Nieuws van D66 in Haren inzichtelijk

6 documenten

Ries de Langen in Dagblad van het Noorden: gemeente Haren is langzaam gewurgd

D66 D66 Haren 07-07-2018 12:40

De Eerste Kamer beslist binnenkort over de herindeling van Groningen, Ten Boer en Haren. Slotakkoord van een ongelijke en oneerlijke strijd.

Sinds 2013 is een oneerlijke strijd voor zelfstandigheid van de mooie en goed functionerende gemeente Haren gestreden. In dat jaar verscheen het eindrapport van de Visitatiecommissie Bestuurlijke Toekomst Groningen, genaamd Grenzeloos Gunnen, waarin onder meer geadviseerd werd om Haren met Ten Boer bij de gemeente Groningen te voegen. Provincie en stad Groningen lieten daarna als een wurgslang niet meer los. Na een voorlopig besluit van de toenmalige meerderheid van de gemeenteraad van Haren tot een herindeling met Groningen en Ten Boer, werd de zelfstandigheid inzet van de gemeenteraadverkiezingen in 2014 en een burgerraadpleging over het voorlopig besluit. Er ontstond een nieuwe meerderheid van voorstanders van zelfstandigheid. Ruim 74 procent was tegen het raadsbesluit, en dat bij een opkomst van 75,5 procent.

Gedeputeerde Staten gaven in 2015 met zoveel woorden aan dat het uitgangspunt is dat gemeentelijke herindeling niet wordt opgelegd: „Wij geven de gemeenten nadrukkelijk de ruimte om hun eigen verantwoordelijkheid in deze te nemen en die in te vullen.” Dat heet gunnen. Het gemeentebestuur van Groningen gaf bij herhaling aan dat herindeling met Haren voor hen niet nodig was en dat Haren vooral zelf moest beslissen, zolang de herindeling met Ten Boer maar niet in gevaar zou komen. Ook dat heet gunnen. Aangezien bestuur van provincie en Stad niet meer op medewerking van Haren konden rekenen, moest uit een ander vaatje worden getapt. Op 30 maart, nota bene de laatste werkdag van commissaris van de Koning Max van den Berg, besloot GS om de zogenaamde Arhi-procedure voor herindeling van Haren bij Groningen en Ten Boer te starten. Instemming werd Haren niet gegund. Daarna begon een langzame wurging van de gemeente Haren. Verschillende rapporten over bestuurskracht zagen het licht. Uit diverse rapporten zijn de bij een noodzakelijke herindeling passende argumenten geselecteerd en niet passende feiten weggelaten. Niet dat er niets aan de hand was met Haren. Geprikkeld door deze rapporten is het verbeterplan Beterr Haren gestart en met succes.

Het provinciale herindelingsadvies van januari 2017 aan de minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk stond vol van onjuistheden, onwaarheden en weggelaten feiten. Zijn opvolger, Kajsa Ollongren, werd geacht het advies kritisch te beoordelen, maar liet dat na. De leden van de Tweede Kamer hadden de plicht om het door haar ingediende wetsvoorstel te toetsen. Slechts een kleine minderheid van de partijen in de Kamer deed dat naar eer en geweten, terwijl velen er zich van afmaakten en zelfs feitelijke onjuistheden en leugens debiteerden. Alle informatie vanuit Haren die het tegendeel feitelijk aantoonde, werd genegeerd, zoals de goede financiële staat en vooruitzichten, in tegenstelling tot die van Groningen. Het besluit stond immers al vast!

Het vooropgestelde doel was en is om Haren eindelijk bij de stad Groningen te voegen ten faveure van de groei van de stad Groningen, maar dat argument werd valselijk niet genoemd. Ondertussen werd Haren gekleineerd en uitgerookt. De conclusie is duidelijk. Indien in de verschillende gremia en overlegjes van provinciale bestuurders en Haagse ministeries en Kamerleden een opvatting heeft postgevat, laat de wurgslang van valse argumenten niet meer los en is het de lokale democratie niet meer gegund om in de besluitvorming te participeren. Het vertrouwen in de democratie wordt zo ondermijnd en burgers keren zich terecht af van de politiek. Het eerste houvast van onze democratie is immers de directe leefomgeving, je eigen gemeente, en die wordt ons Harenaars niet gegund. De Eerste Kamer mag hier binnenkort over beslissen.

