Nieuws van politieke partijen in Berkelland over D66 inzichtelijk

58 documenten

Aanbesteding voor jeugdzorg 'on hold'

VVD VVD D66 PvdA Berkelland 09-07-2020 06:44

De aanbesteding waar het om gaat zou aanbieders van jeugdzorg terug moeten dringen naar een aanzienlijk kleiner aantal aanbieders. Zo zou het betaalbaarder en overzichtelijker moeten worden. Tijdens de raadsvergadering van 7 en 8 juli werd hierover gesproken en hebben insprekers hun zorgen geuit. Flinke zorgen. Na de eerste beantwoording van wethouder Van Haaren op dinsdag 7 juli, volgde al snel (de volgende dag) een aanvullende brief van de insprekers.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/40253/aanbesteding-voor-jeugdzorg-on-hold

© VNG

Al eerder heeft de VVD nadrukkelijk contact gezocht met kleine ondernemingen - en andersom - die zich benadeeld voelen door deze aanbestedingsplannen. De brieven van afgelopen twee weken en de insprekers van gisteren maken duidelijk dat er veel vragen zijn, maar vooral ook enorm veel zorgen.

Als VVD vinden we de geluiden zorgwekkend, maar vinden we het proces ook erg snel gaan. Hoewel de wethouder aangaf dat niemand overvallen zou zijn met dit nieuws, voelen veel ondernemers dat wel zo. Maar ook zorggebruikers ervaren dit zo. De VVD zou graag de mogelijkheid willen ons hier goed in te verdiepen om vervolgens een gezond debat met elkaar te kunnen voeren over deze koerswijziging. Dinsdagavond werd die discussie al snel doodgeslagen, omdat het te ver zou afliggen van het onderwerp van die raadsvergadering, namelijk de perspectiefnota.

Na de aanvullende brief die we gisteren (woensdag 8 juli) als politiek hebben mogen ontvangen van de insprekers, hebben wij als partij ook nog contact gehad met enkele zorgondernemers. We proeven dat overvallen gevoel overal, maar we proeven ook de bereidheid om mee te denken en samenwerkingen op te zetten. Een soort 'coöps', zo noemde wethouder mevrouw Van Haaren dat. Maar dan moet daar natuurlijk wel de gelegenheid voor zijn.

Mede door die reden werd er gisteren een motie naar voren gebracht door D66, GL, OBL en PvdA, waarin gevraagd werd om het proces 'on hold' te zetten. Wij vinden dat geen slecht plan en zeiden in eerste instantie onze steun toe richting de motie. Zo hebben we de ruimte om ons te verdiepen in de eisen van de aanbesteding, maar ook in de gevolgen. Niet alleen voor de (kleine) ondernemers, ook voor de zorgbehoevenden, waaronder de vrije zorgkeuze. Wethouder Van Haaren heeft nadrukkelijk opgeroepen deze motie niet aan te nemen, omdat o.a. haar bezuinigingstaakstelling dan in ernstige problemen zou komen. Ze gaf wel toe dat ze zorgen te begrijpen waren en dat ze zelf ook twijfel heeft over hoe het proces - en dan vooral het tempo en de timing - momenteel loopt. 'Een on-hold kunnen we wel gebruiken, maar deze motie brengt ons echt in de problemen.'

Na een schorsing zei de wethouder toe dat er geen besluitvorming plaatsvindt voordat er een debat is gevoerd in de raad. Daarop kon de motie voorlopig van tafel.

Update: vandaag (9 juli) is duidelijk geworden dat het hele proces Achterhoek breed 'on hold' wordt gezet door de zorguitingen.

Meerderheid lijkt voor de plannen nieuwbouw Staring Wildbaan

VVD VVD D66 PvdA Berkelland 26-06-2020 07:29

Een meerderheid van de gemeenteraad gaat instemmen met nieuwbouw van het Staring College op de Wildbaan te Borculo. Alleen D66 en PvdA lijken vooralsnog tegen te stemmen, omdat de plannen nog te veel open einden kennen.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/40029/meerderheid-lijkt-voor-de-plannen-nieuwbouw-staring-wildbaan

Die open einden worden ook door andere partijen wel gezien, dat zij o.a. de voorstellen die zijn gedaan door verenigingen in het voortraject. Toch zijn zij voldoende overtuigd dat de keuze voor een nieuwe school op de Wildbaan als locatie verantwoord is. Mede gezien de grote synergievoordelen die bereikt kunnen worden met de faciliteiten voor zwem-, muziek- en sportvoorzieningen die er al op de Wildbaan zijn. Alle partijen hebben aangedrongen om in de volgende fase die synergievoordelen verder te uit te werken en de raad daarover te informeren.

