Nieuws van GroenLinks in Tilburg over D66 inzichtelijk

15 documenten

Gemeenteraad Tilburg spreekt zich unaniem uit tegen racisme | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 09-07-2020 00:00

In mei werd de wereld opgeschrikt door het dodelijke ongeluk waarbij George Floyd om het leven kwam. Protesten om aandacht te vragen voor het tegengaan van racisme vonden overal in de wereld plaats, ook in Nederland. In Tilburg protesteerden een kleine 1000 mensen om aandacht te vragen voor de positie van mensen van kleur. Een vreedzaam en indrukwekkende bijeenkomst.

Dit signaal heeft de gemeenteraad ook bereikt. Voor GroenLinks is het van groot belang om toe te werken naar een stad waarin geen plek is voor racisme, discriminatie, seksisme en intimidatie. In Tilburg mag je zijn wie je wilt zijn en zetten we ons in zodat Tilburgers zich vrij en veilig kunnen voelen in de stad. Hiervoor hebben we de laatste jaren al via diverse manieren aandacht gevraagd. 

Op initiatief van GroenLinks en 50+ nam de Tilburgse raad unaniem een voorstel aan waarbij het stadsbestuur zich stevig uitspreekt tegen racisme en discriminatie, en voor een stad die diversiteit en inclusiviteit omarmt. De bevindingen in de stad en de verzoeken aan het college werden opgenomen in deze motie.

Met dit voorstel roept de gemeenteraad het college op om dit thema nog nadrukkelijker op de agenda te zetten. De motie roept op om het antidiscriminatiebeleid van Tilburg tegen het licht te houden en verbeteringen door te voeren. Daarnaast vragen we om stadsgesprekken te organiseren die specifiek over racisme en discriminatie gaan en vragen we om een blijvende uiting om aan te geven dat Tilburg een inclusieve stad is in het op te leveren Stadskantoor of de openbare ruimte.

De motie werd ook omarmd door ONS Tilburg, D66 en SP; waarover het Brabant Dagblad een artikel schreef. 

Biomassacentrales en de transitievisie warmte | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 11-05-2020 00:00

Milieudefensie heeft de gemeenteraden, waaronder ook Tilburg, recent aangeschreven omdat verwacht wordt dat voor de ontwikkeling van de warmtevisie in veel gemeenten kleine tot middelgrote (tot 50 MW) biomassacentrales worden overwogen. Zij vragen in hun brief onder andere aandacht voor de gezondheidsrisico’s, de duurzaamheid van biomassa, en de herkomst ervan.   

Biomassacentrales voor warmte en elektriciteit zijn houtgestookt. Europese wetenschappers hebben eind vorig jaar vraagtekens gezet bij de CO2-neutraalheid van het proces. Nieuwe bomen die worden aangeplant groeien niet zo snel dat de CO2 die direct bij het verbrandingsproces wordt uitgestoten, opgenomen kan worden. Bij uitbreiding van het aantal biomassacentrales wordt dat probleem alleen maar groter. Ook heeft Nederland onvoldoende resthout om in de eigen behoefte te voorzien waardoor het hout geïmporteerd moet worden, waarbij niet altijd helder is of het aanbod op verantwoorde wijze tot stand is gekomen. Uit onderzoek in opdracht van het kabinet blijkt ook dat een kolencentrale die op biomassa draait niet tot minder CO2 uitstoot leidt, en dat kleinschaliger biomassecentrales vanwege een lager rendement zelfs met een hogere uitstoot van CO2, NOx, SO2 en fijnstof gepaard gaan dan een grote kolencentrale. Naast dat houtige biomassa voor energie en warmte geen dus geen milieuwinst oplevert, kan dit ook gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit en gezondheid. De GGD’s  hebben eind vorig jaar ook hun zorgen hierover geuit richting kabinet. In opdracht van het kabinet wordt nu een duurzaamheidskader voor biomassa ontwikkeld, de SER is gevraagd hiervoor advies uit te brengen. Dit advies zou einde eerste kwartaal 2020 gereed zijn, maar wanneer het precies komt is nog niet bekend.

Behalve dat het college tijdens de begrotingsbehandeling 2020 heeft aangegeven niet blij te zijn met de brandstof van de Amercentrale, heeft de raad zich bij meerderheid uitgesproken te willen streven naar een biomassavrije gemeente, en heeft het college opgedragen  deze uitspraak een plek te geven de ontwikkeling van de warmtevisie, die nu in de maak is. Tilburg wordt net als andere gemeenten geacht een warmtevisie gereed te hebben eind 2021. 