Zacharias J. De Langen uit Haren is lid van D66

Herindelingsproces: ordinaire annexatie op basis van valse argumenten

D66 D66 SGP Partij voor de Vrijheid Haren 13-06-2018 09:56

Het herindelingsproces loopt naar een einde. De kans dat de Eerste Kamer nog iets kan betekenen voor een zelfstandig Haren bestaat nog steeds. Die kans zou zelfs groot kunnen zijn als de herindeling door de senatoren wordt beoordeeld aan de hand van de vraag: ‘Voor welk probleem in Haren is dit een oplossing?’ Want – zo wordt ons dat al jaren voorgehouden door de Provincie – deze herindeling is nodig omdat Haren het niet zelfstandig KAN. De stad Groningen hield zich op de achtergrond, deed net alsof het voor de stad niet uitmaakt, stelde zelfs voorwaarden waaraan helemaal niet voldaan wordt en zegt uiteindelijk toch volmondig JA tegen dit gedwongen huwelijk. Dat roept de vraag op of het eigenlijk wel gaat om de beste oplossing voor de inwoners van Haren. Raadslid Wil Legemaat is ervan overtuigd dat de werkelijke reden van deze opschalingsmanoeuvre niet de zorg om Haren is, maar de wens van stad en provincie om de stad te versterken vanuit de illusie dat dat goed is voor de hele provincie. Het herindelingsproces is daarmee niet meer of minder dan een ordinaire annexatie op basis van valse argumenten.

Hier haar opvatting over dit proces:

Op 18 januari vorig jaar konden we inspreken in de vergadering van Provinciale Staten van Groningen. Mijn bijdrage leest u hier:

Voorzitter, dames en heren Statenleden, Op 7 november 2016 heb ik een zienswijze ingediend. Over de reactie op mijn zienswijze ben ik zeer ontevreden. Het antwoord op de meeste opmerkingen is een dooddoener: daar herkennen wij ons niet in of: daar hebben wij een andere mening over. Als er al een antwoord terug te vinden in de reactienota. In mijn zienswijze stel ik ook acht heldere vragen en daarop is in het geheel geen antwoord gekomen. De eerste vraag is bijvoorbeeld: kunt u aangeven wat de meerwaarde voor de inwoners van Haren is van een herindeling met de stad? Want van de Provincie horen wij voortdurend dat herindeling beter is voor onze inwoners. Nog niemand heeft mij kunnen uitleggen wat er verbetert. Deze herindeling is, zoals ik in een zienswijze las: een oplossing voor een niet bestaand probleem. En eigenlijk is dat niet zo verwonderlijk als je in historisch perspectief kijkt naar wat hier gebeurt. Al meer dan honderd jaar doet de stad Groningen pogingen om Haren bij de stad te voegen. In 1915 kwam Haren er onderuit door Helpman af te staan, vijf jaar later door flink verzet te plegen. In de jaren zestig door een deel van Waterhuizen en Eelderwolde af te staan, in de jaren negentig werd de regiovisie Groningen-Assen het recept om annexatie in het kader van het C20-beleid tegen te gaan. Telkens was het met open vizier: de stad wilde Haren hebben, omdat dat goed was voor de stad. En het lukte nooit. Mogelijk is dat de reden om het in deze ronde over een andere boeg te gooien: te doen alsof het goed is voor de inwoners van Haren. Grenzeloos Gunnen heeft daar verder geen argumenten voor, dat rapport beroept zich hoofdzakelijk op het nodale principe: de inwoners uit Haren winkelen toch in de stad, gaan er naar de schouwburg en liggen in de stadse ziekenhuizen. Alsof de stad niet betaald wordt voor de centrumfunctie en alsof de inwoners van Haren niet betalen voor hun boodschappen en theatertickets. Al gauw bleek dat niemand duidelijk kon maken wat de meerwaarde voor de inwoners is, dus werd geprobeerd aan te tonen dat Haren het niet zelfstandig kan: eerst door de decentralisaties, daarna was het bestuurskracht, vervolgens zouden het de financiën zijn en toen het COELO dat weerlegde werd het de positie van het weeskind in een opgeschaalde wereld. Telkens als een vermeende zwakte weerlegd was, kwam er een nieuw konijntje uit de hoge hoed. Er waren wel eerlijke geluiden: zo zei de burgemeester van Groningen tegen ons dat hij zijn uiterste best zou doen Haren bij Groningen te krijgen, omdat dat beter was voor de stad, zo laat de uitkomst van het Open Overleg in de Verkenning eerlijk zien dat het erom gaat dat Groningen de vijfde stad van het land wil worden en daar Haren voor nodig heeft. Statenleden, u weet dat dit herindelingsadvies volstrekt niet voldoet aan drie belangrijke beginselen uit de Wet Algemeen Bestuursrecht. Niet aan het fairplay-beginsel, het motiveringsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Het voldoet volstrekt niet aan het collegeprogramma van uw college van GS. U bent er om eerlijk en onbevooroordeeld te wegen en te oordelen. Verschuil u niet achter vijf rapporten, want als u ze echt onbevooroordeeld gelezen hebt, dan weet u net zo goed als ik dat Haren het best zelfstandig kan. U weet net zo goed als ik dat herindeling nauwelijks meerwaarde heeft voor de inwoners van Haren. Wees dan eerlijk over het motief: de meerwaarde voor de stad en daarmee voor de provincie zelf. Dan hoeft u zich niet in bochten te draaien en van alles uit de kast te halen om Haren zwart te maken, zoals een van uw gedeputeerden voortdurend doet. Het lijkt er helaas verdacht veel op dat de meesten van u al jaren geleden besloten hebben dat Haren bij Groningen moet. Toen er nog geen rapporten waren! Sommigen van u wilden zelfs niet met ons in gesprek omdat het besluit al genomen was. Daar hebben die 1127 zienswijzen dus geen invloed op. En deze inspraakronde ook niet. Zoals de heldere uitslag van de burgerraadpleging in Haren geen invloed heeft en het feit dat twee derde van de gemeenteraad niet instemt met uw plannen. Al ver tevoren hebben GS zich van steun verzekerd in de huidige TK, zo wordt zelfs onbeschaamd rondverteld door gedeputeerden. Zonder maar iets inhoudelijks gezien te hebben zou een meerderheid van de TK al steun hebben toegezegd. Het gaat dus niet om argumenten, niet om inhoud, niet om een fatsoenlijk democratisch proces, het gaat om macht. Als dat zo is, voeren wij hier vandaag in uw poppenkast de zoveelste rituele dans uit, terwijl in de achterkamertjes de zaken bekonkeld zijn. En als dat zo is staat de Provincie Groningen in mijn ogen symbool voor alles waardoor mensen het vertrouwen in de politiek verliezen, waardoor ze boos worden en cynisch. Plato zei ooit dat democratie de op één na slechtste staatsvorm was. Slechts tirannie was slechter. In mijn ogen is er één ding nog slechter: schijndemocratie. Statenleden, aan u de kans om het vertrouwen in de politiek en in de democratie te herstellen. ____________________________________