De raad zal nog voor de behandeling van het voorstel tijdens de raadsvergadering van 7 juli a.s. een overzicht krijgen van alle ideeën die verenigingen daarvoor kenbaar hebben gemaakt en waar in de volgende fase invulling aan kan worden gegeven; onder meer de tennisvereniging en ‘t Timpke hebben voorstellen gedaan die nu nog niet in de plannen zijn verwerkt. Snel zal ook duidelijk moeten worden of de er in de school een gymzaal komt of dat het slimmer is die voorziening te realiseren door de sporthal ‘t Timpke uit te breiden.

Alle partijen vroegen aandacht voor een goede bereikbaarheid voor de gebruikers van de nieuwe school. De kruising Haarloseweg-Hoflaan was er daarvan één. Op verzoek van de VVD heeft de wethouder toegezegd in overleg te treden met de provincie Gelderland of een wandel-/fietstunnel onder de provinciale rondweg (N315) een oplossing is om te voorkomen dat leerlingen naar de school allerlei gevaarlijke ‘sluiproutes’ nemen om de school te bereiken. Ook zou hiermee o.a. woonwijk Hambroek minder fietsverkeer kennen.

De locatie Beukenlaan zal in eerste instantie nog als uitvalbasis fungeren, omdat in het begin nog meer leerlingen op het Staring zullen zitten dan waarvoor gebouwd wordt (met oog op demografische krimp). Op initiatief van Gemeentebelangen, OBL en de VVD is toegezegd in een vroegtijdig stadium voorbereidingen te treffen rondom die locatie. Om het bijvoorbeeld in te zetten voor woningbouw of het gebouw te renoveren en appartementen in te richten. Datzelfde is gevraagd voor de te slopen locatie aan de Herenlaan.

De VVD heeft gevraagd in de ontwerpfase ook te bekijken welke functie(s) voor het ‘oude-Gamma-terrein’ in aanmerking kunnen komen; de wethouder heeft toegezegd daar naar te kijken.

Omdat in de plannen door een inspreker de opslag en gebruik van chloorbleekloog en zwavelzuur bij het zwembad ‘t Timpke als risicofactor is aangeduid, is gevraagd om vóór de bouw van de school hiervoor een oplossing te bedenken en deze risico’s te vervangen door het plaatsen van een systeem van zout-elektrolyse.

Het ziet er naar uit dat een meerderheid van de gemeenteraad op 7 juli a.s. in zal stemmen met de locatie en ca. 14 miljoen euro beschikbaar stelt om de bouw van de school op de Wildbaan verder voor te bereiden en mogelijk te maken. In het bijzonder de PvdA heeft aangedrongen de school zo duurzaam mogelijk te maken, meerdere partijen, waaronder de VVD, hebben hen daarin gelijk gegeven. Andere partijen drongen aan dan ook de vele open einden die aan het plannen nog kleven, te verduidelijken voordat bouw van de school wordt aanbesteed.

Nieuwsupdate | Berkelland

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Berkelland 11-06-2020 00:00

Lees hier onze update die we in Achterhoek Nieuws hebben geplaatst. 

Corona

We leven in vreemde tijden door COVID-19 virus. Helaas raakten ook in Berkelland inwoners besmet en overleden. Ook is door vele inwoners met extra inzet gewerkt aan indammen en bestrijden van de gevolgen. Respect daarvoor!

Ook de politiek en bestuur kregen met de gevolgen te maken.

De gemeente probeert burgers, verenigingen en bedrijfsleven zo goed mogelijk te ondersteunen. Onze fractie volgt dat en neemt ook zelf contact op met mensen of instanties, stelt kritische vragen of maakt het college attent op situaties waar ondersteuning nodig is. Gelukkig kunnen we langzaam weer vooruit kijken.

Voor GroenLinks is wel duidelijk dat na deze crisis er ingrijpende veranderingen nodig zijn. Op sociaal, economisch en milieu terrein. Duidelijk is, dat de gevolgen eerlijker verdeeld moeten worden: de sterkste schouders de zwaarste lasten. Bijvoorbeeld wel beter bescherming onderkant arbeidsmarkt, hogere winst- en vermogensbelastingen.