De raadsuitspraak en opdracht aan het college heeft uiteraard niet alleen betrekking op het huidige Amernet, maar ook op eventuele ontwikkeling van kleinschaliger biomassacentrales. Zoals Milieudefensie ook al aangeeft zijn de uitstootnormen voor kleinschalige centrales (onder 50 MW) ruimer dan voor grootschalige centrales zoals de Amercentrale, des te meer reden hier ook aandacht voor te hebben.

Hierom stelt Groenlinks samen met Julian Zieleman van D66 en Helma Oostelbos van SP de volgende vragen aan het college:

1. Het college heeft aangegeven dat bovengenoemde raadsuitspraak wordt meegenomen in de ontwikkeling van de Tilburgse warmtevisie. Is het college het met de indienende partijen eens, dat de ontwikkeling van eventuele nieuwe biomassacentrales, gegeven deze uitspraak niet past in de Tilburgse warmtevisie? Wat betekent dit volgens het college concreet voor huidige en toekomstige aanvragen voor decentrale biomassacentrales in de gemeente?

2. Wat is de stand van zaken op dit moment binnen de gemeente Tilburg voor wat betreft aanvragen of lopende ontwikkelingen voor decentrale biomassacentrales?

3. Klopt het dat er sprake is van een ontwikkeling van een Eneco-biomassacentrale op industrieterrein Vossenberg? Is de gemeente hier bevoegd gezag en zo ja, is hiervoor een vergunning op handen of verleend?  Indien er een vergunning verleend is, op welk moment heeft dit plaats gevonden en op welke gronden? Indien geen vergunning nodig is, welke instrumenten heeft het college op dit moment (nu de omgevingswet nog niet geldt) om op dergelijke ontwikkelingen te sturen, en op welke wijze worden deze mogelijkheden benut?  Indien de gemeente geen bevoegd gezag is, wat is dan de houding van de gemeente ten aanzien van deze ontwikkeling?

Vraag 4 heeft betrekking op het Amernet: 4. Wat betekent de raadsuitspraak  volgens het college voor de uitbreidingsmogelijkheden van het huidige Amernet? Kan het college haar antwoord ook plaatsen in het licht van de aangenomen motie4 in de Eerste Kamer, waarbij de regering is verzocht om: “alle voorgenomen subsidies voor hout-bijstook in kolencentrales op zo kort mogelijke termijn stop te zetten, in afwachting van het duurzaamheidskader van het PBL en het komende SER-advies over biomassa, en vaststelling van nadere regels in het parlement” , en de daaruitvolgende onzekerheid over de toekomst van de Amercentrale na 2027 (wanneer de huidige subsidies aflopen)?

De laatste vraag heeft betrekking op overig beleid dat mogelijk niet strookt met eerdergenoemde raadsuitspraak: 5. Recent heeft de Raad een Raadsvoorstel aangenomen voor het inkopen van 100% duurzame elektriciteit. Hiermee wordt, in het licht van de aangenomen motie voor een biomassavrije gemeente, per 2021 een einde gemaakt aan de systematiek om de energie achteraf te vergroenen met certificaten afkomstig van biomassa. Is er meer staand beleid binnen de gemeente Tilburg dat haaks staat op de aangenomen motie?

Biomassa is geen duurzame bron voor warmte | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 11-05-2020 00:00

Milieudefensie heeft de gemeenteraad in Tilburg recent aangeschreven omdat verwacht wordt dat voor de ontwikkeling van de warmtevisie in veel gemeenten kleine tot middelgrote (tot 50 MW) biomassacentrales worden overwogen. Zij vragen in hun brief terecht aandacht voor de gezondheidsrisico’s, de duurzaamheid van biomassa, en de herkomst ervan. Inmiddels weten we dat de gemeente Tilburg in principe geen nieuwe biomasscentrales zal toestaan. Uitbreiding van het Amernet is helaas nog niet van de baan, maken we op uit de beantwoording van vragen die de GroenLinks fractie onlangs heeft gesteld.   

Biomassacentrales voor warmte en elektriciteit zijn houtgestookt. Europese wetenschappers hebben eind vorig jaar vraagtekens gezet bij de CO2-neutraalheid van het proces. Nieuwe bomen die worden aangeplant groeien niet zo snel dat de CO2 die direct bij het verbrandingsproces wordt uitgestoten, opgenomen kan worden. Bij uitbreiding van het aantal biomassacentrales wordt dat probleem alleen maar groter. Ook heeft Nederland onvoldoende resthout om in de eigen behoefte te voorzien waardoor het hout geïmporteerd moet worden, waarbij niet altijd helder is of het aanbod op verantwoorde wijze tot stand is gekomen. Uit onderzoek in opdracht van het kabinet blijkt ook dat een kolencentrale die op biomassa draait niet tot minder CO2 uitstoot leidt, en dat kleinschaliger biomassecentrales vanwege een lager rendement zelfs met een hogere uitstoot van CO2, NOx, SO2 en fijnstof gepaard gaan dan een grote kolencentrale. Naast dat houtige biomassa voor energie en warmte geen dus geen milieuwinst oplevert, kan dit ook gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit en gezondheid. De GGD’s  hebben eind vorig jaar ook hun zorgen hierover geuit richting kabinet. In opdracht van het kabinet wordt nu een duurzaamheidskader voor biomassa ontwikkeld, de SER is gevraagd hiervoor advies uit te brengen. Dit advies zou einde eerste kwartaal 2020 gereed zijn, maar wanneer het precies komt is nog niet bekend.