Al snel werd duidelijk dat de meeste partijen in PS kritiekloos het herindelingsontwerp omarmden. Slechts enkele kleine partijen hadden zich inhoudelijk in de materie verdiept en zij stelden kritische vragen en dienden een motie in om Haren uit het herindelingsontwerp te halen. Vergeefse moeite: het herindelingsadvies ging ongewijzigd naar Den Haag. Een mokerslag voor het vertrouwen in de politiek en de democratie. Daarna was er de hoop op en het vertrouwen in een zuivere zorgvuldige behandeling door de Tweede Kamer. Daar lag een nieuwe kans om het vertrouwen in de politiek en de democratie te herstellen. Na de hoorzitting werden er zelfs kritische vragen gesteld aan minister Ollongren, waarbij je in Haren dacht: nu zal de waarheid aan het licht komen. Wie kon vermoeden dat de minister de vragen liet beantwoorden door de Provincie? Slager, kwade tongen zeggen dat uw vlees niet deugt. Klopt dat? In de Tweede Kamer bleek het standpunt ook al lang tevoren vastgesteld en daar werd door de meeste partijen louter informatie aangewend die daar goed bij te pas kwam. De ene onwaarheid na de andere kwam voorbij en ook al werd die weersproken door de woordvoerders van SP, PVV, SGP, 50plus en FvD, daar stond niemand voor open. Zal het in de Eerste Kamer anders gaan? Ook hier wordt door velen beweerd dat de TK dat allang heeft afgekaart bij de fracties in de EK. Uit gesprekken die wij hadden met senatoren bleek dat de inhoud (bestuurskracht, financiën, draagvlak) weinig indruk maakt. Want… het gaat toch niet werkelijk om de vraag of Haren het wil en kan?! Het gaat om het belang van een grote sterke stad, de economische motor van de hele probleemprovincie. En een sterke stad is goed voor de hele provincie. ‘Jullie kijken in Haren alleen naar de belangen van Haren. Wij kijken naar het belang van de hele regio.’ De bestuurders in Den Haag geloven maar wat graag dat de multi-problematiek in de provincie Groningen verlicht zal worden door versterking van de stad. Dat mag dan wel een dorpje de kop kosten… Het proces verdient misschien geen schoonheidsprijs, maar het doel heiligt niet zelden de middelen. In ‘Blad’, een magazine voor Noord Groningen van februari 2018 komt René Paas, de CvdK, aan het woord. Citaat: ‘Nog een jaar te gaan en dan zal de gemeente Groningen uitgebreid worden met de gemeenten Ten Boer en Haren. Een en ander is al in voorbereiding sinds 2006: er wordt niet over een nacht ijs gegaan. Deze gemeentelijke herindeling is noodzakelijk omdat er zich op uitgebreide schaal problemen voordoen, zoals de aardbevingen, krimp van de bevolking en ook werkeloosheid.’ Conclusie: de annexatie van Haren is bedoeld als oplossing voor niet Harense problemen. En daarmee zijn we terug bij mijn inspraakbijdrage uit januari 2017: dit herindelingsproces is een ordinaire annexatie op basis van valse argumenten. Hadden we dat proces maar eerlijk en met open vizier gevoerd! Dan was de uitkomst misschien hetzelfde, maar dan was er héél veel schade voorkomen. Polarisatie, woede, frustratie, cynisme… De manier waarop Provincie, stad Groningen en Den Haag dit hebben gedaan, is unfair en beschamend en daarmee een enorme aanslag op het vertrouwen dat burgers hebben in de politiek en in de democratie. De meest gehoorde opmerking in Haren is: ‘Ik ga nooit meer stemmen.’ Dat komt er van als regenteske macht het wint van de democratie. Maar o, wat een dieptriest gevolg…

Wil Legemaat

Post voor alle 150 Kamerleden: haal Haren uit het wetsontwerp!

D66 D66 Haren 09-04-2018 15:11

In deze laatste week vóór het Kamerdebat over de toekomst van Haren worden nog verscheidene gesprekken gevoerd. Vandaag is er voor alle 150 leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal post. Een kaartje om hen te herinneren aan het boekje ‘Haren op eigen benen’ en een brief van de fractie van D66 Haren. Die brief is per fractie voorzien van een persoonlijke noot. De algemene tekst met als motto ‘Bij twijfel: niet doen!’ luidt als volgt:

Geachte leden van de …-fractie in de Tweede Kamer der Staten-Generaal,

De zelfstandigheid van Haren opheffen? Bij twijfel: niet doen!

Deze maand beslist u over de toekomst van Haren, een gemeente die al 200 jaar goed functioneert. Een gemeente die zelfstandig KAN en WIL blijven. Een wetsvoorstel stelt u voor Haren te DWINGEN op te gaan in de stad Groningen. De toelichting bij het wetsvoorstel en de beantwoording van vragen van uw Vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken zijn echter voornamelijk gebaseerd op informatie van de Provincie Groningen. Informatie die selectief, op veel punten achterhaald en op onderdelen pertinent onjuist is. U gaat dus oordelen op basis van eenzijdige en onjuiste informatie en daarmee stevent u af op een onverantwoord besluit.

