Nieuws van politieke partijen in Berg en Dal over PvdA inzichtelijk

92 documenten

Dienstverleningsovereenkomst

PvdA PvdA Berg en Dal 21-09-2020 12:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 21 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen naar aanleiding van M44 Informatienota Dienstverleningsovereenkomst 2021-2022 met de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling ‘Rijk van Nijmegen’

Op pagina 2 van uw informatienota zijn de 7 lokale keuzes aangegeven. Waarop zijn de voorgestelde 7 keuzes vanuit de Keuzekaart (13 opties) exact gebaseerd, inclusief het aantal pepers? Welke cijfers, beleidskeuzes, et cetera. Waarom is daarbij bijvoorbeeld niet gekozen voor een specifieke doelgroepaanpak, zoals de 55-plussers of alleenstaande (part time werkende) ouders? In de DVO 2020 stond in artikel 9 meer uitwerking van de “Dienstverlening”. Wat is de reden dat dit artikel in dit concept niet meer is opgenomen? In artikel 13 van de DVO 2021-2022 in het tweede lid wordt een aanvullende afspraak benoemd over de prestatie-indicatoren en bijvoorbeeld het geven van meer inzicht in wel/niet duurzaamheid van de plaatsingen (banen). Dit was ook één van de onderdelen van de eerder aangenomen Motie Echte Banen. Goed dat er aandacht voor is, maar in het artikel staat: “Werkbedrijf gaat na” . Dat is een erg ruim en vrij begrip. Waarom is hiervoor gekozen? Wat verwacht u als concreet resultaat van dit tweede lid? Voorgesteld wordt om de DVO 2021-2022 voor 2 jaar af te sluiten in plaats van 1 jaar. Hoe moeten of kunnen afspraken tussentijds worden gewijzigd door een gemeente? Wat betekent dat praktisch gezien voor bijvoorbeeld het tijdspad en administratieve rompslomp? Hoe ziet u de risico’s hiervan in het kader van de huidige ontwikkelingen (zoals nog deels onbekende maar te verwachten gevolgen qua werkgelegenheid en doelgroep door de Coronacrisis)? Waarom valt ons succesvolle “Berg en Dal Werkt!” inmiddels niet onder “reguliere werkzaamheden”, nu zoveel gemeenten dit hebben overgenomen? Kunnen wij de laatste onderzoeken naar de klanttevredenheid ontvangen (resultatensheets)?

Het bericht Dienstverleningsovereenkomst verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Dienstverleningsovereenkomst

PvdA PvdA Berg en Dal 21-09-2020 12:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 21 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen naar aanleiding van M44 Informatienota Dienstverleningsovereenkomst 2021-2022 met de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling ‘Rijk van Nijmegen’

Op pagina 2 van uw informatienota zijn de 7 lokale keuzes aangegeven. Waarop zijn de voorgestelde 7 keuzes vanuit de Keuzekaart (13 opties) exact gebaseerd, inclusief het aantal pepers? Welke cijfers, beleidskeuzes, et cetera. Waarom is daarbij bijvoorbeeld niet gekozen voor een specifieke doelgroepaanpak, zoals de 55-plussers of alleenstaande (part time werkende) ouders? In de DVO 2020 stond in artikel 9 meer uitwerking van de “Dienstverlening”. Wat is de reden dat dit artikel in dit concept niet meer is opgenomen? In artikel 13 van de DVO 2021-2022 in het tweede lid wordt een aanvullende afspraak benoemd over de prestatie-indicatoren en bijvoorbeeld het geven van meer inzicht in wel/niet duurzaamheid van de plaatsingen (banen). Dit was ook één van de onderdelen van de eerder aangenomen Motie Echte Banen. Goed dat er aandacht voor is, maar in het artikel staat: “Werkbedrijf gaat na” . Dat is een erg ruim en vrij begrip. Waarom is hiervoor gekozen? Wat verwacht u als concreet resultaat van dit tweede lid? Voorgesteld wordt om de DVO 2021-2022 voor 2 jaar af te sluiten in plaats van 1 jaar. Hoe moeten of kunnen afspraken tussentijds worden gewijzigd door een gemeente? Wat betekent dat praktisch gezien voor bijvoorbeeld het tijdspad en administratieve rompslomp? Hoe ziet u de risico’s hiervan in het kader van de huidige ontwikkelingen (zoals nog deels onbekende maar te verwachten gevolgen qua werkgelegenheid en doelgroep door de Coronacrisis)? Waarom valt ons succesvolle “Berg en Dal Werkt!” inmiddels niet onder “reguliere werkzaamheden”, nu zoveel gemeenten dit hebben overgenomen? Kunnen wij de laatste onderzoeken naar de klanttevredenheid ontvangen (resultatensheets)?

Het bericht Dienstverleningsovereenkomst verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Dienstverleningsovereenkomst

PvdA PvdA Berg en Dal 21-09-2020 12:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 21 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen naar aanleiding van M44 Informatienota Dienstverleningsovereenkomst 2021-2022 met de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling ‘Rijk van Nijmegen’

