegroting Fysieke Leefomgeving  2.3 blz 21  als volgt wordt gewijzigd:

2.3 Wij zetten ons in om de biodiversiteit te versterken

In ons beleidsplan openbare ruimte houden wij rekening met de biodiversiteit. In afstemming met gebruikers en eigenaren houden wij de biodiversiteit in stand en waar mogelijk versterken wij deze. Biodiversiteit levert een belangrijke bijdrage om het zogenoemd “hitte-eiland-effect” te ondervangen.

Er een concreet ambitie/uitvoeringsdocument met keuzes wordt opgesteld en voor 1 april 2020 aan de raad wordt gepresenteerd waarin de raad keuzes kan maken in intensiteit/kosten en kwaliteit om tot de uitvoering van het programmaonderdeel Biodiversiteit

Betoog ONS bij Begrotingsraad door Fractievoorzitter Bert Jan Aling

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA ChristenUnie Noordoostpolder 11-11-2019 16:38

RAADSVERGADERING NAJAARSJAARSRAPPORTAGE & PROGRAMMA BEGROTING 2020 - 2023; 11 november

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Voor ons liggen de najaarsrapportage en de programmabegroting 2020-2023. Allereerst wil ik de ambtelijke dienst bedanken voor de wijze waarop ze de begroting hebben gepresenteerd.

Voorzitter eerst wat in het algemeen.

Zoals we allemaal hebben ervaren is het bestuurlijk een zeer roerige periode geweest. Het  plotselinge vertrek van onze burgemeester is bij onze fractie flink aangekomen. En dat heeft het vertrouwen tussen de raadsleden naar onze mening geschaad. Het functioneren van de raad is hiermee als zelfstandig orgaan niet gebaat. Het is dan ook van groot belang dat onze waarnemend burgemeester alle zeilen bijzet om de verhoudingen weer te normaliseren. De ONS fractie wenst hem daarbij veel succes en wij kijken met belangstelling uit naar de resultaten uit het onderzoek, de eventuele verbetervoorstellen en de implementatie daarvan.

De najaarsrapportage en de programmabegroting 2020 geven wederom een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje.

De financiën staan er goed voor, maar we hebben met z’n allen ook een enorm ambitie. Daarnaast zijn de verwachtingen dat de bevolking in de Noordoostpolder gaat dalen en verder gaat vergrijzen. Dit vraagt extra aandacht om toekomstige lasten per inwoner niet verder te doen stijgen en tegelijk aan de veranderende vragen uit de samenleving te voldoen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Zoals in juli aangegeven zijn wij voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. In juli hebben wij daarom samen met het CDA een motie biodiversiteit opgesteld. Deze motie is  overgenomen door het college.

In de nieuwe begroting komt het woordje ‘biodiversiteit’ al 7 keer voor.  Daar zijn we natuurlijk blij mee. Alleen om de biodiversiteit te herstellen is meer nodig dan zieke essen vervangen door een gevarieerder boomsoorten of ecologisch wegbermen beheer.

Wij hadden verwacht meer concrete zaken en ambities in de huidige programmabegroting terug te kunnen vinden. Van ONS mag de ambitie naar een hoger plan. Het is daarom dat de ONS fractie met een amendement komt waarin wij het college opdragen om voor 1 april 2020 een concreet ambitiedocument voor te leggen met verschillende varianten met kosten en kwaliteit om uitvoering te geven aan het versterken van de biodiversiteit.

Zodat we een nog kleurrijke gemeente worden, die bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De ONS fractie staat achter het beleid, dat (leges) tarieven met maximaal het inflatiepercentage mogen stijgen en dat heffingen zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. De ONS fractie is niet blij met een verhoging van ruim 10% voor de afvalstoffenheffing, doordat o.a. gescheiden afvalstromen minder opleveren, het verbranden van restafval duurder is geworden en het afval scheiden achter blijft bij de verwachtingen. We zijn zeer benieuwd naar de nieuwe vorm van afvalinzameling om zo de kosten van afval binnen de perken te houden.

Op 29 november is er een buitengewone ALV van de VNG. Op de agenda staat o.a. Besluitvorming Klimaatakkoord kunt u ons aangeven waar wij als gemeente staan en waar we ons voor vastleggen? Wij maken ons namelijk zorgen over de toekomstige betaalbaarheid VOO onze inwoners.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Voorzitter, de laatste ontwikkelingen bij Bant, namelijk het plaatsen van enorme silo’s vlakbij het dorp, vind de ONS fractie een onwenselijke situatie. Wij roepen dan ook het college op om de bestemmingsplannen buitengebied dusdanig te wijzigen dat deze landschap ontsierende tanks vlakbij onze groendorpen niet meer mogelijk worden gemaakt. We vernemen graag uw reactie.

Programma 4 DIENSTVERLENING EN BESTUREN

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat we een uitdaging hebben met ons meerjarenperspectief. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af en verwachten we een vergrijzing en afname van onze inwoners. Als raad is het erg belangrijk om goed inzicht te hebben wat voor effecten dit op lange termijn en op het totaal heeft. De motie met dit verzoek heeft het college in juli overgenomen. Helaas is er tot op heden niets geleverd aan de raad. We blijven het belangrijk vinden dat we op korte termijn een meerjarenperspectief gepresenteerd krijgen waarin kort en bondig de samenhang en effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt. We dienen daarom samen met de VVD, SP, en CristenUnie SGP opnieuw een motie in. Zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

ONS is voorstander van een degelijke begroting op basis van voorzichtigheidsprincipes. Het is voor ONS onzeker of de begrote middelen voor de jeugdzorg 2022 en 2023 worden toegekend door het nieuwe kabinet. Om deze nu al mee te nemen vinden wij voorbarig. Wij zullen dan ook positief stemmen op de motie van CU-SGP.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Helaas zien we dat nog steeds de kosten stijgen. De bodem van de koepelreserve sociaal domein komt hierdoor snel inzicht. Als dit zo doorgaat dan is de reserve in 2020 verbruikt en moeten we andere reserves gaan aanspreken. De laatste berichten van minister De Jonge lijken een nieuwe reorganisatie in te luiden.

Met participatie staan we aan de vooravond van de Social Firm, dit lijkt een goed overwogen keuze te zijn. ONS is benieuwd of dit een antwoord geeft op de vragen rondom betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Het doorzetten van de Werk Corporatie volgen wij kritisch. ONS is heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar het zogenaamde Granieten Bestand in de Participatiewet. Hopelijk leidt dit tot maatwerk met betrekking tot de prestatie vereisten van de betreffende personen.