 

Wisseling Fractievoorzitter

Per 1 april neemt Andra Weg, volgens afspraak, het fractievoorzitterschap van Leo Morren over. Halverwege de zittingsperiode een natuurlijk moment.                              Andra Weg is in 1972 geboren in Ruurlo, moeder van 3 kinderen en getrouwd met Marco. Ze woont in het buitengebied tussen Ruurlo en Borculo. Sinds 2006 is Andra lid van GroenLinks en najaar 2017 actief geworden binnen de fractie. Ze houdt zich vooral bezig met ruimtelijke, financiële en bestuurlijke vraagstukken. Voorbeelden: bestemmingsplannen, de omgevingswet, bomenkap en vergunningverlening, de uitdagingen in het buitengebied en duurzame energieopwekking. Andra vertegenwoordigt GroenLinks in de auditcommissie die zich met de gemeentefinanciën bezig houdt. Naast het raadswerk is zij eigenaar van een kinderfysiotherapiepraktijk en werkt als projectmanager voor de regionale Huisartsorganisatie Oost Achterhoek.  

 

Andra Weg, fractievoorzitter GroenLinks

Grootschalige Energie-opwek

Berkelland wil in 2030 energieneutraal zijn: evenveel opwekken als we in onze gebouwen gebruiken. Daar hoort ook grootschalige opwek bij met grote windmolens en zonneweides. GroenLinks was enkele jaren geleden initiatiefnemer om daarvoor Ruimtelijk beleid te maken. Tot nu toe wilden college en gemeenteraad aan plannen van (meestal) commerciële ontwikkelaars weinig voorwaarden stellen. Maar onder druk van protesten van inwonersgroepen (Haarlo, Hupsel), Berkellandse energiecoöperaties en landelijke uitkomsten (Klimaatakkoord) is dit veranderd. Tegen de zin van wethouder Teselink stemde de gehele gemeenteraad voor méér participatie van omgeving en inwoners (minimaal 50% lokaal eigendom), vanaf de allereerste start van een project de omgeving betrekken via meepraten, meedenken en meebeslissen. Het voorstel was een gezamenlijk initiatief van GroenLinks, D66, VVD en CDA. Energie is té belangrijk voor iedereen, om dit over te laten aan commerciële projectontwikkelaars die op winst uit zijn. Berkelland en de Achterhoek zijn geen wingewest met alleen de lasten en zonder de lusten!

Financiële perikelen: 9,5 miljoen tekort

Het was de fractie al geruime tijd duidelijk dat de gemeente een groot financieel tekort heeft. Er zijn regelmatig vragen over gesteld. Duidelijke antwoorden bleven uit. Onlangs liet het college weten dat het meerjarentekort € 9,5 miljoen bedraagt. Een groot deel komt door meer uitgaven voor de zorg. Maar hoe dan precies blijft onduidelijk. Ook een goede manier om het op te lossen blijft achterwege. De fractie van GL vindt dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen om te bepalen waar te veel geld aan is uitgegeven. We proberen dat samen met andere raadsfracties te doen. Maar eerste zal er op 9 juni aan dit onderwerp een extra raadsvergadering worden gewijd. Ongetwijfeld kunt u hierover in de pers meer teruglezen, maar ook op onze website https://berkelland.groenlinks.nl/  of via facebook @GroenLinksBerkelland

Vluchtelingenkinderen

 

Het coronavirus heeft gevolgen voor ons samenleven. Toch zijn er mensen op de wereld die in nog beroerdere omstandigheden leven. De vluchtelingenkampen in Griekenland en in het grensgebied tussen Syrië en Turkije zijn daar voorbeelden van.

Veel gemeenten hebben de staatssecretaris van Justitie gevraagd 1000 - 1500 alleenstaande kinderen vanuit die kampen naar Nederland te halen. Elke gemeente vangt dan een deel op. Wij hebben het college verzocht zich bij die actie van andere gemeenten aan te sluiten. Dat wilde het college niet. Daarom heeft de fractie een motie ingediend zodat de gemeenteraad en daarmee de gemeente zich bij de actie aansluit. Helaas kreeg de motie onvoldoende steun met het flauwe argument dat het ‘Rijksbeleid’ is. Gelukkig steunden D66 en PvdA ons wel. Een gemiste kans, jammer.

