Nieuws van politieke partijen in Oss over CDA inzichtelijk

56 documenten

"Na de steun aan bedrijven is nu de jeugd aan de beurt".

CDA CDA Oss 02-02-2021 21:14

Op dinsdag 2 febrauri verstuurde raadslid Gerti van Valkenburg Artikel 41 vragen naar het Osse collegeom meer aandacht te vragen voor de (kwetsbare) jeugd in deze crisis. Hieronder kunt u haar opiniestuk lezen gevolgd door de ingediende Artikel 41 vragen waarmee zij het college wil bewegen zich aan te sluiten bij de brandbrief "deltaplan jeugd". Na de steun aan bedrijven is nu de jeugd aan de beurt De overheid heeft als gevolg van de COVID-19 crisis inmiddels vele miljarden in de Nederlandse economie gepompt om de bedrijven overeind te houden. Daarnaast zijn er diverse andere maatregelen getroffen, zoals begeleiding naar nieuw werk voor mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt. Steunmaatregelen voor verschillende doelgroepen en verschillende situaties, alleen voor de jeugd is er nog niks geregeld. "er zijn ergere dingen dan thuis te moeten blijven”. Toch doe je de jeugd daar ernstig mee te kort. Dit terwijl juist ook jongeren getroffen worden door de COVID-19 crisis. Jongeren kunnen niet naar school, niet (in teamverband) sporten, niet uitgaan, elkaar niet ontmoeten. Al ruim een jaar kunnen jongeren niet gewoon “jong” zijn en de dingen doen die bij deze levensfase horen. Dat zou je af kunnen doen met zinnen en woorden als “vervelend, maar niet het eind van de wereld”, “ze moeten maar geduld hebben en het even uitzitten” of “er zijn ergere dingen dan thuis te moeten blijven”. Toch doe je de jeugd daar ernstig mee te kort. Voor de jeugd, en vooral voor kwetsbare jeugd, brengt deze crisis behoorlijke risico’s met zich mee. Te denken valt aan achterstanden in opleiding, geen stage kunnen vinden, minder werkgelegenheid. Maar ook risico’s op het vlak van (geestelijke) gezondheid en het al dan niet kunnen verwerven van een eigen inkomen. Bovendien draait de jeugd op voor de gevolgen op de lange termijn, zowel economisch als sociaal. De effecten kunnen groot zijn, de zorgen hierover in de maatschappij nemen toe. Er dreigt een splitsing te komen tussen hen die wel en die niet goed uit de crisis komen. Het wordt dus hoog tijd dat er, naast dat voor bedrijven, óók een steunpakket ontwikkeld gaat worden gericht op onze jeugd. Met voorstellen die het mogelijk maken voor jongeren om gezond, kansrijk en veilig op te groeien en met maatregelen om achterstanden te herstellen. Daarvoor moeten overheid, maatschappelijke organisaties en natuurlijk de jongeren zelf de handen ineen slaan en samen aan de bak om te komen tot nieuw perspectief. Veel wethouders hebben zich hier al over uitgesproken en een brandbrief richting rijksoverheid gestuurd. Onze wethouder heeft zich tot nu toe stil gehouden, maar er zijn inmiddels vragen gesteld om hem ertoe te bewegen bij deze brandbrief aan te sluiten. Het wordt dus hoog tijd dat er, naast dat voor bedrijven, óók een steunpakket ontwikkeld gaat worden gericht op onze jeugd Artikel 41 vragen Oss, 2 februari 2021 Betreft: Brandbrief Deltaplan Jeugd Geacht College van Burgemeester en Wethouders, Het is inmiddels een jaar geleden dat COVID-19 zich in alle hevigheid ook in ons land aandiende. Periodes van (intelligente) lockdown volgden elkaar in rap tempo op en er is nog altijd sprake van maatregelen die de bewegingsvrijheid beperken om zo de verspreiding van het virus tegen te gaan. Voor de jeugd, en vooral voor kwetsbare jeugd, brengt de COVID-19-crisis aanzienlijke risico's met zich mee op het gebied van onderwijs, werkgelegenheid, geestelijke gezondheid en eigen inkomen. Bovendien krijgen zij te maken met de economische en sociale gevolgen van de crisis op de lange termijn. De effecten kunnen groot zijn, de zorgen hierover in de maatschappij nemen toe. Op 1 februari jl. is er een brandbrief van wethouders jeugd uit verschillende gemeentes aan premier Rutte, het demissionair kabinet en de fractievoorzitters van alle partijen in de Tweede Kamer verzonden. Deze brief heeft als onderwerp “Oproep tot actiegericht deltaplan jeugd” en is mede ondertekend door diverse maatschappelijke organisaties, waaronder Jeugdzorg Nederland. De brief roept het demissionair kabinet op om de handen ineen te slaan en samen, binnen vier maanden, een actiegericht deltaplan jeugd te presenteren. Bovenstaande leidt tot de volgende vragen: Is de wethouder bekend met deze brandbrief? Herkent de wethouder de in de brief geschetste zorgen m.b.t. de jeugd? Kunnen we ons als gemeente bij deze brandbrief aansluiten? Namens de CDA-fractie, Gerti van Valkenburg

