Nieuws van politieke partijen in Zuidhorn over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Carbidschieten Zuidhorn: ...

VVD VVD GroenLinks CDA Zuidhorn 29-12-2017 13:00

Carbidschieten Zuidhorn: scoringsdrang raadslid Boog valt verkeerd CDA-raadslid Martin Boog uit Visvliet haalde zich tijdens de raadsvergadering van Zuidhorn van vorige week de woede op de hals van met name VVD en GroenLinks. In een persbericht van het CDA suggereerde Boog dat VVD en GroenLinks al vier jaar lang pogingen doen om de eindejaarstraditie van carbidschieten aan banden te leggen. VVD-raadslid Geertje Dijkstra-Jacobi reageerde ontstemd: ,,Totale onzin. Wat bezielt u zo’n ongefundeerd persbericht de wereld in te sturen dat totaal niet deugt? Ik kan uw actie niet anders verklaren dan uit scoringsdrang.’” Dijkstra: ,,De inwoners van de gemeente Zuidhorn moeten zo langzamerhand in de gaten krijgen dat het CDA een onbetrouwbare partij is geworden. De ene keer piepelt de partij alle inwoners in Aduard met de snippergroenactie, die inwoners slapeloze nachten veroorzaakte en op hoge kosten joeg. Dan weer piepelt het CDA alle boeren en agrariërs in het Middag-Humsterland door snel een voorbereidingsbesluit op tafel te leggen, terwijl windmolens bij rechte zijn toegestaan. Het lijkt alsof u het spoor totaal bijster bent.” Het VVD-raadslid noemde het schandelijk dat ‘oproerkraaier’ Boog carbidliefhebbers op het verkeerde been heeft gezet door hen in zijn persbericht op te roepen in te spreken tijdens de raadsvergadering terwijl vooraf was afgesproken dat inspraak niet wordt toegestaan: ,,Opnieuw bent u niet eerlijk richting onze inwoners.” Dijkstra drong er bij de CDA’er op aan zijn persbericht te rectificeren en excuus te maken. ,,Alleen dan kunt u zichzelf vanuit uw christelijke perspectief nog recht in de spiegel aankijken.” VVD en GroenLinks hadden met name meer aandacht gewild voor overlast dat dieren ondervinden als gevolg van het afschieten van carbid en vuurwerk. Volgens Boog is deze ijverzucht van beide fracties het gevolg van een slepende burenruzie in Grijpskerk. Daar ondervindt een paardenhouder al vele jaren van carbid dat in de nabijheid wordt afgeschoten. De CDA’er uit Visvliet vindt het onjuist om regelgeving in het kader van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aan te passen op basis van een enkel incident. Na bemiddeling door de gemeente zijn inmiddels afspraken gemaakt tussen beide partijen in Grijpskerk. Dat moet volgens Boog genoeg zijn. Een raadsmeerderheid besloot de APV op dit punt dan ook ongewijzigd te laten. Een groot aantal carbidliefhebbers met name uit Visvliet woonden de beraadslagingen in de gemeenteraad, die tot ver na middernacht duurden, bij. door Monique Westra, Westerkwartier

Bijdrage bij behandeling jaarrekening 2016 en voorjaarsnota 2017, raad 17 juli 2017

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Zuidhorn 21-07-2017 09:35

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/n6196/news/view/1124834/68212/voorjaarsnotaDe eerste raadvergadering na het overlijden van onze burgemeester Bert Swart. Aan het begin van de vergadering hebben we hem herdacht en stil gestaan bij zijn overlijden. De kinderdichters van Zuidhorn droegen daarna hun gedicht voor, die zij hadden gemaakt n.a.v. het sterven van Bert. Hieronder onze bijdrage in deze vergadering:

1.  Inleiding

Deze vergadering wordt overschaduwd door het overlijden van onze burgemeester Bert Swart.We zijn bepaald bij de kwetsbaarheid van de mens en de betrekkelijkheid van zaken waar we ons als raad in normale omstandigheden druk om maken.We hebben een bewogen periode achter de rug.Het gemis is nog steeds voelbaar en merkbaar.We hebben getracht de draad weer op te pakken en ons voorbereid op deze vergadering en de behandeling van de diverse stukken.Zoals afgesproken (in het presidium van 30 mei) worden de jaarrekening, de voorjaarsnota en de andere financiële stukken in een bijdrage behandeld.

