Nieuws van CDA in Hilversum inzichtelijk

85 documenten

Jacobine van Dijk alweer genomineerd! Stemmen kan nog

CDA CDA Hilversum 13-01-2023 14:22

Opnieuw is Jacobine van Dijk genomineerd, nu voor beste politicus van Hilversum. Wij kennen Jacobine al jaren als de stille kracht achter de fractie, als campagneleider heeft ze een prachtig resultaat neergezet. Als raadslid is de start veelbelovend en zijn wij supertrots op deze nominatie! De jury schrijft over Jacobine: Jacobine van Exel-van Dijk weet zaken met de nodige humor goed te verbinden. De christendemocraat, een nieuwkomer in de gemeenteraad, kijkt met een academische blik naar zaken, maar blijft daar niet in steken. De Hilversumse koppelt haar CDA-zienswijze aan praktische besluitvorming en heeft met haar typische CDA-uitgangspunten ook oog voor principiële stellingnames. Stemmen kan via deze link.

CDA organiseert thema-avond Stationsgebied

CDA CDA Hilversum 07-09-2020 19:55

Het CDA afdeling Hilversum organiseert op 22 september 2020 een discussieavond in De Morgenster over de ontwikkeling van het Stationsgebied. Een belangrijke ontwikkeling die het aanzien van Hilversum de komende decennia gaat bepalen. Centraal staat in deze avond het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan voor het nieuwe Stationsgebied, wat in oktober door de gemeenteraad wordt behandeld. Tijdens deze avond zal vml. wethouder Willem van der Spek de ontwikkeling van het stationsgebied vanuit historisch perspectief benaderen. Stedenbouwkundige Gert Jan Dral zal spreken over de ontwikkeling van stationsgebieden elders en ingaan op de vraag wat andere gemeenten ons leren. Raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen zal bespreken welk voorstel aan de gemeenteraad wordt gedaan en in gesprek gaan over de politieke afwegingen in dit voorstel. Belangrijke onderwerpen die zeker aan bod gaan komen zijn de verbinding tussen Oost en West, de gewenste bouwhoogtes en de parkeernormen voor de te realiseren woningen. Wat: Discussieavond ontwikkeling Stationsgebied Wanneer: dinsdag 22 september om 20.30 uur Waar: De Morgenster in Hilversum Aanmelden voor deze avond is verplicht ivm coronaen kan via deze link

Gertjan Postma: "Goed financieel beheer in corona tijden."

CDA CDA Hilversum 04-09-2020 09:31

Fractielid en financieel expert Gertjan Postma maakt zich zorgen over de financiële impact van de coronacrisis: "Wij maken alvast de keuze de lasten voor burgers zoals de woonlasten zo lang mogelijk te ontzien en daarbij de meest kwetsbare burgers te beschermen. Zij ervaren al genoeg soms vervelende gevolgen vanwege Corona. Laten we dus in eerste instantie onderzoeken hoe de gemeente zelf efficiënter kan gaan werken en bezuinigd op minder noodzakelijke uitgaven. Dat zal mijn inzet zijn om de gevolgen van de corona crisis ook in Hilversum op een verstandige manier op te vangen."

Art. 41 vragen: Hilversummers moeten voorrang krijgen op nieuwbouwwoning

CDA CDA Hilversum 31-08-2020 09:02

Als Hilversummer een huis huren of kopen in je eigen gemeente, is niet makkelijk. Dat moet gaan veranderen. Wij willen dat Hilversummers voorrang krijgen bij de koop van een nieuwbouwhuis in hun gemeente. De reden dat we dit onderwerp nu weer (net als in 2018) aankaarten, is de uitkomst van een onderzoek uitgevoerd door de NRC. De krant nam de woningmarkt voor nieuwbouwhuizen onder de loep en ontdekte 'schimmige procedures en vriendjespolitiek': de toewijzingsprocedures zijn niet transparant. Wat het CDA betreft gaat Hilversum daarom afspraken maken met ontwikkelaars over de toewijzing van woningen, waarbij voorrang voor Hilversummers meegenomen kan worden in die afspraken. Raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen stelde uitgebreid vragen aan het college hierover.

