Nieuws van D66 in Tilburg inzichtelijk

13 documenten

Online in gesprek met D66 Tilburg (28 juni 2020)

D66 D66 Tilburg 29-06-2020 08:20

Maandelijks gaat D66 Tilburg in gesprek met Tilburgers. We bezoeken hiervoor telkens een andere wijk of dorp van de gemeente. Aan de hand van een actueel thema of vraagstuk gaan we #ingesprekmethttps://tilburg.d66.nl/2020/06/online-in-gesprek-met-d66-tilburg-28-juni-2020/💬. De ontvangen antwoorden gebruiken we in ons werk voor de gemeenteraad.

Vanwege de Coronacrisis deden we het nét even anders. Raadslid Koen van der Krieken en burgerraadslid Wim Hermans beantwoordden online vragen over de maatregelen in de gemeente(raad). We hebben het onder andere gehad over het raadslidmaatschap, successen en ambities, onderwijs, wonen en groen in de stad.

Bekijk de Facebook live-video.

 

D66 vraagt het college naar digitale inclusie in Tilburg

D66 D66 Tilburg 04-03-2020 10:00

Geacht college,

De overheid digitaliseert steeds verder, bijvoorbeeld op het gebied van dienstverlening, communicatie of tools om inwoners digitaal te laten participeren bij besluitvorming. Dit biedt veel kansen om taken nog slimmer, beter en democratischer te organiseren. Het is echter van essentieel belang dat iedereen mee kan blijven doen in dit digitaliseringsproces. Een van de randvoorwaarden om mee te kunnen blijven doen is dat online informatie en dienstverlening door de overheid voor iedereen toegankelijk is. Dit betekent dat er aandacht nodig is voor groepen voor wie websites en applicaties niet vanzelfsprekend toegankelijk zijn, zoals slechtzienden en -horenden. Gelukkig is D66 niet de enige partij die hier zo over denkt.

Wettelijke plicht tot digitale toegankelijke van websites en applicaties Op Europees niveau is al in 2016 een richtlijn gepubliceerd om de digitale toegankelijkheid van websites en applicaties voor mensen met een beperking te waarborgen.[1] Dit is in Nederland per 1 juli 2018 omgezet in het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid (hierna: Besluit).[2] Hiermee is deze Europese richtlijn bindende nationale regelgeving geworden. Het Besluit verplicht overheidsinstanties, waaronder gemeenten en intergemeentelijke organen, om de toegankelijkheid van websites, mobiele applicaties en intranetten en extranetten die live gaan voor mensen met een beperking te waarborgen.[3] Voor de invoering van het Besluit bij overheidsorganisaties gelden drie fasen:[4]

Nieuwe websites gepubliceerd vanaf 23 september 2018 moeten uiterlijk op 23 september 2019 voldoen. Bestaande websites gepubliceerd vóór 23 september 2018 moeten op 23 september 2020 voldoen. Mobiele applicaties moeten uiterlijk 23 juni 2021 voldoen.

Een onderdeel van het Besluit is de verplichting om toegankelijkheidsverklaringen te publiceren.[5] Met deze verklaringen geven overheidsinstanties inzicht in de stand van de toegankelijkheid van hun  informatievoorziening en dienstverlening. Als overheidsinstanties nog niet volledig voldoen aan de eisen uit de toegankelijkheidsstandaard, dan dienen zij in de verklaring aan te geven welke maatregelen worden genomen om de toegankelijkheid te verbeteren. De verplichting om een toegankelijkheidsverklaring te gaan publiceren valt samen met de hiervoor genoemde termijnen.[6] De gemeenteraad kan deze verklaring als handvat gebruiken voor het bespreken van het beleid van het college van B&W op het gebied van digitale inclusie.[7]

Slechts zeven gemeenten voldoen aan de wettelijke verplichting Nu.nl maakte vorige week een rondgang langs alle Nederlandse gemeenten om na te gaan in hoeverre gemeenten aan het Besluit voldoen. Hieruit blijkt dat drie kwart van de gemeenten nog niet aan het Besluit voldoet. Slechts de helft van deze gemeenten denkt de wettelijke deadline van 23 september 2020 te halen. Nu.nl concludeert dat slechts zeven gemeenten op dit moment voldoen aan alle eisen (binnen de groep van 211 gemeenten die reageerde op de vragen van Nu.nl). 157 gemeenten voldoen er nog niet aan. Bij tien gemeenten voldoen alleen de PDF-bestanden nog niet aan de eisen. Van 37 gemeenten is onduidelijk of zij aan de eisen van het Besluit voldoen, omdat zij de toegankelijk niet onlangs hebben onderzocht.[8]