Ook in de WMO staan we voor een vernieuwde verordening. We kunnen er hopelijk weer een tijd tegenaan. Wel hebben we zorgen over de ontwikkelingen bij de wijkteams. Gaat dit wel helemaal goed?

Mantelzorgers en vrijwilligers blijven een belangrijk onderdeel van de WMO en Jeugdzorg. ONS verzoekt het College om hier optimale ondersteuning aan te geven.

Voorzitter tot slot

Het zorgloket komt eraan! Een wens van veel partijen, zeker ook van ONS. Wij hebben er vertrouwen in dat dit veel zaken gaat verbeteren en vereenvoudigen.

In het komende jaar starten we met de aangepaste schuldhulpverlening. Wij hopen dat dit onze inwoners gaat helpen bij het voorkomen en beheersen van de schulden.

Met het subsidiebeleid en de verantwoording is het College nog bezig.

Hopelijk zien we een constructieve ontwikkeling in het aankomende jaar.

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Voor ons liggen de najaarsrapportage en de programmabegroting 2020-2023. Allereerst wil ik de ambtelijke dienst bedanken voor de wijze waarop ze de begroting hebben gepresenteerd.

Voorzitter eerst wat in het algemeen.

Zoals we allemaal hebben ervaren is het bestuurlijk een zeer roerige periode geweest. Het  plotselinge vertrek van onze burgemeester is bij onze fractie flink aangekomen. En dat heeft het vertrouwen tussen de raadsleden naar onze mening geschaad. Het functioneren van de raad is hiermee als zelfstandig orgaan niet gebaat. Het is dan ook van groot belang dat onze waarnemend burgemeester alle zeilen bijzet om de verhoudingen weer te normaliseren. De ONS fractie wenst hem daarbij veel succes en wij kijken met belangstelling uit naar de resultaten uit het onderzoek, de eventuele verbetervoorstellen en de implementatie daarvan.

De najaarsrapportage en de programmabegroting 2020 geven wederom een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje.

De financiën staan er goed voor, maar we hebben met z’n allen ook een enorm ambitie. Daarnaast zijn de verwachtingen dat de bevolking in de Noordoostpolder gaat dalen en verder gaat vergrijzen. Dit vraagt extra aandacht om toekomstige lasten per inwoner niet verder te doen stijgen en tegelijk aan de veranderende vragen uit de samenleving te voldoen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Zoals in juli aangegeven zijn wij voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. In juli hebben wij daarom samen met het CDA een motie biodiversiteit opgesteld. Deze motie is  overgenomen door het college.

In de nieuwe begroting komt het woordje ‘biodiversiteit’ al 7 keer voor.  Daar zijn we natuurlijk blij mee. Alleen om de biodiversiteit te herstellen is meer nodig dan zieke essen vervangen door een gevarieerder boomsoorten of ecologisch wegbermen beheer.

Wij hadden verwacht meer concrete zaken en ambities in de huidige programmabegroting terug te kunnen vinden. Van ONS mag de ambitie naar een hoger plan. Het is daarom dat de ONS fractie met een amendement komt waarin wij het college opdragen om voor 1 april 2020 een concreet ambitiedocument voor te leggen met verschillende varianten met kosten en kwaliteit om uitvoering te geven aan het versterken van de biodiversiteit.

Zodat we een nog kleurrijke gemeente worden, die bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De ONS fractie staat achter het beleid, dat (leges) tarieven met maximaal het inflatiepercentage mogen stijgen en dat heffingen zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. De ONS fractie is niet blij met een verhoging van ruim 10% voor de afvalstoffenheffing, doordat o.a. gescheiden afvalstromen minder opleveren, het verbranden van restafval duurder is geworden en het afval scheiden achter blijft bij de verwachtingen. We zijn zeer benieuwd naar de nieuwe vorm van afvalinzameling om zo de kosten van afval binnen de perken te houden.

Op 29 november is er een buitengewone ALV van de VNG. Op de agenda staat o.a. Besluitvorming Klimaatakkoord kunt u ons aangeven waar wij als gemeente staan en waar we ons voor vastleggen? Wij maken ons namelijk zorgen over de toekomstige betaalbaarheid VOO onze inwoners.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Voorzitter, de laatste ontwikkelingen bij Bant, namelijk het plaatsen van enorme silo’s vlakbij het dorp, vind de ONS fractie een onwenselijke situatie. Wij roepen dan ook het college op om de bestemmingsplannen buitengebied dusdanig te wijzigen dat deze landschap ontsierende tanks vlakbij onze groendorpen niet meer mogelijk worden gemaakt. We vernemen graag uw reactie.

Programma 4 DIENSTVERLENING EN BESTUREN

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat we een uitdaging hebben met ons meerjarenperspectief. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af en verwachten we een vergrijzing en afname van onze inwoners. Als raad is het erg belangrijk om goed inzicht te hebben wat voor effecten dit op lange termijn en op het totaal heeft. De motie met dit verzoek heeft het college in juli overgenomen. Helaas is er tot op heden niets geleverd aan de raad. We blijven het belangrijk vinden dat we op korte termijn een meerjarenperspectief gepresenteerd krijgen waarin kort en bondig de samenhang en effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt. We dienen daarom samen met de VVD, SP, en CristenUnie SGP opnieuw een motie in. Zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

ONS is voorstander van een degelijke begroting op basis van voorzichtigheidsprincipes. Het is voor ONS onzeker of de begrote middelen voor de jeugdzorg 2022 en 2023 worden toegekend door het nieuwe kabinet. Om deze nu al mee te nemen vinden wij voorbarig. Wij zullen dan ook positief stemmen op de motie van CU-SGP.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Helaas zien we dat nog steeds de kosten stijgen. De bodem van de koepelreserve sociaal domein komt hierdoor snel inzicht. Als dit zo doorgaat dan is de reserve in 2020 verbruikt en moeten we andere reserves gaan aanspreken. De laatste berichten van minister De Jonge lijken een nieuwe reorganisatie in te luiden.

Met participatie staan we aan de vooravond van de Social Firm, dit lijkt een goed overwogen keuze te zijn. ONS is benieuwd of dit een antwoord geeft op de vragen rondom betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Het doorzetten van de Werk Corporatie volgen wij kritisch. ONS is heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar het zogenaamde Granieten Bestand in de Participatiewet. Hopelijk leidt dit tot maatwerk met betrekking tot de prestatie vereisten van de betreffende personen.