Hilversum, binding in een bestuurlijk mijnenveld

CDA CDA GroenLinks PvdA Hilversum 14-04-2020 05:12

In amper twee jaar tijd is Hilversum bijna de helft van de aangetreden wethouders onderweg kwijtgeraakt. Een ongekend hoog aantal. Hilversum is hiermee een bestuurlijke probleemgemeente. Die conclusie trok ook voormalig burgemeester van Bussum Milo Schoenmaker in 2011 in zijn boek Bestuurlijk gedonder [1]. Schoenmaker deed onderzoek naar de redenen waarom wethouders ten val komen en bestempelde gemeenten die geregeld geconfronteerd worden met bestuurlijke conflicten en bestuurscrises als bestuurlijke probleemgemeenten. Hilversum scoorde in zijn onderzoek over de periode 1998 – 2010 een plek in de top 9 van Nederland. Recent publiceerde Henk Bouwmans het boek Valkuilen voor wethouders, waarin hij het aftreden van wethouders in de periode 2002-2018 onderzocht heeft [2]. Bouwmans trekt eenzelfde conclusie: op basis van het aantal vertrouwensbreuken met wethouders staat Hilversum op een (gedeelde) 10e plek van bestuurlijke probleemgemeenten. In het onderzoek van Bouwmans is de huidige bestuursperiode niet meegenomen. Het Hilversumse college begon in 2018 met 7 wethouders en daarvan zijn er inmiddels 3 afgetreden. Het bevestigt het beeld van een bestuurlijke probleemgemeente. En dat is zorgelijk. Niet alleen omdat bestuurlijke probleemgemeenten het moeilijker hebben om zaken voor elkaar te krijgen, ook omdat het vertrouwen van inwoners in hun bestuur in deze gemeenten doorgaans niet groot is en de gemeente meer dan gemiddeld veel geld kwijt is aan wachtgeldregelingen en andere voorzieningen rondom het afscheid van een oude wethouder en de komst van een nieuwe. Welke lessen kan Hilversum hieruit trekken? Bouwmans doet een aantal aanbevelingen. Een van de belangrijkste aanbevelingen is dat politieke partijen en de gemeenteraad in een bestuurlijke probleemgemeente in een vroegtijdig stadium moeten bezien welk type wethouder geschikt is om in een probleemgemeente te worden aangesteld. In Hilversum moet je constateren dat het debat hierover niet wordt gevoerd. Sterker nog, recente vragen hierover van de PvdA werden weggezet als onkies in tijden van de coronacrisis. De keuze voor een wethouder wordt gemaakt door de partijen zelf en debat over het profiel wordt niet gevoerd. Op basis van de recente ervaringen verdient het aanbeveling dat de raad hier meer regie gaat pakken. Welk profiel wil de raad? Op basis waarvan zoekt een partij haar kandidaat? Als vergelijking de keuze van de leden van de Europese Commissie. De lidstaten (partijen) dragen voor, maar het Europees Parlement (gemeenteraad) toetst de kandidaten in debat en heeft daarna een stem in het aanvaarden van de kandidaat. Dit leidt tot een betere commissie (college). Daarnaast is het van belang dat wethouders binding hebben met Hilversum. Komende week wordt in Hilversum een nieuwe wethouder benoemd. Opmerkelijk genoeg wordt dit een wethouder van buiten. In dit geval een ervaren wethouder die zijn bestuurlijke sporen ruimschoots verdiend heeft. Maar ook een bestuurder die niet in Hilversum woont en nog geen binding met onze gemeente heeft. Kennelijk lukt het niet om uit onze ruim 90.000 inwoners een geschikte wethouder voor te dragen. Dat binding met Hilversum geen garantie op succes is bewijst de recente geschiedenis. Maar dat in een wethouder van buiten een extra gevaar schuilt mag duidelijk zijn. Ook het CDA heeft dat in het verleden ervaren. Juist in probleemgemeenten is het noodzakelijk dat een bestuurder de mores van een gemeente snapt en begrijpt wat in het Hilversumse bestuur nodig is. Niet om in de karresporen van de vertrokken voorgangers verder te gaan, maar wel om goed aan te voelen welke veranderingen nodig en haalbaar zijn. Een wethouder van buiten staat in dat proces achter op kandidaten uit de gemeente zelf omdat de noodzakelijke binding met Hilversum mist. En daarmee is de kans op vroegtijdig vertrekken ook groter. Gelijktijdig aan deze benoeming is GroenLinks in de afrondende fase beland van hun zoektocht naar de opvolger van Jan Kastje. Het is onwenselijk als ook deze kandidaat van buiten komt, omdat de binding van het college met Hilversum, de inwoners, ondernemers en verenigingen dan wel heel mager wordt. Een mooie kans om hier een Hilversummer voor te dragen die kan bouwen aan een stabiele bestuurlijke gemeente. Evert Jan Kruijswijk Jansen Raadslid CDA Hilversum Lees ook het interview met Evert Jan in de Gooi en Eembode [1] Milo Schoenmaker, Bestuurlijk gedonder. Onderzoek naar bestuurlijke probleemgemeenten in Nederland (1998-2010). [2] Henk Bouwmans, Valkuilen voor wethouders. Lessen uit valpartijen van wethouders in de periode 2002-2018.