De Stichting Accessibility zet vraagtekens bij de constatering dat de helft van de gemeenten de wettelijke deadline denkt te halen. De stichting wijst erop dat de hoofdwebsites van gemeenten dan misschien aan de eisen voldoen, maar dat gemeenten tientallen systemen hebben die ook aan de eisen van het Besluit moeten voldoen. Hierbij valt te denken aan systemen voor gemeentelijke belastingen, het maken van afspraken of de huisvuilkalender. Volgens de stichting gaat het niet alleen om technische aanpassingen van een website, maar het waarborgen van de toegankelijkheid in de hele organisatie. Structurele stappen in gemeentelijke organisaties zijn belangrijker dan een eenzijdige focus op de deadline, aldus Stichting Accessibility.[9]

D66 hecht veel waarde aan een toegankelijke, inclusieve gemeentelijke overheid, ook op digitaal vlak. De recente nieuwsberichten zijn aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

Beschikt de gemeente Tilburg over een integraal beleid inzake digitale inclusie? Zo ja, hoe ziet dit beleid eruit? Uit welke onderdelen bestaat dit beleid? Kunt u ons de betreffende beleidsstukken doen toekomen? Zo nee, bent u bereid een integraal beleid inzake digitale inclusie te ontwikkelen? Wilt u de doelgroepen hierbij aan de voorkant betrekken? Kunt u een tijdslijn schetsen voor de ontwikkeling van dit beleid? Als u niet bereid bent een integraal beleid inzake digitale inclusie te ontwikkelen; waarom niet? U bent op 25 juli 2018 door de VNG geïnformeerd over de vereisten in het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid.[10]Kunt u aangeven welke stappen sindsdien in de tijd zijn gezet om tot naleving van het Besluit te komen? In hoeverre en op welke onderdelen voldeed de gemeente Tilburg op 23 september 2019 wel/niet aan de vereisten voor fase 1 van het Besluit? Kunt u ons de toegankelijkheidsverklaring van fase 1 doen toekomen? Indien de gemeente Tilburg op 23 september 2019 niet voldeed aan de vereisten in fase 1, sinds wanneer voldoet de gemeente Tilburg hier dan wel aan? Waar lag dit aan? In hoeverre en op welke onderdelen voldoet de gemeente Tilburg op dit moment wel/niet aan het Besluit (geldt ook systemen buiten de hoofdwebsite)? Beschikt u over de toegankelijkheidsverklaringen en kunt u ons deze doen toekomen? Verwacht u op 23 september 2020 wel aan de vereisten te voldoen voor fase 2 van het Besluit? Zo nee, waarom niet en hoe ziet de planning er dan uit? De Stichting Accessibility wijst op het belang van een culturele omslag binnen gemeentelijke organisaties op het gebied van digitale inclusie, naast het voldoen aan de wettelijke vereisten. In hoeverre deelt het college deze mening? Welke stappen worden er gezet om deze culturele omslag in de gehele organisatie te effectueren?

 

Namens de D66-fractie, Koen van der Krieken & Yaşar Sazak

Wisseling burgerraadslid D66 Tilburg

D66 D66 Tilburg 16-12-2019 11:00

In de raadsvergadering van maandag 16 december 2019 heeft er een wisseling plaatsgevonden in de burgerraadsleden van D66 Tilburg.

We hebben vandaag afscheid genomen van Peter de Greef als burgerraadslid voor D66. Door zijn nieuwe baan heeft Peter geen tijd meer om op de gewenste momenten invulling te geven aan de taken van burgerraadslid.

De fractie heeft besloten de plek die hierdoor vrij komt op te vullen met een nieuw burgerraadslid. Hiervoor is Wim Hermans bereid gevonden, hij is tijdens de raadsvergadering van vandaag direct geïnstalleerd door de vice-voorzitter van de raad, D66-raadslid Jan van Esch. Wim is -na de huidige raadsleden- de eerstvolgende op de kieslijst van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen.

