Nieuws van politieke partijen in Westerwolde over PvdA inzichtelijk

11 documenten

Stienus Melis, vertrekkend fractievoorzitter PvdA: ‘Ik ga van thuis naar thuis’

PvdA PvdA Westerwolde 29-06-2020 17:06

Bron: Streekblad

Stienus Melis stopt binnenkort als fractievoorzitter van de PvdA in de gemeenteraad van Westerwolde. Hij verhuist naar Dalfsen. “Een gemeente vergelijkbaar met Westerwolde. Je zou kunnen zeggen: ‘Ik ga van thuis naar thuis’. Tijdens de raadsvergadering op 16 september neemt de inwoner van Wedde officieel afscheid.

Melis (14 mei 1972) kreeg de politiek met de paplepel ingegoten. Opa zat in de raad van Wedde, vader was wethouder in de gemeente Bellingwedde. Op zijn twintigste was Melis junior al actief binnen de PvdA. “In 2006 ben ik raadslid geworden in de toenmalige gemeente Bellingwedde. Melle Wachtmeester werd indertijd wethouder en zodoende kwam er een plaats vrij in de gemeenteraad. Ik heb me toen kandidaat gesteld.”

“Het moment dat ik te horen kreeg dat ik als raadslid naar voren was geschoven, vergeet ik nooit meer. Ik was op dat moment in Vietnam. Rond zes uur ’s morgens heb ik toen mijn vader gebeld. In Nederland was het op dat moment avond. ‘Hou liekt pa?’, vroeg ik hem. ‘Het liekt wel goud’, was het antwoord.”

Drie jaar later werd Melis fractievoorzitter van de PvdA in Bellingwedde. Toen die gemeente in 2018 met Vlagtwedde fuseerde tot Westerwolde, leidde hij de fractie van de socialisten in de fusiegemeente.

Veel plezier

Melis, die Technisch Manager en Adviesverantwoordelijke is bij Rijksvastgoedbedrijf en als zodanig verantwoordelijk voor grote projecten, kijkt met plezier terug op zijn politieke loopbaan tot nu toe. “De kost verdienen doe je buiten de politiek, of je moet al wethouder zijn. In mijn geval verdien ik mijn geld in het bedrijfsleven”, zegt hij. “Politiek doe je er bij. Zo sta ik er in, al moet je het raadslidmaatschap wel altijd uiterst serieus nemen.”

Vervolgens somt Melis op wat er bij komt kijken om fractievoorzitter c.q. raadslid te zijn. Van het bijwonen van inwonersbijeenkomsten, veel telefoontjes, praten met inwoners van de gemeente, beleidsstukken bestuderen, tot overleg met de fractie, bestuursoverleg, vertrouwenscommisie, raads- en commissievergaderingen. Zijn uitspraak ‘politiek doe je er bij’ komt daarmee meteen in een ander daglicht te staan. “Nou ja, mijn vrouw zal blij zijn als ik binnenkort ’s avonds wat meer tijd heb”

Met de nadruk op ‘als’ want zijn lidmaatschap wordt binnenkort overgeschreven naar Dalfsen. “Ik heb zo’n idee dat ik daar tegen die tijd wel eens een kijkje in de raadszaal zal nemen. Op korte termijn zal dat niet het geval zijn. De woning in het Overijsselse moet eerst nog verbouwd en ingericht worden. Daar ben ik na de verhuizing wel een tijdje zoet mee.”

Meest praktisch

De reden dat Melis met vrouw en kinderen heeft gekozen voor Dalfsen is, volgens hem, simpel. “Wij zijn een samengesteld gezin. Uit een eerder huwelijk heb ik twee jongens, en mijn vrouw ook. Samen hebben we een dochtertje gekregen. Mijn echtgenote heeft haar werk in Zwolle en ik moet voor mijn werk vaak naar Den Haag. De keuze voor Dalfsen was het meest praktisch.”

Alvast terugkijkend op zijn periode als politicus in Westerwolde, is Melis het meest trots op het feit hoe de herindeling is verlopen. “Ik heb er altijd in geloofd dat we van de gemeente Westerwolde iets moois konden maken.”

