Nieuws van politieke partijen in Noord-Brabant inzichtelijk

50 documenten

"Muziekverenigingen en subsidie: Een harmonieuze samenwerking en een frisse evaluatie"

CDA CDA Noord-Brabant 22-06-2023 12:07

Het college heeft de vragen van CDAAltena over de subsidiering van muziekverenigingen in relatie tot de gevolgen van de wijziging van de oud papier inzameling beantwoord. De gemeente benadrukt dat muziekverenigingen een waardevolle rol spelen binnen de gemeenschap. Daarnaast heeft de gemeente een overzicht verstrekt van de subsidies en inkomsten uit oud papier die in de periode 2021-2023 zijn ontvangen door zowel muziekverenigingen als andere organisaties die betrokken zijn bij papierinzameling. Dit overzicht biedt een compleet beeld van de financiële aspecten van de betreffende verenigingen en organisaties. Met betrekking tot het genereren van inkomsten voor het uitvoeren van gemeentelijke taken, zal de gemeente Altena in gesprek gaan met de verenigingen en instanties. Verder is de gemeente Altena van plan om de subsidieregeling voor cultuurparticipatie te evalueren en te herijken, gezien de veranderende behoeften van culturele organisaties in de gemeente. Lees hieronder de vragen en antwoorden van en aan het CDAAltena Geachte mevrouw Schipper en heer Bouman, Bij brief van 15 mei 2023 heeft u vragen gesteld over de subsidiering van de muziekverenigingen in relatie tot de gevolgen van de wijziging van de oud papier inzameling. Hierbij willen wij die graag beantwoorden. 1. Bent u het met ons eens dat muziekverenigingen een belangrijke drager zijn van de culturele identiteit van Altena? Wij zijn het met u eens dat de muziekverenigingen in de gemeente Altena een van de belangrijke dragers zijn van onze identiteit. 2. Graag ontvangen wij een overzicht van de subsidies én de inkomsten van het oud papier die in 2021-2023 door de verschillende muziekverenigingen zijn ontvangen.Het overzicht door u gevraagde overzicht is opgenomen in de bijlage, deze heeft niet alleen betrekking op de muziekverenigingen, maar ook op andere organisaties die papier inzamelen. 3. Op welke termijn heeft u inzichtelijk welk voorstel er komt te liggen voor de verenigingen en instanties om op een andere wijze inkomsten te genereren voor het uitvoeren van gemeentelijke taken? Hierover zullen wij met de verenigingen in gesprek gaan. Het uitvoeren van gemeentelijke taken door verenigingen valt onder het principe van het Right to Challenge. Hiertoe heeft uw raad de uitgangspunten vastgelegd in de beleidsnota bestuurlijke vernieuwing in actie. In deze situatie is de verbijzondering dat het initiatief van de uitdaging van de gemeente uit gaat. Ook voor verenigingen is het dus een forse afweging om te maken. Voordat zij zich gaan inzetten is het belangrijk dat zij inzicht hebben in de huidige voorzieningen, activiteiten en in de kosten daarvan. De rol van de gemeente bestaat voornamelijk uit informeren, beoordelen, faciliteren, monitoren en evalueren. In het gesprek met de verenigingen moet een afweging worden gemaakt over de mogelijkheid om een challenge in te dienen en ook over andere relevante zaken zoals de huidige taken en kosten. Dit is een complex vraagstuk dat goed moet worden uitgewerkt. Het gaat immers over een uitvoerbaar beleid, over aspecten van wederkerigheid die redelijk zijn en vergelijkbaar kunnen werken, over kwaliteit van dienstverlening. We zullen daarbij breed kijken naar goede voorbeelden die al bij andere gemeenten aanwezig zijn. Een helder inzicht verschaffen in de beleidsdoelstellingen en de beschikbare middelen staan daarbij centraal. Wij gaan er van uit dat de contouren van de inzet van verenigingen op gemeentelijke taken in 2024 inzichtelijk zijn. Deze tijd hebben we ook, gezien de financiële compensatie die plaatsvindt richting de verenigingen die betrokken zijn geweest bij de papierinzameling. 4. Bent u bereid om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor een herijking van de huidige subsidieregelingen voor muziekverenigingen en het muziekonderwijs wat zij verzorgen, en hier dan een voorstel voor te maken aan de gemeenteraad? Wij zijn voornemens de subsidieregeling cultuurparticipatie te evalueren en te herijken, omdat wij merken dat deze niet meer voldoende aansluit bij de behoeftes van de culturele organisaties in Altena. Deze evaluatie betrekken we ook bij de herijking van de regeling voor het uitvoeren van gemeentelijke taken. Met vriendelijke groet, het college van burgemeester en wethouders, de secretaris, de burgemeester, drs. R.J.M. van Wuijtswinkel MPA drs. E.B.A. Lichtenberg MCM

