Nieuws van politieke partijen in Westerveld over VVD inzichtelijk

43 documenten

VITALE VAKANTIEPARKEN

VVD VVD Westerveld 01-09-2020 13:51

Met regelmaat staat het onderwerp vitale vakantie parken op de agenda van de gemeenteraad.

De Gemeente Westerveld heeft de meeste vakantie parken van heel Drenthe (64 recreatieparken) 

Elk van deze 64 heeft zijn eigen verhaal en een groot aantal heeft op dit moment de functie    “vakantie” park al lang niet meer. Om toch te zorgen dat het reilen en zeilen hier goed gaat voor de toekomst is Vitale Vakantie parken Drenthe in het leven geroepen.

Parken kunnen excelleren of transformeren:

Het excelleren van parken: met begeleiding en een financiële impuls het park toeristisch aantrekkelijker maken. Transformeren is een passende bestemming voor het park vinden en in de meeste gevallen betekent dit transformeren in een woonbestemming. 

VVD Westerveld ziet hier vooral kansen: levensvatbare parken kunnen zich ontwikkelen terwijl andere parken zich kunnen transformeren naar permanente bewoning, waardoor er meer woningen voor starters zijn en er gebouwd kan worden. We volgen dan ook met veel interesse de ontwikkelingen. 

En blijven de vinger aan de pols houden voor een gastvrije, economisch bloeiende Gemeente Westerveld waar het plezierig wonen is.

Inbreng Voorjaarsrapportage 2020

VVD VVD Westerveld 30-06-2020 11:00

Geachte voorzitter, college, mede-raadsleden en andere geïnteresseerden, 

Deze middag en avond staan in het teken van de financiële beschouwingen. We beginnen de middag met het bespreken van de voorjaarsrapportage 2020 en de uitgangspunten voor de begroting van 2021. Later op de dag zullen we terugkijken op het afgelopen jaar, bij het bespreken van de jaarstukken 2019. Voor we echter in deze materie duiken, wil de fractie van VVD Westerveld allereerst onze nieuwe griffier, mevrouw Reiny Weernekers, een heel hartelijk welkom heten in ons midden. Wij kijken uit naar een prettige samenwerking in de komende jaren en zien uit naar een strikt dieetplan voor onze obese democratie waar ik als fractievoorzitter meer over heb mogen horen in ons kennismakingsgesprek. 

Ook willen we, voordat we overgaan op de algemene beschouwingen, nog even stilstaan bij de coronacrisis en de gevolgen die dit heeft voor de inwoners, bezoekers en ondernemers van onze gemeente. Wat in januari van dit jaar nog begon als iets wat ver weg in China speelde, kwam dit voorjaar op overdonderende manier ook in ons land terecht. Met inmiddels meer dan 50.000 aangetoonde besmettingen, bijna 12.000 ziekenhuisopnames en ruim 6100 doden in Nederland als gevolg. Onze gemeente is relatief gespaard gebleven, maar ook hier zijn mensen ziek geworden en zijn mensen overleden t.g.v. het coronavirus. Ook zijn veel ondernemers zwaar geraakt door het wegvallen van werkzaamheden en klandizie. Wij leven mee met eenieder die, op welke wijze dan ook, geraakt is door de gevolgen van het coronavirus of de maatregelen die hiermee gepaard gaan of zijn gegaan. Een compliment voor onze ambtelijke organisatie voor het snelle handelen inzake het maken van nieuw beleid is hier zeker op zijn plaats. Dank aan iedereen die in deze gemeente en daarbuiten keihard heeft gewerkt om alle gevolgen van COVID-19 te bestrijden. Van mantelzorger tot zorgpersoneel, van collegelid tot beleidsmaker, U heeft allen uw steentje bijgedragen waarvoor onze oprechte dank. 

Nu gaan we over tot het bespreken van de voorjaarsnota 2020 en de uitgangspunten voor de begroting van 2021. Wij willen graag met u allen in gesprek over de toekomst en we willen het college enkele zaken meegeven voor het opstellen van de begroting. In het najaar zullen we hier dan opnieuw naar moeten kijken en we hopen dat op dat moment ook een beter inzicht in de meerjarenbegroting beschikbaar is. 

Naast alle financiële gevolgen die de coronacrisis heeft gebracht, is er ook sprake van een financiële disbalans in onze reguliere begroting. In de jaren voor 2018 was er sprake van het aanvullen van reserves waardoor het weerstandsvermogen een omvang kende waarmee financiële tegenvallers goed opgevangen konden worden. Inmiddels zien we dat in onze gemeente de baten niet meer dekkend zijn voor de lasten in de gewone exploitatie. Nieuwe tegenvallers kunnen dus alleen worden opgevangen door het verhogen van de lokale lasten, door bezuiniging op niet kerntaken zoals de maatschappelijke voorzieningen, door het opnieuw beoordelen van voorzieningen op groot onderhoud en/of het naar beneden bijstellen van het kwaliteitsniveau in de openbare ruimte. Dit zijn geen makkelijke keuzes waar we als raad en college in de komende maanden voor komen te staan. Het uitgangspunt van het college, om te streven naar een structureel evenwicht van baten en lasten in 2023, onderschrijven wij van harte. 