De vraag of in de nieuwe gemeente het accent niet wat veel op de voormalige gemeente Vlagtwedde ligt, beantwoordt Melis met een krachtig ‘nee’. “Wij zijn er voor alle inwoners van de gemeente. Daarover is geen discussie. Het is wel zo dat een paar heikele onderwerpen, zoals de problematiek rond het COA in Ter Apel en de zonneparken, zich afspeelt in de voormalige gemeente Vlagtwedde, maar zowel ‘Noord’ als ‘Zuid’ tellen volwaardig mee.”

Dat heet democratie

“Je moet niet vergeten dat de politieke agenda niet stuurbaar is. Wat er op dat moment speelt, daar moet de raad zich over buigen. En de meerderheid van de raad, de helft plus één, bepaalt dan welke koers er wordt gevaren. Dat heet democratie. Ik heb ook wel eens een andere mening dan de meerderheid, maar moet me er dan bij neerleggen. Daar moet je professioneel mee omgaan. Je kunt immers niet altijd je zin krijgen”, besluit Melis, die vervolgens de burgemeesters opsomt, waar hij als raadslid mee te maken heeft gehad.

“Engbert Drenth, Chris Arlman, Erik Triemstra, Janneke Snijder, Leendert Klaassen en nu Jaap Velema, een aardig rijtje.”

Of daar, als het gezin Melis zich definitief heeft gesetteld in Dalfsen, een zevende burgemeester bij komt, is de vraag. Dit keer klinkt er geen ‘nee’ uit de mond van Melis. “Misschien, het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan.”

Het bericht Stienus Melis, vertrekkend fractievoorzitter PvdA: ‘Ik ga van thuis naar thuis’ verscheen eerst op PvdA Westerwolde.

Ophalen van oud papier door vrijwilligers verdient extra ondersteuning.

PvdA PvdA CDA Westerwolde 07-01-2020 15:17

Sinds jaar en dag wordt door vrijwilligers uit de gemeente Westerwolde oud papier opgehaald. De opbrengst hiervan komt ten goede aan stichtingen, verenigingen, kerken en scholen in de gemeente. Door de lage opbrengsten van oud papier komt deze traditie onder druk te staan. De fractie van de PvdA Westerwolde wil de vrijwilligers financieel ondersteunen zodat deze voorziening  gewoon door kan blijven gaan.

Behalve de financiële ondersteuning van stichtingen, verenigingen, kerken en scholen in de gemeente dient het ophalen van oud papier ook andere doelen. Zo is gescheiden ophalen beter voor het milieu. Het oud papier zou anders immers in de grijze container bij het restafval belanden en zo in de verbrandingsovens terecht komen. Dit staat haaks op de visie van de gemeente om juist het aantal kilo’s restafval per bewoner te verlagen. Ook brengt het aanbod van meer kilo’s “grijs” extra kosten met zich mee, die uiteindelijk bij de inwoners terecht komen.

Vrijwilligerswerk is belangrijk voor de sociale samenhang in de verschillende dorpskernen en moet gewaardeerd en gestimuleerd worden, volgens de fractie van de PvdA. Daarnaast speelt ook het gemak voor de inwoner een grote rol. Het oude papier wordt maandelijks dichtbij en gratis opgehaald. Gemakkelijker kan het eigenlijk niet.

Door de lage marktprijs en de door de gemeente Westerwolde vastgestelde garantieprijs van  € 30,- per ton dreigt er aan het jarenlange ophalen van oud papier een einde te komen. Een aantal scholen heeft al aangegeven te willen stoppen gezien de lage financiële opbrengsten. Om dit te voorkomen, en in de hoop dat de marktprijs ook weer gaat stijgen, bereidde de PvdA Westerwolde een motie voor met als doel de garantieprijs voor 2020 te verhogen tot € 45,- per ton. Zo kunnen de vrijwilligers doorgaan met hun goede werk, de stichtingen, verenigingen, kerken en scholen wat extra’s doen en de inwoners gewoon hun papier maandelijks bij de weg blijven zetten. Alleen maar -duurzame- winst, volgens de fractie van de PvdA.