Statenleden zijn tegen verhoging van hun vergoeding met 16%, maar………

SP SP Noord-Brabant 07-07-2022 12:47

Je zou er bijna blij van worden. Op maandag 4 juli vergaderden een aantal statenleden die lid zijn van de Vereniging voor Statenleden digitaal over de vraag of zij vonden dat hun maandelijkse vergoeding met 16% verhoogd zou moeten worden. Maar…….. zij wezen dit voorstel resoluut af!  Niet omdat ze het teveel vonden.  Niet omdat ze hun vergoeding al hoog genoeg vonden. Ook niet omdat ze vonden dat eerst maar eens de inkomens van de laagstbetaalden omhoog moeten.

Nee, ze vonden de verhoging met 16% veel te laag!!! Ze vonden dat zij net zoveel moesten krijgen als gemeenteraadsleden in een gemeente met meer dan 100.000 inwoners te weten:  1868 euro. Dit is een brutobedrag en op dit moment krijgen statenleden 1311 euro bruto per maand. Ze willen dus een verhoging met meer dan 40%! Waarom ze zich willen vergelijken met een raadslid van een gemeente met 100.000 inwoners is ons niet duidelijk. Het vergelijken met andere volksvertegenwoordigers in andere posities is trouwens een totaal willekeurige vergelijking. Je zou ook een andere vergelijking kunnen maken, bijvoorbeeld: Over hoeveel voorstellen moet een raadslid in zijn gemeente elke maand zijn oordeel geven, zich erin verdiepen en erover stemmen? Dat zijn gemiddeld elke maand zo’n 40 voorstellen. Hoe zit dat in de provincie? Daar moet een statenlid zich elke maand in ongeveer 5 voorstellen verdiepen, erover oordelen ener over stemmen. Dan zou je een heel andere conclusie kunnen trekken! Voor alle duidelijkheid: Statenlid ben je naast je reguliere baan.  Het is een nevenfunctie en allerlei andere kosten, zoals reis- en verblijfskosten, worden apart vergoed. In Brabant vergaderen de staten op twee vrijdagen per maand en een statenlid bepaalt zelf volledig hoeveel uren hij of zij in het statenwerk wil steken. Andere vergelijking: Bijstand voor een alleenstaande ouder is 1213 euro bruto.

Pleidooi voor verbod van lachgas in Altena

CDA CDA Noord-Brabant 14-04-2021 10:27

Raadslid Wendy van Ooijen stelt het college van burgemeester en wethouders vragen met betrekking tot het gebruik van lachgas. De aanleiding hiervan is de grote schadelijke gevolgen van het gebruik van lachgas onder met name jongeren. Wendy van Ooijen stelt daarom een aantal vragen aan het college. Zo wil zij weten of het college onderkent dat het gebruik van lachgas schadelijk is voor de gezondheid en of het college bereid is om net als andere gemeenten niet langer op het landelijk verbod te wachten, maar op zeer korte termijn voor onze gemeente met een voorstel voor een (gedeeltelijk) verbod te komen. Raadslid Van Ooijen: “Ik wil weten wat de mogelijkheden zijn voor een verbod op lachgas. Er zijn al veel gemeenten die niet wachten op het landelijke verbod en een (gedeeltelijk) verbod hebben ingevoerd, dus het moet ook mogelijk zijn voor de gemeente Altena. De raadsvragen zijn terug te lezen via deze LINK

CDA Altena stelt vragen over mogelijke windmolens nabij Sleeuwijk

CDA CDA Noord-Brabant 13-04-2021 13:50

Naar aanleiding van de mogelijke plannen voor windmolens heeft raadslid Arno Bouman een aantal vragen aan het college gesteld. Met het stellen van deze vragen hebben we twee doelen stelt hij. Ten eerste vinden we dat de gemeente Altena en Gorinchem hier als goede buren met elkaar in gesprek moeten zijn. Ten tweede is het ook belangrijk dat de bewoners van Sleeuwijk en de bewoners nabij de dijk tussen Sleeuwijk en Werkendam een actieve rol krijgen bij de participatie rondom dit windmolenproject. De vragen vind u via deze LINK

AAV 1 juli + 8 juli 2020

D66 D66 Noord-Brabant 29-06-2020 18:12

Het Bestuur heeft het verzoek ontvangen van 8 leden uit Uden, waaronder de fractie, om de AAV te organiseren. Wij als Bestuur hebben de AAV georganiseerd in lijn met RIVM richtlijnen en de D66 kaders.