2.  Jaarrekening 2016

2.1  Het resultaat

De jaarrekening sluit met een positief resultaat van 3,2 miljoen. Een prachtig resultaat. Het college lijkt ook een beetje verrast. “Het resultaat is veel beter dan wij verwachten bij de 2e finrap”, zo lezen we (op blz 3).En dat brengt ons bij de opmerking die we vorig jaar ook maakten (en het jaar daarvoor en daarvoor…). Ten dele heb je inderdaad geen invloed op ontwikkelingen die nog in de laatste maanden plaatsvinden. Maar het verhaal over de rentewijziging in de exploitatie in de Oostergast was natuurlijk al lang bekend.En de hogere leges moet je ook zien aankomen, zou je denken. Zeker als er een overloop van 2015 naar 2016 in zit (blz 44).Hoe dan ook, we noemden het vorig jaar een trend die we moeten accepteren. En zolang de afwijkingen per saldo positief zijn, vindt de ChristenUnie het prima.Het positieve resultaat wordt dit jaar niet veroorzaakt door enorme meevallers in het sociaal domein, zoals in 2015. We zijn daar blij mee, zeker in het licht van de opmerkingen die we hierover vorig jaar hebben gemaakt.  (2015 € 1.095.000 Daarvan is  € 900.000 is de reserve sociaal domein gestort).

2.2  Pensioen wethouders

De pensioenvoorziening voor wethouders blijft een lastige materie. In 2015 moest er flink geld bij (€ 148.000, rare fluctuerende jojo bewegingen). Dat leidde tot een notitie met als uitkomst een structurele verhoging vanaf 2016 met € 51.600.En toch is de voorziening te laag: eind 2016 en moet er € 110.000 bij.Dit had een technische vraag kunnen zijn, maar we willen het hier aan de orde hebben.Graag een reactie van de wethouder.

2.3  Glasvezel en breedband internet (blz20)

Bij het geven van een gastles (7.6.2017) op de Rietstek in Kommerzijl (in het kader van de jeugdgemeenteraad) werd door een van de leerlingen gevraagd hoe het staat met de glasvezelkabel.Deze vraag is door wethouder Stol wel beantwoord tijdens de jeugdgemeenteraad, maar we stellen het ook vanavond aan de orde.Wat is de stand van zaken met betrekking tot dit onderwerp?(Deze vraag ook gesteld in de algemene beschouwingen bij de Begroting 2017, 7-11-2016)

2.4  Bijzondere bijstand (blz 32 en 53, jr 2016)

In 2016 zijn de uitgaven voor bijzondere bijstand gestegen. In 2015 was dit ook het geval.Wij zeiden toen en we herhalen dit nu, dat we daar geen moeite mee hebben. Waar we wel moeite mee hebben, zijn de forse bewindvoeringskosten voor het tweede jaar. Dit is het landelijk beeld, zo lezen we. Kan daar op landelijk niveau niks aan gedaan worden?Wellicht via de VNG-commissie Werk en Inkomen waar onze wethouder lid van is?

2.5  Accountant

Ook voor dit boekjaar was het weer wachten op de accountantsverklaring. Inmiddels hebben we de verklaring te elfder ure ontvangen. In de vergadering van de auditcommissie is daar weer de nodige aandacht aan besteed.In diezelfde vergadering is afscheid genomen van de heren de Vries en Wortelboer van Ernst & Young en hebben wij ze hartelijk bedankt voor de samenwerking.

3.  Voorjaarsnota 2017

3.1. Algehele indruk

De voorjaarsnota geeft alvast een doorkijk naar het jaar 2018. Het laatste jaar van de zelfstandige gemeente Zuidhorn.Het college vraagt zich af : wat gaan we nog doen in zo’n laatste jaar. Rustig aan of in volle vaart doorgaan.Onze zeer positieve financiële positie maakt het dat we deze vraag kunnen stellen.En deze positieve financiële situatie maakt het antwoord ook gemakkelijk: in volle vaart doorgaan. We zien dat dan ook in de voorjaarsnota terugkomen. (waarbij soms de indruk ontstaat dat het geld wel heel gemakkelijk naar initiatieven wordt toegeschoven.)Zuidhorn nog mooier maken en daarmee straks een mooier Westerkwartier, is het motto.Als we de lijst met beleidsvoornemens op ons laten inwerken, dan ontstaat bij ons de indruk dat het mooier maken in veel gevallen betrekking heeft op de buitenkant, het zichtbare. De ChristenUnie vraagt, op basis van haar verkiezingsprogramma  en uitgangspunten, ook aandacht voor de binnenkant, het vaak onzichtbare, van onze samenleving, onze sociale structuur, het sociaal domein. We realiseren ons dat daarbij goede voorzieningen ook van belang zijn.