Tijdens de behandeling van de motie bleek dat de meerderheid van de Raadsleden geen geld wil vrijmaken om het ophalen van oud papier in Westerwolde veilig te stellen. Daarom werd de motie ingetrokken. De fractie van de PvdA gaat nu samen met het CDA op zoek naar een oplossing die wel kan rekenen op een meerderheid in de Raad.

Het bericht Ophalen van oud papier door vrijwilligers verdient extra ondersteuning. verscheen eerst op PvdA Westerwolde.

Nog 2 uur om te gaan stemmen voor de ...

PvdA PvdA Westerwolde 22-11-2017 18:08

Nog 2 uur om te gaan stemmen voor de gemeenteraad van de nieuwe gemeente Westerwolde. Laat je stem niet verloren gaan!

PvdA WesterwoldePvdA Westerwolde op ...

PvdA PvdA Westerwolde 09-11-2017 22:07

PvdA Westerwolde op bezoek in Ter ...

PvdA PvdA Westerwolde 09-11-2017 10:42

PvdA Westerwolde op bezoek in Ter Apelkanaal De belangen van de inwoners van onze gemeente, met daarbij aandacht voor de verschillen per dorp, hebben onze hoogste prioriteit. Kennis over uw wensen is daarbij noodzakelijk. Daarom gaan wij graag met u in gesprek op maandag 13 november om 19.30 uur in D'Oale School in Ter Apelkanaal.

Gemeente Westerwolde22 november ...

PvdA PvdA Westerwolde 06-11-2017 14:34

Herindelingen in het noorden: tussen hoop en vrees naar vervroegde verkiezingen

PvdA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Vrijheid Westerwolde 02-05-2017 06:02

Een half jaar nog en dan gaan de inwoners van een aantal gemeenten in Friesland, Groningen en Gelderland weer naar de stembus. Voor de afdelingen in deze gemeenten betekent dat uiteraard werk aan de winkel. Lokaal Bestuur sprak met een aantal van hun over de noodzaak van de herindelingen, het draagvlak onder de bevolking en de aanloop naar de verkiezingen.

‘We hebben lokaal behoorlijk wat draagvlak’

https://westerwolde.afdeling.pvda.nl/nieuws/herindelingen-in-het-noorden-tussen-hoop-en-vrees-naar-vervroegde-verkiezingen/portret joling bentz 1

Wie: Richart Joling, fractievoorzitter in Vlagtwedde & Marco Bentz van den Berg, voorzitter afdelingsbestuur van de nieuwe afdeling Westerwolde

Wat: Vlagtwedde en Bellingwedde worden per 1 januari 2018 de gemeente Westerwolde (Groningen)

Waarom gaan jullie herindelen?

Joling: ‘We kregen van de provincie de opdracht om te gaan herindelen naar gemeenten van 100.000 inwoners. In Oost-Groningen zou één grote gemeente moeten komen, vanwege de decentralisaties en omdat er problemen waren met de sociale werkvoorzieningen. Maar die 100.000+ gemeente is niet gelukt. Cultuurverschillen en gemeentebesturen die hun eigen gemeente niet los wilden laten waren daar debet aan. In totaal wonen er straks 25.000 mensen in Westerwolde.’

Bentz van den Berg: ‘Het overkoepelende plan voor Groningen was om terug te gaan van 24 naar zeven of acht gemeenten. Er blijven er tien over voorlopig.’

Opschalen wordt vanuit bestuurlijk perspectief vaak noodzakelijk genoemd: is dat bij jullie gemeente ook zo? Waarom niet gekozen voor regionale samenwerking?

Joling: ‘Met maar 9.000 inwoners was het voor Bellingwedde was echt noodzakelijk. Met name in de samenwerkingsverbanden is het voor kleine gemeenten heel moeilijk daar nog een stempel op te hebben. En ambtenaren met specifieke expertise in huis halen is voor een kleine gemeente ook lastig.’