Op pagina 2 van uw informatienota zijn de 7 lokale keuzes aangegeven. Waarop zijn de voorgestelde 7 keuzes vanuit de Keuzekaart (13 opties) exact gebaseerd, inclusief het aantal pepers? Welke cijfers, beleidskeuzes, et cetera. Waarom is daarbij bijvoorbeeld niet gekozen voor een specifieke doelgroepaanpak, zoals de 55-plussers of alleenstaande (part time werkende) ouders? In de DVO 2020 stond in artikel 9 meer uitwerking van de “Dienstverlening”. Wat is de reden dat dit artikel in dit concept niet meer is opgenomen? In artikel 13 van de DVO 2021-2022 in het tweede lid wordt een aanvullende afspraak benoemd over de prestatie-indicatoren en bijvoorbeeld het geven van meer inzicht in wel/niet duurzaamheid van de plaatsingen (banen). Dit was ook één van de onderdelen van de eerder aangenomen Motie Echte Banen. Goed dat er aandacht voor is, maar in het artikel staat: “Werkbedrijf gaat na” . Dat is een erg ruim en vrij begrip. Waarom is hiervoor gekozen? Wat verwacht u als concreet resultaat van dit tweede lid? Voorgesteld wordt om de DVO 2021-2022 voor 2 jaar af te sluiten in plaats van 1 jaar. Hoe moeten of kunnen afspraken tussentijds worden gewijzigd door een gemeente? Wat betekent dat praktisch gezien voor bijvoorbeeld het tijdspad en administratieve rompslomp? Hoe ziet u de risico’s hiervan in het kader van de huidige ontwikkelingen (zoals nog deels onbekende maar te verwachten gevolgen qua werkgelegenheid en doelgroep door de Coronacrisis)? Waarom valt ons succesvolle “Berg en Dal Werkt!” inmiddels niet onder “reguliere werkzaamheden”, nu zoveel gemeenten dit hebben overgenomen? Kunnen wij de laatste onderzoeken naar de klanttevredenheid ontvangen (resultatensheets)?

Het bericht Dienstverleningsovereenkomst verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps

PvdA PvdA Berg en Dal 08-09-2020 12:57

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 8 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps”

Vraag 1: Ons kwam ter ore dat een buurt Whatsappgroep rondom het centrum van Groesbeek roodgloeiend staat van de berichten omdat men rondom het dorp veel overlast ervaart. Dat wordt met name gemeld t.a.v. het parkeerdek/kelder van de parkeergarage Spoorlaan (bekend probleem, eerder ook raadsvragen et cetera gesteld), het stationnetje van de Draisine, maar ook in het park van Mariëndaal en de straat van de voormalige Lidl en Montessori college (Nijverheidsweg). Inmiddels is ook een online petitie opgesteld door inwoners die rondgaat. Vanuit de bewoners wordt gesteld (in de opgestelde petitie) dat te weinig door de gemeente wordt gedaan met de klachten die worden gemeld en inwoners voelen dat het (zij) niet serieus wordt (worden) genomen. Er wordt geschreven over o.a. lachgas, drugs, urineren, harde muziek draaien, rotzooi achterlaten, vernielingen, racen, onveiligheid, et cetera.

1.a. Herkent u deze actuele signalen en de gevoelens/ervaringen van omwonenden? Wat wordt er vanuit de gemeente, jongerenwerk en/of wijkagenten et cetera mee gedaan?

1.b. Zijn er fysiek toch nog maatregelen/wijzigingen toe te passen die dergelijke overlast op die plekken kan verminderen? Bijvoorbeeld de plekken minder aantrekkelijk maken om rond te hangen? Waarom vindt u dat hier wel / niet gepast?

1.c. Staat u nog steeds achter de beslissing om de hangplek in de parkeergarage/kelder van de Spoorlaan te gedogen?

1.d. Is een andere oplossing te vinden in de omgeving voor de jeugd die wel gewoon gezellig wil chillen zonder gedoe/overlast?

Vraag 2: De buurtgroep Whatsapp’s worden veel gebruikt. Vanuit de gemeente is ook gestimuleerd dat mensen deze buurtapps gebruiken en wordt dit ondersteund. Immers, zo staat op onze ge-meentelijke website bij een bericht over “Beheerders gezocht”: “Politie en toezichthouders kunnen namelijk niet overal tegelijk zijn”.

Maar , 2.a Wat is voor de gemeente het doel van deze appgroepen? Wordt ook gevolg gegeven aan zaken die uit deze buurtapp’s naar voren komen? Wordt er vanuit de gemeente bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd contact gelegd met beheerders van deze app om te peilen wat er leeft bijvoorbeeld? Kortom, gebruiken wij deze groepen ook als input en hebben wij enig zicht op wat leeft in die wijken, zodat we als gemeente/wijkagenten/… ook tijdig erop in kunnen spelen?

2. b Hebben we nog steeds een (bijna) gemeentebrede spreiding van (actieve) buurtsapp’s? Eerder gaf de gemeente aan dat dit leidt tot minder inbraken/vernieling. Ziet u hiervan nog steeds effect?

Het bericht Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps

PvdA PvdA Berg en Dal 08-09-2020 12:57

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 8 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps”

Vraag 1: Ons kwam ter ore dat een buurt Whatsappgroep rondom het centrum van Groesbeek roodgloeiend staat van de berichten omdat men rondom het dorp veel overlast ervaart. Dat wordt met name gemeld t.a.v. het parkeerdek/kelder van de parkeergarage Spoorlaan (bekend probleem, eerder ook raadsvragen et cetera gesteld), het stationnetje van de Draisine, maar ook in het park van Mariëndaal en de straat van de voormalige Lidl en Montessori college (Nijverheidsweg). Inmiddels is ook een online petitie opgesteld door inwoners die rondgaat. Vanuit de bewoners wordt gesteld (in de opgestelde petitie) dat te weinig door de gemeente wordt gedaan met de klachten die worden gemeld en inwoners voelen dat het (zij) niet serieus wordt (worden) genomen. Er wordt geschreven over o.a. lachgas, drugs, urineren, harde muziek draaien, rotzooi achterlaten, vernielingen, racen, onveiligheid, et cetera.

1.a. Herkent u deze actuele signalen en de gevoelens/ervaringen van omwonenden? Wat wordt er vanuit de gemeente, jongerenwerk en/of wijkagenten et cetera mee gedaan?

1.b. Zijn er fysiek toch nog maatregelen/wijzigingen toe te passen die dergelijke overlast op die plekken kan verminderen? Bijvoorbeeld de plekken minder aantrekkelijk maken om rond te hangen? Waarom vindt u dat hier wel / niet gepast?

1.c. Staat u nog steeds achter de beslissing om de hangplek in de parkeergarage/kelder van de Spoorlaan te gedogen?

1.d. Is een andere oplossing te vinden in de omgeving voor de jeugd die wel gewoon gezellig wil chillen zonder gedoe/overlast?