Zo heeft de ChristenUnie naar de voorjaarsnota gekeken en besproken, waarbij we nog een aantal punten apart willen noemen.

3.2  Scherp aan de wind zeilen.

Dat was de titel van de voorjaarsnota 2011. Andere tijden. Bezuinigingen en geen geld. We zien de uitdrukking echter weer terugkomen in deze voorjaarsnota vol plannen en ambities en veel geld.Er wordt door de veelheid aan plannen en ook door de herindeling een enorm beslag gelegd op onze ambtenaren. De ChristenUnie vroeg zich vorig jaar bij de voorjaarsnota al af of al die plannen en ambities wel uitgevoerd kunnen worden. Zijn er wel voldoende mensen beschikbaar? Zo niet, dan gaan we verlengen met een jaar.Het college ziet dit ook in, zo lezen we in de inleiding. Er komt tijdelijke ondersteuning en we gaan verlengen. Een wijs besluit, naar de mening van de ChristenUnie.

3.3  VV Aduard

Nu de renovatie van het gebouw van VV Aduard is gewijzigd in nieuwbouw, is een aanvullend krediet opgenomen van € 425.000 met de daarbij behorende structurele lasten van  € 25.000. Het totaalbedrag van de nieuwbouw is geraamd op € 700.000.Wij willen graag weten of over dit bedrag overeenstemming is met het bestuur van VV Aduard.

3.4  Stand van zaken rond Grijpskerk

Op 3 april is tijdens een bijeenkomst (van wethouders, fractieafgevaardigden en ambtenaren) een presentatie gegeven over de woningbouw in en de herinrichting van de entree van Grijpkerk. Tevens is een memo (11 april 2017) opgesteld door het college over dit onderwerp. In de voorjaarsnota wordt structureel € 50.000 beschikbaar gesteld (voor planontwikkelingskosten en investerings- en onderhoudskosten). Wat is de stand van zaken op dit moment, mede in het licht van het beschikbaar stellen van het genoemde bedrag.

3.5  Compensatiegelden voor KV 380

De hoogspanningslijn tussen de Eemshaven en Hoogkerk komt, helaas, bovengronds.Als pleister op de wonde kan Groningen bijna 20 miljoen euro tegemoet zien.Is er al iets bekend over de verdeling van het bedrag over de diverse gemeenten en gebiedsorganisaties? Zijn er ook criteria bekend over de besteding van de gelden?

3.6  Kunstgrasveld hockey

Bij 3 voetbalverenigingen (Zuidhorn, Grijpskerk en Aduard) zien we en hebben we gezien dat de verenigingen bij de realisatie van hun kunstgrasveld resp. kleedkamers flink hebben bijgedragen in de kosten, hetzij financieel, hetzij door de handen uit de mouwen te steken.De ChristenUnie is zeer positief over deze inzet van leden van de desbetreffende verenigingen.Uit het antwoord van onze vraag blijkt dat de gemeente nog in overleg is met de hockeyvereniging. Kijkend naar de genoemde voorbeelden, gaat de ChristenUnie ervan uit dat de hockeyvereniging ook een bijdrage levert.

3.7  MFC Oldehove.

Op 28 juni 2017 zijn we middels een memo van het college geïnformeerd over de stand van zaken. De indruk ontstaat dat het hier wel heel snel gaat met het toekennen van geldbedragen: € 50.000 incidenteel voor een externe adviseur en € 50.000 structureel voor ombouw/verbouw van de voormalige Jan Biermaschool. De financiële onderbouwing moet nog gemaakt worden, zo lezen we in het genoemde memo. We verwachten bij de begroting  meer onderbouwing bij deze post.

3.8  Duurzaamheid

In de afgelopen periode hebben we ons duurzaamheidsbeleid verder geïntensiveerd. Wij hebben daarom hoge verwachtingen van de uitvoering.  De technische- en maatschappelijke ontwikkelingen staan niet stil. Nieuwbouwwoningen dienen na 2020 energieneutraal te zijn. Ook heeft minister Kamp onlangs besloten een streep te zetten door de verplichte gasaansluiting voor woningen. Het wordt nu menens om gasaansluitingen in 2050 naar nul te brengen. Zuidhorn kan en wil geen woningen die na oplevering al verouderd zijn. Wie voor Zuidhorn kiest, kiest voor kwaliteit; Onze  woningen energieneutraal én gasloos bouwen, dat is getuigen van solidariteit en duurzaamheid. (Samen met GroenLinks een motie)

3.9  Armoedebeleid.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat inwoners goed voorgelicht worden over de diverse minimaregelingen (er is ook onlangs weer een nieuwe regeling bijgekomen: het Cultuurfonds) en dat de informatie goed toegankelijk is. Voor vaak laaggeletterde aanvragers lijkt het een oerwoud. Blockchain biedt de mogelijkheid om op een betrouwbare wijze verbinding te maken met verschillende partijen (particuliere initiatieven en stichtingen). Uitgangspunt hierbij blijft: geen administratief gedoe en goed bereikbaar.