In verband met het voldoen aan de corona-maatregelen moet iedereen die deelneemt aan de AAV zich van te voren aanmelden bij het Bestuur. Wij vragen je om dit voor 26 juni te doen.

Heb je je niet aangemeld en is de zaal volgens RIVM richtlijnen vol dan kun je niet naar binnen. Dus nogmaals het verzoek: meld je aan.

Wij begrijpen dat je wel aanwezig wilt zijn maar dat vanwege corona niet zult doen. Wil je dat dan doorgeven zodat we inzicht hebben in het effect van niet deelnemen vanwege corona op het aantal stemgerechtigde leden.

Daarnaast verzoeken wij alvast iedereen met verkoudheid, koorts, keelpijn of hoesten om thuis te blijven.

Algemene Afdeling Vergadering – 1

De datum is:             woensdag 1 juli Tijdstip inloop:          19:30 Tijdstip start AAV:      19:45 Verwachte eindtijd:    22:00 Locatie:                         Zaal Kerkzicht, Molenhoeven 43, 5472 PX Loosbroek

Concept Agenda:

Welkom Vaststellen agenda Mededelingen Notulen vorige AAV (3 juli 2019) Financiële verantwoording 2019 zie bijlage: Jaarrekening 2019 en Begroting 2020 Verslag kascommissie over 2019 Decharge Penningmeester over gevoerde beleid 2019 Bedanken Kas commissie boekjaar 2019 Herbenoeming Stephan Schouten als Penningmeester Begroting 2020 zie bijlage: Jaarrekening 2019 en Begroting 2020 Vaststellen Kas commissie boekjaar 2020 Bedanken afgetreden bestuursleden Voorbereiden deelnamebesluiten (eerst de presentaties en daarna de discussie en vragen)

13-A)   In Uden & Landerd is het samen met andere partijen deelnemen aan de GR2021 (gemeentelijke herindeling Landerd en Uden) onderzocht. Bijlagen:

200503 Verzoek AAV Uden & Landerd 190521 Informerende bijeenkomst D66Eindrapportageapril2020 -v2

13-B)   De zienswijze van het Landelijk Bureau over deelname aan gemeenteraadsverkiezingen. Bijlage:

Zienswijze LB op GR verkiezingen

13-C)   Het Landelijk Bureau heeft de handleiding ‘lokaal profileren’ en ‘permanente campagne’ gemaakt. Bijlagen:

hand-out-lokaal-profileren-2020 hand-out-permanente-campagne campagneplan-werkvel-v11-met-hulptekst campagneplan-werkvel-v11-ingevuld

13-D)   Discussie en vragen.

Het Bestuur vraagt de leden om je vragen en of zienswijzen van te voren schriftelijk door te geven. Wij zullen deze bundelen en verwachten hiermee de structuur van de discussie te helpen. Uiteraard is tijdens de AAV er alle ruimte om dan aanvullende vragen te stellen en of standpunten te bespreken.

14.  Rondvraag 15.   Sluiting (eerste consumptie op kosten van de afdeling)

Algemene Afdeling Vergadering – 2

De datum is:                 woensdag 8 juli Tijdstip inloop:               19:30 Tijdstip start AAV:         19:45 Verwachte eindtijd:        21:00 Locatie:                             Gemeentehuis Uden, Markt 145, 5401 EJ, Uden

Concept Agenda:

Welkom Vaststellen agenda Mededelingen Notulen vorige AAV Deelname besluit Landerd & Uden GR 2021 (gemeentelijke herindeling) Rondvraag Sluiting

 

Het bericht AAV 1 juli + 8 juli 2020 verscheen eerst op Maashorst.

Overlijden Jan Franken

D66 D66 Noord-Brabant 11-06-2020 21:47

Met groot respect neemt D66 Tilburg afscheid van:

 

Jan Franken

Voormalig raadslid voor D66 Berkel Enschot en bestuurslid D66 Tilburg

 

Met dankbaarheid kijken wij terug op wat Jan, gedurende een lange reeks van jaren, gedaan en betekend heeft voor onze partij.

Als raadslid in Berkel Enschot, als voorzitter en penningmeester van ons afdelingsbestuur. Wij verliezen een begenadigd spreker, een erudiet man en bovenal een warm, wijs en humorvol mens.

Wij wensen zijn partner, kinderen en kleinkinderen en vrienden heel veel sterkte met dit grote verlies.