Om de visie van de VVD-Westerveld op de te maken keuzes te geven, hebben wij een 10-punten actieplan gemaakt die we graag met u delen:

De ontwikkelingen in de herverdeling van het gemeentefonds baren ons grote zorgen. Wij willen dan ook het college oproepen om er alles aan te doen om de herverdeling van het gemeentefonds niet tot schade te laten leiden voor onze plattelandsgemeente en hiertoe samen met andere plattelandsgemeenten een lobby te voeren in Den Haag. Hiervoor hebben wij een MOTIE voorbereid die de raad inmiddels heeft ontvangen. Afhankelijk van de reactie van andere partijen, zijn we voornemens om deze motie in de tweede termijn in te dienen. Genereer inkomsten door de verkoop van gemeentelijke eigendommen en of gronden (o.a. gemeentewerf Havelte, voormalige locatie Storkschool Dwingeloo, locatie Dingspilhuus, bedrijventerrein Moesbergererven). Stimuleer tevens reeds bekende woningbouwplannen in o.a. Havelte en Vledder. Op het gebied van afvalinzameling of grondstoffenbeleid zien we een duidelijke ambitie m.b.t. het behalen van de VANG-doelstelling. Als de hoeveelheid restafval niet verder daalt, wordt de verbrandingsbelasting veel hoger. Onze ambitie is om zo veel mogelijk aan de VANG-doelstelling te voldoen tegen de laagste kosten voor onze inwoners. Hiervoor zullen we ook moeten kijken naar het systeem van inzamelen. We wachten de discussie hierover in het najaar af om alle argumenten goed af te wegen. Los van de discussie over het systeem van inzamelen zijn we van mening dat de afvalstoffenheffing kostendekkend moet zijn zoals voorgesteld in de uitgangspunten begroting. Om de uitgaven op maatschappelijke voorzieningen in de hand te houden, zijn we ervan overtuigd dat het bundelen van voorzieningen de enige manier is om ook op de langere termijn voorzieningen in stand te houden. Een goed voorbeeld hiervan is het dorpshuis Over Entinghe in Dwingeloo. Wij verzoeken het college om in het gesprek met het dorpshuis de optie tot een verregaande samenwerking met de sporthal mee te nemen. Met een aanpassing van de sportzaal inclusief de beschikbare vergaderruimtes zien wij mooie kansen aan het Westeinde nabij de school en de sportvelden. We zijn bereid om geld vrij te maken voor aanpassing van de locatie zodat de verenigingen en instanties die nu gebruik maken van het dorpshuis op de nieuwe locatie op een goede manier de dorpshuisfunctie kunnen blijven gebruiken. Hierover moet een open gesprek gevoerd worden met het bestuur en alle gebruikers. Het vrijkomende gebouw inclusief de gronden kunnen dan herbestemd worden.Ondersteun en faciliteer onze ondernemers en gebruik hun kracht, inventiviteit en flexibiliteit om de economie een boost te geven. Experimenteerruimte vinden we belangrijk en we zien dit als ambitie in de omgevingsvergunning. Gebruik hiervoor ook de regiodeal. We moeten als raad nadenken op welke wijze we hier kaders aan willen stellen.We zullen kritisch moeten kijken naar de uitkomsten van de samenlevingsagenda’s en prioriteiten moeten stellen in de uitvoering van de plannen. De financiële vertaling van de nieuw aangedragen punten door inwoners en ondernemers laat zien dat dit structurele investeringen vraagt, die wij wellicht op dit moment als gemeente niet kunnen lijden. Ook zullen we kritisch moeten blijven op de uitgaven in het Sociaal Domein. We zien dat de ombuigingen in het sociaal domein die zijn vastgesteld bij het behandelen van de begroting voor 2020 inmiddels voor een deel tot uitvoer zijn gekomen en we zien ook dat dit daadwerkelijk heeft geleid tot minder uitgaven. We zien de ingeslagen weg graag vervolgd worden en vragen daarbij ook specifiek aandacht voor Reestmond als gemeenschappelijke regeling. Hoe kunnen we onze wettelijke taak goed uitvoeren, zonder de ongewenste bij-effecten van het de gemeenschappelijke regeling? Hierover gaan we graag weer verder in gesprek met college en raad in het najaar van 2020. De mogelijkheden tot bezuiniging die het college voorstelt in het document “Uitgangspunten begroting” op bladzijde 10 kunnen onze instemming krijgen, inclusief de mogelijkheden om te komen tot besparingen in de openbare ruimte. Wij zien dit waar mogelijk graag verder uitgewerkt in de begroting voor 2021. Vitale vakantieparken Drenthe krijgt steeds meer handen en voeten en het is goed om te zien dat we met ondernemers en inwoners goed samenwerken waarbij vooral het excelleren van de parken een meerwaarde voor onze gemeente geeft. Dit is goed voor het toeristisch imago van onze gemeente en biedt kansen voor de economie. Maar ook in het transformeren zijn we koploper in de provincie en er staan er mooie plannen klaar om uitgevoerd te worden. Omdat we ons realiseren dat we naast het beperken van lasten ook zullen moeten kijken naar het verkrijgen van meer baten, vinden we het redelijk om de toeristenbelasting verder te laten doorstijgen in 2021. Dit mede gezien de kwaliteit van onze gereconstrueerde dorpskernen, mooie fietspaden en andere voorzieningen waar door toeristen goed gebruik van wordt gemaakt. Wel maken we ons zorgen over de gevolgen van deze verhoging voor bijvoorbeeld de groepsaccomodaties die dit jaar heel zwaar getroffen zijn door de corona maatregelen en waar de verhoging van de toeristenbelasting relatief zwaar meetelt. VVD-Westerveld is dan ook nog steeds voorstander van een gedifferentieerd tarief waarbij bijvoorbeeld kinderen tot 12 jaar worden vrijgesteld van het heffen van toeristenbelasting. Wij hebben hier vorig jaar al een motie voor ingediend en in afwachting van het onderzoek van het recreatieschap houden we deze nog beschikbaar voor opnieuw indienen tijdens de begrotingsvergadering. Het laatste punt waar de VVD-Westerveld bereid is om naar te kijken is het verhogen van de lokale lasten. Er is sprake van onbenutte belastingcapaciteit voor de onroerende zaakbelasting en we realiseren ons dat we wellicht niet ontkomen aan een geringe stijging van de OZB. Wij blijven echter streven naar het zo laag mogelijk houden van de belastingdruk, zodat hardwerkend Nederland zoveel mogelijk van het verdiende geld naar eigen keuze kan besteden. Als het onvermijdelijk is de OZB te verhogen, zouden we willen kijken naar de mogelijkheid om de rioolheffing te verlagen om de totale lastenstijging voor inwoners te beperken. 

