Nieuws van politieke partijen in Maassluis inzichtelijk

45 documenten

Stem lokaal!

Maassluis Belang Maassluis Belang Maassluis 10-03-2022 17:32

De korte lijntjes naar Den Haag werken niet. Stem lokaal!

Sinds 2015 zijn er een aantal taken naar de gemeente overgedragen. Dat is deels op verzoek van de gemeenten die vonden dat ze bijvoorbeeld jeugdzorg, de wet werk en inkomen, zorg voor langdurig zieken en ouderen beter konden regelen.

Wellicht hebben de gemeenten  een iets te grote broek aangetrokken en klagen ze nu steen en been; de kosten rijzen de pan uit. Een van de redenen dat de gemeenten vele miljoenen op deze zorg te kort komen, is het eisen lijstje van het rijk, dat met de overdracht meekwam. Voorbeeld daarvan zijn de huishoudelijke hulp en het abonnementstarief waardoor de aanvrager voor een klein bedrag alle diensten die nodig zijn kunnen krijgen. De gemeenten betaalden de overblijvende werkelijke kosten. De toestroom van inwoners voor huishoudelijke hulp -ook inwoners die deze hulp al vele jaren zelf betaalde en konden betalen- melden zich bij de gemeenten met als gevolg extra kosten.

Het aantal kinderen die in de jeugdzorg terecht kwamen bleken er ook veel meer te zijn dan in de oude situatie, met alle financiële gevolgen van dien. Het werd een verdienmodel, de bedrijfjes in de zorgverlening steeg enorm.  De roep van de gemeenten om meer geld voor de extra taken blijkt op de fire-wall van Den Haag te stranden. De korte lijntjes werken niet.

Er werd zelfs een arbitrage in het leven geroepen om te bemiddelen tussen gemeenten en rijk. De arbitrage gaf de gemeenten gelijk en er moest 1,3 miljard extra naar de gemeenten. Gebeurd dat ook? In het regeerakkoord lezen we dat de gemeenten vanaf 2025 500 miljoen minder gaan krijgen! Hoe is het mogelijk dat dit door de regeringspartijen zo wordt geregeld. De landelijke partijen hebben een congres waarbij de leden, die in de gemeenten functioneren, hun leiders kunnen bijsturen. Of onze vertegenwoordigers met de korte lijntjes doen hun werk onvoldoende of de leiding luistert niet en dat is nog erger.

Rutte c.s houdt de hand op de knip en wil dat de gemeente de zaak gaat reorganiseren, in zijn ogen kan het blijkbaar beter. De gemeente heeft in deze twee problemen 1) het enorme tekort dat door de open eind regeling ontstaat, de gemeente heeft immers zorgplicht en 2) jaarlijks moet er een sluitende begroting worden ingeleverd. Die twee zaken botsen. In de praktijk gaat dat betekenen dat er voorzieningen die voor alle Maassluizers belangrijk zijn minder worden of zelfs gaan verdwijnen. Een sluitende begroting komt uit de lengte of uit de breedte.

Conclusie de landelijke partijen in onze raad roemen de korte lijntjes die de lokale partijen niet hebben maar ze werken niet. Dus stem lokaal want snijden in de voorzieningen gaat alle Maassluizers aan. Maassluis Belang staat voor de lokale belangen!

Vacature: Fractiemedewerker | Maassluis

GroenLinks GroenLinks Maassluis 16-08-2020 00:00

De fractie van GroenLinks Maassluis is op zoek naar een fractiemedewerker.

Ben jij geïnteresseerd in lokale politiek en heb je affiniteit met het gedachtegoed van GroenLinks? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Voor de fractie van Groenlinks fractiemedewerker vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks Maassluis. Je biedt politieke en inhoudelijke ondersteuning aan ons raadslid en de steunfractieleden, volgt de (politieke) actualiteit en doet onderzoek naar verschillende dossiers. Daarnaast bied je praktische ondersteuning aan de fractie en de medewerkers door agendabeheer, notulen, archivering, organiseren van werkbezoeken én houd je de social-media bij. De functie biedt een interessante plek om je verder in de lokale politiek te verdiepen.