3.10  Preventie in het sociaal domein

Een belangrijk aandachtspunt bij de transformatie in het sociaal domein is preventie. Voor inwoners: om zo gezonder te leven. Voor de gemeente: financieel, om zo duurdere zorg te voorkomen of te beperken. Dit onderwerp sneeuwt makkelijk onder. Problemen krijgen sneller de aandacht, dan het voorkomen van problemen. We willen oproepen om hieraan blijvend aandacht te besteden.

3.11  Openbaar groen en speeltoestellen

Het mooi houden van onze gemeente (i.t.t. het mooier maken) is ook een opgave. In dat kader vragen we aandacht voor ons openbaar groen en dan met name op plekken waar veel mensen/toeristen (langs)komen. We zijn gerustgesteld door het antwoord op onze technische vraag (met termen “over het algemeen” en “gemiddeld”), maar neemt niet de indruk weg dat het er soms rommelig uitziet.

Bij de algemene beschouwing in november heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor onze speeltuintjes en -velden (na de bezuinigingen van 2010/2011). Kan de wethouder hierover meer zeggen, nu we een jaar verder zijn?

3.12  Uitbreiding De Brug en De Noordster.

Beide scholen hebben ruimtegebrek en dat blijft ook wel zo de komende 10 jaar. Daarom is uitbreiding noodzakelijk. De ChristenUnie stemt van harte in met deze uitbreiding. We hebben wel een vraag bij de incidentele kosten van € 25.000 voor externe begeleiding omdat het gebouw complex is. Er was bij de bouw toch al rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding?

4.  Eerste rapportage 2017

Het resultaat van de 1e finrap over 2017 sluit met een negatief resultaat van ruim 4 ton. In tegenstelling tot vorig jaar, wordt nu wel dit negatief resultaat ten laste van de ABR gebracht. Hier stemmen we mee in.

5.  De Toegift

Door de fractie van Groen Links is, samen met het CDA en de ChristenUnie, een initiatiefvoorstel met de titel “De Toegift” voorbereid voor het zogenaamde extra jaar 2018. In dit voorstel geven wij onze dorpen gelegenheid zich goed voor te bereiden op hun positie in de nieuwe gemeente Westerkwartier. Het voorstel zal door GroenLinks worden ingediend.

6.  Afsluiting

Het afgelopen jaar mocht er weer veel gebeuren in onze gemeente. Inzet van onze ambtenaren in en buiten dit huis, maar ook de inzet van zeer veel inwoners/vrijwilligers hebben hieraan bijgedragen. Vrijwilligers zorgen, vaak onzichtbaar, dat kwetsbare inwoners zich gezien voelen. Dit stemt tot dankbaarheid.Vooruitkijkend hebben we nog veel plannen en willen we onze gemeente goed voorsorteren op de herindeling.We wensen degene die bij de verdere uitvoering betrokken zijn veel wijsheid en succes, maar bovenal Gods zegen.

De fractie van de ChristenUnie Zuidhorn

Hans Schipper, Arina Havinga, Alex Steenbergen en Irene van Essen

 

Bijdrage bij behandeling jaarrekening 2016 en voorjaarsnota 2017, raad 17 juli 2017

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Zuidhorn 21-07-2017 09:35

https://westerkwartier.christenunie.nl/k/news/view/1124834/615593/voorjaarsnotaDe eerste raadvergadering na het overlijden van onze burgemeester Bert Swart. Aan het begin van de vergadering hebben we hem herdacht en stil gestaan bij zijn overlijden. De kinderdichters van Zuidhorn droegen daarna hun gedicht voor, die zij hadden gemaakt n.a.v. het sterven van Bert. Hieronder onze bijdrage in deze vergadering:

1.  Inleiding

Deze vergadering wordt overschaduwd door het overlijden van onze burgemeester Bert Swart.We zijn bepaald bij de kwetsbaarheid van de mens en de betrekkelijkheid van zaken waar we ons als raad in normale omstandigheden druk om maken.We hebben een bewogen periode achter de rug.Het gemis is nog steeds voelbaar en merkbaar.We hebben getracht de draad weer op te pakken en ons voorbereid op deze vergadering en de behandeling van de diverse stukken.Zoals afgesproken (in het presidium van 30 mei) worden de jaarrekening, de voorjaarsnota en de andere financiële stukken in een bijdrage behandeld.