Ook in de WMO staan we voor een vernieuwde verordening. We kunnen er hopelijk weer een tijd tegenaan. Wel hebben we zorgen over de ontwikkelingen bij de wijkteams. Gaat dit wel helemaal goed?

Mantelzorgers en vrijwilligers blijven een belangrijk onderdeel van de WMO en Jeugdzorg. ONS verzoekt het College om hier optimale ondersteuning aan te geven.

Voorzitter tot slot

Het zorgloket komt eraan! Een wens van veel partijen, zeker ook van ONS. Wij hebben er vertrouwen in dat dit veel zaken gaat verbeteren en vereenvoudigen.

In het komende jaar starten we met de aangepaste schuldhulpverlening. Wij hopen dat dit onze inwoners gaat helpen bij het voorkomen en beheersen van de schulden.

Met het subsidiebeleid en de verantwoording is het College nog bezig.

Hopelijk zien we een constructieve ontwikkeling in het aankomende jaar.

MOTIE SUBSIDIE PLAFOND ONS HAALDE HET HELAAS NIET

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 11-07-2019 21:56

Subsidie plafonds

Het woord preventie staat 7 keer in het coalitie akkoord dat de coalitie van CDA, SGP/CU, PU en VVD vorig jaar presenteerde. Het woord voorkomen zelfs 11 keer.

https://www.noordoostpolder.nl/file/3906/download

Voorkomen en preventie worden gezien als een belangrijk instrument om zorg op lange termijn betaalbaar te houden.

Preventie wordt betaald door middel van subsidies.

Ieder jaar stelt de Gemeenteraad zogenaamde subsidie plafonds vast. Hierin wordt bepaald hoeveel er in het komende jaar maximaal wordt uitgegeven aan preventie.

In totaal wordt er aan Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugd ongeveer 35 miljoen op jaarbasis uitgegeven in de Noordoostpolder. Hiervan gaat ongeveer 5,5 miljoen op aan subsidie. Grote ontvangers zijn Carrefour (2,5 miljoen) en ZONL (1,6 miljoen). Het andere geld gaat naar zogenaamde beschikkingen. Een beschikking zorgt voor maatwerk ondersteuning.

Hierin zit een tegenstelling. Aan subsidies (die dure beschikkingen zouden moeten voorkomen) zit een plafond. Aan beschikkingen zit geen plafond. Al is je gemeente failliet, zijn de ambtenaren ontslagen en is het gemeentehuis verkocht, je zult beschikkingen moeten uitvoeren. Dit heet een open einde regeling.

In mijn ogen getuigt het van weinig vertrouwen in je eigen coalitie akkoord als je een subsidie plafond hebt. En dat blijkt het geval te zijn, gezien de inbreng van de coalitie partijen in de discussie.

Daarnaast leveren de subsidie plafonds een wreed excuus om organisaties als het Toon Hermans Huis en de Autisme vereniging subsidie te ontzeggen.

Mijn eerste inbreng in de raadsvergadering is terug te zien rond 1:45:00

op

https://raad.noordoostpolder.nl/…/Voorjaarsrappor…/fragment3

De Motie werd verdedigd door Martin Mulder van ONS

Onderwerp: Subsidieplafonds

De raad van de gemeente Noordoostpolder, in vergadering bijeen d.d. 08-07-2019, gehoord de beraadslagingen, overwegende dat

1. het coalitieakkoord nadrukkelijk stuurt op preventie in WMO en Jeugdzorg, zodat zorgkosten binnen de perken worden gehouden;

2. het college bij het thema 'Subsidieplafonds 2020' van de perspectiefnota de maximale subsidies voorstelt aan de gemeenteraad,

van mening dat

1. de onder 'overweging' genoemde 2 punten niet in overeenstemming met elkaar zijn, omdat bij preventie 100% de uitgaven op basis van beschikkingen 0 zijn;

2. er op deze wijze geen congruent beleid gevoerd wordt dat inwoners van de Noordoostpolder maar beperkt helpt;

3. door het loslaten van de subsidieplafonds het beoogde beleid beter kan worden gerealiseerd, want voorkomen geeft gezondere inwoners en bespaart geld,

draagt het college op

1. de subsidie-plafonds (in programma 6) af te schaffen en de te verstrekken subsidie slechts afhankelijk te laten zijn van de mate waarin de preventie wordt verbeterd;

2. dit jaarlijks te evalueren met de raad

https://raad.noordoostpolder.nl/…/Voorjaarsrappor…/fragment3Subsidie plafonds

Het woord preventie staat 7 keer in het coalitie akkoord dat de coalitie van CDA, SGP/CU, PU en VVD vorig jaar presenteerde. Het woord voorkomen zelfs 11 keer.

https://www.noordoostpolder.nl/file/3906/download

Voorkomen en preventie worden gezien als een belangrijk instrument om zorg op lange termijn betaalbaar te houden.

Preventie wordt betaald door middel van subsidies.

Ieder jaar stelt de Gemeenteraad zogenaamde subsidie plafonds vast. Hierin wordt bepaald hoeveel er in het komende jaar maximaal wordt uitgegeven aan preventie.

In totaal wordt er aan Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugd ongeveer 35 miljoen op jaarbasis uitgegeven in de Noordoostpolder. Hiervan gaat ongeveer 5,5 miljoen op aan subsidie. Grote ontvangers zijn Carrefour (2,5 miljoen) en ZONL (1,6 miljoen). Het andere geld gaat naar zogenaamde beschikkingen. Een beschikking zorgt voor maatwerk ondersteuning.

Hierin zit een tegenstelling. Aan subsidies (die dure beschikkingen zouden moeten voorkomen) zit een plafond. Aan beschikkingen zit geen plafond. Al is je gemeente failliet, zijn de ambtenaren ontslagen en is het gemeentehuis verkocht, je zult beschikkingen moeten uitvoeren. Dit heet een open einde regeling.

In mijn ogen getuigt het van weinig vertrouwen in je eigen coalitie akkoord als je een subsidie plafond hebt. En dat blijkt het geval te zijn, gezien de inbreng van de coalitie partijen in de discussie.

Daarnaast leveren de subsidie plafonds een wreed excuus om organisaties als het Toon Hermans Huis en de Autisme vereniging subsidie te ontzeggen.