Vraag 2: De buurtgroep Whatsapp’s worden veel gebruikt. Vanuit de gemeente is ook gestimuleerd dat mensen deze buurtapps gebruiken en wordt dit ondersteund. Immers, zo staat op onze ge-meentelijke website bij een bericht over “Beheerders gezocht”: “Politie en toezichthouders kunnen namelijk niet overal tegelijk zijn”.

Maar , 2.a Wat is voor de gemeente het doel van deze appgroepen? Wordt ook gevolg gegeven aan zaken die uit deze buurtapp’s naar voren komen? Wordt er vanuit de gemeente bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd contact gelegd met beheerders van deze app om te peilen wat er leeft bijvoorbeeld? Kortom, gebruiken wij deze groepen ook als input en hebben wij enig zicht op wat leeft in die wijken, zodat we als gemeente/wijkagenten/… ook tijdig erop in kunnen spelen?

2. b Hebben we nog steeds een (bijna) gemeentebrede spreiding van (actieve) buurtsapp’s? Eerder gaf de gemeente aan dat dit leidt tot minder inbraken/vernieling. Ziet u hiervan nog steeds effect?

Het bericht Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps

PvdA PvdA Berg en Dal 08-09-2020 12:57

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 8 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps”

Vraag 1: Ons kwam ter ore dat een buurt Whatsappgroep rondom het centrum van Groesbeek roodgloeiend staat van de berichten omdat men rondom het dorp veel overlast ervaart. Dat wordt met name gemeld t.a.v. het parkeerdek/kelder van de parkeergarage Spoorlaan (bekend probleem, eerder ook raadsvragen et cetera gesteld), het stationnetje van de Draisine, maar ook in het park van Mariëndaal en de straat van de voormalige Lidl en Montessori college (Nijverheidsweg). Inmiddels is ook een online petitie opgesteld door inwoners die rondgaat. Vanuit de bewoners wordt gesteld (in de opgestelde petitie) dat te weinig door de gemeente wordt gedaan met de klachten die worden gemeld en inwoners voelen dat het (zij) niet serieus wordt (worden) genomen. Er wordt geschreven over o.a. lachgas, drugs, urineren, harde muziek draaien, rotzooi achterlaten, vernielingen, racen, onveiligheid, et cetera.

1.a. Herkent u deze actuele signalen en de gevoelens/ervaringen van omwonenden? Wat wordt er vanuit de gemeente, jongerenwerk en/of wijkagenten et cetera mee gedaan?

1.b. Zijn er fysiek toch nog maatregelen/wijzigingen toe te passen die dergelijke overlast op die plekken kan verminderen? Bijvoorbeeld de plekken minder aantrekkelijk maken om rond te hangen? Waarom vindt u dat hier wel / niet gepast?

1.c. Staat u nog steeds achter de beslissing om de hangplek in de parkeergarage/kelder van de Spoorlaan te gedogen?

1.d. Is een andere oplossing te vinden in de omgeving voor de jeugd die wel gewoon gezellig wil chillen zonder gedoe/overlast?

Vraag 2: De buurtgroep Whatsapp’s worden veel gebruikt. Vanuit de gemeente is ook gestimuleerd dat mensen deze buurtapps gebruiken en wordt dit ondersteund. Immers, zo staat op onze ge-meentelijke website bij een bericht over “Beheerders gezocht”: “Politie en toezichthouders kunnen namelijk niet overal tegelijk zijn”.

Maar , 2.a Wat is voor de gemeente het doel van deze appgroepen? Wordt ook gevolg gegeven aan zaken die uit deze buurtapp’s naar voren komen? Wordt er vanuit de gemeente bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd contact gelegd met beheerders van deze app om te peilen wat er leeft bijvoorbeeld? Kortom, gebruiken wij deze groepen ook als input en hebben wij enig zicht op wat leeft in die wijken, zodat we als gemeente/wijkagenten/… ook tijdig erop in kunnen spelen?

2. b Hebben we nog steeds een (bijna) gemeentebrede spreiding van (actieve) buurtsapp’s? Eerder gaf de gemeente aan dat dit leidt tot minder inbraken/vernieling. Ziet u hiervan nog steeds effect?

Het bericht Overlast Centrum Groesbeek en buurtgroep Whatsapps verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden

PvdA PvdA GroenLinks VVD Berg en Dal 25-08-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 19 juni j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 25 augustus j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over “Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen”

Geacht college,

In de Gelderlander van woensdag 10 juni jongstleden lazen wij een interessant artikel over het voornemen van de Euregio om een onderzoek in te stellen naar de haalbare verbeteringen (2030) van de verbindingen tussen onze provincie Gelderland en onze Duitse buren van Noordrein Westfalen. Een in meerdere opzichten goed initiatief lijkt ons: goed voor onze economie, goed voor internationale contacten en goed voor ons toerisme. In het onderzoek worden ook alle opties meegenomen hebben wij begrepen.

De fractie van de PvdA heeft samen met haar Nijmeegse, Kranenburgse en Kleefse partners en GroenLinks en VVD Nijmegen meermalen om een nieuw onderzoek gevraagd, met name om de mogelijkheden te onderzoeken van de haalbaarheid van een moderne lightrailverbinding (géén TREINverbinding!) tussen Kleef en Nijmegen. Dit ook in het kader van de integrale, economische en toeristische ontwikkeling van het centrum van Groesbeek. De reactie van onze wethouder Fleuren is teleurstellend en, niet verrassend, negatief, althans volgens het artikel in de Gelderlander.

Alvast bedankt voor de antwoorden, Namens PvdA Berg en Dal Lesley Albers, Fractievoorzitter

Wij hebben hierover een aantal vragen.