2.  Jaarrekening 2016

2.1  Het resultaat

De jaarrekening sluit met een positief resultaat van 3,2 miljoen. Een prachtig resultaat. Het college lijkt ook een beetje verrast. “Het resultaat is veel beter dan wij verwachten bij de 2e finrap”, zo lezen we (op blz 3).En dat brengt ons bij de opmerking die we vorig jaar ook maakten (en het jaar daarvoor en daarvoor…). Ten dele heb je inderdaad geen invloed op ontwikkelingen die nog in de laatste maanden plaatsvinden. Maar het verhaal over de rentewijziging in de exploitatie in de Oostergast was natuurlijk al lang bekend.En de hogere leges moet je ook zien aankomen, zou je denken. Zeker als er een overloop van 2015 naar 2016 in zit (blz 44).Hoe dan ook, we noemden het vorig jaar een trend die we moeten accepteren. En zolang de afwijkingen per saldo positief zijn, vindt de ChristenUnie het prima.Het positieve resultaat wordt dit jaar niet veroorzaakt door enorme meevallers in het sociaal domein, zoals in 2015. We zijn daar blij mee, zeker in het licht van de opmerkingen die we hierover vorig jaar hebben gemaakt.  (2015 € 1.095.000 Daarvan is  € 900.000 is de reserve sociaal domein gestort).

2.2  Pensioen wethouders

De pensioenvoorziening voor wethouders blijft een lastige materie. In 2015 moest er flink geld bij (€ 148.000, rare fluctuerende jojo bewegingen). Dat leidde tot een notitie met als uitkomst een structurele verhoging vanaf 2016 met € 51.600.En toch is de voorziening te laag: eind 2016 en moet er € 110.000 bij.Dit had een technische vraag kunnen zijn, maar we willen het hier aan de orde hebben.Graag een reactie van de wethouder.

2.3  Glasvezel en breedband internet (blz20)

Bij het geven van een gastles (7.6.2017) op de Rietstek in Kommerzijl (in het kader van de jeugdgemeenteraad) werd door een van de leerlingen gevraagd hoe het staat met de glasvezelkabel.Deze vraag is door wethouder Stol wel beantwoord tijdens de jeugdgemeenteraad, maar we stellen het ook vanavond aan de orde.Wat is de stand van zaken met betrekking tot dit onderwerp?(Deze vraag ook gesteld in de algemene beschouwingen bij de Begroting 2017, 7-11-2016)

2.4  Bijzondere bijstand (blz 32 en 53, jr 2016)

In 2016 zijn de uitgaven voor bijzondere bijstand gestegen. In 2015 was dit ook het geval.Wij zeiden toen en we herhalen dit nu, dat we daar geen moeite mee hebben. Waar we wel moeite mee hebben, zijn de forse bewindvoeringskosten voor het tweede jaar. Dit is het landelijk beeld, zo lezen we. Kan daar op landelijk niveau niks aan gedaan worden?Wellicht via de VNG-commissie Werk en Inkomen waar onze wethouder lid van is?

2.5  Accountant

Ook voor dit boekjaar was het weer wachten op de accountantsverklaring. Inmiddels hebben we de verklaring te elfder ure ontvangen. In de vergadering van de auditcommissie is daar weer de nodige aandacht aan besteed.In diezelfde vergadering is afscheid genomen van de heren de Vries en Wortelboer van Ernst & Young en hebben wij ze hartelijk bedankt voor de samenwerking.

3.  Voorjaarsnota 2017

3.1. Algehele indruk

De voorjaarsnota geeft alvast een doorkijk naar het jaar 2018. Het laatste jaar van de zelfstandige gemeente Zuidhorn.Het college vraagt zich af : wat gaan we nog doen in zo’n laatste jaar. Rustig aan of in volle vaart doorgaan.Onze zeer positieve financiële positie maakt het dat we deze vraag kunnen stellen.En deze positieve financiële situatie maakt het antwoord ook gemakkelijk: in volle vaart doorgaan. We zien dat dan ook in de voorjaarsnota terugkomen. (waarbij soms de indruk ontstaat dat het geld wel heel gemakkelijk naar initiatieven wordt toegeschoven.)Zuidhorn nog mooier maken en daarmee straks een mooier Westerkwartier, is het motto.Als we de lijst met beleidsvoornemens op ons laten inwerken, dan ontstaat bij ons de indruk dat het mooier maken in veel gevallen betrekking heeft op de buitenkant, het zichtbare. De ChristenUnie vraagt, op basis van haar verkiezingsprogramma  en uitgangspunten, ook aandacht voor de binnenkant, het vaak onzichtbare, van onze samenleving, onze sociale structuur, het sociaal domein. We realiseren ons dat daarbij goede voorzieningen ook van belang zijn.