Wij zijn benieuwd naar de inbreng van de andere fractie op de voorjaarsnota en naar de reactie van het college op alle fracties.

Agendavoorstel gewasbeschermingsmiddelen

VVD VVD PvdA Westerveld 12-12-2019 12:39

Indieners voorstel: VVD Westerveld en PvdA WesterveldOnderwerp: gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de gemeente Westerveld

Aanleiding: er is veel discussie in de gemeente Westerveld over het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Binnen het gemeentelijk bestuur is het niet mogelijk om eenduidig aan te tonen of er gezondheidsrisico’s zijn in dit gebruik. We kunnen gezondheidsschade niet aantonen, maar we kunnen het ook niet ontkrachtigen. De onrust die dit onderwerp echter met zich meebrengt werkt ontwrichtend in onze samenleving. Burgers en ondernemers komen lijnrecht tegenover elkaar te staan. Dit is een onwenselijke en onhoudbare situatie en dit noopt ons als politieke partijen om aandacht aan dit onderwerp te besteden.Doel bespreking:Komen tot afspraken tussen telers en omwonenden in de vorm van een vernieuwd convenant-  Vrijwillig maar niet vrijblijvend-  Maatwerk per perceel, per teeltsoort en in de relatie met de omgeving-  Proefpercelen realiseren voor onderzoek door de overheidHet gevoel van onveiligheid bij omwonenden wegnemen danwel verminderenCommunicatie tussen telers en omwonenden weer mogelijk maken-  Wederzijds respect!-  Mogelijkheden kalender middelengebruik met informatie opstellen?-  Wat voor ontwikkelingen zijn er in het gebruik van middelen?-  Wat voor stappen worden gezet en wanneer op weg naar 2030 (geen chemische middelen gebruiken)?-  Meldpunt op juiste manier weergeven op website (objectief, zakelijk).Voorgestelde wijze van bespreking – 5 avonden gepland (tussentijds bijstellen is mogelijk):Dialoogavond met telers en belangenpartijen zoals LTO, KAVB, waterbedrijvenDialoogavond met omwonenden en belangenpartijen zoals dorpsgemeenschappen.Informatieavond (bespreking concept convenant) met mogelijkheid tot inspraak van belanghebbendenDebatavond over concept convenantBesluitvorming over convenant

Inbreng Begrotingsvergadering 2020

VVD VVD Westerveld 12-11-2019 11:00

Het is nog maar 126 dagen geleden dat alle fracties van deze raad hun algemene beschouwingen hebben gegeven over 2020. Op 9 juli 2019 is de voorjaarsnota besproken in dit huis. Wat kan er veel gebeuren in 126 dagen….. We nemen u even mee terug in de tijd. 

Bij de algemene beschouwingen in de zomer van 2019 hebben wij als fractie ons kritisch uitgelaten over het gevoerde financiële beleid van het college over 2018. Ook hebben we vooruitgekeken naar 2020, waarbij voor de VVD het behouden van de lage gemeentelijke lasten, centraal stond. De volgende woorden zijn die avond door mij uitgesproken: “ondanks de uitgebreide taakstellingen die het college 2014-2018 heeft moeten uitvoeren, hebben wij als VVD altijd de lasten voor onze inwoners, ondernemers en bezoekers laag kunnen houden”. Verder hebben wij die avond het college verzocht om het project BrinQ voor te leggen aan de raad, om te kijken naar mogelijke ombuigingen in het sociaal domein en om het onderwerp duurzaamheid vlot te trekken door initiatieven van inwoners en ondernemers mogelijk te maken. Het college kan wel wat optimistische, ondernemende energie van de VVD gebruiken is toen ook uitgesproken. Wie had kunnen denken dat juist de VVD, nog maar net 4 maanden later, onderdeel zou uitmaken van het college? 