Praktische informatie (waaraan moet je denken):

De vacature is op basis van 12 maanden; De functie is op basis van vrijwilligerswerk; Iedere maandagavond ben je beschikbaar tijdens het fractieoverleg; Je hebt affiniteit met GroenLinks; Je ondersteunt ons raadslid en steunfractieleden bij het maken van moties en amendementen, schriftelijke vragen en initiatiefvoorstellen; Je verricht research voor raadsleden, in relatie tot GroenLinks-vraagstukken, en zorgt voor archivering; Je beantwoordt de mails van het fractie mailadres; Je verzorgt (een deel van) de communicatie (persberichten, website etc.); Je organiseert bijeenkomsten en vergaderingen, zowel intern als extern; Je zorgt dat er afstemmingen is op punten waarvoor we kunnen samenwerken met de GL-fracties in omliggende steden, zoals Vlaardingen en Schiedam.

Als je voor onze enthousiaste fractie hiermee aan de slag wil dan nodigen we jou uit schriftelijk te solliciteren.

Stuur dan je brief naar ons emailadres glmaassluis@gmail.com, waarna je van ons hoort.

Je kunt reageren tot en met zondag 6 september!

 

Vriendelijke groet, fractie GroenLinks Maassluis

D66 is voor een onafhankelijke rekenkamercommissie

D66 D66 Maassluis 08-06-2020 19:22

Tijdens de raadsvergadering van 2 juni is een motie aangenomen over het nieuw wetsvoorstel over lokale rekenkamercommissies. Het wetsvoorstel stelt dat er geen raadsleden meer in de rekenkamercommissies van gemeenten mogen plaatsnemen.

De gemeente Maassluis stuurt als gevolg van de motie een brief aan de Tweede Kamer waarin staat dat Maassluis tégen het wetsvoorstel is. In Maassluis zitten er raadsleden in de rekenkamercommissie en volgens de brief functioneert onze commissie goed en willen wij de huidige samenstelling behouden. D66 Maassluis is altijd voorstander van een rekenkamercommissie zonder raadsleden geweest. Daarom hebben wij tegen de motie gestemd.

De gemeente heeft de afgelopen jaren steeds meer taken en bevoegdheden gekregen. Dat is een goede zaak. Voor D66 is het heel belangrijk dat deze taken en bevoegdheden goed en transparant gecontroleerd worden. Daarom moeten functies goed van elkaar gescheiden zijn. Een raadslid dat in de rekenkamercommissie zit, controleert soms zijn eigen acties in de raad. Dat moeten we zoveel mogelijk voorkomen, als het aan D66 ligt. Een rekenkamercommissie met alleen externe leden functioneert net zo goed als een commissie met raadsleden, maar er is dan geen enkele schijn van belangenverstrengeling.

Een meerderheid van de gemeenteraad stemde voor de motie, daar leggen we ons bij neer. Maar op de vraag hoe de rekenkamercommissie eruit moet zien, antwoordt D66 Maassluis: zonder raadsleden. En met voldoende geld om onderzoeken uit te voeren.

De raadsvergadering van 2 juni kun je hier terugkijken.

D66 maakt zich zorgen om lokale journalistiek

D66 D66 Maassluis 07-05-2020 14:43

Tijdens de digitale raadsvergadering van 28 april heeft fractievoorzitter Jesse de Jong zijn zorgen geuit over de lokale journalistiek. Zij mogen niet het slachtoffer worden van de coronacrisis en verdienen onze steun.

“Lokale en regionale media spelen een belangrijke rol in de lokale politiek, ook in Maassluis. Niet alleen brengen zij inwoners belangrijke informatie, maar zij zijn ook de kritische luis in de pels van onze democratie. In het hele land geven deze lokale media aan dat hun inkomsten drastisch zijn verminderd door de coronacrisis. Reclame-inkomsten zijn nagenoeg teruggelopen tot nul. Ook de lokale media in de omgeving van Maassluis hebben het financieel zwaar. De WOS bijvoorbeeld heeft al actief om hulp van de gemeente gevraagd. De Minister erkent de problemen van de lokale media en er is ook al een beperkte bijdrage van het Rijk geleverd. Maar verder verwijst de minister naar de gemeenten voor steun van lokale media. Terwijl de gemeente Maassluis zelf ook grote financiële uitdagingen heeft op dit moment.”