IJzersterke column van Jacobine van Dijk

CDA CDA Hilversum 12-03-2020 08:55

Fractiemedewerker Jacobine van Dijk schudt namens het de fractie de raad wakker met een ijzersterke column in de Gooi en Eembode over de noodzaak van goede kennis van zaken bij het uitvoeren van een belangrijk ambt als raadslid.

Het CDA maakt zich grote zorgen over theater Gooiland

CDA CDA Hilversum 12-03-2020 07:25

Op 11 maart bereikte ons het bericht dat de gemeente Hilversum Gooiland Theater niet langer financieel steunt waardoor het theater genoodzaakt is om de programmering vanaf seizoen 2020/2021 te stoppen. De CDA fractie is van dit bericht geschrokken, zeker gezien de waarde dat het theater voor Hilversum als centrumgemeente heeft. Daarom heeft de CDA fractie in de commissievergadering van 11 maart de onderstaande vragen aan de wethouder gesteld. De vragen worden in week 12 beantwoord. Wat vindt het college van de onstane situatie?Welke acties heeft het college ondernomen om deze dreigende sluiting te voorkomen?Welke betekenis heeft het theater voor de gemeente Hilversum?Klopt het dat het gaat om een tekort van €50.000 per jaar?Is de gemeente bereid om op korte termijn met het theater om tafel te gaan om te zoeken naareventuele alternatieve financieringsvormen?

198 kapsalons en 280 schoonheidssalons in Hilversum: verslag van een succesvolle CDA bijeenkomst

CDA CDA Hilversum 10-02-2020 20:37

28 januari jl. vondineen bomvolle zaal in de sfeervolle Hilversumse herensociëteit 'De Unie' een door het CDA Hilversum georganiseerde thema-avond over ondermijning plaats. Aanwezige sprekers warenminister van Justitie en VeiligheidFerdinandGrapperhausen burgemeesterPieter Broertjes. Een ingewikkeld vraagstuk Het CDA Hilversum organiseerde de avond omdat ondermijning een van de grote problemen is waar onze samenleving mee te maken heeft. Door ondermijning grijpen misdaad en normloosheid om zich heen en brokkelt de weerstand ertegen zienderogen af. Daarom zorgt ondermijning voor ontwrichting van onze buurten en wijken als er niet op tijd wordt ingegrepen. Maar ondermijning is ook een ingewikkeld vraagstuk. Is het bijvoorbeeld niet opmerkelijk dat Hilversum momenteel alleen al 198 kapsalons en 280 schoonheidssalons telt? De verwevenheid van onder- en bovenwereld is een zeer actueel thema dat landelijk en ook in Hilversum speelt. Aanpakken De minister gaf tijdens de avond aan: “Als we het nu niet aanpakken, hebben we straks een generatie die het niet meer kan aanpakken.” Hij gaf de zaal ook nog mee dat legalisering van drugs wat hem betreft geen optie is. "Dan gaat Nederland het afvoerputje van Europa worden." Burgemeester Broertjes is het met de minister eens en pakt ondermijning ook stevig aan. We lezen bijna wekelijks dat er een drugspand wordt gesloten. Maar de burgemeester benadrukt ook het belang om mensen perspectief te bieden. Dit gaat hand in hand. Het CDA Hilversum vindt dit een belangrijk signaal. Hoop voor de toekomst In het Hilversumse ondermijningsbeeld zijn de thema’s witwassen, handel in- en gebruik van drugs, criminele spilfiguren en ondermijning in de vastgoed- en detailhandel branche topprioriteit. Samen met politie, Openbaar Ministerie, woningcorporaties, Belastingdienst, uitkeringsinstanties en de beheerder van het elektriciteitsnet treedt de gemeente Hilversum bijvoorbeeld stevig op tegen hennepkwekerijen. Dankzij deze samenwerking worden er in Hilversum regelmatig hennepkwekerijen in woonbuurten opgeruimd. Daarom vindt de burgemeester volop steun voor zijn aanpak, maar hij kan dit niet alleen. Wij, inwoners van Hilversum, maken samen Hilversum veilig. De door het CDA Hilversum georganiseerde thema-avond heeft gezorgd voor bewustzijn bij de aanwezige toehoorders. Al met al een zeer interessante avond met hoop voor de toekomst!