Mijn eerste inbreng in de raadsvergadering is terug te zien rond 1:45:00

op

https://raad.noordoostpolder.nl/…/Voorjaarsrappor…/fragment3

BIJDRAGE ONS RAADSVERGADERING JAARREKENING & PERSPECTIEFNOTA 2018/2019 DOOR BERT JAN ALING

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 10-07-2019 08:42

RAADSVERGADERING VOORJAARSRAPPORTAGE & Perspectiefnota 8 juli

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Wij hebben kennis genomen van de voorjaarsrapportage en de perspectiefnota. Wij zijn positief dat de laatste meicirculaire hierin is verwerkt, dank daarvoor. Dit overzicht geeft een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje. De financiële druk op de gemeente zal verder toenemen en staat onder druk. Waarbij de budgetten voor het sociaal domein onzeker zijn. Daarnaast staan we als gemeente voor een aantal grote investeringen. Dit vraagt om alertheid en tijdig anticiperen op alle veranderingen die op ons afkomen. Wij zijn heel benieuwd hoe het college denkt het toekomstig huishoudboekje van de gemeente sluitend te gaan krijgen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Wij zijn voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. Uit onderzoek blijkt dat de biodiversiteit in Nederland t.o.v. Europa achteruit gaat, ook die in de Noordoostpolder en daar maken wij ons zorgen over.

Ten opzichte van het (verre) verleden is de mens hiervan nu de oorzaak. Voor zover bekend gaat het sinds 1900 om honderden dier- en plantensoorten. In bepaalde delen van Nederland komen gelukkig ook weer soorten terug.

Ondanks al deze inspanningen op het gebied van natuurbescherming sterven plant- en diersoorten nog steeds uit of worden deze ernstig bedreigd. Het behoud en herstel van soortenrijkdommen is zowel een verantwoordelijkheid van grondeigenaren als gemeente. In de bermen is weinig diversiteit aan flora te vinden. We dienen daarom samen met CDA / CU-SGP een motie in om de biodiversiteit in de openbare ruimte zoveel mogelijk te verhogen. En dragen daarbij op dat biodiversiteit, flora en fauna een beleidsthema als onderdeel bij één van de portefeuillehouders onder te brengen.

Zodat we als gemeente een nog kleurrijke gemeente worden, dat bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De situatie op diverse wegen in de Noordoostpolder zijn zorgelijk. De bermen en randen van die wegen kunnen leiden tot gevaarlijke situaties voor fietsers, maar ook voor automobilisten. Een motie om te komen tot veiligere buitenwegen dienen wij graag samen met het CDA in.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Het aanbod en de kwaliteit van onze maatschappelijke accommodaties willen we op peil houden. We willen daarbij aansluiten wat inwoners nodig hebben. Het is positief, dat er een proces loopt om tot een nieuwe cultuurnota te komen, waarin ook de bibliotheek wordt betrokken en wat de kerntaken zijn van de bibliotheek om op voorhand structureel extra middelen beschikbaar te stellen lijkt ons niet de juiste route. We dienen dan ook samen met de VVD een motie in om deze discussie / cultuurnota eerst af te wachten, voordat er nu structureel gelden beschikbaar worden gesteld.

ONS vindt de geschiedenis van de Noordoostpolder erg belangrijk, daarvoor heeft ze het initiatief genomen om de Canon van de Noordoostpolder op te richten. We zien nu dat de archieven van onze geschiedenis van de Noordoostpolder te vinden zijn bij verschillende organisaties. Wij vinden het belangrijk dat er een centraal verzamelpunt komt van onze archieven. De toegankelijkheid zal hierbij worden vergroot. We dienen daarom een motie in samen met CU – SGP om dit in gang te zetten.

Ontwikkelingen met betrekking tot de Werk Corporatie en de Sociale Werkvoorziening zijn in de komende periode voorzien. ONS gaat ervan uit dat de raad tijdig deel kan nemen in de veranderingen die hier op stapel staan.

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Programma 4 BESTUREN EN DIENSTVERLENING

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat het meerjarenperspectief onder druk staat. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af. Het is erg belangrijk om goed inzicht te hebben als raad wat dit voor effect heeft op de totale exploitatie van de gemeente. Een motie van de VVD dienen we samen in om een meerjarenperspectief op te stellen waarin de samenhang van effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt, zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Het Rekenkamer commissie rapport Jeugdzorg liet, in feite, geen andere optie open. Nog steeds stijgen de kosten door en als dit niet verandert dan leidt dit binnen een aantal jaren tot flinke tekorten.

Zoals in het coalitieakkoord is wegeschreven is preventie in de Jeugdzorg en WMO belangrijk om de zorgkosten binnen de perkten te houden. Door subsidie plafonds aan te houden kunnen er nu een aantal zaken niet worden gerealiseerd. ONS dient daarom een motie in om de subsidie plafonds af te schaffen. Zodat preventie goed kan worden uitgevoerd.

De participatie wet is voor ONS een bron van zorg. Zelfs met de huidige hoog conjunctuur lukt het niet om alle inwoners van de Noordoospolder aan een betaalde baan te helpen. Vaak ontvangen deze mensen een uitkering op basis van de participatiewet. Wij hebben geconstateerd, dat niet in alle gevallen wordt voldaan aan de taaleis. Dit vinden wij een onwenselijke situatie aangezien kansen op de arbeidsmarkt en in de maatschappij op zich significant toenemen als aan de minimale taaleis wordt voldaan. ONS dient hiertoe samen met de VVD een motie in zodat nog meer inwoners van de Noordoostpolder aan een betaalde baan geholpen kunnen worden.

RAADSVERGADERING VOORJAARSRAPPORTAGE & Perspectiefnota 8 juli

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Wij hebben kennis genomen van de voorjaarsrapportage en de perspectiefnota. Wij zijn positief dat de laatste meicirculaire hierin is verwerkt, dank daarvoor. Dit overzicht geeft een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje. De financiële druk op de gemeente zal verder toenemen en staat onder druk. Waarbij de budgetten voor het sociaal domein onzeker zijn. Daarnaast staan we als gemeente voor een aantal grote investeringen. Dit vraagt om alertheid en tijdig anticiperen op alle veranderingen die op ons afkomen. Wij zijn heel benieuwd hoe het college denkt het toekomstig huishoudboekje van de gemeente sluitend te gaan krijgen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Wij zijn voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. Uit onderzoek blijkt dat de biodiversiteit in Nederland t.o.v. Europa achteruit gaat, ook die in de Noordoostpolder en daar maken wij ons zorgen over.

Ten opzichte van het (verre) verleden is de mens hiervan nu de oorzaak. Voor zover bekend gaat het sinds 1900 om honderden dier- en plantensoorten. In bepaalde delen van Nederland komen gelukkig ook weer soorten terug.