Wethouder Evers reageerde dat de gemeente zowel de WOS als de schrijvende lokale pers een warm hart toedraagt. Ook wees hij op het financiële hulpprogramma voor deze omroep dat de gemeente Maassluis heeft opgezet samen met de gemeente Westland en Midden-Delfland.

Hij noemde verder de houding van de minister ‘kortzichtig’, omdat diezelfde minister oproept om te investeren in de lokale en regionale journalistiek.

D66 zet zich in voor landelijke steun voor regionale en lokale media. We kunnen niet zonder ze.

Artikel 51 vragen Gemeentelijke website

PvdA PvdA Maassluis 08-02-2020 13:23

In de Volkskrant van 3 februari jl. stond een artikel met als kop “Enkele tientallen gemeenten maken gebruik van agressieve online volgmethoden”. Hierin wordt aangegeven dat ‘door het gebruik van agressieve cookies op gemeentelijke websites bedrijven zoals Facebook en Google in staat worden gesteld om bezoekers aan een gemeentelijke website te volgen. Deze bezoekers weten van niks, want de gemeenten maken zelden melding van het gebruik van deze cookies.’ Alle gemeentelijke websites in Nederland zijn onderzocht en daaruit blijkt dat 28 gemeenten gebruik maken van sociale media of advertentietrackers. Facebook en/of Google gebruiken deze voor de ontwikkeling van advertentieprofielen. Eén van die 28 gemeenten lijkt de gemeente Maassluis te zijn.

Om die reden hebben we de volgende vragen gesteld aan het College

Vragen PvdA Gemeentelijke website

Het bericht Artikel 51 vragen Gemeentelijke website verscheen eerst op PvdA Maassluis.

Voorlopig streep door bezuinigingen

Verenigde Senioren Partij Verenigde Senioren Partij PvdA Maassluis 06-11-2019 11:41

Dinsdag 5 november 2019: De VSP heeft middels een door de gehele raad ondersteunde motie het college verzocht de voorgestelde ombuigingen van de progammabegroting 2020-2023 te herzien. De aangekondigde bezuinigingen zoals eerder voorgesteld door het college welke vanaf 2021 in zouden gaan, zijn nu van de baan. Hieronder de inbreng van de fractievoorzitter van de VSP dhr. Ton Luijendijk in 1e termijn.

Voorzitter,

We leven in één van de meest welvarende landen van de wereld en hebben landelijk een flink begrotingsoverschot. We staan bovenaan allerlei lijstjes op het gebied van economie, welzijn en geluk.Toch moeten de gemeenten – ook Maassluis- bezuinigen. Hoe kan dit?

Het komt door een voor de burger volstrekt onnavolgbare systematiek die misschien ooit goed was bedoeld, maar nu voor de betrokken gemeenten faliekant verkeerd uitpakt. Daardoor krijgen de gemeenten nu een pittige korting in de uitkering uit het gemeentefonds voor de kiezen.

Dat moet anders, vindt de VSP. Daarom komen we met een motie waarin we het college vragen de VNG in te schakelen om er bij de rijksoverheid op aan te dringen een wijziging in de begrotingssystematiek aan te brengen. Verder willen we dat de VNG zich inzet voor het opheffen van de in 2015 door de rijksoverheid ingevoerde kortingen op de Wmo en de Jeugdzorg.

â–º MOTIE Begrotingsevenwicht. (deze motie is uiteindelijk met 18 stemmen voor en 5 stemmen tegen aangenomen)

Goed, Voorzitter, maar zover zijn we nog niet. Dus komt ook dit college met voorstellen om te bezuinigen op de gemeentebegroting van Maassluis. Als we de voorstellen bekijken zien we dat die allemaal vallen onder de noemer Cohesie en Welzijn. We zien ook dat het geen eenmalige bezuinigingen zijn maar zaken die over een langere periode – structureel – zijn ingeboekt.

Ik noem de onderwerpen kort op.

Armoedebestrijding, startersleningen, huurverhoging sportverenigingen, verwijderen dierenhoeken en sportveldjes in de wijken, stoppen met bouwdorp Oost, werkervaringsplekken, duurzaamheid gemeentelijke gebouwen, subsidies, fietsplan… Alles bij elkaar komen we uit op bijna 600.000 euro. Meer dan een half miljoen.