Bentz van den Berg: ‘Regionale samenwerking leidt tot regionale samenwerkingsorganen die zich feitelijk onttrekken van democratische controle. Ook daarom is daar niet voor gekozen.’

Cultuurhistorisch passen Vlagtwedde en Bellingwedde heel goed bij elkaar

Hoe staan burgers erin? 

Joling: ‘Uit onderzoeken en enquêtes komt naar voren dat de overgrote meerderheid een herindeling wilde. Maar dan niet naar een gemeente met 100.000 inwoners, maar kleiner. Cultuurhistorisch gezien passen Vlagtwedde en Bellingwedde goed bij elkaar. En het wás ooit al één gebied, met de naam Westerwolde, dus het is eigenlijk terug naar de roots.’

Bentz van den Berg: ‘Er zijn enkele inspraakavonden geweest, de bevolking vond het best zo. Als PvdA wilden we Stadskanaal erbij om het robuuster te maken. Maar Stadskanaal wilde dat niet en de bevolking wilde het ook niet. Dus hebben we het zo gehouden.’

Hoe zorg je ervoor dat voorzieningen ook in de kleine kernen op peil blijven?

Joling: ‘Er komen meer initiatieven op het gebied van burgerparticipatie. Dat betekent voor de kleinere voetbalverenigingen bijvoorbeeld dat ze kunnen blijven bestaan, maar dat ze zelf meer vrijwilligerswerk moeten doen. Dan kunnen ze meer budget krijgen. De kleinere scholen in de kleine kernen zijn gaan samenwerken met bijzondere scholen en zijn ondergebracht in een brede school. De bibliotheek, huisartsen en het consultatiebureau zijn daar ook allemaal geïntegreerd om kosten te besparen en dat werkt goed. Sportverenigingen kunnen gebruik maken van de gymlokalen, dus het is allemaal hypermodern en multifunctioneel. Je houdt het gebied op die manier ook aantrekkelijk voor jonge mensen. Beide gemeentehuizen blijven daarnaast open voor dienstverlening. In de toekomst kun je dan in de grotere kernen gemeentewinkels openen.’

Bentz van den Berg: ‘We zitten sowieso in een plattelandsgebied. Iedereen is al gewend te moeten reizen voor een voorziening. Dat scheelt ook.’

Hoe kijk je aan tegen de aankomende verkiezingen? Wat kan je doen om het voor de PvdA ongunstige tij te keren?

Joling: ‘Ik hoop echt dat we het dieptepunt hebben gehad. Ik denk wel dat we zichtbaar moeten blijven als PvdA. Niet alleen door je tijdens campagneactiviteiten te laten zien in de wijken, maar ook in de standpunten. We moeten minder in de bestuurdersmodus zitten en meer in de actiemodus. In november zijn onze verkiezingen al. Ik geloof niet dat de sociaal-democratie ten dode is opgeschreven, maar we moeten onszelf wel herontdekken. Ik vraag me af of de merknaam PvdA niet al té beschadigd is.

We houden ons hart vast dat de PVV mee gaat doen. Die haalden ruim een kwart van de stemmen hier bij de Kamerverkiezingen. We hadden daarnaast nooit concurrentie van de SP, die gaan straks waarschijnlijk wel meedoen. Maar we zijn wel erg herkenbaar in wat we doen, dus wellicht levert dat juist weer voorkeursstemmen op.’

Bentz van den Berg: ‘We hebben nu in beide colleges een wethouder. Die liggen beiden goed. Toen de PvdA het slecht deed bij de raadsverkiezingen verloren we hier al minder dan landelijk. We zetten dus sterk in op de lokale situatie, want we schatten in dat we lokaal over een redelijk goed draagvlak beschikken.’

Zijn jullie er organisatorisch al helemaal klaar voor?

Bentz van den Berg: ‘De website mag nog wel wat actueler. Maar huis-aan-huisbladen zijn op het platteland veelgelezen en toegankelijk, dat is voor ons belangrijker.’

