Nieuws van politieke partijen in Noordwijk over D66 inzichtelijk

4 documenten

Grote zorgen over ondermijning democratie in Noordwijk | Noordwijk

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Noordwijk 29-04-2020 00:00

Naar aanleiding van het abrupte vertrek van CDA-wethouder Henri de Jong hebben D66, GroenLinks Noordwijk, PUUR en PvdA schriftelijke vragen gesteld aan het college van B en W over ontoelaatbare beïnvloeding, manipulatie en intimidatie van wethouders. In het begeleidende schrijven spreken de fracties hun grote zorgen uit. Ze verwijzen daarbij, onder meer, naar brieven van voormalig burgemeester Rijpstra. Die refereert daarin onomwonden aan het vraagstuk van ondermijning, integriteit en cliëntelisme:

“Met ondermijning wordt bedoeld het verzwakken, aantasten, beschadigen en uithollen van de democratie en het gezag met als doel om buiten de democratische paden aan de touwtjes te trekken, te bepalen en politici, bestuurders en ambtenaren te beïnvloeden. Met name in de ruimtelijke ordening zijn de ‘eigen’ belangen in Noordwijk enorm groot.”

 

De volledige tekst van de vragen en het begeleidend schrijven

Zorgen over ontoelaatbare beïnvloeding van lokale democratie in Noordwijk

28 april 2020

D66, GroenLinks, PUUR en PvdA maken zich grote zorgen over ontoelaatbare, niet-transparante beïnvloeding van bestuurders vanuit de samenleving via partijlijnen, die gericht is op eigen belang en waarmee het algemeen belang wordt ondermijnd. Aanleiding was het recentelijke vertrek van Henri de Jong als wethouder Ruimtelijke Ordening. In een verklaring laat CDA-wethouder De Jong weten dat er soms dingen van hem werden verlangd door CDA-partijleden die niet in het coalitieakkoord staan noch in het CDA-programma. De Jong:

“Ik bleek meer een bestuurder te zijn dan een partijman. De grondbeginselen van de partij vind ik belangrijk, maar als wethouder wilde ik vooral het algemeen belang dienen van Zilkers, Noordwijkers en Noordwijkerhouters.”

In de raad van 21 april jl. heeft de PUUR-fractie de burgemeester in haar hoedanigheid van portefeuillehouder Integriteit het verzoek gedaan te onderzoeken hoe het in de toekomst kan worden voorkomen dat bestuurders zich gedwongen voelen om het eigen belang van partijleden boven het algemeen belang te stellen.

Het is niet de eerste keer dat bestuurders geconfronteerd worden met ontoelaatbare bemoeienissen. Dit blijkt onder meer uit de brieven van voormalig burgemeester Rijpstra in brieven aan de raad over het aanpakken van het vraagstuk van ondermijning, integriteit en cliëntelisme:

“Met ondermijning wordt bedoeld het verzwakken, aantasten, beschadigen en uithollen van de democratie en het gezag met als doel om buiten de democratische paden aan de touwtjes te trekken, te bepalen en politici, bestuurders en ambtenaren te beïnvloeden. Met name in de ruimtelijke ordening zijn de ‘eigen’ belangen in Noordwijk enorm groot.”

Het valt ons op dat gedurende opeenvolgende colleges in de afgelopen 20 jaar wethouders, specifiek verantwoordelijk voor Ruimtelijke Ordening en/of Grondzaken, van de voormalige gemeente Noordwijk structureel geconfronteerd zijn met manipulatie, valse aantijgingen en onjuiste berichtgeving ten aanzien van hun integriteit. Ontoelaatbare en ongeoorloofde middelen werden hierbij niet geschuwd.

De negatieve gevolgen voor de samenleving zijn enorm. Het kan niet anders zijn dat dit de lokale democratie raakt en schaadt. Inwoners worden letterlijk en figuurlijk het kind van de rekening. Zo is er bijvoorbeeld bij Bronsgeest sprake van grootschalige verspilling van belastinggelden bij een 2e omklap van deze woonlocatie naar (mogelijk) de Achterweg (schade die kan oplopen tot boven de 20 miljoen euro gemeenschapsgeld), is er onnodige vertraging van (sociale) woningbouw en worden inwoners misleid door onjuiste berichtgeving. Met als resultaat dat het goed en integer besturen van de gemeente Noordwijk onder druk is komen te staan.