Reactie CDA n.a.v. onderzoek “Hilversum Verbinding Oost-Centrum"

CDA CDA Hilversum 05-10-2019 10:52

Op woensdag 3 oktober j.l. vergaderde de raadscommissie over het rapport naar de verbindingen tussen Oost en West in Hilversum. Dit onderzoek is er mede dankzij het unaniem aangenomen amendement van het CDA gekomen. Bij het onderzoek zijn de buurtverenigingen uit Oost actief betrokken. Het CDA is blij dat het onderzoek zo snel is uitgevoerd en zeven duidelijke aanbevelingen aan het college geeft. Het is mooi dat de buurtverenigingen vol lof zijn over de resultaten en de reactie van het college op de aanbevelingen. In de raadscommissie heeft het CDA aan wethouder Scheepers gevraagd om ook bij de vervolgstappen die nu gaan komen de buurtverenigingen actief te betrekken en de lijnen met de gemeenteraad kort te houden. Het CDA heeft in dezelfde commissievergadering het college gevraagd de ontwikkelingen in het stationsgebied integraal te bekijken met andere ontwikkelingen in Hilversum en niet te beperkt te kijken. Eén van de zorgpunten van de onderzoekers zijn de ontwikkelingen bij de Kleine Spoorbomen. Uit het onderzoek blijkt dat er nu voldoende fysieke verbindingen tussen Oost en West zijn. Dat wordt anders wanneer de Kleine Spoorbomen (deels) afgesloten worden. Het CDA heeft het college gevraagd deze aanbeveling ter harte te nemen en de oplossing te bezien in samenhang met de op te stellen mobiliteitsvisie. We houden vinger aan de pols! Evert Jan Kruijswijk Jansen (Raadslid CDA Hilversum)