Vraag: Wij gaan ervan uit dat ons college blij is met een onderzoek naar de verbetering van de verbindingen tussen Gelderland en onze Duitse buren en bij dat onderzoek geen enkele verbinding uitsluit? Klopt deze aanname van de PvdA?   Antwoord: Ja, ons college staat achter de wens van de Euregio Rijn-Waal om in de komende tijd een grensoverschrijdend mobiliteitsplan op te stellen. Juist ook omdat het een breed ingestoken studie betreft die op voorhand geen verbindingen of modaliteiten uitsluit. Zo zijn wij ook erg geïnteresseerd in verdere verbeteringen van grensoverschrijdende buslijnen, een doortrekking van de B9, betere fietsverbindingen en verbindingen over het water.   Vraag: Wij gaan er ook van uit dat de wethouder namens het hele college spreekt als zij zegt dat een railverbinding ‘de verkrachting’ betekent van Groesbeek? Klopt ook deze aanname?   Antwoord: Op 4 juli 2019 heeft uw raad ons college negen kaders meegegeven voor de herinrichting van het marktplein. Momenteel zijn we met deze negen kaders het plein aan het ontwerpen. Door de beperkte grootte van het plein is het nu al een hele uitdaging om aan elk van deze kaders tegemoet te komen.   Een railverbinding zal een dermate groot ruimtebeslag innemen op het plein, dat het zeker niet meer mogelijk zal zijn om de doelen van uw raad te halen. In die zin betekent een railverbinding een ernstige aantasting van het centrum van Groesbeek.   Volledigheidshalve gaat het om de volgende negen kaders die uw raad heeft vastgesteld: i. Het marktplein moet een groene en dorpse uitstraling krijgen; ii. We faciliteren bezoekers met elk motief (impulsaankopen, boodschappen, verblijven, ontmoeten, recreëren, etc); iii. Een goede bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer is essentieel, zowel voor auto’s, busvervoer, als voor fietsers; iv. Het marktplein moet een fietsknooppunt worden met een duidelijke routering en goede faciliteiten voor fietsparkeren; v. Het marktplein is dé locatie voor de markt en evenementen; vi. Op het marktplein moet een goede balans ontstaan tussen het marktplein als centrale ontmoetingsplek van het dorp, als verbindende schakel tussen de deelgebieden van het centrum en de wens om kort parkeren beperkt toe te staan in het kader van gericht centrumbezoek; vii. In het centrum waarborgen we voldoende parkeerplaatsen. Bij ontwikkelingen is een sluitende (theoretische) parkeerbalans leidend; viii. De Dorpsstraat heeft ook een functie als hemelwater geleidende goot.; ix. Doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd door de inrichting van de openbare ruimte.   Vraag: Is het college nog op de hoogte van het meerderheidsstandpunt van de Berg en Dalse raad dat ‘alle opties nog moeten worden opengehouden’ met betrekking tot de reactivering van de railverbinding Kleef Nijmegen?   Antwoord: Vooropgesteld: uw raad heeft niet besloten om ‘alle opties open te houden’.   Uw raad heeft ons college opdracht gegeven om met voorwaarden deel te nemen aan overleggen over een eventuele reactivering. Deze voorwaarden zijn vastgesteld door de raad van de gemeente Groesbeek op 4 oktober 2012 en bevestigd in de mobiliteitsvisie door uw raad in 2017. Het gaat om de volgende voorwaarden: 1) in de vervolgstudie(s) en bij overleggen moeten onderstaande Groesbeekse voorwaarden worden ingebracht: a. het vervoer (materieelsoort) is uitsluitend een tram en/of tramtrein b. het omvat alleen personenvervoer c. er komt minimaal 1 station/halte in het centrum van Groesbeek, haltes op De Horst en Bisseltsebaan zijn wenselijk d. een busverbinding over de Nijmeegsebaan blijft behouden e. OV naar/van De Horst en Breedeweg heeft en houdt een frequentie van minimaal 2x per uur 2) uitgangspunt is dat eventuele exploitatietekorten en investeringskosten (eventueel afhankelijk van het resultaat) niet voor rekening van de gemeente Groesbeek komen.   Ons college heeft deze voorwaarden de afgelopen jaren consequent uitgedragen. Echter is tot op heden vanuit Duitse zijde geen interesse gebleken in een reactivering van de verbinding als tram of tramtrein. Ook overige voorwaarden waren amper bespreekbaar. Vanuit Duitse zijde, recent nog door Kreis Kleve, is de wens geuit om de bestaande treindienst vanuit Düsseldorf naar Kleve door te trekken naar Nijmegen. Dit Duitse standpunt komt dus niet overeen met het standpunt zoals door uw raad ingenomen.   Vraag: Hoe zou het college in dit verband de huidige doorgaande weg door het dorp Groesbeek omschrijven in vergelijking met een eventuele railverbinding?   Antwoord: De Dorpsstraat is naar mening van ons college een te drukke weg voor een prettig en aantrekkelijk centrum. De weg vormt daardoor helaas een barrière. Het verschil met een eventuele railverbinding is dat voor autoverkeer geen geschikt alternatief voorhanden is gebleken. Daar waar dat voor het openbaar vervoer wel het geval is (de bestaande buslijn SB58 Nijmegen – Beek – Kleve en lijn 5 Nijmegen – Groesbeek).   Vraag: Waarom blijft wethouder Fleuren volharden in het beeld van een soort van intercity verbinding, met tunnels en ettelijke spoorovergangen et cetera tussen Kleef en Nijmegen terwijl daarvan toch al jarenlang geen sprake meer van is?   Antwoord: Gezien de recente uitspraak van de Kreis Kleve is dat nu juist wel sprake van.  
https://bergendal.pvda.nl/nieuws/verbetering-internationale-verbindingen-gelderland-noordrein-westfalen/