Behalve dat het college tijdens de begrotingsbehandeling 2020 heeft aangegeven niet blij te zijn met de brandstof van de Amercentrale, heeft de raad zich bij meerderheid uitgesproken te willen streven naar een biomassavrije gemeente, en heeft het college opgedragen  deze uitspraak een plek te geven de ontwikkeling van de warmtevisie, die nu in de maak is. Tilburg wordt net als andere gemeenten geacht een warmtevisie gereed te hebben eind 2021. 

De raadsuitspraak en opdracht aan het college heeft uiteraard niet alleen betrekking op het huidige Amernet, maar ook op eventuele ontwikkeling van kleinschaliger biomassacentrales. Zoals Milieudefensie ook al aangeeft zijn de uitstootnormen voor kleinschalige centrales (onder 50 MW) ruimer dan voor grootschalige centrales zoals de Amercentrale, des te meer reden hier ook aandacht voor te hebben.

Hierom stelt GroenLinks samen met  D66 en  SP de volgende vragen aan het college:

1. Het college heeft aangegeven dat bovengenoemde raadsuitspraak wordt meegenomen in de ontwikkeling van de Tilburgse warmtevisie. Is het college het met de indienende partijen eens, dat de ontwikkeling van eventuele nieuwe biomassacentrales, gegeven deze uitspraak niet past in de Tilburgse warmtevisie? Wat betekent dit volgens het college concreet voor huidige en toekomstige aanvragen voor decentrale biomassacentrales in de gemeente?

2. Wat is de stand van zaken op dit moment binnen de gemeente Tilburg voor wat betreft aanvragen of lopende ontwikkelingen voor decentrale biomassacentrales?

3. Klopt het dat er sprake is van een ontwikkeling van een Eneco-biomassacentrale op industrieterrein Vossenberg? Is de gemeente hier bevoegd gezag en zo ja, is hiervoor een vergunning op handen of verleend?  Indien er een vergunning verleend is, op welk moment heeft dit plaats gevonden en op welke gronden? Indien geen vergunning nodig is, welke instrumenten heeft het college op dit moment (nu de omgevingswet nog niet geldt) om op dergelijke ontwikkelingen te sturen, en op welke wijze worden deze mogelijkheden benut?  Indien de gemeente geen bevoegd gezag is, wat is dan de houding van de gemeente ten aanzien van deze ontwikkeling?

Vraag 4 heeft betrekking op het Amernet: 4. Wat betekent de raadsuitspraak  volgens het college voor de uitbreidingsmogelijkheden van het huidige Amernet? Kan het college haar antwoord ook plaatsen in het licht van de aangenomen motie4 in de Eerste Kamer, waarbij de regering is verzocht om: “alle voorgenomen subsidies voor hout-bijstook in kolencentrales op zo kort mogelijke termijn stop te zetten, in afwachting van het duurzaamheidskader van het PBL en het komende SER-advies over biomassa, en vaststelling van nadere regels in het parlement” , en de daaruitvolgende onzekerheid over de toekomst van de Amercentrale na 2027 (wanneer de huidige subsidies aflopen)?

De laatste vraag heeft betrekking op overig beleid dat mogelijk niet strookt met eerdergenoemde raadsuitspraak: 5. Recent heeft de Raad een Raadsvoorstel aangenomen voor het inkopen van 100% duurzame elektriciteit. Hiermee wordt, in het licht van de aangenomen motie voor een biomassavrije gemeente, per 2021 een einde gemaakt aan de systematiek om de energie achteraf te vergroenen met certificaten afkomstig van biomassa. Is er meer staand beleid binnen de gemeente Tilburg dat haaks staat op de aangenomen motie?

Inmiddels zijn de antwoorden bekend (zie hieronder). Gelukkig is het gemeentebestuur niet van plan nieuwe biomassacentrales toe te staan. Maar uitbreidingsmogelijkheden van het Amernet gaan wel door. Hier zijn we geen voorstander van, omdat er nog geen echt duurzame bronnen zijn om het Amernet te voeden. Bij de bespreking van de warmtevisie zullen we er daarom voor pleiten waar mogelijk te kiezen voor echt duurzame alternatieven voor verwarming van de Tilburgse woonwijken. 