Wethouder moet nu haar gelijk bewijzen

VVD VVD D66 CDA Berkelland 27-05-2020 10:12

In de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning staan onder andere tarieven voor de uit te keren PGB en hoe een aanvraagprocedure gaat rondom thuisondersteuning. Het is een pittig stuk, meerdere commissie- en raadsleden gaven aan het als een behoorlijke worsteling te hebben ervaren. Ik ook. Leden hebben elkaar geraadpleegd en middels allerlei schriftelijke en technische vragen, ook de gemeentelijke organisatie. Het was niet mals en ook wij waren kritisch.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/39619/wethouder-moet-nu-haar-gelijk-bewijzen

De eerste commissievergadering was geen leuke bijeenkomst omtrent dit stuk. Er waren zóveel onduidelijkheden, dat het alleen maar irritaties opwerkte en de verwarring uiteindelijk domineerde. Na deze vergadering hebben meerdere partijen vragen gesteld, waarin best wel wat overlapping zat (D66 & VVD, red.). Het gaf aan waar de onduidelijkheid vooral zat. Met name: waarom is de verordening in omliggende gemeenten al vastgesteld rond eind 2019 en wordt het bij ons nu pas behandeld? Zeker een legitieme vraag als je weet dat het uitstellen van deze verordening de gemeente ongeveer 30.000 EUR per maand (!) kost. Uit het krantenartikel dat de TC Tubantia plaatste op 14 mei jl. is te lezen dat het ook bij die tweede commissievergadering allemaal niet heel veel duidelijker werd en dat we daarop kritisch zijn. Dat er uiteindelijk privéomstandigheden bij - in dit geval kritische - ambtenaren voor vertraging hebben gezorgd, is vervelend, maar hadden we op zijn minst wat eerder willen weten. De bewering van de wethouder dat vervanging in het Sociaal Domein moeilijk te vinden is, kunnen wij beamen.

Tweede punt is dat in de verordening bezuinigingen worden genoemd, althans bedragen ervan. Maar hoe deze bedragen tot stand komen, daar is geen goede onderbouwing voor te vinden. Hetzelfde zien we in het stuk dat ons fractielid Marcellino heeft behandeld, namelijk 'Doorpakken en Sturen in het Sociaal Domein.' Daar wordt bijvoorbeeld een besparing genoemd van €150.000,- op jeugdzorg, door het functioneren van Jimmy's. Ik vind Jimmy's een fantastisch initiatief, maar ik geloof niet dat hiermee anderhalf ton wordt bespaart. Hoe de organisatie daarbij komt? Geen idee!

Het derde punt kwam voort uit de toetsing van een externe jurist, in opdracht van mw. Bussink (D66). Hieruit bleek dat de juridische houdbaarheid in twijfel te trekken valt. Een punt waar we allen toch wel van schrokken; zelfs het CDA gaf aan hier duidelijkheid over te willen. Hoewel de wethouder in eerste instantie niets van deze twijfels wilde weten, gaf ze gelukkig de toezegging naar de externe toetsing te laten kijken en hierop met een reactie te komen.

Vlak voor de raadsvergadering van 26 mei kwam die reactie (te vinden hier onder agendapunt 12, bijlagen 11 t/m 15). De jurist van de gemeente Berkelland wijst op verkeerde interpretatie en zelfs woordkeuze.

In de raadsvergadering van 26 mei hebben wij, met oog op het vlot vaststellen van de verordening, de volgende bijdrage naar voren gebracht:

Voorzitter,

De verordening die ons voorligt is inmiddels een veelbesproken stuk. Daarom houden we het dit keer kort. In mijn bijdrage noem ik drie punten.

Wat we gezegd hebben omtrent de antwoorden op de vragen, dat we daar duidelijk onderbouwing en resultaten missen, daar blijven we bij. Dit was tevens onze bijdrage bij het stuk 'Doorpakken en Sturen in het Sociaal Domein'. Het lijkt daarmee bijna structuur te worden en dat moet de wethouder toch niet willen. We zouden daar meer aandacht voor willen hebben in het vervolg. Het tweede punt is de juridische houdbaarheid. De indruk wordt gewekt dat het bijna op woordkeuze aankomt wat de juridische houdbaarheid van het stuk is. Alsof het stuk multi-interpretabel is. Ook dat zou de wethouder toch niet moeten willen. Echter, de wethouder is verantwoordelijk en als het straks tóch niet blijkt te kloppen, na alles wat er inmiddels over is gezegd en geschreven, zou dat ten koste kunnen gaan van het vertrouwen dat deze raad in de wethouder heeft. Daarmee zeggen wij: als de wethouder er vertrouwen in heeft dat het stuk juridisch houdbaar is, dan kunnen wij daar vanuit gaan.Van ‘verkapte bezuinigingen’ is geen sprake. Ik meen mij te herinneren dat de wethouder in de eerste commissie heeft uitgesproken dat bij een nieuwe verordening als deze, we de kans moeten grijpen om te kijken waar het goedkoper kan. Met tekorten waar deze gemeente tegenaan loopt, lijkt ons dat niet meer dan logisch en zouden we dat als bijna een vereiste moeten zien.