Bij de bespreking van de begroting, kijk je als partij normaliter terug op de inbreng in de voorjaarsnota om te zien welke punten door het college zijn overgenomen. U kunt zich vast allen wel indenken dat de VVD tevreden is over de invulling van de nieuwe samenwerking met de partijen DSSW-SW en GB Westerveld. Veel van de belangrijke liberale waarden kunnen wij nu met elkaar in praktijk gaan brengen. Wij zien een grote ambitie bij alle drie de partijen die nu samen het college vormen om nu echt grenzen te gaan verleggen en met elkaar voor Westerveld de collegeperiode op een goede manier te vervolgen. Met het voorgestelde amendement dat door de nieuwe coalitie zojuist is voorgesteld aan de raad wordt in ieder geval het voorstel van de forse lastenverhoging voor inwoners teruggebracht naar een niveau dat past bij deze gemeente en de tijd waarin wij ons bevinden. Daarbij zoeken wij als VVD nog naar ruimte in de meerjarenbegroting om de toeristenbelasting niet verder te laten stijgen dan het inmiddels vastgestelde tarief van 1,25 euro. In het nieuwe coalitieakkoord (grensverleggend besturen 2.0) wordt hier al een richting aan gegeven via het woord ‘vooralsnog’. Dit staat als volgt beschreven in het akkoord: “De door het college voorgestelde verhogingen van de forensenbelasting en de toeristenbelasting worden vooralsnog gehandhaafd”. Bijkomend argument hierbij is dat de onderbouwing voor de verhoging van de forenzenbelasting niet correct lijkt te zijn, zoals blijkt uit de beantwoording van de technische vragen.De VVD doet hierbij de oproep aan het college om de voorgestelde verhogingen voor de beide belastingtarieven voor toekomstige jaren niet bij voorbaat door te voeren, maar om dit slechts dan te doen, wanneer blijkt dat er geen andere uitweg is. Is het college bereid hier een toezegging op te doen? Het college zal dan op zoek moeten gaan naar andere dekking als o.a. de voorgestelde stijging van 39% op het tarief van de forenzenbelasting niet of niet in het geheel wordt doorgevoerd. Hier kunnen wij overigens deels als raad ook op een later moment nog onze invloed op uitoefenen.

Er is echter meer veranderd in de afgelopen 126 dagen dan alleen maar de samenstelling van de coalitie en de persoon die de functie van wethouder financiën vervult. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota hadden wij in deze provincie en in deze gemeente nog geen discussie over stikstof. Nadat op 29 mei 2019 de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State twee uitspraken deed over het Programma Aanpak Stikstof (oftewel de PAS), is dit najaar de stikstofcrisis een veelbesproken onderwerp geweest in de Nederlandse samenleving en daarmee uiteraard ook in de agrarische gemeente Westerveld. Boerenprotesten op het Malieveld in Den Haag en bij o.a. het provinciehuis van Drenthe zorgen ervoor dat iedereen zich ineens bewust wordt van een nieuwe uitdaging waar wij mee te maken hebben, ook in onze gemeente. Ook wij zullen moeten kijken naar oplossingsrichtingen zoals een ADC toets, salderen, verminderen van emissie of verminderen van natuurgebieden. Kan het college de raad informeren over de denkrichting die op dit moment wordt aangehouden om deze crisis het lijf te bieden?

En dan hebben we ook nog eens het handelingskader PFAS, wat sinds 1 oktober j.l. zorgt voor het platleggen van o.a. de bouwsector in Nederland. Uitdagingen genoeg die wij als gemeente het hoofd moeten bieden. In de Achterhoek zijn er al gemeenten die voorstellen doen om te werken met een hogere PFAS norm waarmee meer ruimte ontstaat om grond te vervoeren en af te zetten, zonder dat de grond extra vervuild wordt. Gemeenten mogen inderdaad met een eigen, hogere norm komen, is inmiddels bevestigd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarvoor moet dan wel duidelijk zijn wat de kwaliteit van de grond is in de hele gemeente. Gemeenten moeten hiervoor een bodemkwaliteitskaart opstellen. Kan het college aangeven hoever onze gemeente is met het opstellen van een accurate en up-to-date bodemkwaliteitskaart?

U heeft zojuist van ons gehoord hoeveel er kan veranderen in 126 dagen. Als VVD willen wij ook nog graag even samen met u 126 dagen vooruitkijken. Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota heeft onze fractie een motie “aan de slag met de energietransitie” aangehouden. In deze motie hebben wij het college opgeroepen om actief aan de slag te gaan met de taakstelling behorende bij de energietransitie. De VVD fractie zal binnen nu en 126 dagen met een agendavoorstel komen om dit onderwerp te bespreken in de raad, op een wijze passend bij de nieuwe vergaderstructuur. Wij horen graag van de andere woordvoerders welke fractie of fracties samen met ons dit agendavoorstel willen uitwerken met als doel te komen tot nieuw beleid voor initiatieven van inwoners en ondernemers die leiden tot verdere verduurzaming van onze gemeente. 

Daarnaast zien wij ook met tevredenheid dat enkele langlopende dossiers in de komende 126 dagen worden aangepakt. Denk o.a. aan de reeds geagendeerde agendapunten over de woonvisie en het bestemmingsplan buitengebied 2018. We zijn blij dat deze onderwerpen na een zeer lang uitstel in de komende periode in deze raad besproken zullen worden. 

Met deze blik op in totaal 252 dagen politiek in Westerveld sluit de VVD haar eerste termijn van deze begrotingsbehandeling. In de tweede termijn zullen wij reageren op de inbreng van de andere fracties, die wij reeds met interesse hebben gevolgd of nog zullen volgen.