Wim Hermans: “Sinds ik in 2005  ben gaan studeren in Tilburg, ben ik niet meer vertrokken uit deze fantastische stad. Tilburg is voor mij een stad vol energie waarin we samenwerken om het beste uit de stad te halen. Niet alleen via de gebaande paden maar ook door nieuwe denkrichtingen, kijk bijvoorbeeld naar de bruisende Spoorzone.

Ik geloof in de zelfredzaamheid van de burgers en daarbij vind ik dat iedere inwoner van Tilburg dezelfde kansen moet kunnen krijgen. Tilburg is een sociale stad waar de inwoners samen hun schouders zetten om er iets moois van te maken. D66 is mijn partij omdat we een pragmatische en optimistische geluid laten horen en ik geloof in de Europese visie en duurzaamheidsaanpak van de partij.

In het dagelijks leven ben ik beleidsmedewerker maatschappelijke ontwikkeling in de gemeente Someren. Hier houd ik me bezig met de Participatiewet, minimaregelingen, schulddienstverlening, laaggeletterdheid en statushouders.”

De Tilburgse D66-fractie bedankt Peter voor zijn inzet de afgelopen maanden en verwelkomt Wim in het team.

D66: makkelijker parkeren met gehandicaptenparkeerkaart

D66 D66 Tilburg 15-09-2019 09:12

Elke gemeente maakt eigen regels als het gaat om parkeren en de regels ten aanzien van parkeren met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) zijn daarop geen uitzondering. Dit is al jaren een frustratie van veel GPK-gebruikers; ieder bezoekje vraagt vooraf om onderzoek. Een officieel overzicht van de regels is er niet, alleen particuliere websites proberen een overzicht te geven van de verschillende regels, maar die kunnen de wijzigingen niet altijd bijhouden. Daar bovenop komt nu de modernisering van handhaving; steeds meer gemeenten maken gebruik van scanauto’s, waaronder de gemeente Tilburg, en kentekenparkeren wordt de nieuwe norm. Hoe GPK-houders daarmee om moeten gaan, bedenkt ook iedere gemeente voor zich. Dit leidt tot nog meer (onoverzichtelijke) regels.

Voor bovenstaande problematiek is nu een oplossing bedacht: het CIB heeft, in samenwerking met Wij Staan Op!, een parkeer app voor GPK-houders gebouwd, die aansluit op het NPR van de RDW. Net als in reguliere parkeerapps kan per parkeeractie een kenteken worden gekozen, zodat gebruikers net zo flexibel zijn als met de papieren kaart. Daarnaast heeft de app als functionaliteit dat de regels per gemeente en de locatie van gehandicaptenparkeerplaatsen inzichtelijk worden gemaakt. Iedere gemeente die zich aansluit bij de app levert deze informatie zelf aan, waardoor de informatie altijd up-to-date is. De flexibele koppeling tussen kaart en kenteken wordt mogelijk gemaakt door een systeemwijziging bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Door deze manier van werken wordt fraude met de parkeerkaart enorm moeilijk.

De app kan pas worden gebruikt als gemeenten de app afnemen en hun GPK houders registreren. Momenteel is enkel de gemeente Alphen aan de Rijn aangesloten bij de GPK-app, maar het Centraal InkoopBureau (CIB) geeft aan dat er met meer gemeenten gesprekken worden gevoerd. Daarom heeft raadslid Julian Zieleman bij het vragenhalfuurtje van maandag 9 september de volgende vragen gesteld:

Is het college bekend met de GPK-app? Ziet het college meerwaarde in het aansluiten bij de GPK-app? Is het college reeds in gesprek met het CIB over aansluiten bij de GPK-app? Zo niet, is het college bereid om in gesprek te gaan met het CIB?

Beantwoording college Het college heeft aangegeven nog niet bekend te zijn met de app, maar te gaan onderzoeken of de gemeente zich erbij kan aansluiten. Het college gaat hierbij in gesprek met de organisatie Wij Staan Op!

 

Een ja voor deelname aan het wietexperiment

D66 D66 Tilburg 04-06-2019 14:07

Gemeente Tilburg heeft zich aangemeld voor het wietexperiment. Een prima keuze volgens D66 Tilburg. De fractie heeft zich de afgelopen jaren al regelmatig door middel van moties of vragen aangegeven dat het huidige wietbeleid niet werkt. Vandaar dat we blij zijn met deze eerste stap.