‘Partijpolitieke samenwerking is echt belangrijk, anders gaan we met zijn allen ten onder.’

https://westerwolde.afdeling.pvda.nl/nieuws/herindelingen-in-het-noorden-tussen-hoop-en-vrees-naar-vervroegde-verkiezingen/portret van der hauw blaak

Wie: Freerk van der Hauw, afdelingsvoorzitter van de nieuwe gemeente Waadhoeke & Hillie Blaak, wethouder in Het Bildt

Wat: Franekeradeel, Het Bildt, Menaldumadeel en vier dorpen van de gemeente Littenseradeel worden per 1 januari 2018 de gemeente Waadhoeke (Friesland)

Waarom gaan jullie herindelen?

Van der Hauw: ‘Gezien de grootte van de gemeenten kunnen we eigenlijk niet meer voldoen aan alle zaken die geregeld moeten worden. We moesten de laatste jaren daarom al veel gemeenschappelijke regelingen treffen. Dat was voor de raad vaak frustrerend, omdat die dan directe zeggenschap verliest. De sociale dienst moesten we met meerdere gemeenten samen doen.

De noodzaak tot herindeling was niet puur financieel, maar vooral beleidsmatig. Ambtelijke expertise werd ingehuurd, omdat we dat zelfstandig niet meer konden en omdat ambtenaren die dat soort expertise hebben vaak graag in grotere gemeenten werken. Het was voor ons  lastig hen vast te houden of binnen te krijgen.’

Blaak: ‘Veranderingen in de samenleving, technisch en demografisch, zorgen er voor dat kleine gemeenten te weinig bestuurskracht hebben. De decentralisatie van het sociale domein is daar een goed voorbeeld van: je hebt daar echt specialisten voor nodig, maar dat is met kleine gemeenten niet te doen.’

Opschalen wordt vanuit bestuurlijk perspectief vaak noodzakelijk genoemd: is dat bij jullie gemeente ook zo? Waarom niet gekozen voor regionale samenwerking?

Blaak: ‘Als je met vier gemeenten gaat samenwerken, is er geen raad die zegt dat een voorziening in de eigen gemeente moet stoppen. Dan is een herindeling een beter idee, anders wordt het te stroperig en traag.’

Hoe staan burgers erin?

Van der Hauw: ‘De voorbereiding tot de fusie is eigenlijk heel soepel verlopen. Er waren wel wat geluiden dat het gemeentehuis wel ver weg zou komen te staan, maar het vertrouwen in de politiek is kennelijk groot genoeg bij ons.’

Blaak: ‘Mensen zeiden in het begin: “Nu moet ik helemaal naar Franeker.” Maar als je dan vroeg: hoe vaak komt u in het gemeentehuis, dan werd wel duidelijk dat dit weinig was en dat veel zaken ook digitaal kunnen. En voor ouderen is een service te bedenken, waarbij bijvoorbeeld reisdocumenten worden gebrácht.’

Kleine gemeenten kunnen het niet meer bolwerken

Hoe zorg je er dat voorzieningen in de kleine kernen op peil blijven?

Van der Hauw: ‘We hebben afgesproken dat er een dorpsvisiefonds komt voor elke kern, en er is voldoende geld om de kernen te kunnen voorzien in hun behoeften. We weten wel, dat groter worden niet per se betekent dat zaken goedkoper worden. Daar letten we dus wel scherp op.’

Blaak: ‘Elk dorp hier heeft een soort vereniging met leden die kijken naar de wensen die er leven. Zij kijken nu hoe het er straks in de grotere gemeenten uit moet zien. Daar is dus goed onderling overleg over. En natuurlijk moeten er soms moeilijke keuzes gemaakt worden, maar door gezamenlijk beslissingen te nemen vanuit meerdere kernen kunnen we wel voor het hele gebied een goede afweging maken.’

Hoe kijken jullie aan tegen de aankomende verkiezingen?