Het is nu aan de wethouder om te laten zien dat het stuk van degelijke kwaliteit is en dat de aangegeven besparingen / bezuinigingen kunnen worden behaald.

Reageren op dit artikel? Mail naar Kevin Hauser: k.hauser@gemeenteberkelland.nl

D66 en VVD stellen vragen over Natuur BSO in Neede

D66 D66 VVD Berkelland 11-05-2020 17:28

Op 16 april 2019 is het ambitiedocument Omgevingswet in Berkelland door de raad vastgesteld. In het ambitiedocument staan de hoge ambities over hoe Berkelland om wil gaan met vragen en plannen die inwoners hebben. In het ambitiedocument wordt aangeven inwoners krijgen ruimte om initiatieven te realiseren binnen de door de gemeente gestelde kaders. Uitgangspunt daarbij is vertrouwen; onze houding is “ja, mits”.

In een gesprek met een aspirant ondernemer hoorden we van de volgende situatie: Kort weg beschreven wil deze ondernemer starten met een zeer kleinschalige in Berkelland unieke Natuur BSO in een scoutinggebouw. De scouting ondersteunt de visie van de ondernemer om kinderen juist meer te laten bewegen in de natuur en is akkoord dat de ondernemer het gebouw mede gebruikt. Op de planning staat het uitvoeren van kleine aanpassingen om het gebouw volgens de GGD-richtlijnen geschikt te maken. Vervolgens meldt de ondernemer zich telefonisch bij de gemeente om de plannen te melden en dat er hard en vol enthousiasme gewerkt wordt om deze te gaan realiseren. En dan gaat het anders zoals wij in dat ambitiedocument voor ogen zien.

In het ambitiedocument Omgevingswet staat de vraag van de ondernemer centraal, niet de regeltjes. Dat is een andere manier van werken. Dit betekent niet dat alles ineen kan en mag, maar deze benaderingswijze lijkt in deze situatie nog niet te worden toegepast. Daarom hebben we samen met de VVD vragen gesteld over de gang van zaken met de hoop dat er juist wordt gekeken wat er wel mogelijk is.

Gemeente zegt nee tegen natuur-bso op Needse Berg, D66 en VVD stellen vragen

VVD VVD D66 Berkelland 05-05-2020 08:06

NEEDE - De gemeente Berkelland zegt nee tegen de plannen voor een kleinschalige natuur-bso in een scoutinggebouw op de Needse Berg. De raadsleden Jolanda Kuipers (D66) en Kevin Hauser (VVD) zijn stomverbaasd. „Zo gaan we niet met onze ondernemers om.”

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/39315/gemeente-zegt-nee-tegen-natuur-bso-op-needse-berg-d66-en-vvd-stellen-vragen

Een kleinschalige buitenschoolse opvang, waar kinderen lekker buiten in de natuur bezig kunnen zijn, weer of geen weer. Een aspirant-ondernemer wil dit dolgraag beginnen. Op doordeweekse middagen van drie tot vijf,  in een scoutinggebouw op de Needse Berg. De gemeente ziet dat niet zitten. Wanneer de ondernemer belt om haar plannen te bespreken, is het korte, zakelijke antwoord: nee.  Want: een bso past op die locatie niet in het bestemmingsplan, nu niet en straks ook niet.

Drempels

Dat kan zo niet, zeggen de gemeenteraadsleden Jolanda Kuipers en Kevin Hauser. Samen hebben ze schriftelijke vragen gesteld aan het Berkellandse college van B en W. „Kevin en ik dachten beide: ‘zo gaan we niet met onze ondernemers om’. Hier worden alleen maar drempels opgeworpen, in plaats van te kijken wat nodig is zodat het wel kan”, reageert Kuipers.

De beide politici verwijzen naar een raadsbesluit uit april 2019, waarin de gemeenteraad heeft vastgelegd hoe Berkelland in de toekomst wil omgaan met de nieuwe landelijke Omgevingswet. Kuipers: „Als inwoners iets willen realiseren, is niet ‘nee, tenzij’ het uitgangspunt, maar ‘ja, mits’. Dat is nu de afspraak.”

Goed idee

Ze noemt het voorbeeld van het plaatsen van een dakkapel. „Vroeger werd dat geweigerd, omdat het nu eenmaal niet mocht. Terwijl niemand er last van had. Nu wordt veel meer naar de mogelijkheden gekeken dan naar de onmogelijkheden. Wanneer iemand met een goed idee komt, wat kunnen we dan doen om het mogelijk te maken?”