Impressie toekomstige situatie station Groesbeek, door Movares 2018

Het gaat niet zozeer om zaken als Groesbeek voorbij rijdende Intercity verbindingen. Waar het om draait is dat een verbinding inpasbaar is op een marktplein zonder allerlei harde, scheidende elementen die bij een trein verbinding verplicht zijn, zelfs in geval van een lightrail verbinding (wat nog steeds een trein betreft maar lichter).   In 2018 heeft Movares in opdracht van de provincie Gelderland de omgevingseffecten in beeld gebracht van een eventuele reactivering als trein (lightrail) verbinding. Uit de visualisaties bleek dat in dat geval hekwerken en hoge perrons een absoluut obstakel gaan vormen in ons centrum. Daar is ons college én uw raad absoluut geen voorstander van.   Vraag: Ook voor haar zou dus een nieuw onderzoek enige nieuwe inzichten kunnen geven en wellicht voortschrijdend inzicht. Bent u het hiermee eens?   Antwoord: Een nieuw onderzoek kan altijd leiden tot nieuwe inzichten en wellicht voortschrijdend inzicht.   De afgelopen tientallen jaren is al veel onderzocht over een eventuele reactivering. Wij hopen dan ook dat het Euregionaal mobiliteitsonderzoek zijn brede focus blijft houden waardoor ook andere mogelijke grensoverschrijdende verbeteringen in beeld blijven en tevens de belangen voor het centrum van Groesbeek worden meegewogen.

Het bericht Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden

PvdA PvdA GroenLinks VVD Berg en Dal 25-08-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 19 juni j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 25 augustus j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over “Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen”

Geacht college,

In de Gelderlander van woensdag 10 juni jongstleden lazen wij een interessant artikel over het voornemen van de Euregio om een onderzoek in te stellen naar de haalbare verbeteringen (2030) van de verbindingen tussen onze provincie Gelderland en onze Duitse buren van Noordrein Westfalen. Een in meerdere opzichten goed initiatief lijkt ons: goed voor onze economie, goed voor internationale contacten en goed voor ons toerisme. In het onderzoek worden ook alle opties meegenomen hebben wij begrepen.

De fractie van de PvdA heeft samen met haar Nijmeegse, Kranenburgse en Kleefse partners en GroenLinks en VVD Nijmegen meermalen om een nieuw onderzoek gevraagd, met name om de mogelijkheden te onderzoeken van de haalbaarheid van een moderne lightrailverbinding (géén TREINverbinding!) tussen Kleef en Nijmegen. Dit ook in het kader van de integrale, economische en toeristische ontwikkeling van het centrum van Groesbeek. De reactie van onze wethouder Fleuren is teleurstellend en, niet verrassend, negatief, althans volgens het artikel in de Gelderlander.

Alvast bedankt voor de antwoorden, Namens PvdA Berg en Dal Lesley Albers, Fractievoorzitter

Wij hebben hierover een aantal vragen.

Vraag: Wij gaan ervan uit dat ons college blij is met een onderzoek naar de verbetering van de verbindingen tussen Gelderland en onze Duitse buren en bij dat onderzoek geen enkele verbinding uitsluit? Klopt deze aanname van de PvdA?   Antwoord: Ja, ons college staat achter de wens van de Euregio Rijn-Waal om in de komende tijd een grensoverschrijdend mobiliteitsplan op te stellen. Juist ook omdat het een breed ingestoken studie betreft die op voorhand geen verbindingen of modaliteiten uitsluit. Zo zijn wij ook erg geïnteresseerd in verdere verbeteringen van grensoverschrijdende buslijnen, een doortrekking van de B9, betere fietsverbindingen en verbindingen over het water.   Vraag: Wij gaan er ook van uit dat de wethouder namens het hele college spreekt als zij zegt dat een railverbinding ‘de verkrachting’ betekent van Groesbeek? Klopt ook deze aanname?   Antwoord: Op 4 juli 2019 heeft uw raad ons college negen kaders meegegeven voor de herinrichting van het marktplein. Momenteel zijn we met deze negen kaders het plein aan het ontwerpen. Door de beperkte grootte van het plein is het nu al een hele uitdaging om aan elk van deze kaders tegemoet te komen.   Een railverbinding zal een dermate groot ruimtebeslag innemen op het plein, dat het zeker niet meer mogelijk zal zijn om de doelen van uw raad te halen. In die zin betekent een railverbinding een ernstige aantasting van het centrum van Groesbeek.   Volledigheidshalve gaat het om de volgende negen kaders die uw raad heeft vastgesteld: i. Het marktplein moet een groene en dorpse uitstraling krijgen; ii. We faciliteren bezoekers met elk motief (impulsaankopen, boodschappen, verblijven, ontmoeten, recreëren, etc); iii. Een goede bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer is essentieel, zowel voor auto’s, busvervoer, als voor fietsers; iv. Het marktplein moet een fietsknooppunt worden met een duidelijke routering en goede faciliteiten voor fietsparkeren; v. Het marktplein is dé locatie voor de markt en evenementen; vi. Op het marktplein moet een goede balans ontstaan tussen het marktplein als centrale ontmoetingsplek van het dorp, als verbindende schakel tussen de deelgebieden van het centrum en de wens om kort parkeren beperkt toe te staan in het kader van gericht centrumbezoek; vii. In het centrum waarborgen we voldoende parkeerplaatsen. Bij ontwikkelingen is een sluitende (theoretische) parkeerbalans leidend; viii. De Dorpsstraat heeft ook een functie als hemelwater geleidende goot.; ix. Doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd door de inrichting van de openbare ruimte.   Vraag: Is het college nog op de hoogte van het meerderheidsstandpunt van de Berg en Dalse raad dat ‘alle opties nog moeten worden opengehouden’ met betrekking tot de reactivering van de railverbinding Kleef Nijmegen?   Antwoord: Vooropgesteld: uw raad heeft niet besloten om ‘alle opties open te houden’.   Uw raad heeft ons college opdracht gegeven om met voorwaarden deel te nemen aan overleggen over een eventuele reactivering. Deze voorwaarden zijn vastgesteld door de raad van de gemeente Groesbeek op 4 oktober 2012 en bevestigd in de mobiliteitsvisie door uw raad in 2017. Het gaat om de volgende voorwaarden: 1) in de vervolgstudie(s) en bij overleggen moeten onderstaande Groesbeekse voorwaarden worden ingebracht: a. het vervoer (materieelsoort) is uitsluitend een tram en/of tramtrein b. het omvat alleen personenvervoer c. er komt minimaal 1 station/halte in het centrum van Groesbeek, haltes op De Horst en Bisseltsebaan zijn wenselijk d. een busverbinding over de Nijmeegsebaan blijft behouden e. OV naar/van De Horst en Breedeweg heeft en houdt een frequentie van minimaal 2x per uur 2) uitgangspunt is dat eventuele exploitatietekorten en investeringskosten (eventueel afhankelijk van het resultaat) niet voor rekening van de gemeente Groesbeek komen.   Ons college heeft deze voorwaarden de afgelopen jaren consequent uitgedragen. Echter is tot op heden vanuit Duitse zijde geen interesse gebleken in een reactivering van de verbinding als tram of tramtrein. Ook overige voorwaarden waren amper bespreekbaar. Vanuit Duitse zijde, recent nog door Kreis Kleve, is de wens geuit om de bestaande treindienst vanuit Düsseldorf naar Kleve door te trekken naar Nijmegen. Dit Duitse standpunt komt dus niet overeen met het standpunt zoals door uw raad ingenomen.   Vraag: Hoe zou het college in dit verband de huidige doorgaande weg door het dorp Groesbeek omschrijven in vergelijking met een eventuele railverbinding?   Antwoord: De Dorpsstraat is naar mening van ons college een te drukke weg voor een prettig en aantrekkelijk centrum. De weg vormt daardoor helaas een barrière. Het verschil met een eventuele railverbinding is dat voor autoverkeer geen geschikt alternatief voorhanden is gebleken. Daar waar dat voor het openbaar vervoer wel het geval is (de bestaande buslijn SB58 Nijmegen – Beek – Kleve en lijn 5 Nijmegen – Groesbeek).   Vraag: Waarom blijft wethouder Fleuren volharden in het beeld van een soort van intercity verbinding, met tunnels en ettelijke spoorovergangen et cetera tussen Kleef en Nijmegen terwijl daarvan toch al jarenlang geen sprake meer van is?   Antwoord: Gezien de recente uitspraak van de Kreis Kleve is dat nu juist wel sprake van.  
https://bergendal.pvda.nl/nieuws/verbetering-internationale-verbindingen-gelderland-noordrein-westfalen/