Van der Hauw: ‘Vorig jaar hebben we al afgesproken om samen met GroenLinks, D66 en een plaatselijke partij met één lijst te komen. We denken dat we met zijn vieren een vuist kunnen maken. In Littenseradeel was al zo’n samenwerkingsverband, ‘SAM’, en die naam nemen we over. Dat functioneert uitstekend. Lokaal zijn de verschillen kleiner dan landelijk, dus zoiets is hier makkelijker te doen.’

Blaak: ‘Die samenwerking is ook echt noodzakelijk, er zijn hier maar een handjevol actieve leden. Door de krachten te bundelen hebben we een betere basis. En in zijn algemeenheid over wat we met zijn allen moeten doen: ik hoop zo dat we als overheid maar ook als inwoners wat meer vertrouwen in elkaar krijgen!’

 

Het bericht Herindelingen in het noorden: tussen hoop en vrees naar vervroegde verkiezingen verscheen eerst op PvdA Westerwolde.

Raadsfractie PvdA Vlagtwedde wil plan voor aanpak kinderarmoede

PvdA PvdA Westerwolde 19-10-2016 11:32

De gemeente Vlagtwedde moet het geld dat ze krijgt van het Rijk voor armoedebestrijding doelgericht en efficiënt inzetten. Daarom moeten B en W een plan maken waarin staat hoeveel kinderen in armoede leven, en hoe de gemeente hen gaat helpen. Dat vindt de PvdA in de Vlagtwedder gemeenteraad. Het kabinet maakt vanaf 2017 jaarlijks 100 miljoen euro vrij voor armoedebestrijding onder kinderen. Dat geld wordt uitgekeerd aan gemeenten. De PvdA wil dat Vlagtwedde er zoveel mogelijk aan doet om dat geld goed te besteden. De fractie wil daarom dat B en W binnen twee maanden aan de raad laten weten hoeveel kinderen in Vlagtwedde in armoede leven, en op welke manier die de afgelopen jaren zijn geholpen. Daarnaast moet er een plan van aanpak komen waarin staat hoe het toegekende geld besteed gaat worden. Daarbij moet, meent raadslid Richart Joling, verder gekeken worden dan kinderen uit bijstandsgezinnen. “Ook de verborgen armoede moet aangepakt worden, zoals die van kinderen met ouders in de schuldhulpverlening.” Joling roept het college op nauw samen te werken met instanties en met de kinderen waar het om gaat. De PvdA dient het voorstel tijdens de eerstvolgende gemeenteraadsvergadering.

Het bericht Raadsfractie PvdA Vlagtwedde wil plan voor aanpak kinderarmoede verscheen eerst op PvdA Westerwolde.

PvdA Bellingwedde dringt aan op snelheid

PvdA PvdA Westerwolde 22-07-2016 12:52

Alle gemeenten in Oost-Groningen hebben zich akkoord verklaard met de instelling van een kernteam voor de ontwikkeling van een businessplan om te komen tot één werkbedrijf voor de regio Oost-Groningen inclusief een werkgeversservicepunt waarin de TDC’s zijn geïntegreerd en de organisatie van (nieuw) beschut werk. Deze afspraak vloeit voort uit het Akkoord van Westerlee. De gemeenteraden van de gemeenten in Oost-Groningen moeten voor 1 augustus een besluit nemen over deze businesscase zodat de financiële middelen voor het Akkoord van Westerlee beschikbaar blijven voor de regio Oost-Groningen en mensen aan een baan kunnen worden geholpen.

 

In een tijdens de Raadsvergadering van 12 mei ingediende motie benadrukt de PvdA Bellingwedde het belang om de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt zo goed mogelijk te ondersteunen bij het vinden van hun weg naar de arbeidsmarkt. Ook vindt de partij verdere vertraging vanuit welke bestuurlijke of institutionele belangen dan ook, onacceptabel. In de motie wordt geconstateerd dat besluitvorming door de afzonderlijke gemeenteraden van de Oost-Groninger gemeenten over dit businessplan vóór 1 augustus 2016 noodzakelijk is om de financiële middelen die het Rijk beschikbaar heeft gesteld voor de uitvoering van het Akkoord van Westerlee voor de regio te behouden.