CDA Oss wenst u een Zalig Kerstfeest en gelukkig nieuwjaar

CDA CDA Oss 24-12-2020 11:02

Het jaar 2020 zal voor ons allemaal in onze herinnering blijven als een vreemd jaar, een jaar waarin wij allemaal kwetsbaar waren en bleven omzien naar elkaar. Kerstmis geeft uren voor bezinning en hoop. CDA Oss wenst u een Zalig Kerstfeest met veel warmte en een gelukkig nieuwjaar gevuld met liefde en een lach, zonder verdriet en tegenslag.

Osse coalitie laat Maashorst vallen

SP SP CDA Oss 17-09-2020 08:42

Onder het mom van de keuze van een nieuw besturingsmodel voor de Maashorst wordt een succesvol regionaal samenwerkingsproject om zeep geholpen. De Osse coalitie onder aanvoering van wethouder van de Schoot blijkt daarin een  doorslaggevende rol te spelen.

Het is alweer 20 jaar geleden dat vanuit Oss en Bernheze het initiatief werd genomen om samen met Landerd en Uden de Maashorst te ontwikkelen tot een sprekend regionaal natuurgebied waarin natuurlijke processen leidend zijn en alle ruimte aan de recreatie wordt geboden met respect voor de natuur. Voor de natuur gaat het om het sluiten van de voedselkringloop, de waterkringloop en structuurversterking door begrazing. Naaldbos wordt loofbos en het dood hout blijft liggen. Inliggende landbouwgrond wordt aangekocht zodat ontwatering en beregening kan stoppen. Grote grazers, wisent Oeroskoeien en Exmoor pony’s zorgen voor een gevarieerd landschap.

Voor de recreatie worden er wandelroutes, ruiterroutes, fietsroutes en mountainbikeroutes uitgezet en bij de recreatieve knooppunten zijn er voorzieningen gerealiseerd zoals, natuurspeelbossen en natuurcampings. Om een gebied van voldoende omvang te krijgen, waarin gezonde kuddes grote grazers zich op natuurlijke wijze kunnen voortplanten, is de Maashorst verbonden met Herperduin door de aanleg van twee wildviaducten, begeleid met fietspaden.

De  onderlinge samenwerking van de 4 gemeenten met Staatsbosheer en Waterschap de Maaskant heeft de aandacht van de provincie en het Rijk getrokken. De gezamenlijke visie op de toekomst van de Maashorst sprak tot de verbeelding. Het heeft geresulteerd in enkele tientallen miljoenen euro’s subsidie voor de ontwikkeling van de natuur, het landschap en de recreatie. Toeristen komen van heinde en ver om dit unieke natuurgebied te bezoeken. Het bereikte resultaat is ook National Geographic en Vroege Vogels niet ontgaan.