Ondanks al deze inspanningen op het gebied van natuurbescherming sterven plant- en diersoorten nog steeds uit of worden deze ernstig bedreigd. Het behoud en herstel van soortenrijkdommen is zowel een verantwoordelijkheid van grondeigenaren als gemeente. In de bermen is weinig diversiteit aan flora te vinden. We dienen daarom samen met CDA / CU-SGP een motie in om de biodiversiteit in de openbare ruimte zoveel mogelijk te verhogen. En dragen daarbij op dat biodiversiteit, flora en fauna een beleidsthema als onderdeel bij één van de portefeuillehouders onder te brengen.

Zodat we als gemeente een nog kleurrijke gemeente worden, dat bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De situatie op diverse wegen in de Noordoostpolder zijn zorgelijk. De bermen en randen van die wegen kunnen leiden tot gevaarlijke situaties voor fietsers, maar ook voor automobilisten. Een motie om te komen tot veiligere buitenwegen dienen wij graag samen met het CDA in.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Het aanbod en de kwaliteit van onze maatschappelijke accommodaties willen we op peil houden. We willen daarbij aansluiten wat inwoners nodig hebben. Het is positief, dat er een proces loopt om tot een nieuwe cultuurnota te komen, waarin ook de bibliotheek wordt betrokken en wat de kerntaken zijn van de bibliotheek om op voorhand structureel extra middelen beschikbaar te stellen lijkt ons niet de juiste route. We dienen dan ook samen met de VVD een motie in om deze discussie / cultuurnota eerst af te wachten, voordat er nu structureel gelden beschikbaar worden gesteld.

ONS vindt de geschiedenis van de Noordoostpolder erg belangrijk, daarvoor heeft ze het initiatief genomen om de Canon van de Noordoostpolder op te richten. We zien nu dat de archieven van onze geschiedenis van de Noordoostpolder te vinden zijn bij verschillende organisaties. Wij vinden het belangrijk dat er een centraal verzamelpunt komt van onze archieven. De toegankelijkheid zal hierbij worden vergroot. We dienen daarom een motie in samen met CU – SGP om dit in gang te zetten.

Ontwikkelingen met betrekking tot de Werk Corporatie en de Sociale Werkvoorziening zijn in de komende periode voorzien. ONS gaat ervan uit dat de raad tijdig deel kan nemen in de veranderingen die hier op stapel staan.

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Programma 4 BESTUREN EN DIENSTVERLENING

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat het meerjarenperspectief onder druk staat. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af. Het is erg belangrijk om goed inzicht te hebben als raad wat dit voor effect heeft op de totale exploitatie van de gemeente. Een motie van de VVD dienen we samen in om een meerjarenperspectief op te stellen waarin de samenhang van effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt, zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Het Rekenkamer commissie rapport Jeugdzorg liet, in feite, geen andere optie open. Nog steeds stijgen de kosten door en als dit niet verandert dan leidt dit binnen een aantal jaren tot flinke tekorten.

Zoals in het coalitieakkoord is wegeschreven is preventie in de Jeugdzorg en WMO belangrijk om de zorgkosten binnen de perkten te houden. Door subsidie plafonds aan te houden kunnen er nu een aantal zaken niet worden gerealiseerd. ONS dient daarom een motie in om de subsidie plafonds af te schaffen. Zodat preventie goed kan worden uitgevoerd.

De participatie wet is voor ONS een bron van zorg. Zelfs met de huidige hoog conjunctuur lukt het niet om alle inwoners van de Noordoospolder aan een betaalde baan te helpen. Vaak ontvangen deze mensen een uitkering op basis van de participatiewet. Wij hebben geconstateerd, dat niet in alle gevallen wordt voldaan aan de taaleis. Dit vinden wij een onwenselijke situatie aangezien kansen op de arbeidsmarkt en in de maatschappij op zich significant toenemen als aan de minimale taaleis wordt voldaan. ONS dient hiertoe samen met de VVD een motie in zodat nog meer inwoners van de Noordoostpolder aan een betaalde baan geholpen kunnen worden.

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Wij hebben kennis genomen van de voorjaarsrapportage en de perspectiefnota. Wij zijn positief dat de laatste meicirculaire hierin is verwerkt, dank daarvoor. Dit overzicht geeft een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje. De financiële druk op de gemeente zal verder toenemen en staat onder druk. Waarbij de budgetten voor het sociaal domein onzeker zijn. Daarnaast staan we als gemeente voor een aantal grote investeringen. Dit vraagt om alertheid en tijdig anticiperen op alle veranderingen die op ons afkomen. Wij zijn heel benieuwd hoe het college denkt het toekomstig huishoudboekje van de gemeente sluitend te gaan krijgen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Wij zijn voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. Uit onderzoek blijkt dat de biodiversiteit in Nederland t.o.v. Europa achteruit gaat, ook die in de Noordoostpolder en daar maken wij ons zorgen over.

Ten opzichte van het (verre) verleden is de mens hiervan nu de oorzaak. Voor zover bekend gaat het sinds 1900 om honderden dier- en plantensoorten. In bepaalde delen van Nederland komen gelukkig ook weer soorten terug.

Ondanks al deze inspanningen op het gebied van natuurbescherming sterven plant- en diersoorten nog steeds uit of worden deze ernstig bedreigd. Het behoud en herstel van soortenrijkdommen is zowel een verantwoordelijkheid van grondeigenaren als gemeente. In de bermen is weinig diversiteit aan flora te vinden. We dienen daarom samen met CDA / CU-SGP een motie in om de biodiversiteit in de openbare ruimte zoveel mogelijk te verhogen. En dragen daarbij op dat biodiversiteit, flora en fauna een beleidsthema als onderdeel bij één van de portefeuillehouders onder te brengen.

Zodat we als gemeente een nog kleurrijke gemeente worden, dat bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De situatie op diverse wegen in de Noordoostpolder zijn zorgelijk. De bermen en randen van die wegen kunnen leiden tot gevaarlijke situaties voor fietsers, maar ook voor automobilisten. Een motie om te komen tot veiligere buitenwegen dienen wij graag samen met het CDA in.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Het aanbod en de kwaliteit van onze maatschappelijke accommodaties willen we op peil houden. We willen daarbij aansluiten wat inwoners nodig hebben. Het is positief, dat er een proces loopt om tot een nieuwe cultuurnota te komen, waarin ook de bibliotheek wordt betrokken en wat de kerntaken zijn van de bibliotheek om op voorhand structureel extra middelen beschikbaar te stellen lijkt ons niet de juiste route. We dienen dan ook samen met de VVD een motie in om deze discussie / cultuurnota eerst af te wachten, voordat er nu structureel gelden beschikbaar worden gesteld.