Voorbeelden van essentiële punten waarover een onjuist beeld is geschetst: – De Provincie heeft tegen eigen toezeggingen in de procedure ingezet. De procedure is onzorgvuldig gevoerd. – Haren heeft dankzij een krachtig ingezet ombuigingspakket de financiën weer op orde, zonder dat er voorzieningen zijn gesneuveld of taken niet meer naar behoren worden uitgevoerd. Haren staat er financieel gezien veel beter voor dan Groningen en de gemeentelijke lasten zijn en blijven LAGER dan die in Groningen. – Er zullen GEEN Gemeenschappelijke Regelingen verdwijnen. Omdat Haren deel zal uitmaken van een veel groter geheel, neemt de invloed van Haren binnen de Regelingen alleen maar zeer sterk af. Van de drup in de regen. – De overzichtelijke schaalgrootte van Haren maakt het juist mogelijk de gedecentraliseerde taken binnen de WMO en de Participatiewet op maat uit te voeren, precies zoals de wet bedoelt. – Er wordt totaal voorbijgegaan aan de lokale democratie. Het in het beleidskader genoemde draagvlak is er volstrekt niet in Haren, noch bestuurlijk noch maatschappelijk. – Er is GEEN personeelsconvenant en GEEN door de gemeente Haren erkend bestuursakkoord. Over de afspraken in het bestuursakkoord dat Groningen en Ten Boer hebben gesloten, was burgemeester P. den Oudsten duidelijk in de commissievergadering van februari 2017: het is de volgende gemeenteraad die bepaalt of de afspraken worden nagekomen.

Slechts gebaseerd op twijfel Uit de informatie in genoemde stukken wordt NERGENS op basis van feiten aangetoond dat herindeling voor Haren onontkoombaar is. Er wordt slechts twijfel geuit over de duurzaamheid van een zelfstandige gemeente. Twijfel is echter de waakhond van inzicht. Voor dat inzicht is op z’n minst nodig kennis te nemen van de informatie die vanuit Haren tot u is gekomen.

Bij twijfel: niet doen! De fractie van D66 Haren strijdt op basis van inhoud en democratische beginselen voor het behoud van de zelfstandigheid van Haren. Volop gesteund door leden en inwoners/kiezers. De wet arhi kent feitelijk geen GEDWONGEN herindelingen. Indien u de gemeente Haren desalniettemin wilt dwingen, mag Haren verwachten dat u dat doet op grond van tweezijdige en feitelijk juiste informatie en dat u de inwoners van Haren kunt uitleggen voor welk probleem deze gedwongen herindeling een oplossing is en waarom herindeling beter is voor de inwoners.

Dit is wat D66 Haren met klem van u vraagt: een zorgvuldige en eerlijke afweging op basis van feiten en tweezijdige informatie. Overtuigende antwoorden. Met een aloud advies: bij twijfel: niet doen!

Hoogachtend, De fractie van D66 Haren:

Marjan Bachman Wil Legemaat Peter Hidding Rogier van der Heijden Céline Fenijn Ries de Langen

Ik ben D66 en doe een beroep op u

D66 D66 Haren 16-03-2018 06:21

Ook D66-lid en commissielid voor D66 Haren Ries de Langen schreef een open brief aan de TK-fractie van D66

Leden van de D66 fractie van de Tweede Kamer der Staten Generaal

Haren, 15 maart 2018

Geachte leden van de D66 fractie in de Tweede Kamer,

Binnenkort zult u in uw kamer debatteren over het wetsontwerp herindeling Groningen, Haren en ten Boer. Dit wetsontwerp is door de vorige regering ingediend op voorspraak van Gedeputeerde Staten van Groningen. Het betreft een omstreden herindeling opgelegd door de Provincie Groningen tegen de wil van de meerderheid van de bevolking van Haren en de meerderheid van de gemeenteraad van Haren. Haren is bij uitstek een D66 gemeente met veel D66 leden van het eerste uur, zoals ik zelf, en had landelijk het hoogste percentage D66 stemmers bij de gemeenteraadsverkiezing van 2014.