 

Namens bestuur D66 Midden Brabant Mieke Heuvelmans-Van Leuven

 

Namens de D66 Fractie en wethouders Tilburg Beppie Smit, Berend de Vries en Marcelle Hendrickx

Het bericht Overlijden Jan Franken verscheen eerst op Midden-Brabant.

CDA Altena maakt zich hard voor dorps- en buurthuizen in Altena

CDA CDA Noord-Brabant 27-05-2020 14:11

Dorps- en buurthuizen vormen vaak het sociale hart en het sociale anker van onze gemeenschap. Zij dragen bij aan de leefbaarheid in onze kernen. Door de corona crisis krijgen dorps- en buurthuizen het zwaar te verduren, omdat zij niet onder bepaalde economische regelingen vallen. Het overeind houden van deze dorps- en buurthuizen vindt het CDA Altena van wezenlijk belang voor onze inwoners en voor de leefbaarheid van onze dorpskernen. Wij willen voorkomen dat deze belangrijke ontmoetingsplekken dreigen om te vallen. Raadslid Tineke Zaal heeft namens het CDA de volgende vragen gesteld aan burgemeester en wethouders. 1. Vindt het college, net zoals CDA Altena, dat de dorps- en buurthuizen belangrijk zijn voor onze inwoners en voor de leefbaarheid van onze dorpskernen? En dat deze niet mogen verdwijnen? Graag uw antwoord nader toelichten. 2. Wat zijn de gevolgen voor onze inwoners als de dorps- en buurthuizen door de corona crisis (tijdelijk) moeten sluiten? 3. Welke mogelijkheden heeft de gemeente Altena om dorps- en buurthuizen te ondersteunen in tijden van de corona crisis? 4. Wat doet uw college al om de dorps- en buurthuizen te ondersteunen? En wat is uw college van plan om te gaan doen om de dorps- en buurthuizen te ondersteunen? 5. Waar kunnen dorps- en buurthuizen terecht voor financiële compensatie of andere vormen van ondersteuning in tijden van de corona crisis? We vertrouwen op een constructieve beantwoording van deze vragen.

De financiële positie van gemeenten

D66 D66 Noord-Brabant 12-04-2020 10:16

We maken als land een grote crisis mee. De gevolgen van corona in ons persoonlijk leven, dat van onze naasten en van de maatschappij als geheel zijn enorm. D66 ziet hoe deze ons wijst op het belang van gezondheid; iets waar wij ons al jaren voor inzetten. D66 ziet ook hoe de crisis ons confronteert met de sterke en zwakke kanten van onze samenleving. Het leert ons dat deze crisis niet alleen te overwinnen is en we de handen ineen moeten slaan. Samen komen we door deze crisis.

Voor veel Brabanders zijn er zorgen die niet alleen over gezondheid gaan, maar ook over hun inkomen en hun betalingsverplichtingen. De crisis heeft – zo schreef u ons zelf ook al – veel impact op ondernemers, ZZP-ers, culturele sector, studenten die hun bijbaan zien verdwijnen, etc. Ondertussen blijven de betalingsverplichtingen wel bestaan; loonkosten, huurkosten, belastingen, etc.

Het Rijk heeft, bij monde van Minister Koolmees, een enorm pakket aan versoepelingen en tegemoetkomingen introduceert. Velen hiervan zijn operationeel of worden dat de komende weken. Diverse gemeenten, zoals Breda, scheppen ook ruimte door uitstel van betaling aan te bieden. Ook zijn er gemeenten die noodleningen bieden om ondernemers in acute problemen te helpen. En ook u heeft als provinciebestuur een overzichtelijk pakket voor start- en scale-up bedrijven gepresenteerd.

De laatste dagen blijkt dat niet alle gemeenten de gewenste service kunnen bieden. Hun financiële positie staat het simpelweg niet toe[1]. Ook in Brabant is er een grote diversiteit qua financiële positie van gemeenten[2]. De nood is echter groot, in Breda bleek in de eerste week al 4 ton nodig aan acute noodleningen[3].

De fractie van D66 heeft het College van Gedeputeerde Staten daarom opgeroepen om te onderzoeken hoe zij naast deze gemeenten kan gaan staan. Een strikte taakopvatting maakt dat de provincie nauwelijks een rol speelt bij het verstrekken van kredieten en/of garantstellingen. Maar uitzonderlijke crises vragen om uitzonderlijke creativiteit. De fractie wil dat de provincie – samen met partners als de Bank Nederlandse Gemeenten en IPO en VNG – gaat onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om gemeenten in financiële nood bij te staan.