 

In de unaniem aangenomen motie draagt de gemeenteraad van Bellingwedde het college op om het businessplan ongewijzigd voor te leggen aan de gemeenteraad zodat de zij hierover een besluit kan nemen voor 1 augustus 2016.

Het bericht PvdA Bellingwedde dringt aan op snelheid verscheen eerst op PvdA Westerwolde.

Herindelingsproces Bellingwedde – Vlagtwedde

PvdA PvdA Westerwolde 15-07-2014 14:10

De PvdA afdeling Bellingwedde is van mening dat de inmenging van de provincie in het herindelingsproces Bellingwedde – Vlagtwedde de zorgvuldigheid van het reeds ingezette herindelingsproces ondermijnt.  Dit vinden wij onverantwoord en onbehoorlijk bestuur van Gedeputeerde Staten.

Juist Bellingwedde en Vlagtwedde tonen bestuurskracht, zeker als het gaat om de herindelingsprocedure. Zowel Bellingwedde als Vlagtwedde hebben deze procedure gezamenlijk opgestart en doorlopen deze procedure zeer zorgvuldig, waarbij continue getoetst wordt aan het beleidskader gemeentelijke herindeling.

Een beleidskader waar o.a. nadrukkelijk in staat omschreven dat een herindeling van onderop moet komen. Ook voeren beide gemeenten gesprekken over de herindeling met de omliggende gemeenten. Het beeld wat de heer Wilpstra schetst alsof er niet met elkaar gepraat wordt in Oost-Groningen is pertinent onjuist!

In januari 2014 hebben beide gemeenteraden unaniem besloten tot het opstarten van een Arhi procedure op basis van het vastgestelde herindelingsontwerp “Westerwolde”. Dit historisch moment was ter afsluiting van een lang en zorgvuldig proces van verkennen en voorbereiden en gelijktijdig  de start van de afsluitende fase om met ingang van 1 januari 2018 te komen tot een nieuwe gemeente “Westerwolde”. Direct na de unaniem genomen besluiten door beide gemeenteraden heeft de provincie Groningen beide gemeenten onder preventief toezicht geplaatst. Een logisch besluit dat volledig in overeenstemming is met de wet Arhi. Dit besluit laat zien dat de provincie Groningen het herindelingsbesluit van Bellingwedde en Vlagtwedde erkent en dit besluit zorgvuldig door de lopende procedure zal gaan leiden.

Wat schetst echter onze verbazing in juli 2014! Een half jaar na genomen besluiten in Bellingwedde en Vlagtwedde krijgen beide gemeenten van de provincie een brief met de mededeling dat zij hun Arhi procedure moeten stopzetten omdat de provincie nu een Arhi herindelingsprocedure gaat opstarten.

De provincie laat hier zien dat zij onzorgvuldig in het proces omgaan met reeds genomen besluiten. Verder roept de inhoud van de brief alleen maar vragen op in plaats van duidelijkheid. Past dit bij de rol van de provincie?

Indien de provincie de herindelingsprocedure opstart moet ook definitief bekend zijn hoe de vlekkenkaart volgens de provincie eruit moet komen te zien. Hier is de provincie niet transparant over!

Wat blijft nu over van de waardering van herindelingscriterea als “draagvlak” en “een herindeling moet van onderop komen”?

Een dag voordat de brief van GS werd verzonden heeft de gedeputeerde Bote Wilpstra nog gesproken met de lokale bestuurders in Bellingwedde en Vlagtwedde, echter heeft niets gezegd over het voornemen tot stopzetten Arhi procedure en opstarten Arhi procedure door de Provincie. Dit geeft aan hoe ongenuanceerd en buitenproportioneel de provincie in dit herindelingsdossier opereert.

Overeenkomstig het aangepaste beleidskader herindeling van 2013 (ten opzichte van 2011) kan de provincie inderdaad een modererende rol op zich nemen, maar wel onder voorwaarden. Dit is een verruiming ten opzichte van het beleidskader herindeling van 2013.