De gemeenteraadsfracties van D66 en de VVD vragen zich af of de medewerkers van de gemeente Berkelland al wel op de hoogte zijn van de nieuwe houding en werkwijze, waarin ze worden geacht gebruik te maken van de afwegingsruimte die de Omgevingswet biedt. „Dit is een cultuuromslag waarop we alert moeten zijn”, aldus Kuipers. „Misschien zijn de medewerkers nog niet opgeleid en weten ze niet dat ze ook buiten de lijntjes mogen kleuren. Zoals het nu is gebeurd, is het niet meer de bedoeling.”

Oplossingen

Kuipers en Hauser willen van het college van B en W ook weten of er oplossingen te bedenken zijn, zodat de natuur-bso in het scoutinggebouw op de Needse Berg er toch kan komen. Jolanda Kuipers heeft er vertrouwen dat de gemeente de zaak alsnog ‘met de juiste aandacht’ oppakt. 

„Als er onoverkomelijke juridische belemmeringen zijn, dan leg ik me daarbij neer, en de ondernemer ook. Maar dit is zo’n uniek initiatief voor Neede. De doelgroep zijn kinderen die in de reguliere buitenschoolse opvang hun energie niet kwijt kunnen. Het gaat om een kleine groep, op tijden dat het gebouw niet wordt gebruikt. De kinderen vernielen daar niets.”

(Dit is een artikel van de TC Tubantia)

College verlaagt PGB tarief informele zorg

D66 D66 Berkelland 22-04-2020 19:00

Als het aan ons college ligt wordt het PGB tarief voor informele zorg verlaagd naar het minimum loon. D66 vindt dit een slecht idee.
In Berkelland maken diverse ouders gebruik van een PGB voor jeugdhulp. Vaak betreft het kinderen die intensieve zorg nodig hebben. Het kunnen ook partners zijn die een naaste verplegen, ook zij ontvangen een PGB.  Zij verrichten zorgtaken die anders door een professional zou worden uitgevoerd. Dit noemen we “informele” zorg. Niet iedereen krijgt dit zomaar, daar zijn strikte regels voor.
D66 vindt het een onverantwoorde en onnodige maatregel om het PGB tarief voor informele zorg te verlagen. Het college presenteert dit als een bezuiniging. Een ander argument van het college is dat een PGB, en informele zorg, niet als inkomensvoorziening mag worden gezien. D66 is het hier niet mee eens. Door juist zelf de intensieve zorg voor je kind of partner te kunnen doen, doordat je daar een deel van je betaalde werk voor kunt opgeven, is juist een groot voordeel van het PGB.
 
De vraag is of deze maatregel ook daadwerkelijk tot een bezuiniging zal leiden, immers doordat ouders of familieleden minder vergoed krijgen voor hun eigen inzet, is de verwachting dat zij eerder zullen kiezen om duurdere hulp in te huren. D66 vindt dat zij niet gestraft mogen worden. Wij vinden dat deze bezuinigingsmaatregel uit de nieuwe verordening moet worden geschrapt.  
 
Op verzoek van D66 is de verordening van de agenda gehaald om de volgende redenen:
Het college stelde zich op het standpunt dat de raad niet over de vaststelling van de PGB tarieven gaat. D66 heeft dit juridisch uitgezocht. Conclusie: de raad gaat wel over de hoogte van de PGB tarieven. Belanghebbenden zijn niet betrokken (en waarschijnlijk niet op de hoogte) en niet geïnformeerd. Dit moet wel gebeuren.
Onze fractie vindt het belangrijk dat PGB’s toegankelijk blijven, vooral voor mensen die intensieve zorg nodig hebben.

Woningsplitsing Buitengebied

D66 D66 Berkelland 07-04-2020 17:15

Woningsplitsing Buitengebied

Een veel gehoorde wens van inwoners is om samen in één woning op een erf te wonen. Het verlenen van zorg, de sociale behoefte of economische motieven spelen daarbij een rol. Woningsplitsing is een middel om die wens te kunnen vervullen.

D66 vindt het belangrijk dat woningsplitsing juridisch goed wordt geregeld.

Er komt zo duidelijkheid voor bestaande situaties. D66 vindt ook dat voor nieuwe aanvragen om een woning te splitsing geen andere regels of slechtere voorwaarden mogen gelden dan voor de bestaande situaties.

Helaas leidt de  structuurvisie woningsplitsing buitengebied tot slechtere voorwaarden en andere regels voor nieuwe aanvragers. Hieronder een overzicht.

Beperking aantallen

Toekomstige aanvragers moeten met hun woning op de lijst met (300) beeld bepalende gebouwen staan, daarnaast is er voor slechts 50 andere woningen de mogelijkheid om te splitsen.