Allemaal zaken die de inwoners van Maassluis raken in hun directe leefomgeving of bij verenigingen waarvan ze lid zijn. Dat leuk je niet op met allerlei abstracties als bijvoorbeeld wijkdeals. (!)

Volgens de VSP kan het anders, zeker nu de zogenoemde septemberbrief over de gemeentelijke inkomsten duidelijk betere vooruitzichten biedt. Daarom vragen we het college in een motie met klem de nu voorgestelde bezuinigingen opnieuw te overwegen en wat de VSP betreft weer af te voeren. Dat komt de sociale cohesie waarvan dit college de mond vol heeft, alleen maar ten goede. Want we weten het allemaal: gedane zaken nemen geen keer.

MOTIE Herziening ombuigingen programmabegroting 2020 – 2023 (deze motie is unaniem aangenomen)

Voorzitter, de Rijksoverheid heeft in 2015 de uitvoering van de Wmo en de Jeugdzorg neergelegd bij de gemeenten en tegelijkertijd de beschikbare budgetten fors gekort. Daardoor worden de gemeenten nu geconfronteerd met tekorten op deze beide domeinen. Afgelopen jaar, maar ook in het meerjarenperspectief worden deze tekorten ook in Maassluis nu pijnlijk zichtbaar.

Het college kiest ervoor die op te vangen door de hierboven genoemde bezuinigingen. Maar volgens de VSP biedt de inmiddels opgebouwde reserve Wmo voldoende ruimte om de tekorten binnen de Wmo en de Jeugdzorg in de meerjarenraming 2020-2023 uit die reserve te egaliseren. Op dat punt komt de VSP met een motie:

â–º MOTIE Inzet Reserve WMO voor egalisatie meerjarenbudget (deze motie heeft de VSP na uitleg van het college en daaropvolgend intern overleg ingetrokken )

Onze motie van vorig jaar over de stand van zaken in de Jeugdzorg heeft geleid tot een onderzoek naar mogelijkheden om de systematiek aan te passen. We hebben vorige week met de resultaten kennis kunnen maken. Hoewel de uitkomsten van het onderzoek zeker niet uitmunten in smart geformuleerde handvatten, hebben wij wel het vertrouwen dat de wethouder nu de goede keuzes aan de raad zal voorleggen.

Bij de Wmo is ingezien dat oude contracten moesten worden opengebroken en nieuwe aanbestedingen moesten worden uitgezet. Een volggroep vanuit de raad denkt met de wethouder mee over oplossingsrichtingen om te komen tot betere en vooral ook effectievere zorgverlening en bovenal een betere beheersing van contracten en budgetten.

De raad heeft recent het college opdracht gegeven de buitensporige winsten van contractanten te onderzoeken, en indien van toepassing, terug te vorderen. We zijn benieuwd naar het resultaat. Juist nu iedere euro er toe doet, vindt de VSP dit van het grootste belang.

Voorzitter, de VSP maakt zich ook zorgen over de woningbouw in Maassluis. Niet omdat er geen huizen bij komen. Maar zijn dat nu de huizen die we in Maassluis nodig hebben? Het college constateert terecht dat er in het bijzonder een grote behoefte is aan woningen voor ouderen, starters en mensen die hulp, ondersteuning of begeleiding nodig hebben. En zo lezen we: het college draagt er zorg voor dat ten minste 33% van de woningvoorraad sociale huur is.

Maar, zo vraag ik de verantwoordelijke wethouder: wat komt daarvan terecht? Hoe zit het met die 33 procent?

In Wilgenrijk en op het Balkon maken de heimachines overuren. De eerste woningen op De Kade staan in de aanbieding. Maar daarbij gaat het allemaal om huizen die niet in de hierboven genoemde categorieën vallen. Terwijl er duidelijk een grote behoefte aan is. Daarom komt de VSP met een motie waarin we het college met klem vragen binnen de bestaande nieuwbouwprojecten de afgesproken bouw van sociale woningen zo snel mogelijk naar voren te halen. Daarnaast vragen we expliciet om de bezuiniging op startersleningen terug te draaien.