Zo heeft de ChristenUnie naar de voorjaarsnota gekeken en besproken, waarbij we nog een aantal punten apart willen noemen.

3.2  Scherp aan de wind zeilen.

Dat was de titel van de voorjaarsnota 2011. Andere tijden. Bezuinigingen en geen geld. We zien de uitdrukking echter weer terugkomen in deze voorjaarsnota vol plannen en ambities en veel geld.Er wordt door de veelheid aan plannen en ook door de herindeling een enorm beslag gelegd op onze ambtenaren. De ChristenUnie vroeg zich vorig jaar bij de voorjaarsnota al af of al die plannen en ambities wel uitgevoerd kunnen worden. Zijn er wel voldoende mensen beschikbaar? Zo niet, dan gaan we verlengen met een jaar.Het college ziet dit ook in, zo lezen we in de inleiding. Er komt tijdelijke ondersteuning en we gaan verlengen. Een wijs besluit, naar de mening van de ChristenUnie.

3.3  VV Aduard

Nu de renovatie van het gebouw van VV Aduard is gewijzigd in nieuwbouw, is een aanvullend krediet opgenomen van € 425.000 met de daarbij behorende structurele lasten van  € 25.000. Het totaalbedrag van de nieuwbouw is geraamd op € 700.000.Wij willen graag weten of over dit bedrag overeenstemming is met het bestuur van VV Aduard.

3.4  Stand van zaken rond Grijpskerk

Op 3 april is tijdens een bijeenkomst (van wethouders, fractieafgevaardigden en ambtenaren) een presentatie gegeven over de woningbouw in en de herinrichting van de entree van Grijpkerk. Tevens is een memo (11 april 2017) opgesteld door het college over dit onderwerp. In de voorjaarsnota wordt structureel € 50.000 beschikbaar gesteld (voor planontwikkelingskosten en investerings- en onderhoudskosten). Wat is de stand van zaken op dit moment, mede in het licht van het beschikbaar stellen van het genoemde bedrag.

3.5  Compensatiegelden voor KV 380

De hoogspanningslijn tussen de Eemshaven en Hoogkerk komt, helaas, bovengronds.Als pleister op de wonde kan Groningen bijna 20 miljoen euro tegemoet zien.Is er al iets bekend over de verdeling van het bedrag over de diverse gemeenten en gebiedsorganisaties? Zijn er ook criteria bekend over de besteding van de gelden?

3.6  Kunstgrasveld hockey

Bij 3 voetbalverenigingen (Zuidhorn, Grijpskerk en Aduard) zien we en hebben we gezien dat de verenigingen bij de realisatie van hun kunstgrasveld resp. kleedkamers flink hebben bijgedragen in de kosten, hetzij financieel, hetzij door de handen uit de mouwen te steken.De ChristenUnie is zeer positief over deze inzet van leden van de desbetreffende verenigingen.Uit het antwoord van onze vraag blijkt dat de gemeente nog in overleg is met de hockeyvereniging. Kijkend naar de genoemde voorbeelden, gaat de ChristenUnie ervan uit dat de hockeyvereniging ook een bijdrage levert.

3.7  MFC Oldehove.

Op 28 juni 2017 zijn we middels een memo van het college geïnformeerd over de stand van zaken. De indruk ontstaat dat het hier wel heel snel gaat met het toekennen van geldbedragen: € 50.000 incidenteel voor een externe adviseur en € 50.000 structureel voor ombouw/verbouw van de voormalige Jan Biermaschool. De financiële onderbouwing moet nog gemaakt worden, zo lezen we in het genoemde memo. We verwachten bij de begroting  meer onderbouwing bij deze post.