GroenLinks en D66 willen ‘mobiele milieustraat’ voor tegengaan illegale stort | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 30-04-2020 00:00

Op dit moment is het mogelijk om grof huisvuil op te laten halen voor 25 euro, een bedrag dat niet iedereen ervoor overheeft of kan betalen. Een mogelijk gevolg is illegale stort, een doorn in het oog voor velen. Gemeente en woningcorporaties maken hierdoor ook nog eens hoge kosten. Dat kan anders.

Er is al vaker gepleit voor meer service als het gaat om het ophalen van grof huisvuil, waaronder in het kader van de Discussienota T-VANG. 1 In het Spoorboek afval 2019-2020 staat opgenomen dat het college met een voorstel komt om de ophaalregeling grof huisvuil te wijzigen.

GroenLinks en D66 bepleiten het idee van een ‘mobiele milieustraat’: eens in de zoveel tijd wordt het mogelijk grof vuil te brengen naar een plek dichtbij in de eigen wijk. Makkelijker voor Tilburgers, minder illegale stort en kosten voor corporaties en gemeente. Win-win! Incidenteel staat er al een container in wijken met veel stort van grof huisvuil. Dit zou structureler en slimmer kunnen, waarbij meteen scheiden mogelijk is. 

Daarom deze vragen aan het college: 1. Hoe denkt het college over het idee van een ‘mobiele milieustraat’? 2. Is het college bereid om de container die momenteel incidenteel wordt ingezet structureler in te zetten en daarbij het scheiden van afval mogelijk te maken? 3. Zo ja, wil het college dit concept vooral inzetten op plekken in onze stad waar illegale stort veel.

Ruimte voor fietsen en lopen in coronatijden | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 30-04-2020 00:00

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg.

Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe. Vandaar de volgende vraag rond dit thema:1. Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? De Fietsersbond heeft een advies aan overheden opgesteld met mogelijke kortetermijnmaatregelen. Het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid kan volgens D66 en GroenLinks een goede maatregel zijn om het multimodaal ruimtegebruik te vergroten (conform het advies van de Fietsersbond). Bijvoorbeeld in straten als de Goirkestraat, Korvelseweg of Besterdring. Op deze manier krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte, wat de kans op besmetting verkleint.

Hieromtrent een aantal vragen:2. Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? 3. Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? 4. Denk het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al langetermijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Aandacht voor internationale solidariteit | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Tilburg 16-03-2020 00:00

De wereld eindigt niet bij de gemeentegrens. Ons leven in Tilburg is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkelingen op andere plekken in de wereld. Internationale solidariteit is een belangrijk onderwerp voor GroenLinks. Wij zij dan ook blij dat er tijdens de raadsvergadering van 9 maart 2020 veel aandacht was voor dit onderwerp.

Op weg naar een nieuw beleidskader Mondiale bewustwording Zo stemde de gemeenteraad unaniem in met een raadsvoorstel over mondiale bewustwording. Bij mondiale bewustwording gaat het om bewustwording over hoe Tilburg en de rest van de wereld met elkaar verbonden zijn. Tilburg kent een rijke historie op het gebied van mondiale bewustwording. Al jarenlang zetten mensen en organisaties uit de stad zich hier vol passie en overtuiging voor in. En met mooie resultaten. GroenLinks vindt het belangrijk dat we hierin blijven investeren.

Het huidige beleidskader over mondiale bewustwording loopt aan het einde van 2020 af. Tijd dus om een nieuwe beleidsnota vast te stellen. Om hiervoor focus te bepalen, heeft het college drie scenario’s voorgelegd aan de gemeenteraad. Op 17 februari vond het debat daarover plaats. Dat leverde veel input op voor het college. Het oorspronkelijke stuk wekte de indruk dat het college een verschuiving wilde maken van een focus op mondiale bewustwording naar een focus op de duurzame ontwikkelingsdoelen. Dat kon wat GroenLinks en veel andere partijen betreft niet de bedoeling zijn. De duurzame ontwikkelingsdoelen moeten op alle beleidsterreinen hun doorwerking vinden, maar in deze nota hoort de relatie tussen Tilburg en de rest van de wereld centraal te staan. De duurzame ontwikkelingsdoelen kunnen daarbij wel als kapstok dienen, zodat we meer herkenbaarheid en impact kunnen creëren. Het college sprak daarbij de voorkeur uit om te focussen op slechts twee van deze doelen. Vanuit GroenLinks hebben we voorgesteld om te kiezen voor iets meer en meer uiteenlopende doelen, passend bij het inclusieve, duurzame en vitale profiel van Tilburg. Op basis van alle opmerkingen, is het college terug naar de tekentafel gegaan. Het aangepaste voorstel stond op de agenda van de raadsvergadering van 9 maart.