Wij krijgen het druk / Inbreng PW in debat over nieuw bestuursakkoord

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD Westerveld 30-10-2019 11:06

In de Raadsvergadering van 29 oktober 2019 presenteerden de fracties van VVD, DSSW-SW en Gemeentebelangen het nieuwe bestuursakkoord 'Grensverleggend Besturen 2.0.'. Ook werd Klaas Smidt geinstalleerd als nieuwe wethouder voor de VVD.

In het debat over het Bestuursakkoord zei Hans de la Mar namens Progressief Westerveld het volgende:

Voorzitter, wij bespreken hier vanavond het bestuursakkoord Grensverleggend Besturen 2.0.

Voorzitter, onze fractie kan zich in veel van de teksten van het akkoord vinden. Dat is toch een mooi, positief begin van dit debat, nietwaar? Die waardering slaat natuurlijk vooral op die teksten die ook al in het oude akkoord stonden en waar we zelf aan hebben meegeschreven, maar het maakt onze waardering niet minder. Eigenlijk hebben we niet eens zo veel op te merken over de hele tekst van het akkoord. Dat we toch niet helemaal in feestelijke stemming zijn geraakt heeft alles te maken met wat er niet in het akkoord staat. Er is vooral geschrapt in het oude akkoord, en onze kritiek richt zich vooral daarop.

Voorzitter, ik zal op drie terreinen aangeven wat we missen en waarin we teleurgesteld zijn.

Het eerste terrein is het terrein van de lelieteelt.

Wij hebben van dit college op dit dossier weinig te verwachten. Daarom denken wij: we moeten maar wachten tot de volgende verkiezingen, op de volgende raad. We vinden dat het dit college niet siert om achterover te leunen en maar te wachten op de landelijke politiek, want dat gaat nog jaren duren (raadsvergadering 27 juni 2017).

Voor de duidelijkheid: ik citeer hier de fractievoorzitter van Sterk Westerveld, de heer Kreike, bij de behandeling van het inmiddels vernietigde bestemmingsplan buitengebied in 2017.

We kunnen ook Gemeentebelangen aanhalen. In hun verkiezingsprogramma staat: Spuitvrije zones in kwetsbare gebieden bij de teelt van lelies en/of andere bolgewassen (Verkiezingsprogramma 2018-2022, pagina 3) . Nog duidelijker is DSSW/SW: Spuitvrije zones van minimaal 100 meter bij lelieteelt (Flyer).

In het oude akkoord stond daarom dat het college afspraken wilde maken met telers en inwoners. Mocht dat niet lukken, dan zouden er spuitvrije zones komen.

Die tekst is geschrapt. Nu lezen we: De problematiek van de verduurzaming van de landbouw heeft nadrukkelijk een landelijk karakter (bestuursakkoord pag.11). Als we dat goed begrijpen betekent dit dat we er als gemeente niets meer aan gaan doen, dat we af gaan wachten.

Ik begrijp dat standpunt van de VVD. Het spoort met de motie die de VVD eerder indiende en waarin werd gesteld dat de gemeenteraad van Westerveld niet het orgaan is waar discussie over gewasbescherming en gezondheid moet plaatsvinden (motie VVD 28 mei 2019). Ik begrijp het iets minder goed van Gemeentebelangen, gezien hun verkiezingsprogramma. Maar het helemaal onbegrijpelijk als we naar de beloftes kijken die DSSW deed. Spuitvrije zones van minimaal 100 meter. Aan die draai van 1800 wordt ook geen enkele uitleg gegeven. Van spuitvrije zones van minimaal 100 meter naar: laat Den Haag het maar uitzoeken.  Als je zo van standpunt verandert zonder enige uitleg, neem je je kiezers dan nog wel serieus?

De fractie van Progressief Westerveld wil de nieuwe coalitie erop wijzen dat bij de gemeenteraadsverkiezingen bijna 70% van de kiezers gestemd heeft op een partij die beloofde de lelieteelt te gaan beperken. Hier, in de gemeente. Die kiezers worden met een kluitje in het riet gestuurd.

Met die kiezers zijn wij teleurgesteld in de passiviteit van de nieuwe coalitie op dit punt. Westerveld had meer verdiend.

Voorzitter, het tweede terrein waarop we teleurgesteld zijn is het terrein van de duurzame landbouw. De nieuwe coalitie schrapt het fonds duurzame landbouw. In het vorige akkoord was  € 200.000 beschikbaar gesteld voor initiatieven op het gebied van duurzame landbouw. Je zou denken dat het niemand ontgaan is dat de agrarische sector in de problemen zit. Door uitspraken van de Raad van State is abrupt een eind gekomen aan de groei. Het beleid wijst in dezelfde richting. De landbouw moet circulair worden, natuurgebieden moeten worden ontzien. Er zijn problemen met stikstof, met CO2, met bestrijdingsmiddelen, met grondwater, met de biodiversiteit. Kortom: de sector staat voor gigantische opgaven. In het nieuwe bestuursakkoord staat wel te lezen dat de fracties stapje voor stapje streven naar een duurzame en toekomstbestendige landbouw  (bestuursakkoord pag.11) maar het blijft wel héél erg bij streven.  Want het fonds dat daarbij behulpzaam kan zijn wordt opgeheven. Twee ton is natuurlijk bij lange na niet voldoende om de overgang naar duurzame landbouw te financieren, maar het is wel een mooie pot om kennis in huis te halen, om excursies mee te houden, om proefprojecten mee te bekostigen. Je zou ook kunnen denken aan een aanvulling op de vergroeningsregeling of op het Boerengroen-plan van minister Schouten. Zet gezamenlijk subsidies in om brede randen rondom woningen en andere gevoelige objecten te beplanten met kruidenmengsels bijvoorbeeld. In plaats van teeltvrije zones krijg je dan beschermingszones voor bewoners en natuurgebieden, je bevordert de biodiversiteit en je helpt de boer een handje. Als de provincie en het Rijk mee willen doen, bijvoorbeeld in het kader van de pilot, en allebei onze bijdrage verdubbelen, dan heb je zomaar een miljoen. De landbouw zal bij de verduurzaming alle steun kunnen gebruiken en het is bijzonder teleurstellend dat de nieuwe coalitie daarvoor geen stuiver over heeft. Onze fractie zal bij de begrotingsbehandeling met een voorstel komen om het fonds in stand te houden. Wij rekenen daarbij op zijn minst op de steun van partijen die van zichzelf vinden dat zij opkomen voor het belang van de boeren.