Toen de subsidies eenmaal binnen waren is er vooral onder invloed van de Osse CDA wethouder van de Schoot, met de hete adem van VDG in de nek, een andere wind gaan waaien. Oss toonde zich een meester in het bedienen van de rem op de verdere ontwikkeling van het gebied. Met de lange termijnvisie werd de hand gelicht. Er zou zelfs sprake zijn van een Oss model, wat erop neerkomt dat de Osse coalitie de natuur op Herperduin vooral ziet als een groen decor om te recreëren en waaraan de natuur zich moet aanpassen.

Om de boel glad te strijken is er voor meer dan 100.000 euro een dure manager aangetrokken.  De kogel is door de kerk. Naar buiten toe is de verklaring dat de Maashorst toe was aan een nieuwe organisatiestructuur. De werkelijkheid is dat Uden en Landerd het gerem van Oss beu waren en de zaak naar zich toegetrokken hebben. Bernheze zag en keek er naar en Oss trekt zich terug achter de duur aangelegde wildviaducten. Het succesvolle gezamenlijke toekomstbeeld kan naar de schroothoop.

Ik heb er geen andere woorden voor dan schandelijk misbruik van subsidies, incompetentie om regionaal samen te werken, besturen vanuit de onderbuik zonder duidelijke koers. Waar visie en passie ontbreken regeren kortzichtigheid en eigenbelang.

Krijgen de grote grazers op Herperduin nu ook oogkleppen op?

 

Zie ook: Natuur en Milieu

SP Oss in actie voor hoger minimumloon

SP SP VVD D66 CDA Oss 25-06-2020 23:28

De FNV voert in 47 gemeenten actie voor een verhoging van het minimumuurloon naar € 14. Natuurlijk gaan de gemeenteraden daar niet over, maar we kunnen de werkende armen vanuit lokaal niveau wel een politieke steun geven. Dat doet Osse SP dan ook graag. Daarnaast is het ook van belang voor het welzijn van mensen in Oss met een laag inkomen en voor het terugbrengen van het aantal kinderen dat opgroeit in armoede.

SP-raadslid Janneke van der Leest riep in een motie het college op om bij het kabinet te pleiten voor een hoger minimumloon. In een gloedvol betoog riep ze de gemeenteraad op haar motie te steunen. VDG, CDA, VVD en D66 waren tegen en de motie werd daardoor helaas niet aangenomen.

Lees hier de motie met de bijbehorende achtergronden:

"In deze raad spraken wij te weinig over de activiteiten en te veel over de kosten van die buurthuizen"