Het Provinciebestuur en de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, de heer Plasterk, hebben alleen door selectief te winkelen in de feiten op papier aantoonbaar gemaakt dat de herindeling van Haren bij de stad Groningen noodzakelijk is. Alle argumenten en de vele feiten die dat niet ondersteunen zijn terzijde geschoven. Zelfs het feit dat de stad Groningen meerdere malen schriftelijk heeft vastgelegd dat de gemeente Haren zelf moest beslissen over de herindeling is verdraaid in een wenselijkheid van de stad Groningen om Haren in haar gemeente op te nemen. Tot op heden heeft nog niemand onomstotelijk vastgesteld welk probleem zal worden opgelost door de herindeling van Haren bij de stad Groningen.

De Tweede Kamer Commissie voor Binnenlandse Zaken heeft het controversiële karakter van dit wetsontwerp ingezien en heeft een werkbezoek en hoorzitting in Groningen georganiseerd. Er werden nadien vele kritische vragen gesteld aan de huidige minister van BZK, mevrouw Ollongren. De minister werd overspoeld met informatie over de vele onjuistheden in het huidige herindelingsadvies van de Provincie Groningen. Hoe teleurstellend was haar antwoord op de vele vragen van uw kamer commissie. Uit alles blijkt dat zij het Provinciebestuur de antwoorden heeft laten formuleren en van enig eigen kritische beoordeling is geen sprake. Het wordt door velen van ons niet allen als teleurstelling ervaren, maar ook als belediging.

Als trouw lid van D66 sinds 1976 doe ik een dringend beroep op u om uw controlerende taak goed uit te voeren en dat begint bij het moeite nemen om dit ongetwijfeld dikke dossier kritisch te lezen en een eigen oordeel te vormen. U vertegenwoordigt een partij die zich bij uitstek inzet voor het oprecht betrekken van mensen bij het opstellen van en uitvoeren van beleid en het belang van tegenmacht hoog acht. Warrige politieke compromissen, regenteske reflexen, door politici gemaakte valse beloftes en als feit verkochte onwaarheden voeden het cynisme en ondermijnen de essentie van onze democratie. D66 is of was bij uitstek een partij waar van de politici bereid waren te luisteren en daar gehoor aan te geven. Daarom werd ik in 1976 lid.

Zoals het geïnteresseerde burgers betaamt zal ik uw gedrag in de Tweede kamer nauwlettend volgen en daar uit mijn conclusie trekken ten aanzien van mijn lange lidmaatschap van D66.

Met vriendelijke groet Zacharias J. de Langen Lid# 809

In kopie aan: Mevrouw L. Demmers, partijvoorzitter D66 mevrouw K.H. Ollongren, minister BZK

Antwoorden minister Ollongren ondermijnen het vertrouwen in de politiek en de democratie

D66 D66 Haren 06-03-2018 10:19

De fractie van D66 neemt met veel teleurstelling en verontwaardiging kennis van de antwoorden van minister Ollongren op de vragen van de Vaste Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken betreffende het dossier herindeling Groningen-Haren-Ten Boer. In een democratie kan macht niet zonder tegenkracht. Vanuit Haren is op allerlei wijze tegenkracht geboden aan de eenzijdige, op veel punten feitelijk onjuiste informatie waarop het provinciaal bestuur een herindelingsadvies formuleerde. Er is voortdurend gewezen op de onzuivere procedure, het totaal negeren van de mening van inwoners en gemeenteraad, op het gebruik van achterhaalde gegevens en op de negatieve framing van de gemeente Haren door de Provincie. Tijdens de hoorzitting op 19 januari 2018 werd dit nog eens krachtig samengevat. Maar zoals het provinciebestuur de ruim 650 kritische zienswijzen op het herindelingsadvies vanuit Haren totaal negeerde, zo negeert deze minister alle tegengeluiden uit Haren, inclusief alle harde feiten die intussen zijn aangeleverd en waaruit bijvoorbeeld blijkt dat Haren financieel weer gezond is en dat samenwerking met buurgemeenten geen probleem is. De macht negeert hier alle tegenkracht en walst door en… over de lokale democratie heen. Twee derde van inwoners en gemeenteraad wil deze samenvoeging niet en nergens kan worden aangetoond dat herindeling voor Haren noodzakelijk is. Dat laatste is wel de grootste teleurstelling voor de fractie van D66. De minister, nota bene van D66-signatuur, ondermijnt met deze antwoorden op ernstige wijze het vertrouwen dat mensen in de politiek en de democratie kunnen hebben. Wat betekent tegenkracht als die genegeerd wordt? Er is maar één ding erger dan géén democratie en dat is schijndemocratie.