Lessen voor de toekomst: integriteitsonderzoek wethouder Wimar Jaeger

CDA CDA ChristenUnie Hilversum 20-09-2019 16:06

Woensdag 18 september j.l. stond tijdens de gemeenteraadsvergadering de rapportage van bureau BING (Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten) centraal, gemaakt naar aanleiding van drie integriteitsmeldingen tegen wethouder Wimar Jaeger (D'66). De tijdens dit debat namens de Hilversumse CDA fractie uitgesproken tekst van CDA fractievoorzitter Olaf Streutker vindt u integraal onder deze inleiding. Het vijfeneenhalf uur (!) durende debat eindigde met een motie van wantrouwen jegens wethouder Jaeger. Deze werd echter verworpen met 7 stemmen voor en 30 stemmen tegen. De CDA motie ‘Lessen voor de toekomst’ ingediend samen met alle coalitiepartijen en de ChristenUnie werd echter op één stem na, unaniem aangenomen. Deze motie richt zich vooral op verandering van bestuur en cultuur om situaties zoals ontstaan rond de wethouder voor de toekomst te voorkomen. Voor de Hilversumse CDA fractie was de stemming rond de motie van wantrouwen een vrije kwestie. Twee raadsleden stemden voor, twee stemden tegen. De laatste twee stemden in met de motie van treurnis die ook dezelfde avond werd ingediend door de ChristenUnie. Raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen stemde vóór de motie van wantrouwen. Hij gaf daarbij de volgende stemverklaring: Voorzitter, wat het zwaarst weegt, weegt het zwaarst. In alles wat door en voor onze mooie gemeente wordt gedaan ben ik trots op de ambitie en de resultaten die we samen bereiken. Maar ik wil alleen functioneren in een bestuurscultuur waar resultaten halen en je houden aan de wet en de normen van fatsoen samen gaan. In dat licht past het niet hoe de wethouder heeft gereageerd in het rapport, op de feiten die geconstateerd zijn en de suggesties richting de melders. Dat kon vanavond hersteld worden, met excuses, inzicht in het handelen en een plan voor verbetering. Die kwamen voor mij op een te laat moment na te lang aandringen vanuit de raad. Dat maakt dat ik voor de motie zal stemmen. Tekst uitgesproken door Olaf Streutker namens de CDA fractie: Voorzitter, Vandaag voelen we de spanning die in de lucht hangt, Vandaag raakt dit debat aan de kern van onze parlementaire democratie: Als volksvertegenwoordigers hebben we als taak om niet alleen het gemeentelijk beleid vast te stellen maar ook controle uit te oefenen op het college van burgemeester en wethouders. Dit rapport nodigt ons uit om onze taak in dit debat buitengewoon serieus op te nemen! Natuurlijk hebben we als CDA Fractie dit rapport met grote aandacht gelezen. We zijn van mening dat het een betrouwbaar feitenrelaas geeft en een duidelijk antwoord op de onderzoeksvragen zoals in mei gesteld. In die zin is het ook goed om te constateren dat er op een zorgvuldige manier wordt omgegaan met integriteitsmeldingen die bij de gemeente binnenkomen, door wie dan ook ingediend. Het vooronderzoek van de burgemeester gaf aanleiding tot het instellen van een vervolgonderzoek, dat onder begeleiding van het presidium zonder waardeoordeel is uitgevoerd. Graag wil ik de bijdrage van het CDA (onze bijdrage) opsplitsen in 3 delen Allereerst zal ik ingaan op de feiten zelf en de zwaarte die deze wat ons betreft hebben met betrekking tot het functioneren van de wethouder waar dit onderzoek naar is uitgevoerd. Ten tweede wil ik ingaan op de bestuurscultuur in het algemeen en onze specifieke overwegingen voor Hilversum Tot slot wil ik ingaan op de conclusies en aanbevelingen met het oog op de toekomst. Laten we beginnen met de feiten. Het is evident dat niet alle functies gepubliceerd waren op de Website toen het onderzoek werd opgestart. Zo verschijnt op 16 mei 2019 in de Gooi en Eembode een bericht met de titel ‘College Hilversum telt 19 nieuwe bijbanen’. In het bericht wordt melding gemaakt van het feit dat bij alle collegeleden nevenfuncties zijn toegevoegd aan de op de gemeentelijke website gepubliceerde lijst. Het is ook duidelijk geworden dat het niet in alle gevallen duidelijk is op welke manier een zogenaamde ‘qualitate qua’ functie tot stand is gekomen. In ieder geval is het een feit dat geen eenduidig overzicht werd bijgehouden van ‘qualitate qua’ functies, en dat de potentiele belangen­verstrengeling bij het toekennen van subsidies niet in alle gevallen op voorhand was geborgd. Of hierbij sprake is van een integriteitsschending is in juridische zin dus niet zo zeer een vraag, maar veel meer een feit. In politieke zin echter is de vraag in hoeverre hier sprake is van een individuele misstap, dan wel van een structureel probleem. Dat brengt mij dan ook bij het tweede deel, de bestuurscultuur in het algemeen. Voor het CDA is het hebben van een integer bestuur een voorwaarde voor een leefbare samenleving. In de campagnetijd heb ik hier zelfs een speerpunt van gemaakt door u met de slogan ‘Betrokken en betrouwbaar’ mijn persoonlijk commitment te geven: “Integriteit en transparantie gaan boven alles, altijd en overal.” ‘Een beetje integer bestaat niet’, zo leerde ook altijd de door mij zeer gewaardeerde CDA-er Jan de Vries. En daarbij raakt hij de kern van het probleem. Daar waar de feiten wellicht nog geen aanleiding geven tot een politiek oordeel in negatieve