► MOTIE prioritering sociale woningbouw. (deze motie is met 13 stemmen voor en 10 stemmen tegen aangenomen; van de coalitiepartijen heeft de PvdA met de oppositie vóór gestemd)

Jesse de Jong nieuwe fractievoorzitter D66 Maassluis

D66 D66 Maassluis 27-08-2019 08:22

De 24-jarige Maassluizer Jesse de Jong neemt op 1 september het fractie-voorzitterschap van D66 in zijn stad op zich.

Het bleef nog even spannend wie het nieuwe D66-raadslid zou worden, nadat Justin Doekhi zijn vertrek naar Arnhem had aangekondigd. Voor de partij was het echter geen grote verrassing: Jesse de Jong is al een aantal jaar zeer betrokken bij D66 Maassluis. Als 17-jarige schreef hij al mee aan het verkiezings-programma van 2014. Sindsdien heeft hij veel kunnen leren van de Maassluise politiek. Als leider van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 en daarna als secretaris van de nieuwe fractie heeft Jesse laten zien dat hij zijn weg in het gemeentehuis en de stad kent.

“Het verhaal van D66 spreekt jonge mensen enorm aan”

De Maassluise inwoners kunnen erop vertrouwen dat hij de D66-fractie met energie en enthousiasme zal leiden. Met zijn 24 jaar wordt Jesse de Jong ook meteen de jongste fractievoorzitter in de raad van Maassluis. Zelf vindt hij dat niet zo vreemd, want het verhaal van D66 spreekt jonge mensen enorm aan. Juist daarom voelt hij zich erg thuis bij deze partij. Geweldig vindt hij het om de democratische richtingwijzers van D66 nu te mogen uitdragen in de gemeenteraad.

D66 maakt al weer anderhalf jaar deel uit van de coalitie. Voor de andere coalitiepartijen hoeft de D66’er geen verrassing te zijn. Jesse de Jong heeft namelijk meegeschreven aan het verkiezingsprogramma van 2018. De standpunten die daaruit mee gekomen zijn naar het coalitieakkoord kent hij daarom goed en hij staat daar ook helemaal achter.

In goede samenwerking met Justin Doekhi heeft Jesse hem van nabij aan de weg zien timmeren. Hij komt als het ware in een gespreid bed.  Zeker met Bert de Reuver en Marlon van den Hoek als steunraadsleden en het D66-team erachter, geeft hij zelf aan met vol vertrouwen deze nieuwe uitdaging aan te willen gaan.

Jesse de Jong is opgegroeid in Maassluis en woont daar nu samen met zijn vriendin. Na een studie politicologie in Leiden werkt hij bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Tijdens de raadsvergadering van 17 september zal hij worden geïnstalleerd als raadslid van Maassluis.

Reactie Kadernota

D66 D66 Maassluis 03-07-2019 14:59

D66 heeft er lang voor gestreden om de kadernota als gemeenteraad vast te stellen. Tot vorig jaar was de kadernota nog een advies voor het college met ideeën voor de begroting. Alle partijen gaven kaders mee, maar de kaders waren nog nooit bindend voor de begroting.

Dit jaar stellen we de kadernota vast! De kaders zijn bindend voor de begroting die het college in november presenteert. Op die manier heeft de gemeenteraad een sterkere positie en meer invloed op de begroting. En de gemeenteraad is tenslotte het hoogste orgaan van de gemeente.

Maar dan… gooit de meicirculaire roet in het eten. In juni verscheen het financiële perspectief van de landelijke overheid voor de gemeenten. Voor Maassluis heeft dit grote gevolgen: het ziet er naar uit dat we nog meer moeten gaan bezuinigen dan we al dachten.

Het is een lastige situatie: als de gemeenteraad bindende kaders meegeeft, is het heel onzeker dat deze kunnen worden uitgevoerd in de begroting. Hebben we nog wel genoeg geld voor de plannen voor Maassluis?

Uiteindelijk kiest D66 ervoor om een sterke bijsluiter bij de kadernota te voegen, voordat we het vast kunnen stellen. We willen niet voor grote verrassingen komen te staan in november!