Voorzitter, het derde terrein betreft het ondersteunen en aanwakkeren van initiatieven. Het nieuwe college lijkt als motto: Geen Daden Maar Woorden te hebben gekozen. Jongereninitiatieven? Prachtig, maar het beetje geld dat er voor beschikbaar was wordt wegbezuinigd. Problemen met een dorpshuis of sporthal, met asbest of energiegebruik? Het beperkte fonds dat beschikbaar stond wordt gehalveerd. Het ondersteunen van lokale initiatieven voor werkgelegenheid en innovatie? Mooi, maar het budget wordt geschrapt. Initiatieven op het gebied van armoedebestrijding: geweldig, maar het extra budget wordt geschrapt. Dat betekent dat bestaande initiatieven stopgezet moeten worden (notitie ombuigingen sociaal domein, maatregel 18,19). Voorzitter, teleurstellend is hierbij een veel te milde kwalificatie. Onze fractie zal bij de begroting proberen om financieel een en ander te repareren, maar het is de vraag of we de houding van de nieuwe coalitie daarmee kunnen veranderen.

Geen daden, maar woorden. Als we in voetbaltermen blijven en naar de nieuwe coalitie kijken, wat zien we dan voor club? De voorhoede is vernieuwd. De linkerspits is vervangen door een snelle rechtsbuiten. Er is een nieuwe financieel directeur aangetrokken. Op de spelersbank zitten frisse trappelende jonkies. Van zo’n team verwacht je dadendrang, scoringsdrift, enthousiasme. Maar niks van dat alles. De winterstop is direct ingegaan.

Voorzitter, samenvattend. Op het gebied van de bescherming van bewoners tegen de gezondheidseffecten is de nieuwe coalitie passief. Teleurstellend. Op het gebied van de ondersteuning van de omvorming van de agrarische sector gaat de nieuwe coalitie aan de zijlijn staan. Teleurstellend. Op het gebied van ondersteuning en aanwakkeren van initiatieven gaat de hand van de nieuwe coalitie op de knip. Teleurstellend.

Toch is het voor onze fractie geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Progressief Westerveld zal de komende jaren oppositie gaan voeren. Dat doen we samen met inwoners, ondernemers en belangengroepen. We zullen opbouwend aan de slag gaan, samenwerking zoeken en goede ideeën van andere fracties en het college steunen. We zullen alternatieven inbrengen waar nodig. We krijgen het kortom héél druk.

Nieuw college Westerveld

CDA CDA VVD Westerveld 22-10-2019 15:38

Nieuw College Westerveld De fracties van DSSW-SW en Gemeentebelangen hebben in de VVD een nieuwe partner gevonden in het bestuur van Westerveld. Naast de zittende wethouders Henk Doeven (DSSW-SW) en Jelle de Haas (Gemeentebelangen) maakt Klaas Smidt als wethouder namens de VVD het college weer compleet. De coalitiepartijen zijn blij met de ruime ervaring die Klaas Smidt meebrengt in het college. In deze link vindt u meer informatie.

Eerste reactie op nieuwe bestuursakkoord

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD Westerveld 17-10-2019 21:50

Zojuist hebben VVD, DSSW/SW en GB hun bestuursakkoord bekend gemaakt.

Het is een teleurstellend akkoord.

Teleurstellend voor al die inwoners die geloofden in de beloften van partijen om een oplossing te gaan zoeken voor de overlast van de steeds uitbreidende intensieve landbouw, in het bijzonder de lelieteelt. Het vorig college probeerde er in ieder geval nog iets aan te doen. Dit college noemt het een Haags probleem en kijkt zelf weg.

Teleurstellend voor al die boeren die een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij de omvorming naar meer duurzame landbouw. Het gemeentelijke fonds duurzame landbouw van het vorige college, waarin € 200.000 beschikbaar was voor veranderingen, is per direct opgeheven.

Teleurstellend voor al die toeristen die Westerveld zo mooi vinden. De toeristenbelasting stijgt naar een recordhoogte. Heb je een seizoenplaats, dan ga je zomaar een paar honderd (!) Euro meer betalen. Teleurstellend ook voor al die campingeigenaren die zo hard werken om het hun gasten naar de zin te maken, maar zo’n waanzinnige verhoging niet meer uit kunnen leggen.