Fractievoorzitter Arend Meijer over deze uitzonderlijke oproep: “D66 staat bekend om haar zorgvuldige opstelling als het gaat om taken en verantwoordelijkheden. Wij vinden dat de eerste overheid (gemeenten) haar eigen taakvelden goed moeten organiseren en geen provinciale bemoeienis moeten ervaren. Zij zijn dus ook de logische gesprekspartner voor ondernemers, maar uitzonderlijke tijden vragen om uitzonderlijke creativiteit.”

D66 wil met haar vragen en oproep aan het College voorkomen dat de provincie met een gespekte kas tijdens de crisis zaken naliet en daarmee economische schade verergerde vanuit een te strikte taakopvatting.

[1] https://nos.nl/l/2329884

[2] www.brabant.nl/bestuur/kwaliteit-openbaar-bestuur/interbestuurlijk-toezicht/toezichtgebieden/financieel-toezicht-gemeenten/begrotingen-gemeenten-2019)

[3] www.bredavandaag.nl/nieuws/economie/311793/gemeente-breda-keert-in-eerste-week-al-ruim-400-000-euro-aan-acute-noodlen

 

Waalwijks raadslid Ilse Langermans legt haar functie neer

D66 D66 Noord-Brabant 24-11-2019 21:57

D66-raadslid Ilse Langermans legt op 1 januari 2020 haar functie als raadslid in Waalwijk neer. Langermans heeft een nieuwe baan in het onderwijs die haar volledige aandacht vraagt. De fractie van D66 vindt het ontzettend jammer dat Ilse Langermans vertrekt. Sheila Schuijffel, fractievoorzitter D66 Waalwijk: “Ilse  heeft zich enorm ingezet voor Waalwijk en de Waalwijkse politiek. Wij hebben respect voor haar besluit. Het onderwijs heeft behoefte aan mensen nodig die zich volledig en met passie voor hun vak kunnen inzetten.”

De vrijgekomen zetel wordt niet opnieuw ingevuld. De andere kandidaat van de lijst is namelijk dit jaar gekozen in Provinciale Staten en vervult daar de rol van fractievoorzitter voor D66. Om belangenverstrengeling te voorkomen heeft D66 als uitgangspunt dat iemand niet in meerdere bestuursorganen deelneemt. De overige kandidaten op de lijst zijn niet meer beschikbaar, onder meer vanwege verhuizing.

D66-fractie krijgt ondersteuning van een nieuwe fractievolger, Niels Kieboom, die op 19 december formeel benoemd wordt in de raadsvergadering. In diezelfde vergadering neemt Ilse Langermans afscheid van de Waalwijkse raad.

Meer informatie over bovenstaand bericht: Mieke Heuvelmans, voorzitter D66 Midden-Brabant (T 0638 41 59 19)

Het bericht Waalwijks raadslid Ilse Langermans legt haar functie neer verscheen eerst op Midden-Brabant.

Wisseling voorzitter D66 Noord-Brabant

D66 D66 Noord-Brabant 02-11-2019 14:37

Bas Werker draagt op 26 november het voorzitterschap van D66 Noord-Brabant over aan Jan Glastra van Loon

Na zes jaar draagt Bas Werker de voorzittershamer over aan Jan Glastra van Loon. Gelijktijdig met het vertrek van Bas Werker vertrekt ook Birgit Cordes. Zij was eveneens twee volle periodes actief in het bestuur, zowel als vicevoorzitter en bestuurslid ledenbinding en –werving. Bovendien is zij de oprichter van D-Loquentia Brabant, organiseerde zij vele debattrainingen en was zij de drijvende kracht achter de succesvolle ‘Conferenties Zuid’.

Groeiend aantal leden en in meer gemeenten

D66 Noord-Brabant groeide onder het voorzitterschap van Bas Werker (hoogleraar Financiering en Econometrie aan de Universiteit van Tilburg) uit tot een krachtige regio waar het sociaal liberaal gedachtengoed volop leeft. D66 is inmiddels in veel Brabantse gemeenten vertegenwoordigd en een constructieve factor in de provinciale politiek.

Jan Glastra van Loon is als voorzitter gekozen door de leden en treedt op 26 november formeel aan tijdens de ledenvergadering in Den Bosch. De afgelopen twee jaar maakte Jan al onderdeel uit van het regiobestuur. Van 2014 tot 2018 was Jan wethouder in de Brabantse gemeente Bernheze.

“Samen met mijn collega bestuurders maar vooral ook samen met de lokale afdelingen en leden werken aan een sterk en flexibele democratie, dat is waar ik mij als voorzitter voor in ga zetten.”

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jan Glastra van Loon (06-41119843) Klik hier om dit persbericht in PDF te downloaden.

Jan Glastra van Loon
Bas Werker
Birgit Cordes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.