CDA CDA Oss 18-06-2020 17:18

Tijdens de opiniecommissie van 18 juni j.l. sprak raadslid Sidney van den Bergh over de beleidsvisie Thuis in de Buurt. Deze beleidsvisie stuurt aan op de veranderende rol van wijk- en dorpshuizen. Hieronder kunt u de bijdrage lezen van Sidney van den Bergh. "De revival van het buurthuis, ter versterking van sociale cohesie;een activiteitencentrum voor en van inwoners. In deze raad spraken wij te weinig over de activiteiten en te veel over de kosten van die buurthuizen. Als CDA hebben we in de afgelopen 2,5 jaar met een aantal anderen partijen vooral de -waarde- van dat buurthuis willen benadrukken. Voor mensen die eenzaam zijn, die het even nodig hebben om samen te komen en zorgen, verdriet maar ook vreugde te delen. Het is goed dat er nu deze opnienota ligt voorzitter. Vanuit onze grondbeginselen vinden wij als CDA gemeenschapsvorming, de buurt als basis en omzien naar elkaar van essentieel belang zeker met de veranderende demografische samenstellen van buurten en wijken door vergrijzing en migratie. Wij lezen in deze notitie dat het tijd is voor de revival van het buurthuis en dan even niet geredeneerd van wat het kost maar vanuit wat het aan waarde toevoegt; mooi. Ontmoeten mag geld kosten. Dat hebben wij eerder al eens gezegd en ook andere partijen spraak zich daar eerder al over uit. De gedachten van het college, gebaseerd op het PON onderzoeksrapport 2019 “Het belang van accomodaties voor sociale samenhang, Mierlo als voorbeeld”, sluiten aan bij hoe het CDA kijkt naar het stimuleren van burgerinitiatieven. We willen een aantal zaken meegeven: Voor mensen die eenzaam zijn, die het even nodig hebben om samen te komen en zorgen, verdriet maar ook vreugde te delen. 1. Deze notitie beschrijft meerdere redenen voor het verdwijnen van voorzieningen in de buurt en schrijft ook dat het nodig is daarop te reageren met een alternatief in de vorm van een buurthuis. Het CDA zou het mooi vinden om nadrukkelijker te benoemen dat je als lokale overheid die sociale cohesie wilt stimuleren vanuit -ambitie- en omdat je er een verantwoordelijkheid ziet voor de lokale overheid. Dus minder reagerend maar veel meer initiërend vanuit een ambitie. Dat doet ook meer recht aan dit plan. 2. Daarnaast vinden wij dat de gemeenschapsvorming, of sociale cohesie niet alleen iets is voor de kwetsbaren, juist niet. Wij zien graag dat ook de rol van de niet-kwetsbaren inwoners van de wijk wordt onderzocht en beschreven want het CDA vindt dat we allemaal onze talenten moeten inzetten om met elkaar dat aangename woonklimaat in de buurt na te streven. Wij zien die rol graag terug en zijn benieuwd hoe het college dat ziet. Ontmoeten mag geld kosten. 3. Wij snappen dat er nog geen financiële uitwerking kan hebben plaatsgevonden maar we zijn wel benieuwd of deze notitie iets veranderend in de manier waarop buurthuizen worden gefinancierd in de toekomst. Durven we met elkaar een nieuw financieel kader vast te stellen wat gebaseerd wordt op het opbrengstenkant namelijk waarde in plaats van de kostenkant. 4. We zien in de visie op het buurthuis van deze notitie wel een voorwaardelijkheid voor wat betreft een stevig bestuur waarin meerdere disciplines zijn vertegenwoordigd. De sociale en de financiele kant. Op basis van ervaring kan ik zeggen dat het lastig is om mensen voor een bestuur te vinden en al helemaal als ze dan ook nog moeten passen in een profiel. Wij zien graag explicieter toegelicht of en wat de rol is van de gemeente om deze besturen kwantitatief en kwalitatief te helpen. 5. Op basis van de pilots dat er een spanningsveld is tussen het technisch en sociaal beheer. Rolduidelijkheid is alles omdat snel eilandjes kunnen ontstaan die een belemmering zijn voor de chemie die er moet zijn tussen de beide disciplines. En je moet ook duidelijkheid kunnen verschaffen aan het begin wie nu wel en wie nu niet betaald voor het gebruik en waarom dan. Iets met devil-in-the-detail. Tot slot voorzitter hebben wij deze notitie met genoegen gelezen, zien wij een visie die aansluit bij wat wij de afgelopen twee jaar hebben bepleit en wensen wij het college veel succes met het uitwerken van de plannen en zijn we benieuwd naar het stuk wat er in oktober moet liggen."

Amendement aangenomen: "Iedereen die het CDA de afgelopen jaren gevolgd heeft, weet dat woningbouw een topprioriteit is voor ons."