Op deze manier kunnen we toch kaders vaststellen voor de begroting. Zo bouwen we samen aan een gezond en duurzaam Maassluis. Hieronder lees je de reactie van fractievoorzitter Justin Doekhi op de kadernota:

 

“Voor ons ligt de Kadernota. Een beleidsstuk waar veel discussie over is geweest in het Presidium over het te volgen proces. Gaan we dit jaar de Kadernota vaststellen? Gaan we verder zoals we altijd in Maassluis hebben gedaan, dus het voor kennisgeving aannemen? Uiteindelijk is ervoor gekozen om de Kadernota vast te stellen. De Kadernota is kaderstellend voor het opstellen van de begroting voor de komende vier jaar. Er ligt dus een belangrijke taak bij ons raadsleden om de juiste richting mee te geven aan het college bij het opstellen van de begroting.

Des te vervelender is het dat we eind juni de mindere resultaten van de doorrekening van de meicirculaire hebben ontvangen. Het financiële beeld verslechtert flink en er zullen bezuinigingen moeten worden doorgevoerd. Het is dus voor de raadsleden lastig om op basis van deze kadernota richting mee te geven aan het college, wetende dat de meicirculaire nog niet is meegenomen in dit stuk en dat er flink bezuinigd moet worden om de tekorten te dekken. De Kadernota geeft dus feitelijk geen realistisch beeld van het financiële perspectief, omdat dit dus inmiddels is achterhaald. Toch wordt ons nu gevraagd de Kaders mee te geven.

Een belangrijk kader voor D66 is financiële stabiliteit. Wat ons betreft is dit absoluut noodzakelijk voor gezonde beleidsvoering. We weten nu dus dat er bezuinigingen moeten worden doorgevoerd. Wat D66 betreft moeten die bezuinigingen evenredig en evenwichtig worden verdeeld over de verschillende domeinen en beleidsterreinen, net als de beleidsinvesteringen, zonder dat we de algemene reserves moeten gaan aanboren. Je kan wat ons betreft als gemeente geen financiële stabiliteit uitstralen als je er al vanuit gaat de algemene reserve te moeten gaan gebruiken. Financiële robuustheid is hier het sleutelwoord. Willen we als raad bepaalde zaken toch doorvoeren waar nu geen dekking voor is, moeten we zelf ook met voorstellen komen waar die dekking vandaan moet komen. We zullen dus moeilijke keuzes moeten maken, waar zeker niet iedereen het mee eens is.

Een concreet voorbeeld van wat ik nu net schets is de Haydnlaan. Goede sportfaciliteiten zijn van essentieel belang voor de stad. De kwaliteit en kwantiteit van sportaccommodaties moet goed zijn en goed blijven. Voor het verenigingsleven, voor de scholieren die de zaal gebruiken voor hun gymlessen. Wij zijn een groot voorstander van de plannen om de Haydnlaan uit te bouwen, maar voordat wij hier een keuze in maken, willen wij wel graag van de wethouder weten wat de kosten hiervan zijn. Wethouder, kunt u ons toezeggen dat u ons hier zo spoedig mogelijk over informeert, zodat we hier een gedegen en financieel onderbouwd besluit over kunnen nemen?

Een ander belangrijk kader is duurzaamheid verankeren in alle beleidsdomeinen. We zien dat op dit moment te weinig terugkomen. D66 wil dat Maassluis in 2040 een klimaat-neutrale gemeente is, deze ambitie is ook in het coalitieakkoord opgenomen. Dit is haalbaar door een slimme combinatie van maatregelen waar zowel inwoners, bedrijven en gemeente een belangrijke rol in spelen. Duurzaamheid als ambitie moet wat ons betreft hoger op de bestuurlijke agenda komen. Bij ieder agendastuk voor de gemeenteraad moet aandacht worden besteed aan de duurzaamheidseffecten.

Concreet lopen er al een aantal initiatieven. Kunt u ons de stand van zaken geven van het duurzaamheidsfonds? Wanneer kunnen wij dit plan verwachten? Daarnaast hebben we in het coalitieakkoord vastgelegd wat onze ambitie is v.w.b. de afvalinzameling en het hergebruik van afval. D66 wil dat Maassluis een circulaire economie krijgt en dus zo min mogelijk afval produceert en afval als grondstof gebruikt. Wanneer kunnen we het afvalplan van u tegemoet zien? We missen daarnaast ook nog de klimaatagenda die streeft om Maassluis klimaatadaptief te maken. Zomaar even drie punten die voor D66 van essentieel belang zijn. Wij willen u ook deze duurzaamheidskaders meegeven om in de begroting te verwerken.