De huidige situatie bij de coffeeshops is verre van optimaal. De eigenaren kopen hun wiet bij niet erkende en onzichtbare partijen. Dat kunnen criminelen zijn die hiermee hun geld verdienen. Omdat de koopwaar via ‘de achterdeur’ binnenkomt en dit niet wordt geregistreerd blijft onduidelijk wie de verkoper zijn, hoe de financiële en belastingtechnische zaken zijn en wat de kwaliteit van de koopwaar is. Voor ons onbegrijpelijk. Vandaar de urgentie.

D66 streeft er al lang naar op landelijk niveau om dit proces transparant en volgens de regels te laten verlopen. Nu blijft de achterdeur een duistere ingang naar een coffeeshop. Het dient wel gezegd te worden dat wanneer de koopwaar wel in de winkel is, het verkoopproces heel transparant is en volgens de regels. Dit alles is prima geregeld.

Op lokaal niveau heeft D66 Tilburg zich al jaren voor dit dossier ingezet. Uit eigen onderzoek blijkt dan ook dat het merendeel van de Nederlandse bevolking een oplossing wil voor deze achterdeur. Helaas is de invloed van een paar mensen groter dan wat de politieke partijen willen. Fijn dat er nu eindelijk beweging in gaat komen. Gemeenten kunnen zich nu aanmelden voor het experiment. Belangrijkste winst van dit experiment is dat de achterdeur gesloten blijft en ‘normaal’ de wiet kan kopen bij telers die bekend zijn en volgens de regels werken. Zodat we een goed beeld hebben van de kwaliteit, veiligheid, gezondheid en de financiën.

Er zijn echter nog wat voorwaarden gesteld aan de gemeenten zoals het I-Criterium. Dit geeft aan of alleen mensen met een Nederlands paspoort de wiet mogen kopen. Ook nog een aantal andere zaken dienen nog verder te worden uitgewerkt voordat met definitief van start kan gaan. Uiteindelijk kunnen 6-10 gemeenten aan het experiment participeren. Dus Tilburg is nog niet zeker van de zaak. Echter wij als fractie staan er wel 100% achter de keuze: weg achterdeur en meer duidelijkheid in gezondheid en financiën.

Jan Stoop Woordvoerder Drugsbeleid   

D66 vraagt het college naar open data en digitale archivering

D66 D66 Tilburg 11-04-2019 20:13

Geacht college,

D66 Tilburg staat voor een transparante en open gemeentelijke organisatie. Dit betekent onder meer dat de informatie die de gemeente tot haar beschikking heeft vrij toegankelijk dient te zijn. De privacywetgeving is hierbij kaderstellend. De gemeente Tilburg maakt in dit kader sinds 2017 ‘open data’ beschikbaar via de websites www.dataplatform.nlen www.data.overheid.nl.[1]Voorbeelden van beschikbare open datasets zijn de locaties van monumentale bomen, openbare toiletten, (civiele) kunstwerken, rioolputten en hondenpoepbakken. Via de website www.waarstaatjegemeente.nlzijn verschillende cijfers over de gemeente Tilburg als open data te downloaden.

Het belang van open data wordt onderschreven door het kabinet. Het regeerakkoord zegt daarover: ‘De overheid beschikt over veel algemene, openbare informatie. Deze data worden goed vindbaar en toegankelijk gemaakt, in de vorm van open data.’Momenteel is in het parlement het initiatiefvoorstel Wet open overheid (Woo) aanhangig. Deze wet moet een einde maken aan het vrijwillig ter beschikking stellen van overheidsgegevens als open data aan derden.

Sinds dit jaar ontsluiten 109 gemeenten – vanuit het Actieplan Open Overheid 2018-2020 en de Digitale Agenda 2020 – hun raadsinformatie als open data in samenwerking met VNG en Open State Foundation.[2]Voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 werd hiermee bijvoorbeeld de website WaarOverheid.nl gebouwd. Deze website zette raadsinformatie automatisch op de kaart met slimme algoritmes en gaf gebruikers een seintje wanneer de raad over hun eigen wijk of buurt sprak.