Impressie toekomstige situatie station Groesbeek, door Movares 2018

Het gaat niet zozeer om zaken als Groesbeek voorbij rijdende Intercity verbindingen. Waar het om draait is dat een verbinding inpasbaar is op een marktplein zonder allerlei harde, scheidende elementen die bij een trein verbinding verplicht zijn, zelfs in geval van een lightrail verbinding (wat nog steeds een trein betreft maar lichter).   In 2018 heeft Movares in opdracht van de provincie Gelderland de omgevingseffecten in beeld gebracht van een eventuele reactivering als trein (lightrail) verbinding. Uit de visualisaties bleek dat in dat geval hekwerken en hoge perrons een absoluut obstakel gaan vormen in ons centrum. Daar is ons college én uw raad absoluut geen voorstander van.   Vraag: Ook voor haar zou dus een nieuw onderzoek enige nieuwe inzichten kunnen geven en wellicht voortschrijdend inzicht. Bent u het hiermee eens?   Antwoord: Een nieuw onderzoek kan altijd leiden tot nieuwe inzichten en wellicht voortschrijdend inzicht.   De afgelopen tientallen jaren is al veel onderzocht over een eventuele reactivering. Wij hopen dan ook dat het Euregionaal mobiliteitsonderzoek zijn brede focus blijft houden waardoor ook andere mogelijke grensoverschrijdende verbeteringen in beeld blijven en tevens de belangen voor het centrum van Groesbeek worden meegewogen.

Het bericht Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden

PvdA PvdA GroenLinks VVD Berg en Dal 25-08-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 19 juni j.l. aan de orde gesteld bij het college. Hieronder zijn de antwoorden van 25 augustus j.l. verwerkt.

Schriftelijke politieke vragen over “Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen”

Geacht college,

In de Gelderlander van woensdag 10 juni jongstleden lazen wij een interessant artikel over het voornemen van de Euregio om een onderzoek in te stellen naar de haalbare verbeteringen (2030) van de verbindingen tussen onze provincie Gelderland en onze Duitse buren van Noordrein Westfalen. Een in meerdere opzichten goed initiatief lijkt ons: goed voor onze economie, goed voor internationale contacten en goed voor ons toerisme. In het onderzoek worden ook alle opties meegenomen hebben wij begrepen.

De fractie van de PvdA heeft samen met haar Nijmeegse, Kranenburgse en Kleefse partners en GroenLinks en VVD Nijmegen meermalen om een nieuw onderzoek gevraagd, met name om de mogelijkheden te onderzoeken van de haalbaarheid van een moderne lightrailverbinding (géén TREINverbinding!) tussen Kleef en Nijmegen. Dit ook in het kader van de integrale, economische en toeristische ontwikkeling van het centrum van Groesbeek. De reactie van onze wethouder Fleuren is teleurstellend en, niet verrassend, negatief, althans volgens het artikel in de Gelderlander.

Alvast bedankt voor de antwoorden, Namens PvdA Berg en Dal Lesley Albers, Fractievoorzitter

Wij hebben hierover een aantal vragen.