CDA CDA Oss 29-05-2020 15:06

De Osse CDA fractie heeft tijdens de Raadsvergadering van 28 mei j.l. mede een amendement ingediend dat moet bijdragen aan het versnellen van woningbouw en bedrijventerreinen. Door dit amendement wordt de opdracht richting de taskforce belast met deze opgave versterkt Hieronder kunt u het amendement lezen met de toelichting van fractievoorzitter Mari van Kilsdonk. Iedereen die het CDA de afgelopen jaren gevolgd heeft, weet dat woningbouw een topprioriteit is voor ons Het college heeft ingestemd met het inrichten van een taskforce versnelling aanpak woningbouw en bedrijventerreinen. Deze taskforce gaat bovenop de bestaande werkwijzen en structuren, om geheel op eigen en onorthodoxe wijze een bijdrage te leveren aan de versnelling van de woningbouwproductie en uitgifte van bedrijventerreinen. Iedereen die het CDA de afgelopen jaren gevolgd heeft, weet dat woningbouw een topprioriteit is voor ons. En niet alleen de grote projecten maar ook de broodnodige kleine projecten voor de leefbaarheid in stad en kernen. Wij zien dit dan ook als een van de ideeën die voortborduren op de discussie van onze motie maatschappelijk aanbesteden. Vanzelfsprekend bijna dat wij dit initiatief steunen. Dit zorgt voor meer uitvoering ipv plannen maken. Echter hadden wij en wij niet alleen overigens in de Commissie aangegeven wat meer scherpte en duidelijkheid te willen ten aanzien van de opdracht voor de taskforce. Door middel van een raadsinformatiebrief hebben wij die van de wethouder ook gekregen, inclusief een monitoringsplan. Om die scherpte ook in het besluit te krijgen dienen wij een amendement in om deze brief onderdeel te maken van het besluit. Amendement Taskforce opdracht De gemeenteraad van Oss, in vergadering bijeen op 28 mei 2020: Constateert dat: De opdracht zoals omschreven in de raadsinformatiebrief van wethouder den Brok van 25 mei de opdracht aan de taskforce verscherpt. Besluit 1. Het raadsbesluit Taskforce versnelling woningbouw en bedrijventerreinen aan te passen door het eerste beslispunt te vervangen voor: - In te stemmen met het instellen van een taskforce versnelling woningbouw en bedrijventerreinen inclusief de opdracht aan de taskforce zoals omschreven in de raadsinformatiebrief Taskforce. 2. De raadsinformatiebrief Taskforce op te nemen als bijlage bij dit raadsvoorstel.

Amendement aangenomen: "Iedereen die het CDA de afgelopen jaren gevolgd heeft, weet dat woningbouw een topprioriteit is voor ons."

CDA CDA Oss 29-05-2020 15:06

De Osse CDA fractie heeft tijdens de Raadsvergadering van 28 mei j.l. mede een amendement ingediend dat moet bijdragen aan het versnellen van woningbouw en bedrijventerreinen. Door dit amendement wordt de opdracht richting de taskforce belast met deze opgave versterkt Hieronder kunt u het amendement lezen met de toelichting van fractievoorzitter Mari van Kilsdonk. Iedereen die het CDA de afgelopen jaren gevolgd heeft, weet dat woningbouw een topprioriteit is voor ons Het college heeft ingestemd met het inrichten van een taskforce versnelling aanpak woningbouw en bedrijventerreinen. Deze taskforce gaat bovenop de bestaande werkwijzen en structuren, om geheel op eigen en onorthodoxe wijze een bijdrage te leveren aan de versnelling van de woningbouwproductie en uitgifte van bedrijventerreinen. Iedereen die het CDA de afgelopen jaren gevolgd heeft, weet dat woningbouw een topprioriteit is voor ons. En niet alleen de grote projecten maar ook de broodnodige kleine projecten voor de leefbaarheid in stad en kernen. Wij zien dit dan ook als een van de ideeën die voortborduren op de discussie van onze motie maatschappelijk aanbesteden. Vanzelfsprekend bijna dat wij dit initiatief steunen. Dit zorgt voor meer uitvoering ipv plannen maken. Echter hadden wij en wij niet alleen overigens in de Commissie aangegeven wat meer scherpte en duidelijkheid te willen ten aanzien van de opdracht voor de taskforce. Door middel van een raadsinformatiebrief hebben wij die van de wethouder ook gekregen, inclusief een monitoringsplan. Om die scherpte ook in het besluit te krijgen dienen wij een amendement in om deze brief onderdeel te maken van het besluit. Amendement Taskforce opdracht De gemeenteraad van Oss, in vergadering bijeen op 28 mei 2020: Constateert dat: De opdracht zoals omschreven in de raadsinformatiebrief van wethouder den Brok van 25 mei de opdracht aan de taskforce verscherpt. Besluit 1. Het raadsbesluit Taskforce versnelling woningbouw en bedrijventerreinen aan te passen door het eerste beslispunt te vervangen voor: - In te stemmen met het instellen van een taskforce versnelling woningbouw en bedrijventerreinen inclusief de opdracht aan de taskforce zoals omschreven in de raadsinformatiebrief Taskforce. 2. De raadsinformatiebrief Taskforce op te nemen als bijlage bij dit raadsvoorstel.