Gemeentelijke informatie, informatie van het college aan de raad én raadsinformatie zijn nog niet beschikbaar als open data.[3]Het grote voordeel van het beschikbaar stellen van deze informatie als open data is dat de informatie herbruikbaar wordt en app-bouwers, data-analisten of datajournalisten nieuwe toepassingen kunnen bouwen die de lokale democratie versterken. Het beschikbaar stellen van informatie als open data creëert tevens mogelijkheden voor het langer bewaren daarvan. Het door de gemeente Tilburg gebruikte raadsinformatiesysteem Notubiz is niet speciaal ontwikkeld voor digitale archivering.

Wat is het huidige beleid van het college ten aanzien van het beschikbaar stellen van gemeentelijke informatie als open data? Hoeveel databestanden zijn sinds 2017 beschikbaar gesteld als open data? Via welke websites zijn deze databestanden te raadplegen? Welke mogelijkheden ziet het college om het beschikbaar stellen van gemeentelijke informatie als open data op korte termijn verder te intensiveren? Heeft het college overwogen om de informatie die het aan de raad stuurt en raadsinformatie als open data beschikbaar te stellen? Wat waren de overwegingen om dit vooralsnog niet te doen? Ziet het college mogelijkheden om, in overleg met de griffie, de informatie die het aan de raad stuurt alsmede raadsinformatie alsnog beschikbaar te stellen als open data, bijvoorbeeld via het genoemde samenwerkingsverband met de VNG en Open State Foundation? Kan het college hier in overleg met de griffie op korte termijn een plan voor opstellen en delen met de raad? Wat is het huidige beleid van het college ten aanzien van de digitale archivering en ontsluiting van gemeentelijke informatie én raadsinformatie? Hoe lang blijft gemeentelijke informatie digitaal benaderbaar? Is het college bereid, in overleg met de griffie, de mogelijkheden te onderzoeken waarop gemeentelijke informatie en raadsinformatie beter en langer digitaal kunnen worden ontsloten?

Namens de D66-fractie,

Yaşar Sazak Koen van der Krieken

D66 vraagt het college naar behoorlijk invorderen

D66 D66 Tilburg 28-02-2019 12:38

Behoorlijk Invorderen vanuit Burgerperspectief en het Recht op Vergissen

Aanleiding Veel Nederlandse gemeenten sturen geen kosteloze betalingsherinnering als opgelegde betaling van bewoners uitblijft[1]. De meeste gemeenten sturen meteen een aanmaning waarbij het oorspronkelijke bedrag wordt verhoogd. De D66-fractie vindt dit een teleurstellende en ongewenste gang van zaken. Het kan immers gebeuren dat men de brief niet heeft gelezen, de betalingstermijn is vergeten of te laat is met het aanvragen van een betalingsregeling. Dat er hier meteen een extra bedrag bovenop komt is onnodig en kan in sommige gevallen zelfs tot grotere problemen bij inwoners leiden.

Vragen Een en ander is aanleiding voor de volgende vragen aan het College.

 

Kan het college aangeven welk percentage van de aanslagen voor de gemeentelijke belastingen te laat wordt voldaan door onze inwoners? Welke vervolgstappen worden gezet als een aanslag niet wordt voldaan? Indien een aanmaning wordt gestuurd, wordt het oorspronkelijke bedrag dan opgehoogd? Zo ja, met welk bedrag of percentage? Met welk totaalbedrag gaan deze gezamenlijke verhogingen per jaar gemoeid? Hoe wordt omgegaan met de constatering dat een aanslag, ook na herinnering, niet wordt betaald? Is het college het met D66-fractie eens dat door het ophogen van een aanslag sommige inwoners van onze gemeente in de knel zouden kunnen komen? Bent u bekend met het rapport ‘Behoorlijk invorderen vanuit burgerperspectief’ van de Nationale Ombudsman van 9 februari 2019? Wat vindt u van de aanbeveling van de Ombudsman, op bladzijde 45 van zijn rapport, om als overheidsinstantie eerst altijd een kosteloze betalingsherinnering te sturen? De gemeente Schagen geeft hiervan een voorbeeld[2]. Is het college bereid zich in te spannen voor aanpassing van de lokale beleidsregels, zodat onze inwoners verzekerd zijn van een kosteloze betalingsherinnering?