3.8  Duurzaamheid

In de afgelopen periode hebben we ons duurzaamheidsbeleid verder geïntensiveerd. Wij hebben daarom hoge verwachtingen van de uitvoering.  De technische- en maatschappelijke ontwikkelingen staan niet stil. Nieuwbouwwoningen dienen na 2020 energieneutraal te zijn. Ook heeft minister Kamp onlangs besloten een streep te zetten door de verplichte gasaansluiting voor woningen. Het wordt nu menens om gasaansluitingen in 2050 naar nul te brengen. Zuidhorn kan en wil geen woningen die na oplevering al verouderd zijn. Wie voor Zuidhorn kiest, kiest voor kwaliteit; Onze  woningen energieneutraal én gasloos bouwen, dat is getuigen van solidariteit en duurzaamheid. (Samen met GroenLinks een motie)

3.9  Armoedebeleid.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat inwoners goed voorgelicht worden over de diverse minimaregelingen (er is ook onlangs weer een nieuwe regeling bijgekomen: het Cultuurfonds) en dat de informatie goed toegankelijk is. Voor vaak laaggeletterde aanvragers lijkt het een oerwoud. Blockchain biedt de mogelijkheid om op een betrouwbare wijze verbinding te maken met verschillende partijen (particuliere initiatieven en stichtingen). Uitgangspunt hierbij blijft: geen administratief gedoe en goed bereikbaar.

3.10  Preventie in het sociaal domein

Een belangrijk aandachtspunt bij de transformatie in het sociaal domein is preventie. Voor inwoners: om zo gezonder te leven. Voor de gemeente: financieel, om zo duurdere zorg te voorkomen of te beperken. Dit onderwerp sneeuwt makkelijk onder. Problemen krijgen sneller de aandacht, dan het voorkomen van problemen. We willen oproepen om hieraan blijvend aandacht te besteden.

3.11  Openbaar groen en speeltoestellen

Het mooi houden van onze gemeente (i.t.t. het mooier maken) is ook een opgave. In dat kader vragen we aandacht voor ons openbaar groen en dan met name op plekken waar veel mensen/toeristen (langs)komen. We zijn gerustgesteld door het antwoord op onze technische vraag (met termen “over het algemeen” en “gemiddeld”), maar neemt niet de indruk weg dat het er soms rommelig uitziet.

Bij de algemene beschouwing in november heeft de ChristenUnie aandacht gevraagd voor onze speeltuintjes en -velden (na de bezuinigingen van 2010/2011). Kan de wethouder hierover meer zeggen, nu we een jaar verder zijn?

3.12  Uitbreiding De Brug en De Noordster.

Beide scholen hebben ruimtegebrek en dat blijft ook wel zo de komende 10 jaar. Daarom is uitbreiding noodzakelijk. De ChristenUnie stemt van harte in met deze uitbreiding. We hebben wel een vraag bij de incidentele kosten van € 25.000 voor externe begeleiding omdat het gebouw complex is. Er was bij de bouw toch al rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding?

4.  Eerste rapportage 2017

Het resultaat van de 1e finrap over 2017 sluit met een negatief resultaat van ruim 4 ton. In tegenstelling tot vorig jaar, wordt nu wel dit negatief resultaat ten laste van de ABR gebracht. Hier stemmen we mee in.

5.  De Toegift

Door de fractie van Groen Links is, samen met het CDA en de ChristenUnie, een initiatiefvoorstel met de titel “De Toegift” voorbereid voor het zogenaamde extra jaar 2018. In dit voorstel geven wij onze dorpen gelegenheid zich goed voor te bereiden op hun positie in de nieuwe gemeente Westerkwartier. Het voorstel zal door GroenLinks worden ingediend.

6.  Afsluiting

Het afgelopen jaar mocht er weer veel gebeuren in onze gemeente. Inzet van onze ambtenaren in en buiten dit huis, maar ook de inzet van zeer veel inwoners/vrijwilligers hebben hieraan bijgedragen. Vrijwilligers zorgen, vaak onzichtbaar, dat kwetsbare inwoners zich gezien voelen. Dit stemt tot dankbaarheid.Vooruitkijkend hebben we nog veel plannen en willen we onze gemeente goed voorsorteren op de herindeling.We wensen degene die bij de verdere uitvoering betrokken zijn veel wijsheid en succes, maar bovenal Gods zegen.