Om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt hebben wij, naast het door u in te stellen onderzoek, de volgende aanvullende vragen:

1. Wat is uw mening over de verklaring van oud-wethouder De Jong dat hij het algemeen belang wilde dienen maar dat er soms dingen door zijn partijleden werden verlangd die niet terug te vinden zijn in het partijprogramma en/of het coalitieakkoord’?

2. Was het college op de hoogte van deze ontoelaatbare beïnvloeding van buitenaf? Zo ja, wat is hiermee gedaan?

3. Gaat u het gesprek aan met CDA-fractie en -bestuur om deze ontoelaatbare beïnvloeding te  bespreken? Graag ontvangen wij hiervan een verslag.

4. Op welke wijze gaat u het gesprek aan met uw collegeleden over de vraag of er voldoende vertrouwen is voor de toekomst voor samenwerking binnen het college waarbij ontoelaatbare beïnvloeding van buitenaf wordt uitgesloten?

5. Op welke wijze denkt u in de toekomst te voorkomen dat wethouders onder druk worden gezet om de belangen van partijleden te dienen boven het dienen van het algemeen belang waardoor hen integer handelen onmogelijk wordt gemaakt en zij zich gedwongen voelen om de wethouders-functie neer te leggen?

6. Bent u bereid om met voormalige wethouders Ruimtelijke Ordening en/of Grondzaken die in het verleden geconfronteerd zijn met manipulatie en intimidatie het gesprek aan te gaan en hen te betrekken bij het gevraagde onderzoek? Zo ja, op welke wijze?

7. Met welke maatregelen denkt u in de toekomst te voorkomen dat individuen ontoelaatbare invloed trachten uit te oefenen op het college, gemeenteraad en/of ambtenaren? Welke personen en organisaties gaat u hierbij betrekken?

8. Bent u bereid om naast een commissie Integriteit voor raadsleden (zie Artikel 17 Gedragscode raadsleden) ook een commissie Integriteit voor inwoners en ambtenaren in te stellen waar zij terecht kunnen als zij vermoeden dat er ondermijnende activiteiten plaatsvinden binnen het bestuur van de gemeente?

9. Bent u bereid om de gemeenteraad actief bij het gevraagde onderzoek te betrekken? Zo ja, op welke wijze?

10. Wanneer kan de gemeenteraad een plan van aanpak verwachten voor het onderzoek waarin u onder meer aangeeft welke organisaties u bij het onderzoek gaat betrekken?

 

 

D66 bepleit lastenverlichting voor verenigingen

D66 D66 Noordwijk 14-02-2019 10:15

Eind 2018 is in de Tweede Kamer een mede door D66 ingediend amendement aangenomen waarbij gemeenten de vrijheid krijgen om voor sportaccommodaties, dorpshuizen en lokale verenigingen zoals de muziekvereniging en de scouting een lager tarief voor de OZB (de gemeentelijke onroerende zaakbelasting) in rekening te brengen. Zo kan de gemeenteraad nu besluiten om voor verenigingsgebouwen het lagere tarief dat voor woningen geldt te berekenen.

D66 ziet dat het verlichten van de gemeentelijke lasten voor verenigingen en andere sociaal belang behartigende instellingen leidt tot een stimulans en ondersteuning van het unieke en veel geprezen Noordwijkse sociaal vrijwilligerswerk. Het is dan ook logisch om van de nieuwe wettelijke mogelijkheden gebruik te maken. D66 dient daarom tijdens de raadsvergadering van 19 februari a.s. – waar de OZB-verordeningen op de agenda staan – een motie in die het college van B&W vraagt om bij de Kadernota voor de begroting 2020 een voorstel aan de Raad voor te leggen met de financiële consequenties.

D66 had de tariefwijziging al voor 2019 willen doorvoeren, maar er is landelijk nog wat discussie over de juiste wijze van uitvoering, dus dat gaat niet lukken.

De aan deze tariefwijziging verbonden financiële consequenties kunnen worden opgevangen binnen het in de meerjarenbegroting voorziene budget voor nieuw beleid ad € 500.000,-.

Verklaring D66 Noordwijk naar aanleiding van debat over TV-optreden CDA raadslid Zoetendaal

D66 D66 CDA Noordwijk 22-02-2018 09:56

Op donderdag 15 februari jl. is in de gemeenteraad van Noordwijk een debat gevoerd over het optreden van CDA-raadslid Lenie Zoetendaal in het tv-programma “De Monitor”.