ONS vindt de geschiedenis van de Noordoostpolder erg belangrijk, daarvoor heeft ze het initiatief genomen om de Canon van de Noordoostpolder op te richten. We zien nu dat de archieven van onze geschiedenis van de Noordoostpolder te vinden zijn bij verschillende organisaties. Wij vinden het belangrijk dat er een centraal verzamelpunt komt van onze archieven. De toegankelijkheid zal hierbij worden vergroot. We dienen daarom een motie in samen met CU – SGP om dit in gang te zetten.

Ontwikkelingen met betrekking tot de Werk Corporatie en de Sociale Werkvoorziening zijn in de komende periode voorzien. ONS gaat ervan uit dat de raad tijdig deel kan nemen in de veranderingen die hier op stapel staan.

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Programma 4 BESTUREN EN DIENSTVERLENING

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat het meerjarenperspectief onder druk staat. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af. Het is erg belangrijk om goed inzicht te hebben als raad wat dit voor effect heeft op de totale exploitatie van de gemeente. Een motie van de VVD dienen we samen in om een meerjarenperspectief op te stellen waarin de samenhang van effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt, zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Het Rekenkamer commissie rapport Jeugdzorg liet, in feite, geen andere optie open. Nog steeds stijgen de kosten door en als dit niet verandert dan leidt dit binnen een aantal jaren tot flinke tekorten.

Zoals in het coalitieakkoord is wegeschreven is preventie in de Jeugdzorg en WMO belangrijk om de zorgkosten binnen de perkten te houden. Door subsidie plafonds aan te houden kunnen er nu een aantal zaken niet worden gerealiseerd. ONS dient daarom een motie in om de subsidie plafonds af te schaffen. Zodat preventie goed kan worden uitgevoerd.

De participatie wet is voor ONS een bron van zorg. Zelfs met de huidige hoog conjunctuur lukt het niet om alle inwoners van de Noordoospolder aan een betaalde baan te helpen. Vaak ontvangen deze mensen een uitkering op basis van de participatiewet. Wij hebben geconstateerd, dat niet in alle gevallen wordt voldaan aan de taaleis. Dit vinden wij een onwenselijke situatie aangezien kansen op de arbeidsmarkt en in de maatschappij op zich significant toenemen als aan de minimale taaleis wordt voldaan. ONS dient hiertoe samen met de VVD een motie in zodat nog meer inwoners van de Noordoostpolder aan een betaalde baan geholpen kunnen worden.

Uitsluiten tweede zorgaanbieder ‘onmogelijke opdracht’

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 14-11-2018 12:17

ONS diende een motie in om géén tweede zorgaanbieder toe te laten in de Noordoostpolder

Wethouder Uitdewilligen wil ‘absoluut geen twee concurrerende poliklinieken’ in de Noordoostpolder. Uitsluiten van een eventuele tweede zorgaanbieder is echter een ‘onmogelijke opdracht’, zo hield ze maandagavond ONS voor. “Wij gaan daar namelijk niet over”, aldus de wethouder.

ONS wilde nog eens een ‘stevig signaal’ uitsturen in de situatie die is ontstaan na het faillissement van de MC Groep. Volgens fractievoorzitter Berthoo Lammers moet voorkomen worden dat er weer twee zorgaanbieders een plek vinden in de polder. “Daarmee zijn we de afgelopen jaren niets opgeschoten: zo’n situatie willen we niet meer.”

Uiteindelijk beslist de curator echter met welke partijen hij in zee gaat, zegt Uitdewilligen. Goede zorg dichtbij voor de bevolking, vindt zij uiteindelijk het belangrijkste. “Wij hebben ons wel degelijk uitgesproken voor één zorgaanbieder. Mochten het er toch twee worden, dan moet op voorhand de samenwerking goed zijn geregeld.”

Andere partijen stelden dat de gemeenteraad al eerder stelling heeft genomen en wilden vooral met één mond blijven praten. ONS trok daarop de motie in.

ONS diende een motie in om géén tweede zorgaanbieder toe te laten in de Noordoostpolder

Wethouder Uitdewilligen wil ‘absoluut geen twee concurrerende poliklinieken’ in de Noordoostpolder. Uitsluiten van een eventuele tweede zorgaanbieder is echter een ‘onmogelijke opdracht’, zo hield ze maandagavond ONS voor. “Wij gaan daar namelijk niet over”, aldus de wethouder.

ONS wilde nog eens een ‘stevig signaal’ uitsturen in de situatie die is ontstaan na het faillissement van de MC Groep. Volgens fractievoorzitter Berthoo Lammers moet voorkomen worden dat er weer twee zorgaanbieders een plek vinden in de polder. “Daarmee zijn we de afgelopen jaren niets opgeschoten: zo’n situatie willen we niet meer.”

Uiteindelijk beslist de curator echter met welke partijen hij in zee gaat, zegt Uitdewilligen. Goede zorg dichtbij voor de bevolking, vindt zij uiteindelijk het belangrijkste. “Wij hebben ons wel degelijk uitgesproken voor één zorgaanbieder. Mochten het er toch twee worden, dan moet op voorhand de samenwerking goed zijn geregeld.”

Andere partijen stelden dat de gemeenteraad al eerder stelling heeft genomen en wilden vooral met één mond blijven praten. ONS trok daarop de motie in.

ONS diende een motie in om géén tweede zorgaanbieder toe te laten in de Noordoostpolder. Deze haalde het niet

Wethouder Uitdewilligen wil ‘absoluut geen twee concurrerende poliklinieken’ in de Noordoostpolder. Uitsluiten van een eventuele tweede zorgaanbieder is echter een ‘onmogelijke opdracht’, zo hield ze maandagavond ONS voor. “Wij gaan daar namelijk niet over”, aldus de wethouder.

ONS wilde nog eens een ‘stevig signaal’ uitsturen in de situatie die is ontstaan na het faillissement van de MC Groep. Volgens fractievoorzitter Berthoo Lammers moet voorkomen worden dat er weer twee zorgaanbieders een plek vinden in de polder. “Daarmee zijn we de afgelopen jaren niets opgeschoten: zo’n situatie willen we niet meer.”