zin, is de reactie op de feiten van betrokken wethouder een illustratie van de wijze waarop (blijkbaar) in (delen van) het college wordt gedacht. Het is onheus, als de melding in het algemeen als ‘een publieke aanval’ wordt aangemerkt, terwijl het vooronderzoek van de burgemeester toch duidelijk aangaf dat er wel degelijk aanleiding was om het vervolgonderzoek op te starten. De reactie van wethouder Jaeger, notabene door zijn raadsvrouw(!) ingegeven, op pagina 54 onder de punten 4, 5 en 6, is in die zin ronduit stuitend. Niet alleen legt hij hier de schuld volledig buiten zichzelf, ook bezoedeld hij hier de naam van één van onze collega raadsleden die ‘politieke motieven’ zou hebben bij het doen van de melding. Voorzitter, dat is toch de wereld op zijn kop!? Een WEThouder die zich niet aan de wet houdt, je mag hopen dat raadsleden daar een punt van maken. Alle 37. In de commissies. In de raad. En als het moet, via een integriteitsmelding. In die zin roep ik wethouder Jaeger op afstand te nemen van zijn mening over de persoonlijke motieven van de melders. Het is niet ter zake. Het is niet relevant voor dit onderzoek. Het is een illustratie van een bestuurscultuur waarin het CDA zich niet thuis voelt. Kenmerkend aan onze rechtsstaat is dat we een systeem van ‘checks and balances’ hebben om de handelen en wandel van gezagsdragers te controleren. Het stappenplan integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers is hier onderdeel van. Ondanks dat het goed is dat de melders de vrijheid hebben gevoeld om een melding te doen, constateert het CDA ook dat één van de melders zich genoodzaakt zag om zichzelf publiekelijk bekend te maken, nadat haar naam als melder binnen het gemeentehuis was gaan rondzingen. Het is bijna Freudiaans: de naam van een melder misstand integriteit lekt uit. Het CDA roept de burgemeester, als hoeder van de integriteit in onze gemeente, op te voorkomen dat dit in eventuele volgende gevallen opnieuw kan misgaan. Het gemeentebestuur dient van onbesproken gedrag te zijn, Het gemeentebestuur dient ook zorgvuldig te handelen in lijn met alle door het gemeentebestuur zelf opgestelde procedures en gedragscodes. Als CDA willen we ons distantiëren van een bestuurscultuur die gebaseerd is op machtspolitiek. Die het individu kleineert of intimideert. Die gericht is op ongelijke machtsverhoudingen. En helaas voorzitter, dit rapport is een illustratie van een bestuurscultuur die juist wel gebaseerd is op machtspolitiek. Niet alleen door in de loop van de jaren de macht van de raad zo uit te kleden - de raad was daar overigens zelf bij - maar vervolgens ook alle ruimte zo te benutten dat zelfs het college niet op de hoogte was van een aantal bestuursfuncties en daaraan gelieerde subsidies. Het moreel kompas van het college lijkt verkeerd afgesteld. Dat blijkt uit het feit dat er noch bij de wethouder, noch bij de overige collegeleden, een lampje is gaan branden over dubbele petten en dito belangen. Dat blijkt uit de wijze waarop betrokken wethouder zijn eigen verantwoordelijkheid in het melden van de nevenfuncties afschuift op zijn ambtenaren (p. 22 ‘Het had naar mijn mening ook op de weg van de gemeentelijke organisatie gelegen om die ook online te zetten.’). Dat blijkt uit de wijze waarop deze wethouder om zich heen slaat naar iedereen behalve zichzelf. Maar het blijkt ook uit de reactie van het college op het artikel in ‘Follow the Money’, daags voor het publiceren van het onderzoeksrapport. Te vroeg, te voorbarig en daarmee in onze ogen misplaatst. Dat, voorzitter, is wat ons betreft de kern van het probleem. In zo’n cultuur wordt tegenspraak niet geduld. Sterker nog, het wordt alleen maar tegen je gebruikt. In zo’n cultuur krijg je dus geen tegenspraak meer. Voorzitter, het mag duidelijk zijn dat het CDA maar één doel voor ogen heeft met dit betoog en dat is een verandering van die bestuurscultuur. Dat is wat het CDA betreft belangrijker dan de vraag of de feiten groot genoeg zijn om de wethouder of het college naar huis te sturen. Maar als we verder willen gaan met deze wethouder, dan kan dat alleen als het vertrouwen er is dat hij bijdraagt aan die gewenste verandering van cultuur. Dát oordeel vellen wij dan ook aan het einde van dit debat. Dat brengt mij bij het derde punt. De lessen voor de toekomst. Het is evident dat we naar aanleiding van dit rapport met elkaar lering zullen moeten trekken voor de toekomst. Wat ons betreft gaat het hierbij primair om de vraag hoe in de toekomst om te gaan met zogenaamde ‘qualitate qua’ functies. Daarnaast verdient het aanbeveling om het stappenplan integriteitsmeldingen opnieuw tegen het licht te houden. Ik verwijs hierbij kortheidshalve naar de analyse en aanbevelingen in paragraaf 5.3 en stel voor om verbetervoorstellen in komende vergaderingen te adresseren voor verdere behandeling en besluitvorming. Het is nu niet het juiste moment om hier verder op in te gaan. Daarom heb ik de motie 'Lessen voor de toekomst'opgesteld die ik hierbij samen met Hart voor Hilversum, GroenLinks, D'66, VVD en ChristenUnie wil indienen. (Deze motie is later op de avond met slechts één stem tegen aangenomen) Ik dank u voor uw aandacht. Olaf Streutker Fractievoorzitter CDA Hilversum

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.