Teleurstellend voor al die mensen die zo druk bezig zijn voor onze inwoners, in sportclub, zwembad of dorpshuis. Ze kunnen de komende jaren vooral rekenen op bezuinigingen. Zelfs het extraatje dat het vorige college voor uitbreiding van het armoedebeleid gereserveerd had, wordt wegbezuinigd.

Het nieuwe college nodigt iedereen uit aan tafel, maar ze moeten wel hun eigen eten meebrengen.

Progressief Westerveld zal de komende jaren oppositie gaan voeren. Dat doen we samen met inwoners, ondernemers en belangengroepen. We zullen opbouwend aan de slag gaan, samenwerking zoeken en goede ideeën van andere fracties steunen. We zullen alternatieven inbrengen waar nodig. We krijgen het kortom héél druk.

"Het is onmogelijk nog weg te duiken"

Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS Progressief Westerveld/D66/GROENLINKS VVD Westerveld 09-07-2019 15:10

Namens Progressief Westerveld voerde fractievoorzitter Michiel van de Kasteelen het woord bij de behandeling van de Voorjaarsnota. Deze jaarlijkse vergadering is het moment, waarop partijen hun standpunten wat breder kunnen neerzetten en middels moties en amendementen kunnen proberen aan het beleid voor de komende periode mee sturing te geven.

De eerste termijn ging wat later van start, omdat het College had gemeend om voorafgaand aan het debat een verklaring af te moeten leggen over besluiten, die die ochtend in de Collegevergadering waren genomen. Bij de drie oppositiepartijen schoot dat volledig in het verkeerde keelgat, maar na een schorsing bleek dat zij toch besloten hadden de raadsvergadering niet te verlaten.

"We leven in een cruciale, maar ook gespannen tijd, voorzitter. Wellicht heeft men dat over andere fasen in de geschiedenis ook gezegd. Maar als ik de periode van mijn leven overzie (en die is behoorlijk lang) dan heb ik dat gevoel nog niet eerder zo gehad. We braken los uit de benauwende jaren 50, 60 met een soort van overmoed. We zochten een weg in de jaren 70, 80, met het idee dat alles mogelijk was en dat we “de goede kant op gingen”. Na de val van de muur dachten sommigen in de jaren 90 dat de geschiedenis ten einde was. Vele crises en conflicten verder weten we beter.

Natuurlijk hadden we het Rapport van de Club van Rome van 1972 en het Brundtland rapport van 1987; ik heb er allerlei discussies over bijgewoond en georganiseerd. Alarmerend zeker. Er waren ‘grenzen aan de groei’, zei men. En dat vonden wij ook. Maar dat was toch op een bijna abstract niveau. In ieder geval op een niveau, waarvan we dachten dat we er nog allerlei kanten mee uit konden. En we hebben geschipperd, gepolderd, overlegd en tafels ingericht.  En de tijd schreed voort." Zo opende de bijdrage van de fractievoorzitter van Progressief Westerveld.

Nadat hij drie van zijn inspiratiebronnen had geciteerd, die niet toevallig uit christendemocratische, sociaaldemocratische en liberale hoek afkomstig waren, gaf Michiel van de Kasteelen aan, dat "de fase, die wij nu bereikt hebben, zich kenmerkt door de onmogelijkheid om nog weg te duiken, zoals de politiek dat decennialang gedaan heeft. De wal is het schip aan het keren. De grenzen aan de groei zijn overschreden, voorzitter. De politiek kan niet meer om de feiten heen. Tsja, behalve dan die ver verdwaalde onverlaten als Trump en Baudet

Wat ik wel zie – in Den Haag en ook hier – is een vorm van paniek, in die zin dat men zich realiseert dat het echt en absoluut anders moet, en als men zich dat niet zelf realiseert, is er gelukkig vaak een rechter die eraan helpt te herinneren. Ik verwijs naar het Urgenda-vonnis en naar de PAS-uitspraak van de Raad van State. Op die laatste uitspraak kom ik straks nog terug. Enkele maanden terug was het niet open gaan van Vliegveld Lelystad in 2020 onbespreekbaar (nu is het een feit). Nog maar kort geleden dacht de VVD te kunnen ontkomen aan het rekeningrijden (het kan niet).

Hij vervolgde met: "Westerveld is een gemeente, waarin de agrarische sector, natuur en toerisme de centrale elementen zijn. Ze zijn alle drie, elk voor zich en in hun onderlinge samenhang, essentieel voor deze schitterende gemeenschap. Er is een vreemd en hardnekkig misverstand, voorzitter, en dat is dat wij de agrarische sector als tegenstanders zien. Dat is niet alleen niet zo, maar ik ga een stap verder: wij zijn uiteindelijk de echte medestanders van de agrarische sector. Landbouw en veeteelt hebben te maken met drie sectoren, die hen in de tang houden: de banken (die een financieel valluik creëren), de afnemers (m.n. de grote inkopers en supermarktketens, die de prijzen laag houden), en de producenten vooral van bestrijdingsmiddelen (die een vorm van verslaving in het leven roepen). Omschakeling naar kringlooplandbouw in 2030 is nodig om de landbouw, tuinbouw en visserij nieuwe perspectieven te geven. Het is een omschakeling van voortdurende verlaging van de kostprijs van producten naar voortdurende verlaging van het verbruik van grondstoffen en een zorgvuldig beheer van bodem, water en natuur. Voorzitter, dat verzin ik niet, maar de Minister van Landbouw in het 3e Kabinet Rutte. In een recent debat in de Kamercommissie voor Landbouw is over deze omslag in het landbouwbeleid een intensief en goed debat gevoerd. Dat debat heeft uiteindelijk eind vorige week geresulteerd in een serie door de Tweede Kamer aangenomen moties."