Uiteindelijk beslist de curator echter met welke partijen hij in zee gaat, zegt Uitdewilligen. Goede zorg dichtbij voor de bevolking, vindt zij uiteindelijk het belangrijkste. “Wij hebben ons wel degelijk uitgesproken voor één zorgaanbieder. Mochten het er toch twee worden, dan moet op voorhand de samenwerking goed zijn geregeld.”

Andere partijen stelden dat de gemeenteraad al eerder stelling heeft genomen en wilden vooral met één mond blijven praten. ONS trok daarop de motie in.

M O T I E 2018

Onderwerp: Toekomst IJsselmeerziekenhuizen, locatie Emmeloord

De raad van de gemeente Noordoostpolder, in vergadering bijeen d.d. 12 november 2018, gehoord de beraadslagingen,

Constaterende dat (I)

1. De gemeenteraad van de gemeente Noordoostpolder een motie op 25 oktober jl. raadsbreed heeft aangenomen;

2. Het Antoniusziekenhuis Sneek zich, in overleg met de zorgverzekeraars, bereid heeft verklaard de zorg voor patiënten van de MC IJsselmeerziekenhuizen in Noordoostpolder over te nemen;

3. Het college van BenW deze boodschap ook inmiddels extern heeft geventileerd;

Constaterende dat (II)

1. Er op 6 november een brief is verstuurd aan het Zilveren Kruis waarin het college de onderhandelende partijen ruimte biedt om meerdere zorgpartijen toe te laten in de Noordoostpolder;

2. U daarmee een achterdeur openzet voor een tweede aanbieder (kliniek);

Draagt het college op

1. Duidelijk aan te geven dat de zorgvraag in de Noordoostpolder slechts adequaat en toekomstbestendig kan worden ingevuld als er één kliniek is die daarmee voldoende adherentie basis heeft voor een gezonde bedrijfsvoering.

2. Dat zij het Zilveren Kruis, de Minister en de Curator in kennis stelt van het feit dat de gemeenteraad  van de Noordoostpolder zich uitspreekt tegen de vestiging / voortzetting van een 2de polikliniek door een andere aanbieder.

en gaat over tot de orde van de dag

bron: gemeenteraad Noordoostpolder

ONS blijft aandacht vragen voor ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA Noordoostpolder 07-09-2018 14:23

ONS blijft aandacht vragen voor burgers die door gemeentelijk beleid in de knel zitten, of dreigen te komen Een goed financieel resultaat of goede zorg? Hoe speelt de gemeente het toch klaar? Een prachtig resultaat bereiken op de WMO zodat er geld overblijft voor de stijgende kosten van de Jeugdzorg en de reserve Sociaal Domein nog in stand blijft ook. Het afgelopen jaar werd er aan maatwerkvoorzieningen in de WMO een miljoen euro uitgegeven. In het programma Krachtig Noordoostpolder vallen de kosten voor de WMO voorzieningen ieder jaar mee. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeugdzorg waar de WMO-meevaller in 2017 dan ook ter compensatie werd gebruikt. De coalitie van CDA, SGP/CU, VVD en Politieke Unie is er blij mee. Wat doen we het toch goed in de Noordoostpolder, als je het vergelijkt met de resultaten in de andere gemeentes. Wij staan hier als ONS toch een beetje anders in. We zien de drempels die worden opgeworpen voordat mensen toegang krijgen tot voorzieningen. Zorgvragers zijn afhankelijk van hun omgeving geworden. Iemand die zorg vraagt is natuurlijk al vaak niet zo heel gezond en scherp. Het onderstaande voorbeeld dient ter illustratie. Ik bedank degene die mij dit verteld heeft. Casus Bejaarde mevrouw, ziekte van Parkinson. Woont nog zelfstandig met ZZP 6 (dat is een hoge zorgbehoefte). Vaak worden mensen dan in de Diemenhof of een dergelijke instelling ondergebracht.. maar of je daarop zit te wachten?? https://denoordoostpolder.nl/2018/07/04/ingezonden---diemenhof In het pand van Mercatus waarin mevrouw nu woont worden de keukens volgens plan over twee jaar vervangen. Mevrouw kan met de huidige (oude) keuken niet uit de voeten. Ze kan vanuit de rolstoel niet bij de kraan en door haar afhankelijkheid van de rolstoel zitten de keukenkastjes in de weg. De verzorgers zetten zo goed mogelijk water neer, maar met een ander model kraan zou mevrouw goed geholpen zijn en het verwijderen van de onderste keukenkastjes zou ook helpen.. Op 13 juli is er een gesprek met cliënt, verzorgende en ergotherapeut. De WMO-medewerkster is op bezoek om te kijken of een beschikking kan worden afgegeven voor aanpassingen in de keuken. Later komt de EVV’er (Eerst Verantwoordelijke Verzorgende) erbij. De mevrouw van de WMO vraagt aan de verzorgende wat het probleem is. Ze wil het probleem van de Ergotherapeut apart horen. De kraan is dus het issue en het zou helemaal fijn zijn als de onderkastjes weg zouden kunnen zodat ze er met haar rolstoel beter bij kan. Totdat de EVV’er binnen komt. De EVV’er kapt het gesprek af omdat ze ziet dat de cliënt in paniek raakt doordat de mevrouw van de WMO aankaart dat mevrouw beter kan worden opgenomen in een verpleeghuis. Mevrouw raakt hierdoor behoorlijk van de wijs (en is nog een week daarna onrustig geweest) . De mevrouw van de WMO geeft aan dat de verzorgers dan maar vaker moeten langskomen om water te geven. Cliënt krijgt een verslag toegestuurd waarin staat dat de kraan is afgewezen. Er is duidelijk aangevraagd dat er ook een aanrecht/verandering keukenblok is gewenst (rolstoel). Hierover wordt in het verslag niets vermeld. Hierover is verder ook geen contact meer opgenomen door de WMO verstrekking. Op 28 augustus spreekt de verzorger met de vertegenwoordiger van de verhuurder Mercatus. Die begrijpt de situatie maar kan niets toezeggen. Hij heeft wel het voorstel de keuken zo snel mogelijk aan te passen op kosten van Mercatus, wat ze toch al zouden doen, en een afspraak met de WMO te maken om de eventuele meerkosten aan de WMO in rekening te brengen. Dat hoeft, alles bij elkaar, niet veel extra te kosten. Op 28 augustus heeft de EVV’er van mevrouw wederom contact opgenomen met de WMO-mevrouw met de vraag hoe het er nu voorstaat met de keuken (aanrechtblad en dergelijke). Dit was geen prettig gesprek. De WMO verwijst wederom naar een verpleeghuis. Ze geeft aan dat ze voor een glas water geen keuken kan veranderen. Inmiddels is de situatie nog steeds hetzelfde. Er is geen aanpassing en mevrouw kan nog steeds niet zelfstandig bij haar kraan. Politiek Het is mooi om klinkende financiële resultaten te halen en een geweldige solvabiliteit te hebben als gemeente. Het is echter de vraag ten koste waarvan dat gebeurt. Veel voorzieningen zijn niet goed, of niet goed toegankelijk. Aanvragen voor Maatschappelijke Ondersteuning worden afgewezen. Het doel van de gemeente zou moeten zijn een prettige/leefbare omgeving voor de inwoners te creëren, zowel om te wonen als om te werken. Het doel van de gemeente kan niet zijn om een goed financieel resultaat te behalen. Het financiële resultaat is het gevolg van de afweging tussen de geboden voorzieningen en de beschikbare middelen. Als de voorzieningen niet geboden worden dan zal het resultaat per definitie zijn dat er middelen (geld dus) overblijven. Wie weet hoeveel mensen hierdoor in een onmogelijke situatie zitten. Als ONS blijven wij aandacht vragen voor burgers die door gemeentelijk beleid in de knel zitten, of dreigen te komen.