Binnenlands Bestuur schrijft dat er in Nederland een bedrag van bijna anderhalf miljard euro uitstaat aan terugvorderingen van bijstand.[3] Zo wordt er ook genoemd dat meer dan de helft van die vorderingen ontstaat doordat uitkeringsadministraties niet op tijd worden bijgewerkt. Hiervan wordt ook geconcludeerd dat dit om veelal kleine bedragen gaat die makkelijk terug te innen zijn. D66 vraagt zich hierover het volgende af:

Wat is het uitstaande bedrag van terugvorderingen van bijstand in de gemeente Tilburg, en kan hier onderscheid in worden gemaakt in relatief kleine, makkelijke terug te innen bedragen en moeilijk inbare bedragen? Het artikel raadt gemeenten aan om maandelijks de inkomsten uit werk en andere gegevens te verwerken zodat een hoop terugvorderingen worden voorkomen. Gebeurt dit in Tilburg? Zo nee, op welke termijnen wordt dan wel deze informatie verwerkt? Is het college het met D66 eens dat het bijhouden van deze informatie terugvorderingen voorkomt? Wat is het huidige protocol van de gemeente Tilburg bij terugvorderingen? Wordt hier ook rekening gehouden met hoe lastig de terugvorderingen te innen zijn?

Namens de fractie van D66,

Erik Blommestijn, Woordvoerder Financiën                                                 Yaşar Sazak, Woordvoerder Armoedebestrijding

[1] https://fd.nl/futures/1283743/geen-betalingsherinnering-door-de-overheid

[2] https://www.schagen.nl/home/nieuws_43640/item/gemeente-stuurt-voortaan-herinneringsbrief-bij-belastingen_41176.html

[3] https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/nieuws/terugvorderen-bijstand-vaak-te-voorkomen.9606501.lynkx

Chroom-6 – Alleen maar verliezers

D66 D66 Tilburg 31-01-2019 21:12

Vandaag heeft de onafhankelijke commissie, die onderzoek heeft gedaan in opdracht van de gemeente Tilburg, haar onderzoeksrapport overhandigd aan burgemeester Theo Weterings. In het rapport zijn stevige conclusies getrokken en worden concrete adviezen gegeven richting de toekomst. De adviezen betreffen zowel de vervolgstappen richting de betrokkenen als adviezen om zoiets dergelijks in de toekomst te voorkomen. De gemeente zal volgende week woensdag 6 februari met een verklaring komen hoe zij invulling wil geven aan de adviezen van de commissie.

Fractievoorzitter Beppie Smit: “Chroom-6 kent alleen maar verliezers. Onze gedachten gaan uit naar de betrokkenen en hun familie en vrienden”

Woordvoerder Eva van Wijngaarden: “Soms kan je pas vooruit als je ergens eerst goed bij hebt stil gestaan. Dat heeft de onderzoekscommissie gedaan en de uitkomsten heeft zij vandaag gepresenteerd aan de pers en ook aan de betrokkenen. Het was een indrukwekkende bijeenkomst met veel vragen, veel emotie en ook veel openheid. Ik zal de uitkomsten met aandacht bestuderen en dank de commissie voor de zorgvuldigheid en grondigheid van hun werk.”

Voor wie meer wil weten over het onderzoeksrapport:

Animatievideo Commissie Tilburg Chroom 6 Animatievideo Chroom 6 gemeente Tilburg

Tilburg gaat in gesprek over eenzaamheid

D66 D66 Tilburg 11-10-2018 16:36

De Week van de Eenzaamheid is voorbij. Maar eenzaamheid zelf stopt niet. Voor veel mensen is het de dagelijkse realiteit. Daarom wil Tilburg met dit thema verder. Hoe en waarom er van eenzaamheid sprake is, is voor iedereen anders.

Wethouder Marcelle Hendrickx: “Het is zoeken of en welke rol een gemeente nu bij zo’n groot en ook wel emotioneel onderwerp moet spelen. Maar het is ook raar om er helemaal niets over te zeggen.” We willen eerst voeling met het onderwerp krijgen, met ouderen en jongeren in gesprek zijn. Met mensen van wie we nu nog niet weten dat ze met eenzaamheid kampen. We gaan luisteren. In wijken, op scholen, bij mensen thuis. We trekken er dus op uit. Zo komen we weer een stap verder, samen met inwoners en professionals. Daar ben ik van overtuigd.”

Lees verder op de website van de gemeente

Vacature burgerraadslid D66-fractie

D66 D66 Tilburg 09-09-2018 07:00

Voor de fractie zoeken wij verbreding en ondersteuning in de vorm van een enthousiast burgerraadslid (voorheen: raadscommissielid).  Meer informatie over wie we zoeken vind je in onderstaande vacaturetekst.