In het debat is door de fractie van D66 het volgende standpunt ingebracht:

· Een raadslid wordt geacht het algemeen belang van zijn of haar gemeente dienen. Het optreden van mevrouw Zoetendaal, in haar functie van raadslid, waarbij voor een deel een onjuiste voorstelling van zaken is gegeven en de gemeente Noordwijk (onterecht) in diskrediet is gebracht, deed hieraan ernstig afbreuk. Conclusie: Een anti-Noordwijk marketing campagne waar niemand beter van wordt.

· D66 onderschrijft de opvatting van mevrouw Zoetendaal dat Noordwijk beschikt over veel te weinig sociale woningbouw en dat het met nieuwe woningbouwlocaties allemaal te traag gaat. Echter, het CDA van mevrouw Zoetendaal heeft tot 2014 decennia lang in het college verantwoordelijkheid gedragen voor het Noordwijkse woningbouwbeleid en het schuiven, verschuiven en uitsluiten van woningbouwlocaties waar die sociale woningbouw al lang had kunnen staan. Dit aspect blijft ernstig onderbelicht.

· Een mede door de fractie van D66 ingediende motie om vooruitlopend op andere woningbouwplannen alvast snel ca. 60 semipermanente woningen voor starters te realiseren is door de fractie van het CDA, inclusief mevrouw Zoetendaal, nog enkele weken geleden, afgewezen.

· We roepen mevrouw Zoetendaal op om snel terug te keren in een constructieve modus om samen met ons aan oplossingen te werken voor het dringende woningtekort.

Mevrouw Zoetendaal heeft zich, na het voorlezen van een verklaring, helaas onthouden van enige inbreng of weerwoord in het raadsdebat. De aangenomen motie verwijst naar het gevoerde debat en roept op om als raadslid politieke onderwerpen in het debat in de raadszaal te brengen. Helaas bleek later dat de strekking van de motie niet goed begrepen is en deze ongelukkig geformuleerd was. Het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest van de fractie van D66 om een ander raadslid de mond te snoeren of het maatschappelijk debat te beperken.

Enige beperking van de vrijheid van meningsuiting is dus absoluut niet aan de orde, niet bedoeld en leidt af van het onderwerp: bouwen, bouwen, snel bouwen!

Noordwijk, 20 februari 2018.

Dick Gutlich, Fractievoorzitter D66 Noordwijk.

Fractievoorzitter D66 Noordwijk Koen van Asten verlaat gemeenteraad

D66 D66 Noordwijk 23-09-2017 11:57

Koen van Asten gaat per 12 oktober a.s. de gemeenteraad verlaten. De reden voor zijn vertrek is zijn aanstaande vaderschap in november. Zijn ontslagbrief is inmiddels aangeleverd bij de voorzitter van de raad. Dick Gutlich is de aangewezen opvolger als nummer twee op de kieslijst. Van Asten zit sinds de verkiezingen in 2014 in de gemeenteraad. “Mijn plan was om deze periode van vier jaar te volbrengen, waarna ik met de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 een stapje terug zou doen om meer tijd te hebben voor het vaderschap.” Echter in juli heeft de gemeenteraad van Noordwijk gekozen voor een fusie met Noordwijkerhout. “Een uitstekende zet voor de gemeente Noordwijk” zo zegt Van Asten. “Maar dit betekent ook dat deze raad tot 1 januari 2019 aanblijft. Voor mij persoonlijk is dit een te lange periode om twee flinke taken te vervullen. Voor een kindje zorgen doe je met toewijding. Het merendeel van mijn dag (en waarschijnlijk nacht) zal ik hiervoor nodig hebben. Het is niet fair om als volksvertegenwoordiging aan te blijven, als je de taak niet volledig kan volbrengen. Daarom heb ik deze zomer besloten om er voorlopig mee te stoppen.”

Het bestuur van D66 Noordwijk betreurt, maar respecteert het besluit van Van Asten. Inmiddels is de nummer twee op de kieslijst, Dick Gutlich, gepolst door het bestuur. Hij heeft te kennen gegeven dat hij beschikbaar is om het stokje over te nemen. Gutlich is geen onbekende in de Noordwijkse politiek. Sinds de jaren 80 heeft hij verscheidene functies als bestuurslid, steunfractie en commissielid vervuld. Met zijn ervaring en expertise op ruimtelijke ordening ziet het bestuur dat Gutlich zijn rol als volksvertegenwoordiger goed kan vervullen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.