Aanbesteding Marknesserbrug

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 25-05-2018 15:21

Proces is  zwaar te betreuren en hier is al veel over gezegd in o.a. rekenkamer commissie rapport (grote projecten) en in de commissie vergadering van 21 maart 2017 waar continue werd gezegd, laten we hier van leren.

In het Beleidsplan van 2013 – 2016 was al aangegeven dat de brug vervangen moest worden in 2015.

De raad had in 2011 al een kader meegeven voor € 4,5 mln

In 2013 hebben we als raad besloten om naar alternatieven te kijken.

Begin maart 2017 zijn de raad drie varianten voorgelegd.

De raad is akkoord gegaan met de variant Stadspoort en heeft een krediet beschikbaar gesteld van €3.570k

De planning die toen is gepresenteerd, liet zien dat er in Q4 – 2017 een aanbesteding gehouden zou worden. Ik lees nu in de stukken dat deze pas in april 2018 heeft plaatsgevonden.

Vraag 1 waarom heeft het aanbesteden van de brug zo lang heeft geduurd ?

Het raadsvoorstel is wat onduidelijk wanneer ik snel scan en ik tel de € 2,9 miljoen en de meerkosten van € 600k bij elkaar op dan kom ik op z’n  € 3,5 miljoen.

Vraag 2 is er wel echt een te kort ?

Wanneer ik het stuk dan aandachtig lees, dan zit het verschil in wel of geen BTW, bedrag 2,9 miljoen is excl BTW. Dan kom ik dus wel op € 3,5 miljoen.

Vervolgens lees ik dat de meerkosten € 600 k zijn en dat deze niet kunnen worden opgevangen in het beschikbaar gestelde krediet. Echter onder argument 1.2 staat dat de marktsituatie een opwaartse druk van de prijzen laat zien.

Vraag 3 Wat is nu de echte reden dat er € 600k te kort is. Zijn dit de meerkosten of is dit de marktsituatie. Indien dit de meerkosten zijn wat zijn deze meerkosten dan en waarom zijn deze in het opstellen van het raadsvoorstel voor maart 2017 niet meegenomen ? Eigenlijk zou ik graag willen weten hoe u aan € 3,5 miljoen bent gekomen in Q1 2017 ?

Vraag 4 zijn deze meerkosten nu inclusief of exclusief BTW ? indien dit exclusief is dan komt er ca € 125k aan BTW bij, dan maakt dit een totaal bedrag van ca. € 720k

Dan komt de brug uit op totaal: € 4,2 miljoen, zaten we er in 2011 nog niet zover naast.

Vraag 5 Heeft u in uw begroting nog rekening gehouden met onvoorziene kosten ?

Vraag 6 Hoe kunt u mij garanderen dat dit investeringsbudget toereikend is en dat er niet tussendoor / achteraf nog een tekort ontstaat ?

Amendement bescherming koepelreservere sociaal domein van 2 miljoen niet aangenomen

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder Noordoostpolder 16-11-2017 19:35

De raad van de gemeente Noordoostpolder, in vergadering bijeen d.d. 13-11-2017,

gehoord de beraadslagingen,

overwegende dat

1.    het college in de aanbiedingsbrief van de programmabegroting (pag. 4) aangeeft een klanttevredenheidsmeter te willen gaan invoeren voor inwoners die gebruik maken van zorgaanbieders in het Sociaal domein;

2.    dat de welzijnsindicatoren op pag. 76 nog geen reden zijn tot tevredenheid, omdat tot op heden gemiddeld nog geen 60% tevreden is over de geleverde zorgdiensten;

3.    de uitkomst van cliënt ervaringsonderzoek WMO van mei 2017 concludeert dat: de te leveren zorg voor verbetering vatbaar is;

4.    het college stelt (pag. 91) dat er een risico bestaat van budgetoverschrijding bij de WMO, ook als het budget op is;

5.    het college voornemens is om de € 1.100.000 van de WMO2007 (uit zogenaamde algemene middelen naar de Jeugdzorg over te boeken (pag. 6);

6.    het college ook voornemens is om koepelreserve Sociaal Domein af te schaffen en daar nu een voorschot op wil nemen door de € 400.000 van het budget WMO2015 (Sociaal Domein) over te heven naar budgetten voor jeugdzorg (pag. 6),

van mening dat

1.    dat de door het college voorgestelde  overheveling van de Koepelreserve WMO naar de Algemene reserve niet wenselijk is.

2.    de € 400.000 overheveling van het budget WMO2015 naar budgetten voor jeugdzorg onwenselijk is.

3.    de conclusies uit het onderzoeksrapport DOEN! en het nog niet teruggerapporteerde stappenplan van 2017 vooralsnog geen aanleiding geven om budgetoverheveling(en) uit de WMO toe te staan,

besluit

1. De (meerjaren)programmabegroting 2018-2021 gewijzigd vaststellen, met dien verstande dat

a. de geplande € 400.000 overheveling van het budget WMO2015 naar budgetten voor jeugdzorg niet wordt doorgevoerd;

b. de overheveling van de gelden uit de Koepelreserve Sociaal Domein naar de algemene reserve, in afwachting van de resultaten van de uitgevoerde verbetertrajecten, niet wordt doorgevoerd;

2. de financiële consequenties van voornoemde punten te verwerken   door middel van de eerste begrotingswijziging 2018.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.