De fractie van de ChristenUnie Zuidhorn

Hans Schipper, Arina Havinga, Alex Steenbergen en Irene van Essen

 

Herindelen of “voetje vrijen mit de klompen aan”

CDA CDA GroenLinks D66 Zuidhorn 03-02-2015 20:08

Herindelen of “voetje vrijen mit de klompen aan” De CDA fractie van de gemeente Zuidhorn wil voorkomen dat inwoners meer gaan betalen na een gemeentelijke herindeling. Hiertoe heeft het CDA Zuidhorn in 2013 het initiatief genomen voor de motie ‘onderzoek financiële gevolgen en risico’s’. De uitkomsten van dit onderzoek is in alle gemeenteraden in het Westerkwartier behandeld. Het CDA Zuidhorn heeft ook zelf een analyse gemaakt en heeft de indruk dat appels met peren worden vergeleken. Daarom wil het CDA op basis van de beschikbare informatie met deskundigen een goede vergelijking maken. Wij worden hierin gesteund door GroenLinks en D66. In het Westerkwartier wordt al jaren goed samengewerkt tussen de vier gemeenten. Het zware dossier van het Sociale Domein, waarin de drie decentralisaties zitten van het Rijk naar de gemeente, is daarvan een voorbeeld. De overgang van de Jeugdzorg, de Participatiewet en de Wmo naar de gemeente kon worden opgepakt dankzij de actieve samenwerking in het Westerkwartier. Deze samenwerking is niet nieuw, maar het gevolg van jarenlang samen op trekken waar dat nodig en of wenselijk is. De provincie Groningen heeft met het rapport van de commissie Jansen een vervolg willen geven aan de samenwerking door de herindeling in het Westerkwartier op gang te brengen. De schaalgrootte van de huidige gemeenten vereist volgens hen een aanpassing om de taken goed te kunnen blijven uitvoeren. Na jaren van “voetje vrijen en n beetje knoffeln” in het Westerkwartier, is het dan nu tijd geworden om de grote stap te zetten. Elke gemeenteraad maakt hierin in haar eigen afweging, weegt criteria en zoekt naar de voordelen van herindeling. Elke gemeenteraad doet dit op haar eigen wijze, recht doende aan haar eigen achterban. De gemeenteraad van Zuidhorn heeft hiervoor een aantal uitgangspunten geformuleerd, om de belangen van haar inwoners optimaal te borgen. Eén van de uitgangspunten is de financiële gelijkwaardigheid van alle vier gemeenten. Hiertoe is een onderzoek uitgevoerd door de vier gemeenten. Anders gezegd “de stalraampjes worden geteld en het onderhoud van de boerderij wordt beoordeeld”. In de raad van de gemeente Zuidhorn is nog geen overeenstemming over de wijze waarop de stalraampjes worden geteld en hoe de status van het onderhoud wordt bepaald. Het is van belang dat bij de beoordeling van de financiën dit eenduidig gebeurt. Op deze wijze voorkomen we “gedoe” achteraf. Veel informatie is bekend en de gemeentelijke jaarrapportages zijn aangeleverd en goedgekeurd door diverse accountants. De vraag die dan rijst: “Waar doet het CDA Zuidhorn nu moeilijk over?” Uit de analyse van CDA Zuidhorn blijkt dat de conclusies niet overeen komen met datgene wat aan de raden in het Westerkwartier is voorgelegd. Is de vergelijking van de vier gemeenten dan wel goed gebeurd? Volgens het CDA Zuidhorn is de vergelijking nu niet goed te maken omdat die is gebaseerd op verschillende kengetallen. Het vereist nog het nodige denkwerk en financiële expertise om te komen tot eenduidigheid. Hiervoor is nadere onderzoek nodig. De CDA fractie in Zuidhorn acht het van belang dat voorafgaand aan een “verloving” hierover een uitspraak gedaan moet worden. Wij worden hierin gesteund door GroenLinks en D66. Immers de samenwerking tussen de gemeenten is noodzakelijk, een herindeling is gewenst, maar een toename in kosten voor de inwoner moet worden voorkomen. Het vooraf analyseren van de financiële gegevens is daarom zo belangrijk, omdat hiermee de voorbereiding van een gemeenschappelijke begroting wordt ingezet. Een spannende stap want daarmee geven we een deel van de autonomie van de eigen gemeente op. Het zal dan duidelijk worden of de lasten voor de inwoner niet worden verhoogd. De huidige kritische opstelling van de CDA-fractie wordt door sommige aanstaande partners ervaren als “voetje vrijen mit de klompen aan”. Daar waar niets te verbergen is kunnen wat ons betreft de “sokken ook wel uut” en kunnen we de verdere voorbereidingen voor de bruiloft gaan plannen. Een mooi feest, een sterk regionaal bestuur, dat is wat het Westerkwartier verdient! 31 januari 2015, AduardJacob Klaas StarFractievoorzitter CDA ZuidhornKandidaat CDA Provinciale Staten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.