Dit aangepaste raadsvoorstel kon rekenen op de steun van alle fracties. Namens GroenLinks gaf raadslid Sanne Heijndijk aan: “De wereld houdt niet op bij onze gemeentegrens. GroenLinks koestert het mondiale gezicht dat Tilburg door de jaren heeft opgebouwd en is blij dat we met dit voorstel blijven inzetten op internationale solidariteit. Tijdens de debatbijeenkomst werd door veel partijen het belang van onze inzet op mondiale bewustwording benadrukt. Deze brede steun heeft gelukkig duidelijk zijn weerslag gevonden in het aangepaste voorstel. Met de nieuwe selectie van vier duurzame ontwikkelingsdoelen is wat GroenLinks betreft een goede balans gevonden tussen het aanbrengen van focus en het geven van ruimte aan de energie en prachtige initiatieven uit de stad. Wij kijken uit naar de beleidsnota, waarbij we er vanzelfsprekend vanuit gaan dat deze ontwikkeld wordt in samenspraak met belanghebbenden uit de stad.”

Oproep om mee te werken aan de opvang van kwetsbare vluchtelingenkinderen Tijdens de raadsvergadering van 9 maart 2020 heeft GroenLinks het college ook opgeroepen om zich uit te spreken om mee te werken aan de opvang van kwetsbare vluchtelingkinderen uit de overvolle kampen in Griekenland. Dit deden we uiteraard niet alleen, maar samen met PvdA, D66, SP, 50plus, ONS Tilburg en Lokaal Tilburg. Daarmee kwamen we tegemoet aan de oproep van Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk Nederland en Defence for Children om een ‘coalition of the willing’ te vormen van gemeenten die bereid zijn om 500 van de meest kwetsbare kinderen op te vangen. Dit vinden ze noodzakelijk omdat het kabinet tot nu toe weigert daaraan mee te werken. Het gaat om kinderen die zonder ouders in de kampen verblijven.

Er volgde een stevig debat met voor- en tegenstanders. Gelukkig was een meerderheid van de raad het met de oproep eens en ook het college reageerde positief. Wethouder Mario Jacobs: “Wanneer de staatssecretaris om hulp vraagt om deze kinderen op te vangen, zullen wij zeker ons deel doen. Dat hebben we in het verleden gedaan en dat doen we als het nodig is meteen weer. Mensen kennen ons als een sociale stad en dat zijn we ook.”

Liesje Carlier, raadslid voor GroenLinks, riep op tot solidariteit: “Zoals mevrouw Heijndijk eerder zei: ‘De wereld houdt niet op bij de gemeentegrenzen.’ Dit voorstel gaat voor ons over solidariteit. Voor GroenLinks een fundamentele basiswaarde. Een samenleving zonder solidariteit is voor ons niet denkbaar. Deze kinderen zijn geen pionnen in een spel. Ze hebben hier in geen enkel opzicht voor gekozen. We kunnen deze kinderen niet aan hun lot over laten.”

 

Op weg naar een vuurwerkvrij(er) Tilburg | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 06-02-2020 00:00

Tijdens de vergadering van 3 februari heeft de gemeenteraad van Tilburg unaniem ingestemd met een verbod op vuurpijlen, single shots en knalvuurwerk voor de jaarwisseling van 2020. Tevens riepen alle raadsfracties de burgemeester op om met de regio Hart van Brabant tot een gezamenlijke regeling te komen en ook afstemming te zoeken, op overheidsniveau, met Vlaanderen. Zodoende wilt de raad toewerken naar minder verkoop, bezit en het afsteken van vuurwerk door particulieren.

GroenLinks Tilburg is tevreden met deze stap. Het besluit van de gemeenteraad is een vervolg op het vuurwerkdebat van een aantal maanden geleden, waarin de raad al opriep om in Tilburg (in fases) toe te werken naar een algeheel verbod op het particulier afsteken van vuurwerk. Als alternatief gaat de gemeente daarbij professionele vuurwerkshows, in samenwerking met de stad en de vuurwerkbranche, organiseren.  