Artikel 41 vragen kunstgrasveld voetbalvereniging O.S.S.'20

CDA CDA Oss 13-05-2020 09:26

De CDA Oss fractie heeft samen met Beter Oss Artikel 41 vragen gesteld aan het college n.a.v. het niet te bespelen non-infill kunstgrasveld van voetbalclub O.S.S.'20 na een mislukt experiment. De volledige brief met vragen aan het college van B&W kunt u hieronder lezen. “Capaciteitsprobleem van O.S.S.’20 naar aanleiding van mislukt experiment met het non-infill veld” Beter Oss en het CDA Oss hebben vragen naar aanleiding van de uitkomst van de pilot met het non-infill veld bij voetbalclub O.S.S.’20. Dit experiment heeft de club niet gebracht wat zij hadden verwacht; namelijk een veilig en goed bespeelbaar veld. De beschikbare capaciteit op de accommodatie aan de Rusheuvel is daardoor uiterst kritisch geworden. Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college van B&W. 1) Wordt er op dit moment onderzoek gedaan naar de staat van het non-infill veld, met als doel de uitslag hiervan te gebruiken in het geschil tussen gemeente, fabrikant en aannemer van het veld? 2) Is er al rekening gehouden met het scenario dat het veld geheel of gedeeltelijk niet voldoet aan de eisen voor een veilig speel en oefenveld? Zo ja, welke acties zullen dan worden ondernomen? 3) Is er contractueel vastgelegd met de aannemer/leverancier wat de wederzijdse verplichtingen zijn bij het mislukken van de pilot? Zo ja, welke zijn dat? 4) Welke afspraken zijn er destijds gemaakt met O.S.S.’20 ten aanzien van de pilot en het niet voldoen aan de verwachtingen m.a.w. het mislukken van de pilot? 5) Is het college zich ervan bewust dat O.S.S.’20, wachtende op een uitspraak in het geschil, langere tijd een capaciteit probleem heeft voor wat betreft wedstrijd- en trainingsfaciliteiten? 6) Zijn er al voorstellen gedaan aan O.S.S.’20 om het dreigende capaciteitsprobleem op te lossen? Zo ja, welke en wat is daarop de reactie van O.S.S.’20 geweest? 7) Zijn er al door O.S.S.’20 zelf al voorstellen gedaan om tot een oplossing te komen voor dit probleem? Zo ja welke en hoe is daarop gereageerd door de gemeente? 8) Waarom heeft de gemeente gekozen voor een dergelijk pilot terwijl er onvoldoende informatie was over het welslagen van deze pilot? 9) Hoe is deze pilot tot stand gekomen en hoe zijn de risico’s t.a.v. de kosten afgedekt tussen de verschillende partijen? 10) Is het college bereid de gemeenteraad een voorstel te doen met het doel deze impasse voor O.S.S’20 te doorbreken?