Woningen minimaal 900 Kuub

Alleen woningen van minimaal 900 kuub mag je splitsen. Een onzinnige eis, want woningen mag je altijd vergroten tot 1000 kuub. Inwoners moeten dus eerst de woning te vergroten als ze willen splitsen en geen 900 kuub inhoud hebben. Je moet dus eerst kosten maken om 900 kuub te halen en daarna opnieuw kosten maken om te splitsen.

Lastenverzwaring

In ruil om te mogen splitsen moet er door een aanvrager 1000m2 overtollige bedrijfsbebouwing worden gesloopt. Dit kost een aanvrager gemiddeld  € 12.500. Als de aanvrager deze gebouwen niet heeft, of niet wil slopen, moet het bedrag aan de gemeente worden betaald. De gemeente haalt hiermee maximaal 350 x € 12.500 =  € 4.375.000 op bij de woningeigenaren.

Verbod dubbele bewoning

Woningsplitsing is één van de manieren om invulling te geven aan de wens om samen in één woning op een erf te wonen. Dubbele bewoning (bijvoorbeeld met een tussendeur) is ook een manier, maar dit mag niet meer. Hierdoor vervalt een belangrijke manier om bijvoorbeeld zorg te kunnen verschaffen en toch binnen dezelfde woning toch gescheiden te kunnen wonen. Je moet splitsen en daarmee veel kosten maken.

D66 is voor het goed regelen van woningsplitsing, maar tegen de verschillen tussen oude en nieuwe gevallen en de forse lastenverzwaring.

Motie voor 2e PMD-conatiner wordt overbodig gevonden

VVD VVD D66 CDA PvdA Berkelland 15-10-2019 08:38

Er is in Berkelland onvrede over de PMD-container. Geluiden zijn dat hij te weinig wordt opgehaald en dat, eenmaal met inhoud, snel vies ruikt. De VVD en D66 hebben in de raadsvergadering van 15 oktober een motie ingebracht, waardoor het mogelijk zou worden voor mensen die dat nodig achten, een tweede PMD-container aan te vragen zou zijn. Overbodig, zo werd in de raad beoordeeld.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/36829/motie-voor-2e-pmd-conatiner-wordt-overbodig-gevonden

De VVD is in beginsel niet specifiek voor een PMD-container; wij streven nascheiding na. Dat wil zeggen dat er niet bij de bron wordt gescheiden (d.w.z. bij u thuis, door uzelf), maar dat de scheiding plaatsvindt bij het afvalverwerkingsbedrijf. De scheiding gebeurt dan nauwkeuriger en is minder verwarrend voor mensen (wat hoort nu wel en niet in de PMD-bak?).

Milieuvriendelijk in de eerste plek. Maar wist u bijvoorbeeld dat we als gemeente een boete krijgen als er teveel verkeerd afval nu in de niet daarvoor bestemde bak terecht komt? Dat kan weer gevolgen hebben voor de afvalstoffenheffing die elk huishouden betaal. Nascheiding voorziet ook hier in de oplossing. Hierbij opgemerkt dat glas en papier nog wél gescheiden moeten worden bij de bron.

Hogere afvalstoffenheffing

Veel inwoners willen graag dat de ophaalfrequentie wordt verhoogd. Begrijpelijk. Echter moet worden nagegaan dat dit meer bewegingen teweeg brengt (vrachtwagens die rijden), wat milieubelastend is. Ook leidt dat dus tot dubbele ritten die wel betaald moeten worden. Met gevolgen voor de afvalstoffenheffing die door elk huishouden wordt betaald. Als VVD zijn we zoals u wellicht weet voor lagere lasten. Onze voorkeur gaat daarom uit - ná nascheiding! - voor een tweede container. Deze kost geen extra geld: de ritten zijn er al en er staan nog een x-aantal containers te verstoffen op de gemeentewerf.

Al we het dan toch over geld hebben: PMD is, net als GFT-afval, een grondstof. Er wordt geld mee verdiend. Des te vreemder vinden wij het als VVD dat een ieder die dat wil een tweede groene container kan aanvragen. Iemand die dat wil voor de PMD, kan dat niet. Nou ja, niet 'zomaar'.

Bekijkons standpunt over afvalscheiding →

De motie inbrengen

Op de motie die wij samen met D66 hebben ingediend, werd door de andere partijen als volgt gereageerd.

Het CDA zegt dat ze de evaluatie willen afwachten, begin 2020. Op de interruptie van de VVD of zij de signalen van inwoners die tegen een grens aanlopen met de PMD wel erkennen, is de reactie dat dit slechts 'een mening is. Wij horen andere geluiden.'