Als het aan de Tilburgse GroenLinks fractie ligt, gaan we sneller stappen zetten richting een totaalverbod op het particulier afsteken van vuurwerk. Het particulier afsteken van vuurwerk weegt niet meer op tegen alle neveneffecten die dit met zich mee brengt. Jaarlijks ondervinden mensen, waaronder omstanders en kinderen, en dieren de schadelijke gevolgen van vuurwerk dat wordt afgestoken. Tel daarbij de verslechterde luchtkwaliteit bij op, de jaarlijkse schade in de gemeente Tilburg aan gemeentelijke eigendommen, de onveiligheidsgevoelens die inwoners en ordediensten ervaren. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) stelt terecht dat de jaarwisseling behoort tot het onveiligste feest van Nederland. Daarmee is GroenLinks (Tilburg) al jarenlang een fel pleitbezorger van het snel invoeren van een totaalverbod op particulier afgestoken vuurwerk.

Helaas is hiervoor nog geen meerderheid in de Tilburgse gemeenteraad. Een motie van 50+, Lokaal Tilburg, GroenLinks, gesteund door de D66 fractie, werd daarom uiteindelijk niet in stemming gebracht en voor nu aangehouden.

4 vragen en antwoorden over Wijkevoort | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Tilburg 02-08-2019 00:00

Fractievoorzitter Evelien Kostermans beantwoordt vier vragen over Wijkevoort.

Wat is Wijkevoort eigenlijk?

Werklandschap Wijkevoort is een beoogd bedrijventerrein. Het ligt aan de zuidwestkant van Tilburg, onder de Reeshof. Het hele gebied is 110 hectare groot, maar er ligt bijvoorbeeld ook een meer in het gebied. Daarom is 80 hectare echt uitgeefbaar voor bedrijven. De gemeente wil beginnen door zo’n 30 hectare te ontwikkelen. De resterende 50 hectare volgt op basis van de vraag uit de markt.

De bedoeling is dat er een mix komt van logistieke en industriële bedrijven. En dan niet zomaar wat blokkendozen, maar bedrijven die echt iets toevoegen. Daarnaast is het plan dat de ontwikkeling samen gaat met versterking van de natuur in het gebied. Zo ligt er het Wijckermeer en het Wijckerbos en de ecologische verbindingszones Groote Leij en Hultensche Leij. Het idee is om deze natuur een impuls te geven.

Waar komt dit plan ineens vandaan?

Het plan voor Wijkevoort is niet nieuw. Binnen de gemeente wordt er al zo’n 20 jaar gesproken over de mogelijke ontwikkeling van het bedrijventerrein. Bijvoorbeeld in de nota “Ruimte voor Bedrijven” die in 1998 in de gemeenteraad is vastgesteld. En 2005 werd Wijkevoort in de “Structuurvisie 2020” benoemd, waarin het ruimtelijk beleid van de gemeente werd beschreven.

Wat is de houding van GroenLinks t.a.v. Wijkevoort?

GroenLinks is steeds tegen de komst van Wijkevoort geweest. Onze partij maakt al meer dan 24 jaar deel uit van het gemeentebestuur waardoor we lange tijd deze ontwikkeling konden stoppen. In al die jaren zijn in de gemeenteraad veel discussies geweest over het nut en de noodzaak van Wijkevoort. Wat GroenLinks betreft kon dit steeds onvoldoende aangetoond worden. We hebben altijd gehamerd op het optimaal benutten van bestaande bedrijventerreinen en indien nodig de herstructurering ervan. Want volgens de ‘ladder van duurzame verstedelijking’ leg je eerst bestaande bedrijventerreinen ‘vol’ voordat je aan nieuwe begint. In 2009 gaf de raad met een meerderheid groen licht voor de komst van Wijkevoort. Alleen GroenLinks, SP, en D66 stemden tegen. 

Wat is er de afgelopen jaren gebeurd?

Na het raadsbesluit in 2009 begon de economische crisis steeds duidelijker zijn weerslag te krijgen in de maatschappij, en de ontwikkleing van Wijkevoort schoof op de lange baan. Na de crisis trok de vraag naar ontwikkelruimte voor bedrijven echter weer aan, waardoor de discussie over de ontwikkeling van bedrijventerreinen weer oplaaide. Nagenoeg alle partijen vonden dat de tijd rijp was voor het creëren van nieuwe ruimte voor bedrijven, waardoor we met ons standpunt alleen kwamen te staan. Voor de coalitieperiode 2014-2018 wilden de coalitiegenoten in spé (D66, CDA en SP) de ontwikkeling van Wijkevoort weer oppakken. Argument hierbij was de grote behoefte en vraag uit de markt naar grote kavels (meer dan 5 ha). Hiervoor was en is geen plek op bestaande bedrijventerreinen. We stonden als GroenLinks voor de keuze: meedoen aan deze coalitie, en daarmee invloed uitoefenen, of niet meedoen en in de oppositie terecht komen, terwijl de ontwikkeling van Wijkevoort toch zou worden opgepakt. Er was immers een grote meerderheid van de raad voor. We hebben toen gekozen voor ‘meedoen’, omdat we daarmee veel van onze eigen groene en linkse ambities konden gaan realiseren. Door onze deelname werd het coalitieakkoord 2014-2018 ook het groenste akkoord in Tilburg ooit. Sindsdien is er veel nieuwe natuur in Tilburg aangelegd, zijn er landschapsparken aangewezen, wordt de biodiversiteit versterkt en wordt er gewerkt aan het groen en hittebestendig maken van de stad. Dit hadden we nooit voor elkaar kunnen krijgen vanuit de oppositie.