Vraag: Wij gaan ervan uit dat ons college blij is met een onderzoek naar de verbetering van de verbindingen tussen Gelderland en onze Duitse buren en bij dat onderzoek geen enkele verbinding uitsluit? Klopt deze aanname van de PvdA?   Antwoord: Ja, ons college staat achter de wens van de Euregio Rijn-Waal om in de komende tijd een grensoverschrijdend mobiliteitsplan op te stellen. Juist ook omdat het een breed ingestoken studie betreft die op voorhand geen verbindingen of modaliteiten uitsluit. Zo zijn wij ook erg geïnteresseerd in verdere verbeteringen van grensoverschrijdende buslijnen, een doortrekking van de B9, betere fietsverbindingen en verbindingen over het water.   Vraag: Wij gaan er ook van uit dat de wethouder namens het hele college spreekt als zij zegt dat een railverbinding ‘de verkrachting’ betekent van Groesbeek? Klopt ook deze aanname?   Antwoord: Op 4 juli 2019 heeft uw raad ons college negen kaders meegegeven voor de herinrichting van het marktplein. Momenteel zijn we met deze negen kaders het plein aan het ontwerpen. Door de beperkte grootte van het plein is het nu al een hele uitdaging om aan elk van deze kaders tegemoet te komen.   Een railverbinding zal een dermate groot ruimtebeslag innemen op het plein, dat het zeker niet meer mogelijk zal zijn om de doelen van uw raad te halen. In die zin betekent een railverbinding een ernstige aantasting van het centrum van Groesbeek.   Volledigheidshalve gaat het om de volgende negen kaders die uw raad heeft vastgesteld: i. Het marktplein moet een groene en dorpse uitstraling krijgen; ii. We faciliteren bezoekers met elk motief (impulsaankopen, boodschappen, verblijven, ontmoeten, recreëren, etc); iii. Een goede bereikbaarheid voor bestemmingsverkeer is essentieel, zowel voor auto’s, busvervoer, als voor fietsers; iv. Het marktplein moet een fietsknooppunt worden met een duidelijke routering en goede faciliteiten voor fietsparkeren; v. Het marktplein is dé locatie voor de markt en evenementen; vi. Op het marktplein moet een goede balans ontstaan tussen het marktplein als centrale ontmoetingsplek van het dorp, als verbindende schakel tussen de deelgebieden van het centrum en de wens om kort parkeren beperkt toe te staan in het kader van gericht centrumbezoek; vii. In het centrum waarborgen we voldoende parkeerplaatsen. Bij ontwikkelingen is een sluitende (theoretische) parkeerbalans leidend; viii. De Dorpsstraat heeft ook een functie als hemelwater geleidende goot.; ix. Doorgaand gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd door de inrichting van de openbare ruimte.   Vraag: Is het college nog op de hoogte van het meerderheidsstandpunt van de Berg en Dalse raad dat ‘alle opties nog moeten worden opengehouden’ met betrekking tot de reactivering van de railverbinding Kleef Nijmegen?   Antwoord: Vooropgesteld: uw raad heeft niet besloten om ‘alle opties open te houden’.   Uw raad heeft ons college opdracht gegeven om met voorwaarden deel te nemen aan overleggen over een eventuele reactivering. Deze voorwaarden zijn vastgesteld door de raad van de gemeente Groesbeek op 4 oktober 2012 en bevestigd in de mobiliteitsvisie door uw raad in 2017. Het gaat om de volgende voorwaarden: 1) in de vervolgstudie(s) en bij overleggen moeten onderstaande Groesbeekse voorwaarden worden ingebracht: a. het vervoer (materieelsoort) is uitsluitend een tram en/of tramtrein b. het omvat alleen personenvervoer c. er komt minimaal 1 station/halte in het centrum van Groesbeek, haltes op De Horst en Bisseltsebaan zijn wenselijk d. een busverbinding over de Nijmeegsebaan blijft behouden e. OV naar/van De Horst en Breedeweg heeft en houdt een frequentie van minimaal 2x per uur 2) uitgangspunt is dat eventuele exploitatietekorten en investeringskosten (eventueel afhankelijk van het resultaat) niet voor rekening van de gemeente Groesbeek komen.   Ons college heeft deze voorwaarden de afgelopen jaren consequent uitgedragen. Echter is tot op heden vanuit Duitse zijde geen interesse gebleken in een reactivering van de verbinding als tram of tramtrein. Ook overige voorwaarden waren amper bespreekbaar. Vanuit Duitse zijde, recent nog door Kreis Kleve, is de wens geuit om de bestaande treindienst vanuit Düsseldorf naar Kleve door te trekken naar Nijmegen. Dit Duitse standpunt komt dus niet overeen met het standpunt zoals door uw raad ingenomen.   Vraag: Hoe zou het college in dit verband de huidige doorgaande weg door het dorp Groesbeek omschrijven in vergelijking met een eventuele railverbinding?   Antwoord: De Dorpsstraat is naar mening van ons college een te drukke weg voor een prettig en aantrekkelijk centrum. De weg vormt daardoor helaas een barrière. Het verschil met een eventuele railverbinding is dat voor autoverkeer geen geschikt alternatief voorhanden is gebleken. Daar waar dat voor het openbaar vervoer wel het geval is (de bestaande buslijn SB58 Nijmegen – Beek – Kleve en lijn 5 Nijmegen – Groesbeek).   Vraag: Waarom blijft wethouder Fleuren volharden in het beeld van een soort van intercity verbinding, met tunnels en ettelijke spoorovergangen et cetera tussen Kleef en Nijmegen terwijl daarvan toch al jarenlang geen sprake meer van is?   Antwoord: Gezien de recente uitspraak van de Kreis Kleve is dat nu juist wel sprake van.  
https://bergendal.pvda.nl/nieuws/verbetering-internationale-verbindingen-gelderland-noordrein-westfalen/

Impressie toekomstige situatie station Groesbeek, door Movares 2018

Het gaat niet zozeer om zaken als Groesbeek voorbij rijdende Intercity verbindingen. Waar het om draait is dat een verbinding inpasbaar is op een marktplein zonder allerlei harde, scheidende elementen die bij een trein verbinding verplicht zijn, zelfs in geval van een lightrail verbinding (wat nog steeds een trein betreft maar lichter).   In 2018 heeft Movares in opdracht van de provincie Gelderland de omgevingseffecten in beeld gebracht van een eventuele reactivering als trein (lightrail) verbinding. Uit de visualisaties bleek dat in dat geval hekwerken en hoge perrons een absoluut obstakel gaan vormen in ons centrum. Daar is ons college én uw raad absoluut geen voorstander van.   Vraag: Ook voor haar zou dus een nieuw onderzoek enige nieuwe inzichten kunnen geven en wellicht voortschrijdend inzicht. Bent u het hiermee eens?   Antwoord: Een nieuw onderzoek kan altijd leiden tot nieuwe inzichten en wellicht voortschrijdend inzicht.   De afgelopen tientallen jaren is al veel onderzocht over een eventuele reactivering. Wij hopen dan ook dat het Euregionaal mobiliteitsonderzoek zijn brede focus blijft houden waardoor ook andere mogelijke grensoverschrijdende verbeteringen in beeld blijven en tevens de belangen voor het centrum van Groesbeek worden meegewogen.