Artikel 41 vragen kunstgrasveld voetbalvereniging O.S.S.'20

CDA CDA Oss 13-05-2020 09:26

De CDA Oss fractie heeft samen met Beter Oss Artikel 41 vragen gesteld aan het college n.a.v. het niet te bespelen non-infill kunstgrasveld van voetbalclub O.S.S.'20 na een mislukt experiment. De volledige brief met vragen aan het college van B&W kunt u hieronder lezen. “Capaciteitsprobleem van O.S.S.’20 naar aanleiding van mislukt experiment met het non-infill veld” Beter Oss en het CDA Oss hebben vragen naar aanleiding van de uitkomst van de pilot met het non-infill veld bij voetbalclub O.S.S.’20. Dit experiment heeft de club niet gebracht wat zij hadden verwacht; namelijk een veilig en goed bespeelbaar veld. De beschikbare capaciteit op de accommodatie aan de Rusheuvel is daardoor uiterst kritisch geworden. Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college van B&W. 1) Wordt er op dit moment onderzoek gedaan naar de staat van het non-infill veld, met als doel de uitslag hiervan te gebruiken in het geschil tussen gemeente, fabrikant en aannemer van het veld? 2) Is er al rekening gehouden met het scenario dat het veld geheel of gedeeltelijk niet voldoet aan de eisen voor een veilig speel en oefenveld? Zo ja, welke acties zullen dan worden ondernomen? 3) Is er contractueel vastgelegd met de aannemer/leverancier wat de wederzijdse verplichtingen zijn bij het mislukken van de pilot? Zo ja, welke zijn dat? 4) Welke afspraken zijn er destijds gemaakt met O.S.S.’20 ten aanzien van de pilot en het niet voldoen aan de verwachtingen m.a.w. het mislukken van de pilot? 5) Is het college zich ervan bewust dat O.S.S.’20, wachtende op een uitspraak in het geschil, langere tijd een capaciteit probleem heeft voor wat betreft wedstrijd- en trainingsfaciliteiten? 6) Zijn er al voorstellen gedaan aan O.S.S.’20 om het dreigende capaciteitsprobleem op te lossen? Zo ja, welke en wat is daarop de reactie van O.S.S.’20 geweest? 7) Zijn er al door O.S.S.’20 zelf al voorstellen gedaan om tot een oplossing te komen voor dit probleem? Zo ja welke en hoe is daarop gereageerd door de gemeente? 8) Waarom heeft de gemeente gekozen voor een dergelijk pilot terwijl er onvoldoende informatie was over het welslagen van deze pilot? 9) Hoe is deze pilot tot stand gekomen en hoe zijn de risico’s t.a.v. de kosten afgedekt tussen de verschillende partijen? 10) Is het college bereid de gemeenteraad een voorstel te doen met het doel deze impasse voor O.S.S’20 te doorbreken?

SP start petitie sociale woningbouw

SP SP VVD CDA Oss 09-05-2020 11:18

Iedereen moet wonen. Helaas is er een tekort aan woningen voor starters en voor mensen die afhankelijk zijn van een sociale huurwoning of een goedkope koopwoning. De komende jaren zullen er meer nieuwe woningen worden gebouwd. Steun daarom deze oproep van de SP aan de gemeente Oss en teken de petitie online. Naar de petitie

In Nederland zijn woningcorporaties de belangrijkste bouwers van sociale huurwoningen. Door veranderingen in wetgeving en invoering van de verhuurdersheffing en vennootschapsbelasting voor corporaties is het financieel steeds lastiger geworden voor corporaties om aan de toenemende vraag naar goedkope woningen te voldoen.

Behalve woningcorporaties hebben ook gemeentebesturen een belangrijke rol bij het bouwen van voldoende betaalbare woningen. Zo heeft de gemeente Oss prestatieafspraken gemaakt met woningcorporaties BrabantWonen en Mooiland Maasland. Daarnaast heeft de gemeente de Woonvisie 2020 vastgesteld. Daarin is vastgelegd dat in het stedelijk gebied van Oss en Berghem bij nieuwbouwprojecten er 30% sociale huurwoningen moeten komen. Buiten deze kernen gaat het om 20% sociale huurwoningen. Voor heel Oss moeten bij nieuwbouwprojecten 25% goedkope koopwoningen gebouwd moeten worden.

De praktijk is echter anders. Het afgelopen jaar zijn er in de gemeenteraad verschillende nieuwbouwprojecten aangenomen. De SP heeft zich in de gemeenteraad iedere keer volop ingezet om voldoende betaalbare woningen in de plannen op te nemen. Helaas wil de coalitie van VDG, VVD, CDA en BeterOss dat niet. Ondanks hun eigen Woonvisie 2020 en de prestatieafspraken met de corporaties worden er nauwelijks sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen gebouwd.

De komende jaren zullen er meer nieuwe woningen worden gebouwd. Dat er dan wel voldoende goedkope woningen gebouwd worden is lang niet zeker. Steun daarom deze oproep van de SP aan de gemeente Oss:

Roep de Tweede Kamer en de regering op om de verhuurdersheffing en de vennootschapsbelasting voor woningcorporaties af te schaffen. Houd je aan je eigen Woonvisie 2020 en de prestatieafspraken met de woningcorporaties. Neem bij nieuwbouwplannen voldoende sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen op.

Teken de petitie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.