Waar wij blij mee zijn is de stijging van de Rijksbijdrage voor de uitvoering van het Onderwijs Achterstandenbeleid. Een belangrijke voorwaarde voor goede persoonlijke ontwikkeling is dat iedereen gelijke kansen krijgt. D66 vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren zich breed ontwikkelen. Daarom juichen wij de genoemde extra middelen voor Onderwijsprojecten ook toe. Het gaat dan concreet om projecten ten behoeve van het voorkomen van pesten en uitsluiting, jongeren betrekken bij de lokale politiek en een actueel aanbod op het gebied van eigentijdse vaardigheden in aansluiting op het leerprogramma van scholen. Kunt u ons aangeven of er al concrete plannen liggen?

Wat wij graag ook willen aanstippen is het onderwerp woningbouw. Zoals bekend heeft de gemeente een flinke opdracht om extra huizen te bouwen. Vorig jaar spraken we over 3000 huizen in 10 jaar tijd. Wij hebben tijdens de begrotingsbehandeling vorig jaar een motie ingediend over een onderzoek naar de mogelijkheden van binnenstedelijk bouwen, bijvoorbeeld op bedrijventerreinen en andere minder voor de hand liggende locaties. In de nabije toekomst gaan we deze opdracht wel halen gezien de bouw op de Kade en het Wilgenrijk. Toch willen wij benadrukken dat ook voor de toekomst binnenstedelijk bouwen de voorkeur moet hebben.

Nogmaals, kijkend naar de meicirculaire moeten er lastige bezuinigingskeuzes worden gemaakt. Ik wil benadrukken dat we niet in de waan van de dag moeten besluiten, maar altijd een gedegen, onderbouwde en evenwichtige keuzes moeten maken. Wij kijken dan ook uit naar de toekomst, de financiële ontwikkelingen en de vertaling naar de begroting voor de komende jaren. Wij gaan er vanuit dat de afspraken in het coalitieakkoord zullen worden meegenomen, alsmede de kaders die wij vandaag hebben meegegeven.”

De gemeenteraad vergadert dinsdag 2 ...

Maassluis Belang Maassluis Belang Maassluis 02-07-2019 21:19

De gemeenteraad vergadert dinsdag 2 juli en woensdag 3 juli over de kadernota. Deze nota is de onderlegger voor de komende begroting maar waarin het financiele perspectief van uw en mijn gemeente ook min of meer helder moeten zijn. min of meer want onzekerheden zijn er altijd. dat zult u wellicht van uw huishoudboekje ook erkennen. De afzonderlijke partijen geven bij de behandeling van de kadernota aan het college mee wat zij belangrijk vinden en willen dat uiteraard terug zien in de begroting. Nu is doordat de inkomsten vanuit het rijk, de belangrijkste inkomsten bron van de gemeente , flink roet in het eten gegooid. de inkomsten vallen dusdanig tegen dat er moet worden bezuinigd. u gaat dat merken doordat de OZB en de afvalstoffen heffing flink omhoog gaan. Maar daarvan kunt controleren wat de gemeente daar voor terug doet. Maar er zijn wel keuzes te maken met het geld dat de gemeente te besteden heeft. Daarover verschillen de meningen van de oppositie partijen en de partijen die wethouders leveren op dit moment. morgen gaat de discussie verder en de vraag is of de twee groepen elkaar ergens kunnen vinden maar vooralsnog lijkt het daar niet op Fractie voorzitter Denise Mulder geeft in haar bijdrage aan wat wij van Maassluis Belang belangrijk vinden de komende jaren. U vindt deze toespraak op www.maassluisbelang.nl

STELLING: Maassluizers moeten actief ...

Forum voor Maassluis Forum voor Maassluis Maassluis 29-04-2019 11:03

STELLING: Maassluizers moeten actief betrokken worden als de gemeenteraad een ingrijpend besluit over vuurwerkbeleid neemt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.