Dit betekende dus ook dat we akkoord gingen met de ontwikkeling van Wijkevoort, maar wel op een aantal voor ons belangrijke voorwaarden. Ons standpunt was en is dat als Wijkevoort er komt, het een zo groen en duurzaam mogelijk werklandschap moet worden. Én iets moet toevoegen voor de werkgelegenheid. Deze waarden vind je terug in het “Masterplan Wijkevoort”. GroenLinks blijft de ontwikkelingen nauwgezet en kritisch volgen.

 

Meer lezen over de ontwikkelingen sinds 2016? Lees de bijlage ‘Ontwikkelingen Wijkevoort 2016-2019’

Vragen of opmerkingennaar aanleiding van dit verhaal? Laat het ons weten via fractiemedewerker@gmail.com

GroenLinks presenteert Actieplan Gezonde Lucht | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Tilburg 17-06-2019 00:00

GroenLinks Tilburg komt met een eigen plan om de luchtkwaliteit in Tilburg sterk te verbeteren. Schone lucht is belangrijk voor een gezonde stad, maar het plan van de gemeente om hier aan te werken laat te lang op zich wachten. Dat was de reden voor burgerraadslid Martin de Wolf om een eigen Actieplan ter inspiratie te overhandigen aan het College. 

In december 2016 dienden GL, D66, PvdA en SP het initiatiefvoorstel 'Gezonde lucht in Tilburg' in. Naar aanleiding van dat initiatiefvoorstel heeft het RIVM een onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van de lucht in Tilburg. Uitkomst was dat vermindering van houtstook de luchtkwaliteit zou kunnen verbeteren. Op basis daarvan kondigde het College een 'actieplan houtstook' aan, dat in 2018 zou verschijnen.

GroenLinks-burgerraadslid Martin de Wolf: “De luchtkwaliteit kan veel beter in Tilburg. Het is de hoogste tijd dat de gemeente maatregelen gaat nemen!”

In maart 2019 was er nog steeds geen 'actieplan houtstook'. De indieners van het voorgenoemde initiatiefvoorstel hebben zodoende schriftelijke vragen gesteld, op basis waarvan het College antwoordde: "Het actieplan ‘Stook verantwoord’ nadert de afronding. Het actieplan wordt naar verwachting in mei aan de raad aangeboden." Het is inmiddels medio juni 2019 en het actieplan is nog steeds niet aan de raad aangeboden.

Tijdens het vragenhalfuurtje van maandag 17 juni 2019 presenteert GroenLinks haar eigen Actieplan. In dit plan is aandacht voor het meten van luchtkwaliteit, elektrisch barbecueën, bewust stoken, schone mobiliteit en meer groen. Het plan is te lezen in de bijlage. 

GroenLinks kijkt vooruit naar 2020 | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 13-06-2019 00:00

De gemeenteraad van Tilburg kijkt met de Perspectiefnota vandaag vooruit naar het komende jaar. Hoe gaat de gemeente in 2020 bijdragen aan het geluk en de gezondheid van Tilburgers? De ambities voor komend jaar zijn hoog. En dat moet ook, want we hebben flinke opgaven voor ons liggen. Dit is de inbreng van GroenLinks. 

 

Zoals bijna alle gemeenten hebben we tekorten in het sociaal domein, waardoor goede zorg onder druk komt. Met het bestuursakkoord is een gedurfde keuze gemaakt. Niet bezuinigen, maar eerst kijken hoe de zorg beter kan. We complimenteren het college met het introduceren van hefbomen. Hiermee zet Tilburg mensen boven regels. Slimmer organiseren voor meer kwaliteit en impact, en daardoor zelfs kosten besparen. Een knap staaltje omdenken dat veel vraagt van de organisatie. We waarderen dan ook alle inspanning en zien het resultaat met vertrouwen tegemoet!