De fractie van D66 Haren

Lees hier de vragen: Verslag van bevindingen Vaste Kamercommissie BZ

En hier de antwoorden: Antwoorden van minister Ollongren op vragen Vaste Kamercommissie BZ 05032018

Vanaf 1 februari 2018 kandidaatstelling raadslid D66 lijst GR2018 Haren geopend!

D66 D66 Haren 28-01-2018 12:46

Beste democraat,

In de afgelopen AAV’s heeft de afdeling Haren van D66 besloten om vol in te zetten op de zelfstandigheid maar ook rekening te houden met het feit dat er een herindelingsontwerp bij de Kamers ligt waarbij Haren mogelijk samengaat met Groningen en Ten Boer.

Dit betekent dat wij in Haren met twee kandidaatstellingen gaan werken: één voor de zelfstandige gemeente Haren en één voor de gezamenlijke gemeente Groningen. Voor beide mogelijkheden is één gezamenlijke verkiezingscommissie in het leven geroepen. Klik op https://groningen.d66.nl/gemeenteraadsverkiezingen/gezamenlijke-verkiezingscommissie-afd-haren-afd-groningen/ voor meer info over de Verkiezingscommissie.

De inschrijving voor kandidaat-raadsleden voor onze eigen Harense D66 afdeling en gezamenlijke lijst D66 afdeling Groningen/afdeling Haren voor de Groningse* gemeenteraadsverkiezingen is geopend van 01-02-2018 0:00 tot en met 15-03-2018 23:59.

* Waarbij onder ‘Groningen’ dus verstaan dient te worden de fusiegemeente die mogelijk per 01-01-2019 zal ontstaan, afhankelijk van de uitkomsten van het herindelingsproces Ten Boer/Groningen/Haren. De D66 afdeling Ten Boer is al in het verleden opgegaan in D66 afd. Groningen.

Na sluiting van de kandidaatstelling zullen de lijstadviescommissies (LAC) een advies over de conceptlijsten opstellen. Deze lijstadviezen wordt op 23-04-2018 bekendgemaakt aan de kandidaten. Op 30-04-2018 worden de lijstadviezen bekendgemaakt aan de leden. Er zijn twee LAC’s één voor Haren en één voor de gezamenlijke lijst.

De leden zullen tussen 01-05-2018 0:00 en 15-05-2018 23:59 stemmen op de kandidaten, en op 17-05-2018 zullen we de kandidatenlijst bekend maken voor zowel de Harense als de gezamenlijke lijst..

Kandidaatstelling raadslid voor de gemeente Haren

Het formulier om je op te geven als kandidaat vind je in de volgende link. Het ingevulde formulier kan je sturen naar info@d66haren.nl

Haren Kandidaatstellingsformulier-raadslid GR2018 Haren

Kandidaatstelling raadslid voor de gezamenlijke gemeente Groningen

Het formulier om je op te geven als kandidaat is te vinden op

Kandidaatstelling gemeenteraadsverkiezingen (niet-lijsttrekker)

Het ingevulde formulier met de benodigde bijlagen (genoemd op het formulier) kan je sturen naar verkiezingscommissie@D66Groningen.com.

Met vriendelijke groet,

Marianne Jansen

Secretaris D66 Haren

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.