De volledige tekst van de eerste termijn van Progressief Westerveld vindt u hier.

Motie Gemeente Westerveld aan de slag met de energietransitie

VVD VVD Westerveld 09-07-2019 11:00

De raad van de gemeente Westerveld;

In vergadering bijeen op 9 juli 2019. 

Kennisnemend van:

Het bij de gemeente Westerveld ingediende initiatief voor vergassing van afvalstromen waarbij groen gas gevormd wordt door het burgerinitiatief van ThuysGas.Het bij de gemeente Westerveld ingediende initiatief voor een mestvergassingsinstallatie aan de Oeveraseweg door firma Meilof.Het bij de gemeente Westerveld ingediende initiatief omtrent een zonneveld nabij Havelte (Meenteweg) waar zonnestroom geproduceerd zal worden.Initiatieven van onze ondernemers voor het plaatsen van kleine windmolens met een ashoogte van 15 meter waar op dit moment binnen onze gemeente geen beleid voor is. In verschillende Drentse wordt hier beleid op gemaakt gericht op het inpasbaar maken van deze windmolens in het buitengebied. 

Overwegende dat:

Onze ondernemers zich inspannen om de energie transitie gestalte te geven.Onze inwoners zich inspannen om de energie transitie gestalte te geven.Onze gemeente een opdracht heeft om gestalte te geven aan het klimaatakkoord.Dit college zoals opgenomen in de Voorjaarsrapportage 2019 2.8 Duurzaamheid:samen met inwoners wil werken aan maatregelen om Westerveld in 2030 energieneutraal te krijgen.duurzaamheid een belangrijk thema te vinden en dit ook uit wil stralen.Dit college zoals opgenomen in het Uitgangspunten Samenlevingsakkoorden 2018-2022:samen de ramen wijd open te willen zetten.maatschappelijke initiatieven meer wil gaan stimuleren.een goede afweging wil maken tussen verschillende alternatieven voor aardgas.een duurzaamheidsoverleg wil instellen waar onderzoek gedaan wordt naar mogelijkheden voor inpassing van zonneweiden en windenergie.

Constaterende dat:

de gemeente Westerveld tot op heden bij bovenstaande initiatieven geen actieve houding aanneemt maar hoofdzakelijk zich op de vlakte houdt en niet ondersteunend acteert. Ondernemers en inwoners voortdurend contact zoeken met de gemeente om hun initiatief te bespoedigen maar zij herhaaldelijk maar geen contact krijgen.Dit college absoluut geen gestalte heeft gegeven tot nu toe aan het door hen beschreven wil om te komen tot een duurzame gemeente.Er kansen liggen voor open doel om onze gemeente 100% over te laten schakelen op groen gas en groene stroom geproduceerd in onze eigen gemeente!Dat wanneer dit gerealiseerd zou zijn de gemeente Westerveld de eerste gemeente van Nederland zou zijn die dit bereikt heeft!Meerdere Drentse gemeenten positief beleid opstellen om dergelijke kleine windmolens met 15 meter ashoogte toe te staan in het buitengebied.  FrieslandCampina stimuleert haar leden-melkveehouders te investeren in dergelijke kleine windmolens. 

Roept het college op:

Actief aan de gang te gaan met de taakstelling behorende bij de energie transitie en gestalte te geven aan de eigen gestelde duurzaamheidsdoelen, practice what you preach!Onze initiatiefnemers zoals hierboven beschreven te steunen in hun initiatief en alles in het werk te stellen om binnen de gestelde kaders vergunningverlening zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen.Niet langer te wachten met het geven van inhoudelijke reacties op de ingediende initiatieven.Een proactieve en meedenkende houding aan te nemen richting de initiatiefnemers.Beleid op te stellen waarbinnen de genoemde kleine windmolens geplaatst kunnen worden. 

en gaat over tot de orde van de dag.

Aldus besloten in de vergadering van 9 juli 2019

Motie vreemd aan de orde RIVM rapport

VVD VVD Westerveld 24-04-2019 20:28

De fractie van VVD Westerveld heeft in de raadsvergadering van 23 april een motie ingediend naar aanleiding van de RIVM rapportage over de blootstelling van omwonenden van landbouwpercelen. Ondanks de geruststellende resultaten van het onderzoek over de veiligheid van onze inwoners gaat de discussie in onze gemeente onverminderd door. De VVD is van mening dat het hoog tijd wordt om aan de slag te gaan met andere zeer belangrijke thema’s in de gemeente. Hoe houden we de lasten voor onze inwoners en ondernemers laag ondanks de financiële uitdaging waar we als gemeente voor komen te staan? College, ga aan de slag! En stel het bestemmingsplan buitengebied vast. 

Bekijk hier het agendapunt terug.

/r/82d971994b8a026ce6ff4500bd9ff7e3?url=http%3A%2F%2Fvvd-westerveld.nl%2Findex.php%2Fmotie-vreemd-aan-de-orde-rivm-rapport%2F&id=cae67ffbc91bec6b0c5cf4f189955236041e2816

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.