GemeenteBelangen zegt dat het aanvragen van een tweede container 'te makkelijk' is. Mensen moeten wennen 'we moeten mensen daar de tijd voor geven.'

Partij van de Arbeid spreekt woorden van dezelfde strekking. 'Het bewustzijn moet groeien.' Mensen moeten op een andere manier van boodschappen gaan doen: 'streven naar minder afval bij de huishoudens.'

GroenLinks twijfelt duidelijk: 'als er aantoonbaar behoefte aan is, zien we dat wel zitten.' Maar de vraag is natuurlijk hoe dat te definiëren. Wel benadrukken ook zij dat het bewustzijnsproces hoog te hebben zitten en dat ook bij hen de gewenning een rol speelt.

OBL spreekt over het feit dat er teveel plastic in de grijze container verdwijnt, doordat de containers vol zijn. OBL steunt daarom de motie.

Reactie wethouder

De reactie van de wethouder was simpel: wij doen als gemeente al aan maatwerk. Kan een gezin van minstens 6 personen aantonen dat ze hem nodig hebben, krijgen ze hem. Hoe dat aantonen werkt? Door een gesprek aan te gaan. De heer Slotboom (D66) vraagt de wethouder wat zo'n gesprek dan inhoudt. Het antwoord van mevrouw Bosman: 'Dat als het dan nodig is en we zien dat de behoefte er is, dan gaan we kijken of die extra container mogelijk is.'

Een meerderheid voor de motie was niet te halen en omdat we ervan uitgaan dat de wethouder ook daadwerkelijk maatwerk levert, zoals in de raadsvergadering toegezegd, hebben we de motie ingetrokken.

Woningen voor elke doelgroep in iedere kern

D66 D66 Berkelland 08-09-2019 10:53

Al jaren wordt de woningbouw in Berkelland beperkt door de woningbouw contingenten, voortvloeiend uit provinciaal en regionaal beleid. Een beleid sterk beïnvloedt door de crisisjaren van net daarvoor, met stagnerende investeringen, onzekere economie en daardoor een “blijf zitten waar je zit woning markt”.

D66 heeft vaak gezegd (zie ook https://berkelland.d66.nl/2017/10/02/d66-berkelland-woonpamflet/) – staar je niet blind op prognoses, kijkt goed wat er gebeurt in de lokale markt en durf voor te sorteren op nieuwe ontwikkelingen, zoals de N18 en de sterk aangetrokken economie, en geeft de inwoners meer tijd en meer keus.  D66 heeft vaak geprobeerd de collega partijen in de gemeenteraad hiervan te overtuigen, maar een meerderheid wilde liever vasthouden aan het krimp beleid. En dat terwijl omliggende gemeenten wel volop door bouwden. Kijk bijvoorbeeld eens in Hof van Twente, net over de provinciegrens in Overijssel.

De provincie Gelderland is nu wel bereid om de woningbouwcontingenten in de Achterhoek los te laten, mits we kunnen aantonen dat er behoefte is naar de huizen.  Dat die behoefte bestaat, is wel duidelijk als je kijkt naar de huisverkopen van het afgelopen jaar, zowel voor nieuwbouw als bestaande woningen.  In Eibergen is “Op de Bleek” in snel tempo verkocht.

D66 juicht het loslaten van de woningbouw contingenten toe.  Maar wil ook vaart maken.  Eerst uitgebreid de behoeft in kaart brengen en pas plannen maken past daar niet bij. Potentiële kopers van binnen en buiten Berkelland zijn dan allang uitgeweken naar omliggende gemeenten waar wel direct aanbod is.

D66 wil in iedere kern voor iedere doelgroep woningen en daarom moeten er meer mogelijkheden komen. Zo is het voor ons onbestaanbaar dat er in Neede en Borculo eigenlijk geen vrije sectorbouw meer mogelijk is. In november 2018 haalde het  amendement van ons het niet om een aantal plannen waaronder het Hondelink in Neede, de Schollenkamp fase 2 in Borculo en de Hofrichter in Eibergen op de kaart te houden en is het definitief weg bestemmen opgestart.  Wij blijven er echter voor vechten en denken dat nu de Schollenkamp in Borculo ook bijna vol zit we weer opnieuw naar het Elbrink moeten gaan kijken.

D66 gaat op de raadsvergadering van 17 september een motie indienen om bouwmogelijkheden op de kaart te houden of opnieuw op de kaart te zetten.   En vertrouwd op het gezonde verstand van de college partijen om ons deze keer wel te steunen.  Zonder aanbod neemt de behoefte immers vanzelf af.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.