Goede ondersteuning is belangrijk, maar liever wil je voorkomen dat dit nodig is. Voor de omslag naar preventie is het nodig de sociale basis te verstevigen. Denk daarbij aan de vele initiatieven vanuit inwoners, wijkcentra, jongerenwerk en andere partners die ervoor zorgen dat mensen elkaar ontmoeten en elkaar helpen. We dienen daarom twee moties in, waarmee we vragen om een lange termijn strategie voor het versterken van de sociale basis, en duurzame ondersteuning  voor initiatieven die hieraan bijdragen. 

Ook vinden we dat in een inclusieve stad een Lokale Inclusie Agenda niet mag ontbreken, met als uitgangspunt dat iedereen in Tilburg onbeperkt en volwaardig mee moet kunnen doen. De toegankelijkheid van openbare gebouwen moet vanzelfsprekend zijn. Samen met ONS Tilburg en D66 dienen we dan ook een motie in. Wat ons betreft echt een onderwerp om een inhaalslag te maken.

We zijn blij dat het College ook in deze perspectiefnota het belang van mondiale bewustwording en de sustainable development goals onderschrijft. De huidige kadernota loopt in 2020 af. Voor de evaluatie van deze kadernota en het vervolg geven we graag enkele aandachtspunten mee in een motie.

Verder kijken we uit naar het nieuwe bestaanszekerheidbeleid. GroenLinks vraagt het college ook oog te hebben voor het thema energiearmoede, omdat ook de huishoudens met de laagste inkomens moeten kunnen profiteren van comfortabele, energiezuinige huizen en een lage energierekening.

We willen het college complimenteren met de koers  voor een klimaatneutrale en klimaatbestendige gemeente. We zijn blij dat we hier als GroenLinks een bijdrage aan leveren met groeiende aandacht voor circulaire economie, energie en klimaat.  Met een klimaatfonds van ruim 20 miljoen euro kunnen we forse stappen zetten. Hiervoor zijn wel concrete plannen nodig. We vragen het college: maak hier haast mee!

GroenLinks vindt dat de versterking van biodiversiteit niet mag ontbreken, gezien de wereldwijde achteruitgang en het belang van een vitale (en gezonde) natuur voor een klimaatbestendige stad. We dienen daarom een motie in om biodiversiteit te koppelen aan de klimaatdoelen. 

We maken ons zorgen over de toekomst van het warmtenet.  We horen dat er ideeën zijn het warmtenet uit te breiden met zo’n 16.000 woningen. Tegelijkertijd horen we dat de kansen voor geothermie steeds verder uit beeld raken. Daar komt bij dat de Amercentrale voor de helft draait op houtsnippers. Op papier duurzaam, in de praktijk levert dit niet minder maar méér CO2 uitstoot op. We vragen het college nadrukkelijk: informeren jullie de raad op tijd, voordat definitieve keuzes worden gemaakt over de toekomst van het warmtenet?

Dan over afval: Tilburgers scheiden hun afval best wel goed. Maar de meeste mensen ervaren op dit moment nog niet dat hun afval een grondstof is (en daarmee waardevol is). Een systeem van belonen kan daarbij helpen. Daarom roepen we het College met een motie op om te starten met een experiment om Tilburgers te belonen voor het scheiden van afval. 

We lezen dat het college snel aan de slag wil met Wijkevoort. Tot nu toe loopt het proces zorgvuldig en we hechten eraan dat die zorgvuldigheid ook naar de toekomst toe overeind blijft. We benadrukken: de ontwikkeling van Wijkevoort moet gebeuren binnen wet- en regelgeving (waar op dit moment veel onzekerheden over zijn) en met oog voor de belangen van omwonenden.  

Verder komt er nieuw evenementenbeleid aan. Daarover willen we opmerken dat we in het bestuursakoord hebben afgesproken dat we gaan kijken hoe kwetsbare locaties zoals het Leijpark kunnen ontlasten. GroenLinks hoopt aandacht voor het beschermen van groen in het evenementenbeleid terug te vinden.  

Tot slot, is het mooi om te zien dat er meer aandacht komt voor een gezonde leefomgeving. Voor een openbare ruimte die uitnodigt tot sporten, bewegen en ontmoeten. We kijken uit naar de visie Positieve gezondheid. Verder zijn we blij dat de gemeente werkt aan meer lopen en fietsen, parkeren op afstand, verkeersveiligheid en schoner vervoer. Want ook dat leidt tot een fijner verblijfsklimaat in de stad. En dat geldt natuurlijk ook voor de culturele en creatieve sector, de makers: heel belangrijke aanjagers voor een bruisende stad. 

Voorzitter, GroenLinks is blij dat de centrale waarden gezondheid en geluk in deze Perspectiefnota ook een centrale plek hebben, al vragen die nog wel verdere uitwerking. We kijken uit naar de vertaling hiervan in de begroting 2020. Want een gezond en gelukkig Tilburg, daar doen we het voor!

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.