Wie kan zich kandideren? Leden van D66, woonachtig in de gemeente Tilburg, mogen zich kandideren. Kandideren kan tot uiterlijk zondag 23 september 23.59 uur.

Algemeen profiel

Teamspeler Toegewijd Initiatiefrijk Leergierig Zorgvuldig Betrouwbaar

Competenties

Politieke sensitiviteit: het doorzien van maatschappelijke en politieke processen, zien van politieke kansen en gevaren en beschikken over verbindend vermogen. Analytisch vermogen: het vermogen een probleem te analyseren en te plaatsen in een breder perspectief. Oordeelsvorming: het vermogen een oordeel te vormen op basis van van de geraadpleegde informatie, dit oordeel te staven met argumenten en overtuigend mondeling over te brengen in het politieke debat. Netwerkgericht: het vermogen te werken in teamverband en, zowel binnen de politiek als binnen de stad en de dorpen, relaties op te bouwen, te onderhouden en te benutten die nu of in de toekomst van belang kunnen zijn om politieke doelen te realiseren. Betrokkenheid: je verbonden voelen met de ontwikkelingen binnen de gemeente en de intrinsieke motivatie voelen om samen met inwoners verder te bouwen aan Tilburg.

Van een burgerraadslid wordt het volgende verwacht:

Woordvoeringen namens de fractie van D66 in de informatiefase en de debatfase van het besluitvormingsproces. (Sinds de gemeenteraadsverkiezingen werkt de gemeenteraad met een nieuw vergaderstelsel. Actieve deelname aan de fractievergaderingen en overige fractieactiviteiten, zoals teamdagen, campagneactiviteiten en regionale (D66) bijeenkomsten. Proactief handelen om, gebruikmakend van verschillende raadsinstrumenten, je kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende rol te vervullen. Het lezen van (raads)stukken en het vergaren van informatie op het gebied van door aan jou toegedeelde woordvoerderschappen. Representatieve aanwezigheid bij activiteiten waar de D66 fractie wordt uitgenodigd. Het ondersteunen van de fractiebelangen in woord en gedrag.

De tijdsbesteding is minimaal 10 uur in de week. De intensiteit kan per week behoorlijk verschillen. De vergaderingen en bijeenkomsten van de gemeenteraad vinden plaats op maandag en de fractievergaderingen op dinsdagavond. Een keer per half jaar vindt er een fractieweekend of -dag plaats.

Wat kan je van ons verwachten?

Leuk en (politiek) gedreven team. Plek om unieke (politieke) ervaring op te doen. tegemoetkoming in onkosten vanuit de fractie (naast de burgerraadsledenvergoeding zoals vastgesteld in het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden).

Een burgerraadslid zien wij als een middel ter verbreding en ondersteuning van de huidige fractie, maar ook als leer-/werkplek voor diegenen die mogelijk politieke ambities hebben naar de toekomst toe. Aan het burgerraadslidmaatschap kunnen echter geen rechten worden ontleend waar het gaat om het raadslidmaatschap of plaats op de kandidatenlijst bij de volgende verkiezingen. Daarvoor zijn de geldende wettelijke en interne procedures van toepassing.

Solliciteren?

Wil je solliciteren, dan ontvangen we graag uiterlijk zondag 23 september 23.59 uur de volgende documenten van je:

Een brief met daarin je motivatie, affiniteit met de politiek, Tilburg en het D66-gedachtegoed Een actueel cv

Na kandidaatstelling vindt er een selectie plaats op basis van de ontvangen brieven en cv’s. Hierna zullen de geselecteerde kandidaten uitgenodigd worden voor een gesprek met Beppie Smit (fractievoorzitter) en Julian Zieleman (vice-fractievoorzitter). De selectiecommissie doet vervolgens een voordracht aan de fractie. De fractie beslist (in meerderheid van stemmen) over de benoeming van het burgerraadslid.

Voor meer informatie over de vacature en/of werkwijze, kan je contact opnemen met Julian Zieleman (julianzieleman@raadtilburg.nl / 06-29142255). Graag de sollicitatie mailen naar beppiesmit@raadtilburg.nl en julianzieleman@raadtilburg.nl

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.