“Provincies hebben ook een bovenregionale verantwoordelijkheid die uitgaat boven de belangen van afzonderlijke gemeenten. De invulling van deze verantwoordelijkheid kan voor de provincie aanleiding zijn zelf het initiatief te nemen of een initiatief van gemeenten over te nemen als gemeenten na een lange discussie zelf niet tot een herindelingsvoorstel komen, terwijl versterking van de gemeentelijke bestuurskracht wel nodig is.”, aldus Minister Plassterk.

De initiërende rol van de provincie ten opzicht van Bellingwedde – Vlagtwedde gaat niet op, immers  beide gemeenten zijn zelf gezamenlijk tot een herindelingsvoorstel gekomen. Sterker nog, beide gemeenten hebben gezamenlijk een herindelingsontwerp vastgesteld en een herindelingsproces conform wet Arhi opgestart. Dit is unaniem besloten in beide gemeenteraden van Bellingwedde en Vlagtwedde.

Versterking van de gemeentelijk bestuurskracht staat los van de grootte van de gemeente. Hierover staat in de aanbiedingsbrief van 2011 bij het beleidkader herindeling:  “er is geen causaal verband tussen de bestuurlijke schaal (inwonersaantal) en gemeentelijke bestuurskracht”.

 Over evenwichtige regionale bestuurlijke verhoudingen wordt het volgende gezegd

“Evenwichtige bestuurlijke verhoudingen houden in dat de nieuwe gemeente een bestuurlijke partner is die in staat is een meerwaarde te leveren bij het oppakken van regionale opgaven en taken, in samenwerking met andere gemeenten, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en de provincie. Tevens moet worden voorkomen dat een herindelingvoorstel leidt tot ‘restproblematiek’. Dat wil zeggen door de vorming van een nieuwe gemeente omliggende gemeenten niet onnodig in hun ontwikkeling mogen worden belemmerd, waardoor het toekomstperspectief van deze gemeenten ongunstig wordt beïnvloed.”

Centrale vragen hierbij zijn of de nieuwe gemeente Westerwolde (25.000 inwoners / 281km²) een bestuurlijke partner is bij het oppakken van regionale opgaven en taken in samenwerking met andere gemeenten?  en of de nieuwe gemeente Westerwolde de omliggende gemeenten onnodig in hun ontwikkeling belemmerd?

Zowel Bellingwedde als Vlagtwedde laten zien dat zij degelijke en gelijkwaardige bestuurlijke partners zijn als het gaat om regionale opgaven, maar ook bovenregionale opgaven. Als voorbeelden dient de aanpak van ‘krimp en leefbaarheid’, invoering van de jeugdzorg (in provinciaal verband), opzetten gezamenlijke ICT dienst en Regionale Uitvoeringsdienst Groningen (RUD). Dit zal met de nieuwe verhoudingen worden voortgezet. Omliggende gemeenten worden hierdoor niet onnodig in hun ontwikkeling belemmerd. Zowel nu afzonderlijk (Bellingwedde en Vlagtwedde) als gezamenlijk (Westerwolde) blijft samenwerking nodig. Dit staat los van de grootte van de nieuw te vormen gemeenten.

Totaal bezien en alle argumenten gewogen vinden wij dat de initiërende rol van de provincie ten aanzien van Bellingwedde en Vlagtwedde (Westerwolde) volledig overbodig is en te kwalificeren is als onzorgvuldig en onverantwoord.

De PvdA Bellingwedde gelooft niet in een opgelegde democratie van bovenaf, maar in een democratie die van onderaf komt. Daarom is de PvdA vóór een gemeente ‘Westerwolde’.

Een gemeente Westerwolde met zeer veel draagvlak onder de inwoners waar de lokale politiek en lokaal bestuur dicht bij de inwoners en burgers staat. Maar ook een gemeente die past binnen (toekomstige) regionale verhoudingen en een gemeente die toekomstbestendig is.

Daarom vinden wij dat het reeds in gang gezette proces zorgvuldig doorlopen dient te worden en niet stopgezet kan worden.

Het bericht Herindelingsproces Bellingwedde – Vlagtwedde verscheen eerst op PvdA Bellingwedde.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.