Het bericht Verbetering internationale verbindingen Gelderland Noordrein Westfalen, nu met antwoorden verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Lobby coronalasten buiten de begroting

PvdA PvdA Berg en Dal 11-06-2020 10:00

Ons raadslid Lesley heeft voor de raadsvergadering van 11 juni de volgende motie aan de orde gesteld.

Lobby coronalasten buiten de begroting

De raad van de gemeente Berg en Dal in vergadering bijeen d.d. 11 juni 2020,

gehoord de beraadslaging,

Overwegende dat:

de coronacrisis niet alleen verschrikkelijke gevolgen heeft voor de volksgezondheid maar eveneens voor economie en samenleving; er in aanvulling op de landelijke regelingen ook naar ons als gemeente gekeken wordt als het gaat om ondersteuning van ondernemers, inwoners en maatschappelijke en culturele instellingen; het risico bestaat dat hogere rijksuitgaven nu leiden tot rijksbezuinigingen straks die via de trap-op-trap-af –systematiek miljoenenbezuinigingen voor gemeenten met zich meebrengen; een dergelijke bezuinigingsopdracht funest is voor onze economische en publieke infrastructuur waar sowieso al harde klappen zullen vallen;

Spreekt uit dat:

het hier gaat om een incidentele miljoenenlast van de coronacrisis en de geraamde lasten van de coronacrisis niet enkel binnen de toch al door het Rijk uitgeknepen begroting van de gemeente kan worden opgelost; lokale voorzieningen verder onder druk komen te staan door de coronacrisis; het los van het in kaart brengen van de lokale financiële mogelijkheden om tot een steunpakket te komen, noodzakelijk is dat het Rijk de gemeenten de mogelijkheid biedt om: noodzakelijke steun aan ondernemers, inwoners en maatschappelijke en culturele instellingen te verschaffen om zo economie en samenleving zoveel mogelijk te ontzien; op termijn wederom te komen tot houdbare overheidsfinanciën;

Verzoekt het college:

om met de gemeenten binnen het Rijk van Nijmegen en de VNG een lobby richting Rijk en provincie te starten over twee sporen: lobby voor toestemming om de coronalasten als incidenteel nadeel te beschouwen en buiten de systematiek van de gesloten huishouding van de jaarlijkse begroting te houden (zoals het rijk dat eerder bij de jeugdzorg deed); lobby voor een financieringsmodel gedekt door bijvoorbeeld: rijksbijdragen die naderhand niet tot korting leiden via de trap-op-trap-af-systematiek; aangetrokken geldleningen tegen lage rente waarbij over een langjarige periode wordt terugbetaald. Deze motie door te sturen aan de andere gemeenten binnen het Rijk van Nijmegen, de VNG, het Rijk en de provincie.

en gaat over tot de orde van de dag.

ondertekening en naam:

Partij van de Arbeid Lesley Albers

Mede-ondertekening: D66 Berg en Dal Tessa Vorderman VOLG Johanna Brouwer en Erik Weijers VVD Berg en Dal Mechteld ten Doesschate

MOTIE VERWORPEN

Fractie   Voor Tegen CDA 4   X D66 1 X   GJS 2   X GroenLinks 3   X GVP 2   X Polderbreed 3   X PvdA 1 X   Social Groesbeek 2   X VOLG 2 X   Voor Berg en Dal 2   X VVD 1 X   Totaal 23 5 18

https://bergendal.pvda.nl/nieuws/lobby-coronalasten-buiten-de-begroting/

Toelichting/achtergrond

Op donderdag 28 mei publiceerde minister Ollongren de Kamerbrief ‘Compensatiepakket coronacrisis medeoverheden’, waarin een voorlopig compensatiepakket voor de lagere overheden tot 1 juni is uitgewerkt. Dit is een eerste stap. Een volledig beeld over de financiële impact van de coronacrisis op de lagere overheden is er namelijk niet. Dit wordt nog verder uitgewerkt. Voor alle bedragen die eventueel gecompenseerd kunnen worden geldt in ieder geval het toverwoord “reële kosten”. De minister verwacht in juli een compleet beeld te hebben over de periode tot 1 juni en wil dan afspraken maken over reële compensatie voor die periode. De gevolgen van de coronacrisis zullen op 1 juni echter niet als sneeuw voor de zon verdwijnen. De crisis zal tot op lange termijn grote maatschappelijke gevolgen hebben, wat zijn weerslag zal hebben op de gemeentefinanciën. Ook na 1 juni is het dus noodzakelijk dat gemeenten gecompenseerd worden voor hun inspanningen en gederfde inkomsten.

De VNG merkt dat gemeenten door de financieel onzekere situatie sobere begrotingen maken, met amper nieuw beleid. Op langere termijn schuilt een grote dreiging in de zogeheten ‘trap op, trap af’-systematiek. Die houdt in dat als het Rijk meer geld uitgeeft, ook gemeenten meer budget krijgen. Maar: andersom ook meebloeden als de landelijke overheid bezuinigt. Terwijl de corona-noodsteun aan bijvoorbeeld werkgevers buiten dit systeem wordt gehouden, bestaat de angst dat gemeenten wel minder geld krijgen als Den Haag straks als gevolg van een verwachte recessie de tering naar de nering moet zetten.

Het bericht Lobby coronalasten buiten de begroting verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.